Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

za mei 18 @12:00AM
ZF Pinkstertrip 2024
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten
In deze sectie horen alleen topics welke een project beschrijven. Hiervoor gelden bijzondere regels. De beschrijving van het project staat centraal, reacties van zowel de Topic Starter (TS) als andere leden zijn alleen toegestaan indien deze rechtstreeks betrekking hebben op de projectinhoud. Zie ook de forumregels die hierop van toepassing zijn.

Onderwerp: Fortunella van Frans Maas restauratie

Re:Fortunella van Frans Maas restauratie 21 mrt 2011 11:43 #184460

  • trotti
  • trotti's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 8026
Als je gaat vervangen kan je beter alles vervangen. De zwakste schakel... snap je!

Als je ze niet vervangt heb je een grote kans dat ze het vrij snel alsnog begeven...

Steunen klinken prima, maar daar kan ik weinig van zeggen omdat ik niet meer info heb. Exalto kan dat wel prima beoordelen lijkt mij.

Groeten en succes,
Johnnie
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Fortunella van Frans Maas restauratie 21 mrt 2011 11:56 #184472

  • Philip
  • Philip's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 7798
Die PC100 shore 45 heb ik ook. Alleen zijn die me juist aangeraden omdat ze erg soepel zijn (shore 45 is zowat het soepelst wat er te krijgen is) en ik wel soepele dempers kan gebruiken door mijn python-drive (homokinetische koppeling) zie ook hier en hier, kun je de steunen wel zien zitten. Maar goed, exhalto zal wel weten wat ze doen.

Bij mij waren ze wel een stuk lager dan de originele steunen! scheelt 40mm! Voor mij niet erg, moest de boel toch anpassen maar het aanpassen voor jou kan wel iets meer werk zijn dan alleen een paar gaten boren, afhankelijk van hoe hoog je oude steunen zijn.

Er is ook trouwens een marktplaats adverteerder die die dingen in de aanbieding heeft ;) scheelt weer een paar euro en heb je de 4 steunen voor 100e.

En ik heb nog een flexibele koppeling liggen (vetus uniflex) voor een flexibele koppeling tussen motor en as (30mm). Interesse?
Laatst bewerkt: 21 mrt 2011 12:01 door Philip.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Fortunella van Frans Maas restauratie 21 mrt 2011 12:52 #184490

  • mjanssen
  • mjanssen's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 846
Die foto's heb ik gezien ja. Ziet er echt heel strak uit!
Het probleem is bij mij dat er geen ruimte is de motor zelf nog wat naar voren te plaatsen want die staat al verder dan de orginele sabb diesel. En dus zou de schroefas ingekort moeten worden als er een flex. koppeling tussen zou komen toch?

Bji mij zijn ze ook aan de korte kant, de motor staat op 90mm hoogte ten op zichte van de fundatie, deze steunen kunnen max 62+10=72 mm hebben volgens: www.exalto.com/pdf/Trillingdem...n&Inveringstabel.pdf
Klopt dit? Maar ik zou ze dus met plaatjes kunnen ophogen.

Vervelender is dat de fundatie niet horizontaal staat, maar onder een helling van een aantal graden naar achter.

De oude steun is met boutjes door de voetplaat op de juiste manier onder helling gesteld, en vervolgens is de spleet met vulmiddel gedicht... Hoe kan ik dit het beste oplossen met een nieuwe steun? Zoals het was is het niet erg mooi vindt ik zelf...

Groet, Marius
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Fortunella van Frans Maas restauratie 21 mrt 2011 13:04 #184492

  • Philip
  • Philip's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 7798
Wat voor materiaal is je fundatie? Ik heb hardhout gebruikt om de nieuwe fundatie op te bouwen nadat ik de oude gekortwiekt had. Daarmee kun je zelf je hoek gaan bepalen en heb je geen plaatjes, opvulling en dergelijke nodig. Een balkje op je huidige fundatie leggen zodat meteen het verschil tussen de oude en nieuwe fundatie overbrugd is (dus zo'n 18mm dik dus) en eventuele spleten tussen die balk en oude fundatie kun je dan opvullen met epoxy. Ik heb er toen nog een glasmatje over het geheel heen gelegd maar dat was misschien niet echt nodig. Bij mij was de uitlijning van de python nog het lastigs om de ingaande enn uitgaande hoek gelijk te krijgen. daarvoor heb ik een dummy gemaakt van de motor.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Fortunella van Frans Maas restauratie 21 mrt 2011 16:22 #184542

  • mjanssen
  • mjanssen's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 846
De fundatie is van staal, gelast op de stalen spanten. Dus die wil ik eigenlijk wel handhaven. Dan zal er dus met opvulstukjes gewerkt moeten worden. Is allemaal niet onmogelijk.

Nu heb ik ook een reactie via de mail van exalto gehad, vanmiddag heb ik naar ze gebeld. Maar nu adviseren ze me ineens de pc140 inplaats van de pc100. En niet 45, maar 55 shore.
Het heeft denk ik alleen te maken met het feit dat ik in de mail expliciet benadrukte dat het om steunen met een m16 draadeind gaat. Over de telefoon is dat niet ter sprake gekomen. Kan de diameter van het draadeind dat verschil maken dat ze daar zeggen dat er dan maar een andere hardheid gebruikt kan worden? Het verschil is nogal groot:
400N bij 3mm invering tegen 1500N bij 3 mm invering...
Uiteraard bel ik ze morgen weer op!
Het vervelende is dat ik nergens gegevens over de originele VP steunen kan vinden...

Ook heb ik Eerland in Harderwijk gebeld, en die hebben de originele VP steunen liggen voor 56,-. Dit is stukken goedkoper als online gek genoeg, maar evengoed ruim 20,- duurder per steun. En daar komt bij dat ik die dingen er maar slap vind uit zien. Grote voordeel natuurlijk is dat ze makkelijk te plaatsen zijn.

Bij Eerland konden ze me ook vertellen dat de schroef as zo gelagerd is dat de opstelling zoals bij mij aanwezig is correct is. Er zit een afdicht rubber op, die het water buiten houdt, en die tevens ervoor zorgt dat het buitenwater de schroefas smeert. De naam ervan ben ik even kwijt...
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Fortunella van Frans Maas restauratie 21 mrt 2011 17:04 #184546

  • fransb
  • fransb's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 853
flexibele steunen zijn tegenwoordig inderdaad de norm, wordt alles lekker stil van.
Als je geen star gland hebt maar zo'n afdichting op een rubbere slang die op het gland zit dan zijn flexibele steunen geen probleem.

Zelf eerst geprobeerd met de geadviseerde steunen maar daarna toch een maatje stijver gekozen, hij ging wel erg tekeer. (de motor bokte voorover bij het inschakenen van de koppeling)

de geadviseerde steunen hadden ze bepaald met de motorgegevens in de hand. Ik had namelijk zelf een kopie opgestuurd bij de aanvraag. Maar ze hadden geen rekening gehouden met het feit dat het een 1-cilinder was. Die stampte net iets te hard....
Laatst bewerkt: 21 mrt 2011 17:06 door fransb.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Fortunella van Frans Maas restauratie 21 mrt 2011 17:29 #184549

  • Philip
  • Philip's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 7798
Voor de PC100 hebbeb ze ook verloop stiften die van m12 naar m16 gaan (die adviseerden ze mij) dus dat zal het niet zijn. Zelf denk ik aan zo'n starre schroefasopstelling ook aan wat stijvere rubbers, shore 45 is erg zacht. Maar goed, ik ben geen expert.
Laatst bewerkt: 21 mrt 2011 17:32 door Philip.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Fortunella van Frans Maas restauratie 24 aug 2011 14:06 #216614

  • henri737
  • henri737's Profielfoto
Omdat de schepen van Frans Maas mijn bijzondere belangstelling hebben: hoe gaat het met de restauratie van de Fortunella?

hartelijke groet,

Henri
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Fortunella van Frans Maas restauratie 29 aug 2011 17:27 #218058

  • mjanssen
  • mjanssen's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 846
Hallo Henri! Binnenkort ga ik er weer mee aan de slag.
Sinds april is er geen tijd meer voor geweest. Daarom is de boot ook niet te water gelaten zoals ik wilde. Maar dat komt dan komend voorjaar.
Er moet nog een hoop gebeuren. Er zit een nieuw dek op, wat nog afgewerkt moet worden. Ook wil ik die voor de winter in de epoxy hebben.De kajuit moet dan ook gesloten zijn.
Dan rest mij nog de romp in een goed verf systeem te zetten, de motor terug te plaatsen, de spiegel herstellen, en duizend en een andere zaken.

Hieronder een korte foto rapportage van het gedane werk.



De stuurboordzijde.



Het lege achterschip, met motor fundatie.



Stalen spanten in de Owatrol.



Dekspantjes stuurboord gangboord, met tijdelijke aluminium hoekjes.



Voordek kan bijna verlijmd worden.



Dekspanten en de reparatie van de romp aan stuurboord (achter).



Het kuip frame. op de foto rust deze nog op het tijdelijke hulpframe. Nu ligt de kuip klaar voorin de boot. Kan zo geplaatst worden.
Laatst bewerkt: 29 aug 2011 17:31 door mjanssen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Fortunella van Frans Maas restauratie 29 aug 2011 19:31 #218124

Het is gewoon een machtig mooi schip, kunnen we daar geen polyester mal van trekken :whistle:
Alweer 5 jaar en 10 mmaanden lid, de Rev is een gepasseerd station, daarom heb ik Faran gevraagd om mijn eigennaam als scherm naam te gebruiken.
Rob Bosman was dus Rev.
SV Second Chance de bouw van onze eigen hout epoxy catamaran, 12 m x 6m
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Fortunella van Frans Maas restauratie 30 aug 2011 14:11 #218334

  • JRomkes
  • JRomkes's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5012
Geen probleem, wil ik er ook een! Alleen zonde om zo'n boot compleet strak te moeten maken, een houten boot ziet er een stuk beter uit als je ook kan zien dat ze van hout is!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Fortunella van Frans Maas restauratie 30 aug 2011 16:51 #218393

  • rakadam
  • rakadam's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1935
JRomkes schreef :
Geen probleem, wil ik er ook een! Alleen zonde om zo'n boot compleet strak te moeten maken, een houten boot ziet er een stuk beter uit als je ook kan zien dat ze van hout is!

Maak je haar toch in houtprint ;)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Fortunella van Frans Maas restauratie 30 aug 2011 17:41 #218424

  • JRomkes
  • JRomkes's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5012
ja, net als die polyester opduwer met klinknagels zeker...
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Fortunella van Frans Maas restauratie 07 nov 2011 18:35 #238493

  • mjanssen
  • mjanssen's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 846
Na lang weer een update.

Het dek staat 2 maal in de epoxy, zodat deze mooi blijft tijdens de komende winter.

Verder ben ik bezig geweest met het staalwerk. Hieronder foto's van de nieuwe mastvoet, mastkoker, wandputtingen, en uitlaten.

Hieronder de RVS mastkoker. De plaat komt tegen het plafond aan, en wordt met bouten aan de ring op het kajuit dak bevestigd.






Ook ben ik bezig geweest met de motorsteunen. Het heeft me ongelofelijk veel tijd gekost om alternatieven te vinden voor de orginele VP steunen. Er zijn een viertal redenen voor mij geweest om ervoor te kiezen om zelf wat te fabriceren. Even op een rij:

-Er is bij de verkopers geen eenduidige informatie bekend omtrent de hardheid van de steunen aan de voorkant of achterkant.
Zo kan er dus gekozen worden voor een variant van 50,- en 126,-.

-Zowat alle andere verkrijgbare steunen zien er veel sterker en logischer uit. De rubbers van de VP steunen zitten enkel op een aluminium ´wig´ geplakt. Bij mij is bij 2 van de 4 steunen deze wig los.

-Vp steunen zijn te duur (E 126,- tegen 40,-)
-Het schijnt zo te zijn dat VP voor alle motoren dezelfde rubbers gebruikt.
Zowel voor 1, als 3 cilinder motoren. Nu zou het kunnen zijn dat de hardheden van de verschillende steunen afwijken. Maar de VP dealers zoals hierboven bij punt 1 beschreven geven hier geen eenduidige informatie over.
Hieronder plaatjes van de nieuwe steunen.





Dit zijn de 55 shore steunen van Metalistic. Dat zijn dezelfde als de pc100 van Exalto. Ik heb er 20 euro per stuk voor betaald. Misschien moet ik wel een maatje stijver hebben (65 graden shore). Maar wacht nog even af hoe deze het doen.

Met dank aan Web, die me op het idee heeft gebracht (zie deze pagina: www.zeilersforum.nl/index.php/...7?limit=25&start=100) en de doorslaggevende informatie heeft verschaft.
Laatst bewerkt: 07 nov 2011 18:42 door mjanssen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Fortunella van Frans Maas restauratie 07 nov 2011 18:59 #238504

  • mjanssen
  • mjanssen's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 846
De oude mastvoet heb ik er uit geslepen. Dit was niet perse nodig, maar toevallig is het bij een zusterschip fout gegaan op dit punt zodat ik heb besloten toch maar een nieuwe te maken. Deze las ik binnenkort weer tussen de vrangen in.



Ook heb ik drie uitlaten van RVS gemaakt . Voor het koelwater, bilge water, en de derde is extra.



De nieuwe wandputtingen zien er zo uit:


Deze zitten aan een RVS strip onderdeks gemonteerd met bouten.

En tot slot de motor fundering.



De oude stalen fundering is nog goed, maar is destijds gemaakt voor een sabb 1 cilinder diesel. Deze motor stond onder een grotere hoek. De nieuwe VP hebben ze in 1992 heel eigenaardig ingebouwd. De achterste steunen zijn met stel boutjes en vul epoxy uitgelijnd. Zoals op onderstaande foto te zien is, is de voorkant een stukje verlaagd. Dit is voor de voorsteunen van de nieuwe VP gedaan.



Mijn geluk is dat de helling van deze verlaagde stukjes de juiste is voor de VP. Nu heb ik een ideaal referentiepunt voor de nieuwe RVS U-profielen. Deze hoef ik alleen maar pas te slijpen, en onder dezelfde hoek monteren. Dit doe ik dan met m10 bouten. Voordeel is dat de motor nu veel eenvoudiger is uit te bouwen, en dat de achterste steunen netjes onder dezelfde hoek staan als de voor steunen. De voorkant van deze U-profielen heb ik afgeslepen en omgedraaid zodat er weer een verlaging ontstaat.

Groet, Marius
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Fortunella van Frans Maas restauratie 07 nov 2011 19:09 #238509

  • SanderH
  • SanderH's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4283
Dat ziet er allemaal netjes uit! Zit je in het RVS of een profi hobbyist?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Fortunella van Frans Maas restauratie 07 nov 2011 19:14 #238512

Lady Elsa schreef :
Dat ziet er allemaal netjes uit! Zit je in het RVS of een profi hobbyist?

ziet er zeker netjes uit
Alweer 5 jaar en 10 mmaanden lid, de Rev is een gepasseerd station, daarom heb ik Faran gevraagd om mijn eigennaam als scherm naam te gebruiken.
Rob Bosman was dus Rev.
SV Second Chance de bouw van onze eigen hout epoxy catamaran, 12 m x 6m
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Fortunella van Frans Maas restauratie 10 nov 2011 09:04 #239272

  • mjanssen
  • mjanssen's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 846
Ik ben maar een amateur. Maar heb wel de juiste machine's tot mijn beschikking gehad voor deze onderdelen. En natuurlijk advies van mensen uit het vak.

Hieronder nog een filmpje van de boot zoals ik haar gekocht heb in mei 2010:

Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Fortunella van Frans Maas restauratie 12 nov 2011 16:48 #239854

  • Apae
  • Apae's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6361
Mooi dat je nog steeds bezig bent,en al zo ver bent gekomen!
Wat de motorsteunen van Web bestreft: we zijn niet onder de indruk van de demping. Als de motor stationair draait, trilt de boot meer mee dan je zou willen, waarschijnlijk hebben we toch niet de correcte hardheid te pakken. Op toeren is het overigens geen probleem, dan loopt het wel mooi.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Fortunella van Frans Maas restauratie 13 nov 2011 21:02 #240147

  • mjanssen
  • mjanssen's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 846
Het wordt dus nog even afwachten... Het scheelt misschien dat het een 3 cilinder is. Ik hoop de motor komende weken weer op zijn plaats terug te hebben.

Ik twijfel toch nog wel over het gebruik van een flexibele koppeling. Beter nog een stuwdruklager maar dat zal te veel in de papieren gaan lopen... De schroefas kan vrij veel in alle richtingen bewegen, wat ook gewenst is in deze situatie. Dus ik weet niet of een flexibele koppeling nog iets zou toevoegen. De volvo penta seal (stuffing box) ziet er prima uit, en lekte niets, ook niet tijdens en na het varen anderhalf jaar geleden toen de boot nog dreef. Dus ik denk dat ik het komend seizoen lekker laat zoals het 20 jaar heeft gezeten.
De komende weken kan ik weer de tijd voor het houtwerk nemen! Op slechte winter dagen kan ik lekker met het interieur aan de slag. Er staat een diesel kachel binnen. En de mooie dagen zal ik gebruiken om de kajuit dicht te krijgen en de kuip er in te zetten. Van een goede buurman op de haven krijg ik een partij eiken deurposten uit een oud Amsterdams pand. Met mijn nieuwe vlakbank en van dikte bankje kan ik daar mooie delen van maken.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Fortunella van Frans Maas restauratie 06 mei 2012 15:44 #283091

  • mjanssen
  • mjanssen's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 846
De boot staat nu alweer twee jaar op het droge.
Sinds september dit jaar ben ik er toch bijna elk weekend mee bezig geweest, er is dus al een hoop gebeurt. Aanstaande donderdag zal de boot voor drie weken in een loods verdwijnen zodat het laatste schilderwerk kan worden gedaan. Dan zal het eind deze maand te water gelaten worden.

Ik heb nog een paar foto's van het gedane werk afgelopen winter. Helaas niet echt recente foto's beschikbaar. Die volgen zsm.

De motor staat op zijn plek:






ook de kajuit zit er in.







Aan de buitenzijde is al een mahonie laagje gelijmd zodat deze mooi blak gelakt kan worden.






Ook de nieuwe spiegel is op de foto te zien. Inmiddels is die ook af. De strook latjes zijn verwijderd en de boel is effen gemaakt met de rest van de romp.

En de bakskist:



Binnenkort meer!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Fortunella van Frans Maas restauratie 06 mei 2012 15:54 #283095

Kijk begint weer langzaam op een schip te lijken, mooi project.
Alweer 5 jaar en 10 mmaanden lid, de Rev is een gepasseerd station, daarom heb ik Faran gevraagd om mijn eigennaam als scherm naam te gebruiken.
Rob Bosman was dus Rev.
SV Second Chance de bouw van onze eigen hout epoxy catamaran, 12 m x 6m
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Fortunella van Frans Maas restauratie 22 juni 2012 16:46 #296002

  • Apae
  • Apae's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6361
Begin mei, plus drie weken schilderwerk...
Is het tewaterlaten al gelukt? Of heb je iets vertraging?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Fortunella van Frans Maas restauratie 25 juni 2012 20:37 #296753

  • mjanssen
  • mjanssen's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 846
De boot ligt inmiddels in het water. Binnenkort zal ik eens een chronologisch verslag maken en posten. De motor loopt (incl proefvaart) en de mast volgt komende week.

Hieronder wat foto's van de tewaterlating op donderdag 14 juni.









En hieronder een mooi contrast tussen oud en nieuw:

Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Fortunella van Frans Maas restauratie 25 juni 2012 21:20 #296758

  • Sunday
  • Sunday's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7584
Fantastisch hoor!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.325 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl