Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten
In deze sectie horen alleen topics welke een project beschrijven. Hiervoor gelden bijzondere regels. De beschrijving van het project staat centraal, reacties van zowel de Topic Starter (TS) als andere leden zijn alleen toegestaan indien deze rechtstreeks betrekking hebben op de projectinhoud. Zie ook de forumregels die hierop van toepassing zijn.

Onderwerp: Fortunella van Frans Maas restauratie

Fortunella van Frans Maas restauratie 02 juni 2010 11:56 #130696

  • mjanssen
  • mjanssen's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 846
Hallo,

Ik ben sinds twee weken in het bezit van een 10,5 meter lange Fortunella van ontwerper en bouwer Frans Maas.
Hieronder foto's:


Het schip lag vorige week nog in het water, zo heb ik het gekocht.


Het koste zeer veel moeite de boot het water uit te krijgen.


Nu staat het zo op de wal.

Het schip is gebouwd van teak houten latten op stalen spanten.
Het onderwaterschip is volgens mij nog helemaal intact. Inclusief het verfsysteem en de antifouling laag.
De motor, een volvo penta 28 pk uit 1992 loopt als een zonnetje.
Het tuig, met dikke RVS verstaging en alu. mast zijn in prima staat.

Nu moet er, zoals de foto's misschien wel duidelijk maken, toch nog een hoop aan gebeuren.
Ik heb dus duidzend en één vragen die ik hier graag stellen zou.

Wat mij komende periode te doen staat is:

* Bovenwaterschip voorzien van een juist verf systeem. 1, of 2-
componenten.
* kajuit is eraf gesloopt, en moet vervangen worden.
* Kuip is er ook uit, en wordt vervangen.
* Interieur is nagenoeg intact, en wil ik enkel opknappen.
* De aluminium mast moet 50cm korter, zodat ik vanuit de
ligplaats (WSV Almere-Haven)naar groter water kan varen, en de
Hollandse brug onderdoor kan.
* Er moet iets aan het dek gebeuren, maar wat?

Mijn vorige schip was een boemerang van Kroes uit Kampen, wat ook geheel uit teak is gebouwd, dus wat ervaring heb ik al.
Deze boemerang heb ik, nu die in mooie staat verkeerd, geruild tegen de fortunella.


De boemerang zoals ze nu is. Helaas doe ik haar nu weg,

Bij deze dan al mijn eerste drie vragen.
Dek:
het dek bestaat uit drie lagen; Een multiplex onderdek, wat heel nat is, en bijna als papier tussen de dek spanten uit te trekken is.
De middelste laag bestaat uit massief teak houten latten. En daar boven op 10mm multiplex.
Mijn vraag: Waarom die bovenste laag multiplex?
Het teak is overal in prima staat, en niet eens vochtig, of aangetast. Ik ga het nog wel helemaal nalopen, en overal gaatjes boren voor een indicatie. Maar op de meest kritieke punten, namelijk, daar waar het dek met de kajuit aansluit en bij het potdeksel, is het teak helemaal gaaf!
Hoe kan het dan dat het onderdek zo nat is? En nu eigenlijk niets meer is, als karton achtig spul? Het zal zeker geen watervast verlijmde plaat zijn geweest.

Op het onderdek na, is het hele dek gaaf. Nu kan ik proberen alleen het onderdek er tussen uit te slopen, en alle dekspantjes vervangen, want die moeten er dan toch uit. Zo behoudt ik het teak deel. Heeft iemand suggesties? En vanwaar die merkwaardige opbouw van het dek?

Mijn tweede vraag:
Zoals op de foto te zien is, is de verf op het bovenwaterschip er helemaal af. De restanten verf die er op zitten, zijn er zo af te trekken. Hoe komt dit? Is er een verkeerd verfsysteem gebruikt? Het onderwaterschip ziet er nog heel gaaf uit, en dat na al die jaren dat ze in het water heeft gelegen. Heeft iemand daar een verklaring voor?

Derde vraag:
Heeft iemand ervaring met het inkorten van een aluminium mast? Ik wil deze aan de bovenzijde afzagen, en het RVS beslag gewoon opnieuw monteren. De verstaging zal ik laten aanpassen. De zeilen kunnen nog altijd gewoon strak gespannen worden. Eventueel zal de giek iets lager moeten.

Over de fortunella is vrijwel niets te vinden op het internet.
Kan iemand mij wat meer informatie verschaffen?
Ik heb wel wat documenten over het verleden van dit schip.
Het is in 1999 nog voor 40.000 gulden verkocht aan meneer de Boer uit Emmeloord. Dit vanuit jachtmakelaardij Het wakend oog in Marina Muiderzand.

De komende periode zal ik dit topic bijhouden, zodat geïnteresseerden het kunnen volgen. En uiteraard maak ik tegelijk graag gebruik van jullie expertise en ervaringen.

Groet,

Marius
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Fortunella van Frans Maas restauratie 02 juni 2010 12:30 #130701

  • YAMAHOELA
  • YAMAHOELA's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1245
WOW, dat noem ik nog eens een uitdaging! Succes!

Maaruh, kon je 'em niet beter ruilen tegen DEZE ?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Fortunella van Frans Maas restauratie 02 juni 2010 12:57 #130704

Pfffft..... ik moest even zuchten bij de eerste aanblik. Wat een klus. Maar als je daar doorheen weet te kijken zie je wel een schitterende klassieke lijn en een mooi zeewaardig schip volgens mij. Wat ik me afvraag, maar ik ben ook maar een leek, is hoe het met de stalen spanten is. Mijn ervaringen van staal in combinatie met teak zijn niet geweldig. Ik heb een mooie stalen van de Stadt 40ft. mede onder invloed van teak en (zout)vocht zien wegrotten. Ik zie op jouw schip ook roestsporen door het teak komen en dat is volgens mij geen goed teken. Maar laat ik je niet te veel ontmoedigen. Ik heb respect voor de uitdaging die je aangaat. Ben dus ook benieuwd hoe de vorderingen verlopen en zal te topic aandachtig blijven volgen.

Heel veel succes gewenst met je nieuwe aanschaf
na een fiasco met een v.d. stadt Carribbean, nu heerlijk een Pionier 10. Klassiek Plastiek ..........
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Fortunella van Frans Maas restauratie 02 juni 2010 13:13 #130706

  • nardus
  • nardus's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6107
mooie mast :)
nee joh, het schip bezit mooie lijnen. Er is ook een vertekker met zòn schip. sailingcolombe.nl/ Hij heeft vast wel bruikbare tips.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Fortunella van Frans Maas restauratie 02 juni 2010 13:22 #130711

  • trotti
  • trotti's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 8183
Voor het inkorten van de mast:

Om het lummelbeslag van je giek niet te hoeven verplaatsen kan je ook een sukjte van de onderkant van de mast halen.

Als er dan nog meer af moet, kan je ook nog een stuk van de bovenkant afhalen.
En nu ik er meer over nadenk kan je wellicht evenveel van de bovenkant als van de onderkant halen ivm plaats vn je zalingen. Die blijven dan mooi op dezelfde plaats zitten. Hoef je alleen de bovenkant van je mast er opnieuw op te zetten en voor de onderkant idem.

Groeten,
Globe_Trotti
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Fortunella van Frans Maas restauratie 02 juni 2010 13:31 #130716

  • Philip
  • Philip's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 8025
Mooi dat zich iemand met die boot gaat bezig houden. Ik heb er over gedacht om deze boot voor de motor en eventuele onderdelen te kopen (stond een hele tijd terug op marktplaats?) maar dat vond ik weer zonde. Ik ben benieuwd en alvast respect dat je deze klus aandurft!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Fortunella van Frans Maas restauratie 02 juni 2010 13:39 #130719

  • beewee
  • beewee's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 11816
Waar heb ik nu laatst een artikeltje zien staan over een oud-scheepstimmerman van Frans Maas, die jaren geleden voor zichzelf is begonnen? Die kan je misschien meer vertellen over dat dek.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Fortunella van Frans Maas restauratie 02 juni 2010 13:48 #130725

  • Philip
  • Philip's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 8025
Nog even inhoudelijk over je dek:

Waarschijnlijk is die bovenste laag multiplex een (slechte) reparatie geweest. De onderste laag multplex is waarsch. orrigineel, net als het teak daar over heen. Teak op multiplex geeft vaak problemen. Het teak is gaan lekken waardoor het multiplex er onder nat is geworden en is gaan rotten. Zelfs het beste watervast gelijmde multiplex gaat delamineren als het lang nat is. Het teak is mogelijk nog goed omdat teak nu eenmaal meer kan hebben dan multiplex. Het is massief en uit zichzelf vettig en daardoor beter bestand tegen water.

waarschijnlijk heeft een vorige eigenaar het dek weer waterdicht proberen te maken met een nieuwe laag mulitplex er over heen. dat dit niet werk is wel duidelijk. Bij mijn kajuit dak is precies hetzelfde gebeurd en deze wordt helemaal vervangen.

Hoe je het beste de boel kunt repareren is een beetje moeilijk te zeggen van afstand. Die onderste laag multiplex moet er sowieso uit lijkt mij. Mogelijk is dit het contructieve gedeleelte van het dek. Teak wordt immer vooral voor de mooi aangebracht en die bovenste laag is waarschijnlijk een reparatie. Of je dit ongestraft kunt weghalen is maar de vraag, misschien vervangen? Van onderen is dat lastig al ken ik wel Kolibri's waar bij dat succesvol is gedaan.

Wil je die bovenste laag laten zitten?


Verder ben ik wel benieuwd naar de recentelijke historie. Zoals ik al zei stond de boot enige tijd geleden op marktplaats. Heeft diegene waarvan jij hem gekocht hebt, zich er in verslikt? Of stond ie zo lang te koop? Hij zag er toen ook neit zo goed uit maar de verf op het bovenwaterschip zat er wel nog op.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Fortunella van Frans Maas restauratie 02 juni 2010 13:55 #130729

  • Philip
  • Philip's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 8025
Nog over de verf op het vrijboord:

Je oot is gemaakt uit latten op stalen spanten. dat betekend dat je houtwerk gaat werken, en dat moet ook voor de waterdichtheid. Er moet dus een flexibele verfsoort gebruikt worden die het werken van het hout kan volgen. Mogelijk is er dus een verfsoort (2 componenten?) gebruikt die de bewegingen van het hout niet kunnen volgen en dus er af breekt.

En andere mogelijkheid is dat het hout op de een of andere manier (zeik)nat is geweest. Daar houden ook niet alle verfsoorten op.

Op je onderwaterschip is dan een andere soort verf gebruikt die wel tegen de bewegingen in het hout kunnen en/of wel blijft zitten op nat hout.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Fortunella van Frans Maas restauratie 02 juni 2010 20:04 #130826

  • mjanssen
  • mjanssen's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 846
Bedankt voor jullie reacties!

Het schip lag inderdaad al enige tijd te koop. Vorig jaar nog in Lelystad, maar het is vorige zomer overgevaren naar het Blok van Kuffeler in Almere. Daar heeft ze overwinterd.
De vorige eigenaren hadden veel moeite met haar wegdoen. Wat ik goed kan begrijpen. Ze is ook zo slecht niet als ze eruit ziet.
De huidige naam is trouwens Fortune. Maar dat gaat veranderen.
Als iemand mij meer kan vertellen over het schip is dat meer dan welkom! De eigenaren voor de eigenaren van wie ik haar heb overgenomen schijnen geen prijs op benadering te stellen heb ik begrepen. Ookal heb ik hun gegevens, maakt dat het wel lastig.

Tot dusver zien de stalen spanten (ook in de bilge) er prima en robuust uit. Evenals alle teak huiddelen.
Op de boemerang (mijn vorige boot) die qua bouw erg veel lijkt op deze fortunella heb ik een 1 componenten systeem van Sikkens gebruikt. Dit is me maar matig bevallen. Elk jaar toch veel bijwerken, en dat is eigenlijk niet mooi te doen. Ik weet dat teak van nature vettig is, daarom had ik het voor behandeling (met een primer) ook goed ontvet met aceton.
Dat het een 1-componenten systeem wordt ligt wel voor de hand. Het is verschrikkelijk moeilijk om een schip wat buiten staat droog genoeg te krijgen voor 2-componenten, en ook dan is het nog een hele klus dat goed er op te krijgen.
Maar waar kan ik het beste heen voor mijn verf? Tot nu toe is mijn ervaring dat een goedkopere industriële verf net zo goed is als een hele dure van Sikkens bijvoorbeeld. De hoogste prioriteit is dat ik er wat goeds op smeer. Maar waar kan ik dus het beste naartoe?

Een vraag die hier op aansluit: Hoe de delen te behandelen waar de verf van af is op het onderwaterschip? Om die plekken zit antifouling, wat niet overschilderbaar is. Maar daar zal zeker wat verf overheen komen wanneer die plekken weer met primer behandeld worden. En ook het ontvetten is een probleem, want dan neem je de randen van die plekken ook met met bijvoorbeeld aceton, en dat is zeer slecht voor de verf.

Die multiplex laag over het massieve teak dek is voor alsnog een raadsel voor mij. Ten eerste is het teak dek op de meest kritieke punten nog heel mooi. Daar heb ik het een beetje gesloopt om te kunnen inspecteren. En het multiplex deel daaroverheen, vermoedelijk een duurzame hardhout soort (mahonie?) is ook nog helemaal gaaf. Ook tussen het teak, en bovenste multiplex deel kan ik nog geen vocht inwerking bespeuren. Dus het lijkt er nu op dat het zeker geen slechte reparatie is geweest. Dit is uiteraard moeilijk te constateren. Dus ik ga het vrijdag beter onderzoeken. Het lijkt ook alsof het door een vakman geplaatst is, aan de sponningen in het potdeksel te zien. En een vakman zou nooit een slecht onderdek maskeren met een nieuwe plaat. Maar dan blijft het zo dat het onderdek zo rot is als maar zijn kan.
Kan het zo zijn dat het onderdek door condens vorming, slechte ventilatie, en water in de bilge zo slecht is geworden? Of moet het vocht echt van bovenaf gekomen zijn? Het is echt overal rot! Ook in het midden etc. het onderdek gaat er sowieso uit. En met een beetje pech moet het hele dek er af. Maar ik wil gewoon dat het goed zit.

De mast staat door het kajuit dak op de kiel.
In eerste instantie wilde ik ook de onderkant van de mast inkorten. Maar toen de mast van het schip af was, zag ik dat op de plek waar deze door de doorvoer van de kajuit ging, in een ander deel overgaat. Dus het hele deel in de kajuit loopt tot aan het dak. En vanaf daar is er een ander stuk op geschroefd. Ik vermoedt dat er dus een versteviging van binnen zit, die het doorknakken op dat punt voorkomt. Ik durf dus dat punt niet naar beneden te halen door van de onderkant wat af te halen.

Verder, ik wil wat meer te weten komen over het tekenen van een zeilplan. En alles daaromheen. Dus alles over de constructie van een zeiljacht. Kan iemand mij een goed starters boek aanraden?

Bedankt ook voor de link : sailingcolombe.nl
Het schip vertoond een zeer grote gelijkenis, is 40cm langer en iets breder. Maar is ook minder diep.
Het sterkt mij in mijn plannen om met de fortunella ook verre reizen te maken.
Ik vroeg mij al af of dat een beetje te doen is met een dergelijk schip. Maar ik ben dus blijkbaar niet de enige die dat dan vindt.

Ik hoor graag een antwoord op mijn vragen!

groet,

Marius
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Fortunella van Frans Maas restauratie 02 juni 2010 20:43 #130844

Ten eerste
Gefeliciteerd met uw nieuwe aanwinst

Wat een prachtich mooi schip
ik heb mijn ogen menigmaal laten strelen door de lijnen van het scheepje
ik heb zelf overwogen haar te kopen
maar ik haakte af vanwege de doorgestoken mast

Informeer eens bij de betere watersportzaak
naar de Lakken
Le Tonkinois (lak op chineesche oliebasis na vanaf 12 lagen ook onderwater geschikt)
of coulan ( een goede laksoort maar evenals andere lakken niet bestand tegen langdurige waterbelasting)

de werfbaas hier in zutphen heeft een oude maaskruiser
de djarra ( even googlen oude glorie maaskruiser djarra)
deze heeft een bol dek van teakhout
die al ruim tien jaar op het dek zit
en tot op heden is er nog geen nieuwe laklaag overheen gezet

groeten Dyon
varen in weer en wind? Dan blijft uw boot een zorgekind.!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Fortunella van Frans Maas restauratie 02 juni 2010 20:57 #130851

  • Philip
  • Philip's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 8025
Over verf: 2 componenten gaat ook niet werken als je 1 componenten steeds moet bij werken. dat is bij 2 componenten net zo. Misschien nog wel meer omdat het zo hard is. Zeker bij enigzins flexibele ondergronden. Misschien is een soort olie wel een oplossing? Owatrol, coulan, lijnolie, dat soort dingen. Niet voor niks geliefd bij juist bezitters van klassieke boten. Dat is makkelijker en mooier bij te werken en kan prima op flexibele ondergronden. Ik heb er zelf nog geen ervaring mee.

Een dek dat zó slecht is geworden door condens van binnen lijkt mij zeer onwaarschijnlijk. Bij sommige houten boten wordt het plafond niet eens bewerkt en gewoon kaal gelaten. Het is wel zo dat veel boten van binnen uit rotten maar voor het dek lijkt me dat zeer onwaarschijnlijk. Of hij heeft een tijde op z'n kop gestaan of zo.

Met slechte reparatie bedoel ik niet dat het slecht gedaan is. Maar áls (hypotetisch maar mij inziens zeer waarschijnlijk) die extra laag op het dek later is gedaan om het dek te repareren / waterdicht te maken / te versterken is dat in den beginne al een foute oplossing als je weet dat het er onder slecht is. Dat rot gewoon door en met een extra laag er op krijg je het ook niet goed droog zodat het rotten stopt. Dan heb je eigenlijk nog mazzel dat de bovenste laag en het teak nog goed is.

Wat wel misschien mogelijk is dat er lekkages zijn / waren en door het multiplex heen de boel is gaan rotten. Water kan zich door de opbouw van lagen, in multiplex soms raar verplaatsen en een stukje verder ook rottigheid veroorzaken. Maar dan het hele dek?

Bij mijn boot was het dek (ook multiplex) ook rot doordat warer onder de voetrail is binnengekomen. Dat kwam wel ver maar maximaal een halve meter of zo. Wel is bijvoorbeerld rond een lekkend raampje ook daar een veel groter deel van het dek vervangen moeten worden dn het raampje groot was. Maar als ik nog 10 jaar had gewacht was het misschien nog wel een stukje erger en verder gekomen...

Toch blijf ik dneken dat die extra laag een soort van reparatie is geweest. Ik zou me anders niet kunnen bedenken waarom je dat zou doen, over het teak heen.
Laatst bewerkt: 02 juni 2010 20:59 door Philip.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Fortunella van Frans Maas restauratie 02 juni 2010 21:54 #130871

  • mjanssen
  • mjanssen's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 846
Bedankt voor de tips! Olie gaat m niet worden, ik wil het minimale aan blank lak, en olie werk hebben dit keer. Ookal is dat zoveel mooier, ik peins er niet over :cheer:
Ik ben nu echt op zoek naar een goed 1-componenten verf systeem voor het bovenwaterschip. Kuip en dek zullen uit multiplex vervaardigd worden, en in de epoxy gezet worden.

Ik heb inderdaad vernomen dat er zeer veel belangstelling voor het scheepje was. De prijs die er voor gevraagd werd is ook aan de hoge kant.
Ik heb haar kunnen ruilen tegen mijn huidige boot, en de waarde daarvan komt wel redelijk overeen met de vraagprijs. De oude eigenaren hebben zo toch nog een mooi schip om mee te varen. En daar was het ze eigenlijk om te doen denk ik.

Mijn eerste reactie op het dek was inderdaad ook dat het een middel was om het lekken tegen te gaan. En mocht ik vooralsnog geen andere geluiden horen, waar ik eigenlijk op hoop, dan gaat het er helemaal af. Het 'gave' bovendek kan dan dienen als mal voor het nieuwe. Misschien kan ik nog een mooi ander doel voor het teak vinden als het zo mooi is als ik tot nu toe vermoedt. In de handel is het niet te betalen (de betere kwaliteit dan) en het is behoorlijk milieu belastend. Zonde om gewoon in de kachel te smijten. Het nieuwe dek zal bestaan uit multiplex. Ik ben van plan om gewoon één laag van 15mm dik watervast multiplex te gebruiken, van de bouwmarkt. En dat goed te conserveren met epoxy injecteer, dan hars, en dan aflakken met 2-componenten kleurlak.
Een dergelijke plaat okoumé (CE2+) van 250*122 bij de bouwmaat hier in de buurt kost mij 62 euro. Is dat een redelijke prijs voor de kwaliteit? Zijn er nog andere suggesties?

groet, Marius
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Fortunella van Frans Maas restauratie 03 juni 2010 06:21 #130898

  • Philip
  • Philip's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 8025
Ik gebruik zelf 2 lagen van 10mm voor ook een 34 voeter. dat is veel makkelijker te buigen en de verbindingen tussen de platen worden veel sterker door flinke overlappingen tussen de platen. Ook wordt het dek dan egaler, bij 1 maal 15 krijg je snel een soort knikken bij de overgangen als je daar een mooie ronding in wil krijgen. Eventueel kun je ook met 2x 8mm werken. Zo zit het ook bij de meeste boten die ik ken van die lengte. 1 x 15mm vind ik zelf erg moeilijk te buigen.

Verder over de kwaliteit: er zijn forummers die alles wat bij de bouwmarkt afkomt flink afkraken. Zo erg ben ik niet maar voor iets als ene dek zou ik toch een beetje oppassen. Het normale multiplex heeft binnen in openingen, in de lagen kunnen stukjes missen. zaag maar eens zo'n plaat door. Als daar vocht komt kan het zich snel over een groter gebied verspreiden en constructief is het daar wat minder sterk maar dat moet op zich niet erg zijn. Ik gebruik zelf door-en-door okoumé garantiemultiplex van bij de plaatselijke houthandel. Dat geeft 15 jaar garantie op de verlijming maar garandeert vooral dat de fineerlagen binnen 100% zijn, geen openingen. Ze zijn wel duurder maar met een goed gesprek bij de houthandel en een grote afname viel het prijsverschil mee.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Fortunella van Frans Maas restauratie 03 juni 2010 07:19 #130906

  • Pylk
  • Pylk's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1255
Marius,

Wat een moed! Zelf hebben we vorig jaar een stalen zeeschouw gekocht waar aardig wat werk aan zat en zit. Hoewel: De voldoening bij weer een mooi opgeknapt stukje werk, doet ook veel goed. Gelukkig heb ik een blik kinderen ;) die me steeds weer helpen :).

Wat het kopen van verf betreft: je kunt aardig besparen door via internet te kopen. Ik koop vaak via verfgroothandel de prijs van verf is daar ongeveer tweederde van wat je in de verfwinkel betaalt. Scheepsverf is net zo'n site, daar heb ik geen ervaringen mee. Op het forum kun je meer ervaringen vinden omtrent bestellen via internet.

Succes
De tweede grondwet naast goed zeemanschap is:
\"Memme\'s wetterwille is silerswet!\"

http://www.home.deds.nl/~5a3/
Laatst bewerkt: 03 juni 2010 07:23 door Pylk.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Fortunella van Frans Maas restauratie 03 juni 2010 10:16 #130933

  • Herman
  • Herman's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2127
Je hebt jezelf een flinke klus op de hals gehaald.

De kajuit: Als je dezelfde vorm weer terug wilt, dan neem ik aan dat je kartonnen mallen hebt gemaakt?

Het dek: Ook al is het bovenste multiplex blijkbaar door een professional gelegd, dit hoeft niet te zeggen dat het de juiste oplossing was. (dat blijkt ook). Wellicht is er een handige timmerman geweest die gewoon de opdracht heeft gekregen: "Multiplex erover en niet zeuren". U vraagt, wij draaien...

Het onderste multiplex moet helemaal weg. Als je geluk hebt, kan je het bovenste multiplex losschroeven en zagen, en dan de teakdelen losschroeven. Na schoonmaken en schuren zijn deze wellicht voor de kuip te gebruiken, of als je heel veel mazzel hebt kan je ze weer voor het dek gebruiken.

De onderste laag multiplex moet gewoon verdwijnen. dat is simpel. Kijk dan ook goed de spanten en schotten na op rot. Houtrot is een schimmel, en dat wil nog wel eens doortrekken in andere delen. Dan kan je dat nu ook beter vervangen.

Voor het nieuwe dek raad ik ook 2 lagen multiplex aan, in halfsteens verband, en het liefst de overgangen met een ruime afschuining "scarf" van 1:8 (minimaal) tot 1:20. 1:8 is met een beetje geluk nog wel te zagen met een cirkelzaag.

Als je het plafond van decoratie wilt voorzien, dan is het voor het leggen van de eerste tijd het ideale moment om bijvoorbeeld "latten" in de onderkant van de plaat te frezen. Ook kan je de boel dan al lakken. Wil je de bovenkant in epoxy, dan raad ik aan ook de onderkant nu in de epoxy te zetten. Dat scheelt heel veel geklooi boven het hoofd. De kajuit en kuip kan je ook zo doen, de rest van de boot zou ik zeker niet in de epoxy zetten. (of je moet akelig grondig tewerk gaan). Als de delen die in epoxy gezet zijn, maar rondom erin staan.

Als je dan die 2x8mm op het dek hebt, dan kan je afwerken met een laagje glasweefsel, en naar wens teak, lak of antislipverf.

Over ontvetten: Teak en ander hout laat zich lastig ontvetten. met een doek met aceton wrijven is niet genoeg om de vetten mee te nemen. De truc met ontvetten is het drijfnat maken van de oppervlak met de oplosser, en dan de oplosser weer weg te halen met een schone doek. Alleen dan boek je succes. Overigens heb ik nooit serieuze problemen gehad met het lakken van teak.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Fortunella van Frans Maas restauratie 03 juni 2010 12:37 #130959

  • Apae
  • Apae's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6599
Ha, nu weet ik tenminste waar ik een paar weken geleden aan de steiger bij de Blocq van Kuffeler naar heb gekeken!

Gefeliciteerd met de aaankoop, schip ziet er als een veelbelovend project uit. Op het eerste gezicht leek de romp, ondanks de ontbrekende verf, in heel behoorlijke staat te zijn. Ik zou wel goed naar steven en spiegel kijken overigens.

Kwa verf gebruik ik zelf op een teakhouten sloep simpele epifanes eencomponent. Is op basis van lijnolie, ik doe niets bijzonders aan ontvetten voor schilderen, en onthecht niet. Wel, omdat het een vrij zachte verf is, ga ik uit van minimaal elke twee seizoenen een verse laag over de bestaande ondergrond.

Kwa dek verwacht ik dat het oude onderdek al slechter werd, en er vervolgens niet voor is gekozen alles te slopen en opnieuw te beginnen, maar een nieuwe deklaag over het bestaande dek te zetten. Ik zou proberen het teakdek zorgvuldig te verwijderen en te hergebruiken op het dek (verlijmen, niet schroeven). Waar nodig aanvullen met nieuw teak: na een jaartje vergrijzen zijn de kleurverschillen wel weg.

Mijn ervaring met een mahonie garantplaat kajuitdak was ook, dat na 35-40 jaar de plaat flink gaat delamineren, ook bij mij was het hout vrij vochtig. en zoals Philip zegt, een halve meter vanaf doorvoeren en randen gewoon slecht, daartussenin zat nog wel nieuw-waardige plaat.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Fortunella van Frans Maas restauratie 07 juni 2010 21:26 #131656

  • mjanssen
  • mjanssen's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 846
Alweer dank voor jullie reacties!

Inmiddels is het sloop werk begonnen. Het achterdek, en delen van het gangboord zijn verwijderd.
Er komt onder het multiplex inderdaad een mooi intact teak dek uit. De latten daarvan ga ik, danwel gezaagd in stroken van 250cm opnieuw door de vandiktebank halen en dan kijk ik wel wat ik er mee doe.
Het moet er toch echt allemaal uit want het onderdek is waardeloos! De dekspantjes zijn redelijk. Alleen de balk in de lengte richting onder het gangboord aan de kajuit zijde is totaal weggerot. Dus dat is het eerste wat ik ga maken, zodat ik een beetje heen en weer kan over het schip.

Ik ben van plan om het nieuwe dek op te bouwen uit twee lagen multiplex van 10mm per laag. En dan alles goed in de epoxy, ook de kopse kanten. Nu verkopen ze bij de bouwmaat water bestendige plaat van 250*122. En dan voor de prijs van 60 euro per stuk. Dit is geen garant plaat die gegarandeerd 15 jaar meegaat, maar die is ook 30 euro duurder. Of is er iemand die mijde 'gewone' wbp plaat afraad?
Ook ben ik van plan om mijn epoxy aan te schaffen bij mrboat.nl. Voorheen ging ik altijd naar polyservice. Maar dit scheelt gewoon zoveel geld! Zijn daar slechte ervaringen mee?

De romp heb ik nog eens goed nagelopen, en alleen het midden van de spiegel is rot. Daar moet een nieuw stuk teak in. En ook wat kopse kanten van de latten zijn slecht. Dus ik zet er een paar nieuwe stukken in. Voor de rest is het schip hard!

Dus voorlopig ben ik nog bezig met slopen. De kajuit is op het kajuitdak na ook al weg. Dus binnenkort maar eens met een staalborstel op de slijpmachine de stalen spanten kaal halen en het houtwerk eens mooi schuren. vanbinnen. Dat is nu het handigst aangezien het schip nu van alle kanten geventileerd is :cheer: .

Ik houd jullie op de de hoogte!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Fortunella van Frans Maas restauratie 07 juni 2010 22:03 #131664

  • Philip
  • Philip's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 8025
Hmm ik zou je toch adviseren om garantieplaat te gebruiken. De verlijming is niet alleen gegerandeerd maar ook dat er geen openingen in de tussenliggende lagen zitten. Zaag maar eens zo'n bouwmaat plaat door! Zoals gezegd betaalde ik na wat onderhandelen bij de lokale houthandel hetzelfde voor garantieplaat. Ik gebruik zelf gewoon multiplex alleen voor het interieur.

Bovendien is de bouwmaat vaak goedkoop (ik haal er genoeg, vooral voor niet-boot klussen) maar niet echt op het gebied van multiplex. De gamma is dan vaak goedkoper en ik geloof niet dat bouwmaat multiplex beter is dan die van de Gamma. Biede staan soms al krom in de schappen.

Mr Boat schijnt prima te zijn al hebben ze maar 1 soort vrij dunne hars. Ik heb er zelf geen ervaringen mee, ik haal mijn epoxy ergens anders waar ze een grote keus hebben in harsen en de prijzen ongeveer gelijk zijn als bij mr.boat en bij polyservice.
Mr Boat en Polyservice schelen in de grotere verpakkingen trouwens maar iets van 15%.

ga je dat wat je slootp weer precies zo opbouwen of ga je je eigen draai er aan geven? En heb je dan tekeningen of zelf de boel gedocumenteerd?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Fortunella van Frans Maas restauratie 08 juni 2010 09:53 #131714

  • mjanssen
  • mjanssen's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 846
Dank Philip,

Voor multiplex ga ik dan nog even verder zoeken. En maar eens de prijzen tussen polyservivce en mrboat vergelijken. Bij mrboat hebben ze inderdaad maar een gering aanbod. En ik wil de kopse kanten van het dek verzadigen met injecteer hars, en dat hebben ze daar niet.

Het plan is wel om het schip weer zo te maken als het was. Alles wordt op foto vastgelegd. En het sloopwerk gaat maar tot een bepaalde hoogte, zodat alles wat vervangen wordt weer gemakkelijk terug in de oude positie te plaatsen is.

Groet,

Marius
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Fortunella van Frans Maas restauratie 08 juni 2010 15:44 #131786

  • JRomkes
  • JRomkes's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5160
injecteer is ook meestal niet nodig, en doet vrij weinig.
Ik ben zelf fan van SP qua epoxy, beetje prijzig, maar goede kwaliteit en uitgebreide documentatie beschikbaar. Al is dan niet bepaald nodig voor de meeste mensen. Ook gebruik ik vaak hars van HP-textiles. Hebben een beter aanbod, en hars met een langere open tijd.
West system is trouwens ook een prima hars, en ook verschillende harsen voor verschillende doeleinden te koop, maar ook vrij prijzig.

qua mr boat en polyservice, volgens mij zit er geen verschil in kwaliteit. Ik gebruik ze vrijwel nooit meer. Ik heb vaak problemen met de temperatuur die ze aankunnen, maar je dek maak je toch geen donkere kleur :)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Fortunella van Frans Maas restauratie 08 juni 2010 16:20 #131794

  • Tusker
  • Tusker's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1405
Hallo Marius ,
Dapper hoor om aan zo'n projekt te beginnen .
Op je vraag wie een geschikte verfleverancier zou kunnen zijn , heb je misschien hier iets aan ;
Remmers Bouwchemie in Hoogeveen .
tel;0528-229333
groet,
herman
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Fortunella van Frans Maas restauratie 10 juni 2010 14:28 #132296

  • koko
  • koko's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 15784
Marius, wat een geweldige uitdaging ben je aan gegaan, respect!


Heb niet het hele topic tot de laatste letter gelezen, maar mijn oog viel wel op de plaatkeuze. Ik kwam veel en graag bij de Bouwmaat, niks op aan te merken, maar voor zo'n boot als de jouwe ging ik een deur verder. De Bouwmaatjes bestellen hout per scheepslading en hebben voldoende aan redelijke kwaliteit. Het wordt immers voor het overgrote deel binnen en droog gebruikt. Gelijk hebben ze.

Echter, jouw schip ligt op het water, gaat mogelijk zout water ontmoeten en ligt veel en vaak in de volle zon, of juist regen.
Dat eist andere kwaliteit. Daar komt bij dat het per vierkante meter veel geld zal blijven, maar per jaar liggen die verhoudingen ineens heel anders. Ik raad je dan ook aan om met een gedegen plan, eventueel foto's en materialen eens langs te gaan bij de fijnhouthandel. Amsterdam of Arnhem zijn de bekendste. Zij verkopen enkel hout, die gasten funtioneren niet op zuurstof maar op houtstof. Het zijn echte kenners.
Persoonlijk heb ik zeer goede ervaring met Arnhem, een betrokken en deskundig team. Laat je eens door hen voorlichten over plaatmateriaal, je zal zien dat er een hele wereld achter schuil gaat.
Daarnaast hebben grote verfmerken specialisten in dienst die on scene advies kunnen geven. Stuur AKZO (Sikkens) eens een mail en leg je situatie eens voor. De verfsystemen en mogelijkheden zijn oneindig en zij weten waar het over gaat. Het is een heel chemisch proces waar dingen gebeuren die de gewone sterveling volstrekt ontgaat, maar hen niet.

Succes!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Fortunella van Frans Maas restauratie 10 juni 2010 20:41 #132400

  • Herman
  • Herman's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2127
@ Susho: Probeer eens SR8500 met SD8605 van Sicomin. Tg van >90 graden, en zeer fijn verwerkbaar.

@ topcistarter: Ik ben benieuwd hoe die stalen spanten onder de verf vandaan komen. De waarde van injecteerepoxy is beperkt. Ik heb er wel eens testjes mee gedaan, en gek genoeg maakt de viscositeit niet zoveel uit, hoever e.e.a. het hout indringt. Het heeft hooguit invloed op de snelheid van indringen. Ditzelfde merkte ik bij vacuuminjectie.

Mocht je wat nodig hebben, ik heb eventueel reactieve verdunner voor epoxy. Wordt eigenlijk alleen bij dicht hardhout gebruikt, maar als het je geruststelt...
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Fortunella van Frans Maas restauratie 13 juni 2010 21:37 #132823

Hallo Marius,
Fortunella's zijn iroko heb ik begrepen.
plyetyhraan 2 component is flexibel en hard/kras vast en behoud glans.
Dat hout over je teak, is een goedkope oplossing voor het lekkende rotte onderdek, bovendien nog meer gewicht aan dek..
grt
Henro
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.205 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl