Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

za mei 18 @12:00AM
ZF Pinkstertrip 2024
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: Onderhoud yanmar 1gm10, zelf doen...

Onderhoud yanmar 1gm10, zelf doen... 30 okt 2021 20:17 #1336297

De vuldop heb ik niet geprobeerd terwijl ik daarbij zat te kijken.
Wel heb ik de peilstok er uitgetrokken met draaiende motor, ik had niet het gevoel dat daar nou veel onderdruk was. Met andere woorden bij auto motoren heb ik dat regelmatig veel erger gezien, dit vond ik niet zorgwekkend.
Laatst bewerkt: 30 okt 2021 20:17 door Thijsnoort.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Onderhoud yanmar 1gm10, zelf doen... 07 nov 2021 18:46 #1338155

Vandaag weer eens gelegenheid en alvast een begin gemaakt om de saildrive te demonteren.
Ook de compressie gemeten en die is helemaal perfect. Volgens het manual van yanmar zou een 1gm10 333,56psi moeten hebben oftewel 23Bar, nu gaf hij na even zelfs een fractie meer aan dus dat zal wel kloppen neem ik dan maar aan.
Wel heb ik geconstateerd dat de verstuiver niet verstuift maar een straaltje diesel er uit gooit.
Het lijkt mij dat dat dan de oorzaak van het slecht starten zal zijn.

Omdat de saildrive er uit gaat haal ik ook de motor er uit, dat is dan niet zo veel meer moeite.
Ik ga dan de klepseals nakijken want die moeten dan haast het olie verbruik veroorzaken gezien de compressie.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Onderhoud yanmar 1gm10, zelf doen... 07 nov 2021 22:46 #1338210

Na bestudering van het werkplaatsboek denk ik dat ik iets aan de verstuiver heb stukgemaakt om de compressie te kunnen testen.
De kans is dus aanwezig dat de verstuiver voor die tijd wel goed was.
Ik moet dus op zoek naar een andere en die laten reviseren of in ieder geval laten testen.
Laatst bewerkt: 07 nov 2021 22:46 door Thijsnoort.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Onderhoud yanmar 1gm10, zelf doen... 08 nov 2021 07:50 #1338233

  • peter1
  • peter1's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5948
Dat is minder leuk,. vond het al knap dat je zover kwam.
Hopen dat het meevalt .
als ie eruit kan is dat wel welkom, als je hem lekker in de werkplaats heb liggen kan je veel mnakkelijker en beter alles bekijken en er aan werken.

veel succes Man, gaat je lukken.


mtThijsnoort schreef :
Na bestudering van het werkplaatsboek denk ik dat ik iets aan de verstuiver heb stukgemaakt om de compressie te kunnen testen.
De kans is dus aanwezig dat de verstuiver voor die tijd wel goed was.
Ik moet dus op zoek naar een andere en die laten reviseren of in ieder geval laten testen.
Ik ben de storm, en de windstilte.
Laatst bewerkt: 08 nov 2021 07:53 door peter1.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Onderhoud yanmar 1gm10, zelf doen... 09 nov 2021 23:09 #1338777

onderdeeltje is al besteld, volgende week kan ik het ophalen.
Intussen de saildrive mee naar huis en de motor uit de bilge.
Die mag morgen mee naar huis, eerst moet de mast iets beter ondersteund zijn voordat ik hem als hijsbalk durf te gebruiken.

ik heb een nieuw topic gestart in de projecten afdeling.
Daar ook de foto's van de motor en zo.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Onderhoud yanmar 1gm10, zelf doen... 15 nov 2021 17:13 #1340411

Even een vraag waar ik nieuwsgierig naar ben; kan bij een 1gm10 de zuiger er naar onderen uit zonder de krukas te verwijderen?.
Ik verwacht eigenlijk niet dat het nodig is en als wel dan toch niet dit jaar, dit jaar wil ik de klepseals vervangen en hoop daarmee het olievervuiling drastisch te verminderen en anders zit de schrapper vast. Compressie is er genoeg dus versleten geloof ik niet zo in.
Laatst bewerkt: 15 nov 2021 17:14 door Thijsnoort.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Onderhoud yanmar 1gm10, zelf doen... 15 nov 2021 19:57 #1340520

  • CeesS
  • CeesS's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4454
Thijsnoort schreef :
Even een vraag waar ik nieuwsgierig naar ben; kan bij een 1gm10 de zuiger er naar onderen uit zonder de krukas te verwijderen?.
Ik verwacht eigenlijk niet dat het nodig is en als wel dan toch niet dit jaar, dit jaar wil ik de klepseals vervangen en hoop daarmee het olievervuiling drastisch te verminderen en anders zit de schrapper vast. Compressie is er genoeg dus versleten geloof ik niet zo in.

Als je van de drijfstang de onderste kap van het lager op de krukas losmaakt, kun je de zuiger met drijfstang naar boven verwijderen (als de kop eraf is). Dit is de enige optie waarbij de zuiger weer teruggeplaatst kan worden.

Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Onderhoud yanmar 1gm10, zelf doen... 15 nov 2021 20:56 #1340552

Bedankt voor het antwoord, helaas niet waarop ik gehoopt had.
Misschien moet ik overwegen om toch de kop te verwijderen en dan gelijk kleppen slijpen en de zuiger trekken om alles netjes schoon te maken.
Hoewel ik denk dat het meeste olie verbruik langs de kleppen komt is het misschien toch de moeite waard.
Is het trouwens verstandig om nu toch de verstuiver er uit is ook de wervelkamer er uit te halen of deze lekker laten zitten en alleen het brandplaatje vervangen?
Laatst bewerkt: 15 nov 2021 21:01 door Thijsnoort.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Onderhoud yanmar 1gm10, zelf doen... 16 nov 2021 00:08 #1340596

  • ilCigno
  • ilCigno's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 17716
Filmpje van een 2GM20, maar het principe zal niet anders zijn.
Timo
Compromis 888 'il Cigno'
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Onderhoud yanmar 1gm10, zelf doen... 27 nov 2021 00:38 #1344823

Voor nu laat ik de kop een de zuiger zitten.
De OPtimaal heeft mijn verstuiver getest en nog wat extra schoongemaakt en nu geeft hij een mooier beeld.
Ik ga dus eerst maar eens zien wat dat brengt omdat het beeld van blauwige rook en vlekken op het water ook afkomstig zouden kunnen zijn van diesel ipv olie.
Ik hoop dit weekeind de verstuiver weer terug te plaatsen en middels een speciekuip als watervoorziening de motor te kunnen starten.
Even afwachten dus.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Onderhoud yanmar 1gm10, zelf doen... 27 nov 2021 07:17 #1344838

Alleen klepseals vervangen zal een beetje helpen maar is met een beetje pech niet de hoofdoorzaak van je probleem. Blauwe rook wordt eigenlijk altijd veroorzaakt door verbrande olie. Grote kans dat je zuiger / cilinderwand / zuigerveren niet helemaal fris meer zijn of dat je olieschraapveren vastgekoekt zitten in de zuiger. Nu je de motor zo mooi thuis hebt staan zou ik persoonlijk de kop er aftrekken. Niets spannends aan. Dat neemt een hoop onzekerheid weg, je kunt de boel mooi inspecteren en waar nodig vervangen of repareren. Een koppakking en een set zuigerveren kost je de kop niet en is in veel gevallen voldoende om het probleem van een rokende motor op te lossen. Niets vervelenders dan nu al een hoop werk gedaan te hebben om in het voorjaar te moeten constateren dat het probleem nog aanwezig is. De winter is nog lang….
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Onderhoud yanmar 1gm10, zelf doen... 27 nov 2021 09:07 #1344861

Zoals je misschien gelezen hebt is de compressie nog volgens het boekje dus schade aan cilinder, zuiger en kleppen lijkt niet waarschijnlijk.
In het ergste geval zou de schrapper vastzitten.
Het idee is dan ook om nu eerst thuis in de tuin een testopstelling te maken waar de motor een uurtje kan draaien om te zien wat er gebeurt.
Mocht het probleem zich dan blijven voordoen dan kan altijd de kop er nog af.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Onderhoud yanmar 1gm10, zelf doen... 27 nov 2021 10:39 #1344886

  • peter1
  • peter1's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5948
ben benieuwd, maak er maar een leuk filmpje van.
Thijsnoort schreef :
Zoals je misschien gelezen hebt is de compressie nog volgens het boekje dus schade aan cilinder, zuiger en kleppen lijkt niet waarschijnlijk.
In het ergste geval zou de schrapper vastzitten.
Het idee is dan ook om nu eerst thuis in de tuin een testopstelling te maken waar de motor een uurtje kan draaien om te zien wat er gebeurt.
Mocht het probleem zich dan blijven voordoen dan kan altijd de kop er nog af.
Ik ben de storm, en de windstilte.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Onderhoud yanmar 1gm10, zelf doen... 28 nov 2021 19:47 #1345293

Ik zal eens een poging doen.
Eerst maar eens alle randvoorwaarden regelen , zoals kunnen starten en koeling enzo.
Ook geen idee hoe ik een filmpje zou moeten plaatsen trouwens.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Onderhoud yanmar 1gm10, zelf doen... 28 nov 2021 20:41 #1345311

  • peter1
  • peter1's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5948
plaatsen op youtube en de link hier zetten.



maarre bye the way op youtube staan veel filmpjes hoe ze hem los starten.

kwestie van een accu en een emmer water geloof ik
Thijsnoort schreef :
Ik zal eens een poging doen.
Eerst maar eens alle randvoorwaarden regelen , zoals kunnen starten en koeling enzo.
Ook geen idee hoe ik een filmpje zou moeten plaatsen trouwens.
Ik ben de storm, en de windstilte.
Laatst bewerkt: 29 nov 2021 08:29 door peter1.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Onderhoud yanmar 1gm10, zelf doen... 28 nov 2021 23:18 #1345345

  • CeesS
  • CeesS's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4454
Zorg wel voor een stevig frame als je de motor wilt starten. En houd er rekening mee, dat normaal gesproken de derde motorsteun aan de saildrive zit.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Onderhoud yanmar 1gm10, zelf doen... 29 nov 2021 15:07 #1345519

H

Hier het bokje waar de motor op staat, balkjes zitten met dikke bouten vast aan de bok en de motor aan de balkjes.






Wat foto’s van de manchet. Ik kan met de beste wil geen datum of iets wat daar op lijkt vinden.
Ziet er naar mijn idee nog helemaal prima uit.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Onderhoud yanmar 1gm10, zelf doen... 29 nov 2021 19:10 #1345588

Vanavond wat voorbereiding gedaan om de motor strak te kunnen starten.
Diesel zit er aan en is ontlucht.
Stroom is ook geregeld.
Voor de zekerheid heb ik de dynamokabel losgehaald, maar misschien moet ik die weer aansluiten zodat de dynamo bekrachtigd word en meetelt in het startproces.
Enige wat ik nog moet regelen is de koeling en daar heb ik een vraag over.
Moet ik eerst het systeem vullen of kan de impeller er tegen dat hij het water op moet zuigen en dus een poosje zonder water loopt?
Als optie kan ik natuurlijk de tuinslang er op aansluiten en dat zal voor de test ook wel prima gaan maar hoe werkt dat straks op de boot?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Onderhoud yanmar 1gm10, zelf doen... 29 nov 2021 20:12 #1345610

  • daan1508
  • daan1508's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1338
Ik zou de impellor met vaseline insmeren. Dat gaat goed.
Tuinslang is niet geniaal: als je de kraan aanzet met stilstaande motor kan de druk zo hoog zijn dat het water terug de uitlaat instroomt en dan heb je meteen waterslag bij starten.
Stevenaak "Maria", 1879 (Kromhout 6LS)
Leisure 23SL "Maggie Mae" (VP MD5A/110S, was MB2A/50S)
Omgebouwde Juniorvlet "Kikker" met Arona AD186, zijzwaarden
ex: Victoire 22 "Penny Lane" (Honda 5pk 4takt)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Onderhoud yanmar 1gm10, zelf doen... 29 nov 2021 21:48 #1345642

Vaseline is een idee wat wel uitvoerbaar klinkt.
Het water terugstromen gaat denk ik alleen als er ergens iets is wat het water zou stoppen weg te lopen. In de testopstelling is er geen uitlaatslang of waterlock en kan het naar mijn idee gewoon weg.
Mogelijk hang ik er nog wel een stukje oude slang aan om de gasstroom wat van mij af te geleiden.
Laatst bewerkt: 29 nov 2021 21:49 door Thijsnoort.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Onderhoud yanmar 1gm10, zelf doen... 29 nov 2021 22:06 #1345646

  • madoc
  • madoc's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3117
Thijsnoort schreef :
Vaseline is een idee wat wel uitvoerbaar klinkt.
Het water terugstromen gaat denk ik alleen als er ergens iets is wat het water zou stoppen weg te lopen. In de testopstelling is er geen uitlaatslang of waterlock en kan het naar mijn idee gewoon weg.
Mogelijk hang ik er nog wel een stukje oude slang aan om de gasstroom wat van mij af te geleiden.
De kraan pas open zetten zodra de
motor loopt. De impeller kan wel een paar seconden zonder water draaien. Bij mij afgelopen middag nog even voordat hij anti vries door de motor ging pompen.
Laatst bewerkt: 29 nov 2021 22:10 door madoc.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Onderhoud yanmar 1gm10, zelf doen... 29 nov 2021 22:26 #1345650

Ja dat was ook eigenlijk een beetje het idee allen wou ik van te voren zorgen dat het spul tot aan de impeller zo vol als mogelijk is.

Wat vinden jullie eigenlijk van de membraam? En waar zou de datum moeten staan?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Onderhoud yanmar 1gm10, zelf doen... 30 nov 2021 04:52 #1345660

  • Kock1964
  • Kock1964's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4685
Niet te lang droog laten lopen want anders gebeurt dit met je impeller.
René

Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Onderhoud yanmar 1gm10, zelf doen... 30 nov 2021 06:19 #1345666

  • CeesS
  • CeesS's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4454
Inspiratie ?

Gebruik voor de impeller liever siliconenvet i.p.v. vaseline. Vaseline is een aardolieproduct van onduidelijke samenstelling.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Onderhoud yanmar 1gm10, zelf doen... 30 nov 2021 10:17 #1345763

  • CeesS
  • CeesS's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4454
Ik weet niet of in dit draadje de uitlaatbocht aan de orde is geweest, maar dit is zeker een aandachtspunt.
Zie www.pbo.co.uk/expert-advice/gi...lems-the-elbow-24029

En zeilersforum.nl/index.php/foru...bow?start=75#1128617
Laatst bewerkt: 30 nov 2021 10:20 door CeesS.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.279 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl