Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten
In deze sectie horen alleen topics welke een project beschrijven. Hiervoor gelden bijzondere regels. De beschrijving van het project staat centraal, reacties van zowel de Topic Starter (TS) als andere leden zijn alleen toegestaan indien deze rechtstreeks betrekking hebben op de projectinhoud. Zie ook de forumregels die hierop van toepassing zijn.

Onderwerp: motor eruit en boot blijft in het water.

Re: motor eruit en boot blijft in het water. 02 feb 2013 07:41 #364037

Ik heb precies dit gehad nij mijn toenmalige Ford Taunus eind tachtiger jaren. Wilde eerst moeilijk en later alleen met starthulp starten ( spuitbustje) maar liep wel , als hij eenmaal liep tenminste.
Maar ja , voor dat soort motoren kun je makkelijk een andere kop bij de sloop halen.
Misschien is er ergens een sloopmotor te vinden of heeft iemand een kapotte motor in de schuur liggen met een bruikbare kop . Maar makkelijk lijkt me dat niet.
Misschien op martplaats en co.?

Overigens is er nogal wat putcorrosie te zien in de ene cilinder.Waarschijnlijk is er ook al langere tijd water in gekomen , mogelijk door dat scheurtje.
Hoe ziet die cilinder er zelf uit. Als je daar corrosie zit bijv. in de cilinder op op de pakkingvlakken vrees ik dat een andere kop ook niet veel zal helpen.
Ad
Laatst bewerkt: 02 feb 2013 08:25 door Yellow Boat.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: motor eruit en boot blijft in het water. 02 feb 2013 08:07 #364045

Frank, wat erg voor je. Ik heb het hele verhaal op de achtergrond meegelezen en was behoorlijk onder de indruk van je progressie en de hulp die je hier, met name van Fer, kreeg. Ik hoop dat het kan worden opgelost met een tweede hands kop.
Succes! Ik blijf het volgen.

Groet,
Rob
Na een periode van stilte ben ik er weer...!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: motor eruit en boot blijft in het water. 02 feb 2013 08:34 #364051

  • frankrijk
  • frankrijk's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1085
Bedankt voor jullie reacties. Ach, ik ga er ook geen drama van maken, hoor. Inmiddels zit ik een beetje op internet te zoeken, en er blijkt toch nog wel wat handel in deze ‘kubota z600’ motor te zijn. Met name een bedrijf ‘Heesakkers Motoren’ uit Nederweert schijnt heel wat gebruikte onderdelen te hebben.
Fer, heb je enig idee wat een gebruikte kop mag kosten? En kan ik de kleppen met tuimelaars, enz. gewoon overzetten?
Ad, de rest van de motor ( cilinders en zuigers ) is in een hele goede staat ( zegt 'm'n dieselmonteur' ).
Inmiddels heb ik toch wel al zo’n 600 euro aan deze motor uitgegeven ( tikt lekker door ). Dat is 450 euro aan zuigerveren, pakkingen, en nog wat klein spul. Aan schoonmaakmiddelen, schuurpapier, reparatiemiddelen en verf ben ik ook zo’n 150 euro kwijt. M’n eigen uren, daar denk ik maar niet over na :) .
Eigenlijk wil ik niet meer dan 200 euro voor een ruilkop uitgeven. Is dat haalbaar?
Uit m’n zoektochtje op internet wordt me duidelijk dat je deze motor 2e hands in redelijke tot goede staat voor zo’n 800 euro koopt.
Frank.
Het is altijd goed zeilweer!
Laatst bewerkt: 02 feb 2013 08:35 door frankrijk.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: motor eruit en boot blijft in het water. 02 feb 2013 08:52 #364056

Nou ja , met een beetje afdingen moet dat wel €700 of misschien wel minder worden.
Dan heb je toch weer een "nieuwe" voor €1150 .Plus genoeg reservedelen voor de rest van je leven.
Ga bevoorbeeld maar eens na wat een nieuwe waterpomp of brandstofpomp al kost.
Ik denk trouwens dat als je een van beide motoren in onderdelen verkoopt je al gauw boven de €700 uit kunt komen.
Als er maar genoeg watersporters zijn met dezelfde problemen als jij. ;)

Je kunt ook zeggen , diue andere motor kost geen €800 maar slechts €350!
Immers , als je de oude niet meer kunt gebruiken
ben je ook €450 kwijt! :ohmy:
Ofwel kiezen tussen €450 of €800 kosten :unsure:
Ad
Laatst bewerkt: 02 feb 2013 08:55 door Yellow Boat.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: motor eruit en boot blijft in het water. 02 feb 2013 09:04 #364060

  • Fer
  • Fer's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7306
Als je een kale kop koopt is alles over te zetten en wat zo,n kop moet kosten hang er af wat de gek er voor vraagt.


Ik heb laats een kop verkocht voor een Mercedes OM motor 4 cilinder voor iets meer dan 750 euro, ja een kop van 50 jaar oud en duurder dan hij ooit nieuwe heeft gekost :(

Mvg Fer
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: motor eruit en boot blijft in het water. 02 feb 2013 09:06 #364061

  • koko
  • koko's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 15784
Dat "sucks big time" Frank.

Ik zou eens rustig onderzoeken wat je alternatieven zijn. Zou je gaan voor een helemaal andere motor, dan ook een recenter model x ????euro.

Eenzelfde model zal ongeveer even oud zijn en pas met de zelfde behandeling/onderzoek weer even goed worden als je wenste toen je begon aan deze. Een gereviseerde motor is trouwens wel iets meer waard dan de "sloopprijs" van deze. Het is maar de vraag wat economisch gezien beter zou zijn geweest.
De basis van je huidige motor is (min of meer) bewezen in orde. Je hebt hem helemaal open, schoon en een ter zake kundige monteur "live" laten kijken. Ondanks dat je meer uit gaat geven aan een andere kop zijn de meerkosten voor een zo goed als gereviseerde motor te overzien.
Voor mijzelf noem ik dat altijd maar leergeld, maar ook geruststelling. Je weet exact wat je in de boot hebt liggen. Ik ging dus geloof ik voor de andere kop.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: motor eruit en boot blijft in het water. 02 feb 2013 11:00 #364090

  • jerry
  • jerry's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6994
Ik ga helemaal mee met de redenering van koko. Zie dat je een nieuwe (gebruikte) kop te pakken krijgt en ga vrolijk door met deze motor. Je kent hem nu van binnen en van buiten. Bij een andere gebruikte motor moet je maar afwachten of er nog iets aan moet gebeuren en dan begin je weer van voren af aan.
Laatst bewerkt: 02 feb 2013 11:01 door jerry. Reden: Correctie
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: motor eruit en boot blijft in het water. 02 feb 2013 11:22 #364093

  • frankrijk
  • frankrijk's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1085
Heerlijk, dat jullie argumenten aandragen die me helpen bij m’n besluitvorming. Maandag ga ik bellen voor een andere kop, in de hoop dat die niet al te veel kost.
Je hebt wel een punt hoor Ad, maar ik ga dan geloof ik toch liever direct voor een goede kop ( als je er een andere motor bijkoopt moet je toch maar weer afwachten hoe het er van binnen uit ziet ).
Was ik nog vergeten, maandag moet ik ook de verstuivers ophalen en afrekenen ad 120 euro. Kan daar wel direct ook de kapotte kop even laten zien. Dus dan heb ik 720 euro uitgegeven. Nou, ja dan kan die andere kop er ook nog wel bij. Ben benieuwd wat het me gaat kosten.
Jullie hebben gelijk Koko en Jerry, ik weet straks echt wat ik heb!
frank
Het is altijd goed zeilweer!
Laatst bewerkt: 02 feb 2013 11:22 door frankrijk.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: motor eruit en boot blijft in het water. 02 feb 2013 12:45 #364115

frankrijk schreef :
Jullie hebben gelijk Koko en Jerry, ik weet straks echt wat ik heb!
frank

Dat wel ja , maar wel nog even wachten of hij ook loopt..... :ohmy:
Maar dan krijg je wel een dopamine kick ! :woohoo: :laugh:
Ad
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: motor eruit en boot blijft in het water. 02 feb 2013 17:23 #364195

  • koko
  • koko's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 15784
Ja, de eerste klappen zijn goud waard. Dopamine met nog allerlei andere lekkernijen.

Wat valt er nog te verwachten aan mechanisch ongemak?
Ogenschijnlijk is het blok nu verder wel oke, blijft nog over de brandstofpomp, startmotor, dynanator, keerkoppeling, waterpomp. Mis ik nog iets groots?

Voorzover nu bekend deden die het naar behoren, is er een kans dat die gaan opspelen (denk aan startmotor die niet meer door de veel betere compressie heen komt)?
Kunst wordt nu dus om het blok weer goed en zonder fouten (kleptiming in iedergeval) in elkaar te zetten. Zou moeten kunnen lukken lijkt mij.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: motor eruit en boot blijft in het water. 02 feb 2013 18:31 #364220

  • Feldman
  • Feldman's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 13
Hoi Frank, wat zuur voor jje!

Als ik in google op kubota z600 cilinderkop zoek kom ik ook deze tegen,

hier

op marktplaats staat deze verkoper, met oa een kubota z600 kop.

misschien niet wat je zoek, maar die basmotoren in Dordrecht is zo te zien wel een kubota kenner.

Groet,

Feldman
Laatst bewerkt: 02 feb 2013 18:33 door Feldman.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: motor eruit en boot blijft in het water. 03 feb 2013 09:12 #364388

  • metar
  • metar's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 226
Zo, dat is echt een tegenvaller zeg!
Daar had niemand rekening mee gehouden. Voor jou een extra probleem maar weer een "leermoment" voor toekomstige sleutelaars: eerst alles goed schoonmaken en bekijken. Jou helpt dat niet niet verder natuurlijk die wijsheid achteraf. Succes met het vinden van een cylinderkop.

Leen
Je kunt de wind niet veranderen maar wel de stand van de zeilen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: motor eruit en boot blijft in het water. 03 feb 2013 09:15 #364389

  • frankrijk
  • frankrijk's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1085
Dank je Feldman, die was ik inderdaad ook tegengekomen. Morgen eens wat telefoontjes doen.
Dynamo, startmotor, keerkoppeling, waterpomp zijn wel goed denk ik, Koko.
Brandstofpomp weet ik niet.
Dat foutloos in elkaar zetten zal toch wel lukken :) .
frank
Het is altijd goed zeilweer!
Laatst bewerkt: 03 feb 2013 09:18 door frankrijk.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: motor eruit en boot blijft in het water. 03 feb 2013 09:20 #364391

  • frankrijk
  • frankrijk's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1085
Wel Leen, mijn probleempje was dat ik niet zelf aan die cilinderkop wilde zitten, vanwege mijn onervarenheid. Maar goed op zich had dat niets veranderd, als ik het eerder had ontdekt. Komt wel goed!
frank
Het is altijd goed zeilweer!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: motor eruit en boot blijft in het water. 03 feb 2013 09:27 #364394

  • Fer
  • Fer's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7306
Je heb toch een monteur in de buurt die je kan helpen,veel spandeerde word het allemaal niet als je toch besluit om verder te gaan. Let wel op dat je als je besluiten de onderdelen van de kop over te zetten je wel het juiste aandraai moment gebruikt.


Moge je een kompleet kop kunnen kopen ben helemaal snel klaar


De brandstofpomp zal wel goed zijn dit is een onderdeel dat zelden stuk gaat , het enige wat stuk kan gaan is het persklepje en dat is zelf op te lossen


Mvg Fer
Laatst bewerkt: 03 feb 2013 09:30 door Fer.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: motor eruit en boot blijft in het water. 06 feb 2013 08:39 #365781

  • frankrijk
  • frankrijk's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1085
Omdat ik weer een paar stappen verder ben, even een kleine update:

De verstuivers heb ik terug, en die zien er na de revisie zo uit:



De cilinderkop ga ik vervangen door een revisiekop ( inclusief kleppen ), die ziet er zo uit:



Feldman, hij komt bij Basmotoren vandaan ( via Marktplaats ), en tot zover komt het erg betrouwbaar over. Alleen heb ik ‘m nog niet, omdat ik een beetje te ver weg zit, maar toevallig moet ik maandag in Nederland zijn, dus dan gaat de kop mee terug naar Frankrijk.
De kop kost me trouwens 350 euro. Dat is de helft van de prijs van een nieuwe. Hij is vlak, de kleppen zijn geslepen, dus normaal gesproken kan die er zo op. Geen idee of dit duur of goedkoop is, maar ik ben er blij mee!
Ook de zuigerveren en pakkingen zijn naar me toe gestuurd.
Zo als het er nu naar uitziet kan ik volgende week de motor af gaan maken :).
frank
Het is altijd goed zeilweer!
Laatst bewerkt: 06 feb 2013 08:40 door frankrijk.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: motor eruit en boot blijft in het water. 06 feb 2013 08:58 #365791

Nou , €350 voor een gereviseerde kop is goedkoop!
Ik heb al eens jaren( iets van 15) geleden al 750 gulden betaald voor een gereviseerde( complete incl. verstuiver en kleppen) VP MD5A kop ( en dat is een ééncilinder!).
Ad
Laatst bewerkt: 06 feb 2013 08:59 door Yellow Boat.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: motor eruit en boot blijft in het water. 06 feb 2013 09:30 #365798

  • frankrijk
  • frankrijk's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1085
Dank je Ad, nu ben ik nog blijer :) .
frank
Het is altijd goed zeilweer!
Laatst bewerkt: 06 feb 2013 09:31 door frankrijk.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: motor eruit en boot blijft in het water. 06 feb 2013 10:42 #365823

  • koko
  • koko's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 15784
Voor een gereviseerde kop vind ik het allemaal erg meevallen inderdaad. Je moet maar zo denken Frank: als ik mijn auto naar de garage breng voor een beurt valt het ook altijd tegen, maar betalen doe je het toch.
Ziet er goed uit allemaal.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: motor eruit en boot blijft in het water. 06 feb 2013 14:57 #365905

  • Fer
  • Fer's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7306
Mooie prijsje Frank :)


Mvg Fer
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: motor eruit en boot blijft in het water. 06 feb 2013 15:01 #365908

  • sy helios
  • sy helios's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 13623
ha, gelukkig weer positief nieuws!
het bleef wat stil, nu kunnen we dit uitdagende project weer vervolgen.
Helios is de zonnegod, Zoon van het Titanenpaar Hyperion en Theia, broer van Selene (Maan) en Eos (dageraad). Met zijn zonnewagen rijst hij bij dageraad op uit de Okeanos, rijdt langs de hemelkoepel en verdwijnt `s avonds in het westen weer in de oceaan.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: motor eruit en boot blijft in het water. 06 feb 2013 15:50 #365930

  • douwe
  • douwe's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5229
frankrijk schreef :
Omdat ik weer een paar stappen verder ben, even een kleine update:

De verstuivers heb ik terug, en die zien er na de revisie zo uit:



De cilinderkop ga ik vervangen door een revisiekop ( inclusief kleppen ), die ziet er zo uit:



Feldman, hij komt bij Basmotoren vandaan ( via Marktplaats ), en tot zover komt het erg betrouwbaar over. Alleen heb ik ‘m nog niet, omdat ik een beetje te ver weg zit, maar toevallig moet ik maandag in Nederland zijn, dus dan gaat de kop mee terug naar Frankrijk.
De kop kost me trouwens 350 euro. Dat is de helft van de prijs van een nieuwe. Hij is vlak, de kleppen zijn geslepen, dus normaal gesproken kan die er zo op. Geen idee of dit duur of goedkoop is, maar ik ben er blij mee!
Ook de zuigerveren en pakkingen zijn naar me toe gestuurd.
Zo als het er nu naar uitziet kan ik volgende week de motor af gaan maken :).
frank
KOP is een KOPie (koopje)! Fijn voor je!
BM, 16m2, Sharpie, Topklasse, Finnjol, Friendship 26, Maxi 1000
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: motor eruit en boot blijft in het water. 06 feb 2013 17:20 #365970

  • frankrijk
  • frankrijk's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1085
Dank jullie wel voor de bemoedigende reacties! Kennelijk heb ik de kop niet te duur gekocht, dat is mooi, als die nu maar goed is.
Ja SY Helios, het ligt de laatste weken een beetje stil, maar vanaf dinsdag gaat daar toch echt drastisch verandering in komen!
frank
Het is altijd goed zeilweer!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: motor eruit en boot blijft in het water. 06 feb 2013 18:14 #366000

  • Fer
  • Fer's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7306
Ben benieuwd


Mvg Fer
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: motor eruit en boot blijft in het water. 13 feb 2013 13:38 #368339

  • frankrijk
  • frankrijk's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1085
De deuren van mijn werkplaatsje gaan weer open. Ik heb namelijk de revisiekop en alle pakkingen, alsmede zuigerveren vandaag binnen. Dus ik kan er tegenaan!

Een paar pakkingen komen niet overeen:

Die van het uitlaatgedeelte, dat kennelijk niet origineel is ( vanwege zeewaterkoeling ):



Nu kan ik natuurlijk de oude pakking gebruiken, maar die lijkt me niet heel goed meer.
Waarschijnlijk kan ik ook wel pakkingmateriaal kopen en dat zelf op maat maken. Maar hoe heet dit materiaal?
Of moet ik koperkleurige loctite gebruiken. Het is best een dikke pakking? Of zal ik de oude pakking met loctite insmeren?

Ook de distributiedekselpakking en een keerring komen niet overeen, maar daarover ben ik in contact met Prins.
frank
Het is altijd goed zeilweer!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.377 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl