In mijn vorige boot, een 3-4ton s-spant lag een vergelijkbare motor (yanmar). En met die motor had ik ruim voldoende vermogen. Ook met flinke stroom tegen.
Het was een ongelofelijk betrouwbare motor, en ik ben er helemaal weg van. misschien dat ik de motor nog het meest mis van het vorige bootje.
10pk lijkt me wel weinig voor een fortunella. Bij mij is dan ook de originele sabb vervangen voor een motor met 30pk.
Ik zou niet weten of het verstandig is om de motor te vervangen. Of het uit dezelfde motor meer vermogen halen een goed idee is. Er gaat op dit moment een vergelijkbaar schip van Frans Maas, een breeon (
www.sailingcolombe.nl) de wereld over met eenzelfde motor...
Het gevoel wat zo'n motor geeft (mij in ieder geval gaf) is onvervangbaar. Over het algemeen zijn ze erg makkelijk te onderhouden, wat eigenlijk wel een pre is aan boord.
Dat het dek lekt is erg zonde! Ik zou zeggen dat het zo snel mogelijk helemaal dicht moet zijn. Bij mij lag er ook een teak dek op, wat helemaal gaaf was, alleen het onderdek was net papier! Eeuwig zonde dat het dek nu in de containers ligt. Voor mij geen teak meer. te gevoelig voor inwateren. Ik heb al diverse dekken gerepareerd, en altijd gaat het om inwatering bij de naden.
Nog even een kleine update van het project:
De spiegel is al voor een deel vervangen. Dit door eiken latten van een duim dik te lamineren. Het wordt best netjes allemaal. Foto's volgen.
Ook is de motor winterklaar gemaakt. De motor startte in één keer! Alleen verdenk ik de waterpomp ervan lek te zijn. Vermoedelijk gescheurd in de vorige winter. Toen
lag het schip in het water. Het was me alleen niet opgevallen toen ik er mee aan het varen was afgelopen voorjaar.En dat was toch een stuk van 20km. Er stond ook nauwelijks water in de bilge na het varen. Niet meer als het lek water door de kajuit wat er aan het begin in stond.
Komende weken heb ik er weer wat meer tijd voor, en dan wil ik de romp dicht hebben.
Groeten, Marius