Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

za apr 05 @ 2:00PM -
Zeilersforum Wintermeeting 2025
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: Ervaringen Pod-motor ?

Ervaringen Pod-motor ? 15 nov 2020 17:01 #1228106

  • henkvd
  • henkvd's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4012
@ Suijerbuik ja, maar met koppel schiet je hier nul komma nul op, de schroef neemt nml niets op en die bepaalt en een grote schroef zou het rendement altijd verhogen, probleem is waar raak je dat ding kwijt.
Nu zou je zeggen, dan zetten we er veel meer spoed op, dat kan, maar een "vierkante schroef" (= meer spoed dan diameter ) verliest enorm veel rendement.

Elektro aandrijving prima, maar koppel mag je weg laten, heeft nul meerwaarde zelfs als verkoop argument.
Laatst bewerkt: 15 nov 2020 17:07 door henkvd.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Ervaringen Pod-motor ? 15 nov 2020 17:11 #1228110

henkvd schreef :
Elektro aandrijving prima, maar koppel mag je weg laten, heeft nul meerwaarde zelfs als verkoop argument.
Hoe komt het dan dat je op een kleine boot met 2kW electrische aandrijving dezelfde snelheid haalt als met een dieseltje van 7kW?
Erik de Jong (Team Zeilersforum.nl)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Ervaringen Pod-motor ? 15 nov 2020 17:37 #1228121

FKZ schreef :
Orange Sunset schreef :
FKZ schreef :
[...]

Dat is als je gebruik wilt maken van regeneratie. Dat werkt alleen met hun eigen batterij
Mvg fkz
Een Torqeedo Cruise Pod ondersteunt geen regeneratie. Over welk model (of accessoires?) heb je het, ik kan het niet vinden, maar ben wel hierin geïnteresseerd? Enige bedrijf dat ik ken dat dit wel kan is oceanvolt en ook zij ondersteunen dit bij accu’s van andere merken.

een paar ampere.

Uit de Handleiding

6.3.3 Laad de batterijen tijdens het varen op via hydrogeneratie
OPMERKING
Torqeedo adviseert om hydrogeneratie alleen te gebruiken bij een laadniveau
dat lager is dan 95%.
OPMERKING
Hydrogeneratie is alleen mogelijk met een klapschroef (art.-nr. 1932-00), de
gashendelbediening (art.-nr. 1918-00) en een Power 26-104 (art.-nr. 2103-00).
Met AGM-/gel-/loodbatterijen is hydrogeneratie niet mogelijk.
OPMERKING
Als de snelheid langer dan 30 seconden lager is dan vier knopen, wordt de hy-
drogeneratie automatisch uitgeschakeld. Hetzelfde geldt bij een snelheid van
meer dan 12 knopen bij de Cruise 2.0 FP en meer dan 14 knopen bij de Cruise
4.0 FP. In display van de gashendelbediening verdwijnt het symbool "Charging”.
Als u weer elektriciteit met water wilt opwekken, moet u de hydrogeneratie op-
nieuw opstarten. Het systeem schakelt automatisch in de stopmodus (Charging
wordt niet meer weergegeven) zodra een Power 26-104 meer dan 28,8 V span-
ning heeft.
Fig. 68: Bereik 1 - 30%
Hydrogeneratie inschakelen:
Voorwaarden voor hydrogeneratie:
■ De snelheid moeten minimaal vier knopen bedragen.
■ De hoofdschakelaar moet ingeschakeld zijn.
1. Breng de magneetsleutel aan.
2. Zet het systeem aan.
3. Controleer het gps-signaal.
4. Zet de gashendel in het gebied 1 - 30%, zie "Fig. 68: Bereik 1 - 30%".
Tijdens hydrogeneratie verschijnt in het gashendeldisplay de aanduiding
Charging.
OPMERKING
In het display staat tevens het laadvermogen dat door hydrogeneratie wordt op-
gewekt. Tot dit moment is de laadtoestand niet zichtbaar.
Hydrogeneratie uitschakelen:
1. Zet de gashendel in de neutrale stand.
De aanduiding Charging in de gashendeldisplay wordt niet langer weerge-
geven.

Bedankt voor de info. Ik heb heel de Torqeedo site afgezocht, maar ze vermelden het helemaal nergens, alleen in de handleiding blijkbaar. Marketing technisch misschien een misser? Er blijkt wel een klapschroef voor nodig te zijn, een Torqeedo accupack en een gashendel (maar die zit er al bij). Er staat expliciet in de handleiding dat “Met AGM-/gel-/loodbatterijen is hydrogeneratie niet mogelijk” is. Heel heel misschien is het ook mogelijk met andere lithium accu’s?

Cool!
Maxi 33s - Hide-Away - Stevensweert
Laatst bewerkt: 15 nov 2020 17:38 door Orange Sunset.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Ervaringen Pod-motor ? 15 nov 2020 17:44 #1228123

Ik val midden in deze discussie en vindt het heel interessant. Graag wil ik iedereen hier eens wijzen op een stel jongelui die een oude 36 voeter gekocht hebben en direct de diesel er uitgehaald hebben en een 5 Kw elektromotor uit een heftruck geplaatst hebben, op de bestaande schroef. Zij varen inmiddels nu met een echte POD en Lifepo4 accus. Van USA via Cariben de UK en afgelopen jaar via NL naar Noorwegen, waar zij nu zijn. Er is geen druppel Diesel aan boord. Zij geven elke week een 25 minuten durende update op Youtube van alle ervaringen met hun schip, een pierson 36 van 6500 kg.
Heel veel interessante praktijkervaring, bij alle soorten weer en golven.
zie hier zoeken in you tube op "sailing UMa step 135" - Sailing UMA step 213 (hier gaan ze over op een POD) Sailing UMA step 19. De wekelijkse filmpjes zijn sowieso leuk en informatief ook wat gebruik van epoxy betreft.
Op deze link, van dezelfde jongelui, een onderbouwing over het verschil in verbrandingsmotor en electromotor: www.sailinguma.com/electro-beke
Bij deze link een vergelijk tussen hetzelfde type boot, ééntje met een Diesel en Uma met de electromotor. zoeken in youtube op sailing uma step 222
Happy in de Med, meestal Griekenland
Laatst bewerkt: 15 nov 2020 19:37 door PeterPelo. Reden: typo
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Ervaringen Pod-motor ? 15 nov 2020 19:05 #1228157

kijk op een zeilboot waar je op zee vaak de zeilen neemt kan je met een elektro motor ruim af en wat zonnepanelen .
En zal zeker deze monteren op een zo type boot.

Maar ga je oversteken en je bent afhankelijk van een motor en je bezit geen zeilen .
Dan is het niet voldoenden simpel .
Dan is alleen de hybride motor de oplossing omdat je dan altijd een motor bezit voor je voorstuwing .
Dat is de reden dat ik zelf ben wezen zoeken .

De motor die ik dus besteld heb kan de hybride later bij geplaats worden .
Kost alleen een extra 6000euro
Zie link voor elektro en hybride motor .
www.drinkwaard.com/elektromoto...e-aandrijving-boten/

Alleen de hybride staat nog in de kinderen schoenen en dat is ook niet zo vreemd omdat het geen verplichting was (nu wel in amsterdam waar alle brandstof motor verboden zijn inclusief boten in 2025\30)

Hier nog wat extra linken


bootaandrijving.nl/welke-nieuwe-scheepsmotor-kiezen/

dutchcat.nl/site/wp-content/up..._66_DutchCat_01L.pdf

combi-outboards.com/nl/producten/hybrid

Er zijn zelf mensen die de toyota prius motor ombouwen voor boten .
Ook een oplossing .
dyslectisch ( ben niet altijd duidelijk )
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Ervaringen Pod-motor ? 15 nov 2020 19:18 #1228167

AndreAzuree schreef :
Erikdejong schreef :
Klopt, maar net als met een boot is acceleratie bij een auto voor 100% gebaseerd op aanwezig koppel, niet op vermogen. Een 80kW kilowatt electromotor heeft die 80 kW (107pk) beschikbaar bij stilstand. Een ICE motor heeft dat pas beschikbaar als je al 3 tot 4 duizend toeren draait met de motor. Vandaar dat je racewagens altijd met hoge toerentallen ziet rijden: meer vermogen beschikbaar aan de aandrijfassen voor sneller accelereren.

nu volg ik je weer. ;) Je kunt met weinig koppel inderdaad ook een snelle acceleratie krijgen, denk even aan de Honda VTEC motoren die moeiteloos 9000 rpm draaien, of een F1 auto, die hebben allemaal heel weinig koppel.

Een F1 motor uit 2016 van Ferrari heeft 670 Newtonmeter koppel, dat zou ik niet weinig willen noemen. Wel bij 10500 rpm
Happy in de Med, meestal Griekenland
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Ervaringen Pod-motor ? 15 nov 2020 22:49 #1228224

PeterPelo schreef :
AndreAzuree schreef :
Erikdejong schreef :
Klopt, maar net als met een boot is acceleratie bij een auto voor 100% gebaseerd op aanwezig koppel, niet op vermogen. Een 80kW kilowatt electromotor heeft die 80 kW (107pk) beschikbaar bij stilstand. Een ICE motor heeft dat pas beschikbaar als je al 3 tot 4 duizend toeren draait met de motor. Vandaar dat je racewagens altijd met hoge toerentallen ziet rijden: meer vermogen beschikbaar aan de aandrijfassen voor sneller accelereren.

nu volg ik je weer. ;) Je kunt met weinig koppel inderdaad ook een snelle acceleratie krijgen, denk even aan de Honda VTEC motoren die moeiteloos 9000 rpm draaien, of een F1 auto, die hebben allemaal heel weinig koppel.

Een F1 motor uit 2016 van Ferrari heeft 670 Newtonmeter koppel, dat zou ik niet weinig willen noemen. Wel bij 10500 rpm

hebben ze ook veel koppel bij weinig toeren? Ik verwacht van niet
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Ervaringen Pod-motor ? 16 nov 2020 07:56 #1228243

  • Bert65
  • Bert65's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4551
Erikdejong schreef :
henkvd schreef :
Elektro aandrijving prima, maar koppel mag je weg laten, heeft nul meerwaarde zelfs als verkoop argument.
Hoe komt het dan dat je op een kleine boot met 2kW electrische aandrijving dezelfde snelheid haalt als met een dieseltje van 7kW?

Koppel, met extra woordje, bandbreedte.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Ervaringen Pod-motor ? 16 nov 2020 08:31 #1228259

  • henkvd
  • henkvd's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4012
Koppel en er niets aan hebben, de verklaring vind je als je een prop power curve er bij pakt
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Ervaringen Pod-motor ? 16 nov 2020 08:33 #1228261

Bert65 schreef :
Erikdejong schreef :
henkvd schreef :
Elektro aandrijving prima, maar koppel mag je weg laten, heeft nul meerwaarde zelfs als verkoop argument.
Hoe komt het dan dat je op een kleine boot met 2kW electrische aandrijving dezelfde snelheid haalt als met een dieseltje van 7kW?

Koppel, met extra woordje, bandbreedte.

Als dat 7kW dieseltje in een bijpassende boot met bijpassende schroef zit, haalt ie heel wat meer snelheid.
Probleem is dat die 7kW meestal niet op het water komt, omdat de schroef niet juist is aangepast, en de boot te klein is voor de diesel.
Hans Fix, Feeling 29DI
Met elektrische hulpmotor.
hansfix.nl/electric/
Laatst bewerkt: 16 nov 2020 08:37 door It Paradyske.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Ervaringen Pod-motor ? 16 nov 2020 09:01 #1228266

henkvd schreef :
Koppel en er niets aan hebben, de verklaring vind je als je een prop power curve er bij pakt

Klopt.
Maar je heb=t niet alleen weinig aan een bepaald koppel, de aardrijb=ving kan dat koppel niet kwijt en zal dat dus ook niet leveren. Een diesel zal daarom onder het snijpunt van motor(vermigens)curve en schroef(vermogens)curve veel minde vermogen opwekken ( en dus ook minder evrbruiken) dan je op grond van de motorcurve in de motorgegevens zou denken.
Maar dat is bij een electromotor echt niet anders als die ook toerengeregeld is.

Koppel en vermogen zijn nu eenmaal via toerental ( omgerekend in hoeksnelheid!) aan elkaar gekoppeld met de formule :
P=F(N) * v(radialen/s).
Stel dus dat je een koppel hebt van 100NM bij 1000 rpm , dan is het vermogen daarbij
100* 1000.60*2*3,14 Watt oftewel 10,466 KW.
Want die 1000rpm = 16,66 toeren/sec en dus 16,66*2*3,14 radialen/sec.
Hier kun je het nog makkelijekr uitrekenen ( hoewel de auteur er wel abusievelijk het toerental V(meter/sec) noemt maar dat is in feite radialen/sec want een toerental heeft nu eenmaal de dimensieloze grootheid sec^-1 en is geen dus snelheid .
www.xj3.nl/dokuwiki/doku.php?id=motorcalc
Ad
Laatst bewerkt: 16 nov 2020 09:02 door Yellow Boat.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Ervaringen Pod-motor ? 16 nov 2020 11:41 #1228312

PeterPelo schreef :
Ik val midden in deze discussie en vindt het heel interessant. Graag wil ik iedereen hier eens wijzen op een stel jongelui die een oude 36 voeter gekocht hebben en direct de diesel er uitgehaald hebben en een 5 Kw elektromotor uit een heftruck geplaatst hebben, op de bestaande schroef. Zij varen inmiddels nu met een echte POD en Lifepo4 accus. Van USA via Cariben de UK en afgelopen jaar via NL naar Noorwegen, waar zij nu zijn. Er is geen druppel Diesel aan boord. Zij geven elke week een 25 minuten durende update op Youtube van alle ervaringen met hun schip, een pierson 36 van 6500 kg.
Heel veel interessante praktijkervaring, bij alle soorten weer en golven.
zie hier zoeken in you tube op "sailing UMa step 135" - Sailing UMA step 213 (hier gaan ze over op een POD) Sailing UMA step 19. De wekelijkse filmpjes zijn sowieso leuk en informatief ook wat gebruik van epoxy betreft.
Op deze link, van dezelfde jongelui, een onderbouwing over het verschil in verbrandingsmotor en electromotor: www.sailinguma.com/electro-beke
Bij deze link een vergelijk tussen hetzelfde type boot, ééntje met een Diesel en Uma met de electromotor. zoeken in youtube op sailing uma step 222

Klein detail, zij gebruiken geen POD maar een saildrive uitvoering van Oceanvolt. Deze ondersteunt ook hydrogeneratie, voor hun de reden om voor Oceanvolt te kiezen destijds. Ik vind dat ding trouwens vrij luidrichting, maar het is dan ook geen direct drive, er zit immers een heel saildrive staartstuk onder de elektromotor gemonteerd met de nodige overbrenging. Volgens mij was deze Oceanvolt wel actief ipv passief gekoeld?

Inderdaad geen druppel diesel aan boord, maar wel benzine voor de dinghy, hoewel ze ook voor de dinghy een Torqeedo Travel hebben voor de kortere afstanden.
PeterPelo schreef :
Een F1 motor uit 2016 van Ferrari heeft 670 Newtonmeter koppel, dat zou ik niet weinig willen noemen. Wel bij 10500 rpm

Mijn BMW 530d touring (diesel) uit 2011 heeft standaard 560nm koppel, maar is gechipt naar 650nm koppel dat zeker wordt gehaald bij een kwart van de toeren van zo'n F1. Dat koppel trekt deze >2ton wegende wagen in ~5 sec van 0-100. Dat is natuurlijk stukken langzamer dan een F1 wagen, maar de truuk bij de F1 is natuurlijk het gewicht zeer laag houden ;)

Maar vind ik 670nm koppel juist heel weinig klinken voor een F1. Het huidige diesel topmodel van de VW Toureq heeft zelfs 900nm koppel.

Maar waar het hier ook om gaat is hoe het koppel wordt overgebracht naar het wegdek. Hierbij dien je nog te rekenen met de overbrenging, banden etc. De cijfers die je noemt hoogstwaarschijnlijk op de krukas.

Enorm versimpeld, maar stel de F1 wagen en mijn BMW hebben dezelfde max snelheid en beide 500nm koppel aan de krukas (ongeacht toerental voor het gemak). Maar het max toerental van de F1 wagen is 4 keer zo hoog als van de BMW. Daarom zal de overbrenging van de F1 wagen 4:1 tov de overbrenging van de BMW liggen.

Dit resulteert dan in een beschikbaar koppel dat vier keer zo hoog is als de BMW, bij dezelfde snelheid, dus 2000nm koppel ipv 500nm. Dat klinkt dan weer als een F1.
Maxi 33s - Hide-Away - Stevensweert
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Ervaringen Pod-motor ? 16 nov 2020 11:44 #1228314

Orange Sunset schreef :
PeterPelo schreef :
Ik val midden in deze discussie en vindt het heel interessant. Graag wil ik iedereen hier eens wijzen op een stel jongelui die een oude 36 voeter gekocht hebben en direct de diesel er uitgehaald hebben en een 5 Kw elektromotor uit een heftruck geplaatst hebben, op de bestaande schroef. Zij varen inmiddels nu met een echte POD en Lifepo4 accus. Van USA via Cariben de UK en afgelopen jaar via NL naar Noorwegen, waar zij nu zijn. Er is geen druppel Diesel aan boord. Zij geven elke week een 25 minuten durende update op Youtube van alle ervaringen met hun schip, een pierson 36 van 6500 kg.
Heel veel interessante praktijkervaring, bij alle soorten weer en golven.
zie hier zoeken in you tube op "sailing UMa step 135" - Sailing UMA step 213 (hier gaan ze over op een POD) Sailing UMA step 19. De wekelijkse filmpjes zijn sowieso leuk en informatief ook wat gebruik van epoxy betreft.
Op deze link, van dezelfde jongelui, een onderbouwing over het verschil in verbrandingsmotor en electromotor: www.sailinguma.com/electro-beke
Bij deze link een vergelijk tussen hetzelfde type boot, ééntje met een Diesel en Uma met de electromotor. zoeken in youtube op sailing uma step 222

Klein detail, zij gebruiken geen POD maar een saildrive uitvoering van Oceanvolt. Deze ondersteunt ook hydrogeneratie, voor hun de reden om voor Oceanvolt te kiezen destijds. Ik vind dat ding trouwens vrij luidrichting, maar het is dan ook geen direct drive, er zit immers een heel saildrive staartstuk onder de elektromotor gemonteerd met de nodige overbrenging. Volgens mij was deze Oceanvolt wel actief ipv passief gekoeld?

Inderdaad geen druppel diesel aan boord, maar wel benzine voor de dinghy, hoewel ze ook voor de dinghy een Torqeedo Travel hebben voor de kortere afstanden.
PeterPelo schreef :
Een F1 motor uit 2016 van Ferrari heeft 670 Newtonmeter koppel, dat zou ik niet weinig willen noemen. Wel bij 10500 rpm


Mijn BMW 530d touring (diesel) uit 2011 heeft standaard 560nm koppel, maar is gechipt naar 650nm koppel dat zeker wordt gehaald bij een kwart van de toeren van zo'n F1. Dat koppel trekt deze >2ton wegende wagen in ~5 sec van 0-100. Dat is natuurlijk stukken langzamer dan een F1 wagen, maar de truuk bij de F1 is natuurlijk het gewicht zeer laag houden ;)

Maar vind ik 670nm koppel juist heel weinig klinken voor een F1. Het huidige diesel topmodel van de VW Toureq heeft zelfs 900nm koppel.

Maar waar het hier ook om gaat is hoe het koppel wordt overgebracht naar het wegdek. Hierbij dien je nog te rekenen met de overbrenging, banden etc. De cijfers die je noemt hoogstwaarschijnlijk op de krukas.

Enorm versimpeld, maar stel de F1 wagen en mijn BMW hebben dezelfde max snelheid en beide 500nm koppel aan de krukas (ongeacht toerental voor het gemak). Maar het max toerental van de F1 wagen is 4 keer zo hoog als van de BMW. Daarom zal de overbrenging van de F1 wagen 4:1 tov de overbrenging van de BMW liggen.

Dit resulteert dan in een beschikbaar koppel dat vier keer zo hoog is als de BMW, bij dezelfde snelheid, dus 2000nm koppel ipv 500nm. Dat klinkt dan weer als een F1.


Inderdaad, het enorme koppel bij F1 is dus vooral ook te danken aan de overbrengingsverhoudingen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Ervaringen Pod-motor ? 16 nov 2020 11:47 #1228319

  • Go west
  • Go west's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 644
Erikdejong schreef :
henkvd schreef :
Elektro aandrijving prima, maar koppel mag je weg laten, heeft nul meerwaarde zelfs als verkoop argument.
Hoe komt het dan dat je op een kleine boot met 2kW electrische aandrijving dezelfde snelheid haalt als met een dieseltje van 7kW?

Als je nu eens uitgaat van de schroef zelf. Als de zelfde snelheid ontstaat bij een E-motor aandrijving van 2 kW en bij een 7 kW dieselaandrijving dan is dus de geleverde stuwkracht hetzelfde. Neem even voor de goede vergelijking dat ook de schroefastoeren en de schroefafmetingen hetzelfde zijn, dan is ook het gevraagde koppel op de schroefas hetzelfde voor de E-motor en de dieselaandrijving. Als de E-motor nominaal belast is dan heeft de diesel nog ruim koppel beschikbaar. Dat er meer beschikbaar is bij de dieselaandrijving maakt in dit geval niet uit. De schroef bepaalt het koppel.
Met een andere tandwieloverbrenging en andere schroefafmetingen kan bij de dieselaandrijving van 7 kW
meer koppel gevraagd worden en dus meer stuwkracht worden ontwikkeld dan bij de 2 kW E-motor. Dan kan de vaarsnelheid met de dieselaandrijving dus hoger worden.

Jan
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Ervaringen Pod-motor ? 16 nov 2020 13:45 #1228349

  • Aad77
  • Aad77's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 717
PeterPelo schreef :
Ik val midden in deze discussie en vindt het heel interessant. Graag wil ik iedereen hier eens wijzen op een stel jongelui die een oude 36 voeter gekocht hebben en direct de diesel er uitgehaald hebben en een 5 Kw elektromotor uit een heftruck geplaatst hebben, op de bestaande schroef. Zij varen inmiddels nu met een echte POD en Lifepo4 accus. Van USA via Cariben de UK en afgelopen jaar via NL naar Noorwegen, waar zij nu zijn. Er is geen druppel Diesel aan boord. Zij geven elke week een 25 minuten durende update op Youtube van alle ervaringen met hun schip, een pierson 36 van 6500 kg.
Heel veel interessante praktijkervaring, bij alle soorten weer en golven.
zie hier zoeken in you tube op "sailing UMa step 135" - Sailing UMA step 213 (hier gaan ze over op een POD) Sailing UMA step 19. De wekelijkse filmpjes zijn sowieso leuk en informatief ook wat gebruik van epoxy betreft.
Op deze link, van dezelfde jongelui, een onderbouwing over het verschil in verbrandingsmotor en electromotor: www.sailinguma.com/electro-beke
Bij deze link een vergelijk tussen hetzelfde type boot, ééntje met een Diesel en Uma met de electromotor. zoeken in youtube op sailing uma step 222

Het is een soort religie geloof ik.
Kijken we naar "Sailing Uma":
Ze hebben de boot gekocht met een kapotte Westerbeke diesel. Eerst een vervangende Westerbeke diesel gekocht, maar dat was een generatormotor met een constant toeren regulateur die ze niet aan de gang kregen. Toen was het geld op en hebben ze een vorkheftruck elektromotor gekocht, ik meen voor 100 dollar..
Ze hebben nooit met diesel gevaren en er geen ervaring mee. Hij gebruikt ook het argument dat overal boten op dieselonderdelen liggen te wachten, sorry hoor maar ik zeil met hulpmotor sinds 1974 en ik heb in die tijd nog geen fractie van de problemen gehad die zij met hun elektrische aandrijving hadden: vele loodaccubatterijen in het begin, vele regelaars en noem maar op.
Ze realiseren zich ook dat het beperkingen heeft en houden daar rekening mee, bovendien hebben ze alle tijd daarvoor, ze hoeven niet drie weken op vakantie met schoolgaande kinderen die op tijd terug moeten zijn, zij kunnen dagen lang op wind wachten.
Je kan wel elektrisch varen op accu's, maar niet op zonnecellen, het Noordzeekanaal lukt maar langere stukken zonder wind niet, daar zijn ze ook eerlijk over en hebben er voor gekozen.
Ze hebben nu een Oceanvolt aandrijving: hardstikke mooi en hardstikke duur. Tezamen met de 12 Lithiumaccu's die ze hebben praat je over ruim over de 20.000 Euro.
Daarvoor kan je voor die Pearson 36 een mooi dieseltje kopen en dan hou je nog genoeg over voor zo"n 10.000 draaiuren diesel (2 ltr/uur en niet in Nederland tanken). En dan varen ze nog harder dan nu elektrisch (3,5 a 4 knopen, anders verbruikt het teveel stroom)

Ik ben echt niet tegen elektrisch varen, maar ik bekijk het zonder roze bril.
Als ik TS was zou ik op Marktplaats een 2pk Honda motortje scoren. 360 graden draaibaar dus kan ook achteruit wat zeker voor in en uit de haven erg handig is.
Maakt herrie en stinkt (of ruikt lekker, hangt van je smaak af), maar voor in en uit de haven is dat maar eventjes, en voor lange stukken varen moet geen elektrodrive nemen. Buiten de haven klap je hem op, en voor wedstrijden laat je hem thuis. Je bent dan voor een paar honderd Euro helemaal klaar, het dingetje weegt 12 kilo, dus eraf halen en mee naar huis nemen is ook te doen. De accu voor die pod is waarschijnlijk al zwaarder.
Ik heb zo'n Honda een tijdje op mijn Leisure17 gebruikt toen de Mercury Saildrive gestolen was, ging prima zolang je maar niet te veel wind en golven tegen had.
Die pod kost hoogstwaarschijnlijk een stuk meer, ik vraag me af hoe je die aan je boot gaat vastmaken, en mijn ervaring met dit soort dingen is: alles wat permanent onder water zit loopt een keer vol: niet de vraag of maar de vraag wanneer, zeker wanneer er een draaiende as en een seal in zit.
Ik heb een tijd in de bemande en onbemande duikbootjes gezeten, vandaar.
Of je moet een pod hebben die olie- of zoetwatergevuld is maar dan is het waarschijnlijk al duurder dan het bootje zelf.
Maar goed, ieder maakt zijn eigen keuze, maar bekijk het probleem in elk geval van alle kanten, en maak een kosten/baten analyse.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Ervaringen Pod-motor ? 16 nov 2020 14:40 #1228371

Als ik die kant op moet en de wind staat verkeerd, ga ik niet meer over NZK maar om via den helder.
Is ook veel leuker dan dat lange kanaal, lekker zeilen.

Maar als je haast hebt dan vooral dieselen!

Het is echt een andere manier van varen, de Sunday manier zeg maar, maar dan met dat vorige bootje van hem.
Ontwerper van de RoosMux, en andere apparaatjes.
www.viax.nl

It's been said that a boat is a vessel continually looking for ways to sink itself..
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Ervaringen Pod-motor ? 16 nov 2020 15:22 #1228386

  • madoc
  • madoc's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3705
Prachtige discussies :laugh: Oftewel:" Ik lach me te baste"
De Sunday manier voldoet ook bij de nieuwe eigenaar prima.
Alleen wordt ook een POD overwogen.
Iets wat TS ook besloten heeft.
En persoonlijk houd ik het bij de onvolprezen DIESEL die heel weinig draai uren maakt en dus ook heel weinig uit stoot.
Laatst bewerkt: 16 nov 2020 15:27 door madoc.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Ervaringen Pod-motor ? 21 nov 2020 13:55 #1229869

  • Arwen
  • Arwen's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 47
Klopt,
Hij zou moeten komen tussen het roer en de kiel. Past prachtig in de opstand voor de grootschoot
de bouw volgen ? www.wanderer40.nl
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Ervaringen Pod-motor ? 21 nov 2020 14:02 #1229872

  • Arwen
  • Arwen's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 47
Voor de liefhebber mijn conclusie:
- e-propulsion POD 1.0 (komt in januari in een 48V uitvoering ipv 40V)
- LiFePO4 accu E40 (2048mAh)
- lader 48V, 10A
- victron Orion DC-DC omvormer 48-12 ivm instrumenten
- B&G Vulcan 5 voor SOG, diepte en kaart (had ik nog liggen)

Volgend seizoen moet het werken en laat ik jullie weten wat de resultaten zijn geworden
de bouw volgen ? www.wanderer40.nl
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Ervaringen Pod-motor ? 21 nov 2020 14:43 #1229881

  • HotSnail
  • HotSnail's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1308
Mooie set, lijkt me ideaal voor een dergelijke boot.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Ervaringen Pod-motor ? 21 nov 2020 16:48 #1229929

2Ah accu????
Hans Fix, Feeling 29DI
Met elektrische hulpmotor.
hansfix.nl/electric/
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Ervaringen Pod-motor ? 21 nov 2020 16:53 #1229931

Dat lijkt me inderdaad een typfout. Zelfs mijn accuboormachine (van 20V) heeft meer als 2Ah aan accu vermogen.
Erik de Jong (Team Zeilersforum.nl)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Ervaringen Pod-motor ? 21 nov 2020 16:54 #1229932

  • HotSnail
  • HotSnail's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1308
ik vermoed dat er een m te veel staat, anders is het een wat minder mooie set :)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Ervaringen Pod-motor ? 21 nov 2020 16:54 #1229933

  • rooiedirk
  • rooiedirk's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6802
It Paradyske schreef :
2Ah accu????
Ik denk dat TS deze bedoelt. Wel een dikke prijs voor 2kWh.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Ervaringen Pod-motor ? 21 nov 2020 17:14 #1229939

HotSnail schreef :
ik vermoed dat er een m te veel staat, anders is het een wat minder mooie set :)

Da's wel weer heel erg veel.
Hans Fix, Feeling 29DI
Met elektrische hulpmotor.
hansfix.nl/electric/
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.207 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl