Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

za apr 05 @ 2:00PM -
Zeilersforum Wintermeeting 2025
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: Ervaringen Pod-motor ?

Ervaringen Pod-motor ? 11 nov 2020 08:06 #1226410

  • Arwen
  • Arwen's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 47
Heeft iemand ervaring met een kleine POD motor (e propulsion of aquamot). Ik wil deze gaan plaatsen onder mijn open zeilboot (Soling). Met name de "omrekening" of beter vergelijking van leveranciers van Kw naar PK vind ik bijzonder en ik zou graag de ervaringen van anderen horen
de bouw volgen ? www.wanderer40.nl
Laatst bewerkt: 11 nov 2020 08:06 door Arwen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Ervaringen Pod-motor ? 11 nov 2020 08:35 #1226421

Arwen schreef :
Met name de "omrekening" of beter vergelijking van leveranciers van Kw naar PK vind ik bijzonder

Ja , daar wordt nogal eens flink mee gegoocheld ( nee , dit is geen schrijffout :lol: ) maar één KW is en blijft altijd gelijk aan 1,36 pk , daar valt niet aan te tornen.
De verhalen dat je hetzelfde zou kunnen bereiken met bijv. 3 KW electrisch als met 6 of 8pk diesel zijn echt onjuist.
Ik durf ook te beweren dat bijv. dit verhaal , in ieder geval deels , onjuist is : akmaritimeservice.nl/elektrisc...hil-tussen-pk-en-kw/
Als een boot ( de mijne bijv) een diesel vermogen van 14 pk oftewel 10,3 KW nodig heeft om zijn rompsnelheid te bereiken wodt dat echt niet 4,68 KW oftewel 6,4 pk bij een electrische aandrijving.
Wat wel waar is is dat het beschikbare vermogen bij een electromotor niet of niet zo zo sterk afhangt van het toerental als bij een diesel. Zaken als afstoppen en versnellen gaan daarom met een electro aandrijving beter dan met een diesel of andere verbrandingsmotor.
Hoe dan ook , voor de rompsnelheid hab je altijd een bepaald vermogen aan de schroef ( eigenlijk afgegeven aan het water want dat is door de efficientie van een schroef maar 60 tot 70 % van hetgeen de schrpefas aanlevert) nodig en daar verandert een electrische aandrijving echt niets aan . Gemiddeld is dat voor een verdringer 4 tot 4.5 maal de waterverplaatsing in pK dus 2,9-3,3 KW per ton waterverplaatsing .
Ad
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Ervaringen Pod-motor ? 11 nov 2020 09:56 #1226465

  • HotSnail
  • HotSnail's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1308
Voor de rompsnelheid heb je inderdaad een bepaald vermogen nodig, want een bepaalde weerstand bij die snelheid. Hiervoor kan je dus geen lichtere motor nemen.
Veel schepen hebben alleen een (veel) zwaardere motor staan dan ze voor de rompsnelheid nodig hebben. Dit voor zwaar weer, slepen van een bijboot, sneller kunnen acceleren, etc. Doordat een dieselmotor geen constant koppel heeft heb je voor die omstandigheden een zwaardere motor nodig dan nodig zou zijn voor de rompsnelheid.
Een elektromotor heeft een veel vlakker koppel, dus ook bij de lagere toeren waardoor je in het geval van een elektromotor geen extra vermogen hoeft te plaatsen om in die situaties toch voldoende vermogen te hebben. Tenminste, dit is hoe ik het altijd begrepen heb :cheer:
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Ervaringen Pod-motor ? 11 nov 2020 10:07 #1226470

  • madoc
  • madoc's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 3704
Arwen schreef :
Heeft iemand ervaring met een kleine POD motor (e propulsion of aquamot). Ik wil deze gaan plaatsen onder mijn open zeilboot (Soling). Met name de "omrekening" of beter vergelijking van leveranciers van Kw naar PK vind ik bijzonder en ik zou graag de ervaringen van anderen horen

Neem de lichtste en dunste POD met een klapschroef. Meer heb je niet nodig voor een Soling.
En dat is m.i. de Torqueedo Cruise 2 kW
Alles wat meer is gaat ten koste van de hele goede zeileigenschappen van de Soling.
Laatst bewerkt: 11 nov 2020 10:15 door madoc.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Ervaringen Pod-motor ? 11 nov 2020 10:13 #1226477

  • Menno
  • Menno's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3739
Het halen van de rompsnelheid is ook geen doel op zich. Een Soling heeft een LWL van 6,10m, dat geeft dus een rompsnelheid van bijna 6 knts. Maar als je 4 knts op de motor kan varen is dat toch ook prima? Scheelt een heleboel vermogen.
Laatst bewerkt: 11 nov 2020 10:19 door Menno.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Ervaringen Pod-motor ? 11 nov 2020 10:58 #1226495

Menno schreef :
Het halen van de rompsnelheid is ook geen doel op zich. Een Soling heeft een LWL van 6,10m, dat geeft dus een rompsnelheid van bijna 6 knts. Maar als je 4 knts op de motor kan varen is dat toch ook prima? Scheelt een heleboel vermogen.

Dat geldt natuurlijk voor elke aandrijving , ook een diesel of benzine motor of wat dan ook. Het benodigde vermogen gaat onder de rompsnelheid ongeveer met een macht 2,1-2,3 . 4 I.p.v. 6 knopen scheelt dus ongeveer 49% benodigd vermogen. Bij een Soling van iets over 1000 kg dus i.p.v. 4,5 maar 2,3 pk oftewel 1,7 KW.

Dit gaat echter alleen op als je die aandrijving alleen gebruikt om even de haven uit en in te varen en mits dat ok bij niet teveel (tegen)wind en golven gebeurt anders kom je met zo weing vermogen bijna niet meer vooruit. Mijn 3 ton boot haalt ook bijna 3 knopen met mijn 2,5 pktje op vlak water en geen wind :woohoo: . Juist in zo'n geval van golven en/of tegenwond heb je dat extra vermogen om ook de romsnelheid te kunnen bereiken dringend nodig al zul je die snelheid natuurlijk niet meer bereiken.
Ad
Laatst bewerkt: 11 nov 2020 11:04 door Yellow Boat.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Ervaringen Pod-motor ? 11 nov 2020 11:11 #1226499

  • Knoet
  • Knoet's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2173
Is windvang niet een belangrijker criterium dan gewicht voor het benodigde vermogen? Gewicht speelt natuurlijk een rol bij manouvreren en afstoppen, maar als je niet hard vaart heb je daar ook evenredig minder voor nodig. Ik kan me voorstellen dat een jacht met veel vrijboord en buiskap meer vermogen nodig heeft om tegen de wind de haven uit te komen dan een soling.
Bert
Spækhugger
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Ervaringen Pod-motor ? 11 nov 2020 11:55 #1226514

  • Aad77
  • Aad77's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 717
Verkijk je hier niet op: snelheid op stil water is geen argument, daar werkt alles.
Naar mijn mening moet een hulpaandrijving op een zeilboot in staat zijn het schip onder slechte omstandigheden vrij te houden van lagerwal. Niemand zoekt het op, het overkomt je altijd onverwacht.
Grootste kracht op het schip is golfweerstand ("bow quartering waves"), die is groter dan de windweerstand.
De vuistregels voor vermogen zijn hierop gebaseerd, en dat een schip met veel minder vermogen ook vooruit gaat op stil water is een misleidende drogreden die veelvuldig door verkopers van elektrische aandrijvingen wordt misbruikt om de benodigde accucapaciteit te verhullen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Ervaringen Pod-motor ? 11 nov 2020 11:59 #1226519

Knoet schreef :
Is windvang niet een belangrijker criterium dan gewicht voor het benodigde vermogen? Gewicht speelt natuurlijk een rol bij manouvreren en afstoppen, maar als je niet hard vaart heb je daar ook evenredig minder voor nodig. Ik kan me voorstellen dat een jacht met veel vrijboord en buiskap meer vermogen nodig heeft om tegen de wind de haven uit te komen dan een soling.

Uiteraard heeft dat ook invloed maar vooral de golven , en die heb je uiteraard ook tegen als je wind tegen hebt, spelen ook een grote rol.
Ik Kan je in ieder geval verzekeren dat je ook met een Soling bij lange na niet meer dei 4 knopen zult halen maar eerder de helft of nog minder.
Ik heb een keer bijna een week stil gelegen in Haugesund omdat ik met mijn toenmalige oude 7,5 ok motor in mijn bijna 2,5 ton zware boot met geen mogelijkheid meer dan 2,5 knopen haalde en soms ook helemaal stil viel tegen de noordenwind en tot 1 meter golven in. Zou op het stukje naar de ingang van de Hardanger fjord zeker 4 uur stampen geduurd hebben en daar hadden we weinig zin in. Was voor mij de reden om de winter erna een 11 pk Vetus te kopen en daarmee haalde ik in een dergelijke situatie makkelijk ca. 4,5 knopen .
Ad
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Ervaringen Pod-motor ? 11 nov 2020 13:53 #1226557

  • Bert65
  • Bert65's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4551
Ik wil niet flauw doen maar volgens mij vroeg de TS om ervaringen. Daar zou ik ook best in geïnteresseerd zijn. Ik zie vooral berekeningen.

Is er ook iemand die werkelijk een electro pod motor in gebruik heeft?

Gepost met de officiële Zeilersforum-app
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Ervaringen Pod-motor ? 11 nov 2020 14:14 #1226563

  • Knoet
  • Knoet's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2173
Je hebt gelijk, we zijn weer erg theoretisch bezig en halen er van alles bij waar TS niet om gevraagd heeft. Ik ben ook wel benieuwd naar echte ervaringen met die dingen.
Bert
Spækhugger
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Ervaringen Pod-motor ? 11 nov 2020 14:32 #1226567

Hallo? TS schrijft ook in zijn beginpost "Met name de "omrekening" of beter vergelijking van leveranciers van Kw naar PK vind ik bijzonder en ik zou graag de ervaringen van anderen horen " en daar gaan mijn antwoorden om. Namelijk om te verklaren warom je niet meteen de leveranciers ( en ook niet alle gebriuikers :whistle: zomaar moet geloven.
Te vaak wordt door verkopers ijskoud verklaard ( omdat die er meestal ook "de ballen verstand van hebben" :angry: ) dat bjv. een 2 kw electrodrive net zoveel kan als een 4 of zelfs noemale 6 kw buitenboordmotor en dat is dus onzin.
Daar wil ik TS gewoon voor behoeden, niet meer en niet minder.

Ad
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Ervaringen Pod-motor ? 11 nov 2020 14:57 #1226575

  • Bert65
  • Bert65's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4551
Hallo Ad,

En wat nu als de praktijkervaring van een gebruiker is dat er wel degelijk grote verschillen zijn in voortstuwingskracht tussen een e-motor van 2 kw en een buitenboordmotortje van 2,5 pk?

Ik zeg niet dat ik die ervaring heb maar ik denk dat TS op zoek is naar die ervaringen.

Ik heb in 1992 in de GM EV1 gezeten (pre-productiemodel) Die auto had 100 kw en trok een Nissan 300 zx er helemaal uit.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Ervaringen Pod-motor ? 11 nov 2020 15:17 #1226582

  • madoc
  • madoc's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 3704
Het grote voordeel van een Soling is dat de boot onder de meeste omstandigheden zeilend van lager wal weg kan zeilen.
Dus die 2kW POD is genoeg voor haventje in/uit(hetgeen met een Soling meestal ook wel zeilend kan)en een thuisbrengertje als het windstil wordt.

Een van onze familie boten heeft een aangehangen Torquieedo we overwegen ook een POD.
Gemakkelijker met manouevreren in sluizen en geen gevaarlijk gedoe om de aangehangen motor steeds uit water te trekken als we eenmaal onder zeil zijn. Want dat doen we altijd.

Uiteraard met de POD wel een klein snelheidsverlies onder zeil en dat is weer jammer.
Laatst bewerkt: 11 nov 2020 15:35 door madoc.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Ervaringen Pod-motor ? 11 nov 2020 16:28 #1226607

Bert65 schreef :
Hallo Ad,

En wat nu als de praktijkervaring van een gebruiker is dat er wel degelijk grote verschillen zijn in voortstuwingskracht tussen een e-motor van 2 kw en een buitenboordmotortje van 2,5 pk?

Die praktijkervaring met elektro (die heb ik sinds dit seizoen) is dat je ziet dat je met heel weinig vermogen al een heel fatsoenlijke snelheid haalt:
(Feeling 29, 3 ton)
500W -> 2 tot 2.5 knts
1 kW -> 3 tot 3.5 knts
2 kw -> 4 tot 4.3 knts
etc.
En ja ik kan tot 12.5 kW! maar dan zijn mijn accu's in iets meer dan een uur leeg en trek ik een hekgolf van hier tot gunder, dus dat doe ik niet.

De praktijkervaring is dus: verrek die diesels worden wel heel weinig belast als ik normaal vaar.
Dan zullen ze wel heel inefficiënt werken, en fors vervuilen, zowel in- als extern.
Hans Fix, Feeling 29DI
Met elektrische hulpmotor.
hansfix.nl/electric/
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Ervaringen Pod-motor ? 11 nov 2020 16:58 #1226615

  • Arent
  • Arent's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2168
Hi,

Ik heb redelijk wat ervaring met de Torqueedo 4kw pod in de Pointer 25 als alternatief voor de 10pk Yanmar.
Kruissnelheid is vergelijkbaar, manouvreren is met de elektromotor een feestje: direct alle vermogen beschikbaar. Veeel fijner dan diesel.

Voor de Soling is 2kw meer dan voldoende lijkt me. Houd er rekening mee dat dat soort motoren grotere, duurdere accu's nodig heeft. Bij Torqueedo is dat helemaal even slikken.

Gr, Arent
I'm no bloody tourist.... Ik wenje Hjir!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Ervaringen Pod-motor ? 11 nov 2020 19:42 #1226673

  • Arwen
  • Arwen's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 47
Dank jullie voor de reacties. Ik had inderdaad mijn vraag iets preciezer moeten stellen. Ik ben techneut en ken natuurlijk de omrekenfactor Kw-PK. Het gaat me inderdaad om de ervaring. De rompsnelheid halen is geen doel, en op de Friese meren zijn 1m hoge golven ook geen item. wel het tegen de wind een half uur terugmoeten naar de haven door een sloot waar ik niet kan kruisen.
De kostprijs van de accu was even schrikken maar ja, ik kan nu niet telijkertijd bij de helmstok en de BBM. Heeft iemand ervaring met de e-propulsion of aquamot ?
de bouw volgen ? www.wanderer40.nl
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Ervaringen Pod-motor ? 12 nov 2020 07:40 #1226804

  • Bert65
  • Bert65's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4551
Hallo Arwen,

Ik heb zelf geen ervaring met beide maar voor mijn vorige boot wel serieus overwogen. Ik zou het in jouw geval doen.

Aquamot komt uit Oostenrijk en E-Propulsion uit Hong Kong. E-Propulsion staat bekend als heel efficiënt, efficiënter dan een Torqueedo. De accu's van E-Propulsion zijn krankzinnig duur, dat hoeft echt niet. Torqueedo kan een klapschroef leveren, ik weet niet of de andere twee dat kunnen.

Ik ben ook benieuwd of er iemand met echte ervaringen reageert. Ik weet dat er iig een Hanse is die standaard met een pod motor werd geleverd.

Gepost met de officiële Zeilersforum-app
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Ervaringen Pod-motor ? 12 nov 2020 08:12 #1226818

  • rooiedirk
  • rooiedirk's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6801
Als langdurig E-vaarder (Geen pod maar toch) een paar kantekeningen bij de voorgaande posts.

Om een bepaalde snelheid te bereiken ben je een bepaalde stuwkracht nodig, die in principe even groot is als weerstand van je schip bij die snelheid. Het gaat om krachten niet om vermogen!

Je krijgt een kracht door vermogen van je motor 'los' te laten op het water d.m.v. je schroef. En het is dus afhankelijk van je schroef hoe effieciënt je het motorvermogen om kan zetten in stuwkracht.
Iedere oude schipper zal je kunnen vertellen dat de langzaam lopers van vroeger nog 'echte' pk's hadden, maar in werkelijkheid draaiden ze langzaam, met ook een lager schroef toerental, maar wel een grotere schroef. En een grote langzaam draaiende schroef is efficiënter als een sneldraaiende kleine.

Als je naar de schroef van een pod kijkt dan zie je dat de diameter veel groter is dan die van een benzine bb van het zelfde vermogen. Hierdoor krijg je meer stuwkracht per geleverde kW.
Maar één kW blijft natuurlijk één kW :)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Ervaringen Pod-motor ? 12 nov 2020 08:34 #1226827

  • madoc
  • madoc's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 3704
Arwen schreef :
Dank jullie voor de reacties. Ik had inderdaad mijn vraag iets preciezer moeten stellen. Ik ben techneut en ken natuurlijk de omrekenfactor Kw-PK. Het gaat me inderdaad om de ervaring. De rompsnelheid halen is geen doel, en op de Friese meren zijn 1m hoge golven ook geen item. wel het tegen de wind een half uur terugmoeten naar de haven door een sloot waar ik niet kan kruisen.
De kostprijs van de accu was even schrikken maar ja, ik kan nu niet telijkertijd bij de helmstok en de BBM. Heeft iemand ervaring met de e-propulsion of aquamot ?

Er varen in nederland een paar Etchels rond met Pods.
Misschien kun je daar je licht eens op steken
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Ervaringen Pod-motor ? 12 nov 2020 08:45 #1226832

  • FKZ
  • FKZ's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1202
Hier ervaring met 2 elektrische boten geen pod motoren maar beide inboord.

1x sloep van rond de 2 ton met een 5PK E-binnen boord motor zelfde prestaties als de originele 11 pk diesel en de nieuwe 16 pk diesel die voor de verkoop is ingebouwd.

Tevens betrokken geweest bij een van de eerste huur motor boten die om werd gebouwd. dat ging een 33 pk 3 cylinder naar een 8,5 KW emotor. Voor de verhuur werd dat terug geregeld naar 6 kw omdat daar altijd in 100% van de gevallen 90% rompsnelheid gehaald kon worden. behalve lagerwal flinke golven en windje 8 voer je niet romp snelheid maar 90%. Tijdens de loadcell meting gaf 1 kw electrisch de zelfde bollard pull als 2,2 kw diesel en dit over de complete range.

Vergelijk ook de onderhoud eisen van de verschillende leveranciers. Bij torqueedo moet je volgens mij jaarlijks anode vervangen en seals controleren. Na x uur of jaar moet de motor ook door torqueedo bekeken worden. Ik vind persoonlijk de pod motoren van aquamot trend 1,6 met die 48 volt accu met eigenlader een erg mooie oplossing. Dit is volgens mij met 2 rechter handen heel goed zelf te instaleren.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Ervaringen Pod-motor ? 12 nov 2020 08:57 #1226836

  • Arent
  • Arent's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2168
Hi,
Bij torqueedo moet je volgens mij jaarlijks anode vervangen en seals controleren. 

Ik heb een paar winters op een boot gepast met een Torqueedo pod. Nauwelijks enige slijtage in 5 jaar tijd. En dit is geen boot die altijd stil ligt.

Ik heb redelijk veel met elektro te maken gehad en ik ben er erg enthousiast over. Vooral omdat het zoveel minder gedoe is. Je moet alleen de stroom in de gaten houden..

Gr, Arent
I'm no bloody tourist.... Ik wenje Hjir!
Laatst bewerkt: 12 nov 2020 08:58 door Arent.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Ervaringen Pod-motor ? 12 nov 2020 10:10 #1226854

rooiedirk schreef :
Om een bepaalde snelheid te bereiken ben je een bepaalde stuwkracht nodig, die in principe even groot is als weerstand van je schip bij die snelheid. Het gaat om krachten niet om vermogen!

Natuurlijk heb je stuwkracht nodig maar die wordt gegenereerd door de geleverde KW die voor een bepaalde snelheid nodig is.
Immers Watt = joules/sec oftewel N*M/sec waarbij N(newton) uiteraard niks anders is dan kG*m/sec^2
In feite is dus de KW niks andrs dan de kracht die voor een bepaalde snelheid nodig is .
Omdat die kracht met het kwadraat van de snelheid omhoog gaat gaat dus ook de KW met het kwadraat van de snelheid omhoog. Hoeveel van die KW inderdaad instuwkracht wordt omgezet ligt uiteraard aan d efficientie van de schroef en die hangt van allerlei factoren af.
Wat ik maar wil zegegnis dat het uiteaard de kracht is die een schip voortbeweegt maar dat die kracht door de beschikbare KW wordt geleverd. Beide horen dus onlosmakelijk bij elkaar.
Éen KW is daarom ook gelijk aan 101,97 m.kg/sec ( waar dus de 9,8 van G in zit) wat ook betekent dat je bijv om een gewicht van 100 kg in één seconde één meter op te tillen een vermogen van 1KW nodig hebt.
Ad
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Ervaringen Pod-motor ? 12 nov 2020 16:03 #1226997

Geen ervaring maar ik kan wel melden over de info wat ik heb gehad voor mijn boot na hybride .
Voor mijn boot wat een 4/6kw motor voldoende
Om de havens in en uit te gaan .
Alleen melden ze me dat ik beter nog kan wachten met inbouw wegens de techniek steeds verder gaat .

Alles had mee te maken de rpm en de nm kracht wat beschikbaar was .

Als mijn boot van 12ton 9.5m en 3.3meter breed genoeg heeft aan zo motor
Moet een slanke zielboot zeker genoeg hebben aan zo electrische motor.
dyslectisch ( ben niet altijd duidelijk )
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Ervaringen Pod-motor ? 12 nov 2020 16:36 #1227002

Bert65 schreef :
Hallo Ad,

En wat nu als de praktijkervaring van een gebruiker is dat er wel degelijk grote verschillen zijn in voortstuwingskracht tussen een e-motor van 2 kw en een buitenboordmotortje van 2,5 pk?

Ik zeg niet dat ik die ervaring heb maar ik denk dat TS op zoek is naar die ervaringen.

Ik heb in 1992 in de GM EV1 gezeten (pre-productiemodel) Die auto had 100 kw en trok een Nissan 300 zx er helemaal uit.

Als je duidt op acceleratie, dan is vooral koppel belangrijk (of heel veel toeren kunnen maken). Maar daar gaat het nu niet alleen om natuurlijk....
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.192 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl