Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten
In deze sectie horen alleen topics welke een project beschrijven. Hiervoor gelden bijzondere regels. De beschrijving van het project staat centraal, reacties van zowel de Topic Starter (TS) als andere leden zijn alleen toegestaan indien deze rechtstreeks betrekking hebben op de projectinhoud. Zie ook de forumregels die hierop van toepassing zijn.

Onderwerp: Fortunella van Frans Maas restauratie

Re:Fortunella van Frans Maas restauratie 14 juni 2010 09:09 #132868

Respect>>>>> :) :) :)

Ik zou willen dat ik ene plek had voor zo een project.
Schitterende lijn heeft die boot zeg. Als die klaar is heb je ene plaatje


Maar zag ik nu dat ze 12.000 voor die andere vragen??? Ik zou bijna met moeders gaan praten!!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Fortunella van Frans Maas restauratie 14 juni 2010 09:27 #132870

  • sigdock
  • sigdock's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2793
Ziet er inderdaad wel uit als een buitenkansje, 12K is niet echt heel duur voor een dergelijke klassieker...
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Fortunella van Frans Maas restauratie 14 juni 2010 11:39 #132886

  • Apae
  • Apae's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6599
Ik zie dat die andere is gerestaureerd met epoxy. Dat wil zeggen, staat geadverteerd als een hout-epoxy schip uit 1959, en daar geloof ik niet erg in...

Als iemand gaat kijken, raad ik 'm dus aan een expert op het gebied van epoxy-restauraties mee te nemen, of er zelf een te zijn. De kans is groot dat de lage prijs verklaard kan worden door een nauwelijks te herstellen fout bij die epoxy-behandeling, en 12.500 euro is wel een beetje veel voor het bouwnummer en lijnenplan...
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Fortunella van Frans Maas restauratie 14 juni 2010 23:53 #132976

De betreffende Fortunella, is 17 jaar geleden met een polyester laag en epoxy bekleed, als een nieuwe schil..heb geen enkel probleem kunnen vinden, het zit vast, geen osmose, en dicht.
de naden zijn eerst gefreesd en daarna met een flexibele kit ( die de Bultjerwerf ook gebruikt)opgevuld, waarna de binnenkant ook gedaan is met alleen epoxy, ook daar geen gang verkeerd, mede doordat het schip een flinke tijd op de wal heeft gestaan, was de Iroko huid voldoende droog.Een knoepert hard schip dus.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Fortunella van Frans Maas restauratie 15 juni 2010 06:03 #132981

  • Herman
  • Herman's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2127
Is het nou met polyester of epoxy gedaan? Dat kan wel een verschil maken...

En hout moet rondom in de epoxy, of helemaal niet. Dikke balken in de epoxy kan weer tot andere problemen leiden, zeker bij temperatuursverschil in de balk. Het nog aanwezige vocht (altijd zo'n 8-12%, maar vaak meer) kan aan de koude kant gaan ophopen. Dat is op zich geen probleem, zolang het hout er maar tegen kan en geen rot ontstaat.

Als het goed gedaan is, dan heb je er weinig werk aan.

Als het niet goed is gedaan, dan ben je nog wel even bezig. Waarbij aangemerkt wordt dat Iroko geen probleemhout is.

Het hoeft dus zeker geen duur bouwnummer te zijn...
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Fortunella van Frans Maas restauratie 15 juni 2010 09:54 #133036

  • Apae
  • Apae's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6599
@Heronshipping: ben jij de eigenaar/verkoper van die tweede Fortunella? Of geinteresseerd in het schip? Ben wel benieuwd: het zou natuurlijk leuk zijn twee van die schepen heir op het forum te hebben.

Zelf ben ik, in verband met eigen negatieve ervaringen, vrij sceptisch over epoxy-behandelingen op bestaande schepen. Dat zal al wel duidelijk zijn geweest :P

Zeker bij een schip dat van hardhout is gebouwd, zoals een iroko Fortunella, vraag ik me dan af waarom de behandeling ooit is uitgevoerd. Zoals Herman al aangeeft is iroko geen probleemhout, maar dat geldt dus ook als het schip NIET in de epoxy staat.

Mijn mahonie Vrijheid is ooit onder de waterlijn in de polyester gezet, vermoedelijk omdat het ding door matige spanten ging werken en lekken. Als ik ruimte en tijd heb, gaat die laag er nog een keer af en restaureer ik het onderwaterschip met vers hout.

Is de extra laag polyester, dan is de hechting aan het hout van de oorspronkelijke huid minder groot dan bij epoxy, met de kans dat zich water tussen de twee huiden verzamelt en een rottingsproces start. Hoe slecht de huid van mijn vrijheid is, laat zich dus raden, al lijkt het van binnenuit en met kloppen buiten allemaal nog heel redelijk.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Fortunella van Frans Maas restauratie 15 juni 2010 15:48 #133098

  • JRomkes
  • JRomkes's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5160
polyester over een houten schip, dan begint het bij mij al te kriebelen.
(en niet alleen omdat het slijpsel jeukt)
Met epoxy moet je al oppassen dat het niet fout gaat( een schroefje door de laag heen kan al problemen geven) maar polyester, dat is gewoon wachten tot het fout gaat, en niet bijster lang ook.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Fortunella van Frans Maas restauratie 15 juni 2010 19:56 #133150

Hallo allemaal,
Wel het is een polyester mat, gedrenkt in epoxy (eerst primer etc..)
Nu omdat het er al zoooo lang opzit, en ik het met eigen ogen heb gezien moet ik zeggen dat het er hard op zit, kloppen geeft het geluid van...juist Iroko,terwijl ik heb geleerd, dat polyester bekleding een "doodskleed" betekend, maar daar is hier geen sprake van..
Het dek was rot en opnieuw aangebracht en helemaal in de epoxy gezet, voordat het teakdek er weer opgelegd is.
Op zeeschepen gebruiken we tegenwoordig heel veel 2 componenten systemen en dus ook epoxy,..ook op hout..en het blijft zitten..terwijl zeeschepen ook nogal "werken".
Ik zal navragen waarom er polyester mat is gebruikt..er is wel eerst professioneel advies in gewonnen.
En ja ik ben geïnteresseerd..
groet
Henro
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Fortunella van Frans Maas restauratie 16 juni 2010 06:06 #133199

  • Apae
  • Apae's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6599
Als je serieus geinteresseerd bent, dan raad ik je aan om een specialist op het gebied van epoxy-op-houten-boten mee te nemen voor een keuring.
Het kan zijn, dat alles heel goed gebeurd is, en dat er in de 17 tussenliggende jaren geen problemen zijn opgetreden, maar een professionele keuring lijkt me erg verstandig om dat zeker te stellen.
Dat hoeft geen officieel erkend scheepsexpert te zijn: ik heb in zo'n geval meer vertrouwen in een vakman die weet waar hij naar moet kijken.
Hout op zeeschepen wordt volgens mij tegenwoordig vooral niet-constructief toegepast, waardoor het aan heel andere krachten blootstaat dan een complete romp. Onderschat verder vooral de invloed van leeftijd niet: hier hebben we het over een romp van zo'n 50 jaar, die een kleine 20 jaar geleden een (hopelijk) levensduurverlengende behandeling heeft ondergaan. Het gemiddelde zeeschip wordt in dit land na 20 jaar trouwe dienst uitgevlagd naar het buitenland en verdwijnt na nog eens 20 jaar naar de sloop.
Laatst bewerkt: 16 juni 2010 06:09 door Apae.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Fortunella van Frans Maas restauratie 16 juni 2010 17:28 #133322

  • mjanssen
  • mjanssen's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 846
Dank voor jullie reacties!

Volgens de vksj (vereniging klassieke scherpe jachten) werden de fortunella's zowel uit teak als iroko gebouwd. Ik moet toch nog even onderzoeken wat voor hout het in dit geval is.
De romp is wel onder invloed van de zon egaal grijs gekleurd op de plaatsen waar geen verf meer zit. Dit wijs toch meer in de richting van teak?
Het bouwnummer van dit schip is trouwens 60. Dus het is vlak na de andere fortunella waar we het over hebben gebouwd.
Het interieur is in mijn geval wel helemaal van teak en mahonie. En zo was ook het dek van teak.

Het dek is er nu helemaal af. Er lag inderdaad een mooi intact teak dek onder het multiplex. Maar omdat het onderdek zo slecht was heb ik het er allemaal af gesloopt. De teak delen heb ik uiteraard bewaard.
Erg zonde allemaal.

Het onderwaterschip staat in mijn geval van buiten ook in de 2-componenten. Dit is jaren geleden gedaan, en zo goed dat ik er niets aan hoef te doen. Van binnen is het hout min of meer kaal, en overal keihard.

Een epoxy mat is anders dan een polyester mat. Een polyester mat bestaat uit ongeweven glasfibers. Terwijl een epoxy mat eigenlijk altijd geweven glas is.
Verbeter mij als ik fout zit.

Gr,

Marius
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Fortunella van Frans Maas restauratie 16 juni 2010 18:18 #133331

  • Herman
  • Herman's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2127
Er is geen epoxymat of polyestermat. Het is allemaal glasvezel. En die glasvezel kan er op verschillende manieren uitzien. Als roving (draad op een klos), als CSM (korte vezels in alle richtingen, bijelkaar gehouden door een binder), als weefsel, als woven roving (grof weefsel), als legsel (2 of meer lagen op elkaar gelegd in verschillende richtingen, en met een stikdraad aan elkaar gezet). En nog meer mogelijkheden.

Nu is er altijd verwarring over wat je waarvoor kan gebruiken.

Weefsel: polyesterhars en epoxyhars
Legsel: polyesterhars en epoxyhars
CSM: alleen polyesterhars. (de binder lost niet op in epoxy)

CSM: (de middelste)


Woven roving:


Weefsel, verschillende stijlen. Vierkant is meer voor vlakkere delen, keper voor sterk gekromd.


Legsel, hier voorzien van een draadje koolstof (zwart) en een draadje aramide (geel)


(fotos van www.brandscomposiet.nl en www.selcom-srl.com)

----
Over de houtsoort: Alle rode / donkere houtsoorten vergrijzen, dat is zeker niet uniek voor teak.
Laatst bewerkt: 16 juni 2010 18:20 door Herman.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Fortunella van Frans Maas restauratie 16 juni 2010 18:27 #133333

  • mjanssen
  • mjanssen's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 846
Weer wat geleerd ;) Bij mij zit er in ieder geval geen mat op het hout. De romp is gewoon geschilderd met een keiharde verf, die zeer goed hecht, en er na al die jaren nog goed op zit.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Fortunella van Frans Maas restauratie 19 juni 2010 07:49 #133741

  • mjanssen
  • mjanssen's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 846
Welk houtsoort kan ik het beste gebruiken om dek spanten van te maken? Er is voornamelijk mahonie gebruikt. Maar dat wordt mij toch te duur. Wat is een goed alternatief? Eiken is ook aan de prijs. Essen wordt veel toegepast in de scheepsbouw, en is aanzienlijk goedkoper. Het wordt alleen zo snel lelijk bij buiten toepassingen. Het is ook behoorlijk hard en sterk. Zijn hier nog nadelen aan?

Ook ben ik van plan de wandputtingen aan de buitenzijde van de romp te monteren. Wat zijn de voors en tegens?
Mijn ervaring is dat de puttingen ter hoogte van het dek altijd inwateren. En aangezien ik een multiplex dek ga maken wil ik geen enkel risico lopen.
Ik ban van plan RVS strips te maken en die met veel RVS boutjes aan de romp te bevestigen. Goed idee?
De huidige puttingen zitten aan de stalen spanten van het schip en zijn ter hoogte van het dek bijna door geroest.

Gr, Marius
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Fortunella van Frans Maas restauratie 19 juni 2010 11:48 #133801

  • Apae
  • Apae's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6599
mjanssen schrijft:
Welk houtsoort kan ik het beste gebruiken om dek spanten van te maken? Er is voornamelijk mahonie gebruikt. Maar dat wordt mij toch te duur. Wat is een goed alternatief? Eiken is ook aan de prijs. Essen wordt veel toegepast in de scheepsbouw, en is aanzienlijk goedkoper. Het wordt alleen zo snel lelijk bij buiten toepassingen. Het is ook behoorlijk hard en sterk. Zijn hier nog nadelen aan?
Voor de keus qua houtsoort zou ik me laten leiden door de vraag, hoe snel je opnieuw werk wilt hebben. Essen is een lichte hoputsoort, die erg flexibel is maar ook redelijk rotgevoelig. De meeste bootjes met essen spanten hebben inmiddels nieuwe spanten...
Alternatief zou je bij een kozijnenmaker hout kunnen inkopen wat ze mahonie noemen, maar het waarschijnlijk niet is. Heb ik ook gedaan voor mijn kajuit, en de prijs lag niet hoog.
Ook ben ik van plan de wandputtingen aan de buitenzijde van de romp te monteren. Wat zijn de voors en tegens?
Mijn ervaring is dat de puttingen ter hoogte van het dek altijd inwateren. En aangezien ik een multiplex dek ga maken wil ik geen enkel risico lopen.
Ik ban van plan RVS strips te maken en die met veel RVS boutjes aan de romp te bevestigen. Goed idee?
De huidige puttingen zitten aan de stalen spanten van het schip en zijn ter hoogte van het dek bijna door geroest.
Voor: relatief eenvoudige montage.
Tegen: lelijk, blijft hangen aan de steiger, je romp watert in, je moet opnieuw sterkteberekeningen uitvoeren of je romp dat hebben kan anders trek je die open.

Het verhaal van lekkage gaat voor elke dekdoorvoer op, niet uitsluitend voor wantputtingen. Als je het multiplex rond de puttingen kops goed coat met epoxy, en de puttingen zorgvuldig kit, is er niets tegen de oorspronkelijke manier.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Fortunella van Frans Maas restauratie 19 juni 2010 12:27 #133812

  • Herman
  • Herman's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2127
De fout zit er vaak in dat er te weinig ruimte is gelaten voor kit. Ofwel, de boel is te krap passend.

Een wantputting werkt altijd iets. De kit moet die werking wel goed op kunnen vangen. En daarvoor heeft het een bepaalde kitbreedte nodig.

Ik zou het multiplex ca. 10mm vrijhouden, de kopse kanten goed in de epoxy zetten (dus minimaal 3x), de bodem van het gat voorzien van tape, zodat de kit daar niet hecht, en dan de boel goed afkitten. (na alles goed ontvet te hebben.)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Fortunella van Frans Maas restauratie 20 juni 2010 17:46 #133974

  • mjanssen
  • mjanssen's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 846
Het wordt nog even afwegen wat betreft de puttingen. Als ik ze van binnen wil bevestigen (vervangen dus) moet er een nieuwe plaat op gelast worden met nieuwe puttingen. Nu zit die stalen plaat op de spanten gelast. Als ik nu een RVS putting wil bevestigen, geeft dit dan problemen op de plaatsen waar die op gewoon staal gelast wordt?

Heeft iemand ervaring met houthandel ggoedkoop in diemen? Ze hebben een hoop meranti in vele maten op vooraad voor een niet al te hoge prijs. Weet iemand misschien iets van de kwalitiet van deze houtsoort bij ggoedkoop? Of is dat hetzelfde spul wat ze in een willekeurig bouwmaat verkopen? Want daar ben ik niet gek op eerlijk gezegd.


Gr, Marius
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Fortunella van Frans Maas restauratie 20 juni 2010 19:11 #133998

  • Herman
  • Herman's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2127
De houthandel ken ik niet, dus geen uitspraak. Als het bij je in de buurt is, zou ik eens gaan kijken. Bevalt het niet, dan ben je zo weer weg.

RVS en gewoon staal is onderling te lassen, in de regel. Laat het wel doen door iemand die weet waar hij mee bezig is.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Fortunella van Frans Maas restauratie 20 juni 2010 22:31 #134031

  • Apae
  • Apae's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6599
Geen kennis van ggoedkoop. Mijn hout komt overigens van een niet-watersport houthandel in Friesland: Visser in Spannenburg.
Zoals al gezged iets wat op mahonie lijkt, waarschijnlijk meranti. Mooi dicht hout, met heel weinig spint.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Fortunella van Frans Maas restauratie 01 juli 2010 10:23 #135772

  • Ronk
  • Ronk's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 118
Goedkoop is een bouwmarkt voor aannemers en staat goed aangeschreven met redelijke prijzen, maar het gaat om het hout, en merantie en essen is niet duurzaam.

Wat ook belangrijk is ga je de spanten buigen onder stoom of ga je de spanten rond zagen of ga je spanten lamineren uit dunnere stroken.

Als je gaat buigen is essenhout het beste maar zoals gezegt van een lage duurzaamheids klasse.

Ik zou eikenhouten planken kopen daar buigbare stroken uitzagen en die op een mal aan elkaar lijmen.

Als je in de buurt van Diemen woont, ga dan eens kijken in de houthaven bij de Amsterdamse fijn houthandel die hebben een z.g. stukkenloods waar je zelf stuken tegen een leuke prijs kan kopen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Fortunella van Frans Maas restauratie 02 juli 2010 09:50 #135878

  • mjanssen
  • mjanssen's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 846
Dank Ronk!

Ik heb een eiken vloertje op de kop weten te tikken. Ligt al zes jaar opgestapeld in huis, dus is goed droog. En de maten zijn goed. Ik zaag één plank in drie stroken van 20*40mm.
De amsterdamsefijnhout ken ik goed, ben er vaak geweest, maar ik vind ze toch erg aan de prijs.

Nu moet ik alleen nog een mooi stuk iroko voor de spiegel vinden. Zo ook +- 10 degelijke multiplex platen voor het dek en de kajuit. De kajuit wordt denk ik gemaakt van een plaat met mahonie dek fineer, of een door en door mahonie plaat. Zodat er toch nog wat blank gelakt hout aan het schip zit.

Op het moment ben ik nog bezig met het verwijderen van het potdeksel, wat heel voorzichtig moet gebeuren om de romp intact te laten. En binnenkort ga ik de stalen spanten schoonmaken. Er is op sommige plekken veel roest, maar volgens mij blijft er na het verwijderen daarvan genoeg staal over voor een stevige constructie.
Hoe kan ik het onderhoud aan de spanten het best aanpakken?
Het plan is om met de krabber al het roest zoveel mogelijk te verwijderen, en dan met een staalborstel op de boormachine de rest te doen. Moet het staal helemaal blank? En wat kan ik er het beste opsmeren?

Groet,

Marius
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Fortunella van Frans Maas restauratie 02 juli 2010 11:17 #135895

  • Apae
  • Apae's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6599
Met een staalborstel op de boor krijg je een glanzende laag van het smeren van de borstel. Daaronder blijft roest zitten.
Je kan dus beter na die behandeling nog eens grof schuren, of in plaats van de staalborstel een perago-schijf nemen.
Kwa behandeling voor staal boven de waterlijn lijkt me Caprotech RX5/RX10 uit de autowereld prima. Dat is een coating op lijnoliebasis (RX5), die je met een niet afgevende laag (RX10) afwerkt. Daarna kan je dan de kleurlak gebruiken die je wilt.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Fortunella van Frans Maas restauratie 10 juli 2010 21:37 #136930

Hoi Marius,
Waarom gebruik je geen betonplex? voor je dek?
al is dat niet zo buigzaam, beter is, denk ik dunne platen te gebruiken die je dan in bijvoorbeeld 2 lagen, overlappend aanbrengt dan blijft het mooi de dekronding volgen en de naden zijn overlapt.
p.s. ik heb die andere fortunella gekocht, met tekeningen, mocht je interesse hebben.
grt
Henro
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Fortunella van Frans Maas restauratie 11 juli 2010 18:56 #137041

  • Herman
  • Herman's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2127
Betonplex is berken, en dat wil je niet op je schip. ik zou gewoon okoume nemen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Fortunella van Frans Maas restauratie 12 juli 2010 10:05 #137110

aziatisch betonplex is van meranti voorzien van een fenol film, de randen moeten wel gesealed.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Fortunella van Frans Maas restauratie 12 juli 2010 11:02 #137126

  • trotti
  • trotti's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 8183
Is betonplex niet voorzien van een hele harde en gladden toplaag? Hoe combineer je dit met een anti-slipdek??

Groeten,
Globe_Trotti
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.184 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl