Hallo,
Ik ben sinds twee weken in het bezit van een 10,5 meter lange Fortunella van ontwerper en bouwer Frans Maas.
Hieronder foto's:
Het schip lag vorige week nog in het water, zo heb ik het gekocht.
Het koste zeer veel moeite de boot het water uit te krijgen.
Nu staat het zo op de wal.
Het schip is gebouwd van teak houten latten op stalen spanten.
Het onderwaterschip is volgens mij nog helemaal intact. Inclusief het verfsysteem en de antifouling laag.
De motor, een volvo penta 28 pk uit 1992 loopt als een zonnetje.
Het tuig, met dikke RVS verstaging en alu. mast zijn in prima staat.
Nu moet er, zoals de foto's misschien wel duidelijk maken, toch nog een hoop aan gebeuren.
Ik heb dus duidzend en één vragen die ik hier graag stellen zou.
Wat mij komende periode te doen staat is:
* Bovenwaterschip voorzien van een juist verf systeem. 1, of 2-
componenten.
* kajuit is eraf gesloopt, en moet vervangen worden.
* Kuip is er ook uit, en wordt vervangen.
* Interieur is nagenoeg intact, en wil ik enkel opknappen.
* De aluminium mast moet 50cm korter, zodat ik vanuit de
ligplaats (WSV Almere-Haven)naar groter water kan varen, en de
Hollandse brug onderdoor kan.
* Er moet iets aan het dek gebeuren, maar wat?
Mijn vorige schip was een boemerang van Kroes uit Kampen, wat ook geheel uit teak is gebouwd, dus wat ervaring heb ik al.
Deze boemerang heb ik, nu die in mooie staat verkeerd, geruild tegen de fortunella.
De boemerang zoals ze nu is. Helaas doe ik haar nu weg,
Bij deze dan al mijn eerste drie vragen.
Dek:
het dek bestaat uit drie lagen; Een multiplex onderdek, wat heel nat is, en bijna als papier tussen de dek spanten uit te trekken is.
De middelste laag bestaat uit massief teak houten latten. En daar boven op 10mm multiplex.
Mijn vraag: Waarom die bovenste laag multiplex?
Het teak is overal in prima staat, en niet eens vochtig, of aangetast. Ik ga het nog wel helemaal nalopen, en overal gaatjes boren voor een indicatie. Maar op de meest kritieke punten, namelijk, daar waar het dek met de kajuit aansluit en bij het potdeksel, is het teak helemaal gaaf!
Hoe kan het dan dat het onderdek zo nat is? En nu eigenlijk niets meer is, als karton achtig spul? Het zal zeker geen watervast verlijmde plaat zijn geweest.
Op het onderdek na, is het hele dek gaaf. Nu kan ik proberen alleen het onderdek er tussen uit te slopen, en alle dekspantjes vervangen, want die moeten er dan toch uit. Zo behoudt ik het teak deel. Heeft iemand suggesties? En vanwaar die merkwaardige opbouw van het dek?
Mijn tweede vraag:
Zoals op de foto te zien is, is de verf op het bovenwaterschip er helemaal af. De restanten verf die er op zitten, zijn er zo af te trekken. Hoe komt dit? Is er een verkeerd verfsysteem gebruikt? Het onderwaterschip ziet er nog heel gaaf uit, en dat na al die jaren dat ze in het water heeft gelegen. Heeft iemand daar een verklaring voor?
Derde vraag:
Heeft iemand ervaring met het inkorten van een aluminium mast? Ik wil deze aan de bovenzijde afzagen, en het RVS beslag gewoon opnieuw monteren. De verstaging zal ik laten aanpassen. De zeilen kunnen nog altijd gewoon strak gespannen worden. Eventueel zal de giek iets lager moeten.
Over de fortunella is vrijwel niets te vinden op het internet.
Kan iemand mij wat meer informatie verschaffen?
Ik heb wel wat documenten over het verleden van dit schip.
Het is in 1999 nog voor 40.000 gulden verkocht aan meneer de Boer uit Emmeloord. Dit vanuit jachtmakelaardij Het wakend oog in Marina Muiderzand.
De komende periode zal ik dit topic bijhouden, zodat geïnteresseerden het kunnen volgen. En uiteraard maak ik tegelijk graag gebruik van jullie expertise en ervaringen.
Groet,
Marius