sbva schreef :
Daan bedankt.
De handleiding met opengewerkte keerkoppeling en onderdelenlijst is ook nog op het internet vindbaar:
homes.plan.aau.dk/poul/Arona/m...anish/186_Manual.pdf
Ook heel informatief voor wie een Arona wil inbouwen.
Wat ik nog niet goed begrijp: hoe meet je het oliepijl van een motor die onder een helling staat. Maar dat terzijde.
Oliepeil van motor onder helling. Zo doe ik het bij mijn vergelijkbaar oude éénpitter, dus geen garantie
: Schat de positie van de peilstok in het reservoir van motorcarter of keerkoppeling: in het midden, meer naar voorkant schip of meer naar achterkant schip. Zit hij in het midden dan blijft het peil bij helling ongeveer gelijk. Zit de peilstok meer naar voren dan geeft de peilstok minder aan dan er in het reservoir zit. Andersom, als de peilstok meer naar achteren zit, geeft hij meer aan. Maak een nieuwe peilstreep op je peilstok.
Methode 1.: Als je motor nog niet ingebouwd is. Breng de olie op het goede, originele peil en kantel de motor/keerkoppeling evenveel als hij in de boot doet. Lees het nieuwe peil en breng eventueel een nieuw peilstreepje aan.
Methode 2.: Als je motor ingebouwd is: Doe er op gevoel wat meer respectievelijk wat minder olie in dan de originele peilstreep aangeeft.
Of maak een schets van het oliereservoir
op schaal, met peilstok (op positie!) en peilstreep. Trek een horizontale lijn door de getekende peilstreep, zet de potloodpunt
in het midden en trek met een gradenboog een lijn met de zelfde hoek als de helling van je motor in de boot. Kijk waar deze de peilstok kruist en meet hoeveel dit afwijkt van de originele peilstreep. Breng dit, op schaal/in verhouding, over op de èchte peilstok.
(Een en ander los van een keerkoppeling die na kanteling een 'te veel' aan olie naar buiten gooit...)