Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: Onderhoud yanmar 1gm10, zelf doen...

Onderhoud yanmar 1gm10, zelf doen... 30 nov 2021 23:34 #1346020

Bij toeval heb ik hem soort van getest.
Toen ik de motor op de hand aan het rondtornen was heb ik de uitlaat bocht dicht gehouden met één hand en hoorde vervolgens een soort geluid als van een luchtlek. Na enig zoeken bleek dit dus de uitlaatlucht te zijn die via de thermostaat en impeller uit de wateraanvoerslang ontsnapte.
Dit garandeert niet dat de bocht 100% goed is maar het lijkt in orde
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Onderhoud yanmar 1gm10, zelf doen... 30 nov 2021 23:37 #1346021

CeesS schreef :
Inspiratie ?

Gebruik voor de impeller liever siliconenvet i.p.v. vaseline. Vaseline is een aardolieproduct van onduidelijke samenstelling.

En na deze opname moest hij langs schoonenberg :woohoo:

Wel bijzonder dat hij de aandrijving afremt met twee balkjes. Wat is het praktisch nut hiervan?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Onderhoud yanmar 1gm10, zelf doen... 01 dec 2021 07:23 #1346026

Om te kijken of de motor ook onder belasting blijft draaien, en om in te schatten of de kk slipt…
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Onderhoud yanmar 1gm10, zelf doen... 01 dec 2021 12:47 #1346137

  • CeesS
  • CeesS's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4487
Thijsnoort schreef :
Bij toeval heb ik hem soort van getest.
Toen ik de motor op de hand aan het rondtornen was heb ik de uitlaat bocht dicht gehouden met één hand en hoorde vervolgens een soort geluid als van een luchtlek. Na enig zoeken bleek dit dus de uitlaatlucht te zijn die via de thermostaat en impeller uit de wateraanvoerslang ontsnapte.
Dit garandeert niet dat de bocht 100% goed is maar het lijkt in orde

Met dank aan IlCigno :


Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Onderhoud yanmar 1gm10, zelf doen... 01 dec 2021 19:39 #1346293

  • ilCigno
  • ilCigno's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 18219
Ja die uitlaatbocht is echt iets wat je behoorlijk op kan breken. Mooi dat je nu de kans hebt om hem te demonteren!
exhaustelbow.com
Aanrader!
Timo
Compromis 888 'il Cigno'
Laatst bewerkt: 01 dec 2021 22:16 door ilCigno.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Onderhoud yanmar 1gm10, zelf doen... 01 dec 2021 21:09 #1346329

Boodschap is duidelijk. Ik haal hem er wel even af om te controleren. In het beste geval kost het een pakking en anders was het toch nodig.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Onderhoud yanmar 1gm10, zelf doen... 01 dec 2021 22:13 #1346348

  • ilCigno
  • ilCigno's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 18219
Ik zou sterk aanraden om de uitlaatbocht van een Yanmar motor van 10-15 jaar of ouder preventief te vervangen. De corrosie is niet van buitenaf vast te stellen en zelfs inwendige inspectie toont niet direct wat er aan de hand is. De schade aan de motor is echter tamelijk catastrofaal als de uitlaatbocht faalt. Op zijn best heb je een dure revisie te pakken, op zijn slechts is de motor oud ijzer geworden. En een nieuwe Yanmar (en zelfs een goede tweedehandse) kopen maakt je hobby érg prijzig. Dus de moeite en de kosten van een uitlaatbocht staan in geen verhouding tot de mogelijke schade die je voorkomt.

Zie ook hier
Timo
Compromis 888 'il Cigno'
Laatst bewerkt: 01 dec 2021 22:33 door ilCigno.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Onderhoud yanmar 1gm10, zelf doen... 02 dec 2021 06:03 #1346365

ilCigno schreef :
IOp zijn best heb je een dure revisie te pakken, op zijn slechts is de motor oud ijzer geworden..

Nou, dat hoeft niet persé. De vorige eigenaar van ons bootje overkwam het ook, maar hij lette goed op, en hoorde raar geluid uit de motorruimte komen.

Resultaat: motorluik opengedaan, waterniveau net onder de motor, motor uit, motorbilge leegpompen, naar de haven zeilen en nieuwe bocht monteren.

Dus: op z’n best bilge leegpompen. En op z’n slechtst een gezonken boot (dat kan ook nog, de motor pompt het koelwater gewoon in de boot...

Uitlaatbocht op tijd vervangen is wel een goed advies overigens!

Pas op zout water wel op met RVS. 316 is erg gevoelig voor CSS (chloride stress cracking). Op zoet water is het een hele mooie oplossing. Zout kan ook, maar ook met RVS dan regelmatig (om de paar jaar) controleren.
Laatst bewerkt: 02 dec 2021 06:27 door sjoerd1981.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Onderhoud yanmar 1gm10, zelf doen... 02 dec 2021 07:58 #1346375

  • CeesS
  • CeesS's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4487
De ernst van het probleem is niet de uitwendige, maar een inwendige lekkage. De binnenbuis in de uitlaatbocht voorkomt normaal gesproken dat geïnjecteerd koelwater in de cilinder komt (bij meercilinder motoren de achterste). Als daar een lekkage is van de binnenbuis, en bij starten de motor niet meteen aanslaat, heb je kans op waterslag als er water op de zuiger terecht komt.
Laatst bewerkt: 02 dec 2021 08:01 door CeesS.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Onderhoud yanmar 1gm10, zelf doen... 02 dec 2021 14:14 #1346571

  • ilCigno
  • ilCigno's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 18219
sjoerd1981 schreef :
Resultaat: motorluik opengedaan, waterniveau net onder de motor, motor uit, motorbilge leegpompen, naar de haven zeilen en nieuwe bocht monteren.
Hij heeft vreselijk geluk gehad dat het water in de boot gepompt werd. Wat CeesS al aangeeft vormt de kans dat het water via de uitlaatkleppen in de cilinder terecht komt het grootste risico. Met de waterslag die dan optreedt kan je gemakkelijk je zuigers om zeep helpen (en daarmee de cilinderwand), de cilinderkop beschadigen, kleppen en/of klepstelen kapot, de krukas krom, pakkingen en keerringen wegblazen en ga nog maar even zo door. Met wat pech zijn de revisiekosten hoger dan de prijs van een ruilmotor.
Timo
Compromis 888 'il Cigno'
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Onderhoud yanmar 1gm10, zelf doen... 02 dec 2021 16:09 #1346607

Oh, ik snap het al. Ff de foto’s bekeken, en dat is een inderdaad een risico bij een 1gm10, het water wordt daar inderdaad heel vroeg al in de uitlaatbocht ingespoten, en dan ook nog op gelijke hoogte met het uitlaatkanaal... da’s niet handig van yanmar... jammer dat ze die waterinjectie niet wat lager hebben gekozen...
Dan heb je die dubbele pijp ook niet nodig.
Regelmatig vervangen is bij een Yanmar dan inderdaad een goede (en noodzakelijke) oplossing. (Maar je schreef inderdaad “bij een yanmar”.). Goed inspecteren is dan lastig, en dan wordt het bijna net zo kritisch als een distributie-riem bij een auto..falen=andere motor halen...

Verder zijn die Yanmar’s wel top motortjes hoor!

Bij die simpele tractor-mickey-mouse-Mitsubishi van mij kan die schade niet gebeuren. Waterinjectie vindt ver onder de uitlaatpoort plaats. Orgineel al, en de vervangende bocht nog iets lager.
Dus echt geluk heeft hij niet gehad. Het is gewoon zo ontworpen.


Bij het pijltje zit de injectie nu nadat de orginele bocht doorgeroest was...

Laatst bewerkt: 02 dec 2021 16:18 door sjoerd1981.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Onderhoud yanmar 1gm10, zelf doen... 02 dec 2021 16:20 #1346611

  • peter1
  • peter1's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6029
Zou het niet netjes zijn dat Yanmar bij alle 1gm10 dat deel gaat vervangen voor een aangepast exemplaar middels een soort terugroepactie , immers is het blijkbaar een best grote ontwerpfout, de verwachte levensduur van zo een motor is toch langer dan de 10 jaar waarbij daar al een risico op overlijden van de motor ontstaat.

Ben best benieuwd wat Yanmar hier zelf van vind en of iemand daar al contact over heeft gehad met hun.

Zie al voor mij dat mijn automotor een onderdeel heeft wat een gevaar kan opleveren dat de motor in de soep loopt als mijn auto nu 10 jaar oud is en uit 2011 komt, en dan hebben we het ook nog over een benzine motor.

of het moet vermeld worden in het onderhoudsschema zoals een distributiesnaar, vervangen om de zoveel jaar of zoveel km ,en in dit geval met vermelding door ontwerpfout te risicovol.

Bij Yanmar staat er daarover volgens mij niets, vind het maar een vreemd verhaal bij zo een merk motor.
de beelden spreken echter voorzich.



sjoerd1981 schreef :
Oh, ik snap het al. Ff de foto’s bekeken, en dat is een inderdaad een risico bij een 1gm10, het water wordt daar inderdaad heel vroeg al in de uitlaatbocht ingespoten, en dan ook nog op gelijke hoogte met het uitlaatkanaal... da’s niet handig van yanmar... jammer dat ze die waterinjectie niet wat lager hebben gekozen...
Dan heb je die dubbele pijp ook niet nodig.
Regelmatig vervangen is bij een Yanmar dan inderdaad een goede (en noodzakelijke) oplossing. (Maar je schreef inderdaad “bij een yanmar”.). Goed inspecteren is dan lastig, en dan wordt het bijna net zo kritisch als een distributie-riem bij een auto..falen=andere motor halen...

Bij die simpele tractor-mickey-mouse-Mitsubishi van mij kan die schade niet gebeuren. Waterinjectie vindt ver onder de uitlaatpoort plaats. Orgineel al, en de vervangende bocht nog iets lager.
Dus echt geluk heeft hij niet gehad. Het is gewoon zo ontworpen.
Ik ben de storm, en de windstilte.
Laatst bewerkt: 02 dec 2021 17:37 door peter1.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Onderhoud yanmar 1gm10, zelf doen... 02 dec 2021 21:52 #1346730

Zou het een idee zijn mezelf een nieuwe bocht te maken met het injectiepunt wat verderweg?
Een flens maken en een bocht aanpassen is geen onoverkomelijk probleem.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Onderhoud yanmar 1gm10, zelf doen... 02 dec 2021 22:15 #1346733

Ja, als de huidige bocht twijfelachtig is, is dat wel een idee.

Zoiets bijvoorbeeld scheelt al veel risico:





Dikwandig stukje koolstofstaal pijp in de bocht lassen.
Oude aansluiting afdoppen met een plug en gasdicht hoeklas eromheen.

Bocht wordt iets heter tot het injectiepunt, maar dat is geen probleem. Verf er af halen tot injectie punt (die komt er anders vanzelf af, gaat zo stinken...)

Daarna is inspectie een stuk makkelijker. En risico kleiner (goed bilge alarm werkt prima, en mocht de bocht lek zijn hoor je vanzelf een takkeherrie.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Onderhoud yanmar 1gm10, zelf doen... 03 dec 2021 05:18 #1346751

Ik zou dat dan niet op de bestaande bocht doen, die is hiervoor speciaal dubbelwandig.
Als dit zou moeten omdat de huidige gaar zou zijn dan zou ik denk ik voor helemaal nieuw gaan en dan inderdaad het injectiepunt opschuiven.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Onderhoud yanmar 1gm10, zelf doen... 03 dec 2021 06:06 #1346753

  • CeesS
  • CeesS's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4487
Tijdens de winterstop haal ik altijd de uitlaatslang los, waardoor het aanwezige vocht in bocht en motor kan drogen. Wij liggen op zout water.
Tot nu toe kan ik bij onze Yanmar 1GM10 (vervangen door een nieuwe in 2007) geen corrosie van de uitlaatbocht rond het injectiepunt constateren. GTL helpt hier zeker door een schonere verbranding dan minerale EN590 diesel. Het aantal motoruren is nu 1600.
Laatst bewerkt: 03 dec 2021 06:20 door CeesS.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Onderhoud yanmar 1gm10, zelf doen... 03 dec 2021 06:44 #1346754

Hi Cees! Ok, maar inspecteer je de bocht ook van binnen uit? Kritische corrosie kan je bij een originele yanmar bocht alleen zien als je de bocht demonteert denk ik.
Of met een mini cameraatje (ook handig voor de dieseltank, als je geen gtl gebruikt).

Van buiten kan de bocht er perfect uitzien, maar omdat ze dubbelwandig is, kan de binnenpijp (en vooral de lassen) zijn aangetast.

Het GTL argument is best een goede verklaring, volgens mij zit er in GTL bijna geen zwavel, en zijn de uitlaatgassen minder corrosief.

Nog een goed argument om GTL te gebruiken!! (Doe ik ook met alle tevredenheid na jou betoog in een ander draadje)
Laatst bewerkt: 03 dec 2021 06:44 door sjoerd1981.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Onderhoud yanmar 1gm10, zelf doen... 03 dec 2021 06:56 #1346756

  • CeesS
  • CeesS's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4487
sjoerd1981 schreef :
Hi Cees! Ok, maar inspecteer je de bocht ook van binnen uit? Kritische corrosie kan je bij een originele yanmar bocht alleen zien als je de bocht demonteert denk ik.

Ja ik heb de bocht gedemonteerd. Kost je alleen een nieuwe pakking. Ik heb er foto's van, die zal ik opzoeken. Misschien nog een punt waarom in mijn geval corrosie tot nu toe is uitgebleven : wij liggen op de Grevelingen, en moeten altijd een kwartiertje op de motor een vaargeul uitvaren. De motor is altijd lekker doorgewarmd als die gestopt wordt. Verder gebruiken wij de boot gedurende het seizoen intensief.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Onderhoud yanmar 1gm10, zelf doen... 03 dec 2021 22:59 #1347051

Na de test die hoop ik dit weekend gaat lukken wil ik voor de zekerheid de bocht er ook afhalen en nazien.

Verder had ik bedacht om van alle koppelingetjes af te zijn in de brandstofleiding flexibele leidingen te laten maken met de koppelingen er aan geperst. dit is dan nbr rubber met rvs mantel.
Alle koppelingen zijn te krijgen en aanpersen kost niets zolang ik alle onderdelen daar koop.
Zijn er hele goede redenen om dit niet te doen?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Onderhoud yanmar 1gm10, zelf doen... 04 dec 2021 00:44 #1347059

  • CeesS
  • CeesS's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4487
Houd er rekening mee dat NBR niet biodiesel bestendig is. Weliswaar zit er maar 7% FAME in EN590 diesel, maar als je jaren vooruit wil kun je beter biodiesel bestendige slang nemen.

Zie bv. zeilersforum.nl/index.php/foru...ngen?start=25#680896
Laatst bewerkt: 04 dec 2021 01:03 door CeesS.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Onderhoud yanmar 1gm10, zelf doen... 04 dec 2021 06:59 #1347063

Dat is dan toch bijzonder. Ik heb dit bij een landbouw mechanisatie bedrijf gevonden en zei passen dit op alle machines toe als brandstofslang, zowel de diesels als de benzine motoren.
Als dat rubber niet bestand zou zijn tegen brandstof wat tegenwoordig door iedereen gebruikt word dan zouden ze toch de grootste problemen krijgen?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Onderhoud yanmar 1gm10, zelf doen... 04 dec 2021 07:21 #1347069

Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Onderhoud yanmar 1gm10, zelf doen... 04 dec 2021 07:22 #1347070

  • CeesS
  • CeesS's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4487
Thijsnoort schreef :
Dat is dan toch bijzonder. Ik heb dit bij een landbouw mechanisatie bedrijf gevonden en zei passen dit op alle machines toe als brandstofslang, zowel de diesels als de benzine motoren.
Als dat rubber niet bestand zou zijn tegen brandstof wat tegenwoordig door iedereen gebruikt word dan zouden ze toch de grootste problemen krijgen?

Dan zal de specificatie daar wel op aangepast zijn, laat de leverancier dan wel verklaren dat de slang biodiesel bestendig is. Ik heb zelf goede ervaringen met de slangen van Filterservice Twente, waarvan duidelijk wordt aangegeven dat ze tegen biodiesel kunnen.

Zie www.filterservice-twente.nl/wi...brandstofslang#c1823
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Onderhoud yanmar 1gm10, zelf doen... 04 dec 2021 13:14 #1347169

  • CeesS
  • CeesS's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4487
CeesS schreef :
sjoerd1981 schreef :
Hi Cees! Ok, maar inspecteer je de bocht ook van binnen uit? Kritische corrosie kan je bij een originele yanmar bocht alleen zien als je de bocht demonteert denk ik.

Ja ik heb de bocht gedemonteerd. Kost je alleen een nieuwe pakking. Ik heb er foto's van, die zal ik opzoeken. Misschien nog een punt waarom in mijn geval corrosie tot nu toe is uitgebleven : wij liggen op de Grevelingen, en moeten altijd een kwartiertje op de motor een vaargeul uitvaren. De motor is altijd lekker doorgewarmd als die gestopt wordt. Verder gebruiken wij de boot gedurende het seizoen intensief.

Bijgaand foto's van mijn gedemonteerde uitlaatbocht




Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Onderhoud yanmar 1gm10, zelf doen... 05 dec 2021 16:09 #1347477

share.icloud.com/photos/0SfnBh...hk__0AcCT_iug#Dieren

share.icloud.com/photos/0TbULqeo3HozE99UjlnulRGDw

Twee linkjes naar herstarten van de 1gm10.
Omdat ik er niet tevreden over ben gaat het blok toch maar open.










De cilinderkop die er naar mijn idee echt niet slecht uitziet.
Wel even de klepjes slijpen want die zijn wel iets aangeslagen.










En de zuiger er dan ook maar uit, de veren zijn in ieder geval heel en zitten niet vast.
Wel zitten er zichtbare plekjes op het drijfstanglager maar voelen doe je niets en aan de krukas is ook niets te zien.
Zouden


Dit is het kopje van de voorkamer waarvan ik geen idee heb hoe dit eruit hoort te zien
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.702 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl