Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten
In deze sectie horen alleen topics welke een project beschrijven. Hiervoor gelden bijzondere regels. De beschrijving van het project staat centraal, reacties van zowel de Topic Starter (TS) als andere leden zijn alleen toegestaan indien deze rechtstreeks betrekking hebben op de projectinhoud. Zie ook de forumregels die hierop van toepassing zijn.

Onderwerp: Fortunella van Frans Maas restauratie

Re:Fortunella van Frans Maas restauratie 07 sept 2010 15:30 #147266

  • mjanssen
  • mjanssen's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 846
Ik heb toch (veel) minder tijd dan de bedoeling was toen ik de ruil deed. Dus de verkoop is meer uit noodzaak. Maar ik ben niet van plan het schip weg te geven. En zolang het nog van mij is zal er aan gewerkt worden. Laat het dan maar twee jaar duren, dan kan ik er mee varen en is het niet meer te koop.

grt, Marius
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Fortunella van Frans Maas restauratie 13 okt 2010 20:38 #154610

Zo dit draadje is redelijk op sterven na dood..
nu ga ik de winter in met mijn Fortunella..
Klussen dus.. het dek wat door de vorige eigenaar er nieuw op gezet is, lekt!!!
mag deze winter dus met de Fein-multimaster al het rubber eruit vissen, en vervolgens nieuw aanbrengen, het elektriek is aan vervanging toe, de mast en beslag behoeft wat energieke aandacht..en ik vind mijn Sabb 10 pk ietwat te licht..kan je zo"n motor niet wat oppeppen? denk ik dan, een semi langzaamloper ietwat grotere kop erop en andere injecteur..moet te doen zijn toch? ik wil de klank van deze 1 pitter niet kwijt namelijk..
andere prop erop, vroeg al bij Kiwi om raad..afwachten maar..
ik bedoel 10 pk op 6 ton is te doen maar met max 10 km per uur kom je er wel erg langzaam, dan weliswaar met een leuk geluidje..en relaxed..heb inmiddels wel gemerkt dat met bft7 het manouvreren net even te kielle kielle word..iemand een idee?
grt
Henro
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Fortunella van Frans Maas restauratie 14 okt 2010 07:02 #154658

  • nardus
  • nardus's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6107
Die motor is idd wat aam de kleine kant in sommige situaties.
Ik las in het Northwind blog dat een zelfde boot een uur of wat probeerde tegen de stroom in te motoren om weg te komen bij gevaarlijke rotsen. Maar als je alleen op de grevelingen vaart...
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Fortunella van Frans Maas restauratie 14 okt 2010 09:51 #154698

  • mjanssen
  • mjanssen's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 846
In mijn vorige boot, een 3-4ton s-spant lag een vergelijkbare motor (yanmar). En met die motor had ik ruim voldoende vermogen. Ook met flinke stroom tegen.
Het was een ongelofelijk betrouwbare motor, en ik ben er helemaal weg van. misschien dat ik de motor nog het meest mis van het vorige bootje.
10pk lijkt me wel weinig voor een fortunella. Bij mij is dan ook de originele sabb vervangen voor een motor met 30pk.
Ik zou niet weten of het verstandig is om de motor te vervangen. Of het uit dezelfde motor meer vermogen halen een goed idee is. Er gaat op dit moment een vergelijkbaar schip van Frans Maas, een breeon (www.sailingcolombe.nl) de wereld over met eenzelfde motor...
Het gevoel wat zo'n motor geeft (mij in ieder geval gaf) is onvervangbaar. Over het algemeen zijn ze erg makkelijk te onderhouden, wat eigenlijk wel een pre is aan boord.

Dat het dek lekt is erg zonde! Ik zou zeggen dat het zo snel mogelijk helemaal dicht moet zijn. Bij mij lag er ook een teak dek op, wat helemaal gaaf was, alleen het onderdek was net papier! Eeuwig zonde dat het dek nu in de containers ligt. Voor mij geen teak meer. te gevoelig voor inwateren. Ik heb al diverse dekken gerepareerd, en altijd gaat het om inwatering bij de naden.

Nog even een kleine update van het project:

De spiegel is al voor een deel vervangen. Dit door eiken latten van een duim dik te lamineren. Het wordt best netjes allemaal. Foto's volgen.
Ook is de motor winterklaar gemaakt. De motor startte in één keer! Alleen verdenk ik de waterpomp ervan lek te zijn. Vermoedelijk gescheurd in de vorige winter. Toen
lag het schip in het water. Het was me alleen niet opgevallen toen ik er mee aan het varen was afgelopen voorjaar.En dat was toch een stuk van 20km. Er stond ook nauwelijks water in de bilge na het varen. Niet meer als het lek water door de kajuit wat er aan het begin in stond.
Komende weken heb ik er weer wat meer tijd voor, en dan wil ik de romp dicht hebben.

Groeten, Marius
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Fortunella van Frans Maas restauratie 15 okt 2010 17:57 #155026

Ja ik heb het ook gelezen, Northwind met een ton meer..
Het is niet echt meer van deze tijd..daarom ook wel weer zo leuk.. zo'n 1 pitter..je ziet mensen wel kijken..
en ik weet uit ervaring dat zo'n 1 pitter met een redelijk zwaar vliegwiel niet te vervangen is voor een snelloper met hetzelfde aantal pk's dat werkt niet, daarom dacht ik, als ik er nu een kiwi prop op zet en een ietwat andere injector en misschien kop, dat ik dan aan de 15 as pk kom..
vraag is dus heeft iemand dit ooit getracht?
wel weer leuk om uit te vinden..
groet
Henro
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Fortunella van Frans Maas restauratie 15 okt 2010 18:25 #155038

  • web
  • web's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5680
Een factor anderhalf meer vermogen is wel erg veel, dan moet het maximum toerental heel fors omhoog bij gelijkblijvende cylinderinhoud, en de thermische huishouding van de motor wordt ook danig op de proef gesteld.

Oftewel ik denk niet dat dat realistisch is. Een opgefokt 1-cylindertje wat op z'n tenen loopt is gewoon niet de juiste motor voor een schip van zes ton.

Ik zou dus de 1-cylinder verkopen (daar is best vraag naar) en toch maar een grotere motor kopen... die in langzaamloper uitvoering echt niet heel veel anders klinken dan je huidige 1-cylinder.
Laatst bewerkt: 15 okt 2010 18:26 door web.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Fortunella van Frans Maas restauratie 15 okt 2010 20:13 #155069

Ja het is een aardige upgrade, ik weet dat het te doen valt met grotere motoren..dus ik vroeg me af of..
deze direct gekoelde plofjes komen nooit boven de 55 graden celsius zo te zien..ook niet op 1000 rpm..vandaar mijn vraag..
andere uitlaat, koel pompje etc..misschien wel iets teveel van het goedde..maar zo'n 1 cilinder is geweldig..start tenslotte altijd..en wanneer niet dan ook gewoon niet.
kiwi prop beweert 15% meer vermogen op de schroef te krijgen.
nu kan dat al snel aangezien er nu een 2-blads onderhangt..en zelfs met vol achteruit, omschakelen naar vol vooruit de motor niet 1 seconde door zijn hoeven gaat..verwacht ik eigenlijk dat er niet het maximale vermogen uitgehaald wordt,
De motor weegt 220kg..niet al te weinig..het gaat niet zomaar kapot.al heb ik begrepen dat de kopen wel gevoelig zijn, e.e.a. door de lage intrede van het koelwater en de diam. van de buis...zoals ik het zie..ik ben geen machinist maar...
heb ooit in een grijs verleden een brons 220pk 4 ED meer lucht gegeven, door er 2 ventilatoren op te zetten(voordruk) en toen moest er aardig wat bijgesteld worden op de injectors en brandstofpomp..andere nozzels o.a. dit was een motor met 300rpm wel een vergrote uitlaatgassen temp. maar de koeling was bij te houden, dus wel heel andere koek maar het heeft mij schijnbaar een onverwoestbaar vertrouwen gegeven in die zware motoren.
ahum 10 pk is niet zwaar, ik doel op het gewicht natuurlijk..
groet
Henro
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Fortunella van Frans Maas restauratie 15 okt 2010 20:17 #155071

Marius misschien moet ik jouw schip maar kopen..
bedenk ik me net..
grt
Henro
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Fortunella van Frans Maas restauratie 15 okt 2010 20:23 #155073

was het allen maar om je, toiletdeurtjes en het vooronder, bij mij helaas verheenenweert..
grt
Henro
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Fortunella van Frans Maas restauratie 08 nov 2010 19:40 #159325

  • mjanssen
  • mjanssen's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 846
De deurtjes zijn misschien wel het mooiste van het hele schip :P Die hebben samen met de motor en het bijgeleverde tuig de doorslag gegeven voor de koop. Ze zaten wat slecht in de posten, de koperen scharnieren waren uitgelubberd. Maar ik heb ze vervangen en ze gaan nu heel soepel.

Zowel aan bb als aan sb zitten de langs dekspanten van gelamineerd eiken er nu in.
Een poging om de spiegel te vervangen is in eerste instantie mislukt.Ik heb geprobeerd om massieve delen eiken pas te krijgen maar ik ben er gewoon niet tevreden over. Foto's volgen nog. Dus die gaat er weer uit. Het was een tijdrovende en kostbare klus, dus jammer dat het opnieuw moet.
Omdat de kopse kanten van de huiddelen ook zwaar beschadigd, ofwel weg zijn, is het zeer lastig de juiste vorm terug te krijgen. Deze uiteinden zaten op de spiegel gespijkerd. En dat heeft er in geresulteerd dat ze helemaal gaar waren. De rest van het schip is met m6 boutjes aan de spanten gebout. Ook is het heel moeilijk de huiddelen zo te verlengen dat ze mooi strokend zijn met de rest van het schip.
Ik heb de boot ook eens nauwkeurig op elk plekje geïnspecteerd. En de romp is in verrassend goede staat. Op de spiegel, en een heel klein plekje van 1cm bij 1cm bij de roerkoning na is er nergens rot te vinden! Ook de meeste stalen spanten zijn na het verwijderen van het ergste roest nog dik genoeg. Ook op de essentiële plekken zoals onder het mastspoor.

Afgelopen zaterdag was ik op de klassieke botenbeurs in enkhuizen, en heb daar een mooie RVS cilinder vormige diesel tank op de kop weten te tikken. Er zat een vetus van kunstof in de boot, en die was bagger.

Binnenkort zal ik weer wat foto's plaatsen.

Grt, Marius
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Fortunella van Frans Maas restauratie 15 mrt 2011 15:52 #183109

  • mjanssen
  • mjanssen's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 846
Het is alweer een poosje geleden. Maar in de tussentijd ben ik behoorlijk opgeschoten met het houtwerk. Er is 80m2 watervast oukumé aangeschaft voor dek, kajuit, en al het andere, maar daar zal ik later verslag van doen.
Nu ben ik volop bezig met de motor, die weer op zn plek moet nu de fundatie netjes in de verf staat.

En over die motor terug plaatsen heb ik 3 vraagjes.
te beginnen met:
De twee achterste steunen van mijn volvo penta 2003 zijn aan vervanging toe, maar de vraagprijs voor orginele nieuwe is achtelijk hoog. Nu zijn er verschillende alternatieven op de markt voor maar een fractie van de prijs van volvo. Zelfs vetus is goedjkoper, maar ik hoop te kunnen slagen bij exalto. Maar welke steun komt overeen met originele? Nergens kan ik de maat voor demping terug vinden van mijn huidige steunen, om ze dan vervolgens weer te vergelijken met anderen. Er is al een email naar exalto gestuurd voor advies, maar wellicht kan ik via dit forum ook wijzer worden.

De rechter voorsteun is ook stuk. De steunen voor op de motor bestaan uit een voetplaat met een m16 draadeind erop gelast. Bij de rechter voorsteun is dus dat draadeind op de las gebroken. Vermoedelijk komt dat doordat de achetrste 2 steunen die wel voor een deel uit rubber bestaan versleten zijn. Op de motor zelf zit dan wel weer een beugel die gedempt wordt, waar de starre voorsteunen danop gemonteerd zijn. Deze rubbers tussen het blok en de beugel lijken nog in orde. Ik kan geen scheurtjes oid. ontdekken. Voordeel is volgens mij ook dat deze dempers niet vast gevulkaniseerd zijn (of wat dan ook) zoals de achtersteunen. Maar dat er een bout doorheen loopt, en de rubbers op hun plek houdt.
Nu is mijn tweede vraag of ik op die kapotte voorsteun gewoon weer een nieuw stuk m16 kan lassen?? Of beter door en door bouten? Want zelfs voor zo iets simpels durven ze bij volvo de hoofdprijs te vragen. En dat terwijl die dingen gewoon op de las kunnen breken!

Vraag 3: De motor lijkt goed uitgelijnd te zijn geweest. Al ben ik een leek, de schroefas is waterdicht, ziet er netjes uit, en lijkt geen speling te hebben, of welke vorm van slijtage te vertonen. De motor zelf loopt, start en reageerd ook prima. Dus het enige wat ik kan bedenken waardoor 3 van de 4 motorsteunen kaduuk zijn is de ouderdom. Of dat deze te licht uitgevoerd zijn? Of moet ik toch het probleem ergens anders zoeken?

Ik ben van plan om de motor, die nu in de kajuit ligt, gewoon weer zelf terug te plaatsen, met veel aandacht zo neer zetten als die stond met nieuwe steuntjes eronder, en er vanuit gaan dat het goed zit. Of moet er een expert met apperatuur bij te pas komen? ik heb wel eerder een diesel in en uit gebouwd, alleen was de schroefas speling al zo ernstig dat de onnouwkeurig door mij veroorzaakt (als die er was) verwaarloosbaar is.

Groeten, marius
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Fortunella van Frans Maas restauratie 15 mrt 2011 18:03 #183141

  • Philip
  • Philip's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 8031
De stap om naar exhalto te stappen is al een goede. Die hebben voor mij ook uit hun tabbelenboek een setje steuntjes opgezocht en kosste een fractie van de yanmar-steunen (iets van 125 tegen 600(!) voor een setje.

Verder zou je je tot ADT kunnen richten (www.adtbv.nl), die hebben mij ook een en ander geadviseerd, berekend en geleverd. Ze kwamen met dezelfde steunen als uitkomst als exhalto maar leveren wel aan particulieren. Ook heeft ton me nog een hoop wijzer gemaakt over afdichting, hoe te stellen en over de pythondrive. Ton van ADT is ook actief via het forum van watersport.nl
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Fortunella van Frans Maas restauratie 17 mrt 2011 14:37 #183593

  • mjanssen
  • mjanssen's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 846
Dankje voor de tips. Ik heb nog geen reactie ontvangen. Maar nu zag ik dezelfde rubbers als die er nu onder zitten voor 50 euro per stuk te koop. Wel een tik duurder nog als wat exalto kan leveren, maar voordeel is dat ze direct pas zijn, en ik dus niets hoef te gaan boren, tappen enz. Alleen heb ik ook mijn twijfels bij de kwaliteit van die originele volvopenta steunen. Het is gewoon een rubber blok met een V-naad onderin, die op een metalen voetje gevulkaniseerd is. Het feit dat ze beide van het voetje losgekomen zijn geeft al aan dat ze niet goed vast hebben gezeten. Want het rubber zelf zou nog mee kunnen... De aanhechting is gewoon slecht. Zijn er nog ervaringen hiermee die dat bevestigen?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Fortunella van Frans Maas restauratie 17 mrt 2011 14:47 #183598

  • Philip
  • Philip's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 8031
Ik zou al je rubbers in één keer vervangen, zeker als je andere soorten rubbers gaat gebruiken.

Bovendien zijn de rubbers gewoon slijtage onderdelen die 1x om de zoveel jaar vervangen moeten worden. Als die rubbers uit het begintijd van je blokje komen, zou dat best eens het geval kunnen zijn. Die rubbers worden vaak harder in de loop der jaren en dan gaan ze sneller stuk. Ook kunnen ze niet goed tegen olie. Als er lang olie of diesel heeft gestaan op zo'n rubber, zou dat ook de oorzaak tot kapot gaan of loskomen kunnen zijn.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Fortunella van Frans Maas restauratie 17 mrt 2011 14:56 #183603

  • mjanssen
  • mjanssen's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 846
Ik weet dat het slijt, en dat de tijd van vervangen na 18 jaar wel gekomen is (ze zijn het eerste setje). Maar je zou toch denken dat als de bevesting rubber-staal beter was het allemaal wel wat degelijker was.. Andere steunen zijn als het ware omsloten door de stalen voetplaat en bevestiging plaat. Alleen deze van volvo lijken me wat zwakjes uitgevoerd. Het aanhechting oppervlak van rubber-staal is ook best klein... En de rubber blokken zijn relatief hoog, waardoor ze makkelijk kantelen lijkt me. Er is trouwens geen olie of diesel lekkage rondom de motor gevonden.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Fortunella van Frans Maas restauratie 17 mrt 2011 14:58 #183604

  • mjanssen
  • mjanssen's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 846
Daarom vraag ik me ook af of het wel waard is om veel meer geld voor het gemak van monteren, maar tevens ook voor slechtere steunen neer te leggen. Als ze dan ook slechter zijn...
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Fortunella van Frans Maas restauratie 17 mrt 2011 16:52 #183628

  • Capolavoro
  • Capolavoro's Profielfoto
mjanssen schreef :
Alleen deze van volvo lijken me wat zwakjes uitgevoerd.
was bij vroegere volvo-auto's (amazon, 140) ook zo. Een rubber blok met aan twee kanten een plaatje ijzer met draadeind.
Dat ging zomaar los. Heb eens de hele motor van een Volvo 144 zo'n 15cm naar opzij gehad, helemaal van de rubbers gesprongen....
groet
t
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Fortunella van Frans Maas restauratie 17 mrt 2011 18:09 #183649

  • mjanssen
  • mjanssen's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 846
Dus dan moet ik de moeite die het kost andere steunen pas te maken maar voor lief nemen. Eerst maar even afwachten wat exalto ervan zegt. Morgen maar eens bellen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Fortunella van Frans Maas restauratie 17 mrt 2011 18:12 #183650

  • Philip
  • Philip's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 8031
Ja ik heb mij mij de boel ook flink moeten aanpassen, vooral de hoogte scheelde zo'n 4cm. Toch maar gedaan, kan ik in de toekomst ook die goedkopere maar toch goede demprs blijven gebruiken.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Fortunella van Frans Maas restauratie 18 mrt 2011 12:30 #183832

  • sigdock
  • sigdock's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2793
Over het uitlijnen: wat voor koppeling zit er tussen de keerkoppeling en de scchroefas? Zit daar helemaal niks tussen (zoals bij mij), zit er iets van een Bullflex oid tussen of zit er een homokineet, al dan niet voorzien van een stuwdruklager tussen? Dat laaatste is verreweg het mooiste, dus ook het duurste, en het eenvoudist om uit te lijen aanegzien daar een grote afwijking is toegestaan. Een Bulflex is een tussenoplossing, die accepteert een afwijking van een paar graden maarda nheeft 'ie het ook wel gehad. En als alles star achter elkaar staat dan mag er geen afwijking zijn maar dan is het gebruik van motorrubbers ook niet aan te raden.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Fortunella van Frans Maas restauratie 18 mrt 2011 15:15 #183889

  • Herman
  • Herman's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2127
Sterker nog, motorrubbers kunnen dan het einde van je eindlager betekenen. Dan hoort de motor vast op de dragers gemonteerd te zijn.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Fortunella van Frans Maas restauratie 18 mrt 2011 19:05 #183942

  • mjanssen
  • mjanssen's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 846
De schroefas zit direct dmv een flens op de keerkoppeling gemonteerd. Maar dit zit al 18 jaar zo?
Toen ik de bouten van de flensen los haalde bleven de flensen precies zo tegen elkaar liggen als toen ze vast zaten...
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Fortunella van Frans Maas restauratie 18 mrt 2011 20:24 #183962

  • Ronk
  • Ronk's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 118
Dat betekend dat je motorsteunen de stuwkracht moeten opvangen, dus die moeten behoorlijk hard/stug zijn, en die steunen met die V-rubbers zijn daar niet geschikt voor dat is ook de reden dat de voorste draadeinden zijn afgebroken.
Door de stuwkracht wordt de motor van achter omhoog gedrukt en dan staat het helespul niet meer uitgelijnd.

Exalto is idd hiervoor het beste adres zij kunnen aan de hand van het motor type en opsteling de best isolatiegraad berekenen en steunen adviseren.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Fortunella van Frans Maas restauratie 19 mrt 2011 06:36 #183981

  • mjanssen
  • mjanssen's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 846
Dank voor de antwoorden!

Het is wel heel vreemd dat daar tijdens de installatie van de motor niet op gelet is. Het s volgens mij professioneel gebeurt namelijk (er is een factuur geloof ik) Ik zal eens gaan kijken wie dat gedaan heeft, volgens mij een bedrijf in naarden 18 jaar terug. Die kunnen mij vast meer vertellen.Zoals het hele zwikje er nu bij staat moet ik dus zeker niet zo willen?

Groeten,

Marius
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Fortunella van Frans Maas restauratie 21 mrt 2011 11:33 #184451

  • mjanssen
  • mjanssen's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 846
Helaas geen factuur gevonden. Wel wat papieren van NEBIM handelsonderneming b.v. Daar zal de motor dan wel vandaan komen...

In het volvo penta instructie boekje wordt ook (kort) gesproken van een schroefas verbinding d.m.v een flens op de uitgaande as van de keerkoppeling en een flens op de schroefas zelf. Mocht de motor niet in lijn staan. Dan moeten of de flexibele (rubberen) steunen versteld worden, of de starre opstelling veranderd worden door dunne plaatjes tussen de motor en fundatie te plaatsen.

Wat ik er uit op maak is dat het normaal is om flexibele steunen te hebben.
Ook heb ik contact gehad met exalto, en die zeggen dat ik gewoon flexibele motorsteunen kan plaatsen type pc100 met hardheid 45 sh. Volgens hen moet ik het maar laten zoals het is (het is niet ideaal) maar het kan niet veel kwaad zeggen ze daar.
nu zit ik alleen met de voorste steunen. Moet ik de rubber blokken die op de beugel gemonteerd zitten ook gaan vervangen? Of lekker laten zitten? Die krengen kosten 126 euro per stuk... Ze lijken nog wel inorde te zijn. Dan kan ik gewoon 2 nieuwe starre steuntjes maken die op de flexibel opgehangen beugel gemonteerd worden.
Dus:
-wel/geen flexibele steunen?
-exalto pc100 45 shore goed?
-De steunen voor laten zitten?

Groet,

Marius
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.190 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl