Arwen schreef :
Met name de "omrekening" of beter vergelijking van leveranciers van Kw naar PK vind ik bijzonder
Ja , daar wordt nogal eens flink mee gegoocheld ( nee , dit is geen schrijffout
) maar één KW is en blijft altijd gelijk aan 1,36 pk , daar valt niet aan te tornen.
De verhalen dat je hetzelfde zou kunnen bereiken met bijv. 3 KW electrisch als met 6 of 8pk diesel zijn echt onjuist.
Ik durf ook te beweren dat bijv. dit verhaal , in ieder geval deels , onjuist is :
akmaritimeservice.nl/elektrisc...hil-tussen-pk-en-kw/
Als een boot ( de mijne bijv) een diesel vermogen van 14 pk oftewel 10,3 KW nodig heeft om zijn rompsnelheid te bereiken wodt dat echt niet 4,68 KW oftewel 6,4 pk bij een electrische aandrijving.
Wat wel waar is is dat het beschikbare vermogen bij een electromotor niet of niet zo zo sterk afhangt van het toerental als bij een diesel. Zaken als afstoppen en versnellen gaan daarom met een electro aandrijving beter dan met een diesel of andere verbrandingsmotor.
Hoe dan ook , voor de rompsnelheid hab je altijd een bepaald vermogen aan de schroef ( eigenlijk afgegeven aan het water want dat is door de efficientie van een schroef maar 60 tot 70 % van hetgeen de schrpefas aanlevert) nodig en daar verandert een electrische aandrijving echt niets aan . Gemiddeld is dat voor een verdringer 4 tot 4.5 maal de waterverplaatsing in pK dus 2,9-3,3 KW per ton waterverplaatsing .
Ad