Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

za apr 05 @ 2:00PM -
Zeilersforum Wintermeeting 2025
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: Ervaringen Pod-motor ?

Ervaringen Pod-motor ? 13 nov 2020 18:17 #1227488

ah, ik zal het nooit meer doen :)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Ervaringen Pod-motor ? 13 nov 2020 18:27 #1227501

Geeft niet hoor. :-)

Maar het verhaal van Aad geeft wel een heel mooi overzicht van alle natuurkunde er achter.

Ik heb dus een DC-seriemotor geïnstalleerd, en het resultaat is dan dus dat de schroef niet uitgerekend hoeft te worden, neemt het toerental af door belasting, dan neemt het koppel van de motor toe.
En geef je vol"gas" (tja hoe moet je dat noemen?) Dan komt ook echt het maximale vermogen er uit.
Waar een dieselmotor dat vaak niet haalt doordat de schroef te zwaar(motor haalt Max toerental niet) of te licht(motor levert niet max koppel bij max toerental) is.
Hans Fix, Feeling 29DI
Met elektrische hulpmotor.
hansfix.nl/electric/
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Ervaringen Pod-motor ? 13 nov 2020 18:49 #1227527

It Paradyske schreef :
Erik was "van het padje af" en jij viel hem bij... :-)
Ik zou dat anders formuleren; ik had het over gesimplificeerd zodat Jip en Janneke zich de oorzaken/gevolgen beter op het netvlies kunnen krijgen. Uiteraard heb je gelijk dat het natuurkundig niet klopte wat ik schreef.
Erik de Jong (Team Zeilersforum.nl)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Ervaringen Pod-motor ? 13 nov 2020 22:08 #1227610

Ik ben trouwens ook erg benieuwd naar echte ervaringen met pods. Wellicht iets om mijn binnenboord motor mee te vervangen.

Met zo’n pod zou de de ruimte van de binnenboard motor + schroefas + brandstofrank gebruikt kunnen worden voor accu’s en evt meer bergruimte. Dan krijg je wel de nodige kWh in de boot gepropt en ook goed geplaatst kwa gewicht.

Net nog even op de site van Torqeedo gekeken en kwa snelheid beperkingen blijkt dat er bij sommige modellen verschillende schroeven beschikbaar zijn.
Standard propeller
v = speed in km/h at p = power in watts

Bij de Travel zit de schroef v10/p1100 en dus 10km/u @1100W. Dit haal ik momenteel niet, maar mogelijk komt dit door het grote gewicht van mijn Delanta + niet optimale bevestigingslocatie en bij de dinghy langstaart ipv kortstaat?

De Cruise 2.0/4.0 pod wordt aanbevolen voor zeilboten tot 4 ton en worden geleverd met een schroef voor 13km/u.

Iemand noemde hiervoor ergens dat je bij Torqeedo die dure Torqeedo accu’s nodig hebt. Maar kunt prima eigen keuze accu’s gebruiken hoor. Er zitten bij de Cruise pods alle kabels, zekeringen en schakelaars bij om ze direct op je bestaande accu’s aan de sluiten:
25 mm² battery cable with main switch (3 m), spare fuse, connection cable for lead-acid batteries

(Ik heb geen Torqeedo aandelen trouwens ;) )
Maxi 33s - Hide-Away - Stevensweert
Laatst bewerkt: 13 nov 2020 22:08 door Orange Sunset.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Ervaringen Pod-motor ? 13 nov 2020 23:20 #1227634

  • henkvd
  • henkvd's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4012
suijkerbuijk schreef :
Erikdejong schreef :
Uiteraard doet vermogen er toe. Een koppel kan niet bestaan zonder vermogen. Dus als je vermogen vergroot dan vergroot je koppel meestal ook (is toerental afhankelijk)

Dat is het verschil tussen een brandstof VS elektrische motor.
Bij begin van 1 omwenteling levert de elektrische motor gelijk maximaal koppel en blijft de koppel constant gelijk.
Een brandstof motor niet .
Daarom kan je met een klein elektro motor al snel een brandstof motor vervangen .

Dan mag je wel koppel hebben vanaf 1 omwenteling, er is een probleem, waarbij je weer direct dat voordeel mag weggooien, je schroef doet dan niets met dat koppel, je staat niet op de weg.
De schroef bepaalt het afgenomen vermogen, meer niet.
Het geeft alleen een ding duidelijk aan, de meeste schepen zijn wat brandstof motor betreft over powered.

Wanneer hebben we wat aan koppel, als we de ruimte hebben en een enorme schroef kunnen toepassen, dan is veel koppel erg lekker, voor als als we iets willen gaan slepen (sleepboot visserschip )
Laatst bewerkt: 13 nov 2020 23:27 door henkvd.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Ervaringen Pod-motor ? 14 nov 2020 05:52 #1227645

  • FKZ
  • FKZ's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1202
Orange Sunset schreef :
Ik

Iemand noemde hiervoor ergens dat je bij Torqeedo die dure Torqeedo accu’s nodig hebt. Maar kunt prima eigen keuze accu’s gebruiken hoor. Er zitten bij de Cruise pods alle kabels, zekeringen en schakelaars bij om ze direct op je bestaande accu’s aan de sluiten:
25 mm² battery cable with main switch (3 m), spare fuse, connection cable for lead-acid batteries

(Ik heb geen Torqeedo aandelen trouwens ;) )

Dat is als je gebruik wilt maken van regeneratie. Dat werkt alleen met hun eigen batterij
Mvg fkz
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Ervaringen Pod-motor ? 14 nov 2020 07:44 #1227656

  • Bert65
  • Bert65's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4551
Ik zou zeker de eigen accu's van E-Propulsion en Torqueedo niet gebruiken, die prijzen zijn gewoon te gek.

Een haal goedkope variant kan zijn dat je een sterke (ze gaan tot nog 3 kw) Trolling motor aanpast om op het roerblad te bevestigen (Ik kan wel uitleggen hoe ik dat heb gedaan). Je kunt dan de pod (of motor) omhoog halen als je zeilt.

Gepost met de officiële Zeilersforum-app
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Ervaringen Pod-motor ? 14 nov 2020 10:12 #1227694

Waar ik wel benieuwd naar ben: als je nu een nieuw zeiljacht zou ontwerpen, en je zou in het ontwerp al de (LifePo4) accu's als integraal deel van de ballast meenemen, dan kun je volgens mij aardig wat Kwh kwijt op de juiste plek in de boot. Theoretisch zou je dan een flinke actieradius kunnen bereiken. Weet iemand of dit al gedaan wordt? Je mist verder ook het gewicht van een diesel/saildrive/brandstoftanks, etc. Dat moet toch goed alternatief voor een inboard diesel opleveren?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Ervaringen Pod-motor ? 14 nov 2020 10:47 #1227707

Ja, de Ya is op die manier ontworpen.

duurzaamjacht.nl/
Hans Fix, Feeling 29DI
Met elektrische hulpmotor.
hansfix.nl/electric/
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Ervaringen Pod-motor ? 14 nov 2020 11:21 #1227713

cool, mooi voorbeeld! De volgende vraag is natuurlijk of het ook zou kunnen voor een performance boot....
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Ervaringen Pod-motor ? 14 nov 2020 11:52 #1227723

Natuurlijk, alleen dan wat minder accu's en meer zeilen.
Hans Fix, Feeling 29DI
Met elektrische hulpmotor.
hansfix.nl/electric/
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Ervaringen Pod-motor ? 14 nov 2020 13:30 #1227749

It Paradyske schreef :
Natuurlijk, alleen dan wat minder accu's en meer zeilen.

accu's in de bulb van de kiel, dat zou top zijn ... :cheer:
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Ervaringen Pod-motor ? 14 nov 2020 15:26 #1227793

  • Ronaldl
  • Ronaldl's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1681
AndreAzuree schreef :
Waar ik wel benieuwd naar ben: als je nu een nieuw zeiljacht zou ontwerpen, en je zou in het ontwerp al de (LifePo4) accu's als integraal deel van de ballast meenemen, dan kun je volgens mij aardig wat Kwh kwijt op de juiste plek in de boot. Theoretisch zou je dan een flinke actieradius kunnen bereiken. Weet iemand of dit al gedaan wordt? Je mist verder ook het gewicht van een diesel/saildrive/brandstoftanks, etc. Dat moet toch goed alternatief voor een inboard diesel opleveren?

De Ecolution van wijlen Wubbo Ockels.
nl.m.wikipedia.org/wiki/Ecolution_(schip,_2010)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Ervaringen Pod-motor ? 14 nov 2020 15:50 #1227798

Wow...wel indrukwekkend als je de specs van die boot leest. Bij één ding had ik alleen twijfels:

"De 10.000 kilo aan accu's vormt het grootste deel van de ballast. Het zijn conventionele loodaccu's, die per stuk 75 kilo wegen."

Moeten die loodaccu's na een jaar of 7 allemaal vervangen worden? Het gaat dan om 133 accu's. Niet zo best voor het milieu en al gauw 15-20k aan accu's. Wie heeft het schip nu?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Ervaringen Pod-motor ? 14 nov 2020 16:38 #1227812

AndreAzuree schreef :
Waar ik wel benieuwd naar ben: als je nu een nieuw zeiljacht zou ontwerpen, en je zou in het ontwerp al de (LifePo4) accu's als integraal deel van de ballast meenemen, dan kun je volgens mij aardig wat Kwh kwijt op de juiste plek in de boot. Theoretisch zou je dan een flinke actieradius kunnen bereiken. Weet iemand of dit al gedaan wordt? Je mist verder ook het gewicht van een diesel/saildrive/brandstoftanks, etc. Dat moet toch goed alternatief voor een inboard diesel opleveren?

Dat valt vies tegen .
Je zit met laden van de hele zooi .
Dat gaat je niet lukken met die 8/10ampere op de wall.
Ben je dagen mee bezig namelijk.
Ik had daar onderzoek over gedaan .
Van uit gaan dat ik zal varen door de EU.
Kom ik tot de conclusie dat electrische varen als vervangen van de diesel niet waard is .

Daarna wezen kijken naar de hybrid motor
En van drinkwaard melde dat ik het nu nog niet moet doen omdat het allemaal in de kinderschoenen staat .

Wel is er een 3cylinder diesel met hybrid motor te koop maar dan kwam je dus al op 13.000 euro zonder accu.
Waarvan de diesel meer voor opladen is dan om echt mee te gaan varen ( zeer onderpower voor elke geval mijn boot)
dyslectisch ( ben niet altijd duidelijk )
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Ervaringen Pod-motor ? 14 nov 2020 16:44 #1227815

  • madoc
  • madoc's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 3705
AndreAzuree schreef :
It Paradyske schreef :
Natuurlijk, alleen dan wat minder accu's en meer zeilen.

accu's in de bulb van de kiel, dat zou top zijn ... :cheer:

Ja , en dan zodanig dat je ze er onderuit kunt schroeven als ze vervangen moeten worden ;)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Ervaringen Pod-motor ? 14 nov 2020 16:52 #1227818



Hun gebruiken een electrische motor.
Geloof dat ze later die er weer uit hebben gesloopt en terug naar een brandstof motor.
Ergens in de series staat het
dyslectisch ( ben niet altijd duidelijk )
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Ervaringen Pod-motor ? 14 nov 2020 18:10 #1227842

suijkerbuijk schreef :


Hun gebruiken een electrische motor.
Geloof dat ze later die er weer uit hebben gesloopt en terug naar een brandstof motor.
Ergens in de series staat het

Nee, die varen nog steeds elektrisch.
Hans Fix, Feeling 29DI
Met elektrische hulpmotor.
hansfix.nl/electric/
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Ervaringen Pod-motor ? 14 nov 2020 18:12 #1227843

suijkerbuijk schreef :
AndreAzuree schreef :
Waar ik wel benieuwd naar ben: als je nu een nieuw zeiljacht zou ontwerpen, en je zou in het ontwerp al de (LifePo4) accu's als integraal deel van de ballast meenemen, dan kun je volgens mij aardig wat Kwh kwijt op de juiste plek in de boot. Theoretisch zou je dan een flinke actieradius kunnen bereiken. Weet iemand of dit al gedaan wordt? Je mist verder ook het gewicht van een diesel/saildrive/brandstoftanks, etc. Dat moet toch goed alternatief voor een inboard diesel opleveren?

Dat valt vies tegen .
Je zit met laden van de hele zooi .
Dat gaat je niet lukken met die 8/10ampere op de wall.
Ben je dagen mee bezig namelijk.
Ik had daar onderzoek over gedaan .
Van uit gaan dat ik zal varen door de EU.
Kom ik tot de conclusie dat electrische varen als vervangen van de diesel niet waard is .

Daarna wezen kijken naar de hybrid motor
En van drinkwaard melde dat ik het nu nog niet moet doen omdat het allemaal in de kinderschoenen staat .

Wel is er een 3cylinder diesel met hybrid motor te koop maar dan kwam je dus al op 13.000 euro zonder accu.
Waarvan de diesel meer voor opladen is dan om echt mee te gaan varen ( zeer onderpower voor elke geval mijn boot)

Bij 16A, kan je met 3kW laden, in 10h dus 30kWh, daar kan ik 15h op varen met 4.2 knoop.

Dus dat valt wel mee.
Hans Fix, Feeling 29DI
Met elektrische hulpmotor.
hansfix.nl/electric/
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Ervaringen Pod-motor ? 14 nov 2020 20:08 #1227867

AndreAzuree schreef :
Waar ik wel benieuwd naar ben: als je nu een nieuw zeiljacht zou ontwerpen, en je zou in het ontwerp al de (LifePo4) accu's als integraal deel van de ballast meenemen, dan kun je volgens mij aardig wat Kwh kwijt op de juiste plek in de boot. Theoretisch zou je dan een flinke actieradius kunnen bereiken. Weet iemand of dit al gedaan wordt?
De Ecolution van Wubbo Ockels had dat ook al (14 jaar terug gebouwd). Regeneratie van de schroef laadt de accu's weer op. Grofweg 7 mijl zeilen is 1 mijl motoren (beiden bij 6 knopen).

15 jaar terug heb ik een case study gedaan waarbij we accu modules in geomterische vorm wilden aanpassen zodat ze zo compact mogelik gebruikt kunnen worden in een ballast bulb, zodat je de ballast bulb als accu kunt gebruiken. Dat is technisch zeker haalbaar, maar liep (toen) vast op het kosten plaatje.

Ik ben momenteel bezig met het ontwerp van een flinke zeilboot met binnen ballast welke ook diesel electrische aandrijving gaat krijgen en waarvan de ballast van de boot voor bijna 90% uit loodzuur accu's bestaat (2 volt cellen). In totaal komt er waarschijnlijk 11 ton aan accu's in te staan. Se schroef zou met 7kW moeten kunnen laden.
Erik de Jong (Team Zeilersforum.nl)
Laatst bewerkt: 14 nov 2020 20:09 door Erikdejong.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Ervaringen Pod-motor ? 14 nov 2020 20:21 #1227870

Plaatje voor de beeldvorming van de Ecolution in dit boeiende onderwerp.
Deelnemer aan het forum sinds 21 augustus 2008
www.waterrimpels.nl
Laatst bewerkt: 14 nov 2020 20:21 door Waterrimpels.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Ervaringen Pod-motor ? 14 nov 2020 20:29 #1227872

Hier wat meer info over de Ecolution, inclusief een kijkje op een deel van de accubank:
www.hollandyachtpartners.com/b...ing-yachts/ecolution

en nog eentje:

wadduurzaam.nl/de-ecolution-in...-duurzaam-zeiljacht/
Erik de Jong (Team Zeilersforum.nl)
Laatst bewerkt: 14 nov 2020 20:31 door Erikdejong.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Ervaringen Pod-motor ? 14 nov 2020 20:52 #1227877

FKZ schreef :
[...]

Dat is als je gebruik wilt maken van regeneratie. Dat werkt alleen met hun eigen batterij
Mvg fkz
Een Torqeedo Cruise Pod ondersteunt geen regeneratie. Over welk model (of accessoires?) heb je het, ik kan het niet vinden, maar ben wel hierin geïnteresseerd? Enige bedrijf dat ik ken dat dit wel kan is oceanvolt en ook zij ondersteunen dit bij accu’s van andere merken.
It Paradyske schreef :

Bij 16A, kan je met 3kW laden, in 10h dus 30kWh, daar kan ik 15h op varen met 4.2 knoop.

Dus dat valt wel mee.

Zoals suijkerbuijk al aangeeft, je bent helaas afhankelijk van het amperage dat beschikbaar is in de haven. Ligt natuurlijk ook vooral in de manier van gebruik. Als je een route snel elektrisch wilt varen (niet overal, kun en mag je zeilen), dan denk ik dat een elektromotor (nog) niet de goede keuze is. De infrastructuur op het water is hier gewoon nog niet geschikt voor. Voor een beetje haven in en uit varen is wellicht 1-2kWh accucapaciteit al genoeg voor een kleine zeilboot en makkelijk bij te laden in een paar uurtjes met een paar ampere.
Maxi 33s - Hide-Away - Stevensweert
Laatst bewerkt: 14 nov 2020 21:26 door Orange Sunset.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Ervaringen Pod-motor ? 14 nov 2020 21:48 #1227895

Zojuist deze pagina gevonden met van allerhande verschillende pods:
plugboats.com/guide-to-electri...ive-pod-boat-motors/

Interessant is om te lezen dat bij Aquamot er ook een versie is om permanent op zoutwater te liggen. Waarschijnlijk ook iets om rekening mee te houden.
Maxi 33s - Hide-Away - Stevensweert
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Ervaringen Pod-motor ? 14 nov 2020 22:05 #1227897

  • HotSnail
  • HotSnail's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1308
Orange Sunset schreef :
FKZ schreef :
[...]

Dat is als je gebruik wilt maken van regeneratie. Dat werkt alleen met hun eigen batterij
Mvg fkz
Een Torqeedo Cruise Pod ondersteunt geen regeneratie. Over welk model (of accessoires?) heb je het, ik kan het niet vinden, maar ben wel hierin geïnteresseerd? Enige bedrijf dat ik ken dat dit wel kan is oceanvolt en ook zij ondersteunen dit bij accu’s van andere merken.
Volgen mij kan Waterworld terugleveren en Bellmarine levert ook terug (met extra software)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.172 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl