Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

za mei 18 @12:00AM
ZF Pinkstertrip 2024
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: Revisie Arona/Lombardini

Revisie Arona/Lombardini 15 apr 2021 12:29 #1273929

Volgens mij moet het met gewone motorolie gesmeerd worden. Zoals ik hier ook lees van een tractor, zou de olie via de klepstoterstangen naar boven vervoerd moeten worden .Daar spat het alle kanten op (spatsmering) en door het schudden van de motor zou het dan erin moeten komen.

www.tractorfan.nl/topic/47326/

Er zitten wel gaatjes in die klepstoterstangen.. Alleen, toen ik de kop eraf had, kon ik er niet doorheen blazen en dacht toen: zal vast zo horen. Ik zla binnenkort de kop van de mijne halen
Balaton 24 met een Arona AD186
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Revisie Arona/Lombardini 15 apr 2021 18:48 #1274029

  • sbva
  • sbva's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 18
Ik heb dat net ook gedaan, de klepstoterstang er opnieuw uitgehaald. Er zitten van onder en boven gaatjes is de kommen die op de stangen zijn geperst, maar hoe ik ook m'n best deed, uiteindelijk met een naald, je vindt geen holte in de buis, volgens mij.

Een second opinion kan natuurlijk geen kwaad.

Maar is het oliebuisje van de Solé niet al een duidelijke aanwijzing.

Hoor graag van je als je iets anders ontdekt.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Revisie Arona/Lombardini 22 apr 2021 12:49 #1276425

Hoofdzaak is nu even de boot in het water krijgen ;-) Daarna ga ik weer met reserve motor verder. Ik wacht nog op een holbout en banjo aansluiting voor brandstofslangen zodat ik 'm eens kan starten. Heb eigenlijk ook nog een dynastart nodig
Balaton 24 met een Arona AD186
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Revisie Arona/Lombardini 07 mei 2021 08:46 #1282006

Ik heb zo'n stang naast me liggen en inderdaad zit er aan de bovenkant en onderkant een klein gaatje, maar je krijgt er niets doorheen. Zal misschien ook meer bedoeld zijn asl reservoir waar de olie in kan als er kracht op het pijpje komt....

Ik heb er inmiddels een Sole mini 2 naast voor renovatie ;-) Ik heb een PDF van Sole met beschrijving van een revisie, maar die krijg ik niet bijgebvoegd hier.





Balaton 24 met een Arona AD186
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Revisie Arona/Lombardini 07 mei 2021 18:14 #1282181

  • syLocura
  • syLocura's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 65
Martijn71 schreef :
Heb eigenlijk ook nog een dynastart nodig
Die zijn gewoon nog nieuw te krijgen volgens mij.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Revisie Arona/Lombardini 07 mei 2021 19:06 #1282193

  • syLocura
  • syLocura's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 65
Laat de motor trouwens niet draaien zonder dat de dynastart is aangesloten. Dan kan hij zijn laadstroom niet kwijt en gaat hij kapot, dat is mij al een keer overkomen toen ik een andere motor startte met startkabels
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Revisie Arona/Lombardini 08 mei 2021 17:36 #1282572

Nieuw is meestal nogal prijzig ;-) Ik zoek rustig naar een 2de hands. Bij deze zit ook de mogelijkheid om 'm met een touw aan te slingeren..

Voor de Sole moet ik wat zuigerveren en wat pakkingen hebben, waaronder dat rubberen ding wat aan beide zeiden van de klepstoterbuis zit.
Balaton 24 met een Arona AD186
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Revisie Arona/Lombardini 09 mei 2021 08:17 #1282738

Martijn71 schreef :
Ik heb een PDF van Sole met beschrijving van een revisie, maar die krijg ik niet bijgebvoegd hier.

Zal wel te groot zijn , dat komt veel voor in dit forum.
Kwestie van in een cloud zetten ( ik gebruik daarvoor in dit soort gevallen altijd Google Drive ) en dan een link hier plaatsen, dat gaat altijd. Ook handig om documenten hier te paasten die normaliter niet geplaatst kunnen worden zoals bijv. Excel sheets maar ook bijv. sevice manuals zijn altijd veel te groot.
Ad
Laatst bewerkt: 09 mei 2021 08:20 door Yellow Boat.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Revisie Arona/Lombardini 10 mei 2021 11:57 #1283119

Balaton 24 met een Arona AD186
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Revisie Arona/Lombardini 10 mei 2021 21:02 #1283328

Boekje van de Arona AL 185M/ AL 186M heb ik. IT/FR/ENG
maintenance manual and spare part list.
Wát zoek je? Wind?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Revisie Arona/Lombardini 12 mei 2021 09:00 #1283755

Voor de liefhebber (niet van mij en ken de persoon ook niet) www.marktplaats.nl/a/waterspor...html?previousPage=lr
Balaton 24 met een Arona AD186
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Revisie Arona/Lombardini 17 mei 2021 07:32 #1285777

Gisteren de brandstofpomp uit elkaar gehaald met dank aan dit filmpje .

Dat schuifknopje voor hoeveelheid gas was niet heen en weer te krijgen. De manier waarop in het filmpje de pin vanuit onder wordt gehaald werkte niet bij mij omdat die pin dus nogal vast zat. Die heb ik vanuit de bovenkant eruit moeten tikken. Zat nogal wat aanslag aan de binnenkant van de cilinder. Dat verwijdert en was de pin weer gangbaar. Uitlijnen van die pin is even een detail, maar het filmpje laat dat wel zien.

Bij mij zat een koperen ringetje wat niet helemaal de juiste maat was die tussen 1 en 3 zit. Daardoor, denk ik, dat de druk niet opgebouwd wordt. Vanmiddag eens naar ander ringetje kijken.
Bijlagen:
Balaton 24 met een Arona AD186
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Revisie Arona/Lombardini 19 mei 2021 21:31 #1286853

Inmiddels wat wijzer geworden. Nou blijkt ook de "delivery valve" klem te zitten. Dacht eerst dat dit zo hoorde, maar dat hele ding moet dus kunnen bewegen in de houder. Ik dacht dat er een gaatje in het midden zou zitten... Zie dit filmpje voor de werking
Balaton 24 met een Arona AD186
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Revisie Arona/Lombardini 17 juni 2021 10:34 #1296222

Injector zat blijkbaar ook vast. Met behulp van dit filmpje opgelost. Moest het inderdaad verwarmen om los te krijgen.

Daarna met een beetje starthulp motor weer aan weten te krijgen. Injector weer in elkaar zetten, moet je behoorlijk aandraaien, anders lekt er nog diesel langs.

Balaton 24 met een Arona AD186
Laatst bewerkt: 17 juni 2021 10:35 door Martijn71. Reden: url toegevoegd
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Revisie Arona/Lombardini 26 aug 2022 06:52 #1418136

  • Guusboon
  • Guusboon's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3
Beste Daan,

Ik lees dat je meer info heb over de Arona AD182M en de keerkoppeling.
Wil je die info met me delen?
Ik heb dit motortje net weer aan de praat gekregen door de koppakking (zelfgemaakt) te vervangen en wil nu alles inclusief de keerkoppeling aanpakken.
Ik heb wel wat info gevonden op internet maar het is vrij weinig.
Alvast bedankt voor je moeite.
Groet,

Guus Boon
Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Revisie Arona/Lombardini 30 okt 2022 09:41 #1433719

Ik heb inmiddels een dynastart bemachtigd en aangesloten. Werkt ook allemaal weer. Met dank aan de Dieseldoktor voor de uitstekende uiteenzetting op z'n site.
Balaton 24 met een Arona AD186
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Revisie Arona/Lombardini 30 okt 2022 10:28 #1433730

Daarnaast de reduction gear omgedraaid zoals die hoort (zie eerdere foto's). Ik heb wat plaatjes toegevoegd. Ik begin dit topic een beetje te zien als een naslagwerk voor anderen die wat aan dit motortje willen doen en dan zegt een foto meer dan woorden op een tekening.

De tekening: Hierop zie je een pakking zitten tussen de keerkoppeling en dit. Die zag ik er bij mij niet tussen zitten.



De uitgaande as zit wat ze een borgmoer noemen. Hier heb je speciaal gereedschap voor nodig wil je dit loskrijgen. Met een grote schroevedraaier een klap werkte niet. Het zat muurvast. Verhitten ook niet. Ook geen idee of het links of rechtsdraaiend schroefdraad is. Om dit om te draaien of de deksel eraf te krijgen voor een oliewissel hoeft dit niet los.

Je schroeft de inbussen los en dan kan je heel voorzichtig de deksel met as eraf wippen. Met een beetje mazzel blijft de pakking heel.




Achter het deksel dus weer inbussen waarmee het aan de keerkoppeling vast zit. Ook hier een borgmoer waar ik geen gereedschap voor heb.




Hierna kon het geheel los tikken en was het draaibaar. Er zit een "centreerpin"

De olie was dikke drap geworden, dus op zich goed idee om te verwisselen. De boel goed schoongemaakt met een paar bussen remmenreiniger.

Pakking beetje ingesmeerd met olie en weer bevestigd.

Hier een foto van binnenkant en buitenkant deksel:







Olie afzuigen is niet mogelijk, je moet 'm echt open maken.

Olie middels een dun slangetje weer erin gedaan. Zou SAE30 in moeten, maar 5w30 kan ook, blijkbaar. Ik heb de motor iets omhoog gedaan zodat het erin loopt.


Balaton 24 met een Arona AD186
Laatst bewerkt: 30 okt 2022 10:35 door Martijn71.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Revisie Arona/Lombardini 30 okt 2022 10:39 #1433732

Volgende punten die nog gedaan moeten worden zijn de waterpomp aansluiten, nieuwe anodeschroef en het belangrijkste: de keerkoppeling gaat echt ontzettend zwaar in z'n vooruit. Echt veel kracht voor nodig. Achteruit is wel een stuk gangbaarder geworden.

De motor heeft vele jaren stil gestaan met als gevolg dikke oliedrek wat ik met nafta zoveel mogelijk heb schoongemaakt. Iemand een idee wat dit zou kunnen zijn zonder de boel los te maken? Of ontkom ik daar eigenlijk niet aan?
Balaton 24 met een Arona AD186
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Revisie Arona/Lombardini 30 okt 2022 17:33 #1433839

Is 27 niet de olievulopening? Met een knijpflesje kan ik daar de olie inspuiten tot het er uit loopt. Dat is het level. Dat inschakelen moet makkelijk gaan. Ik zie wel mooie scherpe tandwielen bij jou, ik verlies kracht in de aandrijving en zou ook eens binnenin moeten kijken. Bedankt voor de foto

Wát zoek je? Wind?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Revisie Arona/Lombardini 30 okt 2022 19:37 #1433865

Knijpfles kan ook, maar die had ik niet. Dit werkte ook, alleen langzaam

Denk dat ik er niet aan ontkom om de keerkoppeling los te maken. Gelukkig heb ik daar we een pakking voor via die Italiaan op Ebay.
Balaton 24 met een Arona AD186
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Revisie Arona/Lombardini 13 mrt 2023 22:05 #1466103

En ben je nog met de kk verder gekomen? Kan je er iets over vertellen?
Wát zoek je? Wind?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Revisie Arona/Lombardini 27 mrt 2023 13:29 #1469161

Helaas, nog geen nieuws. Ik had de brandstofpomp er opnieuw ingedaan en vroeg me af waarom dat ding toch zo verrekte moeilijk starte. Toen ik 'm eruit haalde zaten er iets van 3 pakkingen onder. Dat leek me overdreven, dus met 1 teruggeplaatst. Kwam ik op een filmpje van een Servier die allemaal van die Lombardini motoren reviseert met exact dezelfde problemen. Daar moeten dus inderdaad 3 plaatjes onder, oftewel 1 mm omhoog om een goed te laten lopen. Door omstandigheden heb ik er niet verder meer naar kunnen kijken. De kajuitmotorboot van mn ouders had vorig jaar grote problemen wat door sludge in de tank kwam. Dat is nu weer gefikst moet die boot nog weer netjes gemaakt worden met de afdichting weer terug. Was een Indenor DTP 40. Weet nu alles van dat brandstofsysteem ;-)
Balaton 24 met een Arona AD186
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Revisie Arona/Lombardini 27 mrt 2023 15:22 #1469193

  • madoc
  • madoc's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3117
Martijn71 schreef :
Helaas, nog geen nieuws. Ik had de brandstofpomp er opnieuw ingedaan en vroeg me af waarom dat ding toch zo verrekte moeilijk starte. Toen ik 'm eruit haalde zaten er iets van 3 pakkingen onder. Dat leek me overdreven, dus met 1 teruggeplaatst. Kwam ik op een filmpje van een Servier die allemaal van die Lombardini motoren reviseert met exact dezelfde problemen. Daar moeten dus inderdaad 3 plaatjes onder, oftewel 1 mm omhoog om een goed te laten lopen. Door omstandigheden heb ik er niet verder meer naar kunnen kijken. De kajuitmotorboot van mn ouders had vorig jaar grote problemen wat door sludge in de tank kwam. Dat is nu weer gefikst moet die boot nog weer netjes gemaakt worden met de afdichting weer terug. Was een Indenor DTP 40. Weet nu alles van dat brandstofsysteem ;-)
Wat jij pakkingen noemt zij vermoedelijk z.g. vulplaatjes(chims) om de pomp af te stellen zodat deze op het juist moment met brandstof inspuiten begint.
Laatst bewerkt: 27 mrt 2023 15:23 door madoc.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Revisie Arona/Lombardini 02 apr 2023 16:01 #1470677

  • JeroenNH
  • JeroenNH's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2
Even een kleine inbraak in dit topic als nieuwkomer.
Heb al behoorlijk wat jaren een Al186 in onderdelen in mijn schuur liggen die ik toen uit elkaar heb gehaald omdat de motor wel eens spontaan stopte en daarna weer startte.
Motor is compleet met keerkoppeling en dynastart.
Zover ik weet zijn alle onderdelen er nog bij in de krat.

Is niet echt meer iets waar ik mee ga lopen leuren op marktplaats, maar aangezien dit de enige plek die ik in de jaren heb kunnen waar mensen actief bezig zijn met dit type motor dacht ik dat wellicht hier iemand is die voor een leuke attentie dit project over wil nemen en er wel aan toe komt deze motor weer samen te bouwen of de onderdelen kan gebruiken voor het afmaken van zijn project.

Mocht je hier interesse in hebben stuur dan even een berichtje.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Revisie Arona/Lombardini 02 apr 2023 18:03 #1470692

  • freek1970
  • freek1970's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3575
Macdoc schreef
Wat jij pakkingen noemt zij vermoedelijk z.g. vulplaatjes(chims) om de pomp af te stellen zodat deze op het juist moment met brandstof inspuiten begint

Klopt helemaal dit zit bij Bukh ook zo. Aantal shims stel je het inspuitmoment mee in. Opletten als dat te vroeg staat dan sloopt dat de motor doordat de krukas te zwaar belast wordt.

Freek
Het mooist is de boot waar je zelf de sleutels van hebt.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.286 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl