Ik ben trouwens ook erg benieuwd naar echte ervaringen met pods. Wellicht iets om mijn binnenboord motor mee te vervangen.
Met zo’n pod zou de de ruimte van de binnenboard motor + schroefas + brandstofrank gebruikt kunnen worden voor accu’s en evt meer bergruimte. Dan krijg je wel de nodige kWh in de boot gepropt en ook goed geplaatst kwa gewicht.
Net nog even op de site van Torqeedo gekeken en kwa snelheid beperkingen blijkt dat er bij sommige modellen verschillende schroeven beschikbaar zijn.
Standard propeller
v = speed in km/h at p = power in watts
Bij de Travel zit de schroef v10/p1100 en dus 10km/u @1100W. Dit haal ik momenteel niet, maar mogelijk komt dit door het grote gewicht van mijn Delanta + niet optimale bevestigingslocatie en bij de dinghy langstaart ipv kortstaat?
De Cruise 2.0/4.0 pod wordt aanbevolen voor zeilboten tot 4 ton en worden geleverd met een schroef voor 13km/u.
Iemand noemde hiervoor ergens dat je bij Torqeedo die dure Torqeedo accu’s nodig hebt. Maar kunt prima eigen keuze accu’s gebruiken hoor. Er zitten bij de Cruise pods alle kabels, zekeringen en schakelaars bij om ze direct op je bestaande accu’s aan de sluiten:
25 mm² battery cable with main switch (3 m), spare fuse, connection cable for lead-acid batteries
(Ik heb geen Torqeedo aandelen trouwens
)