WADnWIND schreef :
ilCigno schreef :
Maar om de vraag van TS te beantwoorden: DSC en AIS zijn niet nuttig op de Friese wateren, en een beetje op het IJsselmeer en Waddenzee. Je kunt prima zonder, ik zou me voorlopig richten op andere zaken. Kan altijd later alsnog.
Je bent wel stellig over AIS en Friesland. Er worden jaarlijke 1 á 2 schepen van achteraf overvaren, omdat men niet uitkijkt. In die gevallen kan AIS oplossing bieden. Nu ben ik een AIS-freak, dat weet ik, maar op grote kanalen en rivieren geeft het nog extra informatie om de bocht.
Noodzakelijk is het niet.
Inderdaad. Alles is relatief, zo ook de stelling dat AIS in Friesland niet nuttig is.
AIS is op het binnenwater vooral nuttig op de grote scheepvaartroutes, zoals het PM-kanaal en de grote rivieren.
Zoals opgemerkt zie je op een plotter of laptop, met projectie van AIS-targets in de kaart, wat er zich 'om de bocht' (buiten het directe zicht) bevindt. Heel nuttig op kruispunten als bijvoorbeeld de kruising Beneden Merwede - Noord - Oude Maas en Dordtse Kil - Oude Maas.
Ook het gericht oproepen van schepen wordt makkelijker, omdat je de naam op het scherm ziet, ook als die met de kijker (nog) niet leesbaar is.
Maar noodzakelijk? Tijdens dertig jaar varen in het gebied rond Dordrecht ben ik nog nooit overvaren. Ook niet bijna. Met goed opletten en defensief varen kom je er ook.
--
stegman