Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: Selectie E-motor, schroef en reductie

Selectie E-motor, schroef en reductie 23 juni 2025 16:04 #1632858

Inderdaad :laugh:

Vond deze video over hoe die 10 kW Golden Motor BLDC is opgebouwd. Blijkt een axial flux motor te zijn met 2 symmetrische stators (vandaar de “dubbele aansluitingen”) met elk 12 veldwikkelingen. De rotor draait daar tussendoor.

Als je de ondertiteling in het Engels aanzet is er enigszins iets van te volgen. De spleten tussen de wikkelingen lopen niet door het midden (de segmenten zijn dus asymmetrisch…) en de rotor heeft 8 magneten… Trapezium back-EMF dus, of zegt dat daar niets over?

Laatst bewerkt: 23 juni 2025 16:10 door Nachtvlinder.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Selectie E-motor, schroef en reductie 24 juni 2025 06:30 #1632931

De Ya (duurzaamjacht.nl) maakt gebruik van een soort radiator, die zit iets verdiept gemonteerd in de romp ter hoogte van het motorruim. is een RVS plaat van 3 cm met kanaaltjes er in ongeveer 50x100cm.
De romp is op die plek ook vlak.
Verdere details heb ik nog niet Peter Hoefnagels is net weer onderweg en zit ergens op de stille oceaan.
Hans Fix, Feeling 29DI
Met elektrische hulpmotor.
hansfix.nl/electric/
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Selectie E-motor, schroef en reductie 24 juni 2025 06:53 #1632934

  • madoc
  • madoc's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4101
SanderH schreef :
holtere schreef :
Ik heb allerlei van die grote wisselaars gehad, ook die je in en uit elkaar kon halen.
Neem van me aan dat die gangetjes tussen de plaatjes klein zijn. Reinigen is een gebeuren waarbij je echt je werktafel vrij moet maken!
In de 2e hands handel vermelden ze ook altijd dat ze ultrasoon gereinigd zijn of niet.
Ik vermoed dat het een kort experiment zal zijn ;)



Bij dit bedrijf heb ik gewerkt, in de.platenwarmtewisselaars. Het principe is mij bekend. Van dit type volledig gesoldeerde/gelaste type, zijn de kanaaltjes echt heel klein. Worden ook in CV systemen gebruikt; daar zijn beide zijden schoon.

Daarnaast gaat een 316 platenwarmtewisselaar op ten duur doorroesten. Neem dan een Titanium versie, als je al zo'n type wilt en zorg dat de druk van de "schone" zijde ten alle tijden hoger is dan de buitenwaterzijde.
Schoonmaken van een platenkoeler doen we op grote installaties d.m.v. "terugspoelen"Kun je bij kleine koelers doen door een aansluiting te maken op de afvoer zijde van de koeler.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Selectie E-motor, schroef en reductie 24 juni 2025 08:40 #1632960

Inmiddels is de pijpenbundel WW onderweg.

Wel heeft SWEP (na enige motivatie) mij de licentie van DthermX toegekend, maar ook zij raden een platen WW voor deze toepassing af:
Dank u voor de uitleg,



Ik zal een licentie geven voor het gebruik van het programma.



Voor het overzetten van 2 kW is met de gegeven temperaturen de wisselaar E5THx10 al voldoende.



Wat betreft het buitenwater, weet dat een platenwarmtewisselaar in combinatie met buitenwater verstopt kan gaan zitten.

Ook zijn de dunne RVS platen gevoelig voor putcorrosie indien de boot in zoutwater vaart.

De dunne platen zullen dan snel gaan lekken.



Met vriendelijke groet,
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Selectie E-motor, schroef en reductie 06 sept 2025 19:00 #1648094

Vetus heeft ook water gekoelde electro motoren. Zij leveren hierbij ook een kiel koeling set:

webshop.vetus.com/nl/product/e...ine-kiel-koeling-set
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Selectie E-motor, schroef en reductie 06 sept 2025 19:46 #1648097

Ik moet nog zo'n VETUS koelertje inbouwen voor mijn 22 kW. Dan adviseren ze er overigens twee, het wordt er eentje wat ik zal vrijwel ooi vol vermogen varen.

Nu gebruik ik daarvoor de kleinst mogeljke Martec set die eigenlijk bedoeld is om een dieseltje om te bouwen naar indirecte koeling. Koelvermogen zat, de buitenwaterpomp is nu tijdelijk een klein circulatiepompje.
Ik heb de indruk dat bij lagere vermogens het rendement van het systeem een stuk gunstiger is dan bij vol vermogen. Je hoeft dus maar weinig warmte af te voeren.
“A good engineer gets stale very fast if he doesn’t keep his hands dirty.”
– Wernher von Braun
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.127 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl