Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: Hermotorisering - stiller, zuiniger?

Hermotorisering - stiller, zuiniger? 19 sept 2023 14:01 #1511313

Jeroen-Pion schreef :
Ik vraag me dan wel oprecht af , in de OP , na 4 dagdelen werken door een monteur is de conclusie…….

4 dag delen zijn nog wel wat , wat is er toen allemaal bekeken en gedaan ?

Scherp Jeroen! Het bewijs dat komma's belangrijk zijn.

'Na vier dagdelen werken aan de Yanmar 3GM30 plus twee ochtenden door een monteur is de conclusie...'

moest zijn

'Na vier dagdelen werken aan de Yanmar 3GM30, plus twee ochtenden door een monteur is de conclusie...'

Wat hebben we zelf allemaal gedaan:

- Ontluchting tank gecheckt
- Tank gecheckt op vuiligheid
- Slang tussen tank en groffilter vervangen
- Groffilter gecontroleerd.
- Jerrycan met slang rechtstreeks op opvoerpomp gehad om stuk leiding tussen groffilter en opvoerpomp uit te sluiten (kom ik moeilijk bij)
- Hele systeem paar keer ontlucht en langsgelopen op lekkages
- Fijnfilter opnieuw gemonteerd (net als het groffilter maar 2 maanden oud en brandschoon)
- Retourleiding los in een fles gehad om verstopping uit te sluiten
- Luchtfilter schoongemaakt
- Motor laten lopen zónder luchtfilter met motorluik open
- Motor laten lopen zonder dynamo
- Koelwater afsluiter doorgeprikt (was niet verstopt)
- Impeller gecontroleerd (ook pas 2 maanden oud) en met nieuwe pakking teruggezet
- Oliepeil gecheckt
- Keerkoppeling oliepeil gecheckt, olie ook nog schoon
- Schroefas blijft koel
- Geen vervuiling in de schroef (plons)

Ik zal vast nog wel wat vergeten.

Monteur heeft de kop (deksel?) er af gehad en was eigenlijk positief verrast over de staat van de motor, was nog geen grote slijtage zichtbaar. Klepspeling was wel veel te groot dus hij heeft de kleppen opnieuw gesteld. Op dat moment verklaarde hij de motor 'niks mis mee!'. Behalve dat 'ie warm toch weer uitviel. Toen wist hij het ook niet meer en stelde een revisiemotor voor.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Hermotorisering - stiller, zuiniger? 19 sept 2023 14:48 #1511318

Even helemaal terug naar het begin , er was je al gevraagd wat is er mis met de 3GM nou ja toen was je helemaal klaar met dat ding, en ik kan me daar iets bij voorstellen, zeker op dat moment.

toch zijn er hier best wel wat mensen die je in de goede richting kunnen helpen denk ik :)

Ik begrijp dat het vooral een toeren dingetje is ? Koude motor prima maar als hij warmer wordt ontstaat er gedoe ?

Ik zou echt eerst een beginnen met de verstuivers laten testen, en zo nodig de hele pomp.
Verstuiver naalden kunnen merkwaardige symptomen geven onder verschillende omstandigheden.

Nog mooier laat meteen een compressie test uitvoeren, ik verwacht op basis van je info hier dat die goed zou uitvallen, maar normaals meten is zeker weten !

Elke fatsoenlijke diagnose begint met zaken uitsluiten en af vinken.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Hermotorisering - stiller, zuiniger? 19 sept 2023 14:50 #1511320

  • Booty24
  • Booty24's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1421
Puzzelen.
Dat kan een monteur sneller, als zijn stukjes passen. Daarna adviseert hij een nieuwe puzzel.
Als je puzzelstukjes moet zoeken ben je zelf altijd volhoudender en goedkoper.

Zelf puzzelen houdt deze hobby doenbaar.
(Maar kan je beter alleen aan boord zijn).

(PS: antwoordt op @Jeroen-Pion 3 posts naar beneden)
Laatst bewerkt: 19 sept 2023 14:52 door Booty24.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Hermotorisering - stiller, zuiniger? 19 sept 2023 14:54 #1511321

Booty24 schreef :
Puzzelen.
Dat kan een monteur sneller, als zijn stukjes passen. Daarna adviseert hij een nieuwe puzzel.
Als je puzzelstukjes moet zoeken ben je zelf altijd volhoudender en goedkoper.

Zelf puzzelen houdt deze hobby doenbaar.
(Maar kan je beter alleen aan boord zijn).

nou ja uit het hele lijstje 4 dag-delen haal ik in elk geval geen revisie dat is mij wel zeker!

Ik had dus ook een compressie test op zijn minst verwacht, was die verre van goed na het stellen van de kleppen, dan is er dus meer aan de hand versleten of een zuigerveer die vast zit etc .

Dan kom je serieus aan het sleutelen en je weet niet van te voren hier begin ik en daar kom ik zeker uit.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Hermotorisering - stiller, zuiniger? 19 sept 2023 15:05 #1511329

Jeroen-Pion schreef :
Even helemaal terug naar het begin , er was je al gevraagd wat is er mis met de 3GM nou ja toen was je helemaal klaar met dat ding, en ik kan me daar iets bij voorstellen, zeker op dat moment.

toch zijn er hier best wel wat mensen die je in de goede richting kunnen helpen denk ik :)

Ik begrijp dat het vooral een toeren dingetje is ? Koude motor prima maar als hij warmer wordt ontstaat er gedoe ?

Ik zou echt eerst een beginnen met de verstuivers laten testen, en zo nodig de hele pomp.
Verstuiver naalden kunnen merkwaardige symptomen geven onder verschillende omstandigheden.

Nog mooier laat meteen een compressie test uitvoeren, ik verwacht op basis van je info hier dat die goed zou uitvallen, maar normaals meten is zeker weten !

Elke fatsoenlijke diagnose begint met zaken uitsluiten en af vinken.

Compressietest heeft 'ie geloof ik ook gedaan (hij was met zo'n metertje in de weer). Toen ik de OP schreef (17 augustus) lag ik nog in Rendsburg, we hadden net besloten om met de trein terug te gaan na het oordeel van de monteur. Van 'it's fine!!!' naar 'hmm no if it still dies at low RPM we need to do a revision or you have to find a swap engine' in 30 minuten.

Ik ben dit weekend (deels) terug naar huis gevaren met een potige opstapper om te helpen met aanleggen. Maar ik heb de work-around (op gas houden) nu zo in vingers dat het laatste stukkie me totaal geen zorgen baart.

En eenmaal het scheepie hier in de haven heb ik heel de winter de tijd om het zelf op te lossen of met hulp van een monteur. Boven de 1300 a 1400 toeren mist de motor geen slag, koud off warm. Daaronder, warm: toerental zakt lineair weg naar nul. Motor voelt nergens overdreven warm dus een koelprobleem geloof ik ook niet zo in.
Laatst bewerkt: 19 sept 2023 15:07 door Accountopverzoekverwijderd16.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Hermotorisering - stiller, zuiniger? 19 sept 2023 15:13 #1511336

Laat sproeibeeld verstuivers en openingsdruk maar eens meten. ;)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Hermotorisering - stiller, zuiniger? 19 sept 2023 15:45 #1511348

Lijkt erop dat de opvoerpomp te weinig druk kan opbouwen bij lage toeren. Deze na ca 15 jaar vervangen is aan te raden.

Bij onze Yanmar waren na 15 jaar aardig wat scheurtjes te zien in het membraan.
Laatst bewerkt: 19 sept 2023 15:46 door Jollenbaas.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Hermotorisering - stiller, zuiniger? 19 sept 2023 15:49 #1511354

  • sy helios
  • sy helios's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 13355
Jollenbaas schreef :
Lijkt erop dat de opvoerpomp te weinig druk kan opbouwen bij lage toeren. Deze na ca 15 jaar vervangen is aan te raden.

Bij onze Yanmar waren na 15 jaar aardig wat scheurtjes te zien in het membraan.

en evenwel geen diesel in het carter?
Helios is de zonnegod, Zoon van het Titanenpaar Hyperion en Theia, broer van Selene (Maan) en Eos (dageraad). Met zijn zonnewagen rijst hij bij dageraad op uit de Okeanos, rijdt langs de hemelkoepel en verdwijnt `s avonds in het westen weer in de oceaan.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Hermotorisering - stiller, zuiniger? 19 sept 2023 16:38 #1511375

Dat was 5 jaar geleden en gtl in de smeerolie was gelukkig niet merkbaar. :)
Laatst bewerkt: 19 sept 2023 16:54 door Jollenbaas.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Hermotorisering - stiller, zuiniger? 20 sept 2023 09:41 #1511554

  • Knar
  • Knar's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1706
Jollenbaas schreef :
Lijkt erop dat de opvoerpomp te weinig druk kan opbouwen bij lage toeren. Deze na ca 15 jaar vervangen is aan te raden.

Bij onze Yanmar waren na 15 jaar aardig wat scheurtjes te zien in het membraan.
Mijn gevoel zegt me ook dat het in die richting gezocht moet worden. Vooral omdat de motor blijkbaar gewoon uitvalt zonder eerst te sputteren. Met wat fantasie zou je je kunnen voorstel dat het membraam in de opvoerpomp pas na warm en soepeler worden te weinig brandstof doorgeeft. Als test kun je wellicht proberen met behulp van een hulptankje oid dat hoger ligt dan de motor de opvoerpomp over te slaan en te kijken wat er dan gebeurt.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Hermotorisering - stiller, zuiniger? 15 okt 2023 08:56 #1516321

Scheepie ligt in ieder geval weer in de thuishaven. Ik heb uit de recente posts nog wat tips kunnen vinden. Wat ik in ieder geval ga (laten) nakijken (of vervangen):

- Regulateur
- Opvoerpomp
- Thermostaat en wellicht eens spoelen van de koelkanalen
- Sproeibeeld verstuivers en openingsdruk

De relatie met de temperatuur liet zich weer duidelijk zien. Al zeilend (motor koud) aangekomen bij de Zandkreeksluis, minuut of 10 voor de sluis rustig de neus in de wind houden met 1400 toeren, naar binnen varen met 1000 toeren: niet afslaan.

Kanaal door Walcheren, 40 minuten 2500 toeren, bij aanleggen in de haven: wilde 'ie weer afslaan.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Hermotorisering - stiller, zuiniger? 30 juni 2024 19:17 #1569431

  • HenkT
  • HenkT's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2467
Ik las dit verhaal weer, is er inmiddels een ontknoping?
Eat your pie before you die
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.140 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl