Ik heb eerst propking.xls gevalideerd door de huidige aandrijving proberen te reproduceren. Wvpl gezet op 4000 kg (fabrieksopgave 3600 kg) en breedte, lengte en diepte van de romp op waterlijn doorsnede zo precies mogelijk uit de tekeningen opgemeten. Bukh bij z’n max. 10 pk, 3000 RPM, 1:2.5 reductie de schroef te laten berekenen die maximum snelheid geeft. Daar kwam precíes mijn 14x10 2-bladschroef en 5,3 kn uit. Klopt precies met wat ik zie in de praktijk! Propking houdt rekening met wake factor, slip, schroef efficiency, blokcoëfficient etc. Deze resultaten hebben mij vertrouwen in propking gegeven.
Daarna deze sheet getweaked om weerstandscurve van deze romp bij lagere snelheden uit te rekenen. Daar komt een tabel “kW vs. kn” uit.
Daarna via de sheet “propellor HP” de C-factor van mijn schroef (bij een gekozen exponent van 2.7) gefit aan de eerder berekende 5,3 kn en 1200 RPM. Deze exponentiële relatie gebruikt om de schroefcurve (onder déze romp) te berekenen van 0 tot 1400 RPM.
Deze twee tabellen gecombineerd om voor bootsnelheden van 0 tot 6,5 kn het benodigd schroefastoerental, vermogen (waarmee koppel ook vast ligt) te bepalen.
Sheet bijgaand maar absoluut nog niet gedocumenteerd of enige poging gedaan leesbaar voor anderen te houden.
Daarna bijbehorend koppel en rpm aan motor berekend met reductie en 0,96 efficiency riemoverbrenging.
Efficiency curve uit motor datasheet gefit met polynoom om ingaand vermogen te bepalen…
Extensie hernoemen naar .xls