In de 50 jaar dat ik met een diesel vaar heb ik nog nooit in een jachthaven getankt.
Altijd bij een pomp langs de snelweg wanneer ik de auto tank vulde, wanneer nodig ook een kan voor de boot.
Die kan werd door een filtettje de tank in geheveld, daar zat heel zelden wat vuil in
De gedachte was: Op de snelweg is er grote omzet, geen tijd voor verontreinigingen om zich te ontwikkelen.
Met de auto en boot NOOIT een probleem gehad
Filters vervangen, wanneer ik er aan dacht, meest eens in de twee/drie jaar. Nooit een probleem.
Naar aanleiding van de brichten hier wel eens de niveau voeler er uitgehaald en in de tank gekeken.
Kort geleden weer een keer gekeken, een heel kelin frutseltje zwart naast de meter.
De vulslang is het hoogste punt en de afname naar de motor het laagste, meer dan 10cm helling Er zal best wel eens wat water binnengekomen zijn, maar door de helling als eerste er uitgezogen, nooit iets van gemerkt.
Ik zit vlak aan de Spaanse grens, de diesel was daar (lang geleden)40cent goedkoper dan in Portugal, kwaliteit gelijk voor zover ik kan beoordelen.
In de auto: verbruiks meter in liters, ook het verbruik per 100Km
Bij tank vullen altijd verbruik en vulling gelijk, minder dan 0,5 ltr verschil.
Verbruik Sterk afhankelijk van rijgedrag wel eens 5 liter per 100 Km wanneer grote afstand met haast gereden werd, één keer heel zuinig en tank inhoud met verbruik van 2,8LTR/100Km, dat was heel moeizaam te bereiken.
Normaal verbruik 3,3 tot 4,1 ltr per 100 Km.
De pomp in Spanje had een andere eigenaar en personeel. De laatste keer dat ik daar tankte gaf de pomp meer aan dan de tank bevatten kan, ongeveer 10%.
De kwaliteit was ook wat minder, ruim 4 ltr/100 KM. waar normaal 3,3 ltr per 100Km verbruikt werd.
De auto tank zo ver als ik durfde leeggereden, net op tijd bij een pomp in Portugal getankt.
EErst een paar keer 5 ltr om het laatste restje te verdunnen en kwijt te raken.
De tweede keer dat ik er tankte was verbuik en vullen minder dan 1/2 ltr verschil en weer 3,3/100Km
En de pomp wist zich gecontroleerd.
Zou dat goed gebruik maken van de controle mogelijkheden een reden kunnen zijn dat ik nooit één van de hier veel oorkomende problemen had?