Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: GTL Diesel - ervaring en verkooppunten

GTL Diesel - ervaring en verkooppunten 23 aug 2024 08:54 #1580173

Er zijn wat serieuze verschillen.

- GTL is fossiel. Gemaakt uit aardgas.
- HVO is niet fossiel: gemaakt uit bio-materialen.

Mijn ervaring (na 20 jaar GTL en 3 jaar HVO en Nesté) is dat HVO eerder 'rommel' in de tank veroorzaakt dan GTL.
"You means de Womens' Libromatium Movenint done created de uncontrollable urgement to play dingle-dangle-dingle wit de personal requipment of yo own gender?" Zappa, Thing Fish
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

GTL Diesel - ervaring en verkooppunten 23 aug 2024 09:35 #1580181

Baasklusje schreef :
Er zijn wat serieuze verschillen.

- GTL is fossiel. Gemaakt uit aardgas.
- HVO is niet fossiel: gemaakt uit bio-materialen.

Mijn ervaring (na 20 jaar GTL en 3 jaar HVO en Nesté) is dat HVO eerder 'rommel' in de tank veroorzaakt dan GTL.

Dat is wel een dingetje inderdaad en een reden waarom ik juist GTL gebruik. Vervelende is echter dat heel veel GTL pompen overgaan op HVO, zoals Compagnieshaven. Dat doen ze natuurlijk niet zomaar en in de link van de Compgnieshaven bij de het overgaan op HVO wordt juist gemeld dat het heel schoon is en filters juist niet verstopt.
www.veenemaenergy.nl/hvo/


Nu is de vraag of het enkel jou ervaring is (niet objectief) of structureel en wat is de “rommel” dan die ervaren is?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

GTL Diesel - ervaring en verkooppunten 23 aug 2024 09:50 #1580186

  • Jutter
  • Jutter's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 6107
Baasklusje schreef :
Er zijn wat serieuze verschillen.

- GTL is fossiel. Gemaakt uit aardgas.
- HVO is niet fossiel: gemaakt uit bio-materialen.

Mijn ervaring (na 20 jaar GTL en 3 jaar HVO en Nesté) is dat HVO eerder 'rommel' in de tank veroorzaakt dan GTL.

Hier dezelfde ervaring. In 2011 1x alles vol prut na tanken in de haven (Roompot), over op diesel uit de pomp aan de weg en wat later op GTL. Nooit meer problemen ervaren en steeds schonere motor na enige jaren gebruik.
Dansen aan zee. Aan de kust, de Zeeuwse kust. Met een Schouw, LM 23 comfort,
Fellowship 27, Rana 17 Fisk, Drascombe longboat cruiser, Beekman Alfa Fish 540, Super Daimio, LM 30, Beneteau Antares 760.
www.wvarne.nl/, www.vnzblankenberge.be/, www.vbc-deurloo.nl
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

GTL Diesel - ervaring en verkooppunten 23 aug 2024 09:57 #1580189

Jutter schreef :
Baasklusje schreef :
Er zijn wat serieuze verschillen.

- GTL is fossiel. Gemaakt uit aardgas.
- HVO is niet fossiel: gemaakt uit bio-materialen.

Mijn ervaring (na 20 jaar GTL en 3 jaar HVO en Nesté) is dat HVO eerder 'rommel' in de tank veroorzaakt dan GTL.

Hier dezelfde ervaring. In 2011 1x alles vol prut na tanken in de haven (Roompot), over op diesel uit de pomp aan de weg en wat later op GTL. Nooit meer problemen ervaren en steeds schonere motor na enige jaren gebruik.

Die ervaring was met gewone diesel, begrijp ik. HVO is in jou antwoord niet van toepassing, enkel gewone diesel t.o.v. GTL.
Laatst bewerkt: 23 aug 2024 10:31 door Laatmaarwaaien.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

GTL Diesel - ervaring en verkooppunten 23 aug 2024 10:08 #1580191

Dit zegt ChatGPT over de verschillen in chemische samenstelling

De chemische samenstelling van GTL (Gas-to-Liquid) en HVO100 (Hydrotreated Vegetable Oil) verschilt significant door de verschillende grondstoffen en productieprocessen. Hieronder de belangrijkste verschillen:

1. Grondstoffen en Basis

• GTL: De grondstof voor GTL is aardgas, een fossiele brandstof die voornamelijk bestaat uit methaan (CH₄). Tijdens het GTL-proces wordt methaan omgezet in langere koolwaterstofketens via het Fischer-Tropsch-proces. Dit resulteert in synthetische koolwaterstoffen die qua samenstelling lijken op die in conventionele diesel, maar met een zeer hoge zuiverheid (weinig aromaten en zwavel).
• HVO100: HVO100 wordt geproduceerd uit plantaardige oliën of dierlijke vetten, zoals koolzaadolie, palmolie, of afgewerkte bakoliën. Tijdens het hydrogeneringsproces worden de triglyceriden en vetzuren in deze oliën omgezet in paraffine-achtige koolwaterstoffen.

2. Koolwaterstofstructuur

• GTL: GTL bestaat voornamelijk uit lineaire alkanen (paraffines) met weinig tot geen vertakkingen, aromaten, of andere onzuiverheden. Dit resulteert in een zeer schone verbranding. De alkanen in GTL hebben doorgaans een koolstofketenlengte van C10 tot C20, vergelijkbaar met die van conventionele diesel, maar met een veel consistentere structuur.
• HVO100: HVO100 bestaat ook voornamelijk uit lineaire alkanen (paraffines) door het hydrogeneringsproces. De koolstofketenlengte varieert doorgaans tussen C15 en C18. Net als GTL bevat HVO100 weinig tot geen aromaten en geen zuurstofhoudende verbindingen (zoals esters die in FAME-biodiesel zitten).

3. Aromaten en Zwavelgehalte

• GTL: GTL bevat vrijwel geen aromatische verbindingen of zwavel, wat leidt tot een schonere verbranding en lagere emissies van NOx en fijnstof.
• HVO100: HVO100 is ook vrijwel vrij van aromaten en zwavel, wat bijdraagt aan lagere emissies en een langere levensduur van motoren.

4. Oplosmiddelgehalte

• GTL: Door het Fischer-Tropsch-proces heeft GTL een extreem laag aromatengehalte, wat zorgt voor een hoge cetaanwaarde (meestal tussen 70 en 80), wat gunstig is voor de ontstekingskwaliteit.
• HVO100: HVO100 heeft ook een hoge cetaanwaarde, meestal tussen 70 en 90, wat resulteert in een efficiënte en schone verbranding. Door het ontbreken van zuurstofhoudende componenten, zoals in FAME-biodiesel, heeft HVO100 een betere stabiliteit en minder hygroscopische eigenschappen.

5. Fysische Eigenschappen

• GTL: GTL heeft een iets hogere dichtheid dan HVO100 en een licht lagere viscositeit. Het heeft uitstekende koude eigenschappen, wat het geschikt maakt voor gebruik in koude klimaten.
• HVO100: HVO100 heeft vergelijkbare of iets betere koude eigenschappen dan conventionele diesel, afhankelijk van de grondstof. Het heeft ook een lage viscositeit en uitstekende stabiliteit, zonder de problemen van oxidatie die conventionele biodiesel (FAME) kan hebben.

Conclusie:

Hoewel zowel GTL als HVO100 voornamelijk bestaan uit paraffine-achtige alkanen en weinig onzuiverheden bevatten, verschillen ze in hun oorsprong (fossiel versus biobased) en hebben ze iets verschillende ketenlengtes en fysische eigenschappen. Beide brandstoffen zijn veel schoner dan conventionele diesel, maar HVO100 heeft als voordeel dat het volledig hernieuwbaar is.
Sailing a Parker 335 liftkeel
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

GTL Diesel - ervaring en verkooppunten 23 aug 2024 11:39 #1580213

  • Jutter
  • Jutter's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 6107
Laatmaarwaaien schreef :
Jutter schreef :
Baasklusje schreef :
Er zijn wat serieuze verschillen.

- GTL is fossiel. Gemaakt uit aardgas.
- HVO is niet fossiel: gemaakt uit bio-materialen.

Mijn ervaring (na 20 jaar GTL en 3 jaar HVO en Nesté) is dat HVO eerder 'rommel' in de tank veroorzaakt dan GTL.

Hier dezelfde ervaring. In 2011 1x alles vol prut na tanken in de haven (Roompot), over op diesel uit de pomp aan de weg en wat later op GTL. Nooit meer problemen ervaren en steeds schonere motor na enige jaren gebruik.

Die ervaring was met gewone diesel, begrijp ik. HVO is in jou antwoord niet van toepassing, enkel gewone diesel t.o.v. GTL.
Klopt,geen HVO gebruikt. Achtereen volgens in Farymann R 30, Bukh DV36SME en nu in Nanni 4390tdi.
Dansen aan zee. Aan de kust, de Zeeuwse kust. Met een Schouw, LM 23 comfort,
Fellowship 27, Rana 17 Fisk, Drascombe longboat cruiser, Beekman Alfa Fish 540, Super Daimio, LM 30, Beneteau Antares 760.
www.wvarne.nl/, www.vnzblankenberge.be/, www.vbc-deurloo.nl
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

GTL Diesel - ervaring en verkooppunten 23 aug 2024 17:41 #1580308

  • HPV
  • HPV's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6089
Hm… pleeg je met het -per ongeluk- lozen van GTL of HVO eenzelfde overtreding als met standaard diesel?
Of met slaolie?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

GTL Diesel - ervaring en verkooppunten 24 aug 2024 07:51 #1580389

  • brambo
  • brambo's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7512
Aardgas = Methaan. Komt volop voor zowel bij bio-vergisting, moerasgas. Is zelfs een broeikasgas. Boeren hadden soms een stalen tank in de sloot staan met een slang naar de keuken,

Helaas doet Shell maar weinig moeite om GTL te promoten. Ze verkopen mogelijk iever het aardgas uit Quatar in plaats van er GTL van te maken.

Een bijkomend voordeel van de GTL achtige brandstoffen is, dat er vrijwel geen zwavel inzit. Ik heb sterk het idee dat metalen delen van een uitlaatsysteem minder aangetast worden en daardoor langer meegaan. Rij er nu al 3 jaar mee zonder problemen in mijn diesel auto.

Als je eens wat morst op tegels bijvoorbeeld, dan is dat na enige tijd geheel verdwenen.

Bram
Laatst bewerkt: 24 aug 2024 07:53 door brambo.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

GTL Diesel - ervaring en verkooppunten 25 aug 2024 08:00 #1580577

brambo schreef :
Aardgas = Methaan. Komt volop voor zowel bij bio-vergisting, moerasgas. Is zelfs een broeikasgas. Boeren hadden soms een stalen tank in de sloot staan met een slang naar de keuken,

Helaas doet Shell maar weinig moeite om GTL te promoten. Ze verkopen mogelijk iever het aardgas uit Quatar in plaats van er GTL van te maken.

Een bijkomend voordeel van de GTL achtige brandstoffen is, dat er vrijwel geen zwavel inzit. Ik heb sterk het idee dat metalen delen van een uitlaatsysteem minder aangetast worden en daardoor langer meegaan. Rij er nu al 3 jaar mee zonder problemen in mijn diesel auto.

Als je eens wat morst op tegels bijvoorbeeld, dan is dat na enige tijd geheel verdwenen.

Bram

Dat is ook mijn ervaring met GTL en HVO100: het geeft geen vlekken op het teak dek.
Sailing a Parker 335 liftkeel
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

GTL Diesel - ervaring en verkooppunten 29 aug 2024 07:28 #1581379

Bij Jos Boone (Middelburg aan het water) HVO 100 getankt en je kunt er ook nog GTL tanken. Prijs voor beide 1.99 euro
Laatst bewerkt: 29 aug 2024 07:29 door comfortcontainer.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

GTL Diesel - ervaring en verkooppunten 29 aug 2024 08:48 #1581406

  • Wadloper
  • Wadloper's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 27524
comfortcontainer schreef :
Bij Jos Boone (Middelburg aan het water) HVO 100 getankt en je kunt er ook nog GTL tanken. Prijs voor beide 1.99 euro

Da's relatief goedkoop.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

GTL Diesel - ervaring en verkooppunten 29 aug 2024 09:20 #1581420

Ik heb sinds kort dus een nieuwe boot met dieselmotor ipv een benzine bbm. Ik ben mij dus ook aan het verdiepen wat daarbij komt kijken. Ik lees veel over de dieselbacterie die met name in de winterperiode zou opduiken (?). Heeft het tanken van HVO100 (wat ik er nu ingooi, afgaande op de positieve verhalen) daar nog invloed op? of moet je met HVO100 net zo goed beducht zijn op de dieselbacterie?

Verder weet ik dat benzine na een tijdje verschraald en je dit beter niet een hele winter kan bewaren. Wbt de dieseltank in de winter lees ik of helemaal volgooien of juist helemaal leeg. 'Verschraald' diesel (of in dit geval HVO100) nog gedurende de winterperiode?
Vroeger FJ en OK-jol gezeild, na jaren eindelijk weer een eigen boot (V22) en nu een upgrade naar een FS26
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

GTL Diesel - ervaring en verkooppunten 29 aug 2024 09:31 #1581424

  • madoc
  • madoc's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3579
dyanemaniac schreef :
Ik heb sinds kort dus een nieuwe boot met dieselmotor ipv een benzine bbm. Ik ben mij dus ook aan het verdiepen wat daarbij komt kijken. Ik lees veel over de dieselbacterie die met name in de winterperiode zou opduiken (?). Heeft het tanken van HVO100 (wat ik er nu ingooi, afgaande op de positieve verhalen) daar nog invloed op? of moet je met HVO100 net zo goed beducht zijn op de dieselbacterie?

Verder weet ik dat benzine na een tijdje verschraald en je dit beter niet een hele winter kan bewaren. Wbt de dieseltank in de winter lees ik of helemaal volgooien of juist helemaal leeg. 'Verschraald' diesel (of in dit geval HVO100) nog gedurende de winterperiode?
Niet erg spastisch over doen. Ik heb diesel als 15 jaar in de tank zitten. Een keer en inspectie in de tank gedaan en weinig troep in de tank gevonden. Bij een Friendship 26, die je blijkbaar hebt, wel opletten dat de afdichtings ring van de vulopening in goede conditie is. En tijdens tanken goed opletten dat er geen water op je kuipvloer ligt. Kijk of er al een water afscheider/filter geplaatst is tussen de tank en de opvoer pomp. Standaard ontbreekt die bij een FS 26.
Laatst bewerkt: 29 aug 2024 09:34 door madoc.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

GTL Diesel - ervaring en verkooppunten 29 aug 2024 09:53 #1581431

HVO100 heeft geen last van dieselbacterie, ook is hij langer houdbaar als normale diesel, ergens gelezen dat het 2 of 3 jaar is.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

GTL Diesel - ervaring en verkooppunten 29 aug 2024 10:17 #1581435

madoc schreef :
dyanemaniac schreef :
Ik heb sinds kort dus een nieuwe boot met dieselmotor ipv een benzine bbm. Ik ben mij dus ook aan het verdiepen wat daarbij komt kijken. Ik lees veel over de dieselbacterie die met name in de winterperiode zou opduiken (?). Heeft het tanken van HVO100 (wat ik er nu ingooi, afgaande op de positieve verhalen) daar nog invloed op? of moet je met HVO100 net zo goed beducht zijn op de dieselbacterie?

Verder weet ik dat benzine na een tijdje verschraald en je dit beter niet een hele winter kan bewaren. Wbt de dieseltank in de winter lees ik of helemaal volgooien of juist helemaal leeg. 'Verschraald' diesel (of in dit geval HVO100) nog gedurende de winterperiode?
Niet erg spastisch over doen. Ik heb diesel als 15 jaar in de tank zitten. Een keer en inspectie in de tank gedaan en weinig troep in de tank gevonden. Bij een Friendship 26, die je blijkbaar hebt, wel opletten dat de afdichtings ring van de vulopening in goede conditie is. En tijdens tanken goed opletten dat er geen water op je kuipvloer ligt. Kijk of er al een water afscheider/filter geplaatst is tussen de tank en de opvoer pomp. Standaard ontbreekt die bij een FS 26.

Bij mij zit er al een andere tank in onder de 'bakskist' aan SB. daar zit ook de vulopening. De originele tank zit er nog wel in (en wil ik er eigenlijk uit hebben vanweg de ruimte). Die vulopening op de kuipvloer vond ik al een hele rare plek, dat zit bij mij dus beter.
Vroeger FJ en OK-jol gezeild, na jaren eindelijk weer een eigen boot (V22) en nu een upgrade naar een FS26
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

GTL Diesel - ervaring en verkooppunten 29 aug 2024 13:20 #1581480

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 29127
Elke brandstof, diesel, GTL of HVO100 kan last hebben van dieselbacterie, afhankelijk van het water in je tank. De dieselbacterie leeft op het grensvlak of in het water in je brandstoftank.

Geen water = geen dieselbacterie.

Tanken langs de weg geeft minder kans op vuiligheid, water en bacterie besmetting, omdat de doorstroming veel hoger is.

Voor de winter en in het voorjaar doe ik er ook nog preventief gif in.
bardahlproshop.nl/Diesel-Anti-Bacterie/2605
ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

GTL Diesel - ervaring en verkooppunten 29 aug 2024 14:01 #1581506

Nóóit GTL getankt, nóóit HVO100 getankt en al drie boten lang nóóit last van bacteriën gehad :woohoo:
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:RE: GTL Diesel - ervaring en verkooppunten 29 aug 2024 17:16 #1581560

Nachtvlinder schreef :
Nóóit GTL getankt, nóóit HVO100 getankt en al drie boten lang nóóit last van bacteriën gehad :woohoo:

Mazzelaar. :)
Laatst bewerkt: 29 aug 2024 17:16 door Jollenbaas.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:RE: GTL Diesel - ervaring en verkooppunten 29 aug 2024 18:00 #1581566

Water onder in de brandstoftank krijg je sneller bij een metalen tank dan met een kunststof tank. Dat is al een belangrijk verschil. Daarnaast uiteraard het verschil in hygroscopische eigenschappen van de dieselvarianten. ‘Natuurlijke’ diesel is hygroscopischer dan GTL en HVO100.
Een van de betere manieren om water in de tank te voorkomen, en daarmee de voedingsbodem voor de dieselbug weg te nemen, is een netvormige plastic slang met gewone tampons in de tank te hangen, waarbij de tampons op de bodem liggen. Tampons nemen uitsluitend water op en géén diesel. Werkt echt super.
Sailing a Parker 335 liftkeel
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:GTL Diesel - ervaring en verkooppunten 07 sept 2024 06:22 #1583742

Marina buitenhaven in Stavoren verkoopt geen GTL meer en heeft nu alleen HVO. :(
Het tankstation aan de gracht verkoopt (nog) wel GTL maar is nu leeg.
Laatst bewerkt: 07 sept 2024 18:38 door Jollenbaas.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

GTL Diesel - ervaring en verkooppunten 09 sept 2024 11:38 #1584204

Ik zie wederom een frons-smiley op het feit dat GTL vervangen is door HVO, maar ik heb in de vorige posts en wat zoeken op het internet nou nog steeds niet kunnen ontdekken waarom HVO100 slechter is dan GTL...

Niet dat ik het niet geloof maar vooralsnog lees ik alleen maar dat het eigenlijk geen verschil maakt buiten dat HVO100 89% co reductie heeft tov gtl.

sterker nog, ik lees hier: www.bestelauto.nl/nieuws/waaro...00-in-de-tank/19757/

GTL wordt gemaakt van aardgas en is daarom niet fossielvrij. HVO is dat wel en geldt tank to wheel als 100 procent CO2-neutraal en well to wheel nog steeds voor 89 procent. HVO100 wordt gemaakt via de hydrogenolyse van (afgewerkte) plantaardige oliën en dierlijke vetten. Dat maakt het niet alleen tot een hernieuwbare brandstof. Door dit proces verdwijnt ook de zuurstof uit de brandstof waardoor die veel meer ongevoelig wordt voor bacterie- en algengroei in de tank en vlokvorming in leidingen en verstuivers. Iets wat bij Fame (Fatty Acid Methyl Esters) of wel biodiesel wél optreedt. Ook gewone diesel waaraan tegenwoordig 7 procent Fame is toegevoegd, kan daar soms gevoelig voor zijn.

dat HVO100 zelfs bacterie en algengroei zou verminderen.
Vroeger FJ en OK-jol gezeild, na jaren eindelijk weer een eigen boot (V22) en nu een upgrade naar een FS26
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

GTL Diesel - ervaring en verkooppunten 18 okt 2024 11:02 #1591858

Bunkerschip Dintel stapt over van GTL op HVO100 per wanneer de GTL-voorraad op is (verwachting begin 2025).
Rob
Albin 82 MS te Benedensas (wsv Volkerak)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:RE: GTL Diesel - ervaring en verkooppunten 24 okt 2024 15:26 #1593192

RobertWalter1 schreef :
Bunkerschip Dintel stapt over van GTL op HVO100 per wanneer de GTL-voorraad op is (verwachting begin 2025).


Wij waren afgelopen zaterdag in Workum bij firma "De Liefde" (nog steeds een bijzonder prettige zaak en vriendelijk personeel trouwens) en van hun hoorde ik hetzelfde. :(

De levering van GTL wordt (helaas) steeds moeilijker.
Laatst bewerkt: 24 okt 2024 15:28 door Jollenbaas.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

GTL Diesel - ervaring en verkooppunten 24 okt 2024 15:36 #1593193

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 29127
Is helemaal niet erg toch?

Gepost met de officiële Zeilersforum-app
ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

GTL Diesel - ervaring en verkooppunten 24 okt 2024 19:20 #1593234

De effecten van palmolie-productie tbv HVO100 zijn desastreus voor tropisch regenwoud. Alleen al om die reden zou je
vraagtekens moeten zetten bij het tanken van HVO100. Slechte ontwikkeling is het steeds populairder worden van HVO100.
Omdat de vraag enorm toeneemt gaan producenten steeds meer palmolie verwerken als goedkoopste ingredient.
Als er een palmolievrije variant uit de pomp zou komen is dat voor mij de beste brandstof. Helaas, we leven in een sjoemel-economie.

H
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 1.043 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl