Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

za apr 05 @ 2:00PM -
Zeilersforum Wintermeeting 2025
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: verven of nieuwe gelcoat

verven of nieuwe gelcoat 16 aug 2012 06:32 #309875

  • hypervisor
  • hypervisor's Profielfoto
Zoals jullie weten heb ik een friendship 23 aangeschaft.

nu is de verf van de romp (alleen zicht dus toplaag) in slechte staat.

huidige systeem is gelcoat - de ijssel zf primer - sikkens yachtlak

nu heb ik 2 opties

1. de toplaag opschuren en opnieuw in de International of epifanes enkel coponent zetten.

2. de toplaag en de zf primer wegschuren tot de gelcoat, gelcoat opruwen en een nieuwe gelcoat die met pigment op kleur gebracht is er op zetten, opschuren met 1000 en daarna met commandant en poetsmachine uitpoetsen

de prijzen voor bijde opties zijn ongeveer gelijk. optie 2 is mooier en duurzamer.

de hoeveelheid werk is voor de gelcoat meer, plus de boot moet eigelijk de kant op.

opzich zonde want hij ligt net 2 weken in het water.

voordeel van op de kant zetten is dat ik gelijk de ingelamineerde gegavaniseerde stalen roerkoker kan vervangen voor een RVS exemplaar (een bekend probleem bij de fs23 wat dan gelijk voor eeuwig getackled is) en de noodzakelijke doorvoeren voor een onderwatertoilet er in kan boren(alleen voor buitengaats :whistle:)

ik kan het dus ook uitstellen tot volgend seizoen, en hem dit jaar alleen ff plaatselijk bijwerken dat ie gewoon netjes is.

dat heeft als voordeel dat ik alles ff goed kan voorbereiden, en dan ook het dek, kuip en kajuit mee kan nemen welke nu ook in de zf en een component staan.

wat is nu wijsheid....
Laatst bewerkt: 16 aug 2012 06:37 door hypervisor.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: verven of nieuwe gelcoat 16 aug 2012 06:36 #309877

  • trotti
  • trotti's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 8184
Volgens mij is het niet echt gebruikelijk om nieuwe gelcoat aan te brengen... bovendien is het volgens mij veel makkelijker om je romp gewoon te lakken.

Hier op het forum zijn genoeg resultaten te vinden van gelakte rompen, welke volgens mij perfect gelukt zijn!
De meest gebruikte lak is wel 2-componenten, dus je zou wel eerst je sikkens er helemaal af moeten halen, of een schakellaag aanbrengen (ervan uitgaande dat het sikkens 1 componenten is)

Zelf heb ik ook al 2 keer een boot in de DD-lak gezet en moet zeggen dat je, mits je goed voorbereid, erg strakke resultaten kunt behalen!

Groeten,
Johnnie
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: verven of nieuwe gelcoat 16 aug 2012 06:44 #309884

  • hypervisor
  • hypervisor's Profielfoto
het is misschien niet gebruikelijk, maar dat komt denk meer door onbekendheid ermee..

als je deze gewoon opzet met een roller en daarna gladschuurt met waterproof 1000 en daarna oppolijst is dit gewoon super mooi/de mooiste optie.

dd lak blijft eigelijk spuitverf... en is het best in een verwarmde spuitcabine te verwerken is hier de ervaring. rollen wordt altijd minder mooi.

over een component, de tussenlaag is de zf primer, en daar hecht het op zich goed aan. dus opschuren en rollen met een component is goed genoeg. dat trekt mooier weg als 2 compo dd lak.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: verven of nieuwe gelcoat 16 aug 2012 06:53 #309891

  • beewee
  • beewee's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 11816
hypervisor schreef :
en de noodzakelijke doorvoeren voor een onderwatertoilet er in kan boren(alleen voor buitengaats :whistle:)
Een chemisch toiletje/portapotti is net zo makkelijk en mag overal. Forumlid Mick heeft er volgens mij nog eentje te koop.

Verder pleit ik ook voor opschuren en ééncomponentenlak, en als je het goed wilt doen DD lak. Zie het draadje van Hen3 in 'projecten', zijn boot ziet er echt tóp uit met gerolde DD lak. Maar ga eerst eens kijken wat je met cleanen kunt doen..
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: verven of nieuwe gelcoat 16 aug 2012 06:58 #309893

  • Wadloper
  • Wadloper's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 27834
hypervisor schreef :
het is misschien niet gebruikelijk, maar dat komt denk meer door onbekendheid ermee..

als je deze gewoon opzet met een roller en daarna gladschuurt met waterproof 1000 en daarna oppolijst is dit gewoon super mooi/de mooiste optie.

dd lak blijft eigelijk spuitverf... en is het best in een verwarmde spuitcabine te verwerken is hier de ervaring. rollen wordt altijd minder mooi.

over een component, de tussenlaag is de zf primer, en daar hecht het op zich goed aan. dus opschuren en rollen met een component is goed genoeg. dat trekt mooier weg als 2 compo dd lak.
Je bent nogal eigenwijs, Hypervisor. Sorry dat ik het zeg.
2-componentenlak (DD-lak) is niet per definitie spuitlak; bij goede en doordachte verwerking met kwast of roller trekt het strakker dan welke 1-component ook en daarbij gaat het moeiteloos, met een bolle glans, 10 jaar mee. Dat presteert geen enkele 1-component lak.

Je idee voor het aanbrengen van een nieuwe gelcoat is onzinnig. Vraag jezelf eens af waarom dat nooit wordt gedaan. De consistentie van gelcoat is zodanig dat het doodgewoon niet als verf te verwerken is. Het wordt een heuvels en dalen verhaal waarop je weken moet schuren (en heel wat grover dan korrel 1000) om het polijstklaar te krijgen.

Verder moet je nu varen en niet bezig gaan met onderhoud. Gebruik de tijd dat je niet vaart om je hier te laten voorlichten.. Zoek eens met als trefwoorden 2 componentenlak en je komt erachter dat strak werk leveren met dit spul geen heksenwerk is.

--
stegman
Laatst bewerkt: 16 aug 2012 07:09 door Wadloper.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: verven of nieuwe gelcoat 16 aug 2012 07:00 #309895

  • trotti
  • trotti's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 8184
Ik ben het er absoluut niet mee eens dat jee dd-lak eigenlijk moet spuiten. Kijk nidd eens naar het resulaat van Hen3!

En verder lijkt het mij dat je je keuze al gemaakt hebt als ik het zo lees :laugh:

Maar goed, als jij gelcoat op wilt zetten en deze achteraf wilt schuren en polijsten, ga je gang, ik ben benieuwd naar het resultaat.
ik zou gaan voor schuren en dan dd-lak opzetten, dan hoef je achteraf iig niets meer te doen...

Groeten,
Johnnie
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: verven of nieuwe gelcoat 16 aug 2012 07:02 #309897

Misschien is het een goed idee om eerst eens de antifouling helemaal te verwijderen en opnieuw op te zetten, heb je een idee van hoeveel werkt zoiets kan zijn.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: verven of nieuwe gelcoat 16 aug 2012 07:13 #309905

  • hypervisor
  • hypervisor's Profielfoto
eigenwijs.. nee ik luister ook naar adviezen uit mijn eigen omgeving.. de gelcoat tip komt uit mijn eigen omgeving.

eerder hebben we al diverse polyesther schepen gedaan met dd lak, en ik vind het er niet mooier uit zien als 1 component. plus ik zit atm met een 1 compo systeem wat verder goed hecht alleen gewoon op is ivm het onderhouds verleden van de boot.

een keuze heb ik nog niet gemaakt behalve dat ik dd lak niet zie zitten ivm eerdere ervaringen.

met de gelcoat optie heb ik zelf geen ervaring. wel met gelcoat op nieuw polyester, en mits goed verwerkt viel destijds qua heuvels en dalen reuze mee.

ik denk dat ik er eigelijk wel uit ben idd,

dit jaar even op schuren. en in de 1 compo epifanes rollen en daarna lekker varen. dan kan ik me op mn gemak inlezen op de dd lak en gelcoat opties, en misschien een paar proefstukken zetten en aan de hand daarvan een besluit nemen..

de proefstukken kan ik doen op de garage voor mn schuifluik welke ik nog moet maken.
Laatst bewerkt: 16 aug 2012 07:16 door hypervisor.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: verven of nieuwe gelcoat 16 aug 2012 07:16 #309907

  • JRomkes
  • JRomkes's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5211
Waarom niet de lak er afhalen, en de oude gelcoat even opschuren en polijsten?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: verven of nieuwe gelcoat 16 aug 2012 07:17 #309909

  • Koezt
  • Koezt's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 8149
Eens met mijn voorgangers. Gelcoat is niet normaal aan te brengen. Gelcoat wordt gespoten in de mal voordat je de romp lamineert. Je haalt jezelf enorm veel werk op je hals met waarschijnlijk een bedroevend resultaat.

De 2C verven zijn HET alternatief voor een versleten gelcoat.

Schoonmaken,Ontvetten, 1C Sikkens terugschuren tot ZF primer, strak maken en Double Coat / DD Lak. Levert je met de minste moeite een ZEER strakke boot. Wel precies doen wat in de omschrijvingen staat qua verdunning en omgevingstemp + vochtigheid! Dan glimt je boot zo dat je je haar erin kunt kammen.
Dehler Duetta 94 - Koezt
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: verven of nieuwe gelcoat 16 aug 2012 07:18 #309910

  • hypervisor
  • hypervisor's Profielfoto
de zf primer hecht prima en ik heb geen idee welke staat de gelcoat is onder de zf

er moet een reden zijn waarom ze het destijds zo aangepakt hebben...
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: verven of nieuwe gelcoat 16 aug 2012 07:21 #309913

  • Koezt
  • Koezt's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 8149
ZF primer is mooi spul. Met weinig moeite zeer stra te schuren en een perfecte ondergrond voor de aflak, of dit nu 1C of 1C is.
Daarbij:
ZF Primer is op Epoxy basis. Ik weet niet of, en zo ja, hoe daar een polyesther basis Topcoat (gelcoat gaat sowiezo niet werken (blijft plakkerig) op gaat hechten!



Dit is het resultaat bij mij.
Dehler Duetta 94 - Koezt
Laatst bewerkt: 16 aug 2012 07:24 door Koezt. Reden: Foto toegevoegd
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: verven of nieuwe gelcoat 16 aug 2012 07:42 #309919

  • Wadloper
  • Wadloper's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 27834
hypervisor schreef :
eigenwijs.. nee ik luister ook naar adviezen uit mijn eigen omgeving.. de gelcoat tip komt uit mijn eigen omgeving.
Ja, in deze branche zijn er altijd veel stuurlui aan de wal. Misschien ben ik er ook wel één..
eerder hebben we al diverse polyesther schepen gedaan met dd lak, en ik vind het er niet mooier uit zien als 1 component. plus ik zit atm met een 1 compo systeem wat verder goed hecht alleen gewoon op is ivm het onderhouds verleden van de boot.
Het voorwerk bij 2C-lak is het halve werk. Werk in principe binnen, maar in ieder geval uit de wind en niet in de zon. Verdun de lak tot het goede niveau. Gebruik de goede roller. Strijk eventueel na met de kwast (1x en niet meer!). Als al die randvoorwaarden vervuld zijn moet er een goed resultaat uit kunnen rollen.
Dat 1C-systeem schuur je eraf of, als het 1C polyurethaan is, kun je er met de 2C-DD-lak zó overheen, evengoed na gladschuren, natuurlijk.
met de gelcoat optie heb ik zelf geen ervaring. wel met gelcoat op nieuw polyester, en mits goed verwerkt viel destijds qua heuvels en dalen reuze mee.
Gelcoat is in principe bedoeld als eerste laag in een mal. Bij kleine reparaties aan bestaande gelcoat kan ook nog vrij makkelijk een goed resultaat worden bereikt. Maar grote oppervlakken zonder mal van een nieuwe gelcoat voorzien is nauwelijks te doen. Het geeft ook geen mooier resultaat dan goed verwerkte 2C-lak. Eer je zo'n nieuwe gelcoat volledige strak hebt, heb je grootste deel van wat je hebt aangebracht weer weggeschuurd. Ik ben erg benieuwd naar die ervaring met gelcoat op nieuw polyester, waar jij het over hebt. Hoe heb je dat aangebracht? en hoeveel tijd kostte de afwerking?
dit jaar even op schuren. en in de 1 compo epifanes rollen en daarna lekker varen.
Ik zou nu varen en in het najaar de boot op de kant halen. Schilderen met de boot in het water is sowieso een slecht idee, zeker als je aan strak werk hecht..
dan kan ik me op mn gemak inlezen op de dd lak en gelcoat opties, en misschien een paar proefstukken zetten en aan de hand daarvan een besluit nemen..

de proefstukken kan ik doen op de garage voor mn schuifluik welke ik nog moet maken.
Lijkt me heel wijs. We horen graag van je ervaringen.

--
stegman
Laatst bewerkt: 16 aug 2012 07:44 door Wadloper.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: verven of nieuwe gelcoat 16 aug 2012 07:45 #309920

  • hypervisor
  • hypervisor's Profielfoto
Windbuddy schreef :
ZF Primer is op Epoxy basis. Ik weet niet of, en zo ja, hoe daar een polyesther basis Topcoat (gelcoat gaat sowiezo niet werken (blijft plakkerig) op gaat hechten!

op epoxy producten houdt geen polyesther, topcoat valt er zo weer af. zelfde als epoxy plamuur en polyesther.. werkt ook niet, daar zijn we destijds op een flitsje al achter gekomen

de ZF zal er dan dus helemaal af moeten. maar dat gaf ik ook al aan.

maar als ik zo alle adviezen pak is het dus het slimst om de 1 compo weg te schuren, dan strak trekken en toch dd lak te gebruiken. het is wel een makkelijke optie idd.

maar voor dit jaar zie ik dat niet zitten, denk dat ik hem voor nu gewoon ff opschuur en rol met 1 compo zodat ie weer redelijk oogt en na volgend jaar (dus winter 2013) als ie toch de kant op gaat hem, op het gemak opschuur en in de dd lak zet. dan kan ik eerst op mn garage voor het schuifluik een proefstuk zetten en kijken of het bevalt.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: verven of nieuwe gelcoat 16 aug 2012 07:49 #309921

  • trotti
  • trotti's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 8184
Waarom laat je het voor dit jaar zoiezo niet zitten? Als je er nu weer 1 comp op gaat zetten moet je dat volgend jaar er weer af halen.
Lijkt mij zonde van de tijd en het geld!

Groeten,
Johnnie
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: verven of nieuwe gelcoat 16 aug 2012 07:53 #309924

  • hypervisor
  • hypervisor's Profielfoto
omdat het aan 1 kant dof is en op een stuk van een meter beschadigd is en ook precies daar niet goed gehecht is op de zf en dus in een vel er af gaat komen..
Laatst bewerkt: 16 aug 2012 07:54 door hypervisor.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: verven of nieuwe gelcoat 16 aug 2012 08:07 #309934

  • hypervisor
  • hypervisor's Profielfoto
lodewijk stegman schreef :
Ik ben erg benieuwd naar die ervaring met gelcoat op nieuw polyester, waar jij het over hebt. Hoe heb je dat aangebracht? en hoeveel tijd kostte de afwerking?

een reparatie op een polyesther bootje met een oppervlak van 40x40. qua tijd viel het best mee. na het polyesther werk met de matjes
gewoon strak maken met polyesther plamuur, schuren 2x in de coat rollen, opschuren met niet al te grof papier met een schuurmachientje tot ie glad is en daarna met waterproof schuren en met commandant uitpoetsen tot ie glimt. was ongeveer 3 avondjes werk inclusief droogtijden op het gemak

reparatiewerk idd dus.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: verven of nieuwe gelcoat 16 aug 2012 08:23 #309943

  • Wadloper
  • Wadloper's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 27834
hypervisor schreef :
een reparatie op een polyesther bootje met een oppervlak van 40x40. qua tijd viel het best mee. was ongeveer 3 avondjes werk inclusief droogtijden op het gemak.
40x40 cm is 0,16 m2.
Een boot van 7.00 met 0,80 m. vrijboord heeft boven water al snel een oppervlak van 13 m2. 13/0,16 = 81,25 x 3 avonden = 243,75 avonden werk

Om even een idee te hebben..

--
stegman
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: verven of nieuwe gelcoat 16 aug 2012 08:53 #309950

  • Wallaby
  • Wallaby's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 9745
lodewijk stegman schreef :
40x40 cm is 0,16 m2.
Een boot van 7.00 met 0,80 m. vrijboord heeft boven water al snel een oppervlak van 13 m2. 13/0,16 = 81,25 x 3 avonden = 243,75 avonden werk

Om even een idee te hebben..

--
stegman

Ja hoor geloof je de uitkomst zelf? ;)
Laatst bewerkt: 16 aug 2012 08:53 door Wallaby.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: verven of nieuwe gelcoat 16 aug 2012 08:56 #309951

  • Hen3
  • Hen3's Profielfoto
  • Offline
  • Admin
  • Berichten: 12223
Tja... wat moet ik hier nog aan toevoegen. Het resultaat met 2C lak op mijn boot is al een paar keer genoemd, dus dat hoef ik niet meer te doen. Eén argument voor 2C lak t.o.v. 1C lak heb ik nog niet gelezen: 2C is veel sterker en duurzamer dan 1C lak.

Met gelcoat aanbrengen heb ik geen enkele ervaring. Uit jouw stappenplan concludeer ik in ieder geval dat je voorbereiding langer duurt (je moet tot op de gelcoat kaalschuren, niet alleen de toplaag er af) en dat de afwerking langer duurt (je moet na het aanbrengen van de gelcoat een paar keer schuren en daarna polijsten). Het gaat dus in ieder geval meer tijd kosten, terwijl ik er niet van overtuigd ben dat het duurzamer is, maar wel dat het haast niet fraaier kan dan het resultaat dat je met lak kunt bereiken.

Wat je ook doet, het lijkt me zonde van de tijd en geld om nu voor een tijdelijke oplossing te gaan. Toen ik mijn boot kocht zag de laklaag er ook niet uit en had ik eerlijk gezegd ook het voornemen om daar z.s.m. wat aan te doen (wel met de boot op de kant...). Op advies van het forumlid dat met mij mee is geweest om de boot uit België te halen heb ik daar van af gezien en heb er eerst een jaartje mee gevaren om de boot te leren kennen. Ik heb in dat eerste jaar ook wel eens wat geraakt...
Bovendien... als ik lees dat je dat zou willen doen terwijl de boot in het water ligt, dan vraag ik me helemaal af wat voor resultaat je daarmee zou willen bereiken. Hoe zie je dat voor je? Vanuit een bijboot? Op de kop hangend? Lekker handig om de waterlijn af te plakken. Om nog maar niet te spreken van het schuren van een boot die in het water ligt... Wil je dat schuurstof gewoon in het water laten vallen? Ik heb nog nooit gehoord dat iemand de romp van een boot schildert terwijl de boot in het water ligt. Dat lijkt me een slecht plan.


Oh ja... laat ik dan toch maar nog eens een linkje plaatsen naar het topic over het schilderen van mijn boot...
Hendri (Team Zeilersforum.nl)
Jeanneau Sun Light 30 'Eau Revoir'.
Laatst bewerkt: 16 aug 2012 09:01 door Hen3.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: verven of nieuwe gelcoat 16 aug 2012 09:02 #309953

  • hypervisor
  • hypervisor's Profielfoto
ik wou hem gewoon met het handje opschuren en even rollen en daarna uitpoetsen... maar idd het schuurstof komt zo in het milieu. daar had ik verder eigelijk niet over nagedacht.. lekker ff laten zitten dus.

en henri, jou boot zag er qua verfwerk exact hetzelfde uit. die is wel echt super geworden! ben wel blij dat de mijen in princiepe al in de zf staat.. en ik dus theoretisch af kan met de huidige verflaag te verwijderen
Laatst bewerkt: 16 aug 2012 09:12 door hypervisor.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: verven of nieuwe gelcoat 16 aug 2012 09:47 #309965

  • Wadloper
  • Wadloper's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 27834
Wallaby schreef :
lodewijk stegman schreef :
40x40 cm is 0,16 m2.
Een boot van 7.00 met 0,80 m. vrijboord heeft boven water al snel een oppervlak van 13 m2. 13/0,16 = 81,25 x 3 avonden = 243,75 avonden werk

Om even een idee te hebben..

Ja hoor geloof je de uitkomst zelf? ;)
Als jij even zegt waar de rekenfout zit, dan praten we verder. Mogelijk scheelt het 25 % (minder), omdat je grootschaliger werkt, maar een kuil werk blijft het..
Een romp mooi gladschuren zonder heuvels en dalen doe je ook niet met vlakschuur- of een excentermachine, maar met lange schuurstroken op een stuk triplex. Handwerk, dus. Lust je nog peultjes?

--
stegman
Laatst bewerkt: 16 aug 2012 09:48 door Wadloper.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: verven of nieuwe gelcoat 16 aug 2012 09:50 #309968

  • Wadloper
  • Wadloper's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 27834
Hen3 schreef :
Ik heb in dat eerste jaar ook wel eens wat geraakt...
Een ijzersterk argument. Ik weet dat. Uit eigen ervaring..

--
stegman
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: verven of nieuwe gelcoat 16 aug 2012 10:02 #309977

  • hypervisor
  • hypervisor's Profielfoto
over dingen raken gesproken, ik heb er een witte oversized pvc stootrand op zitten, die wou ik weghalen omdat ik het niet mooi vind , maar die blijft gewoon want dat is toch wel erg handig...
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: verven of nieuwe gelcoat 16 aug 2012 10:32 #309990

  • trotti
  • trotti's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 8184
Bovendien is die "onderdeel" van de constructie.

Die stootrand zit, net als bij mijn Trotter, precies over de naad tussen romp en opbouw (of de splitsing van de mallen iig). Daaronder zit dus een flens waar deze twee delen aan elkaar gezet zijn.

Groeten,
Johnnie
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.160 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl