Toxiq schreef :
Al vaker werd er getwijfeld aan de oprechtheid van onze trips...
Zo was ik onderweg naar enkhuizen en het andere moment lag ik weer in batavia haven.
Ook tijdens onze pinkstertocht leek het er op dat we de lokale kroeg hadden bezet en niet op de noordzee zaten...
Toch was er wat vreemds, MMSI bleef hetzelfde, maar de naam veranderde
Toxiq < > Abel Tasman
Web gaf al een voorzetje door hier in te duiken (iets wat ik veel eerder had moeten doen)
vandaag heb ik dat opgepakt, bellen, mailen etc
Korte samenvatting:
Kapitein Abel Tasman wist van niks, AIS was in 2011 aangelegd door een bedrijf (a 150 euro per uur)
Agentschap Telecom wist mij te vertellen dat het MMSI nummer écht van mij was en ook mijn callsign/atis correct was.
MAAR... !!!!
Het mmsi nummer behoorde OOIT wel toe aan de abeltasman (of eigenaar toen) dat nummer was in 2011 opgeheven (reden weet ik niet) er was toen ook een andere callsign aan gekoppeld.
Na het opheffen is dit niet op de abel tasman gewijzigd en nu varen er dus 2 boten met hetzelfde MMSI nummer.
Wederom contact gehad met de kapitein van de Abel T. en hij begreep er weinig van.
Een pasje oid. van agentschap t. had hij ook niet, wist ook niet wat zijn mmsi dan wel was of waar hij dat vandaan kon halen.
Hij zou er achter aan gaan.
Wordt vervolgd...
Ja, dit zijn veel voorkomende fouten. Hoofdzakelijk komt dit dus voort uit onoverzichtelijkheid van administratie en wordt een dergelijk nummer dus uit wanhoop en soms gemakzucht niet gewijzigd.
Een andere heel veel voorkomende is dat bij de aanleg van AIS door de installateur of schipper een nieuwe vergunning aangevraagd is vanwege de AIS,terwijl men met een wijzing had kunnen volstaan. Dit houdt dus in alle nummers nieuw, dus ook Atis en MMSI. De meeste schippers weten dit niet eens en de betreffende installateurs zal het worst zijn
Straks bij de verplichte invoering wordt dit soort zaken dus gelijk een overtreding met constatering en gevolgen. Je zal zien dat de gemakzucht dan als sneeuw voor de zon verdwijnt.
Over dit soort zaken hebben wij zeer binnenkort overleg met het A.T.