Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

za mei 18 @12:00AM
ZF Pinkstertrip 2024
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten
In deze sectie horen alleen topics welke een project beschrijven. Hiervoor gelden bijzondere regels. De beschrijving van het project staat centraal, reacties van zowel de Topic Starter (TS) als andere leden zijn alleen toegestaan indien deze rechtstreeks betrekking hebben op de projectinhoud. Zie ook de forumregels die hierop van toepassing zijn.

Onderwerp: Project: Coppercoat antifouling aanbrengen

Project: Coppercoat antifouling aanbrengen 29 mrt 2017 20:13 #821828

  • Bram6
  • Bram6's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1373
Timo, bewondering voor je doorzettingsvermogen en het mooie eindresultaat.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Project: Coppercoat antifouling aanbrengen 29 mrt 2017 20:29 #821835

  • ilCigno
  • ilCigno's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 17717
John-the-Sailor schreef :
De CC zit er strak op. Mijn complimenten.
Ook je verslaglegging kan ik zeer waarderen.
Ik heb een vraag: Uit het draadje kon ik niet halen of je na het kaalmaken van de romp nog epoxyof primer hebt aangebracht voor de CC. Zo ja, welke heb je dan gebruikt.
Wel begrijp ik dat je je kiel eerst in een coating hebt gezet. Welke coating?
Welkom op dit forum John-the-Sailor en dank voor het compliment.
Ik heb op de romp geen tussenlaag epoxy of primer aangebracht. Het doel is hier doorgaans van om de romp helemaal dampdicht af te sluiten om osmoseproblemen te voorkomen. Voor mijn boot is dat niet nodig, deze is gemaakt van vinylester, wat van zichzelf al een stuk dampdichter is dan polyester en ongevoelig is voor osmose. En hoewel de Cc daar niet primair voor bedoeld is, vormt het van zichzelf natuurlijk ook een beschermende epoxylaag.

Op de kiel heb ik wel een epoxycoating gezet, na eerst het gietijzer te hebben behandeld met Rustbuster om alle roest te neutraliseren. Deze epoxylaag heeft twee functies. Enerzijds is het een waterdichte laag die voorkomt dat er weer roest kan ontstaan, anderzijds voorkomt het dat het koper van de Cc in contact komt met het gietijzer en galvanische corrosie veroorzaakt. Ik heb hiervoor Pantsercoat van Polyservice voor gebruikt, maar ieder merk heeft wel een vergelijkbaar product beschikbaar.

Door Lodewijk Stegman is over de interactie tussen Cc en de onderliggende epoxycoating nog e-mail verkeer geweest met de Engelse leverancier. Hier de samenvatting:
If your primer epoxy is 100% solids and solvent-free, it is likely that you will be able to apply the Coppercoat to the final coat of epoxy while that epoxy is still just slightly tacky (i.e. after maybe 20 hours). The timing is crucial, so you will need to keep a very sharp eye on the curing progress of the epoxy. If you over-coat it too soon the weight of the Coppercoat may make the surface slump. If you overcoat it too late, there will be no chemical bond and the Coppercoat will delaminate. And of course, the cure rate of the epoxy primer will be determined by factors such as hull temperature, air temperature, air flow, humidity, etc. So this technique does require a degree of timing and skill.

Another issue to watch out for is the appearance of an amine blush. If a waxy blush/bloom appears on the surface of the epoxy, this must be removed before the Coppercoat is applied, otherwise the adhesion will be compromised.

To save the worry of accurate timing and/or the presence of a blush, the safer option is to allow the epoxy to fully cure and to then sand it with 120 grade paper to provide a good physical key.

The alternative is to apply an epoxy tie-coat to the tacky epoxy barrier coat. This would be a solvent-based epoxy primer, such as International Interprotect. The beauty of this is that it leaves a matt finish, so reduces the need for sanding. However, after applying such a system you would need to leave it for several days (commonly a week) to allow all the solvent to cure out before then over-coating it with the Coppercoat.

Kortom, het veiligste is om de epoxy coating volledig te laten uitharden, te ontvetten en licht op te schuren. Beantwoord dit je vragen afdoende?
Timo
Compromis 888 'il Cigno'
Laatst bewerkt: 29 mrt 2017 20:32 door ilCigno.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Project: Coppercoat antifouling aanbrengen 29 mrt 2017 21:18 #821847

  • Waterblok
  • Waterblok's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5020
Timo mooi dat je ook een goed resultaat hebt!

Dat activeren door schuren is niet zo van belang zeker niet als je komende winter er weer uit gaat.
Ik heb met de hand even de CC "geaaid" met schuurpapier maar tot nu toe komt het schip al vier seizoenen -na afspuiten- schoon uit het water.
Teveel schuren verkort de levensduur van je CC!
Laatst bewerkt: 29 mrt 2017 21:19 door Waterblok.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Project: Coppercoat antifouling aanbrengen 29 mrt 2017 21:28 #821853

Strak en netjes afplakken is veel werk, dat moet je niet meer doen dan noodzakelijk is. Ook met Coppercoat is 1x afplakken en aan het eind van de job eraf trekken echt genoeg, zoals je ondervonden heb. De eerste keer dat ik met Coppercoat werkte had ik nog simpele Gamma tape, maar ook die gaf geen problemen. DD lak laat ik zelfs 2 dagen zitten om na een dag ook zonder schuren de tweede laag er op te zetten. Pas dan de tape eraf, geen probleem en echt strak. Meerdere kleren afplakken wordt het ook niet strakker van.

Smalle tape (25mm) werkt het prettigst om strak en vloeiend af te plakken. Eventueel in tweede instantie verbreden met nog een laagje.

Overigens mooie job, lekker gevoel is dat om dit maar gedaan te hebben en er minstens de komende 10 jaar vanaf te zijn.

Binnenkort moet ik er ook weer aan geloven, maar doe het wel in twee fasen. Eerst de BB zijde van het OW en later ook de SB kant. De boot ligt nog op z'n kant dus ik kan er maar aan één kant bij.
Henny (Team Zeilersforum.nl)

It is when you are riding out your first gale in a boat you have built yourself that you wonder about some of the doubtful workmanship that went into her - John Guzzwell

www.fram.nl
Laatst bewerkt: 29 mrt 2017 21:33 door ilCigno. Reden: typefoutje hersteld
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Project: Coppercoat antifouling aanbrengen 29 mrt 2017 21:30 #821854

  • ilCigno
  • ilCigno's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 17717
Omdat ik de komende jaren het liefst in het water blijf liggen (waarom zou ik uit het water gaan?) ga ik wel opschuren. Ik ga er zeker niet veel afhalen, het is alleen het hele dunne laagje epoxy wat over de koperdeeltjes heen ligt wat je open wilt maken. Daarom volstaat scotchbrite (schuurspons) en is schuurpapier in mijn ogen al teveel van het goede.
Timo
Compromis 888 'il Cigno'
Laatst bewerkt: 29 mrt 2017 21:32 door ilCigno.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Project: Coppercoat antifouling aanbrengen 29 mrt 2017 21:42 #821858

  • Wadloper
  • Wadloper's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 26259
John-the-Sailor schreef :
Of gewoon epoxy of epoxy primer MET oplosmiddel gebruiken en deze dan na +/- 6 dagen uitharden helaas opnieuw openschuren met korrel 80??

Ik zit met hetzelfde probleem. Zie de eerdere pots van IlCigno. Ik heb Pantsercoat klaarstaan. Daar zit oplosmiddel in. Advies van de producent van CC: pas na een week verder met CC en dus tussendoor schuren.

Zou dit niet met korrel 80 doen trouwens, maar met K 120 of K150. Je wilt zo min mogelijk PC wegschuren tenslotte.
Alternatief:  oplosmiddelvrije epoxy  (normale lamineer-epoxy). Dat is bij temperaturen van 15 graden of meer redelijk verwerkbaar, maar de potlife met snelle harder is te kort bij meer dan 15 graden en bij gebruik van de standaard harder ontstaat amine-blush bij temperaturen beneden 15 graden. Je komt tussen mal en dwaas in te zitten.

Ik kies voor Pantsercoat en een week wachten.



Gepost met de officiële Zeilersforum-app
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Project: Coppercoat antifouling aanbrengen 05 apr 2017 21:14 #823899

  • ilCigno
  • ilCigno's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 17717
De laatste stap voordat de boot weer te water kan is het licht opschuren van de Coppercoat. De application instructions zeggen daar het volgende over:
Treated boats will benefit from having the cured Coppercoat surface lightly burnished with fine “wet and dry” paper or sanding-pad prior to immersion – this will expose the copper powder and increase the immediate potency of the anti-fouling. This process is particularly beneficial in areas of high fouling. (Tip – we recommend using 600 grade paper, wet, or a Scotchbrite sanding pad and lightly rubbing the surface in a fashion similar to applying polish to a car bonnet.)

Ik heb voor de Scotchbrite ("schuurspons") aanpak gekozen. Ik had nog een paar pads van dit spul liggen voor op mijn excentrische schuurmachine en dat bleek goed te werken.



Nou, dat 'lightly rubbing the surface' kan je vergeten, de Cc is na een paar dagen keihard. Om iets gedaan te krijgen moet je toch echt nog wel even serieus werken. Maar dan krijg je ook wat :( het mooie glanzende koperkleurige oppervlak is weer helemaal mat na deze behandeling.





Toch ook nog een kleine teleurstelling. Ik had de houten steunblokken beplakt met verpakkingstape om te voorkomen dat het hout zich zou hechten aan de Cc.



Ondanks de tape en dat ik ze zo laat mogelijk had teruggeplaatst, zijn ze toch door de nog relatief zachte Cc gedrukt. Hierdoor zijn er op de steunvlakjes beschadigingen ontstaan.



Erg jammer, want één van de nadelen van Coppercoat is dat je zulke plekjes niet nog snel even kan bijwerken. En als dat al wel zou lukken zou ik blijven zitten met de steunblokken die er toch echt weer tegenaan moeten na de klus. Dit zal dus moeten wachten tot de boot ooit weer uit het water gaat en de bok net iets verschoven geplaatst wordt. Maar goed, het zijn maar kleine plekjes en echt aangroeien zal het daar waarschijnlijk niet.

Vrijdag gaat de boot weer het water in en kunnen we dit 'groot onderhoud' helemaal afsluiten. :)
Timo
Compromis 888 'il Cigno'
Laatst bewerkt: 05 apr 2017 21:15 door ilCigno.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Project: Coppercoat antifouling aanbrengen 05 apr 2017 21:17 #823900

  • Zeewinde
  • Zeewinde's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6085
Hoeveel uur heb je er nu inclusief de afsluiters aan besteed?
Wst bedroegen de totale kosten?

Vinni
Er valt altijd wel wat te zeiken......
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Project: Coppercoat antifouling aanbrengen 05 apr 2017 21:29 #823907

  • domper
  • domper's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1224
Timo,
Dat de onderkant beschadigd door de steunen had ik eerder ook.
Nu doe ik er een stuk karton op en dat blijft aan de boot plakken, als de boot in het water ligt laat het karton los en ik heb geen beschadigingen meer.
Met de vriendelijke groet Pieter.
Laatst bewerkt: 05 apr 2017 21:30 door domper.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Project: Coppercoat antifouling aanbrengen 05 apr 2017 21:33 #823908

  • ilCigno
  • ilCigno's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 17717
Uren? De hele winter!

Zonder gekheid, ik heb het niet bijgehouden. Maar een uur of 80 zal het toch wel geweest zijn, los van de uren in de auto. De kosten bedroegen een kleine €400 voor het afsluiters project en rond de €700 voor de Coppercoat.

@Domper: dat is wel slim, lijkt me een goede tip!
Timo
Compromis 888 'il Cigno'
Laatst bewerkt: 05 apr 2017 21:34 door ilCigno.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Project: Coppercoat antifouling aanbrengen 06 apr 2017 09:27 #823964

Ja, ik kan dat wel beamen van die uren..

Ik had ooit een lijstje gemaakt:

4 volle dagen van 9 uur schuren en krabben = 36 uur (alleen) + 4*3*40min reistijd
1 dag: ontvetten, plakken, pantsercoat aanbrengen: 8 uur + 80min reistijd
laag 2 pantsercoat : 2 uur + 80 min reistijd

(Boot verplaatst voor vlakken)

1 dag PC schuren en vlakjes invullen: 8 uur + 80 min reistijd
tweede laag PC op vlakjes: 1 uur + 80 min reistijd
Coppercoat aanbrengen in 6 lagen: 1 dag van 8 uur met 3 man = 24 uur + 80 min reistijd (x3..)

(drogen en boot verplaatsen)

1 dag (alleen) Coppercoat opschuren en vlakjes in 6 lagen Coppercoaten: 9 uur + 80 min reistijd

4 uur: vlakjes schuren, tape verwijderen, opruimen, boot te water + 80 min reistijd
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Project: Coppercoat antifouling aanbrengen 06 apr 2017 20:54 #824189

  • redshift
  • redshift's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3229
Blergh. Dit helpt niet bepaald om enthousiast te worden dit volgend jaar ook te gaan doen ... :pinch:
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Project: Coppercoat antifouling aanbrengen 06 apr 2017 21:01 #824192

redshift schreef :
Blergh. Dit helpt niet bepaald om enthousiast te worden dit volgend jaar ook te gaan doen ... :pinch:

Snap ik...

Het viel me ook tegen. Maar het gevoel als het klaar is is heerlijk...
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Project: Coppercoat antifouling aanbrengen 06 apr 2017 21:21 #824198

  • Waterblok
  • Waterblok's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5020
En dat gevoel heb ik ieder jaar weer, afspuiten klaar, soms even aaien met wat ruws verder niks.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Project: Coppercoat antifouling aanbrengen 07 apr 2017 11:04 #824284

  • Zeppos
  • Zeppos's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 236
ilCigno schreef :
Omdat ik de komende jaren het liefst in het water blijf liggen (waarom zou ik uit het water gaan?)

Om de anodes en de olie van de saildrive te vervangen misschien?

Z
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Project: Coppercoat antifouling aanbrengen 07 apr 2017 11:41 #824290

Zeppos schreef :
ilCigno schreef :
Omdat ik de komende jaren het liefst in het water blijf liggen (waarom zou ik uit het water gaan?)

Om de anodes en de olie van de saildrive te vervangen misschien?

Z

Olie van de saildrive elk jaar vervangen is onzin. Het enige wat er mis kan gaan is dat er water in komt maar dat zie je bij peilcontrole ook wel en dan heb je een ander probleem.
Aangezien die olie nooit heet wordt zoals in een motor zal er ook niks mee gebeuren en bovendien komen er geen zure afgassen mee in aanraking zoals bij een motor.
En als anodes niet minstens twee jaar meegaan is er iets anders mis.
Ad
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Project: Coppercoat antifouling aanbrengen 07 apr 2017 11:56 #824292

Anodes vervangen doe ik met een snorkel een een duikbril...
(en ik heb geen saildrive :-) )
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Project: Coppercoat antifouling aanbrengen 07 apr 2017 20:58 #824396

  • Zeppos
  • Zeppos's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 236
Yellow Boat schreef :
Zeppos schreef :
ilCigno schreef :
Omdat ik de komende jaren het liefst in het water blijf liggen (waarom zou ik uit het water gaan?)

Om de anodes en de olie van de saildrive te vervangen misschien?

Z

Olie van de saildrive elk jaar vervangen is onzin. Het enige wat er mis kan gaan is dat er water in komt maar dat zie je bij peilcontrole ook wel en dan heb je een ander probleem.
Aangezien die olie nooit heet wordt zoals in een motor zal er ook niks mee gebeuren en bovendien komen er geen zure afgassen mee in aanraking zoals bij een motor.
En als anodes niet minstens twee jaar meegaan is er iets anders mis.
Ad

Ik insinueer niet dat het elk jaar dient te gebeuren. Maar eens per twee jaar idd toch wel, wat m.i. toch een verschil is met 'de komende jaren' niet uit het water.

Soit, back on topic!

Z
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Project: Coppercoat antifouling aanbrengen 08 apr 2017 07:43 #824418

  • Jaap-Kaag
  • Jaap-Kaag's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6918
Onder ons schuitje zit ook behoorlijke laagopbouw, we gaan (willen) dit aanpakken met coppercoat.
Havenmeester van Marina Regatta Centre vindt de coppercoat maar pure rotzooi, blijken daar diverse
boten te liggen met onthechtingsproblemen en ook gewoon aangroei.
Ook is het onderwaterschip niet echt glad te krijgen zit een bubbelstructuur in

Op een Dehler zag ik inderdaad een moslaag.
Het is duur en absoluut niet beter dan een goede AF (levensduur 2 jaar)

Is dit nou een indianenverhaal?
Foto Vlieland was een opdracht tijdens de singlehanded 2020 , heel leuk evenement!
Dehler 36 CWS Bres ligplaats Cancun Mexico
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Project: Coppercoat antifouling aanbrengen 08 apr 2017 08:52 #824421

Kapiteinmomo schreef :
Onder ons schuitje zit ook behoorlijke laagopbouw, we gaan (willen) dit aanpakken met coppercoat.
Havenmeester van Marina Regatta Centre vindt de coppercoat maar pure rotzooi, blijken daar diverse
boten te liggen met onthechtingsproblemen en ook gewoon aangroei.
Ook is het onderwaterschip niet echt glad te krijgen zit een bubbelstructuur in

Op een Dehler zag ik inderdaad een moslaag.
Het is duur en absoluut niet beter dan een goede AF (levensduur 2 jaar)

Is dit nou een indianenverhaal?

Het is echt waar. Onthechting ontstaat immers door een slechte voorbewerking. En een bobbelig oppervlak als de ondergrond ook al bobbelig is. Een moslaag is normaal als je er geen onderhoud aan pleegt. En Coppercoat kost veel geld.

Waardeloos spul eigenlijk. Maar daar zijn het dan ook indianenverhalen voor.
Henny (Team Zeilersforum.nl)

It is when you are riding out your first gale in a boat you have built yourself that you wonder about some of the doubtful workmanship that went into her - John Guzzwell

www.fram.nl
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Project: Coppercoat antifouling aanbrengen 08 apr 2017 09:22 #824426

  • Sonador
  • Sonador's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Berichten: 7040
Kapiteinmomo schreef :
Onder ons schuitje zit ook behoorlijke laagopbouw, we gaan (willen) dit aanpakken met coppercoat.
Havenmeester van Marina Regatta Centre vindt de coppercoat maar pure rotzooi, blijken daar diverse
boten te liggen met onthechtingsproblemen en ook gewoon aangroei.
Ook is het onderwaterschip niet echt glad te krijgen zit een bubbelstructuur in

Op een Dehler zag ik inderdaad een moslaag.
Het is duur en absoluut niet beter dan een goede AF (levensduur 2 jaar)

Is dit nou een indianenverhaal?

Hechtingsproblemen komt door slecht voorbewerken, of je niet houden aan de instructies die door de fabrikant zijn opgesteld.

M.b.t een "Sinaasappelhuid" heeft hij wel een punt, het is dik en vloeit slecht uit.
Maar als je daar rekening mee houd in het verwerkingsproces, dan kan je dat tegengaan.

Ik geloof niet dat Coppercoat een wonderwindel is, en kenbaar zijn sommige mensen niet/minder tevreden nadat het bedrijf is overgenomen.

De meningen over zelfgemaakte Coppercoatingen zijn ook erg sterk verdeeld.
Maar ik ben van mening dat van alle zelf slijpende AF's op de markt, Coppercoat 1 van de milieuvriendelijkste oplossingen is als anti aangroeimiddel.

Het is ook een anti aangroeimiddel, het gaat het tegen, maar geheel voorkomen is erg moeilijk.
Dus aangroei zal je altijd wel hebben vrees ik, maar het fijne is dat bij een Coppercoat, je niet in een gifwolk zwemt als je het een keertje borstelt o.i.d (datzelfde geld natuurlijk voor een harde AF).

Na wat ik er allemaal over gelezen heb, geloof ik wel dat het beter werkt op zout water.
Sommige doen tijdens het opschuurproces na applicatie een zoutwateroplossing gebruiken zodat het oxideert.

Je hebt deze ook nog reactiveresins.com/synergyantifouling.html
Deze overweeg ik over een paar jaar als mijn huidige AF is "uitgewerkt"
Of voor op mijn andere boot tegen die tijd :P
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Project: Coppercoat antifouling aanbrengen 08 apr 2017 09:53 #824432

  • ilCigno
  • ilCigno's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 17717
Coppercoat is bij mij ook niet 100% glad, het heeft een lichte sinasappelhuid. Maar het is wel een stuk gladder dan de traditionele harde antifouling zoals dat er op zat na enkele jaren.

Ik sprak gisteren mijn nieuwe overbuurman van de steiger en die was erg tevreden over de Cc die hij er al een aantal jaar geleden op had gesmeerd. Hij vertelde heel weinig last van aangroei te hebben en zijn boot jaarlijks alleen even schoon te vegen door er een kokosmat aan twee lijnen onderdoor te trekken.

Wat betreft de termijn van uit het water, ik verwacht inderdaad dat ik elke drie jaar even laat hellingen om de olie van de saildrive te verversen en eventueel de anode van de saildrive te vervangen. Dat laatste kan inderdaad ook onder water, ik heb er een deelbare anode onder zitten waarvoor de schroef er niet af hoeft. Maar erg praktisch is dat niet met die boutjes onder water werken. Zo lang kan ik mijn adem niet inhouden helaas.
Timo
Compromis 888 'il Cigno'
Laatst bewerkt: 08 apr 2017 09:58 door ilCigno.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Project: Coppercoat antifouling aanbrengen 08 apr 2017 10:08 #824438

ilCigno schreef :
Maar erg praktisch is dat niet met die boutjes onder water werken. Zo lang kan ik mijn adem niet inhouden helaas.

Je kunt natuurlijk ook zoiets aanschaffen :
www.compass24.nl/comfort/zwemp...s?ffRefKey=HwmkOWl3n
Ad
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Project: Coppercoat antifouling aanbrengen 08 apr 2017 11:08 #824451

Hmmm, grappig en minder kostbaar dan ik vreesde. Lijkt me ook handig om het onderwaterschip gestructureerd te kunnen boenen ipv een "hit and run" tot je in ademnood komt.

Is dat, tot zeg 2 m diepte, lastig duiken met zo'n set? Kan dat met een beetje oefenen zonder cursus of brevet? Of dit dat "gevaarlijk"?

Wat zou het kosten om zo'n fles te laten hervullen? 20 minuten gebruik lijkt me vrij kort...
Laatst bewerkt: 08 apr 2017 11:17 door Nachtvlinder.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Project: Coppercoat antifouling aanbrengen 08 apr 2017 12:05 #824466

Nachtvlinder schreef :
Hmmm, grappig en minder kostbaar dan ik vreesde. Lijkt me ook handig om het onderwaterschip gestructureerd te kunnen boenen ipv een "hit and run" tot je in ademnood komt.

Is dat, tot zeg 2 m diepte, lastig duiken met zo'n set? Kan dat met een beetje oefenen zonder cursus of brevet? Of dit dat "gevaarlijk"?

Wat zou het kosten om zo'n fles te laten hervullen? 20 minuten gebruik lijkt me vrij kort...


Vind deze nog vrij duur..
Die kan je nog wel wat goedkoper krijgen denk ik, kijk een bij de Decathlon.

Deze heb ik ook aan boord liggen, zo'n set. Ik heb hem (wel een ander merk) voor 125 euro gekocht op marktplaats, en daarna voor 60 euro laten keuren, werkt prima.
Idd ongeveer 20 minuten, beetje afhankelijk van hoe rustig je kan blijven (goed duiker of beginner kan heel veel schelen), en hoe diep je gaat (dieper duiken = meer luchtverbruik). Ik gebruik die set om mijn kiel af en toe schoon te maken.

Vullen kost 1 euro of zo, bij de duikwinkel. In zeeland zijn ook vulstations waar je een euro ingooit en dan zelf kan vullen.

Over risico, tja.. Als je tot 2 m gaat in vrij water dan is het risico beperkt. Ik zou toch op zijn minst een introductiecursus duiken volgen zodat je de basis kent.

Grofweg zijn er 4 grote risico's met duiken:

1) Duikersziekte (CO2 belletjes in je bloed): kan dodelijk zijn, maar treedt alleen op als je langere tijd op grote diepte (>10m) blijft. Dus met deze set geen risico, zo lang kan je niet blijven op 10m.

2) Luchttekort (fles leeg, automaat kapot, etc), als je tot 5 meter gaat of zo geen probleem, zwem je gewoon naar boven.

3) Vast komen te zitten onder water: oppassen voor netten en lijnen etc, en een mes mee, maar uiteraard weinig risico als je effe onder je boot gaat kijken.

4) Longschade door overdruk: Dit is wel iets wat je even moet weten: ALTIJD uitademen als je omhoog gaat. Hoe dieper je gaat hoe hoger de druk van de lucht die je inademt, als je op 10m je longen goed vult en dan je adem inhoudt en naar boven zwemt dan blazen je longen op als een ballon en kan je longblazen scheuren en bloedingen krijgen... Dus altijd uitademen terwijl je omhoog zwemt.
Uiteraard is het drukverschil op 2 meter beperkt dus ook het risico, toch zou ik uit voorzorg uitadamen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.376 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl