De Coppercoat zit er op! Al vroeg op de dag aan de slag om alles klaar te zetten en nog wat zaken af te plakken. De waterlijn had ik de dag tevoren al getaped. Op aanraden van Brambo had ik twee lagen afplaktape gebruikt: eentje op de bovenrand van de Coppercoat en eentje daar overheen een paar millimeter lager. Het idee daarbij was om de eerste laag tape te verwijderen na twee lagen Coppercoat, zodat je met het verwijderen van de tweede laag tape niet een inmiddels uitgeharde rand Coppercoat losrafelt. Door tevoren al twee lagen tape te plakken hoef je tussendoor niet te gaan tapen. Op zich een mooi plan, maar doe het niet! Daarover later meer.
Verder had ik de dieptemeter afgeplakt, de roerkoning met onderlager (het roer een stukje laten zakken zodat je makkelijk bij de bovenkant kunt) en de saildrive.
Voorzichtigheidshalve had ik ook de steunbalkjes onder de kiel afgeplakt. Niet om het hout te beschermen, maar om te voorkomen dat er Coppercoat in rechtstreeks contact zou komen met het gietijzer van de kiel, wat ter plaatse van de balkjes niet beschermd wordt door een laag Pantsercoat. Door het tevoren af te plakken konden we gewoon lekker door soppen met de bokkepoot onder de kiel.
Op het laatste moment had ik op de romp boven de tape van de waterlijn ook nog een plastic 'schort' aangebracht om eventuele spetters tegen de romp op te vangen. Dat had niet gehoeven, een brede (ca. 5cm) rand tape volstaat. Mocht er toch nog een spatje ergens op komen dan veeg je dat met een nat stukje keukenpapier gemakkelijk weg, ook nog na enige tijd. Cc is immers op waterbasis.
Het was op zich een perfecte dag om te gaan coaten. Zonnig, droog, tegen de 15 graden, wel een stevig briesje. Heerlijk om buiten te zijn. Lodewijk Stegman hielp mij deze dag mee, in ruil voor samen een dagje zijn boot in de Cc zetten. Een hele fijne deal, ik kan het iedereen aanraden om deze klus tenminste met zijn tweeën te doen. In je eentje wordt het een hele toer om dit in één dag af te krijgen, zelf met twee man was het nog aardig aanpoten. Dit komt door de beperkte potlife, je hebt maximaal 40 minuten om een batch weg te rollen. Het lukt net om per persoon een halve liter Cc in die 35-40 minuten te verwerken. Als het warmer is zal je de batch kleiner moeten maken wil je niet in de problemen komen.
Naast de boot een klein werkplaatsje ingericht met een mengtafel, de voorraad aan bakjes, rollers, vuilniszak, keukenrol en uiteraard het Coppercoat.
De Cc is apart spul om te verwerken, zeker in het begin is het vrij dun en moet je goed met de roller er doorheen blijven ploegen om het koperpoeder in suspensie te houden. Wij gebruiken grote verfrol bakken en kleine viltrollers. Vergeet kleine verfbakjes, je moet kunnen 'roeren' met je roller.
Zoals in de handleiding en ook op dit forum al beschreven staat dekt de eerste laag van geen meter.
Maar na de tweede laag begon het ergens op te lijken.
Het idee was om na twee lagen Cc de eerste laag tape van de waterlijn te verwijderen. Dat lukte op zich prima. Maar toen openbaarde zich meteen ook hét nadeel van deze vermeende slimmigheid: er zit nu een klein wit randje boven de eerste twee lagen Cc, wat opgevuld moet worden met de resterende twee lagen Cc. En we weten inmiddels dat twee lagen Cc nog lang niet dekkend zijn! Om te voorkomen dat de il Cigno de komende 10+ jaar rond moet varen met een waterlijn die niet bepaald strak afgetekend is hebben we dit randje behoorlijk wat onnodige extra aandacht moeten geven. Kortom: niet aan beginnen, de tape kan makkelijk blijven zitten totdat alle lagen Cc er op zitten. Als je het daarna direct verwijderd gaat er niets mis.
Uiteindelijk na vier lagen ontstond er een mooi dekkende laag. Niet superglad, maar met een licht sinaasappeleffect. Maar ruim voldoende om de toets der kritiek te kunnen doorstaan.
Wat nu nog rest is het coaten van de romp onder de steunen. We hadden diagonaal twee steunen laten zakken zodat we daar tussen konden met de rollers. Nu nog de andere twee. Daarvoor hebben we een laatste deel van de Cc bewaard, wat ik in vier gelijke delen verdeeld heb in kunststof bekertjes om daarmee vier kleine batches Cc aan te kunnen maken.
Wij waren heel tevreden over het resultaat en we kunnen binnenkort als ervaren Coppercoaters de boot van Lodewijk Stegman ter hand nemen. Om vervolgens minstens tien jaar van deze klus verlost te zijn.