Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: Revisie Arona/Lombardini

Revisie Arona/Lombardini 24 mrt 2021 09:54 #1265851

  • sbva
  • sbva's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 18
Je bedoelt niet deze website?

homes.plan.aau.dk/poul/Arona/

Die was ik ook even kwijt, maar schijnt toch nog te bestaan.

Ik heb een Engelse en Deense (van Poul) handleiding op het internet gevonden, maar als je meer informatie hebt ben ik daar zeker in geïnteresseerd.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Revisie Arona/Lombardini 24 mrt 2021 10:11 #1265860

  • daan1508
  • daan1508's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 1384
Ja, ik heb 5 pdfs van Poul. Ik weet niet of het er meer zijn dan je al hebt!
Stevenaak "Maria", 1879 (Kromhout 6LS)
Leisure 23SL "Maggie Mae" (VP MD5A/110S, was MB2A/50S)
Omgebouwde Juniorvlet "Kikker" met zijzwaarden
ex: Victoire 22 "Penny Lane" (Honda 5pk 4takt)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Revisie Arona/Lombardini 24 mrt 2021 10:54 #1265866

  • sbva
  • sbva's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 18
Ik heb 2 bestanden van Poul, een pdf en een doc met een vergelijkingstabel van verschillende Arona's. De pdf is een uitgebreide handleiding in het Deens.

Er circuleert ook een engelse vertaling van die handleiding maar die is minder compleet.

Veel meer verwacht ik niet over de keerkoppeling te vinden, maar ja ik ben wel geïnteresseerd.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Revisie Arona/Lombardini 24 mrt 2021 17:38 #1266002

  • daan1508
  • daan1508's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 1384
Stuur je emailadres maar, dan stuur ik je ze op!
Stevenaak "Maria", 1879 (Kromhout 6LS)
Leisure 23SL "Maggie Mae" (VP MD5A/110S, was MB2A/50S)
Omgebouwde Juniorvlet "Kikker" met zijzwaarden
ex: Victoire 22 "Penny Lane" (Honda 5pk 4takt)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Revisie Arona/Lombardini 25 mrt 2021 20:48 #1266489

  • sbva
  • sbva's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 18
Daan bedankt.

De handleiding met opengewerkte keerkoppeling en onderdelenlijst is ook nog op het internet vindbaar: homes.plan.aau.dk/poul/Arona/m...anish/186_Manual.pdf

Ook heel informatief voor wie een Arona wil inbouwen.

Wat ik nog niet goed begrijp: hoe meet je het oliepijl van een motor die onder een helling staat. Maar dat terzijde.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Revisie Arona/Lombardini 26 mrt 2021 15:26 #1266684

  • JoSam
  • JoSam's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 80
sbva schreef :
Daan bedankt.

De handleiding met opengewerkte keerkoppeling en onderdelenlijst is ook nog op het internet vindbaar: homes.plan.aau.dk/poul/Arona/m...anish/186_Manual.pdf

Ook heel informatief voor wie een Arona wil inbouwen.

Wat ik nog niet goed begrijp: hoe meet je het oliepijl van een motor die onder een helling staat. Maar dat terzijde.

Oliepeil van motor onder helling. Zo doe ik het bij mijn vergelijkbaar oude éénpitter, dus geen garantie ;) : Schat de positie van de peilstok in het reservoir van motorcarter of keerkoppeling: in het midden, meer naar voorkant schip of meer naar achterkant schip. Zit hij in het midden dan blijft het peil bij helling ongeveer gelijk. Zit de peilstok meer naar voren dan geeft de peilstok minder aan dan er in het reservoir zit. Andersom, als de peilstok meer naar achteren zit, geeft hij meer aan. Maak een nieuwe peilstreep op je peilstok.
Methode 1.: Als je motor nog niet ingebouwd is. Breng de olie op het goede, originele peil en kantel de motor/keerkoppeling evenveel als hij in de boot doet. Lees het nieuwe peil en breng eventueel een nieuw peilstreepje aan.
Methode 2.: Als je motor ingebouwd is: Doe er op gevoel wat meer respectievelijk wat minder olie in dan de originele peilstreep aangeeft. Of maak een schets van het oliereservoir op schaal, met peilstok (op positie!) en peilstreep. Trek een horizontale lijn door de getekende peilstreep, zet de potloodpunt in het midden en trek met een gradenboog een lijn met de zelfde hoek als de helling van je motor in de boot. Kijk waar deze de peilstok kruist en meet hoeveel dit afwijkt van de originele peilstreep. Breng dit, op schaal/in verhouding, over op de èchte peilstok.

(Een en ander los van een keerkoppeling die na kanteling een 'te veel' aan olie naar buiten gooit...)
Laatst bewerkt: 26 mrt 2021 15:31 door JoSam. Reden: Aanvuling
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Revisie Arona/Lombardini 28 mrt 2021 17:47 #1267439

  • sbva
  • sbva's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 18
En als dat niet al ingewikkeld is lees ik in de Deense handleiding:
'Het oliepeil wordt gecontroleerd met de peilstok, die een minimum- en maximummarkering heeft. Het oliepeil mag nooit onder de minimummarkering komen. De motor wordt standaard geleverd met een peilstok voor een statische inbouwhoek 0º - 5º. Voor statische installatiehoeken groter dan 5º kan een oliepeilstok worden besteld voor statische installatiehoeken 5º - 10º of 10º - 15. Het oliepeil moet dagelijks worden gecontroleerd. Als er een gebrek aan olie is, vul dan aan tot de maximummarkering.'
Laatst bewerkt: 28 mrt 2021 17:48 door sbva.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Revisie Arona/Lombardini 28 mrt 2021 19:58 #1267515

  • JoSam
  • JoSam's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 80
Jouw keerkoppeling heeft geen eigen afgescheiden oliebad, maar betrekt de olie van de motor. De vorm van de totale olieruimte veranderd erg van voor (motorcarter) naar achter (keerkoppeling).
In dit geval blijft m.i. alleen de praktische methode over:
1. in horizontale stand correct olie vullen tot peilstreep dan wel tussen beide strepen maximaal en minimaal in.
2. motor evenveel helling geven als bij inbouw in de boot aan de orde is.
3. oliepeil weer aflezen; dat hou je voortaan aan na inbouw.
Dit lijkt me te doen.
Het bestellen van een andere peilstok gaat uiteraard niet meer lukken; die peilstok maak je dus zo min of meer zelf.

In het boek ’Motorinbouw’ van wijlen Kasper van Zuilekom, dat bijna net zo oud is als jou motor, lees ik dat de opgegeven toelaatbare helling in langsrichting voor scheepsmotoren in de regel ligt tussen 15 en 20 graden en dat het aan te raden is 3 tot 5 graden onder die toegestane hoek te blijven. Dit natuurlijk, om dat de boeg omhoog komt bij het varen.
Als jij je beperkt tot een hoek van ca. 10 à 12 graden (zie alternatieve peilstokken, max 15 graden), dan moet het zo met de smering goed komen, lijkt me.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Revisie Arona/Lombardini 29 mrt 2021 16:34 #1267845

  • sbva
  • sbva's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 18
De kop zit er weer op. Binnenkort de boot weer te water en een proefvaartje maken. Ik ben nieuwsgierig.






Laatst bewerkt: 29 mrt 2021 16:35 door sbva.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Revisie Arona/Lombardini 29 mrt 2021 18:55 #1267912

  • syLocura
  • syLocura's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 69
In wat voor boot staat de motor?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Revisie Arona/Lombardini 29 mrt 2021 19:13 #1267915

  • sbva
  • sbva's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 18
Hoi syLocura,

De motro staat in een sloep, een werkboot, 50'er jaren, 7m.

Sloep en motor horen niet bij elkaar.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Revisie Arona/Lombardini 29 mrt 2021 21:51 #1267988

  • daan1508
  • daan1508's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 1384
Gaaf gezicht, heb bij mij de kop er nog nooit af gehad.
Bij mij staat ie in een lelievlet van 4 meter haha...
Stevenaak "Maria", 1879 (Kromhout 6LS)
Leisure 23SL "Maggie Mae" (VP MD5A/110S, was MB2A/50S)
Omgebouwde Juniorvlet "Kikker" met zijzwaarden
ex: Victoire 22 "Penny Lane" (Honda 5pk 4takt)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Revisie Arona/Lombardini 30 mrt 2021 09:33 #1268073

Wat grappig, ik heb een tweedehands reserve arona op de kop getikt die exact hetzelfde model is. Zelfde manieer van waterpomp bevestiging, pompje erachter voor de olie.

Model is trouwens de LDA450 waar de Arona 186 op is gebaseerd. Grote verschil met de LDA is dat er geen brandstofopvoerpomp is.

Ontbreekt alleen de Dynastart en brandstofleidingen. Ook gaat ie verrekte moeilijk in z'n vooruit. (Handel naar voren drukken)

Voor wie het blok eens wil reviviseren vond ik deze filmpjes op Youtube

Ik snap alleen niet hoe de olie naar de kleppen wordt gebracht. Wordt door de klepstoterbuis omhooggespoten oid?
Balaton 24 met een Arona AD186
Laatst bewerkt: 30 mrt 2021 09:34 door Martijn71. Reden: Kleine toevoeging.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Revisie Arona/Lombardini 30 mrt 2021 15:52 #1268181

  • sbva
  • sbva's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 18
Martijn,

Hier de specificaties. Het getal in 3dl450 en 3dl510 staan voor de inhoud. Je kan het ook vrij eenvoudig narekenen. De Lombardini zal geen opvoerpomp hebben omdat de brandstoftank bovenin het brandstofsysteem gemonteerd zit. De olie gaat retour door de klepstoterbuis.

Die video van Lameta TV ken ik. Het gaf me de moed mijn motor ook maar eens uit elkaar te schroeven.

Laatst bewerkt: 30 mrt 2021 16:09 door sbva.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Revisie Arona/Lombardini 31 mrt 2021 17:18 #1268539

Aha, weer wat geleerd. Gelukkig is het onderstel hetzelfde. Net een pakkingsset gekocht bij die Italiaan Gambinomoto.

Ja, dat filmpje is echt enorm handig. Toen ik mijn kop eraf had was dat er nog niet. Ook was het onduidelijk wat voor pakking er tussen kop en cilinder moest. Rubberen ringen, zoals je heel mooi laat zien in de foto's. Ik had zelf nog last van klepzetels die los zaten, die met een paar tikken op de zijkant (gietijzer vervormd dan wat) weer vast gezet en een klepsteelrubber zat los.

Wat ik bedoelde met de olie is: Hoe komt de olie omhoog? Bij de Sole Mini 3 loopt een apart olieleidinkje naar boven.
Balaton 24 met een Arona AD186
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Revisie Arona/Lombardini 31 mrt 2021 19:18 #1268579

  • sbva
  • sbva's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 18
Ergens in deze, hoe noem je het, draad (?) wordt verwezen naar een werkplaatshandboek voor de Lomardini 3dl450, maar de link werkt niet.

Met Googlen naar 'Lombardini 3dl workshop manual' kom je er wel. Hier zou ik beginnen als je je echt wil verdiepen in de materie.

Er wordt gesproken over verspreiding door centrifugaalkracht, onder andere.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Revisie Arona/Lombardini 02 apr 2021 17:46 #1269216

  • sbva
  • sbva's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 18
Martijn71 schreef :
Wat ik bedoelde met de olie is: Hoe komt de olie omhoog? Bij de Sole Mini 3 loopt een apart olieleidinkje naar boven.

Dat van die centrifugaalkracht lees ik in mijn eigen handleiding. Zie bijlage.

De olie komt niet door de klepstoterstangen, volgens mij. Of zie ik iets over het hoofd?

Olie moet dan dus anders, ik neem aan in vernevelde vorm o.i.d., bovenin komen.


Laatst bewerkt: 02 apr 2021 17:57 door sbva.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Revisie Arona/Lombardini 02 apr 2021 20:24 #1269285

  • jerry
  • jerry's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7028
Normaal wordt de zuigerwand gesmeerd door de opspattende olie uit het carter als de zuiger in zijn hoogste stand staat.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Revisie Arona/Lombardini 07 apr 2021 08:38 #1270895

jerry schreef :
Normaal wordt de zuigerwand gesmeerd door de opspattende olie uit het carter als de zuiger in zijn hoogste stand staat.

Het gaat om de kleppen, dus helemaal bovenin. Er loopt geen olie door de cilinder en kop, dus moet het via de klepstoterstangbuis komen. Lijkt erop dat het omhoog gespoten wordt. Dan is oliedruk wel een belangrijk iets.
Bijlagen:
Balaton 24 met een Arona AD186
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Revisie Arona/Lombardini 07 apr 2021 19:58 #1271156

  • sbva
  • sbva's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 18
Martijn,

Nadat je me onzeker had gemaakt heb ik vanochtend maar weer een klepstoterstang eruit geplukt. Die is niet hol, volgens mij. Het is natuurlijk ook maar een simpel motortje.

Voor de olievoorziening zal de kop dus afhankelijk zijn van vernevelde olie die omhoog kruipt (oid). Dat er geen olie langs de cylinder omhoog komt betwijfel ik. Langs de cylinderwand zal deze immers minder snel ontbranden.

Dan zie ik nog gaatjes bovenin de tuimelaars. Als de stangen massief zijn, moet je dan niet constateren dat dit smeernippels zijn? Zeker voor een motor die zelden warm wordt.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Revisie Arona/Lombardini 11 apr 2021 09:39 #1272349

  • sbva
  • sbva's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 18
sbva schreef :

Dan zie ik nog gaatjes bovenin de tuimelaars. Als de stangen massief zijn, moet je dan niet constateren dat dit smeernippels zijn? Zeker voor een motor die zelden warm wordt.

Over dit onderwerp trof ik nog een andere interessante discussie aan op dit forum, andere motor weliswaar, maar toch: zeilersforum.nl/index.php/foru...leppen-inboard-motor
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Revisie Arona/Lombardini 11 apr 2021 09:49 #1272352

Hoi SBVA,

Dat was zeker niet de bedoeling om je even onzeker te maken. Ik heb dus een Arona in de boot en 1 reserve. Die in mijn boot staat bij de kleppen droog, terwijl daar eigenlijk een klein bodempje met olie moet liggen. Er zit immers een klein drempeltje zodat de olie niet meteen naar beneden kan stromen. Vandaar dat ik dus zoek naar hoe de olie daar komt. Op basis van de PDF die je aanraadde kwam ik op dit plaatje. Daarop lijkt het alsof de olie dus naar boven wordt gespoten door de klepstoterbuis (dus niet stang).

Ik ga zo naar het bootje om de oliedruksensor aan te sluiten en eens te kijken. Dat was allemaal niet aangesloten, dus mooi moment om dat wel te doen.

Balaton 24 met een Arona AD186
Laatst bewerkt: 11 apr 2021 09:51 door Martijn71. Reden: |toevoeging
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Revisie Arona/Lombardini 11 apr 2021 17:05 #1272509

  • sbva
  • sbva's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 18
Martijn,

Ik ben nieuwsgierig of je nog nieuwe dingen ontdekt. Inmiddels heb ik besloten om m'n tuimelaars maar te gaan smeren, je kan er goed bij. Wat me nog opviel is dat er ook nog gaatjes in de assen zitten, onder de openingen in de tuimelaars.

Ook al omdat de nieuwe klepdoorvoeren zo zorgvuldig in het vet zijn gezet.

Hoorde vandaag ook weer van een ander dat het niet ongebruikelijk was, vroeger, om de kleppen handmatig te smeren, half automatische smering noemde hij dat.

Sebas.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Revisie Arona/Lombardini 12 apr 2021 09:12 #1272668

Heb van tevoren ook kleppendeksel opengemaakt en wat ik al zei: Stond helemaal droog. Ik heb er met een injectiespuitje die ik had wat olie op gespoten. Olienivo volgens peilstok stond op bovenste streepje.

De druksensor werkte (Voltmeter op Ohm), die ging van 0 Ohm naar oneindig toen motor gestart werd, dus oliedruk. Alleen, tegen de deksel zag ik geen olie aangespoten worden, toen ik deksel weer los maakte. Misschien moet dat opbouwen, geen idee.
Lijkt mij sterk dat er vet ingespoten moet worden. Volgens het plaatje dat ik eerder plaatste moet de olie van boven naar beneden erin druppelen (staat ook een pijltje bij) en in de video zie ik dat ook niet gebeuren.

Wat bedoel je met gaten in de assen? Bedoel je gaten in de stangen of in de wieltjes onder die blokjes die de stangen aandrijven?

Zag bij nadere bestudering ook nog dit gaatje. Olie kan ook hieruit komen. Zal het blok van m'n reserve Arona eens losmaken zodat ik daarbij kan komen.
Bijlagen:
Balaton 24 met een Arona AD186
Laatst bewerkt: 12 apr 2021 09:18 door Martijn71. Reden: Kleine toevoeging.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Revisie Arona/Lombardini 12 apr 2021 18:55 #1272869

  • sbva
  • sbva's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 18
Martijn,

Ik was niet erg duidelijk in m'n vorige antwoord.

Heb m'n kop eraf gehad en een revisiebdrijf stelde vast dat de kleppen niet goed meer sloten, na afpersen. Ze sloten niet mooi op de klepzetels en er zat erg veel speling in de klepdoorvoeren, vooral bij de uitlaatklep.

Vorig jaar is het me overkomen dat olie er bij de uitlaat werd uitgegooid, na bijvullen tot het maximum en een wat hete motor. Als die olie er onder die omstandigheden bij de uitlaat wordt afgevoerd, dan moet deze ook in het kleppenhuis komen. Niet een ideale situatie die ik beschrijf, maar temperatuur is dus van invloed, evengoed als het oliepijl, vermoed ik.

Vervolgens heeft het revisiebedrijf me de kop afgeleverd met de kleppen in het vet, daar zie ik op zich het bezwaar niet van in, maar dan verwacht ik dat daar ook geen olie meer doorheen komt. Daarom, uit voorzorg, kan ik toch de tuimelaars wat meer smeren.

De tuimelaars, die de klepstoterstangen met de kleppen verbinden, in het kleppenhuis, hebben bovenin twee smeerpunten. Ze bewegen rond een as. Dat moet gesmeerd worden. Een paar druppeltjes, in elk geval.

Ik las ook onlangs dat de olie in een vergelijkbare situatie tot ongeveer halverwege de klestoterbuis komt.

Je moet de motor toch smeren, hij verbruikt olie. Waarom dan niet elke 2 uur een paar druppeltjes op de tuimelaars?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.186 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl