Yellow Boat schreef :
Jollenbaas schreef :
Een overstap naar GTL is daarom zeker te overwegen.
Dat hoor je vaker over het bestrijden van deiselbacterie maar lees eerst dit ook eens :
Eventuee conclusies zul je zelf moeten trekken.
Ad
Dat stukje 'zin en onzin etc' heb ik in 2014 geschreven om allerlei indianenverhalen die over het toen nieuwe GTL de ronde deden, te weerleggen. Intussen zijn we 6 jaar verder, is er een norm voor GTL, en hebben de meeste motorleveranciers (behalve nog steeds Yanmar), en ook alle grote levenanciers van injectiesystemen groen licht gegeven voor het gebruik van GTL (EN 15940-norm : HFRR 460 μm max).
Helaas is in de autoindustrie door het sjoemelsoftware schandaal, en de steeds strengere milieudoelstellingen de dieselmotor uit de gratie. De belangstelling voor de produktie, en daarmee de investeringen in produktiecapaciteit voor GTL is bij de grote leveranciers volledig ingestort. Binnen het segment van synthetische diesel is nu HVO in opkomst.
Het is juist dat bij de aanwezigheid van water ook in GTL bacteriegroei kan optreden, maar de stabiliteit van GTL is veel beter dan die van EN590 diesel met FAME. De EN590 produceert door hygroscopie en instabiliteit zelf het water waarin de besmettingen kunnen gaan groeien. Binnen de houdbaarheidstermijn van EN590 kunnen glyceriden kristalliseren en de filters verstoppen.
edit : zie ook
zeilersforum.nl/index.php/foru...n?start=1075#1176755
en
zeilersforum.nl/index.php/foru...ter?start=75#1185698
zeilersforum.nl/index.php/foru...en?start=975#1105102