Sinds afgelopen zomer ben ik redelijk positief over het nut van AIS transponders op zee. Bij het oversteken van de Maasgeul bij Rotterdam hadden we per abuis onze AIS transponder in silent mode (alleen ontvangen) staan.
Wel netjes aangemeld bij de verkeerscentrale, die ons op de radar ook kon volgen en aan een ferry vroeg om (vlak) achter ons langs te koersen in het drukke in- en uitgaande verkeer van dat moment.
De loods/stuurman zag ons eerst niet (onduidelijke reflectie op scheepsradar?) maar na het inschakelen van onze transponder zag hij ons
verrassend snel. Ondanks het drukke AIS verkeer op die plek met veel klasse A transponders in de directe omgeving. We werden duidelijk ook niet weggefilterd op het systeem van de ferry.
Naar mijn idee een aardig praktijkvoorbeeld waar in dit geval een klasse B AIS transponder toch duidelijk je zichtbaarheid - en dus veiligheid - verhoogt. Ik kan me voorstellen dat we voor de verkeersleiding tussen al die kolossale stalen bakken tijdens het oversteken ook (tijdelijk) minder zichtbaar waren op hun radar. Als je AIS signaal blijkbaar wel goed doorkomt in al die drukte is dat toch wel mooi.
Waren we anders overvaren? Waarschijnlijk niet. Maar onze radar reflector (Tri-Lens) gaf op de ferry brug blijkbaar geen bruikbare echo.
Naar mijn idee hadden ze ons vanaf de brug van de ferry ook met het blote oog wel moeten kunnen zien, maar daar heb je op zo'n moment weinig aan als 12 meter polyester tussen al die honderden meters staal...
Kortom, als een AIS signaal je (makkelijker) zichtbaar maakt in zo'n druk vaarwater lijkt me dat nuttig.
Edit: Ik zie dat topic starter Peter vooral op de Friese wateren en later misschien IJsselmeer en Waddenzee gaat varen. Daar lijkt het nut van AIS voor de veiligheid me persoonlijk een stuk minder.