Hoi Allemaal,
Enige tijd geleden startte ik dit topic genaamd 'Lakken teakhouten dek'. De titel van dit topic bleek al gauw achterhaald, hoewel het wel heel interessante reacties opleverde.
Sinds enige tijd is het project afgerond en naar volle tevredenheid.
Jullie hebben me zeker geholpen me verder te verdiepen in het onderwerp!
Ik geef grif toe dat ik er makkelijker over dacht dan het uiteindelijk was. Wat ik nu weet is waar de vakkennis voor het lakken van een woonhuis (hoog segment) ophoudt, dit bij het lakken van een jacht begint.. En daarmee is een buitengewoon leerzame klus geweest..!
Bij het lakken van houtwerk van een voordeur stopt het schuren meestal wel met korrel 300. Maar bij het lakken van een jacht heb ik ook korrel 700 in mn handen gehad en bij het polijsten was dit zelfs korrel 3000.
oude situatie:
afbranden houtwerk:
verwijderen kapotgedraaide rvs schroeven..
verwijderde oude kitlijnen op houtverbindingen:
Op de foto's is het verniswerk van het mahoniehout te zien wat ik niet op kleur geprimerd heb (wens van de klant). Ik heb hiervoor geen coelan gebruikt uiteindelijk.
Wat ik me pas later bedacht.. het jacht ligt in St Tropez.. hij moet dus bling bling worden en coelan, hoewel buitengewoon goeie lak was hiervoor simpelweg ongeschikt.
Na wikken en wegen heb ik gekozen voor een synthetische olie. Maar dit had eigenlijk iedere vernis kunnen zijn, of iedere olie met een hoge glansgraad.
Het lukte me in eerste instantie niet om de kwaststrepen eruit te krijgen. En ik had nog wel zo'n mooie kwast (omega). Ik wilde perse van die kwaststrepen af (opdrachtgever zag ze niet, maar ikke wel), dus heb ik de lak aangelengd met 5% heldere lijnolie om de vloeiing te verbeteren. Dit werkte geweldig.
Ik heb bewust niet gekozen voor een 2K lak omdat deze te hard is voor de houtverbindingen zo bedacht ik me. Maar inmiddels heb ik geleerd dat ook een vernis of olie zal barsten op deze zelfde houtverbindingen. Maar.. deze synthetische olie zal wel langer goedblijven. Dus bij jaarlijks of 2-jaarlijks onderhoud zal het langer meegaan dan een 2K lak. Maar dat is voor zover ik het nu kan overzien en mn kennis gaat.
Ik heb alles kaalgefohnd, vervolgens 2 lagen epoxyprimer aangebracht en daarna 6 lagen synthetische vernis. Maar beter was zelfs 10 tot 12 lagen geweest..
Het lakken van de romp was heel moeilijk.
Er werd me door collega's daar verteld dat deze boot door al die richeltjes simpelweg niet handmatig te lakken is. De lak zal hoe dan ook in de richels zakken en vervolgens voor zakkers zorgen op het vlakke gedeelte.
En het bleek inderdaad een hele strijd om dit te voorkomen.
Het bruin zichtbaar op de foto's is de originele gelcoat welke nog in een goede staat was.
Ik heb hier 4 lagen Polyservice DD-lak op gezet. Achteraf vraag ik me nog steeds af of ik niet beter een anders soortige lak had kunnen kiezen.
In mijn beleving kende ik maar 2 soorten, te weten De IJssel en Polyservice, maar er is natuurlijk een heel oerwoud van dit soort produkten.
Waarbij de keuze polyester of polyacryl de meest interessante keuze is als je daarna wil gaan polijsten.
Uiteindelijk is het me gelukt om de boot zonder zakkers te lakken... De eerste x deed ik met de kwast, maar dit werkte totaal niet. De lak hardde daarvoor te snel uit. Maar toen verdunde ik ook nog onvoldoende.
Ik heb uiteindelijk de lak 10% verdund.. En daarmee stond ik dus te lakken met een bijna karnemelk dunne lak.
Het voordeel van dit soort lakken is dat de lak niet verschraalt zoals een alkyd dit wel doet.
Ik had hier en daar wel aanhechtingen, deze heb ik wel weg moeten polijsten. Ik heb de romp namelijk niet in 1x afgelakt, maar in 3 x, te weten de rand boven de bovenste bies, de romp en de beide gedeeltes voor onder.
Ach en de waterlijn?
Die moest verplaatst worden (voor hetzelfde en achter hoger). Had niemand me kunnen waarschuwen voor deze hoofdpijnklus?!
Ik ga in september weer terug. Het klimaat is er heerlijk en het werk is leuk en leerzaam. Ik ga in opdracht jachten lakken.
Ik heb toch maar besloten mijn eigen spuitmachine hierop voor te bereiden (verwarmd spuiten) en dat apparaat mee te nemen de volgende x. Spuiten is toch wel een tikkie eenvoudiger. Maar niet persé mooier!!!
Groet