Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

za apr 05 @ 2:00PM -
Zeilersforum Wintermeeting 2025
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: Ervaringen Pod-motor ?

Ervaringen Pod-motor ? 14 nov 2020 22:20 #1227900

  • Ronaldl
  • Ronaldl's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1681
Je kan je natuurlijk afvragen wat er duurzaam is aan een jacht van 4 miljoen te gebruiken voor 2 personen om een beetje mee te recreëren.

Als universitair studie object kan ik het best nog wel waarderen, maar dan had het geheel toch wel iets professioneler aangepakt moeten worden. Was het niet zo dat ze op de maiden trip naar Bonaire in het Engelse kanaal 2x "gered" zijn wegens malheur aan het schip?

Ik had het de familie Ockels wel gegund meer plezier met het schip te hebben mogen meemaken. Ik weet hoe fijn het is om met je eigen bootje over de oceanen te zeilen.

Toch zie je wel vaker de tegenstelling tussen iets wat duurzaam heet te zijn enerzijds en het gewoon helemaal niet hebben van dat "ding" anderzijds, dat laatste natuurlijk pas echt duurzaam.

Op een een of andere manier doet me dat ook denken aan dat spotje op TV:
Zegt een trotse eigenaar van een hagelnieuwe keuken met giga kookeiland met wel 6 kookpitten incl. 2 wokbranders tegen zijn vriend: mooi hè, en kijk hier, handig hè? De vriend beaamt lichtelijk bedrempeld. Zegt de trotse eigenaar: kom, we gaan een patatje halen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Ervaringen Pod-motor ? 15 nov 2020 07:07 #1227930

  • FKZ
  • FKZ's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1202
Orange Sunset schreef :
FKZ schreef :
[...]

Dat is als je gebruik wilt maken van regeneratie. Dat werkt alleen met hun eigen batterij
Mvg fkz
Een Torqeedo Cruise Pod ondersteunt geen regeneratie. Over welk model (of accessoires?) heb je het, ik kan het niet vinden, maar ben wel hierin geïnteresseerd? Enige bedrijf dat ik ken dat dit wel kan is oceanvolt en ook zij ondersteunen dit bij accu’s van andere merken.

een paar ampere.

Uit de Handleiding

6.3.3 Laad de batterijen tijdens het varen op via hydrogeneratie
OPMERKING
Torqeedo adviseert om hydrogeneratie alleen te gebruiken bij een laadniveau
dat lager is dan 95%.
OPMERKING
Hydrogeneratie is alleen mogelijk met een klapschroef (art.-nr. 1932-00), de
gashendelbediening (art.-nr. 1918-00) en een Power 26-104 (art.-nr. 2103-00).
Met AGM-/gel-/loodbatterijen is hydrogeneratie niet mogelijk.
OPMERKING
Als de snelheid langer dan 30 seconden lager is dan vier knopen, wordt de hy-
drogeneratie automatisch uitgeschakeld. Hetzelfde geldt bij een snelheid van
meer dan 12 knopen bij de Cruise 2.0 FP en meer dan 14 knopen bij de Cruise
4.0 FP. In display van de gashendelbediening verdwijnt het symbool "Charging”.
Als u weer elektriciteit met water wilt opwekken, moet u de hydrogeneratie op-
nieuw opstarten. Het systeem schakelt automatisch in de stopmodus (Charging
wordt niet meer weergegeven) zodra een Power 26-104 meer dan 28,8 V span-
ning heeft.
Fig. 68: Bereik 1 - 30%
Hydrogeneratie inschakelen:
Voorwaarden voor hydrogeneratie:
■ De snelheid moeten minimaal vier knopen bedragen.
■ De hoofdschakelaar moet ingeschakeld zijn.
1. Breng de magneetsleutel aan.
2. Zet het systeem aan.
3. Controleer het gps-signaal.
4. Zet de gashendel in het gebied 1 - 30%, zie "Fig. 68: Bereik 1 - 30%".
Tijdens hydrogeneratie verschijnt in het gashendeldisplay de aanduiding
Charging.
OPMERKING
In het display staat tevens het laadvermogen dat door hydrogeneratie wordt op-
gewekt. Tot dit moment is de laadtoestand niet zichtbaar.
Hydrogeneratie uitschakelen:
1. Zet de gashendel in de neutrale stand.
De aanduiding Charging in de gashendeldisplay wordt niet langer weerge-
geven.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Ervaringen Pod-motor ? 15 nov 2020 08:09 #1227936

AndreAzuree schreef :
It Paradyske schreef :
Natuurlijk, alleen dan wat minder accu's en meer zeilen.

accu's in de bulb van de kiel, dat zou top zijn ... :cheer:

Als verplaatsbare ballast?
“A good engineer gets stale very fast if he doesn’t keep his hands dirty.”
– Wernher von Braun
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Ervaringen Pod-motor ? 15 nov 2020 08:43 #1227945

  • rooiedirk
  • rooiedirk's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6802
AndreAzuree schreef :
Wow...wel indrukwekkend als je de specs van die boot leest. Bij één ding had ik alleen twijfels:

"De 10.000 kilo aan accu's vormt het grootste deel van de ballast. Het zijn conventionele loodaccu's, die per stuk 75 kilo wegen."

Moeten die loodaccu's na een jaar of 7 allemaal vervangen worden? Het gaat dan om 133 accu's. Niet zo best voor het milieu en al gauw 15-20k aan accu's. Wie heeft het schip nu?
Ik heb dezelfde accu's (Wel een paar minder, 24) en die gaan er nu, na 20 jaar uit. Dan gaan ze nog een 2e leven in als accu backup in een huis zonnepaneel installatie.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Ervaringen Pod-motor ? 15 nov 2020 08:47 #1227947

rooiedirk schreef :
AndreAzuree schreef :
Wow...wel indrukwekkend als je de specs van die boot leest. Bij één ding had ik alleen twijfels:

"De 10.000 kilo aan accu's vormt het grootste deel van de ballast. Het zijn conventionele loodaccu's, die per stuk 75 kilo wegen."

Moeten die loodaccu's na een jaar of 7 allemaal vervangen worden? Het gaat dan om 133 accu's. Niet zo best voor het milieu en al gauw 15-20k aan accu's. Wie heeft het schip nu?
Ik heb dezelfde accu's (Wel een paar minder, 24) en die gaan er nu, na 20 jaar uit. Dan gaan ze nog een 2e leven in als accu backup in een huis zonnepaneel installatie.

ok, dat valt mee dus. ik had eigenlijk lifepo accu's verwacht inde boot van Ockels, maar dat was wellicht te duur?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Ervaringen Pod-motor ? 15 nov 2020 08:57 #1227948

Toen wel.
Hans Fix, Feeling 29DI
Met elektrische hulpmotor.
hansfix.nl/electric/
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Ervaringen Pod-motor ? 15 nov 2020 08:58 #1227949

rooiedirk schreef :
AndreAzuree schreef :
Wow...wel indrukwekkend als je de specs van die boot leest. Bij één ding had ik alleen twijfels:

"De 10.000 kilo aan accu's vormt het grootste deel van de ballast. Het zijn conventionele loodaccu's, die per stuk 75 kilo wegen."

Moeten die loodaccu's na een jaar of 7 allemaal vervangen worden? Het gaat dan om 133 accu's. Niet zo best voor het milieu en al gauw 15-20k aan accu's. Wie heeft het schip nu?
Ik heb dezelfde accu's (Wel een paar minder, 24) en die gaan er nu, na 20 jaar uit. Dan gaan ze nog een 2e leven in als accu backup in een huis zonnepaneel installatie.

En wat komt er in?
Hans Fix, Feeling 29DI
Met elektrische hulpmotor.
hansfix.nl/electric/
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Ervaringen Pod-motor ? 15 nov 2020 09:04 #1227950

  • rooiedirk
  • rooiedirk's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6802
20 jaar geleden heb ik wel gekeken naar lithium accu's, maar toendertijd kon je goedkoper goud als ballast nemen :)
En wat komt er in?
LiFePO4, 96 cellen van 280Ah.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Ervaringen Pod-motor ? 15 nov 2020 09:42 #1227956

  • Bert65
  • Bert65's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4551
zullen we weer terugkeren naar de vraag van TS. Die voor zover ik weet de haven in en uit wil kunnen varen?

Aan TS: als ik je wensen goed heb begrepen wil je een pod op het roer omdat je niet tegelijkertijd de bbm en helmstok kan bedienen. Hou er dan rekening mee dat de bediening van je pod ook op de helmstok moet zitten.

Ik ken je boot niet goed maar kijk eens naar een optie waarin je de Pod / bbm omhoog kan trekken. Met een Caroute en wat knutselwerk is dat goed te doen. Hoef je ook niet aan een klapschroef te denken.

Gepost met de officiële Zeilersforum-app
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Ervaringen Pod-motor ? 15 nov 2020 09:49 #1227958

rooiedirk schreef :
20 jaar geleden heb ik wel gekeken naar lithium accu's, maar toendertijd kon je goedkoper goud als ballast nemen :)
En wat komt er in?
LiFePO4, 96 cellen van 280Ah.

Wauw! 40kWh!
Hans Fix, Feeling 29DI
Met elektrische hulpmotor.
hansfix.nl/electric/
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Ervaringen Pod-motor ? 15 nov 2020 09:53 #1227962

hoe lang kun je daar mee varen?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Ervaringen Pod-motor ? 15 nov 2020 09:56 #1227964

rooiedirk schreef :
20 jaar geleden heb ik wel gekeken naar lithium accu's, maar toendertijd kon je goedkoper goud als ballast nemen :)
En wat komt er in?
LiFePO4, 96 cellen van 280Ah.

Wauw! 40kWh!
Hans Fix, Feeling 29DI
Met elektrische hulpmotor.
hansfix.nl/electric/
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Ervaringen Pod-motor ? 15 nov 2020 09:59 #1227965

AndreAzuree schreef :
hoe lang kun je daar mee varen?

80 uur op 500 Watt. :-)
Hans Fix, Feeling 29DI
Met elektrische hulpmotor.
hansfix.nl/electric/
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Ervaringen Pod-motor ? 15 nov 2020 10:00 #1227966

dat is een scherp antwoord. Volgende vraag: hoeveel knoop loop je met 500 watt? een halve? ;)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Ervaringen Pod-motor ? 15 nov 2020 10:20 #1227970

AndreAzuree schreef :
dat is een scherp antwoord. Volgende vraag: hoeveel knoop loop je met 500 watt? een halve? ;)
Twee denk ik.
Als ik .7 pk in de vicprop calculator doe, 40ftx14ftx1ft 30000 pounds, dan geeft ie 1.88 knts
Hans Fix, Feeling 29DI
Met elektrische hulpmotor.
hansfix.nl/electric/
Laatst bewerkt: 15 nov 2020 10:25 door It Paradyske.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Ervaringen Pod-motor ? 15 nov 2020 11:55 #1228013

  • rooiedirk
  • rooiedirk's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6802
In de praktijk bij 100A 48V = 4,8kW -> 4,5kn
totale accu capaciteit 96 x 280 x 3.2 = 86kWh praktisch niet meer dan 80% bruikbaar = 68kWh
4,5kn zou je dus zo'n 14 uur volhouden (64 nM)
Langzamer varen vergroot de range aanzienelijk :)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Ervaringen Pod-motor ? 15 nov 2020 12:39 #1228020

rooiedirk schreef :
In de praktijk bij 100A 48V = 4,8kW -> 4,5kn
totale accu capaciteit 96 x 280 x 3.2 = 86kWh praktisch niet meer dan 80% bruikbaar = 68kWh
4,5kn zou je dus zo'n 14 uur volhouden (64 nM)
Langzamer varen vergroot de range aanzienelijk :)

Oh ja, denkrekenfoutje van mij, je hebt een 16s6p, en ik een 16s2p.
Hans Fix, Feeling 29DI
Met elektrische hulpmotor.
hansfix.nl/electric/
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Ervaringen Pod-motor ? 15 nov 2020 14:04 #1228056

rooiedirk schreef :
In de praktijk bij 100A 48V = 4,8kW -> 4,5kn
totale accu capaciteit 96 x 280 x 3.2 = 86kWh praktisch niet meer dan 80% bruikbaar = 68kWh
4,5kn zou je dus zo'n 14 uur volhouden (64 nM)
Langzamer varen vergroot de range aanzienelijk :)

ok, dat is best aanzienlijk.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Ervaringen Pod-motor ? 15 nov 2020 14:36 #1228067

Veel te veel naar mijn mening. Zijnde een Zeilboot...
Ontwerper van de RoosMux, en andere apparaatjes.
www.viax.nl

It's been said that a boat is a vessel continually looking for ways to sink itself..
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Ervaringen Pod-motor ? 15 nov 2020 14:53 #1228071

  • Menno
  • Menno's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3739
Bert65 schreef :
Aan TS: als ik je wensen goed heb begrepen wil je een pod op het roer omdat je niet tegelijkertijd de bbm en helmstok kan bedienen. Hou er dan rekening mee dat de bediening van je pod ook op de helmstok moet zitten.

Ik heb TS niks zien schrijven over montage aan het roer, en dat is volgens mij ook niet de gebruikelijke plek voor een Pod-motor. Ik ga ervan uit dat de bedoeling is om de motor ergens tussen de kiel en het roer te monteren.

Montage aan het roer lijkt me ook niet bevorderlijk voor de effectiviteit van het roer tijdens het zeilen.
Laatst bewerkt: 15 nov 2020 14:54 door Menno.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Ervaringen Pod-motor ? 15 nov 2020 14:57 #1228073

  • rooiedirk
  • rooiedirk's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6802
roozeboos schreef :
Veel te veel naar mijn mening. Zijnde een Zeilboot...
Ah maar ik vaar iets anders als de gemiddelde 'zeiler'. Afgelopen jaren oa Haren-Rútenbrock Kanal,Ems-Jade Kanal, Drentsche hoofdvaart, Turfroute, Nije Swemmer, Stroobosser trekvaart, vanStartenborch kanaal en nog wat andere slootjes met vaste bruggen.
Buiten vaargebied en vaarwijze heb ik ook gekozen voor goedkope lithiumcellen. En hoewel in de specs staat dat je mag ontladen met 3c (3x 280 zou 840A zijn), hebben ze aansluitingen met één M4 (vier) boutje :pinch: Mij een raadsel hoe je daar fatsoenlijk 800+A door kan laten lopen.
Maar omdat de prijs relatief laag is, kan ik gemakkelijk meer parallel schakelen. 6p geeft nu volle kracht 33A per Cel, net iets meer dan 0,1c, en iets waarvan ik hoop dat de terminals het wel aankunnen. Dat totale capaciteit daardoor ook groter wordt, het is niet anders.
Nu nog 1500kg loodaccu's straks 520kg lithium. Kan nog veel meer bij :laugh:
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Ervaringen Pod-motor ? 15 nov 2020 15:14 #1228078

Ja okay. Het is afhankelijk van je manier van varen.
Ik heb 7 kWh lithium in de tapas liggen, dat is toch ook iets van 70 kilo zwaar.

Bij de tapas draait de motor bijna nooit, dus dan is teveel gewicht tijdens zeilen alleen maar jammer.

Je zou kunnen overwegen om een aggregaat te laten draaien voor die enkele keren dat je meer actieradius nodig hebt.
Als je wel vaak in sloten en kanalen vaart is een motorboot beter...

Beetje het probleem met vliegtuigen ook he. Je kan er wel meer accu's in gooien, maar dan wordt hij zwaarder. En heb je dus meer accu's nodig....
Ontwerper van de RoosMux, en andere apparaatjes.
www.viax.nl

It's been said that a boat is a vessel continually looking for ways to sink itself..
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Ervaringen Pod-motor ? 15 nov 2020 15:28 #1228082

Ter info, de Tapas loopt 2 knoop bij 500 Watt, ongeveer. Bij rustig water.
Tapas is 2300 kg.
Ontwerper van de RoosMux, en andere apparaatjes.
www.viax.nl

It's been said that a boat is a vessel continually looking for ways to sink itself..
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Ervaringen Pod-motor ? 15 nov 2020 16:54 #1228104

henkvd schreef :
suijkerbuijk schreef :
Erikdejong schreef :
Uiteraard doet vermogen er toe. Een koppel kan niet bestaan zonder vermogen. Dus als je vermogen vergroot dan vergroot je koppel meestal ook (is toerental afhankelijk)

Dat is het verschil tussen een brandstof VS elektrische motor.
Bij begin van 1 omwenteling levert de elektrische motor gelijk maximaal koppel en blijft de koppel constant gelijk.
Een brandstof motor niet .
Daarom kan je met een klein elektro motor al snel een brandstof motor vervangen .

Dan mag je wel koppel hebben vanaf 1 omwenteling, er is een probleem, waarbij je weer direct dat voordeel mag weggooien, je schroef doet dan niets met dat koppel, je staat niet op de weg.
De schroef bepaalt het afgenomen vermogen, meer niet.
Het geeft alleen een ding duidelijk aan, de meeste schepen zijn wat brandstof motor betreft over powered.

Wanneer hebben we wat aan koppel, als we de ruimte hebben en een enorme schroef kunnen toepassen, dan is veel koppel erg lekker, voor als als we iets willen gaan slepen (sleepboot visserschip )

Ooit gehoord van weerstand ?
In dit geval is de water de weerstand namelijk.
Of vergeten dat je met zwemmen dat je armen moe gaan worden wegens de weerstand van het water ?
Dit geld ook voor zo propeller in het water.
Deze moet door de water heen gaan .
En de mooiste van de motor die gelijk maximaal koppel kan leveren is dat je een grote propeller kan gebruiken wegens de extra kracht van de motor.
Dat is ook de reden dat je de pk niet kan vergelijken tussen een brandstof motor en een electrische motor.
Totaal anderen werking .
dyslectisch ( ben niet altijd duidelijk )
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Ervaringen Pod-motor ? 15 nov 2020 16:59 #1228105

je kunt de pk's wel vergelijken (een pk is een pk), maar er spelen nog andere zaken dan pk's ... :)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.189 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl