Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: Nut AIS en DSC?

Re: Nut AIS en DSC? 28 juni 2013 08:25 #411395

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 29296
jeroenimo schreef :
WADnWIND schreef :
jeroenimo schreef :
WADnWIND schreef :
jeroenimo schreef :
Maar wat ik niet helemaal begrijp hoe het in de wereld is gekomen dat de MLC-2006 (Manilla amendments) zijn terecht gekomen bij de zeilers wereld en dan dus betrekking zouden hebben op de radio licenties van de (niet neerbuigend bedoeld!) amateurs?

Ik weet niet of je daarmee dit draadje bedoeld?
Er werd een youtube filmpje aangehaald m.b.t. de zeer gebrekkige RTF distress communicatie van de Estonia. Hierop reageer ik dat je dan begrijpt waarom ze dat moeten oefen/herhalen eens in de 5 jaar.

Verder heeft is er geen enkel verband in dit draadje gelegd naar de watersporter of Marcom-b of radioamateurs toe?

Of bedoel je wat anders?

Nou ik reageer op iemand die zegt dat we allemaal in 2016 opnieuw onze radio licenties moeten gaan behalen. Wat volgens mij onzin is, daarna vraag ik me af waarom dit fabeltje in de zeilers wereld terecht is gekomen waar helemaal geen STCW certificering van toepassing is. Marcom-A is weliswaar een onderdeel wat verplicht is bij zeelieden, maar ook verplicht voor "zend amateurs"(niet kwaad bedoeld) op zeilschepen die met hun MF/HF radio of Inmarsat-c werken. De regels van de MLC-2006 (manilla amendments) zijn daar helemaal niet van op toepassing.

Ik denk dat je op mij gereageerd hebt, maar ik heb direct gesteld dat het voor Marcom-A gold. Niets over pleziervaart o.i.d.
pleziervaart met marcom-A valt hier ook buiten.

Ik ben alleen bevreesd over de aanpak, want als je alleen de zaken overnieuw moet doen die je niet aan boord kan oefenen is dat werkelijk geen enkele garantie dat deze regeling nut heeft en blijft de Estonia communicatie bestaan?

Marcom A is verplicht voor zeemannen met vaarbevoegdheid wereldwijd, Marcom B is voor zeemannen verplicht met vaargebied beperkt tot vaargebied A1 waarbij je met VHF (DSC) een kuststation kan bereiken. Zodra je een MF(HF) verbinding nodig hebt om de kust te bereiken (vaargebied A2 A3 en A4) dan mag je niet meer met Marcom B voldoen. Maar dit zijn uitrustings eisen van koopvaardij schepen.

Marcom A is dus wel degelijk verplicht voor élk jacht dat een MF/HF zender aan boord heeft! En is niet alleen verplicht voor koopvaardij officieren.

Alle DSC apparatuur behalve MF/HF zenders mogen met Marcom-B bediend worden.

Óf je begrijpt het niet, óf je wil het niet begrijpen ( ik denk het laatste).
Ik denk dat we hier te maken hebben met een afwijking in een bepaald spectrum.

Zucht...............

EOS.
ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum
Laatst bewerkt: 28 juni 2013 08:34 door Calidris.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Nut AIS en DSC? 28 juni 2013 17:08 #411630

Jeroenimo, vaak worden machinisten ook wel officieren genoemd. Daarom noemde ik het officieren die wachtlopen... Machininsten hebben geen marcom nodig.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Nut AIS en DSC? 29 juni 2013 03:02 #411684

  • Airgead
  • Airgead's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2711
Ik lees hier ergens dat Marcom A nodig is voor iemand met een zendamateur licentie: klopt niet: ik ben zendamateur met een zendmachtiging F: ik mag rustig op met een transceiver op de MF en HF banden op de voor de zendamateur toegewezen frequenties werken op zee zonder Marcom A.
Ben nog wel van plan Marcom A te halen B)
Ook voor mensen die alleen Marcom B nodig hebben is Marcom A een erg goede optie: daar leer je volgens zeggen pas echt goed alles omtrent het gebruik van de DSC en spraakkanalen en de structuur van de organisatie bij reddingsacties.
Laatst bewerkt: 29 juni 2013 03:06 door Airgead.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Nut AIS en DSC? 29 juni 2013 04:29 #411689

Je zegt het goed: Marcom-A is niet nodig voor "de voor de zendamateur toegewezen frequenties"
Voor de maritieme MF/HF frequenties officieel dus wel. En dat is in dit draadje gezegd... :)
Na een periode van stilte ben ik er weer...!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Nut AIS en DSC? 29 juni 2013 04:42 #411692

Noorderzon schreef :
Jeroenimo, vaak worden machinisten ook wel officieren genoemd. Daarom noemde ik het officieren die wachtlopen... Machininsten hebben geen marcom nodig.
Bij ons aan boord heten ze "Engineer" of "Machinist" en op de brug staan bij ons de Officieren, maar goed het klopt dat de Machinisten bij ons geen Marcom hoeven hebben. Helemaal gelijk hoor!
Sail now, work later........
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Nut AIS en DSC? 29 juni 2013 04:48 #411694

Airgead schreef :
Ik lees hier ergens dat Marcom A nodig is voor iemand met een zendamateur licentie: klopt niet: ik ben zendamateur met een zendmachtiging F: ik mag rustig op met een transceiver op de MF en HF banden op de voor de zendamateur toegewezen frequenties werken op zee zonder Marcom A.
Ben nog wel van plan Marcom A te halen B)
Ook voor mensen die alleen Marcom B nodig hebben is Marcom A een erg goede optie: daar leer je volgens zeggen pas echt goed alles omtrent het gebruik van de DSC en spraakkanalen en de structuur van de organisatie bij reddingsacties.
Hoeveel zeemannen zijn tegelijkertijd ook zendamateur? Ik neem aan dat je een MF/HF zender mag bedienen, maar als ik er over na denk mag je waarschijnlijk niet een DSC MF/HF radio aan boord bedienen op je zendamateur licentie, in het hele marcom examen worden ook de procedures geleerd hoe je met een DSC call om moet gaan, en wat de noodprocedures zijn als je een DSC call moet maken.
Je zegt het eigenlijk zelf al, je bent van plan het nog wel je Marcom-A te halen. Waarschijnlijk is dat examen een eitje voor je ;-)
Sail now, work later........
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Nut AIS en DSC? 29 juni 2013 04:53 #411697

WADnWIND schreef :
Óf je begrijpt het niet, óf je wil het niet begrijpen ( ik denk het laatste).
Ik denk dat we hier te maken hebben met een afwijking in een bepaald spectrum.

Zucht...............

EOS.
Zeker wil ik het wel begrijpen, maar ik denk dat door het aantal antwoorden in de draad en ik die misschien niet helemaal goed gequote heb, mijn excuses.

Het enige wat ik wilde is indianen verhalen uit de wereld helpen over "Allemaal opnieuw examen doen in 2016"
Sail now, work later........
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Nut AIS en DSC? 29 juni 2013 06:26 #411708

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 29296
jeroenimo schreef :
WADnWIND schreef :
Óf je begrijpt het niet, óf je wil het niet begrijpen ( ik denk het laatste).
Ik denk dat we hier te maken hebben met een afwijking in een bepaald spectrum.

Zucht...............

EOS.
Zeker wil ik het wel begrijpen, maar ik denk dat door het aantal antwoorden in de draad en ik die misschien niet helemaal goed gequote heb, mijn excuses.

Het enige wat ik wilde is indianen verhalen uit de wereld helpen over "Allemaal opnieuw examen doen in 2016"

Die nuance heb je aangebracht.
Oké
ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Nut AIS en DSC? 29 juni 2013 06:36 #411712

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 29296
jeroenimo schreef :
Airgead schreef :
Ik lees hier ergens dat Marcom A nodig is voor iemand met een zendamateur licentie: klopt niet: ik ben zendamateur met een zendmachtiging F: ik mag rustig op met een transceiver op de MF en HF banden op de voor de zendamateur toegewezen frequenties werken op zee zonder Marcom A.
Ben nog wel van plan Marcom A te halen B)
Ook voor mensen die alleen Marcom B nodig hebben is Marcom A een erg goede optie: daar leer je volgens zeggen pas echt goed alles omtrent het gebruik van de DSC en spraakkanalen en de structuur van de organisatie bij reddingsacties.
Hoeveel zeemannen zijn tegelijkertijd ook zendamateur? Ik neem aan dat je een MF/HF zender mag bedienen, maar als ik er over na denk mag je waarschijnlijk niet een DSC MF/HF radio aan boord bedienen op je zendamateur licentie, in het hele marcom examen worden ook de procedures geleerd hoe je met een DSC call om moet gaan, en wat de noodprocedures zijn als je een DSC call moet maken.
Je zegt het eigenlijk zelf al, je bent van plan het nog wel je Marcom-A te halen. Waarschijnlijk is dat examen een eitje voor je ;-)

Ik was al zendamateur voordat ik ging varen :)
Marcom-A valt zendamateurs tegen, m.b.t de inhoud. Techniek is geen punt, maar de strikte procedures en de diepere verbanden tussen de apparatuur onder GMDSS valt wel eens tegen. Ik zie dat regelmatig in de klas.

Over hoe het ging in 1988 en 1995 kan ik nog wel een boek schrijven :)
ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Nut AIS en DSC? 29 juni 2013 17:22 #411776

  • Airgead
  • Airgead's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2711
@ jeroenimo: 1 exeplaar van dat nog te schrijven boek heb je bij voorbaat verkocht! :-)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Nut AIS en DSC? 29 juni 2013 17:28 #411778

  • Airgead
  • Airgead's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2711
jeroenimo schreef :
Airgead schreef :
Ik lees hier ergens dat Marcom A nodig is voor iemand met een zendamateur licentie: klopt niet: ik ben zendamateur met een zendmachtiging F: ik mag rustig op met een transceiver op de MF en HF banden op de voor de zendamateur toegewezen frequenties werken op zee zonder Marcom A.
Ben nog wel van plan Marcom A te halen B)
Ook voor mensen die alleen Marcom B nodig hebben is Marcom A een erg goede optie: daar leer je volgens zeggen pas echt goed alles omtrent het gebruik van de DSC en spraakkanalen en de structuur van de organisatie bij reddingsacties.
Hoeveel zeemannen zijn tegelijkertijd ook zendamateur? Ik neem aan dat je een MF/HF zender mag bedienen, maar als ik er over na denk mag je waarschijnlijk niet een DSC MF/HF radio aan boord bedienen op je zendamateur licentie, in het hele marcom examen worden ook de procedures geleerd hoe je met een DSC call om moet gaan, en wat de noodprocedures zijn als je een DSC call moet maken.
Je zegt het eigenlijk zelf al, je bent van plan het nog wel je Marcom-A te halen. Waarschijnlijk is dat examen een eitje voor je ;-)
Ik ben zendamateur geworden omdat ik dit als zeiler in de toekomst wil gaan gebruiken. Met een electronische ondergrond was het appeltje eitje om het F diploma te halen. Normaliter is een jaar stevige studie vereist.
Inderdaad mag je met alleen het F diploma niet de DSC functie gebruiken.
In de praktijk koop je een transceiver met zowel nautische als amateur banden. Officieel mag je deze niet aan boord hebben (volgens mij) zonder Marcom A, maar kniesoor die daar op let.
Ook wordt wel veel met amateurbanden gewerkt op zee die geen diploma hebben. Zo lang je niet gepakt wordt wederom geen probleem, ook al ben ik er geen voorstander van.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Nut AIS en DSC? 29 juni 2013 19:12 #411802

Vroeguh, toen de boten nog van hout waren en de mannen van staal, konden ze je niks meer maken zodra je buiten de territoriale wateren voer. Hoe dat tegenwoordig is weet ik eigenlijk niet...
Na een periode van stilte ben ik er weer...!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Nut AIS en DSC? 30 juni 2013 11:07 #411913

Airgead schreef :
@ jeroenimo: 1 exeplaar van dat nog te schrijven boek heb je bij voorbaat verkocht! :-)
Shit, nu moet ik ook nog gaan schrijven!
Sail now, work later........
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Nut AIS en DSC? 30 juni 2013 18:44 #412009

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 29296
Belerion II schreef :
Vroeguh, toen de boten nog van hout waren en de mannen van staal, konden ze je niks meer maken zodra je buiten de territoriale wateren voer. Hoe dat tegenwoordig is weet ik eigenlijk niet...

Binnen de EEZ (Exlusieve Economische Zone = 200 mijl) ben je de sigaar. Het toestel mag geheel niet gebruiksklaar zijn. De microfoon in een lade is klaar voor direct gebruik.
Er moet tenminste 30-90 minuten overheen gaan om het toestel operationeel te krijgen.

Dit zijn de praktijk normen van de AT-mannen :)

Voorbij Land's End houdt Europa echt op ;)
ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum
Laatst bewerkt: 30 juni 2013 18:44 door Calidris.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.152 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl