Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: Nut AIS en DSC?

Re: Nut AIS en DSC? 05 juni 2013 17:52 #404104

  • PJB
  • PJB's Profielfoto
WADnWIND schreef :
Het lijkt me verstandiger dat je eerst deugdelijk inleest, alvorens allerlei meningen en ideeën te ventileren.

Oh???
Ik dacht dat ik via het forum wijzer zou kunnen worden, door vragen te stellen en eventueel door eventuele veronderstellingen van mij te checken.

Maar blijkbaar mag dat niet van jou.

Doei!
Laatst bewerkt: 05 juni 2013 17:53 door PJB.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Nut AIS en DSC? 05 juni 2013 17:52 #404105

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 29296
sietse-ten schreef :
@wad en wind, neem nu maar een stevige borrel, je hebt het wel verdiend B) of zit je weer in de zon op zo n hoop oud ijzer in de noordzee.
dan wordt het een cola light :evil:

Ga ik doen Sietse, ik krijg van dit draadje vreselijk de kriebels........

Helaas wordt het nu thuis ook een cola light vanwege de reddingboot :)
ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum
Laatst bewerkt: 05 juni 2013 17:53 door Calidris.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Nut AIS en DSC? 05 juni 2013 17:59 #404110

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 29296
PJB schreef :
WADnWIND schreef :
Het lijkt me verstandiger dat je eerst deugdelijk inleest, alvorens allerlei meningen en ideeën te ventileren.

Oh???
Ik dacht dat ik via het forum wijzer zou kunnen worden, door vragen te stellen en eventueel door eventuele veronderstellingen van mij te checken.

Maar blijkbaar mag dat niet van jou.

Doei!

daarom geef ik je ook een link, om wijzer te worden.

En nog 1:
www.ezs.nl/php/marcom.php

Je mag hier best leren, maar je komt met allerlei veronderstellingen die niet gestoeld zijn op voldoende kennis, dat stoort me.
Als ik argumenten geef waarom het wel zinvol is, komen er weer allerlei opmerkingen die met een slechte of onvoldoende motivatie geventileerd worden.
Verder mag je van mij alles vragen, je krijgt hier altijd antwoord.
Natuurlijk ga ik ook wel eens de mist in, maar dan moeten ze wel van goede huize komen en internet geeft je werkelijk alle informatie die iemand zich maar wenst, dit forum incluis.

Vaak, voordat ik een boute stelling doe, controleer ik dat eerst op internet, om geen onzin uit te kramen.

Verder als ik ergens geen verstand van heb, lees ik alleen maar en zeg weinig tot niets. Zo zal ik het nooit hebben over verkeerde rode broeken op het water....... :laugh: :laugh:
ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum
Laatst bewerkt: 05 juni 2013 18:06 door Calidris.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Nut AIS en DSC? 05 juni 2013 18:05 #404113

  • PJB
  • PJB's Profielfoto
WADnWIND schreef :
Verder als ik ergens geen verstand van heb, lees ik alleen maar en zeg weinig tot niets. Zo zal ik het nooit hebben over verkeerde rode broeken op het water....... :)

Zo leer jij!
Ik leer anders, ik leer mede(!) door conclusies die ik trek uit infomatie die ik tot dan toe vergaard heb te verifieren.

En de manier waarop jij hier met mij als nieuw lid omgaat, stoort mij enorm.

Dag.
Laatst bewerkt: 05 juni 2013 18:12 door PJB.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Nut AIS en DSC? 05 juni 2013 18:07 #404115

  • ruud?
  • ruud?'s Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 24
Mee eens nut ais.Zelf weinig nachtervaring maar afgelopen vrijdag van Volendam alleen naar medemblik gevaren en daar aangekomen rond 12 uur snachts.Het was zwaar bewolkt met een noordenwind 5 a 6 beaufort.Heb alleen een ais ontvanger gekoppelt aan laptop met win gps5.Gaf me een vertrouwd gevoel want ais signaleerde eerder 2 binnenvaart schepen en vissersboot voordat ik die visueel opmerkte.Je ziet hun koers en snelheid op de laptop als je die aanklikt.Ben er zeer over te spreken al blijft zelf opletten heel belangrijk.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Nut AIS en DSC? 05 juni 2013 18:13 #404121

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 29296
PJB schreef :
WADnWIND schreef :
Verder als ik ergens geen verstand van heb, lees ik alleen maar en zeg weinig tot niets. Zo zal ik het nooit hebben over verkeerde rode broeken op het water....... :)

Zo leer jij!
Ik leer anders, ik leer mede(!) door conclusies die ik trek uit infomatie die ik tot dan toe vergaard heb te verifieren.

En de manier waarop jij hiermet mij als nieuw lid omgaat, stoort mij enorm.

Dag.

Nieuw of niet, ik zou straks maar eerst van je aanstaande schip gaan genieten en dan alles op zijn tijd overwegen.

Verder iets waar jij niets aan kan doen, is dat je de vreselijk botte pech hebt dat je mij treft over dit onderwerp.
Volgens Rooseboos is het dan volle maan :)
ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum
Laatst bewerkt: 05 juni 2013 18:15 door Calidris.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Nut AIS en DSC? 05 juni 2013 18:15 #404122

ruud? schreef :
Mee eens nut ais.Zelf weinig nachtervaring maar afgelopen vrijdag van Volendam alleen naar medemblik gevaren en daar aangekomen rond 12 uur snachts.Het was zwaar bewolkt met een noordenwind 5 a 6 beaufort.Heb alleen een ais ontvanger gekoppelt aan laptop met win gps5.Gaf me een vertrouwd gevoel want ais signaleerde eerder 2 binnenvaart schepen en vissersboot voordat ik die visueel opmerkte.Je ziet hun koers en snelheid op de laptop als je die aanklikt.Ben er zeer over te spreken al blijft zelf opletten heel belangrijk.
Ruud, pas daar mee op niet elk schip heeft AIS en AIS werkt niet als een radar.

Dus met slecht of zeer slecht zicht het liefst niet varen of je ogen en vooral je oren open
Alweer 5 jaar en 10 mmaanden lid, de Rev is een gepasseerd station, daarom heb ik Faran gevraagd om mijn eigennaam als scherm naam te gebruiken.
Rob Bosman was dus Rev.
SV Second Chance de bouw van onze eigen hout epoxy catamaran, 12 m x 6m
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Nut AIS en DSC? 05 juni 2013 18:15 #404123

  • PJB
  • PJB's Profielfoto
WADnWIND schreef :
...
Nieuw of niet, ik zou straks maar eerst van je aanstaande schip gaan genieten en dan alles op zijn tijd overwegen.

Ik ben hier blijkbaar niet welkom voor jou. ...
Ach ...
Laatst bewerkt: 05 juni 2013 18:16 door PJB.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Nut AIS en DSC? 05 juni 2013 18:22 #404127

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 29296
PJB schreef :
WADnWIND schreef :
...
Nieuw of niet, ik zou straks maar eerst van je aanstaande schip gaan genieten en dan alles op zijn tijd overwegen.

Ik ben hier blijkbaar niet welkom voor jou. ...
Ach ...

Ik meen het, sans racune, ga nu eerst van je nieuwe schip genieten voordat je over andere dingen druk maakt. het lijkt me dat je daar zin in hebt, of niet?
ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum
Laatst bewerkt: 05 juni 2013 18:22 door Calidris.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Nut AIS en DSC? 05 juni 2013 18:23 #404128

  • twilight
  • twilight's Profielfoto
Wadnwind, weet denk ik veel,maar zijn reactie hoort m.i. off topic.En ik vraag me zelfs af of het niet meer om de inhoud gaat maar op de persoon....
Als je een bepaald niveau zou moeten hebben om hier te vragen zou ik alles wel beter rechtstreeks op internet kunnen opzoeken.
Het ging er volgens mij net om ; hoe verschillend we zijn, elkaar te helpen.
Domme vragen bestaan niet, domme antwoorden wel.
Wat ik hier ventileer is ook; OFF TOPIC en mag van mij verplaatst worden.
Maar ja de soep zal wel niet zo heet....
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Nut AIS en DSC? 05 juni 2013 18:25 #404131

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 29296
Yellow Boat schreef :
De ontvangststations van AIS kun je op marinetraffic vinden.
Links ongeveer 1/3/ van boven op "more"drukken en dan "stations"aanklikken.
Als je dan op een station gaat taan krijg je de gegevens daarvan te zien zoals hoogt en kun je ook het bereik ervan op de kaart aangeven.
Ad

Ad,
Schijn bedriegt, ik heb 6 stations in bedrijf over het land en die staan met opzet niet op de kaart. Als ik ze uit zet ontstaan er grote blinde vlekken :)

Doe deze maar:
www.aishub.net/live-map.html?rrdname=2065&sname=

www.aishub.net/aisGraph.html?r...065&sname=Ijsselmeer
ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum
Laatst bewerkt: 05 juni 2013 18:27 door Calidris.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Nut AIS en DSC? 05 juni 2013 18:30 #404134

PJB schreef :

Ik ben hier blijkbaar niet welkom voor jou. ...
Ach ...

dat geloof ik niet, daarvoor ken ik WADnWIND te goed.

het probleem is meer dat jij er nog erg weinig tot niets vanaf weet en je dus ook gelooft wat websites en appjes je (ten onrechte) voorspiegelen.
Jou kun je dus alles wijsmaken over AIS en DSC...

WADnWIND daarentegen is de grootste expert in Nederland (en zeker hier op ZF) op dit gebied.
Die maak je niets wijs, en het is verstandig goed naar hem te luisteren als je echt iets wil leren.
"You means de Womens' Libromatium Movenint done created de uncontrollable urgement to play dingle-dangle-dingle wit de personal requipment of yo own gender?" Zappa, Thing Fish
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Nut AIS en DSC? 05 juni 2013 18:36 #404136

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 29296
twilight schreef :
Wadnwind, weet denk ik veel,maar zijn reactie hoort m.i. off topic.En ik vraag me zelfs af of het niet meer om de inhoud gaat maar op de persoon....
Als je een bepaald niveau zou moeten hebben om hier te vragen zou ik alles wel beter rechtstreeks op internet kunnen opzoeken.
Het ging er volgens mij net om ; hoe verschillend we zijn, elkaar te helpen.
Domme vragen bestaan niet, domme antwoorden wel.
Wat ik hier ventileer is ook; OFF TOPIC en mag van mij verplaatst worden.
Maar ja de soep zal wel niet zo heet....

Hoe off topic dit nu wel of niet is...
Als ik op een vraag dan wel veronderstelling steeds kom met een gemotiveerd antwoordt en dit afgedaan wordt en zelfs uitmond in een verheerlijking van een APP. Zelfs als ik dán nog uitleg waarom iets niet werkt zoals men denkt en dat samen met de experts zoals Ad, Bellerion etc. ar aan geldige argumenten voorbij gegaan blijft worden krijg ik wel een béétje de kriebels.

De andere experts hier zitten nu met de tenen krom hoe dit af zal lopen.
Maar we blijven lachen, toch? :laugh:
Maar ik schreef al sans rancune, dus het is niet op de persoon, laat dat duidelijk zijn.
ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Nut AIS en DSC? 05 juni 2013 18:41 #404141

WADnWIND schreef :
krijg ik wel een béétje de kriebels.

ik zou veel minder netjes zijn gebleven als ik zoveel wist als jij en er zo slecht naar me geluisterd werd.
maar ja, het schijnt dat op ZF geen domme vragen bestaan.... staat in de statuten of zo.....
dat is wel heel prettig natuurlijk, een virtuele wereld zonder domme vragen :evil:
"You means de Womens' Libromatium Movenint done created de uncontrollable urgement to play dingle-dangle-dingle wit de personal requipment of yo own gender?" Zappa, Thing Fish
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Nut AIS en DSC? 05 juni 2013 18:49 #404148

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 29296
Baasklusje schreef :
WADnWIND schreef :
krijg ik wel een béétje de kriebels.

ik zou veel minder netjes zijn gebleven als ik zoveel wist als jij en er zo slecht naar me geluisterd werd.
maar ja, het schijnt dat op ZF geen domme vragen bestaan.... staat in de statuten of zo.....
dat is wel heel prettig natuurlijk, een virtuele wereld zonder domme vragen :evil:

Klus,

we gaan weer ON topic.
Wat was het nut van het leven AIS en DSC.....
ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Nut AIS en DSC? 05 juni 2013 18:53 #404155

WADnWIND schreef :
Wat was het nut van het leven AIS en DSC.....

het nut van DSC:
- 99,99% van de plezierjachies heeft het nooit nodig
- het maakt 'snachts lawaai als er een Distress is en je hebt vergeten de marifoon uit te zetten
- de bediening is te ingewikkeld om ooit een ship-to-ship call te doen

het nut van AIS:
- je weet nu tenminste hoe die boten heten die je de hele tijd al zag aankomen
- je kan zien of je eigen boot nog op zijn plek ligt
- en je weet wie er genoeg geld heeft voor een transponder.

Kortom, beide overbodig op plezierjachies in onze omgeving.
"You means de Womens' Libromatium Movenint done created de uncontrollable urgement to play dingle-dangle-dingle wit de personal requipment of yo own gender?" Zappa, Thing Fish
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Nut AIS en DSC? 05 juni 2013 19:15 #404169

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 29296
Baasklusje schreef :
WADnWIND schreef :
Wat was het nut van het leven AIS en DSC.....

het nut van DSC:
- 99,99% van de plezierjachies heeft het nooit nodig
- het maakt 'snachts lawaai als er een Distress is en je hebt vergeten de marifoon uit te zetten
- de bediening is te ingewikkeld om ooit een ship-to-ship call te doen

het nut van AIS:
- je weet nu tenminste hoe die boten heten die je de hele tijd al zag aankomen
- je kan zien of je eigen boot nog op zijn plek ligt
- en je weet wie er genoeg geld heeft voor een transponder.

Kortom, beide overbodig op plezierjachies in onze omgeving.

Een voorbeeld uit de praktijk het je het ook kan gebruiken:
www.wadvaarders.nl/site/pages/...-norddeich-62010.php

www.wadvaarders.nl/site/pages/...ennen-met-de-ais.php
ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Nut AIS en DSC? 05 juni 2013 19:17 #404173

//HEEL ERG OFFTOPIC//
Jugo, ik leef met je mee. Blijkbaar willen sommigen vaststaande feiten niet aannemen. Dat je soms bot uit de hoek komt, toont m.i. alleen maar aan hoe betrokken je bent. Ik herken mezelf er in.
Kriebels krijg je er van. Maar ja, niets menselijks is ons vreemd.
Daarom reageer ik bewust niet op sommige topics over dit soort onderwerpen. Ik sla ze dan maar over omdat er toch niet of nauwelijks wordt geluisterd...
Persoonlijk ken ik je (nog) niet. Wel vreemd, want we opereren toch al jaren min of meer in dezelfde "markt". Maar dat komt vast nog wel. Ik verheug me daar op ;)
//Ontopic//
Medeforummers: neem van mij aan dat WADnWIND meestal tot altijd gelijk heeft als het gaat over deze materie. Hoe bot het soms misschien ook uit z'n strot komt :unsure:

Goed. Genoeg hierover. Terug naar het nut van AIS en DSC...
Na een periode van stilte ben ik er weer...!
Laatst bewerkt: 05 juni 2013 19:18 door Belerion II.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Nut AIS en DSC? 05 juni 2013 19:22 #404174

off topic: als jullie ooit samen komen neem daar dan heel ruim de tijd voor en trek er een paar leuke flessen bij open, het is jullie gegund.
twee experts, daar moet wat leuks uitkomen. dit is ernst.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Nut AIS en DSC? 06 juni 2013 04:17 #404236

  • nico1
  • nico1's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Berichten: 811
Nog erger "OFF"

Belerend allemaal!
De veren die sommigen zichzelf van achter toedichten moeten wel van een vliegende Dino zijn.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Nut AIS en DSC? 06 juni 2013 04:36 #404240

nico1 schreef :
De veren die sommigen zichzelf van achter toedichten

wij gebruiken altijd deze:



die zijn multifunctioneel.
"You means de Womens' Libromatium Movenint done created de uncontrollable urgement to play dingle-dangle-dingle wit de personal requipment of yo own gender?" Zappa, Thing Fish
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Nut AIS en DSC? 06 juni 2013 04:43 #404242

  • Wadloper
  • Wadloper's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 27677
Baasklusje schreef :
het nut van DSC:
- het maakt 'snachts lawaai als er een Distress is en je hebt vergeten de marifoon uit te zetten
Hmm.. Ik vergeet nog wel 's de marifoon aan te zetten..

--
stegman
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Nut AIS en DSC? 06 juni 2013 05:04 #404253

Het nut van AIS en DSC, hoe zou het beter ingeschat kunnen worden dan naar de statistieken te kijken? Valt er uit de statistieken op te maken dat er minder aanvaringen en near missers zijn? Daar ben ik wel benieuwd naar... En als er geen mensenlevens mee gespaard zijn sinds de invoering dan voegt het dus weinig aan de veiligheid toe en dan zeg ik: iedere verplichting van dergelijk spul gelijk opheffen. Maar daar zal de wetgever wel niet de ballen voor hebben, om zo op zaken terug te durven komen.

Vooral de invoering van de AIS heeft ons in de beroepsvaart veel privacy gekost! En het nut van DSC zal er gerust zijn, maar ik heb er sinds de invoering nog letterlijk nooit nut van gehad. Alleen maar ergernissen: telkens die rot herrie van een of ander onbenullig alarm van een of ander onbenullig veiligheidsbericht... tegenwoordig is dat trouwens weer wat minder
Laatst bewerkt: 06 juni 2013 05:07 door Noorderzon.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Nut AIS en DSC? 06 juni 2013 06:01 #404272

Welja , terug naar de tamtam , morse en misthoorn.
En natuurlijk aan land auto's zonder airbag , gordel en wat die meer zij...

Wacht maar tot je die DSC zelf een keer echt nodig hebt.
En dat statistisch kijken naar ongevallen is uiterst moeilijk want dan moet je ook de toename van het scheepvaartverkeer meenemen.
Ik zou in ieder geval erg blij zijn al ik bij een onverhoopt ongeval door gebruik van DSC gered zou worden.

En AIS is toch echt een goed hulpmiddel wat de veiligheid verbeterd.

Overigens , wat bedoel je met privacy in de beroepsvaart? Is het zo erg als iedereen kan zien waar de beroepsvaart vaart?
Tenslotte staat alleen de scheepsnaam erbij, niet jouw eigen naam.
Of doe je wel eens iets wat het "AIS licht" niet verdraagt.....
:unsure: :whistle: :laugh:

Ad
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Nut AIS en DSC? 06 juni 2013 07:13 #404298

  • Hans V
  • Hans V's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4501
Sinds afgelopen zomer ben ik redelijk positief over het nut van AIS transponders op zee. Bij het oversteken van de Maasgeul bij Rotterdam hadden we per abuis onze AIS transponder in silent mode (alleen ontvangen) staan.
Wel netjes aangemeld bij de verkeerscentrale, die ons op de radar ook kon volgen en aan een ferry vroeg om (vlak) achter ons langs te koersen in het drukke in- en uitgaande verkeer van dat moment.
De loods/stuurman zag ons eerst niet (onduidelijke reflectie op scheepsradar?) maar na het inschakelen van onze transponder zag hij ons verrassend snel. Ondanks het drukke AIS verkeer op die plek met veel klasse A transponders in de directe omgeving. We werden duidelijk ook niet weggefilterd op het systeem van de ferry.

Naar mijn idee een aardig praktijkvoorbeeld waar in dit geval een klasse B AIS transponder toch duidelijk je zichtbaarheid - en dus veiligheid - verhoogt. Ik kan me voorstellen dat we voor de verkeersleiding tussen al die kolossale stalen bakken tijdens het oversteken ook (tijdelijk) minder zichtbaar waren op hun radar. Als je AIS signaal blijkbaar wel goed doorkomt in al die drukte is dat toch wel mooi.

Waren we anders overvaren? Waarschijnlijk niet. Maar onze radar reflector (Tri-Lens) gaf op de ferry brug blijkbaar geen bruikbare echo.
Naar mijn idee hadden ze ons vanaf de brug van de ferry ook met het blote oog wel moeten kunnen zien, maar daar heb je op zo'n moment weinig aan als 12 meter polyester tussen al die honderden meters staal... ;)

Kortom, als een AIS signaal je (makkelijker) zichtbaar maakt in zo'n druk vaarwater lijkt me dat nuttig.

Edit: Ik zie dat topic starter Peter vooral op de Friese wateren en later misschien IJsselmeer en Waddenzee gaat varen. Daar lijkt het nut van AIS voor de veiligheid me persoonlijk een stuk minder.
Dufour 405 GL

www.sailasailing.nl
Laatst bewerkt: 06 juni 2013 07:21 door Hans V.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.188 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl