Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

za mei 18 @12:00AM
ZF Pinkstertrip 2024
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten
In deze sectie horen alleen topics welke een project beschrijven. Hiervoor gelden bijzondere regels. De beschrijving van het project staat centraal, reacties van zowel de Topic Starter (TS) als andere leden zijn alleen toegestaan indien deze rechtstreeks betrekking hebben op de projectinhoud. Zie ook de forumregels die hierop van toepassing zijn.

Onderwerp: Inbouwen nieuwe stuurautomaat C888 il Cigno

Re: Inbouwen nieuwe stuurautomaat C888 il Cigno 01 juli 2014 15:16 #529191

  • ilCigno
  • ilCigno's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 17716
@Mystudio: dank je voor je toelichting, verhelderend. De voeding in casu betreft alleen de genoemde klokken: log, dieptemeter en windsetje. De voeding daarvan via een andere weg laten lopen is al een gepasseerd station, het plan ligt vast (voeding via STNG netwerk) en de oude bekabeling is al weggehaald. De schakeling loopt nog wel over het instrumentenpaneel, omdat het STNG netwerk op de oude voedingsaansluiting van de klokken zit.

@FMJ: De stuurautomaat (het ACU kastje) heeft zijn eigen, veel zwaarder uitgevoerde voeding. Ik kan de stuurautomaat (de ACU + de drive) dus inderdaad apart in en uitschakelen lost van de instrumenten.
Timo
Compromis 888 'il Cigno'
Laatst bewerkt: 01 juli 2014 15:17 door ilCigno.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Inbouwen nieuwe stuurautomaat C888 il Cigno 03 juli 2014 17:45 #529888

  • ilCigno
  • ilCigno's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 17716
Ondanks (of meer dankzij) de info die Mystudio gaf over de microfoonkabel heb ik besloten dat niet te gebruiken. De aderdiameter is hooguit 0,5mm2 en dat voelt niet goed, ook al zijn het maar lage stroompjes. Daarnaast heb ik geen mic draad kunnen vinden met de juiste aderkleuren. Natuurlijk is dat niet persé noodzakelijk, maar ik probeer aan boord toch zo veel mogelijk te voorkomen dat het een rommeltje wordt qua kleuren en aanduidingen.

Je kan de Seatalk1 kabel nog bestellen bij Raymarine, maar dat gaat voor 3,5 m minstens €30 kosten. Dat vind ik een nogal stevige prijs.

Daarom een herhaalde oproep:
Heeft iemand nog ca. 3,5 m Seatalk 1 kabel liggen? Dit is een afgeschermde kabel met drie aders: rood (12V+), blank (min / massa) en geel (data). Er hoeven geen connectoren aan te zitten.
Timo
Compromis 888 'il Cigno'
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Inbouwen nieuwe stuurautomaat C888 il Cigno 03 juli 2014 18:22 #529907

Timo, vraag eens bij hun www.dil.nl/start.aspx hebben ongelooflijk veel.
Schippert niet meer met de Windfall
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Inbouwen nieuwe stuurautomaat C888 il Cigno 03 juli 2014 18:29 #529909

  • ilCigno
  • ilCigno's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 17716
Op de website kan ik het niet vinden, maar ga ze even bellen. Dank je voor de tip Ruud.
Timo
Compromis 888 'il Cigno'
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Inbouwen nieuwe stuurautomaat C888 il Cigno 03 juli 2014 19:42 #529946

  • zeekraal
  • zeekraal's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3400
Ik heb nog 5 m seatalk kabel liggen.
Als je me een PB-tje stuurt met je adres stuur ik het morgen op.
Ik ga er van uit dat je daarna geen bezwaar hebt tegen het overmaken van de verzendkosten. ;)
je kunt alles zelf en daar heb je maar 2 dingen voor nodig n.l. kennis en gereedschap
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Inbouwen nieuwe stuurautomaat C888 il Cigno 03 juli 2014 20:07 #529957

  • ilCigno
  • ilCigno's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 17716
Zeekraal, je hebt een PB!
Timo
Compromis 888 'il Cigno'
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Inbouwen nieuwe stuurautomaat C888 il Cigno 03 juli 2014 21:41 #530009

  • mystudio
  • mystudio's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1518
We hebben geen like knop, maar, like. Eind goed, al goed:)
FLOW® - psychologie van de optimale ervaring (Mihaly Csikszentmihalyi) | Hanse 320
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Inbouwen nieuwe stuurautomaat C888 il Cigno 05 juli 2014 18:24 #530370

  • ilCigno
  • ilCigno's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 17716
Vandaag in de post:



Blij mee! Wat is dit toch een fijn forum! Zeekraal bedankt!
Timo
Compromis 888 'il Cigno'
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Inbouwen nieuwe stuurautomaat C888 il Cigno 05 juli 2014 18:37 #530372

  • HPV
  • HPV's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6046
yep, kan ik alleen maar onderschrijven. Zoveel interessants zien passeren, veel mensen geholpen zien worden, actief, je bent nooit alleen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Inbouwen nieuwe stuurautomaat C888 il Cigno 07 juli 2014 10:11 #530737

  • ilCigno
  • ilCigno's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 17716
Gisteren gezeild met de nieuwe stuurautomaat. Beste lastige omstandigheden zo nu en dan met harde bakstagwind en zo nu en dan flinke golven. De automaat hield zich uitstekend! Als een streep door het water, veel beter dan de ST-2000 dat deed. De verschillende instellingen van de gevoeligheid (drie standen) merk je goed: in de 'Vrije tijd' stand wordt er met nauwelijks merkbare stuurbewegingen gecorrigeerd, in de 'Sport' stand krijgt de stuurautomaat het bij de kleinste koersafwijking al op de heupen.

Ik had eerder al de 'dockside installation wizzard' doorlopen waarmee je de belangrijkste instelling doet. Je hoeft daarna eigenlijk zelf niets meer in te stellen. Het enige wat varend moet gebeuren is dat de automaat de locale variatie gaat bepalen. Maar dat gebeurt volledig automatisch, zo lang je maar een half uurtje sneller vaart dan 3 knopen. Rondjes varen mag, maar hoeft niet.

Dankzij het kabeltje van Zeekraal verliep ook de communicatie tussen de oude ST50 klokken en de stuurautomaat vlekkeloos. Niet alleen kan ik nu ook sturen op de windhoek, maar je kan het P70 display van de automaat desgewenst ook als 'multifunctional' scherm gebruiken en de gegevens van het log, windmeter etc. laten weergeven. Voor mij niet zo noodzakelijk, maar wellicht voor iemand met een andere kuipindeling wel handig.

Tot zo ver heel tevreden dus. De bediening is even wennen ten opzichte van de ST-2000, daarvan vind ik de knoppen wat intuïtiever qua aanduiding. Wat ook wennen is, is de veel gelijkmatigere reactie van de automaat op een koersverandering. Waar de ST-2000 bij het indrukken van de +10 graden knop onmiddelijk het roer omgooide (en daarna even druk was om de 'S-koers' weer te corrigeren) stuurt deze automaar de boot soepeltjes de bocht om. Zó soepel dat ik eerst dacht dat het niet werkte. Wel dus, en goed ook.

Volgende week maak ik een solo-tocht van Noordschans naar Den Helder, dat zie ik met vertrouwen tegemoet.
Timo
Compromis 888 'il Cigno'
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Inbouwen nieuwe stuurautomaat C888 il Cigno 06 aug 2014 22:38 #538246

  • ilCigno
  • ilCigno's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 17716
Nog even een kort filmpje. Tijdens de vakantie is de nieuwe stuurautomaat op zee onder vrij lastige omstandigheden gebruikt: solo, dubbel rif, windkracht 5 (met een uurtje zelfs 23 knopen true, dus 6Bf), ruime koers, 6-7 knopen STW, schuin van achteren inkomende rollers van geschat 1,5m (met flinke uitschieters soms).

Onder deze omstandigheden had onze oude ST-2000 het nooit lang uitgehouden. De nieuwe stuurautomaat kon ik rustig de hele dag aan laten staan, af en toe de koers wat bijstellen en klaar. Even een hazenslaapje doen of soep maken was zelfs ineens geen enkel probleem meer: geen zorgen dat ik hals-over-kop naar buiten moest om de boot weer op koers te leggen. Heerlijk zeilen zo!
Timo
Compromis 888 'il Cigno'
Laatst bewerkt: 04 jan 2015 02:04 door ilCigno.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Inbouwen nieuwe stuurautomaat C888 il Cigno 07 aug 2014 07:31 #538273

  • mystudio
  • mystudio's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1518
Ziet er goed uit IlCigno! Ik ben vrijwel klaar met de restauratie van mijn Spear30 en zit al een tijd te azen op een gebruikte ST4000+, maar, als ik dit filmpje zie moet ik dat niet willen en gewoon gaan voor de nieuwe Evolution. Ook hier weer de bevestiging dat die noemenswaardig beter is dan de oude Raymarine serie.
FLOW® - psychologie van de optimale ervaring (Mihaly Csikszentmihalyi) | Hanse 320
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Inbouwen nieuwe stuurautomaat C888 il Cigno 09 sept 2014 09:38 #549878

  • Vipe6
  • Vipe6's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Berichten: 535
Tot welke waterverplaatsing kan die helmstokbediening gebruikt worden? Mijn nieuwe boot is zo een 6,5 ton maar beladen komt daar nog wel een ton bij denk ik. Op dit moment zit er een Autohelm 3000 in geloof ik met net hetzelfde model helmstokbediening. Ik kan me echter wel voorstellen dat in de Autohelmtijd dat ding misschien zelfs iets minder krachtig was dan nu het geval is. Een onderdeks systeem zou ook moeten lukken, dan moet ik enkel het bovenste stuk buis wat rond de roerkoning zit verwijderen om er een hulphelmstokje op te monteren maar ik vind die onderdekse drives belachelijk duur. Weet er misschien iemand waar ik elders een lineaire motor met ontkoppeling kan vinden? Zoiets moet toch ook in de industrie gebruikt worden. Ik zou zulke drive dan willen koppelen aan een Bcalmxp stuurcomputer.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Inbouwen nieuwe stuurautomaat C888 il Cigno 09 sept 2014 10:37 #549899

  • Sunday
  • Sunday's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7584
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Inbouwen nieuwe stuurautomaat C888 il Cigno 09 sept 2014 10:44 #549901

Laatst bewerkt: 09 sept 2014 10:45 door boarderbas.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Inbouwen nieuwe stuurautomaat C888 il Cigno 09 sept 2014 10:58 #549911

  • Vipe6
  • Vipe6's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Berichten: 535
Ja, dat ik moest zoeken op lineaire motoren had ik ook wel, maar daar zitten er nooit bij met een elektromagnetische koppeling. (af en toe wel een chinese site maar dan moet je er ineens 1000 bestellen)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Inbouwen nieuwe stuurautomaat C888 il Cigno 09 sept 2014 14:51 #549982

  • ilCigno
  • ilCigno's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 17716
Vipe6 schreef :
Tot welke waterverplaatsing kan die helmstokbediening gebruikt worden? Mijn nieuwe boot is zo een 6,5 ton maar beladen komt daar nog wel een ton bij denk ik. Op dit moment zit er een Autohelm 3000 in geloof ik met net hetzelfde model helmstokbediening. Ik kan me echter wel voorstellen dat in de Autohelmtijd dat ding misschien zelfs iets minder krachtig was dan nu het geval is. Een onderdeks systeem zou ook moeten lukken...
In de specs van Raymarine wordt de tiller drive tot 6 ton waterverplaatsing aanbevolen. Nou is de kracht die de drive moet leveren uiteraard meer afhankelijk van de roerdruk dan van de waterverplaatsing, maar het is een indicatie.

De huidige tiller drive zelf zal niet of nauwelijks verschillen van wat je al hebt. Volgens Kniest zijn ze 1 op 1 uitwisselbaar.

Bij een boot met 7,5 ton waterverplaatsing zou ik zelf altijd kiezen voor een onderdeks systeem. Sterker nog, ik zou eigelijk altijd kiezen voor een onderdeks systeem. Helaas is dat op de il Cigno niet in te bouwen, anders had ik dat wel gedaan.
Timo
Compromis 888 'il Cigno'
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Inbouwen nieuwe stuurautomaat C888 il Cigno 09 sept 2014 15:17 #549996

Waarom lukte dat niet Timo?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Inbouwen nieuwe stuurautomaat C888 il Cigno 09 sept 2014 17:16 #550032

  • ilCigno
  • ilCigno's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 17716
De belangrijkste reden is dat er gewoon geen plaats is rondom de roerkoning om een drive in te bouwen. Aan SB zit de achterhut, aan BB de (volledig ingelamineerde) gasbun, ervoor het motorpaneel en erachter de spiegel. Ruimte maken voor een drive zou een serieuze ombouw vergen. Daarnaast is de hennegatskoker één doorlopende buis van vlak tot achterdek. Daar halverwege een stuk tussenuit halen zou ten koste gaan van de mechanische stijfheid van het geheel. Oplosbaar, maar maakt het nóg gecompliceerder. Voor mij was een onderdekse drive in ieder geval geen optie.
Timo
Compromis 888 'il Cigno'
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Inbouwen nieuwe stuurautomaat C888 il Cigno 09 sept 2014 18:58 #550083

Al eens nagedacht over de Simrad SD10? Deze is duurder in gebruik (onderhoud), maar erg flexibel in te bouwen en met geïntegreerde rudder-feedback. Prima combinatie met Simrad AC12 in een NMEA2000 netwerk.
Denk niet dat deze tot 6 ton gaat trouwens (edit: tot 6500 kg), al hangt dit uiteraart af van het stuurgedrag/balans van de boot!

Simrad SD10
Laatst bewerkt: 09 sept 2014 19:01 door Nachtvlinder.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Inbouwen nieuwe stuurautomaat C888 il Cigno 10 sept 2014 19:45 #550523

  • Ronaldl
  • Ronaldl's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 1602
een HOT (hard over time) van 12-18 seconden! Veels te langzaam mijns inziens. Maar zo kan je wel het aandrijf-vermogen laag houden natuurlijk. Als ze er 24 seconden van maken, dan kan het vermogen met de helft omlaag en zit je op 45W, dus 4 A max.
Maar ja, ieder zijn meug.
De Horizon vaart met een HOT van 6 sec onder vollast.
Dat zou een SD10 met 180W aandrijving betekenen en een pieklast van 14A. Da's zeilen!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Inbouwen nieuwe stuurautomaat C888 il Cigno 10 sept 2014 20:10 #550545

Wist ik niet die HOT spec. Hoeveel zegt dit over de performance? Is dit even belangerik als het algoritme en de sensor? 6 s. lijkt me erg snel: wat heb jij voor systeem?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Inbouwen nieuwe stuurautomaat C888 il Cigno 11 sept 2014 15:11 #550788

  • Ronaldl
  • Ronaldl's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 1602
whautopilots.com/ap-4/
1/2 pk hydraulisch systeem, hydraulische cilinder onderdeks.

Als ik terug denk aan mijn zeilervaring met Waarschip 725, en probeer me voor te stellen hoe het zou zijn te sturen met een helmstok met 12 tot 18 seconden van SB naar BB, dan denk ik dat de boot alle kanten opgaat behalve de kant die ik wil.

Is er geen wind, is er geen golf, etc. Dan is een elastiekje voldoende, gewoon vastzetten dat stuurwiel (bij wijze van spreken).

De vraag is wat jou maximum conditie is waarbij je wilt dat de AP het nog doet. Die 6 seconden is mijns inziens nodig voor ruwe omstandigheden en is handig in havens: de AP stuurt sneller dan ik aan het stuurwiel.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Inbouwen nieuwe stuurautomaat C888 il Cigno 11 sept 2014 17:09 #550836

Degelijk systeem zeg! 1/2 PK dat is bij 12V meer dan 30A. Flinke stuurman (en accu!) die deze inspanning kan evenaren. Snelheid en koppel voldoende om de besturingssoftware het roer te laten doen wat de bedoeling is!

Over die besturing, gezien het kastje en de leeftijd van het apparaat doet dit mij wel enigzins ouderwets aan. Niet dat dat verkeerd hoeft te zijn, maar uit IlCigno's vergelijking tussen z'n nieuwe EVO en de ST2000 krijg ik wel het idee dat het daarin geavanceerde(re) algoritme in combinatie met de 9-assige versnellingssensoren óók positief bijdraagt aan de waargenomen verbeteringen. Dus dat je dan nog relatief lang weg komt met een minder snelle/krachige actuator omdat je meer "brains" hebt? Vergelijk met industriële regeltechniek: met modelgebaseerde regelingen (feed-forward is de eenvoudigste vorm daarvan) ben je in staat eenzelfde of betere responsie te krijgen met minder ingrepen.

Een moderne automaat is allang geen PI(D) regelaar meer. De (kostbare) NKE's en B&G software schijnt zelfs bijna net zo goed te zijn bij van achter komende zeeën als een ervaren stuurman. Door een combinatie brains en power dus. Ik kan helaas niets vinden over hoe hun algoritmes eruit zien. Logisch ook wel...

Een combinatie (betaalbaar, snel, krachtig én slim) is wat ik zoek. Alle vier tegelijk zal echter wel nooit aanwezig zijn...
Laatst bewerkt: 11 sept 2014 17:38 door Nachtvlinder.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Inbouwen nieuwe stuurautomaat C888 il Cigno 11 sept 2014 18:31 #550876

  • Ronaldl
  • Ronaldl's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 1602
Brains beperken het energie-verbruik. Maar ook die brains zien de ene golf niet aankomen. Dan komt het aan op brute kracht en snelheid (reactiesnelheid EN actiesnelheid, met andere woorden, een gyro voor snelle registratie, en een hoge draaisnelheid onder vollast). Met B&G ga je plat op zo'n golf, met 1/2pk hobbel je er over heen.
Maaaarrr: je mag dan wel hopen dat de ontwerper van je boot ook gerekend heeft en een voldoend groot roerblad ingetekend heeft, anders luistert het schip niet naar zijn roer. De zwakste schakel......
Zo voer ik eens op een 11 meter jacht, goed merk, prachtige boot, noem geen namen want daar gaat het hier niet om, maar de boot liep vaak uit zijn roer, een voorbeeld van een te klein roer.
AHMAS (alles hangt met alles samen): met alleen brains kom je er niet.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.372 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl