Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: Is dit nu het echte nut van AIS?

Re: Is dit nu het echte nut van AIS? 30 juni 2013 09:04 #411888

ja! dank zij AIS hebben we binnenkort geen waterkaarten en ook geen waypoints meer nodig, gewoon varen waar al die andere roze bootjes varen!
"You means de Womens' Libromatium Movenint done created de uncontrollable urgement to play dingle-dangle-dingle wit de personal requipment of yo own gender?" Zappa, Thing Fish
Laatst bewerkt: 30 juni 2013 09:04 door Baasklusje.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Is dit nu het echte nut van AIS? 30 juni 2013 09:19 #411891

  • nico1
  • nico1's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Berichten: 811
Baasklusje schreef :
ja! dank zij AIS hebben we binnenkort geen waterkaarten en ook geen waypoints meer nodig, gewoon varen waar al die andere roze bootjes varen!

Binnenkort elke AIS-Transponder uitgerust met een "kuiprecorder", live via marinetraffic de conversaties.......!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Is dit nu het echte nut van AIS? 30 juni 2013 15:14 #411940

  • svalk
  • svalk's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3996
Over het nut van AIS gesproken in gelukkig de wereld groter dan Zeeland. Ik lig nu in /bij de Noorse fjorden en moet soms haaks de bocht om van een berg en dan is het toch fijn dat je kunt zien wat er om de hoek aan ligt te komen zodat je niet verrast wordt door een of andere catamaran ferry. Dus AIS heeft als nut dat je meer info krijgt van wat en hoe op het water maar niet hoeveel bootjes er in heel zeeland of Noordzee varen.
Ieder voordeel heb zijn nadeel en ieder nadeel heb zijn voordeel.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Is dit nu het echte nut van AIS? 30 juni 2013 16:16 #411952

  • joostp
  • joostp's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 662
Op mijn transponder zit een uitgang waarop een 'silent' schakelaar kan. Die zit er nu dus ook op. Zo werkt wel de ontvangst, maar niet de zender. Ik kan dan in drukke gebieden of in de haven wel alle apparatuur gebruiken, maar de roze vlek wordt niet groter. Mij lijkt dat dit onderdeel van goed zeemanschap wordt: zet het ding uit als 'ie niks toevoegt.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Is dit nu het echte nut van AIS? 01 juli 2013 04:44 #412044

  • nico1
  • nico1's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Berichten: 811
Het was dit weekend opvallend hoevelen het 'nut' van de AIS gebruiken om de "sloot achter hun huis" over te steken.
Meer en meer "zoetwater-plezievaart" gebruikt het kennelijk uit sociale overwegingen, om op de steiger of via de mobiel of erger, de VHF te kunnen zeggen: "Ik zag/zie je op de AIS"
Nu maar hopen dat ze ook nog goede uitkijk houden!
(Ik heb inmiddels ook AIS, maar zal deze slechts gebruiken op zee en bij de situaties zoals @svalk die beschrijft, er zit bij mij een mogelijkheid om hem op silent te zetten als ook een gewone aan/uit knop)
Laatst bewerkt: 01 juli 2013 04:47 door nico1.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Is dit nu het echte nut van AIS? 01 juli 2013 04:48 #412045

Dat snap ik niet helemaal. Als je graag dat binnenvaartschip wilt zien voor het de hoek om is, dat geldt dan andersom toch net zo goed? Waarom dan je transponder uitzetten?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Is dit nu het echte nut van AIS? 01 juli 2013 06:25 #412067

Vanuit de beroepsvaart hoor ik vaak het verzoek: koop vooral een AIS, en zet hem aan als je hem nodig hebt. Dus als je een vaarweg oversteekt, op volle zee, bij slecht zicht: dus bij aanvaringsrisico's.

Als je gewoon recht-toe-recht-aan op een kanaal vaart of in de haven ligt: zet hem uit. Dan blijft de informatie een stuk overzichtelijker voor de grotere schepen.
“A good engineer gets stale very fast if he doesn’t keep his hands dirty.”
– Wernher von Braun
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Is dit nu het echte nut van AIS? 01 juli 2013 06:52 #412076

  • Poohboot
  • Poohboot's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1196
Evaluationcopy schreef :
Dat snap ik niet helemaal.
Waarom dan je transponder uitzetten?

Omdat de een het moet hebben de ander het mag hebben.
En waarom het beeldscherm van de beroepsvaart vol plempen.
Gisteren het eerste AIS signaal op de Loodrechtseplas gespot.
Goh stoer hoor.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Is dit nu het echte nut van AIS? 01 juli 2013 07:03 #412080

Helder, dank.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Is dit nu het echte nut van AIS? 01 juli 2013 07:57 #412098

  • svalk
  • svalk's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3996
Aquaplanning schreef :
Vanuit de beroepsvaart hoor ik vaak het verzoek: koop vooral een AIS, en zet hem aan als je hem nodig hebt. Dus als je een vaarweg oversteekt, op volle zee, bij slecht zicht: dus bij aanvaringsrisico's.

Als je gewoon recht-toe-recht-aan op een kanaal vaart of in de haven ligt: zet hem uit. Dan blijft de informatie een stuk overzichtelijker voor de grotere schepen.

Dit is precies de praktijk die ik vaak waarneem hier in Noorwegen bij grote schepen maar ook bij de vele veerboten. Men zet de AIS pas aan als men in de buurt komt en geeft inderdaad veel rust op het scherm. In Stavanger had iedereen de AIS aan staan en ik bleef maar alarmen wegdrukken van ieder een die me wilde rammen maar het niet konden omdat er nog een stukje land tussen zat.
Ieder voordeel heb zijn nadeel en ieder nadeel heb zijn voordeel.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Is dit nu het echte nut van AIS? 01 juli 2013 08:05 #412101

  • Poohboot
  • Poohboot's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1196
svalk schreef :
Aquaplanning schreef :
Vanuit de beroepsvaart hoor ik vaak het verzoek: koop vooral een AIS, en zet hem aan als je hem nodig hebt. Dus als je een vaarweg oversteekt, op volle zee, bij slecht zicht: dus bij aanvaringsrisico's.

Als je gewoon recht-toe-recht-aan op een kanaal vaart of in de haven ligt: zet hem uit. Dan blijft de informatie een stuk overzichtelijker voor de grotere schepen.

Dit is precies de praktijk die ik vaak waarneem hier in Noorwegen bij grote schepen maar ook bij de vele veerboten. Men zet de AIS pas aan als men in de buurt komt en geeft inderdaad veel rust op het scherm. In Stavanger had iedereen de AIS aan staan en ik bleef maar alarmen wegdrukken van ieder een die me wilde rammen maar het niet konden omdat er nog een stukje land tussen zat.

ja en stilliggende schepen weg filteren niet handig. Vergeet je zomaar weer aan te zetten eenmaal onderweg.
Laatst bewerkt: 01 juli 2013 08:05 door Poohboot.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Is dit nu het echte nut van AIS? 07 juli 2013 05:18 #413738

Welke navigatieprogramma's (of daarvoor op de receiver) zijn eigenlijk in staat om op basis van lengte en/of snelheid AIS targets weg te filteren? Of bijvoorbeeld alleen jachten laten zien wanneer zowel CPA als TCPA binnen onder een bepaalde limiet komen? Heb in MaxSea nog niets kunnen vinden.

Erg interessant om te weten dat 's avonds in de haven van Enkhuizen >15 zeilboten hun AIS hebben aan staan (uitzetten is natuurlijk ook zonde van de investering!), maar dit maakt gebruikers enigszins blind voor de echt belangerijke targets. Ben bang dat al die stoere Enkhuizen-Stavoren overstekende jachten het nut sterk van dit systeem sterk gaan ondermijnen bij de huidge groei, althans op binnenwater...
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Is dit nu het echte nut van AIS? 07 juli 2013 05:47 #413743

Gaan we nu het nut van de AIS betwisten omdat mensen last van beeldscherm vervuiling hebben? Kom op mensen, kijk iets verder dan je neus lang is. iedereen die zich over het water beweegt en een nautische betekenis heeft is met een AIS zichtbaarder. Tegenwoordige kaartplotters hebben filter functies en Software kan je ook met één druk alle targets weg drukken. Inderdaad zouden de jachten die in de havens liggen hun AIS uit kunnen zetten, maar dan nog, ik moet de zeevaarder nog vinden die zijn AIS/Plotter gebruikt om een haven in te varen. Situaties die inderdaad hinderlijk zouden kunnen zijn, zijn meestal heel makkelijk op te lossen zoals deze:
Klik alle targets in één keer weg met het knopje en je vaart nog steeds veilig rond. Je ziet immers alle schepen om je heen, dan heb je die hele AIS niet nodig. Op zee of Ijsselmeer zal je scherm NOOIT zo gevuld worden en blijft het nog steeds veilig!
Sail now, work later........
Laatst bewerkt: 07 juli 2013 05:49 door jeroenimo.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Is dit nu het echte nut van AIS? 07 juli 2013 05:55 #413745

in waypointgps heb ik de volgende keuzes:
- de schepen die stil liggen niet tonen.
- alleen schepen binnen x mijl laten zien
- AIS-B weglaten
Ontwerper van de RoosMux, en andere apparaatjes.
www.viax.nl

It's been said that a boat is a vessel continually looking for ways to sink itself..
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Is dit nu het echte nut van AIS? 07 juli 2013 06:44 #413748

  • Zeilvis
  • Zeilvis's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1381
om de reden van een een zeer goede filtering hebben we uiteindelijk toch voor een Vesper Watchmate display gekozen. Deze toont alleen de risico-schepen. Een en ander is perfect naar eigen inzicht in te stellen (CPA en TCPA.
Op mijn verzoek is mijn forumnaam veranderd van Zeilzin naar Zeilvis. Hierin zijn zeilen en duiken verbonden. Groeten uit Delfzijl, Evert
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Is dit nu het echte nut van AIS? 07 juli 2013 07:21 #413753

  • Sunday
  • Sunday's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7641
Ja Vesper staat bij mij ook op nr1 op dit vlak.
Ook bij Panbo: leuk recent artikel: hier
Laatst bewerkt: 07 juli 2013 07:21 door Sunday.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Is dit nu het echte nut van AIS? 07 juli 2013 07:28 #413754

+1
Schippert niet meer met de Windfall
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Is dit nu het echte nut van AIS? 07 juli 2013 07:49 #413759

Sunday schreef :
Ja Vesper staat bij mij ook op nr1 op dit vlak.
Ook bij Panbo: leuk recent artikel: hier

Geweldig apparaat: doet precies wat ie moet doen en nog eens redelijk geprijsd!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Is dit nu het echte nut van AIS? 07 juli 2013 08:21 #413761

  • roberteb
  • roberteb's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1785
Nachtvlinder schreef :
Sunday schreef :
Ja Vesper staat bij mij ook op nr1 op dit vlak.
Ook bij Panbo: leuk recent artikel: hier

Geweldig apparaat: doet precies wat ie moet doen en nog eens redelijk geprijsd!

Artikel gelezen, maar ik vind het niet allemaal bijzonder of vernieuwend... Misschien omdat het een transponder met een schermpje is en wat extra instellingen?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Is dit nu het echte nut van AIS? 07 juli 2013 08:26 #413764

  • Sunday
  • Sunday's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7641
Robert, het ging mij alleen om de filteropties.
Ik ben op zoek naar ais filteropties die ik in inavx wil laten inbouwen. Bij deze vesper zijn er veel verschillende daarvan.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Is dit nu het echte nut van AIS? 07 juli 2013 08:36 #413765

  • roberteb
  • roberteb's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1785
Sunday schreef :
Robert, het ging mij alleen om de filteropties.
Ik ben op zoek naar ais filteropties die ik in inavx wil laten inbouwen. Bij deze vesper zijn er veel verschillende daarvan.

Ah, met een Raymarine e7 en i70 misschien te veel verwend...

De I70 plug je zo in je nmea 2000 netwerk en veel meer opties dan alleen AIS. Zie handleiding www.raymarine.eu/WorkArea/DownloadAsset.aspx?id=3112
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Is dit nu het echte nut van AIS? 07 juli 2013 09:32 #413771

  • Sunday
  • Sunday's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7641
roberteb schreef :
Ah, met een Raymarine e7 en i70 misschien te veel verwend
Ja, dat denk ik ook... RM...
Dan moet je ook een iPad nemen, dan heb je daar geen last van!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Is dit nu het echte nut van AIS? 07 juli 2013 09:57 #413776

  • Sunday
  • Sunday's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7641
roberteb schreef :
De I70 plug je zo in je nmea 2000 netwerk en veel meer opties dan alleen AIS. Zie handleiding www.raymarine.eu/WorkArea/DownloadAsset.aspx?id=3112
Gelezen. Mooi ding.
De AIS view is zo een soort van radar view als ik het goed begrijp. Daar heb ik zelf wel moeite mee om goed en snel te interpreteren. Jij hebt de targets ook op je plotter denk ik? Dat vind ik zelf prettiger.
De filtering die mogelijk is kan op CPA en TCPA. Ik ben me aan her oriënteren op meer geavanceerde filteropties. Ik heb de indruk dat die Vesper daarvan al wat mogelijkheden in heeft.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Is dit nu het echte nut van AIS? 07 juli 2013 13:30 #413796

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 29297
Evaluationcopy schreef :
Dat snap ik niet helemaal. Als je graag dat binnenvaartschip wilt zien voor het de hoek om is, dat geldt dan andersom toch net zo goed? Waarom dan je transponder uitzetten?
ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum
Laatst bewerkt: 07 juli 2013 13:42 door Calidris.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Is dit nu het echte nut van AIS? 07 juli 2013 13:33 #413798

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 29297
Aquaplanning schreef :
Vanuit de beroepsvaart hoor ik vaak het verzoek: koop vooral een AIS, en zet hem aan als je hem nodig hebt. Dus als je een vaarweg oversteekt, op volle zee, bij slecht zicht: dus bij aanvaringsrisico's.

Als je gewoon recht-toe-recht-aan op een kanaal vaart of in de haven ligt: zet hem uit. Dan blijft de informatie een stuk overzichtelijker voor de grotere schepen.

Ik denk dat dit verkeerdom is. Transponder altijd aan.
Er ligt, m.i., een schone taak voor de heren software leveranciers en plotter fabrikanten of de juiste filters toe te passen of te bedenken waardoor het overzichtelijker wordt.
Dit moet zeker niet gebruiker afhankelijk worden van aan of uit.

Echter eerder genoemde lieden zijn óf lui, óf niet slim genoeg, óf doof. :)
ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.187 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl