Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: Hermotorisering - stiller, zuiniger?

Hermotorisering - stiller, zuiniger? 17 aug 2023 12:06 #1502810

Na vier dagdelen werken aan de Yanmar 3GM30 plus twee ochtenden door een monteur is de conclusie: revisie nodig. Vervelend, omdat de boot nog aan het NOK ligt. Daar ligt ze op zich wel prima en betaalbaar en heb al een jachtwerf die een revisie wil doen of een nieuwe wil inbouwen.

Revisie kan, maar dat kan 6 tot 8 weken duren ivm de zoektocht naar onderdelen.
Een revisiemotor kopen en zelf brengen is het snelst, dan is het een kwestie van swappen.

Maar eigenlijk wil ik geen oude rommel vervangen door andere oude rommel. Na een aantal slechte ervaringen met Yanmars (dat ligt meer aan mijn spontane / oude bootaankopen dan aan Yanmar's vermoed ik) wil ik ze niet meer. Teveel herrie en het brandstofverbruik was ook niet best. Dat moet beter kunnen. Yanmar / Volvo vind ik daarnaast te duur, voor de hoeveelheid jaren die ik nog met dit schip wil doen (zeg: 5)

Ik vond ergens een Sunshine die te koop stond met een Craftsman motor, een 4-cilinder zelfs. Dat lijkt me wat overdreven voor dit schip, maar een 3-cilinder zal dan zeker wel passen. Het motorruim is ook echt groot zat. Dat Craftsman spul is wel aantrekkelijk geprijsd, bij Drinkwaard kost de 27pk versie met keerkoppeling slechts 6900,-

Iemand daar ervaring mee, qua kwaliteit, passen op bestaande standaard schroefas, inbouw etc?
Andere tips en merken (Sole, Nanni, Beta) zijn natuurlijk ook welkom. Hoe makkelijker de ombouw, hoe beter. Door de 800km afstand kan ik zelf helemaal niets doen, dus ik wil theoretisch zo goed mogelijk beslagen ten ijs komen zodat ik de juiste opdracht kan geven.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Hermotorisering - stiller, zuiniger? 17 aug 2023 12:14 #1502812

  • Jutter
  • Jutter's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 6055
Timray? Niet stiller,wel zuinig.
Dansen aan zee. Aan de kust, de Zeeuwse kust. Met een Schouw, LM 23 comfort,
Fellowship 27, Rana 17 Fisk, Drascombe longboat cruiser, Beekman Alfa Fish 540, Super Daimio, LM 30, Beneteau Antares 760.
www.wvarne.nl/, www.vnzblankenberge.be/, www.vbc-deurloo.nl
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Hermotorisering - stiller, zuiniger? 17 aug 2023 12:17 #1502815

  • freek1970
  • freek1970's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3575
Je komt met de ombouw te zitten (fundatie e.d.). Maar omdat je niet meer Yanmar wil kom je dat toch (anders is een revisie van je huidige motor of eenzelfde motor kopen als je huidige die gereviseerd is de makkelijkste oplossing).
Omdat je met de ombouw komt te zitten is het slim gelijk goed te kiezen zodat je voor jouw geval gelijk een oplossing hebt die goed voldoet. Die Crafstsman is denk ik best een goede motor maar paar dingen vind ik voor bepaalde boten minder slim. Zo zijn wat zaken zoals waterpomp en brandstoffilter volgens mij wat minder toegankelijk (dus niet vanaf de voorzijde) dan bij bijv. Nanni/Beta die deze zaken vanaf de voorzijde toegankelijk hebben. Mogelijk is dat bij jouw boot geen probleem en kun je lekker rondom bij de motor maar bij de mijne waar je alleen van de voorkant erbij kan betekend dat een extra luik maken om die zaken toch nog toegankelijk te maken en vervolgens erachter komen dat de dinghy net in de hondenkooi voor dat luik ligt als je keer geen koelwater hebt.

Freeek
Het mooist is de boot waar je zelf de sleutels van hebt.
Laatst bewerkt: 17 aug 2023 12:17 door freek1970.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Hermotorisering - stiller, zuiniger? 17 aug 2023 12:18 #1502816

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 28467
Ik kan geen direct antwoord geven op je vraag, maar...
Ik lag vorige maand in Brunsbüttel naast een kleine Halberg Rassy van 28 voet. Deze mensen hadden hem opgehaald uit zweden. Er stond een VP2003 in en die ging stuk. Ze vervingen hem voor een VP MD2030 en ik moet zeggen dat die verrassend stil was t.o.v. een MD2003 (die wij hebben).

Prijs:
Zij hadden ook problemen met levertijd en hebben op internet gezocht en vonden een compleet exemplaar, met KK en saildrive in UK. Inclusief transport waren ze €8000,- kwijt. De inbouw was nog eens € 8K.
Die motor uit UK was bij een werf afbesteld door de klant en st6ond daar dus in de krat.

Ook wij zitten met het dilemma levensduur schip en investering nieuwe motor. Niet omdat die stuk is, maar de herrie.
ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Hermotorisering - stiller, zuiniger? 17 aug 2023 12:22 #1502817

Wat is er aan de hand met de 3GM30?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Hermotorisering - stiller, zuiniger? 17 aug 2023 12:26 #1502818

Stefanvanvee schreef :
Wat is er aan de hand met de 3GM30?

Daar wil ik het niet meer over hebben. Zoveel vakantietijd al aan besteed, het is klaar.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Hermotorisering - stiller, zuiniger? 17 aug 2023 12:37 #1502821

  • Philip
  • Philip's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7919
Ik heb mijn Yanmar 3GM30 vervangen door een 3YM30AE. Rond shoppen zorgde er voor dat ie nauwelijks duurder was dan de concurrenten. Uiteindelijk kwam ik (pre-brexit) uit in de UK. Denemarken was een goede tweede optie en daat lig je al in de buurt ;)

Door bij Yanmar te blijven, was het wisselen peanuts. Daar bespaar je mogelijk weer geld. Grootste ding was de uitlaat slang 30cm verleggen (van SB naar BB), kun je nagaan. Veel andere merken hebben een bredere fundatie en dat is meer werk. Maar dit gaat dus om je (imho onterechte) Yanmar afkeer heen.

Tweede keus was beta, die is te krijgen met verschillende breedtes fundaties.

Stiller: jazeker. Uit zichzelf maar ook omdat ie max vermogen heeft @3200 rpm waar de meeste andere merken op 3600rpm zitten ( ook de 3GM30). Alleen Volvo-penta doet dat ook in deze maat.

Qua zuinigheid moet je niet teveel verwachten. Bijna alles in deze klasse is een mechanische indirect ingespoten voorkamer diesel met onderliggende nokkenassen uit de industrie rekken. Ook nieuwe, ongeacht het merk. Dat zijn dus maar kleine verbruik verschillen. Als je daar grote stappen wilt maken, moet je een stapje groter gaan naar modernere ecu gestuurde motoren. Maar qua zuinigheid had ik bij de 3GM30 ook niet echt te klagen. Volgens mij is de 3YM30ae wel wat zuiniger maar heb geen precieze data om dat te staven.
Laatst bewerkt: 17 aug 2023 13:25 door Philip.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Hermotorisering - stiller, zuiniger? 17 aug 2023 12:52 #1502823

Calidris schreef :
Ik kan geen direct antwoord geven op je vraag, maar...
Ik lag vorige maand in Brunsbüttel naast een kleine Halberg Rassy van 28 voet. Deze mensen hadden hem opgehaald uit zweden. Er stond een VP2003 in en die ging stuk. Ze vervingen hem voor een VP MD2030 en ik moet zeggen dat die verrassend stil was t.o.v. een MD2003 (die wij hebben).

Prijs:
Zij hadden ook problemen met levertijd en hebben op internet gezocht en vonden een compleet exemplaar, met KK en saildrive in UK. Inclusief transport waren ze €8000,- kwijt. De inbouw was nog eens € 8K.
Die motor uit UK was bij een werf afbesteld door de klant en st6ond daar dus in de krat.

Ook wij zitten met het dilemma levensduur schip en investering nieuwe motor. Niet omdat die stuk is, maar de herrie.

€8k voor inbouw? Schrik ik wel even van :woohoo: Waarom is dat zo duur? Om een MD2030 in te bouwen op een 2003 motorfundament is er al een hermotoriseringskit van VP beschikbaar dus het fundament hoeft niet aangepast te worden:




Bron

Zo zie je dat de MD2030 en D1 kwa fundament gelijk zijn, maar dat voor een D1 plaatsen waar een 2003 zat een hermotoriseringskit nodig is. Grote kans dat die dan ook werkt voor het plaatsen van een MD2030 op een 2003 fundament.

Misschien dat er (net wat te) weinig ruimte beschikbaar is in een HR28 voor een MD2030? Ik weet wel dat de filters etc aan een andere kant zitten dan bij de 2003, dus mogelijk wat extra luiken nodig voor onderhoud.
Maxi 33s - Hide-Away - Stevensweert
Laatst bewerkt: 17 aug 2023 12:58 door Orange Sunset.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Hermotorisering - stiller, zuiniger? 17 aug 2023 12:54 #1502824

  • freek1970
  • freek1970's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3575
Philip schreef
Door bij Yanmar te blijven, was het wisselen peanuts. Grootse ding was de uitlaat slang 30cm verleggen, kun je nagaan. Veel andere merken hebben een bredere fundatie en dat is meer werk.

Als het kan wel het meest slimme. Hier een Bukh verwisseld voor een verse Bukh, eigenlijk de enige aanpassing dat de motor 7 mm omhoog moest i.v.m. een andere keerkoppeling. En die Bukh heeft het waterpompje en de dieselpomp aan de voorkant en ook nog handstart ontzettend handig dus. Wel oppassen met het kopen van gereviseerd spul, dat moet van een goed bedrijf af komen of je moet de herkomst weten, voor je het weet vervang je een oud versleten ding door een ander oud versleten ding.

Freek
Het mooist is de boot waar je zelf de sleutels van hebt.
Laatst bewerkt: 17 aug 2023 12:56 door freek1970.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Hermotorisering - stiller, zuiniger? 17 aug 2023 12:59 #1502825

Heb alle maten van het motorruim gemeten en getekend, inclusief de fundatie. Zal thuis eens op m’n gemak vergelijken met de maten van andere merken, nu een dagje treinen.

Yanmar is nog niet geheel afgeschreven hoor, ook de revisie of het aanleveren van een revisiemotor niet. Snelheid is ook nog een factor, hoe eerder ik het schip weer thuis heb hoe beter. Geen idee of de Duitse bocht weervensters zeldzamer worden in de herfst.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Hermotorisering - stiller, zuiniger? 17 aug 2023 13:26 #1502831

  • Reed
  • Reed's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1571
Ook ik heb een Yanmar 3GM30 vervangen voor een Yanmar 3YM30.
En idd de uitlaat zit aan de andere kant. Maar wat wel een tegenvaller was dat er maar een relatief kleine (korte) kabelboom bij geleverd werd. Een verlenging kostte een klein vermogen dus heb ik in eigen beheer de kabelboom doorgenomen en er een verlenging tussen gemaakt.
Ook heb ik eens een Volvo MD7A vervangen voor een Beta Marine BD722 in een Sigma 33. En ik moet zeggen ik ben wel erg gecharmeerd van Beta Marine. Bewezen industriële (Kubota) motoren die in Engeland gemariniseerd zijn. Misschien financieel zinvol om deze in Engeland te bestellen en met je auto daar zelf op te halen.
Op de site van de werf van van Kuijkhoven uit Haarlem kun je wat voorbeelden zien.
Succes met je overweging.
Reed van Batavia (oud Nederlands) voor de Rede van Jakarta.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Hermotorisering - stiller, zuiniger? 17 aug 2023 13:31 #1502832

  • 3Noreen
  • 3Noreen's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 14518
Korte slag drie cilinder industrie motoren van Mitsubishi (27pk) zijn gewoon goed. Ik heb mijn stamper vervangen door zo'n ding. Omdat die Mitsubishi blokken behoorlijk klein zijn kon ik grotere motor steunen aan het blok laten maken die pasten op de oude fundatie van de stamper.
De 27pk zijn overigens wat geflatteerd. Zou het eerder een 22pk vol continu noemen.
Welke marinisatie je neemt is een kwestie van smaak.
dat conservatieven in doorsnee hechten aan veiligheid, voorspelbaarheid en autoriteit, terwijl liberalen zich eerder thuis voelen bij nuance en complexiteit,
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Hermotorisering - stiller, zuiniger? 17 aug 2023 13:35 #1502833

  • holtere
  • holtere's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 16521
Je motorruim/de fundatie aanpassen lijkt me inderdaad een spelbreker te kunnen zijn v.w.b. de kosten.
Iets passends heeft dan wel de voorkeur!
Vermoedelijk heeft jouw motor ook veel gezopen omdat die versleten was en toch vermogen moest leveren?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Hermotorisering - stiller, zuiniger? 17 aug 2023 13:49 #1502835

Een overweging toch een Yanmar 3YM30 zonder keerkoppeling , spaar je uit !

De oude 3GM30 brengt vergis je niet maar zo >1000,00 euro op Marktplaats als donor motor.

heb je toch al plus minus 1500 2700 zie dat Abma 1700,00 rekent voor KK in de pocket ! en past 1:1 op een stuk uitlaatslang na waarschijnlijk. En wat water slangen vermoedlijk maar dat is te overzien denk ik .
Laatst bewerkt: 17 aug 2023 13:54 door Jeroen-Pion.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Hermotorisering - stiller, zuiniger? 17 aug 2023 13:54 #1502837

  • holtere
  • holtere's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 16521
Jeroen, jij wilt de oude keerkoppeling gebruiken en een nieuwe Yanmar er op aansluiten, begrijp ik dat goed?
Laatst bewerkt: 17 aug 2023 13:58 door holtere.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Hermotorisering - stiller, zuiniger? 17 aug 2023 13:55 #1502838

holtere schreef :
Jeroen, jij wilt de oude keerkoppeling gebruiken, begrijp ik dat goed?

Waarom niet ? Als hij goed is wat zou dan de reden zijn om daar 1700 euro tegenaan te gooien ?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Hermotorisering - stiller, zuiniger? 17 aug 2023 13:59 #1502839

  • holtere
  • holtere's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 16521
Mee eens, als dat kan en past is dat een groot voordeel!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Hermotorisering - stiller, zuiniger? 17 aug 2023 14:08 #1502843

holtere schreef :
Mee eens, als dat kan en past is dat een groot voordeel!

Ik heb destijds van mijn 2GM20 de KK naadloos overgezet ook een KMP2 op de huidige 3YM20 .

Dus ik durf bijna mijn handen in het vuur te steken dat het bij de 3GM30 ook zo gaat passen. Ik heb dit niet nagekeken.

Maar stel dat het past , bespaar je dus krap 1700 op de set , bobtail kost bij abma 10.140 met KK bijna 11809 .
Zoals ik zei de oude 3GM30 levert aardig wat op verkijk je daar niet op mijn 2GM20 verkocht ik op MP binnen een uur :woohoo:

dan ben je ongeveer 9K kwijt , en weet zeker dat alles past , dus ik wist het wel .

Moet je de werf de motorfundatie aan laten passen , en dan zul je zien passen de schakelkabels niet meer enz dan gaat de teller denk ik aardig lopen . En wordt een op het eerste oog goedkopere motor ineens toch duur.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Hermotorisering - stiller, zuiniger? 17 aug 2023 14:18 #1502851

  • sy helios
  • sy helios's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 13306
Jutter schreef :
Timray? Niet stiller,wel zuinig.
chinees meuk??
Helios is de zonnegod, Zoon van het Titanenpaar Hyperion en Theia, broer van Selene (Maan) en Eos (dageraad). Met zijn zonnewagen rijst hij bij dageraad op uit de Okeanos, rijdt langs de hemelkoepel en verdwijnt `s avonds in het westen weer in de oceaan.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Hermotorisering - stiller, zuiniger? 17 aug 2023 14:25 #1502856

Naast "op Kobuta technologie gebaseerde" motoren levert Timray ook motoren met Mitsubishi en Perkins als basisblokken. Geen idee over de kwaliteit van de marine onderdelen, maar dat kun je ook afvragen andere kleinere partijen die motoren mariniseren zoals Drinkwaard.
Maxi 33s - Hide-Away - Stevensweert
Laatst bewerkt: 17 aug 2023 14:27 door Orange Sunset.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Hermotorisering - stiller, zuiniger? 17 aug 2023 14:34 #1502865

Misschien is een Mitsubishi L3e ook een optie?

Gemariniseerd door Drinkwaard met goede onderdelen: Technodrive TMC 40 keerkoppeling, Bowman warmtewisselaar, Jabsco impellerpomp.

Impeller goed te bereiken (als je bij de voorkant van je motor kan. Cu-Ni warmtewisselaar (bundel).
Mitsubishi industrieblok loopt soepel en stil, maar geen electronische poespas.
Wij hebben een L2e, erg tevreden over.

www.drinkwaard.com/scheepsmoto...hi-l3e-scheepsmotor/
Laatst bewerkt: 17 aug 2023 14:34 door sjoerd1981.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Hermotorisering - stiller, zuiniger? 17 aug 2023 14:35 #1502867

  • freek1970
  • freek1970's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3575
Jeroen schreef
Maar stel dat het past , bespaar je dus krap 1700 op de set , bobtail kost bij abma 10.140 met KK bijna 11809 .
Zoals ik zei de oude 3GM30 levert aardig wat op verkijk je daar niet op mijn 2GM20 verkocht ik op MP binnen een uur

Moet je voor die 3YM30 tov 3GM30 nog wel een kleine aanpassing doen omdat die intercooling is dus het koelwater gaat een andere weg afleggen maar dat zal ook wel te doen zijn. Omdat het allemaal op afstand moet zou ik van tevoren wel uitgezocht willen hebben of ie echt swapable is met de keerkoppeling en de fundatie. Fundatie maten zitten altijd bij motoren, info van de keerkoppeling zou ik niet weten kan de leverancier mogelijk vertellen. Zo ja dan is dit hele mooie optie voor een mooie nieuwe motor.

Freek
Het mooist is de boot waar je zelf de sleutels van hebt.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Hermotorisering - stiller, zuiniger? 17 aug 2023 14:36 #1502869

Hmmm het heel zwikkie moet straks ook qua vermogensafgifte nog passen bij de schroef. Nu is dat laatste oplosbaar en is er wel sprake van tolerantie op dat vlak, maar als het niet matched ben je mischien zomaar een knoopje kwijt op kruissnelheid al kan het ook anderom zijn en krijg je ern een knoopje bij. B)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Hermotorisering - stiller, zuiniger? 17 aug 2023 14:39 #1502870

  • Jutter
  • Jutter's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 6055
sy helios schreef :
Jutter schreef :
Timray? Niet stiller,wel zuinig.
chinees meuk??

Ik ken er één uit de TMD serie die het al jaren prima doet.
Dansen aan zee. Aan de kust, de Zeeuwse kust. Met een Schouw, LM 23 comfort,
Fellowship 27, Rana 17 Fisk, Drascombe longboat cruiser, Beekman Alfa Fish 540, Super Daimio, LM 30, Beneteau Antares 760.
www.wvarne.nl/, www.vnzblankenberge.be/, www.vbc-deurloo.nl
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Hermotorisering - stiller, zuiniger? 17 aug 2023 14:41 #1502871

  • Philip
  • Philip's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7919
Ik denk ook dat de keerkoppeling past.
Als je de keerkoppeling wilt houden, moet je wel wat met je schroef. 3YM30AE levert zijn vermogen op een lager toerental dan de 3GM30. Bij hermotorisering met keerkoppeling is dat wellicht op te compenseren door een andere eindoverbrenging te kiezen. Met keerkoppeling houden zal je dus de schroef spoed moeten aanpassen anders vaar je met een te lichte schroef en dat wil je nou net niet in de inloop periode.

Normaal is schroef aanpassen niet zo'n probleem maar misschien niet zo handig met de boot ver weg.



Heb je de huidige overbrenging wel opgeschreven?
Laatst bewerkt: 17 aug 2023 14:43 door Philip.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.167 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl