Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: Hermotorisering - stiller, zuiniger?

Hermotorisering - stiller, zuiniger? 25 aug 2023 16:42 #1504923

  • freek1970
  • freek1970's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3575
Houten zuigers doen t ook erg goed!
Neem t leven luchtig anders neemt t leven jou.
Freek
Het mooist is de boot waar je zelf de sleutels van hebt.
Laatst bewerkt: 25 aug 2023 16:45 door freek1970.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Hermotorisering - stiller, zuiniger? 25 aug 2023 16:51 #1504927

freek1970 schreef :
Holtere schreef
Gereviseerd kan heel goed zijn. De kans dat het goed gedaan is is in Duitsland misschien wel groter dan een van hier, dat is gevoelsmatig.
Maak het jezelf niet te moeilijk, ga een op een vervangen, dat houdt het overzichtelijk op ieder aspect.

Als dat een 3GM30 mooiste met gereviseerde kk is en van een goed Duits revisie bedrijf komt en redelijk geprijsd is, lijkt dat een drop in oplossing net als Holtere ook aangeeft, hoef je niks met de schroefas en schroef das dan goed voor weer 15 a 20 jaar en makkelijk inbouwen hoor!

Freek

Dit is het plan inderdaad. Dank voor de andere adviezen, een nieuwe Yanmar gaat hem niet worden gezien de tijd die ik er nog mee wil varen (paar jaar)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Hermotorisering - stiller, zuiniger? 25 aug 2023 17:05 #1504933

  • freek1970
  • freek1970's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3575
Nou dat klinkt goed, feitelijk heb ik hetzelfde gedaan met de Grinde met een nog zeer goede andere Bukh motor + kk. Het valt er dan makkelijk in! Jammer genoeg heeft ze er nog maar een halve mijl mee gevaren omdat er meer onderhoud nodig was en er een zere rug tussen kwam maar dat varen komt nog wel.

Freek
Het mooist is de boot waar je zelf de sleutels van hebt.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Hermotorisering - stiller, zuiniger? 25 aug 2023 17:48 #1504950

freek1970 schreef :
Houten zuigers doen t ook erg goed!
Neem t leven luchtig anders neemt t leven jou.
Freek

Bij een verbrandingsmotor is het wel van groot belang om het juiste hout te kiezen voor de zuigers.

Wil je zeker zijn neem iets van vurenhout .
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Hermotorisering - stiller, zuiniger? 25 aug 2023 18:20 #1504953

  • holtere
  • holtere's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 16534
Pokhout voor een beter geluid.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Hermotorisering - stiller, zuiniger? 25 aug 2023 20:34 #1504976

  • madoc
  • madoc's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 3383
holtere schreef :
Pokhout voor een beter geluid.
Ja;"pok,pok,pok"!
Laatst bewerkt: 25 aug 2023 20:36 door madoc.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Hermotorisering - stiller, zuiniger? 19 sept 2023 05:59 #1511148

Kleine update:

Die Duitser mechaniker reageerde nergens meer op. Achteraf wel blij om, had ik me bijna een revisiemotor laten aansmeren terwijl het waarschijnlijk iets kleins is. Scheepje ligt inmiddels veilig in Den Helder na een heerlijk vaarweekend, laatste etappe naar Zeeland zal ook nog wel lukken in een van de komende weekenden en dan heb ik heel de winter om heel het brandstofsysteem eens te controleren op luchtlekken. Motor valt, eenmaal warmgedraaid, uit bij toerentallen onder de 1400. Koud doet 'ie dat niet. Hoe meer mensen ik gesproken heb en hoe meer ik er over nadenk ben ik er van overtuigd geraakt dat het iets simpels moet zijn.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Hermotorisering - stiller, zuiniger? 19 sept 2023 06:51 #1511163

Goed nieuws dus :)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Hermotorisering - stiller, zuiniger? 19 sept 2023 06:55 #1511166

Nachtvlinder schreef :
Goed nieuws dus :)

Zeker wel. Die motor is prima. Hij heeft geen slag gemist in 35 mijl NOK en 5 uurtjes geen wind boven het Duitse wad. Met een beetje snel doorschakelen en goed gas geven ging het aanleggen in de sluis in Brunsbuttel ook prima. Met een koude motor in Den Helder binnenvaren was ook geen probleem.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Hermotorisering - stiller, zuiniger? 19 sept 2023 07:10 #1511174

  • Wadloper
  • Wadloper's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 27025
Sunshine 36 schreef :
Nachtvlinder schreef :
Goed nieuws dus :)

Zeker wel. Die motor is prima. Hij heeft geen slag gemist in 35 mijl NOK en 5 uurtjes geen wind boven het Duitse wad. Met een beetje snel doorschakelen en goed gas geven ging het aanleggen in de sluis in Brunsbuttel ook prima. Met een koude motor in Den Helder binnenvaren was ook geen probleem.

Soms lijdt een mens het meest door het lijden dat ie vreest. Bij nader inzien valt het ook op dat je aan het begin van de draad het probleem met de motor eigenlijk niet omschrijft. De conclusie: revisie of een ruilmotor, naar nu blijkt je aangereikt door één of andere slimmerik in Duitsland, was al getrokken.

De noodzaak tot revisie kondigt zich in het algemeen ruimschoot van te voren aan. Motor start en loopt nog wel, maar er zijn verschijnselen (flink roken, slecht starten, oliegebruik etc.) die duidelijk maken dat de conditie van de motor te wensen overlaat. Als die verschijnselen bij jou tot nu toe afwezig waren, is praten over een revisie wel een beetje voorbarig.
Hoe dan ook, al doende leert men. Veel geld in de zak gehouden. Prima!

Het zou inderdaad een probleem in het brandstofcircuit kunnen zijn.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Hermotorisering - stiller, zuiniger? 19 sept 2023 07:25 #1511176

Ik weet het... Op het moment van schrijven was ik er wel even klaar mee.

In de laatste dagen van een vakantie, verschillende ervaren zeilers hebben al meegeholpen en meegedacht, je vindt een mechaniker die lokaal goed bekend staat (aanraden van de hafenmeisterin) en goede reviews heeft... Als dan na drie uur sleutelen het advies komt.... 'dan wordt het een revisie', dan ga je daar in mee.

Eenmaal thuis kun je dan in alle rust nog eens nadenken over wat er nou eigenlijk écht aan de hand is. Ik wilde ook wel doorvaren, maar mijn geliefde zag het niet zitten na wat gehannes bij het aanleggen door een afslaande motor (de workaround 'snel doorschakelen en/of in neutraal op gas houden' had ik toen nog niet in de vingers)

Het pakt allemaal niet verkeerd uit (financiëel). Die haven in Den Helder is bepaald niet gratis maar in vergelijking met het afschrijven van een complete motor is 't allemaal nogal goedkoop.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Hermotorisering - stiller, zuiniger? 19 sept 2023 07:35 #1511185

  • Wadloper
  • Wadloper's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 27025
Sunshine 36 schreef :
Het pakt allemaal niet verkeerd uit (financiëel). Die haven in Den Helder is bepaald niet gratis maar in vergelijking met het afschrijven van een complete motor is 't allemaal nogal goedkoop.

Ik weet niet of het Noord-Hollandskanaal als staande mastroute nog steeds onbruikbaar is. Dat was gedurende de zomer kennelijk het geval. Als dat nog zo is en voorlopig zo blijft, heb je maar een klein 'weather window' nodig om via zee of Wad/IJsselmeer naar het zuiden te komen.
Over zee lijkt het prettigst, omdat je het minste op de motor hoeft te manoeuvreren voor je in Zeeland bent. Maar ja, dan moet de wind liefst even naar het NW-NO-kwadrant.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Hermotorisering - stiller, zuiniger? 19 sept 2023 07:43 #1511189

Over zee naar Vlissingen is 115 mijl. Zo'n 23 uur, heb geen enorm weatherwindow nodig. Staandemastroute lijkt me niet geweldig, dat vergt toch een hoop manoeuvres.

Alternatief is een weekend lekker gaan knutselen in Den Helder. Of een monteur bellen uit de lijst met telefoonnummers die ik heb gekregen van de havenmeester. Maar goed, met de recente ervaring 'op afstand' in het achterhoofd ga ik liever zelf aan de gang.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Hermotorisering - stiller, zuiniger? 19 sept 2023 08:08 #1511196

  • Wadloper
  • Wadloper's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 27025
Sunshine 36 schreef :
Over zee naar Vlissingen is 115 mijl. Zo'n 23 uur, heb geen enorm weatherwindow nodig. Staandemastroute lijkt me niet geweldig, dat vergt toch een hoop manoeuvres.

Alternatief is een weekend lekker gaan knutselen in Den Helder. Of een monteur bellen uit de lijst met telefoonnummers die ik heb gekregen van de havenmeester. Maar goed, met de recente ervaring 'op afstand' in het achterhoofd ga ik liever zelf aan de gang.

Het probleem zoals je het nu omschrijft lijkt niet direct op een luchtprobleem.
De capaciteit/drukopbouw van de opvoerpomp zou op de een of andere manier kunnen zijn teruggelopen, waardoor meer toeren nodig zijn om de motor draaiende te houden. De opvoerpomp voert bij normale bedrijfstoerentallen (boven de 1400 toeren) meestal meer aan dan de hoge drukpomp en de verstuivers gebruiken, vandaar dat de meeste dieselmotoren een retourleiding naar de tank hebben. Mogelijk heb je daardoor bij toerentallen boven de 1400 geen problemen en daaronder wèl. Een wilde gok, maar niet uitgesloten, lijkt me.

Aanvulling: problemen met niet willen blijven draaien bij stationair toerental lijkt ook te kunnen duiden op problemen met één of meerdere verstuivers. In de autobranche houdt men 200.000 km. aan als gemiddelde voor vervanging van de verstuivers. Als je rekent met een gemiddelde van 70 km/u. komt dat neer op een een kleine 3000 motoruren.
Laatst bewerkt: 19 sept 2023 08:34 door Wadloper.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Hermotorisering - stiller, zuiniger? 19 sept 2023 08:16 #1511200

Controle op luchtlekjes is ook meer bedoeld als: is als volgende aan de beurt. Heel het brandstofsysteem hebben we al nagelopen, filters vernieuwd, nergens lekken of viezigheid. We hebben ook een jerrycan rechtstreeks op de opvoerpomp aangesloten gehad, zelfde issue.

Koud slaat de motor niet af. Echt pas na drie kwartier op toeren draaien, vermoedelijk wordt dan de 'randapparatuur' ook warm en trad het issue niet op.

In combinatie met de switch van GTL (2 jaar gebruikt) naar gewone diesel tijdens m'n trip deze zomer, dan denk je toch aan het brandstofsysteem.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Hermotorisering - stiller, zuiniger? 19 sept 2023 08:21 #1511204

  • Wadloper
  • Wadloper's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 27025
Sunshine 36 schreef :
Koud slaat de motor niet af. Echt pas na drie kwartier op toeren draaien, vermoedelijk wordt dan de 'randapparatuur' ook warm en trad het issue niet op.

Inderdaad; dat de motor koud wel normaal stationair kan draaien lijkt de opvoerpomp vrij te pleiten.
Ik heb overigens nog een aanvulling geplaatst bij mijn vorige pots over de verstuivers.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Hermotorisering - stiller, zuiniger? 19 sept 2023 09:51 #1511237

lijkt op een probleem die ik gehad heb.
Bacterie sludge in de dieselleiding
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Hermotorisering - stiller, zuiniger? 19 sept 2023 09:55 #1511240

  • madoc
  • madoc's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 3383
Lijkt mij een issue van regulateur die bij warme motor de brandstofpomp niet meer uitstuurt. Spoelen?
Laatst bewerkt: 19 sept 2023 10:13 door madoc.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Hermotorisering - stiller, zuiniger? 19 sept 2023 10:04 #1511243

jeroenwillem schreef :
lijkt op een probleem die ik gehad heb.
Bacterie sludge in de dieselleiding

Nee. Alles los gehad, nergens vuiligheid te vinden.

Die regulateur ben ik al googlend al vaker tegengekomen...
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Hermotorisering - stiller, zuiniger? 19 sept 2023 11:12 #1511269

  • swblom
  • swblom's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 896
Heeft hij het ook moeilijk als je heeel langzaam in toeren terug gaat bij warme motor? Ik kan me een soortgelijk probleem herinneren waarbij we nog wel naar een laag toerental konden komen als we het maar heel langzaam deden.
Probleem zat daar inderdaad in de regulateur.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Hermotorisering - stiller, zuiniger? 19 sept 2023 11:17 #1511271

Yes dat maakt niet uit, als je onder een bepaald toerental komt zakt 'ie terug naar 0 (ook heel lineair ook). Heel soms blijft 'ie even hangen op de ingestelde 900 en dan zakt 'ie naar een paar seconden ook terug naar 0, al even lineair.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Hermotorisering - stiller, zuiniger? 19 sept 2023 11:46 #1511281

  • Cascade
  • Cascade's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 800
NH kanaal is niet bruikbaar je komt tot Oost-Knollendam en dan doen de bruggen het niet.

Of mast er af.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Hermotorisering - stiller, zuiniger? 19 sept 2023 11:58 #1511284

forums.sailboatowners.com/atta...-governor-pdf.87951/

Ik denk aan slijtage of vervuiling van de toerenregelaar. Eerder vervuiling omdat dit temperatuursafhankelijk is.

Is dat mechanisme droog, gesmeerd met motorolie of een apart carterje met eigen olie?

Bij mijn DAF575 (heel andere motor maar ook met mechanische regelaar) heb ik dit ook gehad: bij terugnemen gas zakte toerental te ver door, waardoor motor afsloeg. Alleen bij warmte motor. Hier was sprake van een apart carter. Olieverversen daarvan lostte het probleem op. Ik weet niet of dit bij jouw motor kan spelen, maar wellicht goed om over na te denken.
Laatst bewerkt: 19 sept 2023 13:07 door Nachtvlinder.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Hermotorisering - stiller, zuiniger? 19 sept 2023 12:55 #1511297

Zet ik op de to do lijst Nachtvlinder, dankjewel! Is zeker een kanshebber.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Hermotorisering - stiller, zuiniger? 19 sept 2023 13:40 #1511305

Ik vraag me dan wel oprecht af , in de OP , na 4 dagdelen werken door een monteur is de conclusie…….

4 dag delen zijn nog wel wat , wat is er toen allemaal bekeken en gedaan ?
Laatst bewerkt: 19 sept 2023 13:41 door Jeroen-Pion.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.170 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl