Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten
In deze sectie horen alleen topics welke een project beschrijven. Hiervoor gelden bijzondere regels. De beschrijving van het project staat centraal, reacties van zowel de Topic Starter (TS) als andere leden zijn alleen toegestaan indien deze rechtstreeks betrekking hebben op de projectinhoud. Zie ook de forumregels die hierop van toepassing zijn.

Onderwerp: Mijlpaal

Mijlpaal 08 okt 2017 21:58 #880666

  • AdB
  • AdB's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 2840
Geweldig!! Likt me heerlijk om er zo tegen aan te kijken.
Nogmaals chapeau voor je doorzettings-vermogen.

A
Tornado sport
Een monohull is eigenlijk een multihull die niet "af" is...
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Mijlpaal 09 okt 2017 06:26 #880699

Geweldig! Dat is ook bij mij het woord dat opkomt. Naast iets als 'samensmelting' en 'éénwording'!
Sinds 21 augustus 2008
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Mijlpaal 09 okt 2017 07:23 #880713

  • TuuLeVi
  • TuuLeVi's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5379
was ontzettend wijs zeg!!
1e eigenaar & rallykampioen Rauno_Aaltonen: "... as my daughter is called Tuulevi, meaning a light wind. The word tuulee is a verb meaning the wind blows. Tuulevi is a dialect word meaning a very light blow."
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Mijlpaal 09 okt 2017 07:53 #880723

  • Albert 45
  • Albert 45's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 12083
Ben vol bewondering. Klasse! :)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Mijlpaal 09 okt 2017 08:01 #880725

  • Philip
  • Philip's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7406
Erg gaaf hoor!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Mijlpaal 09 okt 2017 09:28 #880765

  • Hen3
  • Hen3's Profielfoto
  • Offline
  • Admin
  • Berichten: 12159
Wat een geweldig project is het toch. Ik mocht het al eens bij je in de werkplaats bewonderen, maar nu je het in deze staat ziet en alles ziet samenkomen wordt die bewondering alleen maar groter!

Respect voor je doorzettingsvermogen! 10 jaar...
Hendri (Team Zeilersforum.nl)
Jeanneau Sun Light 30 'Eau Revoir'.
Laatst bewerkt: 09 okt 2017 09:36 door Hen3.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Mijlpaal 09 okt 2017 15:16 #880892

  • Koezt
  • Koezt's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7364
Diep respect! Zeer strak werk!






En nu als de sodemieter in je hok om die dingen aan elkaar vast te knopen :whistle:
Dehler Duetta 94 - Koezt
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Mijlpaal 09 okt 2017 19:21 #881009

  • koko
  • koko's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 14511
Geweldig Hennie, na al dat werk eens een 360 om de romp,heen kunnen lopen :woohoo: :woohoo:
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Mijlpaal 09 okt 2017 20:42 #881035

  • Ensor
  • Ensor's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 136
Goed zeg! Gefeliciteerd met deze mijlpaal!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Mijlpaal 09 okt 2017 20:48 #881040

Dank dank, leuk.
Helaas moet ik ook nog gewoon werken dus het zijn steeds maar kleine stapjes. Maar veel zichtwerk realiseren in relatief korte tijd, het afbreken van het hok (nee Koertz, daar ga ik niet in terug ;) en afgelopen weekend met de drijver (wat zijn die dingen eigenlijk groot) zijn leuke en motiverende activiteiten.

Na vorige week eerst nog een testje heb ik het afgelopen weekend ook de Beams nagehard in de "oven". Dat ging eigenlijk wonderwel goed. Het kleine blaaskacheltje heeft drie standen en in stand 2 werd het 48 graden en standje 3 53 graden. De nacht door op stand 2 en de hele Zondag op stand 3 en Zondagavond weer uitgezet. Vanavond (dus na 24 uur zonder warmte toevoer) was het nog 29 graden. Dat is dus een mooi geleidelijk proces geweest. Dat carbon moet nu topkwaliteit zijn. Ben ik ook blij mee :)
Henny (Team Zeilersforum.nl)

It is when you are riding out your first gale in a boat you have built yourself that you wonder about some of the doubtful workmanship that went into her - John Guzzwell

www.fram.nl
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Mijlpaal 09 okt 2017 21:02 #881045

ik heb ooit in 6 jaar een Baltic 37 ( 1 romp) gebouwd, jij 3 rompen in 10 jaar best wel een prestatie.
bestede uren was ca 5000, bij jouw 8-9000?
geen sponsor alhier
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Mijlpaal 09 okt 2017 21:26 #881057

Ben in 2003 van start gegaan, dus nog wel wat langer dan 10 jaar. 8-9000uur was de planning maar ik zit al dik boven de 10.000 echte uren. De boot is 12.6m en dat is heel veel boot in je eentje, te veel eigenlijk. Er zitten aan deze trimaran ook onderdelen waar heeeel veeeel uren in is gaan zitten. Er is ook geen bouw- en plaatmateriaal, alles moet gemaakt worden. Nog steeds ben ik niet in staat om behoorlijk te plannen, dat is geen doen. Als je wereldwijd kijkt hoeveel F-39 trimarans ook daadwerkelijk al zeilen zijn die op de vingers van één hand te tellen. Een commerciele bouwer in Canada is er op failliet gegaan en andere commerciele Farrier bouwers wagen zich er blijkbaar niet aan. Er wordt nog een F-39 in NL gebouwd, redelijk parallel aan die van mij, maar dan wel full time. Geeft een beetje troost ;)

Op mijn website houd ik de kosten en uren wel bij maar die pagina heeft wel een update nodig met de ontwikkelingen van dit jaar.

5000uur in 6 jaar is een enorme prestatie, dat red ik niet, hooguit 6-700 uur per jaar
Henny (Team Zeilersforum.nl)

It is when you are riding out your first gale in a boat you have built yourself that you wonder about some of the doubtful workmanship that went into her - John Guzzwell

www.fram.nl
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Mijlpaal 10 okt 2017 06:25 #881091

  • 3Noreen
  • 3Noreen's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 10093
Je nadert het moment dat je voor het eerst te zien krijgt hoe “ze” in vol ornaat uitziet. Voor mij was dat een van de meest indrukwekkende ervaringen die ik heb meegemaakt. Hier een plaatje van Noreen die Roos en ik in 9 jaar tijd gebouwd hebben. Vooraf aan de bouw maar eigenlijk ook achteraf kun je niet voorstellen hoeveel werk er voor nodig is om zo’n project voor elkaar te krijgen.


“Het is ontzettend cliché om te zeggen dat het persoonlijke politiek is, maar in een tijd waarin wetenschappers, grote bedrijven en overheden er steeds beter in worden om het menselijk brein te hacken, klinkt het onheilspellender dan ooit. ” Yuval Noah Harari
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Mijlpaal 10 okt 2017 08:41 #881138

Een megaklus, diep respect voor het realiseren daarvan in 9 jaar. Noreen is in de werkplaats aan huis gebouwd. Dat was ook mijn voorwaarde om aan zo'n project te beginnen. Dat geeft een veel mindere belasting op je sociaal leven en je kunt veel effectiever met de tijd om gaan. Fram is ongeveer voor de helft thuis gebouwd en voor de andere helft in de huidige werkplaats. Dit vanwege een verhuizing in 2000 naar een woning met tuin en ligplaats aan het IJsselmeer, heel mooi, maar zonder werkplaats, en dat valt vies tegen. Anyhow, het eind is in zicht en we gaan lekker door. Eveneens komt het eind van mijn werkzame leven in zicht dus ik zie het maar als een goede pensioen voorziening, in alle opzichten :)
Henny (Team Zeilersforum.nl)

It is when you are riding out your first gale in a boat you have built yourself that you wonder about some of the doubtful workmanship that went into her - John Guzzwell

www.fram.nl
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Mijlpaal 10 okt 2017 09:46 #881159

  • FMJ
  • FMJ's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5184
Bij de meeste simpelere bootbouwprojecten valt het mij altijd op dat het bouwen van de romp veel minder tijd kost dan de afwerking. Nu valt plamuren en schilderen daar ook onder, maar toch: hoe zie jij dat? Hoe lang denk je als ze straks drijft nog bezig te zijn met uitrusten, intimmeren en afwerken?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Mijlpaal 10 okt 2017 10:50 #881180

  • 3Noreen
  • 3Noreen's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 10093
Mijn ervaring met het bouwen van een tri is dat het nog veel erger is. De hoofd romp is slechts een kwart van het werk. Met de floats ben je op de helft. Beams op driekwart en dan nog en kwart aan interieur en liflafjes. Het plamuren en schilderen hoort gewoon bij de rompen.
Ik prijs me gelukkig dat Noreen niet kan inklappen. De hoeveelheid extra werk die daarvoor er nog bij komt is misschien nog eens 20% van de bouwtijd.
Pas sinds twee jaar vaar ik langer met Noreen dan ik nodig had om hem te bouwen. Het doel van zo'n ding is toch het varen nietwaar ?
“Het is ontzettend cliché om te zeggen dat het persoonlijke politiek is, maar in een tijd waarin wetenschappers, grote bedrijven en overheden er steeds beter in worden om het menselijk brein te hacken, klinkt het onheilspellender dan ooit. ” Yuval Noah Harari
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Mijlpaal 10 okt 2017 21:16 #881352

Vanavond maar eens wat aandacht besteed aan de administratie met o.a. een update van een paar grafiekjes.

Weliswaar is de bouw nog lang niet klaar en zullen de cijfertjes nog flink veranderen, toch geeft het wel een aardige indruk waar nou de meeste tijd in is gaan zitten.


Wat hierin mij opvalt is dat 11% van de bouwtijd is besteed "other" dwz inproductieve zaken zoals opruimen, schoonmaken, manouvreren met de rompen, lummelen. Best nog veel.
Het meerendeel van de bestede tijd op dit moment blijkt dus toch in het interieur te zitten en als goede tweede al het verdere constructieve werk aan de buitenzijde. "Foam hull half construction" en "Glassing and vacuum infusion" is samen 16% en betekent het bouwen van de kale rompen. Verrassend vind ik ook dat het bouwen van de roerconstructie (incl. reserve systeem) en het zwaard evenveel werk is geweest als het bouwen van de 4 beams. Dat had ik niet gedacht. Overigens moeten die beams nog worden voorzien van fairings dus daar gaan nog wel wat uurtjes bij komen.


Ook duidelijk zichtbaar is de eindsprint die ik aan het begin van dit jaar heb ingezet. Dwz. per vandaag 1120 uurtjes, wordt een record jaartje dus maar wat ik ook niet heel lang nog blijf volhouden.
Henny (Team Zeilersforum.nl)

It is when you are riding out your first gale in a boat you have built yourself that you wonder about some of the doubtful workmanship that went into her - John Guzzwell

www.fram.nl
Laatst bewerkt: 11 okt 2017 06:29 door Noballast.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Mijlpaal 10 okt 2017 21:24 #881354

die eindsprint is herkenbaar. bij elk project heb je een datum bedacht van nu gaat ie het water in en zeilen. een aantal weken voor die datum moet er nog heel veel wat vooraf niet heel duidelijk gepland was.
dus nog meer gas geven, en dat lukt dan meestal ook.
toen mijn Baltic eindelijk in het water lag moest ik gewoon afkicken, en een invulling aan de ontstane vrije tijd te geven.met name door de week, elk weekend weer of geen weer werd er gezeild.
geen sponsor alhier
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Mijlpaal 11 okt 2017 08:10 #881411

  • Anjo
  • Anjo's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 12204
Ik vind t knap dat mensen die een eigen schip bouwen t ook af maken.
En jij bouwt er eigenlijk 3....dus driewerf chappeau ;)
Stuurman aan wal ;-)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Mijlpaal 13 okt 2017 18:52 #882022

  • Brassman
  • Brassman's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 654
Ik zie nergens in de tabel een column voor tijd besteed aan joe zeer informatieve site en het rapporteren alhier ;) , respect !



B)
Catch that Wind!
Laatst bewerkt: 13 okt 2017 18:54 door Brassman. Reden: invoegmisser
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Mijlpaal 13 okt 2017 19:00 #882025

Diepe buiging, respect
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Mijlpaal 13 okt 2017 22:15 #882063

Ik neem mijn hoed diep af voor je. Bikkel!
Contest 36s Camelot
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Mijlpaal 14 okt 2017 16:02 #882190


En vanmiddag ook de andere drijver naar beneden gehaald. Hier kon ik beter bij dus ging wel wat makkelijker, hoewel, klein krasje doordat ik de rail van de overheaddeur aantikte met de romp. Geeft niet, hij moet toch nog een keertje groen worden.


Overgepakt met de loopkat om de drijver naar zijn plek te manouvreren.


Op de kop gelegd. Nu schuren zodat ik morgen beide ow's van de drijvers in de Coppercoat kan zetten.

Voor nu even genoeg mijlpaal en wat zorgen minder. Hoewel, nu gaat het piekeren over de uitlijning van beide drijvers en de vouw symmetrie ernstige vormen aannemen. Nou ja, veel valt er ook niet aan af te stellen. De carbon scharnieren in romp en Beams zijn stijf ingelamineerd, hopelijk in lijn. Zal mij benieuwen hoe dat uitpakt :ohmy:
Henny (Team Zeilersforum.nl)

It is when you are riding out your first gale in a boat you have built yourself that you wonder about some of the doubtful workmanship that went into her - John Guzzwell

www.fram.nl
Laatst bewerkt: 14 okt 2017 16:11 door Noballast.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Mijlpaal 14 okt 2017 17:35 #882212

  • Solution
  • Solution's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1234
Woorden schieten te kort....
Beneteau Oceanis 40
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Mijlpaal 14 okt 2017 18:47 #882228

  • ilCigno
  • ilCigno's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 16456
Valt er nog wel iets af te stellen aan het scharniermechanisme? Met excenters bijvoorbeeld?
Timo
Compromis 888 'il Cigno'
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.283 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl