Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

za mei 18 @12:00AM
ZF Pinkstertrip 2024
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: Revisie Arona/Lombardini

Revisie Arona/Lombardini 02 apr 2023 18:05 #1470693

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 26727
syLocura schreef :
Laat de motor trouwens niet draaien zonder dat de dynastart is aangesloten. Dan kan hij zijn laadstroom niet kwijt en gaat hij kapot, dat is mij al een keer overkomen toen ik een andere motor startte met startkabels

Dynastart heeft geen electronika en gaat dus niet stuk van onbelast draaien. De externe regelaar is een mechanisch relais ding.
Actieve & handige vrijwilligers gezocht: www.palingaak.nl/

ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum

Kwaliteit kost geld, geen kwaliteit kost vaak het dubbele.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Revisie Arona/Lombardini 02 apr 2023 19:15 #1470702

Je hebt een persoonlijk bericht!
Wát zoek je? Wind?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Revisie Arona/Lombardini 02 apr 2023 20:33 #1470715

  • JeroenNH
  • JeroenNH's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2
Heb hem gezien, kan alleen niet reageren want ben nieuw.
Stuur even je e-mail via bericht dan stuur ik je even mailtje.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Revisie Arona/Lombardini 04 apr 2023 19:26 #1471180

Ha, dat heb ik gedaan.
Wát zoek je? Wind?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Revisie Arona/Lombardini 18 mei 2023 08:59 #1480228

Graag een uitgebreid fotoverslag Zwaardopzee. Eventueel kom ik graag eens kijken/helpen.
Balaton 24 met een Arona AD186
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Revisie Arona/Lombardini 18 mei 2023 14:19 #1480259

Ik had gedacht verder te komen met fe beelden die jij nog zou maken van je kk project. Ik heb de 186 in onderdelen, in een krat, zeer bedankt JeroenNH, Friese biertjes komen nog. Goed idee Martijn71! Samen sterk.
Wát zoek je? Wind?
Laatst bewerkt: 18 mei 2023 14:20 door Zwaardopzee.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Revisie Arona/Lombardini 22 mei 2023 10:04 #1481047

Helaas, omstandigheden. Er nog nauwelijks aan toegekomen ivm dit soort dingen. zeilersforum.nl/index.php/foru...d88-carterventilatie
Balaton 24 met een Arona AD186
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Revisie Arona/Lombardini 30 mei 2023 17:29 #1483174

  • ZeeKaa
  • ZeeKaa's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7
Ik heb gelezen dat een dynastart kan oververhitten. de 0.9kwh versie zou een niet zwaardere dan 40/50ah accu moeten laden. Er is ook ergens een voorbeeld met een thermische ontkoppeling op de DF aansluiting bij 120C.
Heb er geen verstand van, maar ik laad alleen mijn 50Ah start accu sindsdien met de dynastart op mijn penta MD2.
Groet.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Revisie Arona/Lombardini 30 mei 2023 17:40 #1483178

Dat doe ik ook, alleen een 55 aH accu die ook alleen maar in gebruik is voor de zelfde dynastart om te starten.
Wát zoek je? Wind?
Laatst bewerkt: 30 mei 2023 17:40 door Zwaardopzee.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Revisie Arona/Lombardini 03 juli 2023 17:59 #1491306

Dank aan Jeroen, heb ik deze keerkoppeling komt uit de 10 pk AL186 en ga ik proberen deze in mijn boot te zetten, ik heb een vakman die me wat kan helpen. Mijn motor is de AL 185 met 8 pk.

Wát zoek je? Wind?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Revisie Arona/Lombardini 05 juli 2023 16:35 #1491993

Eerste deel zelf gedaan, waterpomp, uitlaat, en waterslot los gemonteerd, zodat ik er beter bij kan, de flexibele vilt koppeling losgemaakt, (zes bouten) de twee motorsteunen, en de vijf bouten waarmee de oude keerkoppeling aan het blok vastzit. Beetje persen en hij kwam al wat los. Morgen met twee man de keerkoppeling uit tillen, zwaar en onhandig, en de bovenstaande ruil KK wordt nog even nagekeken. Dan kleppen stellen, de ruil KK weer in bouwen. Het is beetje krap allemaal, maar het gaat.

De oude is echt helemaal gaar, ik kan heel zwaar de as draaien terwijl vliegwiel stil staat, er is iets goed mis. Fingers crossed, heb ik straks weer een werkende motor, met meer kracht op de schroef dan voorheen.





Wát zoek je? Wind?
Laatst bewerkt: 05 juli 2023 16:44 door Zwaardopzee.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Revisie Arona/Lombardini 07 juli 2023 12:43 #1492618



Uiteindelijk hem zelf alleen uit de boot gehaald, moest wel wat (alles aan die kant) gelamineerd houtwerk slopen in de bakskist om de KK er langs te krijgen. Mijn werk is voor niets, de ruil kk is minder dan de oude... Monteer alles weer terug. Heb wel het vetkoord in de as maar vervangen ben ik eindelijk van het ge drup af, en verder: kleppen stellen, as optimaal richten, minder druk op afdichting, er is niets te vinden!

Enige wat ik nog even doe is deksel van reductiebak open maken, maar alles loopt hoorbaar ok. Waarom heb ik geen vermogen in de achteruit? dat probleem blijft, en met bf6 op de neus gaat ie niet meer vooruit.
Nu is 8 pk en tweebladschroef niet zo veel natuurlijk. Motor start winter en zomer goed. Rookt nauwelijks alleen onder vol vermogen iets. Klepspeling Arona 185 koud = in en uit 0.20 mm
Wát zoek je? Wind?
Laatst bewerkt: 07 juli 2023 12:56 door Zwaardopzee.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Revisie Arona/Lombardini 07 juli 2023 20:02 #1492682

Ok, vandaag de reductiebak bekeken die is helemaal ok. Martijn71 lees je mee? Maar... het vreemde was dat toen ik olie bijvulde via de plug van de reductiebak (zoals jij hebt gedaan op een paar foto's hierboven), dat die olie via het lager doorliep naar de KK, en in mijn geval ( ik had de keerkoppeling los, op zijn kop zodat ik makkelijk via die plug kon vullen) het er aan de motorzijde weer uit liep. :sick:

Dát het doorloopt is wellicht logisch, het kogellager zit lager dan de olie vulopening. Ik mis de oliekeerring zie gele pijl. Dat kan verklaren waarom er geen olie in zat en waarom de olie eruit loopt. Om die keerring er in te plaatsen moet dus wel die moeilijke moer en af, waar geen gereedschap voor is.



Dit is de foto van Martijn71:


Wát zoek je? Wind?
Laatst bewerkt: 07 juli 2023 21:18 door Zwaardopzee.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Revisie Arona/Lombardini 07 juli 2023 20:38 #1492686

Is er hier iemand die denkt een sleutel te hebben waarmee de borgmoer zoals hier boven is te zien open te draaien is? Maat kan ik opmeten.
Wát zoek je? Wind?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Revisie Arona/Lombardini 07 juli 2023 20:47 #1492690

  • Unster
  • Unster's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 326
Zwaardopzee schreef :

...
Waarom heb ik geen vermogen in de achteruit? dat probleem blijft, en met bf6 op de neus gaat ie niet meer vooruit.
Nu is 8 pk en tweebladschroef niet zo veel natuurlijk.

Mijn ervaring met 8pk (is het waarschijnlijk ooit geweest) en bootje 3000kg, 8mtr, is dat met 6bft op de neus en rustig water ik ongeveer 3knp haal volgas. Met wat golven erbij zit het onder de knoop.
Als je in dat soort omstandigheden enigszins relaxed op de motor wilt kunnen varen, heb je denk ik gewoon meer pk nodig.
Laatst bewerkt: 07 juli 2023 20:47 door Unster.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Revisie Arona/Lombardini 07 juli 2023 21:30 #1492695

Kun je hem niet los tikken met een beiteltje.

Gr René
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Revisie Arona/Lombardini 07 juli 2023 22:53 #1492699

Heeft iemand al geprobeerd zie boven, we gaan een instrument maken, tenzij iemand hier wat weet.
Wát zoek je? Wind?
Laatst bewerkt: 07 juli 2023 22:54 door Zwaardopzee.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Revisie Arona/Lombardini 08 juli 2023 16:03 #1492821

Om de 'olie keerring is weg' ( maar hoe krijg je die borgmoer los) klucht verder op te frissen, ik heb de gekregen reductiebak opengemaakt en daar zit ook geen ring in. Ook opgegeten? Ik hoorde ooit in mijn boot een hard metaalgekars en aan het slijpsel te zien was dat die oliekeerring waar ook een metaaldeel in zit.

Nu is de stand: twee reductiebakken zonder ring, een mét nml die van Martijn71.
Wát zoek je? Wind?
Laatst bewerkt: 08 juli 2023 16:09 door Zwaardopzee.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Revisie Arona/Lombardini 08 juli 2023 16:16 #1492822

  • JeePee
  • JeePee's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7251
Zwaardopzee schreef :
Heeft iemand al geprobeerd zie boven, we gaan een instrument maken, tenzij iemand hier wat weet.
De moer is al aardig naar de bliksem.
(In rechtom richting). Is het links of rechtse schroefdraad?
Een passende steeksleutel in de uitsparingen en met hefboom proberen
Laatst bewerkt: 08 juli 2023 16:17 door JeePee.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Revisie Arona/Lombardini 08 juli 2023 16:22 #1492825

De bovenste foto is de kk waar ik mee door ga. Die moer is aan de oppervlakte beschadigd omdat hij de ring heeft ' opgegeten'. Ik heb een om te oefenen, ik kan het proberen.
Wát zoek je? Wind?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Revisie Arona/Lombardini 08 juli 2023 23:12 #1492878

Je zou natuurlijk kunnen proberen een haaksleutel te maken uit een stuk strip van 3 of 4 dik.
iets wat meer dan een derde het contour van de moer volgt met een haak die strak in de uitsparing past.
Of je moet van een dopsleutel een kroon maken maar dat is misschien zonde van een goede dop.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Revisie Arona/Lombardini 10 juli 2023 13:56 #1493217

De moer is een SKF borgmoer. Met een haaksleutel of speciale dop te draaien. Thijs zit goed.

Het probleem is dat de oliekeerring weg is ( ' opgegeten') , daardoor mengt de dikke olie van de reductiebak met die van de motor en keerkoppeling. De lamellen, de drie schijven die de koppeling maken van de as, grijpen niet meer goed, zijn te glad en slippen. Door maar door te varen, verbranden ze , worden gladder, en nog minder vermogen. De motor loopt prima , maar de overbrenging op de schroefas slipt. De oliekeering moet weer tussen reductie en keerkoppeling, dan dikke olie in de reductiebak, die blijft dan ook daar... Dan de rest vetvrij maken, en de lamellen inspecteren, de beste bewaren of zoeken naar vervanging.



Wát zoek je? Wind?
Laatst bewerkt: 10 juli 2023 14:05 door Zwaardopzee.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Revisie Arona/Lombardini 10 juli 2023 19:10 #1493310

  • Makkie
  • Makkie's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 935
Dat heet een KN moer.
Bijlagen:
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Revisie Arona/Lombardini 29 juli 2023 21:58 #1498194

De keerkoppeling ligt open, ik heb er twee, ze zien er hetzelfde uit. Eigenlijk zijn er geen sporen van slijtage, maar de vraag is waar precies frictie moet zitten. De remschoen is ok. Weet iemand iets te zeggen over dit type koppeling? De pdf is groot.





Bijlage:

Bestandsnaam: Documentscan.pdf
Bestandsgrootte:3,709 KB
Wát zoek je? Wind?
Laatst bewerkt: 29 juli 2023 22:01 door Zwaardopzee.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Revisie Arona/Lombardini 30 juli 2023 12:08 #1498299



Er moet maar net iemand zijn met ervaring, die dit soort oude motoren kent.
Het gaat om deze platen, lamellen, er zit geen frictiemateriaal ( remschoen achtig) op, op alletwee de koppelingen zijn hetzelfde. (Ik heb er een reserve) Hoe moet dat werken? Het is een oud principe. Hoe moet dat aangrijpen? Ze zijn glad, met minuscuul spoor.
Wát zoek je? Wind?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.412 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl