Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

za mei 18 @12:00AM
ZF Pinkstertrip 2024
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten
In deze sectie horen alleen topics welke een project beschrijven. Hiervoor gelden bijzondere regels. De beschrijving van het project staat centraal, reacties van zowel de Topic Starter (TS) als andere leden zijn alleen toegestaan indien deze rechtstreeks betrekking hebben op de projectinhoud. Zie ook de forumregels die hierop van toepassing zijn.

Onderwerp: Project: Coppercoat antifouling aanbrengen

Project: Coppercoat antifouling aanbrengen 31 jan 2017 16:31 #804655

  • Sonador
  • Sonador's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Berichten: 7040
redshift schreef :

Beweren dat coppercoat één van de meest mileuvriendelijke middelen is lijkt me wel wat sterk, zonder verdere onderbouwing.

Er staat ook bij "ik denk dat"
Maar misschien had ik er beter neer kunnen zetten "ik ben van mening"

En wellicht i.p.v milieuvriendelijkste, het minst "vervuilende"
Laatst bewerkt: 31 jan 2017 16:32 door Sonador.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Project: Coppercoat antifouling aanbrengen 24 feb 2017 18:43 #812428

  • ilCigno
  • ilCigno's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 17716
De posts over het opvullen van de inkassing rond de roerkoning heb ik even afgesplitst naar een eigen projectje.
Timo
Compromis 888 'il Cigno'
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Project: Coppercoat antifouling aanbrengen 06 mrt 2017 19:38 #815168

  • KoertM
  • KoertM's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 959
Zo. Eindelijk te water. Coppercoat eronder. Vers geschuurd.

(Nu nog wat klusjes en dan gauw de mast en de zeilen erop! Ik vind het maar niks op de wal. Heb het winterzeilen gemist...)

Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Project: Coppercoat antifouling aanbrengen 13 mrt 2017 21:24 #817276

  • ilCigno
  • ilCigno's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 17716
Alhoewel er even geen update was van mij in dit topic, wil dat niet zeggen dat er niets gebeurd is in de tussentijd. Inmiddels zijn alle beschadigingen in de gelcoat door het krabben opgevuld met epoxyplamuur en is alles weer helemaal glad geschuurd. Uiteraard is ook de inkassing bij de roerkoning opgevuld en zijn de nieuwe huiddoorvoeren ingelijmd. Ook nog wat oneffenheden op de kiel weggeplamuurd en en passant de trailing edge mooi recht met scherpe randen gemaakt. Ik had graag de hele kiel eens een keer in 3D opgemeten en helemaal perfect 'geshaped', maar daar ontbraken mij de middelen en de tijd nu toch echt voor. Nou ja, het zeilt zo ook al best goed.

Iets waar ik nogal tegenop zag was het schoonmaken van de kiel, en dan met name de vlakke onderzijde. Er is maar heel weinig ruimte (60mm) tussen het frame van de bok en de onderkant van de kiel. En die is best breed, op het breedste punt zo'n 50 cm. Ik had zeker 10 jaar niets aan de onderkant gedaan en dat was te merken. Er zat een dikke laag troep op van roest, pokken en andere rommel, ik denk wel een centimeter dik. Uiteindelijk kreeg ik dat er toch goed af met behulp van de Powerfile. Met een grove schuurband kon ik met het puntje precies overal bij en dat leverde een zeer acceptabel schoon resultaat op. Helaas niet waar de draagblokken zitten, ik zie geen enkele kans om die te verplaatsen zonder de boot in de kraan te hangen. Dat zal helaas moeten wachten tot een volgende keer.

Na het ontroesten de hele kiel ingesmeerd met Ranex Rustbuster, op aanraden van dit forum.

Dit heb ik een paar uur laten inwerken, daarna was al het roest omgezet in een vertrouwenwekkend hard zwart laagje ijzerfosfaat. Dan met een doek en veel water het hele oppervlak schoongewassen en goed laten drogen. Het blijkt dat je maar erg weinig van die Rustbuster (fosforzuur) nodig hebt. Ik had een flesje van 500ml gekocht, maar daar is nog bijna 400ml van over. Het loont dus de moeite om bijvoorbeeld samen een flesje te kopen.

Hierna direct drie lagen epoxy coating erop gezet. Het resultaat is naar mijn maatstaven best goed, de kiel is in ieder geval nog nooit zo strak geweest.





Ook de onderkant ziet er heel acceptabel uit. Erg jammer dat dit ook niet onder de blokken het geval is.



Nog een paar zaken te doen, zoals het polijsten en bijwerken van de gelcoat op de waterlijn, en dan kan de Coppercoat er op.
Timo
Compromis 888 'il Cigno'
Laatst bewerkt: 07 okt 2017 21:17 door ilCigno.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Project: Coppercoat antifouling aanbrengen 13 mrt 2017 21:54 #817287

  • redshift
  • redshift's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3229
Geen mogelijkheid om "even" de boot in de singels te hangen en de blokjes onder de kiel 15 cm te verschuiven? Dat zou natuurlijk eigenlijk moeten _nadat_ je de coppercoat op de huidige bereikbare plekken hebt gesmeerd, maar goed ...
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Project: Coppercoat antifouling aanbrengen 13 mrt 2017 22:26 #817300

  • ilCigno
  • ilCigno's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 17716
Dat zal niet makkelijk gaan, er breekt nu weer een hele drukke tijd aan, een paar honderd boten die het water in moeten. Eerst maar een zorgen dat alles waar ik nu bij kan in de Cc komt te staan, dan ga ik nog wel eens kijken of er iets te regelen valt.
Timo
Compromis 888 'il Cigno'
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Project: Coppercoat antifouling aanbrengen 24 mrt 2017 14:05 #820312

  • ilCigno
  • ilCigno's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 17716
Binnenkort ga ik starten met het aanbrengen van de Coppercoat. Nu heb ik nog een vraag over hoe om te gaan met de rubber flap van de saildrive.



De 'gewone' antifouling die ik tot nu toe gebruikte smeerde ik gewoon over het rubber. Rond de saildrive liet ik een randje (2-3 cm breed) onbehandeld omdat de antifouling niet in aanraking mag komen met de aluminium schacht van de saildrive. Dit bleef verder prima zitten, aangroei vergelijkbaar met de rest van de romp.

Maar met de Coppercoat gaat dat wellicht niet. Coppercoat is een harde epoxy laag die door de beweging in het rubber gaat breken en mogelijk af gaat brokkelen. Wat te doen: toch gewoon over het rubber heen smeren? Rubber vrij laten en insmeren met vaseline?
Hoe doen jullie dit?
Timo
Compromis 888 'il Cigno'
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Project: Coppercoat antifouling aanbrengen 24 mrt 2017 14:13 #820314

  • holtere
  • holtere's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 16281
Heb je geen restje gewone antifouling voor dat flappie...of even de buurman z'n rolletje vragen als tie bezig is?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Project: Coppercoat antifouling aanbrengen 24 mrt 2017 14:18 #820317

Je hebt sowieso wat kopervrije antifouling nodig voor de saildrive dus dat lijkt me geen probleem. Dan hoef je ook geen randje vrij te houden.
Ik gebruik voor de saildrive altijd Foul Away van Epifanes .Gebruik al 9 jaar hetzelfde blik.
Ad
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Project: Coppercoat antifouling aanbrengen 24 mrt 2017 14:47 #820327

  • Gregor
  • Gregor's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4480
Ik heb op die flap de speciale antifouling voor saildrives, van International, gespoten, dus eerst een primer en daarna de antifouling. Geen goed idee; deze hard zodanig uit dat het van den flap breekt.
Het kan altijd nog hagelen...
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Project: Coppercoat antifouling aanbrengen 24 mrt 2017 15:12 #820333

  • OldBawley
  • OldBawley's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2047
Even een uitroepteken.

Toen ik onze boot in de CC gezet heb nu vijf jaar terug heb ik vier lagen nieuwe International gelshield en de nodige lagen CC gezet tot 12 cm boven de waterlijn. Daarboven bestaat onze romp uit eiken met een polyester buitenhuid. De dikte daarvan varieert van 2 cm tot 3mm. Dat polyester is aangebracht toen glasvezel nog betrekkelijk nieuw was, is nooit afgewerkt geweest met gelcoat.
Het polyester is glad afgewerkt en geschilderd. Ik schilder om de twee, drie jaar de romp over, gebruik topcoat van International. Gewoon vanuit de bijboot, schuren met de hand en lakken met de kwast. Grootste probleem is het van de vers geschilderde romp weghouden van de dinghy waar je in zit. Toplac is zo goed dat je zelfs met de kwast kunt lakken met spuitkwaliteit.

Nu blijkt dat die 12 cm niet genoeg is. Mijn ( O zo klein ) probleem is dat de constant likkende golfjes vaak hoger zijn dan 12 cm, dat daardoor de toplac verflaag (een component ) vocht opneemt en dat vocht dringt door tot achter de bovenste rand Gelshield / Coppercoat.
Dat weer heeft als gevolg dat bij ons de rand op enkele plaatsen loslaat.
De gelshield laag en de metaallaag ( CC is grotendeels metaal ) krult als het ware weg van het polyester. Dat is nu na vijf jaar op een plaats of vijf net bij de overgang koper / verfsysteem het geval. Niks waar ik mij druk om maak, jullie jachten zitten allen tot boven in de gelcoat dus dat zal geen probleem zijn.

Nu, na de winter en alleen gemoedelijk zeilen zit onze Coppercoat onder een twee mm dikke laag algen. Je veegt het er zo af maar beter zijn nog de Harders die verzot zijn op dat spul. Krijg je een zwerm van die vissen of beter nog Goudstreepbrasems onder je boot is twee dagen later de romp helemaal schoon.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Project: Coppercoat antifouling aanbrengen 24 mrt 2017 15:21 #820334

  • Wadloper
  • Wadloper's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 26257
Zelf ga ik ook binnenkort Coppercoat aanbrengen. Maar eerst ga ik IlCigno daarmee helpen.

Bij mij kwam nog de volgende vraag op (voor de ervaringsdeskundigen): we gaan (ik was in dat ieder geval van plan) afplakken, ergens in de buurt van de waterlijn. We hebben begrepen dat de geltijd van het spul betrekkelijk kort is. Als de verwerkingsinstructies kloppen is de potlife bij 12 - 13 graden ergens tussen een half uur en 40 minuten. Als het warmer is korter. De lagen worden op één dag opeenvolgend aangebracht, maar de volgende mag er pas op als de eerdere laag een flink eindje op pat is met gellen (dat is nog wat anders dan de potlife, lijkt me).

Tussen het moment dat de eerste laag wordt aangebracht en het moment dat de laatste gereed is en het afplakband zou kunnen worden verwijderd, kan dus makkelijk 4 uur of meer. kun je het afplakband laten zitten tot de laatste laag is aangebracht en het daarna verwijderen, zonder dat je delen van de al mogelijk al redelijk uitgeharde 1e laag meeneemt?
Laatst bewerkt: 24 mrt 2017 15:21 door Wadloper.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Project: Coppercoat antifouling aanbrengen 24 mrt 2017 16:04 #820350

  • OldBawley
  • OldBawley's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2047
Is bij ons geen probleem geweest. Ons afplaktape was bovendien jaaaren oud. Dat afgetrokken tape zit vanzelfsprekend tot de helft onder de CC, weegt dan als een grote metaalkrul.
Wij gebruikten kleine twee tot drie cm diameter rolletjes, we hadden iedere keer twee uur werk met drie man om één kant van de boot te rollen en dat spul is zo zwaar dat grote rollen gewoon te zwaar worden. Die kleine rolletjes waren bij ons ook nodig omdat de romp nu eenmaal niet zo strak is als bij een productie jacht. Op een paar plaatsen zie je de houten gangen onder de polyester huid zitten.
Wij rolden 8 h zonder break. Totaal 47 kilo epoxy. Het is uiterst zwaar werk. Je bent nadien twee dagen stijf als een hark.
Een van mijn rollers, de Zwitser Jean Pierre is nogal kippig, heeft van die jampot glazen in z´n bril en was bijzonder precies. Uiteindelijk drukte ik hem om de tien minuten een meter verder want anders was hij blijven fiepelen op dezelfde plaats.

Ik herinner me nog dat de eerste laag totale horror was. Op plaatsen leek het spul geen vat te hebben, de laag zag er uit als een gevlekte koe. Hoe dat mogelijk was begreep ik niet, was behoorlijk wanhopig maar je moet wel gewoon doorgaan.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Project: Coppercoat antifouling aanbrengen 24 mrt 2017 16:36 #820356

  • KoertM
  • KoertM's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 959
Die eerste laag is erg demotiverend. Ik heb alleen mijn roer zelf gedaan en werd er wanhopig van. Het zag er niet uit en ik dacht dat het niet meer goed zou komen. Vlekkerig, net of je niet goed gemengd hebt of niet goed gerold.

Gewoon doorgaan. Het is iets met de dekking van de koperlaag. Niet proberen te corrigeren in de eerste laag. Bij laag vijf is het OK. Hoe egaler je ondergrond hoe mínder verontrustend.

Gepost met de officiële Zeilersforum-app
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Project: Coppercoat antifouling aanbrengen 24 mrt 2017 18:01 #820388

  • Tusker
  • Tusker's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1399
@ Ilcigno ,

Uierzalf op die flap ?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Project: Coppercoat antifouling aanbrengen 24 mrt 2017 18:14 #820392

  • brambo
  • brambo's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7281
Mijn ervaring altijd zo snel het plakband verwijderen en opnieuw afplakken, net iets hoger dan de vorige laag. Je krijg dan geen trapje maar een vloeiend verlopende overgang.

Plakband laten zitten tot de laatste laag, beslist niet doen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Project: Coppercoat antifouling aanbrengen 24 mrt 2017 21:07 #820448

  • redshift
  • redshift's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3229
Tape laten zitten kan wel als het moet, maar waarschijnlijk ben je beter af om het tussendoor te verwijderen voordat de epoxy uithardt. Dat verhindert echter wel dat je makkelijk "nat over nat" meerdere lagen aan kunt brengen (nieuwe tape aanbrengen naast een natte/zachte rand is risicovol). Als dat de bedoeling is dan moet je het misschien wel laten zitten.

Als je het wel laat zitten en meerdere lagen zijn toch hard geworden, kun je het verwijderen door met een scherp stanleymesje langs de rand van de tape te snijden. Niet loodrecht op het oppervlak, maar "scherend" met het mes bijna parallel aan de romp, en het puntje van het mes net onder de tape. Je kunt dan voorzichtig de tape omhoog trekken terwijl het mes de rand snijdt. Wel een geduld klusje.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Project: Coppercoat antifouling aanbrengen 24 mrt 2017 21:09 #820449

  • ilCigno
  • ilCigno's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 17716
Allemaal goede bijdragen, dank.

@Tusker: ik wilde de saildrive inderdaad gaan insmeren met Melkfett / Uierzalf / Vaseline. Het rubber zou dan natuurlijk ook kunnen. Maar ik maak me een beetje zorgen over de duurzaamheid, ik laat de boot hierna zeker twee of drie jaar in het water liggen. Ik had eerder begrepen dat je Melkfett c.a. elk jaar moet vernieuwen.

Dat van dat afplakband is wel een goede inderdaad. Het kost wel wat tijd om iedere keer weer nieuwe tape op te zetten. Misschien kan het ook na elke twee lagen, dat scheelt al behoorlijk. Maar pas wegtrekken nadat de onderste laag al uitgehard is kan nooit goed zijn.
Timo
Compromis 888 'il Cigno'
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Project: Coppercoat antifouling aanbrengen 24 mrt 2017 21:27 #820455

  • Tusker
  • Tusker's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1399
ilcigno ,
Het lijkt mij het proberen waard .Het is een goedkope en milieu vriendelijke manier.
De nog toegestane anti foulings zijn echt heel slecht .Werken voor geen meter .Zo slecht zelfs dat ik voor mijzelf afzie van verder gebruik ervan en ervoor kies om mijn boot 1 á 2 maal per jaar te borstelen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Project: Coppercoat antifouling aanbrengen 25 mrt 2017 04:36 #820484

  • Gregor
  • Gregor's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4480
Voor het eventueel wegsnijden van de tape kun je een operatiemesje overwegen vanwege hun ronde vorm.
Het kan altijd nog hagelen...
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Project: Coppercoat antifouling aanbrengen 25 mrt 2017 06:47 #820490

  • RoGre
  • RoGre's Profielfoto
Indien je een goede schldertape (blauw) gebruikt kan je het gewoon laten zitten hoor het hele coppercoat proces moet je binnen een dag afronden en dan nog is het niet zo doorgehard dat je het er niet af zou krijgen.

Op de saildrive flap en kit houd het eigenlijk niet.
Ik heb mijn saildrive flap dit jaar idd gewoon een lik micron gegeven, dit geld ook voor de dieptemeter daar cc het afraad om het daaroverheen te zetten..

Mijn saildrive zelf staat overigens gewoon in de coppercoat maar wel nadat ik hem helemaal kaal gehaald had en in een aantal lagen epoxy coating heb gezet.

Zit er een jaar op en geen enkel teken van reactie.

Ronald
Laatst bewerkt: 25 mrt 2017 06:48 door RoGre.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Project: Coppercoat antifouling aanbrengen 25 mrt 2017 06:55 #820491

  • RoGre
  • RoGre's Profielfoto
Zie foto net klaar en tape er net af.

Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Project: Coppercoat antifouling aanbrengen 25 mrt 2017 07:49 #820501

  • an3s
  • an3s's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 83
Mooi!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Project: Coppercoat antifouling aanbrengen 25 mrt 2017 08:58 #820510

Goede tape, dat is de truc. Geen goedkope rommel van de Action gebruiken. Tussen de lagen opnieuw tapen ? :sick: ik moet er echt niet aan denken !
Henny (Team Zeilersforum.nl)

It is when you are riding out your first gale in a boat you have built yourself that you wonder about some of the doubtful workmanship that went into her - John Guzzwell

www.fram.nl
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Project: Coppercoat antifouling aanbrengen 25 mrt 2017 09:07 #820512

  • brambo
  • brambo's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7281
Het eraf peuteren van tape is meer werk dan het even opnieuw voorzien van tape. En je kunt gewoon de oorspronkelijke tape volgen. En uiteraard een goede tape gebruiken en niet van de crepe spul.

Want na een aantal lagen zit de tape net zo vast als de epoxie op de romp.

En let erop dat object ook op temperatuur is. Het gaat niet om de buiten temperatuur.

Niet te vroeg beginnen voor een goed resultaat.
Laatst bewerkt: 25 mrt 2017 09:09 door brambo.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.361 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl