Zou het niet netjes zijn dat Yanmar bij alle 1gm10 dat deel gaat vervangen voor een aangepast exemplaar middels een soort terugroepactie , immers is het blijkbaar een best grote ontwerpfout, de verwachte levensduur van zo een motor is toch langer dan de 10 jaar waarbij daar al een risico op overlijden van de motor ontstaat.
Ben best benieuwd wat Yanmar hier zelf van vind en of iemand daar al contact over heeft gehad met hun.
Zie al voor mij dat mijn automotor een onderdeel heeft wat een gevaar kan opleveren dat de motor in de soep loopt als mijn auto nu 10 jaar oud is en uit 2011 komt, en dan hebben we het ook nog over een benzine motor.
of het moet vermeld worden in het onderhoudsschema zoals een distributiesnaar, vervangen om de zoveel jaar of zoveel km ,en in dit geval met vermelding door ontwerpfout te risicovol.
Bij Yanmar staat er daarover volgens mij niets, vind het maar een vreemd verhaal bij zo een merk motor.
de beelden spreken echter voorzich.
sjoerd1981 schreef :
Oh, ik snap het al. Ff de foto’s bekeken, en dat is een inderdaad een risico bij een 1gm10, het water wordt daar inderdaad heel vroeg al in de uitlaatbocht ingespoten, en dan ook nog op gelijke hoogte met het uitlaatkanaal... da’s niet handig van yanmar... jammer dat ze die waterinjectie niet wat lager hebben gekozen...
Dan heb je die dubbele pijp ook niet nodig.
Regelmatig vervangen is bij een Yanmar dan inderdaad een goede (en noodzakelijke) oplossing. (Maar je schreef inderdaad “bij een yanmar”.). Goed inspecteren is dan lastig, en dan wordt het bijna net zo kritisch als een distributie-riem bij een auto..falen=andere motor halen...
Bij die simpele tractor-mickey-mouse-Mitsubishi van mij kan die schade niet gebeuren. Waterinjectie vindt ver onder de uitlaatpoort plaats. Orgineel al, en de vervangende bocht nog iets lager.
Dus echt geluk heeft hij niet gehad. Het is gewoon zo ontworpen.