Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: AIS rommeltje door andere gebruiker

Re: AIS rommeltje door andere gebruiker 09 sept 2013 19:23 #435632

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 29294
Toxiq schreef :
Korte samenvatting:
Kapitein Abel Tasman wist van niks, AIS was in 2011 aangelegd door een bedrijf (a 150 euro per uur)
Agentschap Telecom wist mij te vertellen dat het MMSI nummer écht van mij was en ook mijn callsign/atis correct was.

MAAR... !!!!

Het mmsi nummer behoorde OOIT wel toe aan de abeltasman (of eigenaar toen) dat nummer was in 2011 opgeheven (reden weet ik niet) er was toen ook een andere callsign aan gekoppeld.

Na het opheffen is dit niet op de abel tasman gewijzigd en nu varen er dus 2 boten met hetzelfde MMSI nummer.

Nu ken ik die kapitein redelijk goed en van het verhaal is niet correct, althans een paar zaken niet:

Het schip dat hij verkocht heeft is al ruim 10 jaar geleden, toen er van AIS in de binnenvaart nog lang geen sprake was en het schip had géén MMSI toen!
Al die tijd zit dat dus al verkeerd.........

Ik betwijfel zeer sterk of er ooit wel een bedrijf aan boord de AIS aangelegd heeft, en als dat zo is zeker geen gecertificeerd bedrijf en al helemaal niet voor de genoemde prijs.
Het Duitse bedrijf wat de AIS met één man in bedrijf gesteld heeft én gekeurd is in Nederland helemaal niet erkend of gecertificeerd.

Een gecertificeerd bedrijf dient :
1 Een monteur en een aparte keurmeester te sturen, 2 personen dus.
Monteur die zijn eigen werk keurt pleegt zwendel, kan dus niet.
2 Altijd de vergunning te controleren tegen de rijks-database van roepletters en MMSI nummers (niet gebeurd dus) .

Hierover zijn we al in overleg met A.T. en de Rijnvaart commissaris

Helaas gist het al veel langer in bureaucratisch Nederland. Het woord "Handhaving" wordt binnenkort geschrapt uit de Vandale, het is in onbruik geraakt :evil:

Edit: in tegenstelling tot wat ik eerder schreef treft de installateur dus wel alle blaam!
ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum
Laatst bewerkt: 09 sept 2013 19:24 door Calidris.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: AIS rommeltje door andere gebruiker 11 sept 2013 06:11 #436322

  • web
  • web's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5680
Belerion II schreef :
Al zou iedereen hetzelfde MMSI-nummer in z'n AIS hebben geprogrammeerd, je plotter geeft jóu positie weer, niet die van het andere schip met hetzelfde MMSI-nummer.
WEET je dat, of DENK je dat?

Het zou me namelijk zeer sterk verbazen als AIS/plotter apparatuur de MMSI niet als 'primary key' gebruikt bij het registreren/weergeven van targets. Om bijvoorbeeld te bepalen of een bepaald schip verplaatst is (dan moet-ie alleen de nieuwe positie weergeven op het scherm, en de oude niet meer), of dat het een ander schip is op de nieuw binnengekomen positie (dan moet-ie op beide posities een schip weergeven op het scherm)

Natuurlijk speelt dat alleen als de dubbele nummers binnen VHF bereik zijn.

Voor SAR kan ik me goed voorstellen dat AIS als hulpmiddel gebruikt wordt, naast een eventueel via DSC doorgekregen positie. En zoals Tox al aangaf weten de hulpdiensten de geijkte AIS sites ook echt wel te vinden.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: AIS rommeltje door andere gebruiker 11 sept 2013 07:24 #436363

even een opmerking over ais. in dover vroeg de port control, waar ieder boot(je) zich moet melden als ze binnen willen komen, om de ais uitzending te stoppen zo gauw de boot binnen de pieren is. dat ging dus om de ais b. dit omdat de ferries door de bomen geen bos meer zien. zij mogen bij wet geen b uitfilteren. begrijpelijk want ze gaan dwars door de lijn die kleine schepen varen uit het noorden en naar het noorden.
ik heb met een van de officieren gesproken en hij zei dat ze in hun eigen been hebben geschoten, jaren lang het advies gegeven om elk bootje uit te rusten met ais, van wege eventuele sar operaties, nu zijn er te veelmensen die3 te lang, soms dagen, hun ais laten zenden en er ontstaat zo een wirwar van bootjes(targets) in de haven.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: AIS rommeltje door andere gebruiker 11 sept 2013 08:03 #436378

  • sy helios
  • sy helios's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 13680
tsja, en als ze zich ook nog eens als een ander
en groter gaan voordoen, is de verwarring helemaal compleet :whistle:


edit;@sietse, doe je ook nog een reisverslag? ben benieuwd
Helios is de zonnegod, Zoon van het Titanenpaar Hyperion en Theia, broer van Selene (Maan) en Eos (dageraad). Met zijn zonnewagen rijst hij bij dageraad op uit de Okeanos, rijdt langs de hemelkoepel en verdwijnt `s avonds in het westen weer in de oceaan.
Laatst bewerkt: 11 sept 2013 08:04 door sy helios.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: AIS rommeltje door andere gebruiker 11 sept 2013 08:51 #436403

web schreef:
WEET je dat, of DENK je dat?
Ik WEET dat :cheer:. 't Is onderdeel van mijn vakgebied... ;)

Op je plotter verschijnt het schip als resultaat van de positie.
Plotters of navigatieprogramma's zijn nog niet zo intelligent dat ze een positie uit MMSI-nummers halen :laugh: :unsure: :laugh:.
Na een periode van stilte ben ik er weer...!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: AIS rommeltje door andere gebruiker 11 sept 2013 09:08 #436413

  • ilCigno
  • ilCigno's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 18190
sietse-ten schreef :
...en er ontstaat zo een wirwar van bootjes(targets) in de haven.
Simpelweg alle 'AIS-b' targets uitfilteren zou natuurlijk ook een vrij botte oplossing zijn. Met een slimme filtering, zoals Vesper Marine toepast in zijn Watchmate's is het geen enkel probleem om heel veel AIS targets in een klein gebied te hebben, alleen de relevante targets worden weergegeven. Ik verbaas me er over dat deze filtertechnieken niet door veel meer merken worden toegepast.
Timo
Compromis 888 'il Cigno'
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: AIS rommeltje door andere gebruiker 11 sept 2013 09:16 #436416

  • Menno
  • Menno's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3699
Belerion II schreef :
web schreef:
WEET je dat, of DENK je dat?
Ik WEET dat :cheer:. 't Is onderdeel van mijn vakgebied... ;)

Op je plotter verschijnt het schip als resultaat van de positie.
Plotters of navigatieprogramma's zijn nog niet zo intelligent dat ze een positie uit MMSI-nummers halen :laugh: :unsure: :laugh:.
Maar de plotter is wel zo slim dat op de vorige positie van dat schip dan geen icoontje meer getoond wordt. Dat lijkt me niet (volledig) uit de positie af te leiden, dus het lijkt me logisch dat ze daarvoor het MMSI-nummer als koppeling gebruiken. Daarmee zou je dus wel kunnen hebben dat het icoontje van Toxiq verdwijnt als er weer een positie van de Abel Tasman binnenkomt.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: AIS rommeltje door andere gebruiker 11 sept 2013 09:24 #436422

En wat zal er gebeuren als je de toxiq dmv zijn MMSI even snel wil oproepen via VHF.

Indien ze beiden binnen bereik zijn, roep je dan 2 schepen op of komt deze maar uit bij 1 van de 2?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: AIS rommeltje door andere gebruiker 11 sept 2013 09:25 #436424

  • sy helios
  • sy helios's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 13680
en wat zou bijv. OPENCPN doen met zijn mooie lijstje AIS targets als er dubbelingen optreden.
Helios is de zonnegod, Zoon van het Titanenpaar Hyperion en Theia, broer van Selene (Maan) en Eos (dageraad). Met zijn zonnewagen rijst hij bij dageraad op uit de Okeanos, rijdt langs de hemelkoepel en verdwijnt `s avonds in het westen weer in de oceaan.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: AIS rommeltje door andere gebruiker 11 sept 2013 09:59 #436442

  • web
  • web's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5680
Belerion II schreef :
Ik WEET dat :cheer:. 't Is onderdeel van mijn vakgebied... ;)

Op je plotter verschijnt het schip als resultaat van de positie.
Plotters of navigatieprogramma's zijn nog niet zo intelligent dat ze een positie uit MMSI-nummers halen :laugh: :unsure: :laugh:.
Het is mooi dat je dit specifieke geval kennelijk uitgeprobeerd hebt, en van ALLE ais apparatuur op de markt de inwendige werking kent.

Je kunt me wel belachelijk maken, maar je kunt ook beter lezen wat ik schrijf: natuurlijk haalt ie de positie niet uit het MMSI nummer, dat schreef ik ook niet... maar in een stroom van positiedata van meerdere schepen is het wel handig als een plotter weet welke positie bij welk schip hoort. Dus hoeveel schepen er nu werkelijk zijn, bijvoorbeeld...

Dus vertel eens, hoe weet een plotter dat het twee verschillende targets zijn, als het MMSI gelijk is en de schepen liggen dicht bij elkaar? Ruikt-ie dat, ofzo?
Laatst bewerkt: 11 sept 2013 10:00 door web.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: AIS rommeltje door andere gebruiker 11 sept 2013 10:02 #436445

  • web
  • web's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5680
Mithrandir schreef :
En wat zal er gebeuren als je de toxiq dmv zijn MMSI even snel wil oproepen via VHF.

Indien ze beiden binnen bereik zijn, roep je dan 2 schepen op of komt deze maar uit bij 1 van de 2?

Er vanuit gaande dat de marifoon wel goed ingesteld is, zal maar 1 schip reageren. In de praktijk komt dat erop neer dat als iemand in Lelystad de Abel Tasman wil oproepen vanaf zijn AIS scherm met daarop foutief MMSI, dat dan op de Toxiq de 'telefoon gaat' en op de Abel Tasman niet.

De Toxiq oproepen via DSC zal wel gaan, omdat de Tox dus wel in beide apparaten hetzelfde nr heeft.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: AIS rommeltje door andere gebruiker 11 sept 2013 10:04 #436446

  • svalk
  • svalk's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3996
Mithrandir schreef :
En wat zal er gebeuren als je de toxiq dmv zijn MMSI even snel wil oproepen via VHF.

Indien ze beiden binnen bereik zijn, roep je dan 2 schepen op of komt deze maar uit bij 1 van de 2?

Hoe ga je door middel van je mmsi nummer even snel oproepen? Je kunt toch niet je marifoon als telefoon gebruiken en als je oproept dan hoort toch iedereen dit binnen het bereik ? B)
Ieder voordeel heb zijn nadeel en ieder nadeel heb zijn voordeel.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: AIS rommeltje door andere gebruiker 11 sept 2013 10:10 #436449

  • web
  • web's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5680
svalk schreef :
Hoe ga je door middel van je mmsi nummer even snel oproepen? Je kunt toch niet je marifoon als telefoon gebruiken en als je oproept dan hoort toch iedereen dit binnen het bereik ? B)
en.wikipedia.org/wiki/Digital_Selective_Calling
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: AIS rommeltje door andere gebruiker 11 sept 2013 10:21 #436455

  • svalk
  • svalk's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3996
web schreef :
svalk schreef :
Hoe ga je door middel van je mmsi nummer even snel oproepen? Je kunt toch niet je marifoon als telefoon gebruiken en als je oproept dan hoort toch iedereen dit binnen het bereik ? B)
en.wikipedia.org/wiki/Digital_Selective_Calling

Oke via DSC, echter is alleen in distress situaties en zulke moderne zaken heb ik niet aan boord. Moet het nog doen met dsc c klasse. B)
Ieder voordeel heb zijn nadeel en ieder nadeel heb zijn voordeel.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: AIS rommeltje door andere gebruiker 11 sept 2013 10:29 #436458

  • Wadloper
  • Wadloper's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 27676
svalk schreef :
web schreef :
svalk schreef :
Hoe ga je door middel van je mmsi nummer even snel oproepen? Je kunt toch niet je marifoon als telefoon gebruiken en als je oproept dan hoort toch iedereen dit binnen het bereik ? B)
en.wikipedia.org/wiki/Digital_Selective_Calling

Oke via DSC, echter is alleen in distress situaties en zulke moderne zaken heb ik niet aan boord. Moet het nog doen met dsc c klasse. B)
Inderdaad, Valk. Je loopt wat achter.
Die selective calling is precies wat het zegt, en niet alleen in noodsituaties. Je kunt gewoon een willekeurig schip een boodschap sturen, als je het MMSI-nummer kent en invoert bij het bericht. De meeste DSC-marifoons klasse D hebben ook een geheugen, waarin je een x-aantal van die nummers kunt bewaren.
Je kunt bij wijze van spreken je maatje, die een paar mijl verderop ligt, oproepen zonder dat een ander daar wat van merkt.

--
stegman
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: AIS rommeltje door andere gebruiker 11 sept 2013 10:48 #436477

  • ilCigno
  • ilCigno's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 18190
lodewijk stegman schreef :
Je kunt gewoon een willekeurig schip een boodschap sturen, als je het MMSI-nummer kent en invoert bij het bericht. De meeste DSC-marifoons klasse D hebben ook een geheugen, waarin je een x-aantal van die nummers kunt bewaren.
Je kunt bij wijze van spreken je maatje, die een paar mijl verderop ligt, oproepen zonder dat een ander daar wat van merkt.
In aanvulling hierop: je kan via DSC een MMSI 'telefoonnummer' bellen, en (alleen) bij de ontvanger gaat er dan een signaal af. Maar het gesprek zelf, op het kanaal wat bij de DSC boodschap was ingesloten, verloopt uiteraard wel weer via een regulier VHF kanaal (b.v. VHF 8) en dat kan iedereen die daarop uitluisterd gewoon horen.
Timo
Compromis 888 'il Cigno'
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: AIS rommeltje door andere gebruiker 11 sept 2013 11:27 #436502

web schreef:
Je kunt me wel belachelijk maken (...)
Ik plaats niets voor niets smileys achter mijn laatste zin. Het is nimmer mijn bedoeling iemand belachelijk te maken...

Nogmaals, de enige relevante informatie die een plotter gebruikt om een target zichtbaar te maken OP DE KAART is de POSITIE. Niets meer en niets minder. Alle overige informatie als scheepsnaam, lengte, breedte, diepgang, bestemming (klasse-A) en dergelijk zal door elke (plotter)software op z'n eigen manier worden afgehandeld.

Om het even op welke plotter of ander elektronisch kaartssteem zie je de targets met alle informatie. Het MMSI-nummer is er één van. Als je een lijst genereerd met alle zichtbare targets en twee schepen hebben hetzelfde MMSI-nummer, zie je in de lijst dus twee schepen met hetzelfde MMSI-nummer. Wederom, niets meer en niets minder.

De discussie over de VHF is niet van toepassing in dit topic. Ik lees hier niet dat het MMSI-nummer van de Abel Tasman in z'n VHF niet goed zou zijn, als ie al een DSC-VHF heeft.

Hopelijk dit keer niet op iemands tenen gestaan...?
Na een periode van stilte ben ik er weer...!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: AIS rommeltje door andere gebruiker 11 sept 2013 12:02 #436517

  • ilCigno
  • ilCigno's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 18190
Belerion II schreef :
... de enige relevante informatie die een plotter gebruikt om een target zichtbaar te maken OP DE KAART is de POSITIE. Niets meer en niets minder.
Maar de plotter moet op één of andere manier weten of er sprake is van een nieuw of van een verplaatst AIS target. In de AIS info moet dus sprake zijn van een unieke identifier. Als dat niet het MMSI nummer is, zit er dan op een andere manier een unieke ID van de AIS transponder in de verzonden data?
Timo
Compromis 888 'il Cigno'
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: AIS rommeltje door andere gebruiker 11 sept 2013 12:12 #436520

Belerion II schreef :
Om het even op welke plotter of ander elektronisch kaartssteem zie je de targets met alle informatie.
Dus als ik het goed begrijp word het MMSI alleen als extra data meegestuurd met het signaal?
Dus een duplikaat zou net zo behandeld worden als twee boten die dezelfde naam dragen, of dezelfde lading of dezelfde bestemming hebben?
Erik de Jong (Team Zeilersforum.nl)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: AIS rommeltje door andere gebruiker 11 sept 2013 12:19 #436524

  • svalk
  • svalk's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3996
ilCigno schreef :
lodewijk stegman schreef :
Je kunt gewoon een willekeurig schip een boodschap sturen, als je het MMSI-nummer kent en invoert bij het bericht. De meeste DSC-marifoons klasse D hebben ook een geheugen, waarin je een x-aantal van die nummers kunt bewaren.
Je kunt bij wijze van spreken je maatje, die een paar mijl verderop ligt, oproepen zonder dat een ander daar wat van merkt.
In aanvulling hierop: je kan via DSC een MMSI 'telefoonnummer' bellen, en (alleen) bij de ontvanger gaat er dan een signaal af. Maar het gesprek zelf, op het kanaal wat bij de DSC boodschap was ingesloten, verloopt uiteraard wel weer via een regulier VHF kanaal (b.v. VHF 8) en dat kan iedereen die daarop uitluisterd gewoon horen.

Ok duidelijk, bedankt. Dus je kunt alleen iemand oproepen en het gesprek gaat via de gewone kanalen. Kun je wel "sms" jes sturen zonder dat iemand het leest ?
Het wordt tijd dat ik mijn C klasse ga inruilen geloof ik. B)
Ieder voordeel heb zijn nadeel en ieder nadeel heb zijn voordeel.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: AIS rommeltje door andere gebruiker 11 sept 2013 12:22 #436527

  • Hen3
  • Hen3's Profielfoto
  • Offline
  • Admin
  • Berichten: 12220
ilCigno schreef :
In de AIS info moet dus sprake zijn van een unieke identifier. Als dat niet het MMSI nummer is, zit er dan op een andere manier een unieke ID van de AIS transponder in de verzonden data?
Misschien heeft een AIS transponder zelf een uniek nummer, zoiets als een MAC-adres in netwerkapparatuur? Je hebt volgens mij gewoon gelijk dat een AIS receiver niet eenvoudigweg alle ontvangen posities kan plotten, hij moet weten welke oude positie weggehaald moet worden.
Hendri (Team Zeilersforum.nl)
Jeanneau Sun Light 30 'Eau Revoir'.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: AIS rommeltje door andere gebruiker 11 sept 2013 12:24 #436529

  • Wadloper
  • Wadloper's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 27676
ilCigno schreef :
In aanvulling hierop: je kan via DSC een MMSI 'telefoonnummer' bellen, en (alleen) bij de ontvanger gaat er dan een signaal af. Maar het gesprek zelf, op het kanaal wat bij de DSC boodschap was ingesloten, verloopt uiteraard wel weer via een regulier VHF kanaal (b.v. VHF 8) en dat kan iedereen die daarop uitluisterd gewoon horen.
Inderdaad. Maar je kan dan wel samen een 'stil hoekje' opzoeken buiten de (locale) werk- of blokkanalen of kanaal 77, het normale kletskanaal. Zonder dat de buitenwereld weet dat je dat doet. dat reduceert het aantal meeluisterenden tot een minimum.

--
stegman
Laatst bewerkt: 11 sept 2013 12:25 door Wadloper.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: AIS rommeltje door andere gebruiker 11 sept 2013 12:28 #436532

svalk schreef :
Kun je wel "sms" jes sturen zonder dat iemand het leest ?
Het wordt tijd dat ik mijn C klasse ga inruilen geloof ik. B)

Haha , zou wel interessant zijn maar heelaas.
Nee , alleen het oproepen gaat via het digitale kanaal 70 waarbij je dan tevens een communicatiekanaal ( bijv. kanaal 6, 8 of 11) kunt meezenden.
Maar tekst verturen , nee.
Maar omdat die kanalen normaliter door niemand worden uitgeluisterd is de kans dat iemand anders je hoort niet zo groot als bijv. bij een oproep via kanaal 16 en dan naar een intership kanaal.Want dat hoort iedereen immers.
Trouwens, als je je Marcom B of SRC hebt zou je dat eigenlijk allemaal moeten weten... :huh:
Misschien weer eens het leerboekje doorlezen of een nieuwe kopen? ;)
Ad
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: AIS rommeltje door andere gebruiker 11 sept 2013 12:29 #436533

  • Wadloper
  • Wadloper's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 27676
svalk schreef :
Het wordt tijd dat ik mijn C klasse ga inruilen geloof ik. B)
Maak dit voornemen kenbaar aan de heer FSD en volmondige instemming zal je deel zijn. En dat zonder de toezegging dat je die nieuwe DSC-D bij hem aanschaft..
Die Klasse C gaat bij hem trouwens meteen de vuilnisbak in..

--
stegman
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: AIS rommeltje door andere gebruiker 11 sept 2013 12:31 #436535

  • Wadloper
  • Wadloper's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 27676
Yellow Boat schreef :
Trouwens, als je je Marcom B of SRC hebt zou je dat eigenlijk allemaal moeten weten... :huh:
Misschien weer eens het leerboekje doorlezen of een nieuwe kopen? ;)
Klasse C mag (mocht?) worden gebruikt met alleen een basiscertificaat, als ik me niet vergis.

--
stegman
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.196 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl