Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten
In deze sectie horen alleen topics welke een project beschrijven. Hiervoor gelden bijzondere regels. De beschrijving van het project staat centraal, reacties van zowel de Topic Starter (TS) als andere leden zijn alleen toegestaan indien deze rechtstreeks betrekking hebben op de projectinhoud. Zie ook de forumregels die hierop van toepassing zijn.

Onderwerp: Inbouwen nieuwe stuurautomaat C888 il Cigno

Re: Inbouwen nieuwe stuurautomaat C888 il Cigno 25 juni 2014 12:05 #527252

  • Waterblok
  • Waterblok's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5264
ilCigno schreef :
Waterblok schreef :
de tip is dus de bediening niet bij de stuurstand zetten daar heb je hem niet nodig en elders mis je hem dan.
Goede tip denk ik. Voor mij echter niet zo van toepassing omdat wij helmstokbesturing hebben. De P70 bedienunit komt op de il Cigno dan ook vlakbij de stuurautomaat zelf te zitten. In de toekomst komt er mogelijk nog een afstandsbediening bij.


Losse afstands bediening is wel eens "kwijt" ook om je nek als je druk bent en solo, zet hem daar waar je moet zijn om andere dingen te doen dan sturen, een op de mast bij het reven heb ik nog nooit gezien maar je begrijpt wat ik bedoel. Let eens op waar je veel werkt als je alleen vaart.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Inbouwen nieuwe stuurautomaat C888 il Cigno 25 juni 2014 17:00 #527360

  • FMJ
  • FMJ's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5183
Die Mux is leuk maar niet nodig.. Er hoeft niets samengevoegd te worden aan data. Dus GPS gewoon aan NMEA-in van automaat en marifoon knopen en klaar..
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Inbouwen nieuwe stuurautomaat C888 il Cigno 25 juni 2014 17:25 #527370

FMJ schreef :
Die Mux is leuk maar niet nodig.. Er hoeft niets samengevoegd te worden aan data. Dus GPS gewoon aan NMEA-in van automaat en marifoon knopen en klaar..
Hij heeft vast ook een tablet....
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Inbouwen nieuwe stuurautomaat C888 il Cigno 25 juni 2014 17:38 #527376

Il Cigno: verzeker je er in ieder geval van dat de kompasinformatie uit de EV-1 bij de Mux komt: Navionics/iNavX is dan in staat de grondwind te plotten en kan heading, drift etc plotten. Biedt ook de mogelijkheid te spelen met routeringssoftware.
Verdere integratie is inderdaad niet stikt noodzakelijk (maar wel leuk), tenzij je waypoint schipper wilt zijn, maar volgens mij is dat jouw vaarstijl niet.
Laatst bewerkt: 25 juni 2014 18:15 door Nachtvlinder.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Inbouwen nieuwe stuurautomaat C888 il Cigno 25 juni 2014 17:57 #527383

  • roberteb
  • roberteb's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1785
FMJ schreef :
Die Mux is leuk maar niet nodig.. Er hoeft niets samengevoegd te worden aan data. Dus GPS gewoon aan NMEA-in van automaat en marifoon knopen en klaar..

Automaat heeft geen NMEA0183 meer... alleen N2k

/Robert
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Inbouwen nieuwe stuurautomaat C888 il Cigno 25 juni 2014 18:23 #527392

  • Zeewinde
  • Zeewinde's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6093
Kan je die EV1 sensor puck ook als kompas gebruiken om koersinfo op je I70 te krijgen?

Vinni
Er valt altijd wel wat te zeiken......
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Inbouwen nieuwe stuurautomaat C888 il Cigno 25 juni 2014 18:30 #527393

Afgelopen winter een SPX5 tillerpiloot aan boord geinstalleerd. Deze was verkrijgbaar met de P70 unit, maar ik heb deze verkocht en bewust voor een ST7002 gekozen i.v.m. implementatie in huidige Seatalk netwerk. Ging toch allemaal een stuk eenvoudiger en bovendien had ik nog een SmartController liggen (draadloze afstandsbediening) die ook op Seatalk 1 werkt.

Veel succes, ik vond het eerlijk gezegd niet zo´n moeilijke klus. Gewoon goed nadenken en dan is het een kwestie van meten en de juiste verbindingen maken.

Ik had ook liever een onderdekse maar ook bij mij was dat echt een rotklus ivm bestaande situatie waar echt álles verbouwd moest worden. De tillerpilot is bij mij in ieder geval sterk zat. Waterverplaatsing heeft m.i. weinig van doen met de geschiktheid van de automaat, maar meer zeildragend vermogen. Mijn Q33 weegt 4,7t en met bijna 70m2 zeiloppervlak is de SPX5 bij mij meer dan genoeg. Verwacht niet dat hij met het water in het gangboord nog netjes recht kan sturen. Gewoon zorgen dat de boot in balans is dan stuurt ie heerlijk stabiel.
Laatst bewerkt: 25 juni 2014 18:35 door lfwjansen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Inbouwen nieuwe stuurautomaat C888 il Cigno 25 juni 2014 20:52 #527465

  • ilCigno
  • ilCigno's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 18134
roberteb schreef :
FMJ schreef :
Die Mux is leuk maar niet nodig.. Er hoeft niets samengevoegd te worden aan data. Dus GPS gewoon aan NMEA-in van automaat en marifoon knopen en klaar..
Automaat heeft geen NMEA0183 meer... alleen N2k
Precies, het is SeatalkNG only bij deze stuurautomaat. Ik heb de MUX dus niet zo zeer nodig om samen te voegen of zo, maar om de GPS data te vertalen van NMEA0183 naar Seatalk1. Dat er en passant nog allemaal andere leuke mogelijkheden met m'n iPad opdoemen is mooi, maar niet de hoofdreden om de MUX te integreren.
Timo
Compromis 888 'il Cigno'
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Inbouwen nieuwe stuurautomaat C888 il Cigno 26 juni 2014 06:31 #527545

  • FMJ
  • FMJ's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5183
Die andere mogelijkheden zijn inderdaad leuk. De Vesper heeft niet toevallig een 0183 in en een 2000 uit? Dan zou je die 2000 weer aan de automaat kunnen voeren en het bog steeds zonder leuke Mux stellen ;)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Inbouwen nieuwe stuurautomaat C888 il Cigno 27 juni 2014 15:21 #528123

  • Sunday
  • Sunday's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7641
Goeie keus ilCigno!
Nu ben je op pad gegaan met een modern bus systeem waar langzamerhand alle merken wel min of meer op overgaan.
Als je ook op ware wind wilt gaan sturen zul je op den duur wel nog meer moeten gaan investeren, want dan moeten ook je log en windgever op het veel snellere seatalkNG bus netwerk moeten komen.
Daarbij wordt dan ok je mooie vesper veel beter in het berekenen van de correcte CPA en TCPA.

Zo zien we maar: langzamerhand wordt N2K (of de eigen RM implementatie) steeds breder toegepast!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Inbouwen nieuwe stuurautomaat C888 il Cigno 27 juni 2014 15:49 #528128

  • Zeewinde
  • Zeewinde's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6093
Vinni schreef :
Kan je die EV1 sensor puck ook als kompas gebruiken om koersinfo op je I70 te krijgen?

Vinni

Enneh....mijn vraag? :dry:
Een aanpassing daarop.....zowel gps positie als koers....is dat mogelijk?
Dus niet alleen voor de stuurautomaat maar voor je hele seatalkNG netwerk?

Vinni
Er valt altijd wel wat te zeiken......
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Inbouwen nieuwe stuurautomaat C888 il Cigno 27 juni 2014 16:03 #528130

  • roberteb
  • roberteb's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1785
Vinni schreef :
Vinni schreef :
Kan je die EV1 sensor puck ook als kompas gebruiken om koersinfo op je I70 te krijgen?

Vinni

Enneh....mijn vraag? :dry:
Een aanpassing daarop.....zowel gps positie als koers....is dat mogelijk?
Dus niet alleen voor de stuurautomaat maar voor je hele seatalkNG netwerk?

Vinni

Ja, de EV-1 is een heading sensor in het N2k netwerk.... Ik heb ook op mij i70 de heading..

Ik kan op kiezen via data sources of de gps van de vesper(xb8000 N2k) of plotter e7) gebruik..

/Robert

PS ik heb een volledig N2k.... met een seatalk - STng converter is het kiezne van datasources niet mogelijk
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Inbouwen nieuwe stuurautomaat C888 il Cigno 27 juni 2014 16:35 #528136

  • Zeewinde
  • Zeewinde's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6093
roberteb schreef :
Vinni schreef :
Vinni schreef :
Kan je die EV1 sensor puck ook als kompas gebruiken om koersinfo op je I70 te krijgen?

Vinni

Enneh....mijn vraag? :dry:
Een aanpassing daarop.....zowel gps positie als koers....is dat mogelijk?
Dus niet alleen voor de stuurautomaat maar voor je hele seatalkNG netwerk?

Vinni

Ja, de EV-1 is een heading sensor in het N2k netwerk.... Ik heb ook op mij i70 de heading..

Ik kan op kiezen via data sources of de gps van de vesper(xb8000 N2k) of plotter e7) gebruik..

/Robert

PS ik heb een volledig N2k.... met een seatalk - STng converter is het kiezne van datasources niet mogelijk

Ok...heading ls me helder. Maar bij de gps data sources noem je niet de EV1......vergissing?

Vinni
Er valt altijd wel wat te zeiken......
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Inbouwen nieuwe stuurautomaat C888 il Cigno 27 juni 2014 17:14 #528146

  • ilCigno
  • ilCigno's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 18134
De EV-1 is geen GPS. Of bedoel je dat niet?
Er zijn sensoren voor het aardmagnetisch veld en er zijn een handvol versnellingssensoren, maar geen antenne.
Timo
Compromis 888 'il Cigno'
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Inbouwen nieuwe stuurautomaat C888 il Cigno 27 juni 2014 17:18 #528147

  • Zeewinde
  • Zeewinde's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6093
Duidelijk......geen GPS......wel heading.

Dank!

Vinni
Er valt altijd wel wat te zeiken......
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Inbouwen nieuwe stuurautomaat C888 il Cigno 29 juni 2014 09:51 #528556

Na mee te zijn geweest met Timo bij de Pinkstertrip van vorig jaar, heb ik afgelopen winter een tweedehands Simrad TP10 aangeschaft. Twee weken geleden het geheel kunnen kalibreren en vorig weekeind voor het eerst echt gebruikt. Ben er nog niet helemaal uit of alles nu goed ingesteld staat ... :S .
De automaat laat het vrij ver komen voordat deze ingrijpt, ondanks een snelle instelling wat betreft de atack time. Gevolg is dat de boot te laat wordt terug gestuurd en de automaat het dus niet meer kan corrigeren, de boot verloopt en de automaat begint te piepen. Wordt vervolgd dus B)

Maar... In ieder geval blij met deze extra hand die mij de gelegenheid geeft naar het voordek te hollen :laugh:
Ik denk dat fabrikanten van steeksleutels samen spannen als het gaat om de aantrekkingskracht van water op gereedschap... Het begint op te vallen dat altijd maat 10 overboord valt...
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Inbouwen nieuwe stuurautomaat C888 il Cigno 29 juni 2014 21:54 #528770

  • ilCigno
  • ilCigno's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 18134
Een belangrijke keuze bij de inbouw van een stuurautomaat is de plaats waar het elektronische kompas moet komen. Daarnaast moet het kastje wat de drive aanstuurt (ACU) ook ergens komen. De plaats van het bedieningspaneel was voor mij geen vraag, in de rugleuning van de kuipbank bij de helmstok. Nou levert meneer Raymarine een hele mooie set met spullen af, maar de meeste kabeltjes zijn niet al te lang. Als je niet een godsvermogen aan kabels wilt bijkopen dan is het zaak om de boel toch vrij dicht bij elkaar te houden. Daarom heb ik er voor gekozen om alles in de holle ruimte van de kuiprand te bouwen. Daar zit niets in de buurt wat verstoringen kan geven, het zit hoog en droog en er kan niets tegenaan stoten. Punt is alleen dat deze ruimte niet toegankelijk is van buiten. Om er van binnen bij te kunnen moet er een gat gezaagd worden in het polyester plafond van de achterhut. Geen aantrekkelijk vooruitzicht!

In de achterhut zit het er zo uit, een binnenschaal met een ventilatierooster.



Door de ventilatieopening kon de telefoon een blik werpen in de ruimte onder de kuiprand. Leeg en ruim in ieder geval:



Om alles netjes in te bouwen heb ik van wat stukken multiplex uit de schuur een plateau gemaakt waarop het kompas, de ACU en de connectoren van de STNG backbone een plaatsje konden krijgen. Omdat het plafond, waar het plateau tegenaan geschroefd gaat worden, onder een een helling van 9 graden afloopt staat de ACU en het kompas onder 9 graden op de onderplaat. Het kompas staat op pootjes vanwege de plug aan de onderzijde. In de handleiding staat dat je het kompas ook op z'n kop mag monteren, maar op één of andere manier lijkt mij dat toch niet zo verstandig. En met pootjes kon ik toch ook vrij eenvoudig de 9 graden hoek maken. Om de boel toch een beetje één geheel te laten zijn is het ventilatierooster ook in het plateau opgenomen.







De zichtzijde is natuurlijk netjes in de lak gezet:



Vandaag naar de boot om alles in te gaan bouwen. Met vier boodschappentassen en drie koffers vol met materiaal, gereeedschap en ook nog wat te eten en drinken. Je houdt het niet voor mogelijk wat er allemaal voor nodig is. En dan was ik de stofzuiger &#$@**! nog vergeten ook.

Timo
Compromis 888 'il Cigno'
Laatst bewerkt: 19 feb 2024 07:56 door Noballast. Reden: Foto's hersteld
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Inbouwen nieuwe stuurautomaat C888 il Cigno 29 juni 2014 22:09 #528774

  • Wadloper
  • Wadloper's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 27562
ilCigno schreef :
Een belangrijke keuze bij de inbouw van een stuurautomaat is de plaats waar het elektronische kompas moet komen. Daarnaast moet het kastje wat de drive aanstuurt (ACU) ook ergens komen. De plaats van het bedieningspaneel was voor mij geen vraag, in de rugleuning van de kuipbank bij de helmstok. Nou levert meneer Raymarine een hele mooie set met spullen af, maar de meeste kabeltjes zijn niet al te lang. Als je niet een godsvermogen aan kabels wilt bijkopen dan is het zaak om de boel toch vrij dicht bij elkaar te houden.
Wat een slappe hap van RM!
Koop je het nieuwste van het nieuwste, tegen een aanzienlijke prijs, vermoed ik, beknibbelt RM op de lengte van de kabels.
Kennelijk ook iets van de laatste tijd, want een jaar of drie geleden heb ik een SP1 automaat van RM (de voorloper van de SPX-5) ingebouwd en daar was de lengte van de kabels geen probleem.
Kun je de zaak met de geleverde kabels wel inbouwen volgens de aanbevelingen van RM? Ik kan me vaag herinneren dat RM voor de SP1 de aanbeveling doet om het kompas in een polyester boot laag en zoveel mogelijk op een centrale plek in de boot in te bouwen.

En ja; wat betreft die vergeten stofzuiger: de logistiek bij een beetje ingewikkelde klussen aan een boot is inderdaad dodelijk..

--
stegman
Laatst bewerkt: 29 juni 2014 22:10 door Wadloper.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Inbouwen nieuwe stuurautomaat C888 il Cigno 29 juni 2014 22:23 #528781

  • ilCigno
  • ilCigno's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 18134
Als eerste het bedieningspaneel ingebouwd. Niet al te moeilijk, goed meten en voorzichtig te werk gaan.



Schroefgaten in polyester altijd even met de verzinkboor afschuinen, dat voorkomt barsten in de gelcoat:



Even proefpassen, dat zit prima.



Toen door naar het echte werk. Ventilator opgesteld, masker op. Slang op boordstofzuiger ge-MacGuyverd en zagen maar.





Het resultaat is een indrukwekkend gat in het plafond:



Nadat het zaagwerk klaar was kon de installatie beginnen, inclusief nieuwe voedingskabels en dergelijke.



Op de ACU zitten mooie haakjes om met tie-wraps een trekontlasting te maken:



Uiteindelijk kon het geheel naar boven geschoven worden en met schroeven vastgezet. Op zo'n moment heb je veel plezier van een simpel hulpstuk op de boormachine voor het boren en schroeven in kleine ruimtes:



Het resultaat:

Timo
Compromis 888 'il Cigno'
Laatst bewerkt: 19 feb 2024 08:03 door Noballast. Reden: Foto's hersteld
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Inbouwen nieuwe stuurautomaat C888 il Cigno 29 juni 2014 22:53 #528785

  • ilCigno
  • ilCigno's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 18134
Als laatste de aansluiting voor de helmstok drive gemaakt. Ik laat de oude aansluiting voor de ST2000 sturautomaat gewoon zitten, dat voorkomt een lelijk gat en wie weet komt het ooit nog van pas. De nieuwe aansluiting komt er gewoon naast:



Nog een dilemma: de pin-pin afstand van de nieuwe drive is 3 cm groter dan van de oude ST2000. Omdat ik niet erg stond te popelen om in m'n nieuwe kuipbekleding een nieuwe bus in te boren probeer ik het eerst maar met de bestaande bus, die gelukkig nog wel hetzefde is. Dan maar een wat kleinere draaicirkel over bakboord.

Door het gat van het bedieningspaneel kon ik met het waterpas-appje op m'n telefoon nog mooi even controleren of het kompas nu inderdaad redelijk waterpas stond. De eis is dat bij een stilliggende boot de helling niet groter is dat 5 graden. Yes, gelukt!


Buiten lijkt het alsof het nooit anders geweest is, en zo hoort het ook:



En jawel, alles werkt zoals het hoort:



Alleen de verbinding met de 'oude' Seatalk1 instrumenten moet nog gemaakt worden, daar moet nog even een nieuwe kabel voor gekocht worden. Voorlopig ben ik heel tevreden na een zondagje werk!
Timo
Compromis 888 'il Cigno'
Laatst bewerkt: 19 feb 2024 08:08 door Noballast. Reden: Foto's hersteld
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Inbouwen nieuwe stuurautomaat C888 il Cigno 29 juni 2014 22:58 #528787

  • Delphi32
  • Delphi32's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 17794
Fraai hoor! Complimenten, het ziet er weer zeer professioneel uit.

Je moet wel je bemanningsleden instrueren om eventuele smartphones (ik heb nare ervaringen met Blackberry's) uit de broekzak te halen voor ze op de kuiprand gaan zitten. Die dingen verstoren het magnetisch kompas tot op een afstand van zeker 50 centimeter.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Inbouwen nieuwe stuurautomaat C888 il Cigno 29 juni 2014 23:09 #528789

  • ilCigno
  • ilCigno's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 18134
Daar heb ik al aan gedacht ;)
Timo
Compromis 888 'il Cigno'
Laatst bewerkt: 04 jan 2015 01:57 door ilCigno.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Inbouwen nieuwe stuurautomaat C888 il Cigno 30 juni 2014 06:30 #528812

  • HPV
  • HPV's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6091
leuke oplossing voor het wegwerken van de electronica maar idd oppassen met magnetische zaakjes, sleutels en dergelijke!

Ik heb voor de stuurautomaat een kort rvs helmstokje gefabriceerd waar de gewone helmstok in valt en waar de pin uit het midden zit. Hierdoor zit de pin weer zo dat de helmstok in het midden staat als de stuurpook ook in de middenstand staat.

Tevens (en daar was het om te doen) kan je dus de gewone helmstok opklappen waardoor er veel meer ruimte in de kuip is als je op de automaat vaart. Werkt super
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Inbouwen nieuwe stuurautomaat C888 il Cigno 30 juni 2014 06:49 #528813

  • jouzers
  • jouzers's Profielfoto
Mooi opgelost en mooi ingebouwd!

Zou zelf alleen nooit kiezen voor schermpjes in de kuiprand. Grote kans dat het stuk gaat, de helft van de tijd heb je er geen zicht op of er zit iemand voor.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Inbouwen nieuwe stuurautomaat C888 il Cigno 30 juni 2014 07:20 #528821

  • ilCigno
  • ilCigno's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 18134
jouzers schreef :
Zou zelf alleen nooit kiezen voor schermpjes in de kuiprand. Grote kans dat het stuk gaat, de helft van de tijd heb je er geen zicht op of er zit iemand voor.
Dit heb ik wel in beschouwing genomen. Doordat ik het paneeltje direct naast de stuurautomaat gezet heb is het niet mogelijk dat daar iemand gaat zitten. De oude stuurautomaat had een veel kleiner schermpje wat eigenlijk niet af te lezen is behalve als je er recht van boven op kijkt. Het nieuwe display is vanuit vrijwel de hele kuip af te lezen. De kijkhoek is verbazend groot, RM noemt 80 graden en dat klopt wel. Maar het risico op beschadiging is natuurlijk aanwezig, maar m.i. niet groter dan in de oude situatie met de ST2000. En dat is al pakweg 10 jaar goed gegaan.
Timo
Compromis 888 'il Cigno'
Laatst bewerkt: 30 juni 2014 07:50 door ilCigno.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.211 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl