PeterPelo schreef :
Ik val midden in deze discussie en vindt het heel interessant. Graag wil ik iedereen hier eens wijzen op een stel jongelui die een oude 36 voeter gekocht hebben en direct de diesel er uitgehaald hebben en een 5 Kw elektromotor uit een heftruck geplaatst hebben, op de bestaande schroef. Zij varen inmiddels nu met een echte POD en Lifepo4 accus. Van USA via Cariben de UK en afgelopen jaar via NL naar Noorwegen, waar zij nu zijn. Er is geen druppel Diesel aan boord. Zij geven elke week een 25 minuten durende update op Youtube van alle ervaringen met hun schip, een pierson 36 van 6500 kg.
Heel veel interessante praktijkervaring, bij alle soorten weer en golven.
zie hier zoeken in you tube op "sailing UMa step 135" - Sailing UMA step 213 (hier gaan ze over op een POD) Sailing UMA step 19. De wekelijkse filmpjes zijn sowieso leuk en informatief ook wat gebruik van epoxy betreft.
Op deze link, van dezelfde jongelui, een onderbouwing over het verschil in verbrandingsmotor en electromotor:
www.sailinguma.com/electro-beke
Bij deze link een vergelijk tussen hetzelfde type boot, ééntje met een Diesel en Uma met de electromotor. zoeken in youtube op sailing uma step 222
Het is een soort religie geloof ik.
Kijken we naar "Sailing Uma":
Ze hebben de boot gekocht met een kapotte Westerbeke diesel. Eerst een vervangende Westerbeke diesel gekocht, maar dat was een generatormotor met een constant toeren regulateur die ze niet aan de gang kregen. Toen was het geld op en hebben ze een vorkheftruck elektromotor gekocht, ik meen voor 100 dollar..
Ze hebben nooit met diesel gevaren en er geen ervaring mee. Hij gebruikt ook het argument dat overal boten op dieselonderdelen liggen te wachten, sorry hoor maar ik zeil met hulpmotor sinds 1974 en ik heb in die tijd nog geen fractie van de problemen gehad die zij met hun elektrische aandrijving hadden: vele loodaccubatterijen in het begin, vele regelaars en noem maar op.
Ze realiseren zich ook dat het beperkingen heeft en houden daar rekening mee, bovendien hebben ze alle tijd daarvoor, ze hoeven niet drie weken op vakantie met schoolgaande kinderen die op tijd terug moeten zijn, zij kunnen dagen lang op wind wachten.
Je kan wel elektrisch varen op accu's, maar niet op zonnecellen, het Noordzeekanaal lukt maar langere stukken zonder wind niet, daar zijn ze ook eerlijk over en hebben er voor gekozen.
Ze hebben nu een Oceanvolt aandrijving: hardstikke mooi en hardstikke duur. Tezamen met de 12 Lithiumaccu's die ze hebben praat je over ruim over de 20.000 Euro.
Daarvoor kan je voor die Pearson 36 een mooi dieseltje kopen en dan hou je nog genoeg over voor zo"n 10.000 draaiuren diesel (2 ltr/uur en niet in Nederland tanken). En dan varen ze nog harder dan nu elektrisch (3,5 a 4 knopen, anders verbruikt het teveel stroom)
Ik ben echt niet tegen elektrisch varen, maar ik bekijk het zonder roze bril.
Als ik TS was zou ik op Marktplaats een 2pk Honda motortje scoren. 360 graden draaibaar dus kan ook achteruit wat zeker voor in en uit de haven erg handig is.
Maakt herrie en stinkt (of ruikt lekker, hangt van je smaak af), maar voor in en uit de haven is dat maar eventjes, en voor lange stukken varen moet geen elektrodrive nemen. Buiten de haven klap je hem op, en voor wedstrijden laat je hem thuis. Je bent dan voor een paar honderd Euro helemaal klaar, het dingetje weegt 12 kilo, dus eraf halen en mee naar huis nemen is ook te doen. De accu voor die pod is waarschijnlijk al zwaarder.
Ik heb zo'n Honda een tijdje op mijn Leisure17 gebruikt toen de Mercury Saildrive gestolen was, ging prima zolang je maar niet te veel wind en golven tegen had.
Die pod kost hoogstwaarschijnlijk een stuk meer, ik vraag me af hoe je die aan je boot gaat vastmaken, en mijn ervaring met dit soort dingen is: alles wat permanent onder water zit loopt een keer vol: niet de vraag of maar de vraag wanneer, zeker wanneer er een draaiende as en een seal in zit.
Ik heb een tijd in de bemande en onbemande duikbootjes gezeten, vandaar.
Of je moet een pod hebben die olie- of zoetwatergevuld is maar dan is het waarschijnlijk al duurder dan het bootje zelf.
Maar goed, ieder maakt zijn eigen keuze, maar bekijk het probleem in elk geval van alle kanten, en maak een kosten/baten analyse.