Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten
In deze sectie horen alleen topics welke een project beschrijven. Hiervoor gelden bijzondere regels. De beschrijving van het project staat centraal, reacties van zowel de Topic Starter (TS) als andere leden zijn alleen toegestaan indien deze rechtstreeks betrekking hebben op de projectinhoud. Zie ook de forumregels die hierop van toepassing zijn.

Onderwerp: Project: Coppercoat antifouling aanbrengen

Project: Coppercoat antifouling aanbrengen 07 feb 2018 10:44 #915508

  • Wadloper
  • Wadloper's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 27575
andrevanzijl schreef :
nog even een vraagje.
Ik wil coppercoat gaan aanbrengen maar de saildrive kan het daar op of moet je nog speciale maatregelen treffen? of iets anders gebruiken.
Bij de stempels hoe zorg je dat het niet aan de stempel hecht?

Om met het eerste te beginnen; regel dat in overleg met de werf. In eerste instantie om de stempels heen werken. Daarna de boot iets verzetten, en vervolgens in één operatie door de 'kale' plekken doen.

Ik zou geen CC op de saildrive smeren.
Voor dat doel bestaat een speciale AF, te weten Interspeed Prop-o-drev:

www.compass24.nl/direct/486604...v?ffRefKey=c5yj5wKcq

Compass pretendeert dat het alleen voor export is, maar ik heb het spul gewoon per post thuisgekregen in Nederland.
Ik zou wel de speciale primer, die erbij hoort er eerst opzetten (wordt ook door Compass verkocht). Dat voorkomt corrosie van je (aluminium) saildrive.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Project: Coppercoat antifouling aanbrengen 07 feb 2018 10:53 #915511

Ik gebruik al heel lang de kopervrije Foul-Away van Epifanes voor de saildrive.
Na twee jaar weinig of geen aangroei en ook geen sporen van corrosie .
Ad
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Project: Coppercoat antifouling aanbrengen 07 feb 2018 18:52 #915669

Ik heb met veel interesse meegelezen. Mijn onderwaterschip is inmiddels kaal geschraapt. Nu nog schuren en dan kan de coppercoat erop als het weer wat warmer wordt.

Mijn vraag:

Bij mij is dit jaar de hele romp aan de beurt. Boven de waterlijn komt DD Coat van de IJssel. Wat doe ik nu het beste eerst? Kan ik de Coppercoat een stukje laten overlappen over de DD Coat? Andersom zal vast niet kunnen. Of moet het precies op elkaar aansluiten? Dat lijkt me dan wel weer heel veel gevraagd qua secuur werken.

edit: DD Coat moet zijn: Double Coat
Draijer 570 --> Dufour T7 --> Invicta 26
Laatst bewerkt: 07 feb 2018 18:56 door alpha Scorpii.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Project: Coppercoat antifouling aanbrengen 07 feb 2018 20:00 #915691

  • trotti
  • trotti's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 8183
Eerst double coat (eb dat laten doorlopen tot onder de waterlijn) en als laatste coppercoat erop, en dus een indd over de double coat. Wel even opschuren de double coat!

Voordeel: bij het verven van de romp (de double coat dus) hoef je geen waterlijn af te plakken!

Groeten,
Johnnie
Laatst bewerkt: 07 feb 2018 20:01 door trotti.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Project: Coppercoat antifouling aanbrengen 08 feb 2018 03:00 #915747

  • Sonador
  • Sonador's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Berichten: 7040
Zoals Trotti het heeft omschreven, heb ik dat ook met het nieuwe roer zo gedaan.
En zo ga ik ook de nieuwe waterlijn schilderen.
Maar die word wat ingewikkelder dan enkel een streep.

Veel plezier toegewenst met de schilderwerkzaamheden Draijer 570.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Project: Coppercoat antifouling aanbrengen 08 feb 2018 03:05 #915748

  • Sonador
  • Sonador's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Berichten: 7040
Sonador schreef :
Philip schreef :
Sonador schreef :

En hun CC brouwsel is na 2 jaar nog niet eens groen uitgeslagen!
Mijn eigen brouwsel (2 delen koperpoeder op 1 deel gewone hars) was na 5 jaar nog niet groen uitgeslagen. Twee keer opgeschuurd in die tijd maar het blijft bruinig. De reden dat het niet echt werkt denk ik en ik nu ook maar voor origineel ga.

Hoe grof heb je het opgeschuurd?

Ik geloof dat je wel echt grof moet opschuren, wel korrel 120 op en schuurmachine zelfs.
Heb ook gelezen dat de originele coppercoat soms niet groen oxideert vanwege niet grof genoeg opschuren

Nog even terugkomend hierop:

Ik heb inmiddels wat eigen schuur/oxidatie testjes gedaan, met restjes koper epoxy die ik overhad .

Variërend van opschuren met een 3m korrel 220 schuurspons, tot aan opschuren met waterproof 240, etc.

Het slaat bijna allemaal wel groen uit als je het met zout en azijn besproeit.
Zelfs het schuurpapier :P

Behalve als je het niet opschuurt.

Beetje stomme test, was meer voor mijzelf om te zien hoe ik het "eigen"brouwsel kan activeren.
Laatst bewerkt: 08 feb 2018 03:08 door Sonador.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Project: Coppercoat antifouling aanbrengen 08 feb 2018 07:46 #915764

  • Wadloper
  • Wadloper's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 27575
trotti schreef :
Eerst double coat (eb dat laten doorlopen tot onder de waterlijn) en als laatste coppercoat erop, en dus een indd over de double coat. Wel even opschuren de double coat!

Double Coat (of elke andere DD-lak) onder de waterlijn, bij een boot die een heel seizoen of seizoenen in het water blijft, is geen goed idee. Mijn ervaring is dat er op termijn blazen ontstaan. Het is ook niet nodig, want je wilt je CC laten doorlopen tot iets boven de waterlijn, neem ik aan.
Voordeel: bij het verven van de romp (de double coat dus) hoef je geen waterlijn af te plakken!

En die CC zet je er vervolgens op zonder af te plakken?
Afplakken moet je toch..
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Project: Coppercoat antifouling aanbrengen 08 feb 2018 12:19 #915846

  • Sonador
  • Sonador's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Berichten: 7040
Lodewijk, als het goed is komt de double coat nooit in contact met het water.

Je rolt er de epoxycoating voor het ow schip overheen tot aan de waterlijn.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Project: Coppercoat antifouling aanbrengen 08 feb 2018 13:45 #915868

  • Wadloper
  • Wadloper's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 27575
Sonador schreef :
Lodewijk, als het goed is komt de double coat nooit in contact met het water.

Je rolt er de epoxycoating voor het ow schip overheen tot aan de waterlijn.

Doe het zoals je wilt.
Persoonlijk zou ik de dd-lak een paar cm. boven de waterlijn houden en de CC, die je er waarschijnlijk als laatste op zet, de dd-lak een cm. laten overlappen. Heb je bijvoorbeeld 3 cm. CC boven de waterlijn, wat me niet verkeerd lijkt.
Er is helemaal geen noodzaak om de dd-lak tot onder de waterlijn te laten doorlopen, dus waarom zou je het doen?
De watergedragen epoxy van CC; hoe waterdicht is die? Ik weet het niet precies.. Bij twijfel niet inhalen, zou ik zeggen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Project: Coppercoat antifouling aanbrengen 08 feb 2018 15:07 #915885

  • Sonador
  • Sonador's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Berichten: 7040
Laat maar.
Laatst bewerkt: 08 feb 2018 16:06 door Sonador.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Project: Coppercoat antifouling aanbrengen 08 feb 2018 15:49 #915894

  • Wadloper
  • Wadloper's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 27575
Draijer 570 schreef :
Kan ik de Coppercoat een stukje laten overlappen over de DD Coat? Andersom zal vast niet kunnen.

Of het andersom niet kan weet ik niet, maar eerst Double Coat en dan CopperCoat is altijd mooier. Waar je met de Double Coat over de CC heen gaat wordt het namelijk nooit zo vlak en strak als op de normale gelcoat.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Project: Coppercoat antifouling aanbrengen 08 feb 2018 21:45 #916060

Dank Lodewijk en Sonador!

Volgens mij zeggen jullie eigenlijk allebei hetzelfde, wanneer we met 'waterlijn' de lijn bedoelen waar de antifouling of coppercoat begint. Die ligt in mijn geval iets boven het water.

Conclusie: ik laat de coppercoat een paar mm overlappen over de Double Coat.
Draijer 570 --> Dufour T7 --> Invicta 26
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Project: Coppercoat antifouling aanbrengen 09 feb 2018 14:21 #916288

  • Philip
  • Philip's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 8041
Wat is er mis met precies laten aansluiten?

Als je laag 1 hebt geverfd, is het in mijn ogen gemakkelijker en vrij eenvoudig langs die lijn een tape te zetten. Een tape een paar mm verderop is veel lastiger om die lijn evenwijdig te houden. Bij een paar cm nog lastiger.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Project: Coppercoat antifouling aanbrengen 09 feb 2018 14:23 #916291

  • Philip
  • Philip's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 8041
Overigens gevoelig spul dat coppercoat :)

Ik heb mijn spul ook in Duitsland besteld met die Boot düsseldorf aanbieding. Krijg ik netjes een mail dat het geld binnen is maar dat hij nog even wacht met verzenden omdat de coppercoat te koud zou kunnen worden in het verzend traject met de huidige temperaturen :blink:
Het kan wel direct verstuurt worden maar dan op eigen risico.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Project: Coppercoat antifouling aanbrengen 09 feb 2018 14:46 #916299

  • Wadloper
  • Wadloper's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 27575
Philip schreef :
Overigens gevoelig spul dat coppercoat :)

Ik heb mijn spul ook in Duitsland besteld met die Boot düsseldorf aanbieding. Krijg ik netjes een mail dat het geld binnen is maar dat hij nog even wacht met verzenden omdat de coppercoat te koud zou kunnen worden in het verzend traject met de huidige temperaturen :blink:
Het kan wel direct verstuurt worden maar dan op eigen risico.

Op de verpakking staat inderdaad dat het vorstvij moet worden bewaard. Ook niet zo vreemd voor watergedragen hars..
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Project: Coppercoat antifouling aanbrengen 09 feb 2018 14:50 #916301

  • Wadloper
  • Wadloper's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 27575
Philip schreef :
Wat is er mis met precies laten aansluiten?

Als je laag 1 hebt geverfd, is het in mijn ogen gemakkelijker en vrij eenvoudig langs die lijn een tape te zetten. Een tape een paar mm verderop is veel lastiger om die lijn evenwijdig te houden. Bij een paar cm nog lastiger.

Ik heb al tientallen keren een waterlijn geplakt en volgens mij maakt het geen lor uit. Ja, op meer dan 10 cm. afstand krijgt het timmermansoog het wat lastiger. Maar 0 of 5 mm?

Bij een kleine overlap weet je zeker dat niet na het schilderen blijkt dat er, tussen de twee kleuren die je zelf hebt opgezet, niet nog hier of daar een strookje van een mm. breed in nog een andere kleur tussen zit.

Wat wel uitmaakt: de breedte van het afplakband. Breed afplakband is lastiger te 'sturen'. Maar met smal afplakband krijg je sneller 'hobbels' in de waterlijn..
Laatst bewerkt: 09 feb 2018 14:57 door Wadloper.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Project: Coppercoat antifouling aanbrengen 23 mrt 2018 12:49 #928895

  • Philip
  • Philip's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 8041
Zouden jullie met deze weersvoorspelling het aandurven?

Zondag het grootste deel, maandag kleinere stukjes onder de stempels etc.

Normaal zou ik meer marge nemen maar de boot gaat op 7 april te water, coppercoat of niet. En het paasweekend lijkt niet beter.
De 10 graden wordt wel aangetikt maar natuurlijk niet de hele dag. Pas tegen 11 uur is de verwachting. Dan hoop ik echter wel al aan laag twee te kunnen beginnen :dry:
En de regen op dinsdag helpt natuurlijk ook niet.
Laatst bewerkt: 23 mrt 2018 12:49 door Philip.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Project: Coppercoat antifouling aanbrengen 23 mrt 2018 12:55 #928897

  • dolf123
  • dolf123's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 196
Hallo Phillip,

Ik zou het niet doen..Andrers in het najaar. Als de epoxy er maar onder zit.. Heeft als voordeel dat je je epoxy kan controleerden of dat er goed opzit en of er nog blaasjes zijn bijgekomen.

Wat zegt Micheal Fleiss van CC Duitsland ervan ?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Project: Coppercoat antifouling aanbrengen 23 mrt 2018 12:59 #928899

  • Ekke
  • Ekke's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 975
Dat gaat lukken
Zaterdag alles klaar maken, zonde als je voorbereiding langer duurt dan verwacht en je je window mist.
Zondag is het warm genoeg, zatredag eigenlijk ook maar hoorde andere voorspelling dat zondag de beste dag is, evt kacheltje in de boot om te eerder warm te krijgen, vooraf droog maken en ontvetten. Moet je nog schuren?
De epoxy kun je evt warmer opslaan.
Is het maandag te nat en koud dan heb je hooguit 4 slechter hechtende plekjes van de stempels die je later altijd kunt bijwerken, maar grote kans dat ook die 4 plekjes prima gaan
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Project: Coppercoat antifouling aanbrengen 23 mrt 2018 13:07 #928902

  • Philip
  • Philip's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 8041
dolf123 schreef :
Hallo Phillip,
Ik zou het niet doen..Andrers in het najaar. Als de epoxy er maar onder zit.. Heeft als voordeel dat je je epoxy kan controleerden of dat er goed opzit en of er nog blaasjes zijn bijgekomen.
De boot komt er in het najaar niet uit. Ook komt er in principe geen epoxy meer bij. Ik heb de afgelopen weekend de oude nep-coppercoat zitten schuren (k#t klus, dat koper is keihard) en daar gaat direct de echte coppercoat over heen. Blaasjes heb ik ook niet bij een houten boot.

Een alternatief is een knip- en scheerbeurtje in de zomer. Maar ik ben bang dat ik dan alles opnieuw kan gaan schuren en nu is alles lekker droog na een hele winter op de kant :unsure:
Laatst bewerkt: 23 mrt 2018 13:11 door Philip.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Project: Coppercoat antifouling aanbrengen 23 mrt 2018 13:10 #928903

  • Philip
  • Philip's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 8041
Ekke schreef :
Dat gaat lukken
Zaterdag alles klaar maken, zonde als je voorbereiding langer duurt dan verwacht en je je window mist.
Zondag is het warm genoeg, zatredag eigenlijk ook maar hoorde andere voorspelling dat zondag de beste dag is, evt kacheltje in de boot om te eerder warm te krijgen, vooraf droog maken en ontvetten. Moet je nog schuren?
De epoxy kun je evt warmer opslaan.
Is het maandag te nat en koud dan heb je hooguit 4 slechter hechtende plekjes van de stempels die je later altijd kunt bijwerken, maar grote kans dat ook die 4 plekjes prima gaan
Ja daar heb ik de zaterdag voor gereserveerd. Laatste stuk schuren en alles klaar maken.
Kachel in boot helpt niet. 20mm hout isoleert dermate dat het niet merkbaar is aan de buitenkant.

Alternatief is om op te delen en op zondag de schaduwkant te doen en maandag de zonkant. Dan wordt die laatste hopelijk net wat warmer dan de voorspelde 9 graden.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Project: Coppercoat antifouling aanbrengen 23 mrt 2018 13:19 #928905

  • Wadloper
  • Wadloper's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 27575
Philip schreef :
Zouden jullie met deze weersvoorspelling het aandurven?

Zondag het grootste deel, maandag kleinere stukjes onder de stempels etc.

Normaal zou ik meer marge nemen maar de boot gaat op 7 april te water, coppercoat of niet. En het paasweekend lijkt niet beter.
De 10 graden wordt wel aangetikt maar natuurlijk niet de hele dag. Pas tegen 11 uur is de verwachting. Dan hoop ik echter wel al aan laag twee te kunnen beginnen :dry:
En de regen op dinsdag helpt natuurlijk ook niet.

Kijkend naar de lange termijn verwachting lijkt de kans dat in de komende 1,5 week veel warmer wordt, eerder kouder. Staat de boot buiten? Neerslagkans van 40 % op zondag is dan al tricky, zeker bij wind uit NW (buien). De CC blijft kwetsbaar voor regen tot 48 uur na aanbrengen.

Je moet er vanuit gaan dat de temperatuur van de romp die 10 graden niet haalt, die blijft waarschijnlijk een paar graden kouder, tenzij we flink zon krijgen. De fabrikant stelt dat aanbrengen op een romp die kouder is dan 8 graden een slecht idee is.

Toen Timo en ik de Coppercoat op mijn boot aanbrachten, was het al eind april, als ik me niet vergis. De nachttemperaturen waren echter nog relatief laag. We begonnen bij een luchttemperatuur van ongeveer 12 graden. Mijn boot is relatief klein (28 voet) en toen er één laag op zat, was de CC op de plek waar we begonnen waren niet ver genoeg opgestijfd om aan de volgende laag te kunnen beginnen. Dat gedeeltelijk opgestijfd zijn is vrij kritisch; ben je te vroeg, dan trek je de eerder opgezette CC er met je roller af.
Pas later op de dag, bij wat hogere temperaturen, konden we continue doorwerken. Het opstijven ging sneller.

Nu is jouw boot wat groter, maar de temperatuur is nog lager. Als je tussendoor moet wachten voor je de volgende laag kunt opzetten, wordt de tijd om er vier of vijf lagen op te zetten navenant langer. De vraag is of dat binnen een normale werkdag, of zelfs binnen 12 uur lukt.
En dan nog; je zit onder, of op het randje van wat volgens de fabrikant kan.

Er vanuit gaande dat te water gaan geen uitstel kan velen (de eigenaar van de werf wil de boot niet verzetten, of anderszins langer op de wal houden?) dan zou ik te water gaan en aansluitend, binnen een paar dagen, ergens anders op de wal proberen te komen. De boot is dan nog relatief schoon en met één keer borstelen met groene zeep is ie klaar voor CC.

Kost extra, maar CC is te duur om nu te gaan forceren, met de kans op een slecht resultaat.
Laatst bewerkt: 23 mrt 2018 13:23 door Wadloper.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Project: Coppercoat antifouling aanbrengen 23 mrt 2018 13:30 #928909

  • Philip
  • Philip's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 8041
Ja dat baart me de meeste zorgen: is de dag lang genoeg voor alle lagen. Coppercoat raadt het inderdaad ten strengste af om een nachtje te wachten tussen de lagen dus dat gaan we ook niet doen. Want dat zou nog wel kunnen, paar lagen op zondag, rest op maandag. Dat heb ik bij andere epoxy werkjes wel gedaan, die epoxy is dan nog wel tacky genoeg voor een volgende laag bij dergelijke nacht temperaturen.

Mijn jachthaven laat één keer een kraan komen om alle boten er in te mikken. Door geplande verbouwingen aan het haven terrein kan ik ook niet de boot laten staan en later zelf een kraan laten komen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Project: Coppercoat antifouling aanbrengen 23 mrt 2018 13:49 #928915

  • Wadloper
  • Wadloper's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 27575
Philip schreef :
Ja dat baart me de meeste zorgen: is de dag lang genoeg voor alle lagen. Coppercoat raadt het inderdaad ten strengste af om een nachtje te wachten tussen de lagen dus dat gaan we ook niet doen. Want dat zou nog wel kunnen, paar lagen op zondag, rest op maandag. Dat heb ik bij andere epoxy werkjes wel gedaan, die epoxy is dan nog wel tacky genoeg voor een volgende laag bij dergelijke nacht temperaturen.

CC raadt het inderdaad af, niet in één keer alle lagen aanbrengen.

Ik heb de plekken waar de stempels zaten ook later (ruim een week) gedaan; daar had ik één setje voor bewaard. Die stempelplekjes waren niet zo groot en ik hield nogal wat over. Dat heb ik vervolgens (ik kan me niet herinneren of ik tussentijds heb geschuurd) rondom in een brede baan vanaf de waterlijn over de bestaande CC heen gezet. Dat zijn uiteindelijk nog twee lagen geworden. Het is keurig blijven zitten en vormt, voor zover ik kan constateren, één geheel met de eerder opgezette lagen.
Je zou dus kunnen denken dat het soepje, over dat in één keer aanbrengen, niet zo heet hoeft te worden gegeten.
Aan de andere kant: het was in die tussenliggende week relatief warm en droog weer, geen al te hoge luchtvochtigheid. De harder van de CC had geen gelegenheid gehad te reageren met vocht uit de lucht, dus ook geen amine-afzetting of iets in die geest.

Bij tussentijds pauzeren geldt dus feitelijk: garantie tot de hoek.
Mijn jachthaven laat één keer een kraan komen om alle boten er in te mikken. Door geplande verbouwingen aan het haven terrein kan ik ook niet de boot laten staan en later zelf een kraan laten komen.

Ik hoop dan maar dat het een goedkope berging is, want zo'n systeem met één gehuurde kraan en iedereen verplicht op hetzelfde moment het water in, is zo langzamerhand wel een beetje middeleeuws en weinig professioneel.
Maar goed: als het goedkoop was, dan is er misschien nog ruimte om er elders wat geld tegenaan te gooien om het daar te doen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Project: Coppercoat antifouling aanbrengen 23 mrt 2018 13:55 #928918

  • iGrf
  • iGrf's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1262
Ik ben ook met een Coppercoat project bezig dus ga dit draadje gebruiken om mijn vraag te stellen.

Het heeft een hoop krabbers, bloed, zweet en tranen gekost maar de voldoening was groot toen het laatste stukje oude AF eraf ging :)

Ik ga dit weekend de boot schuren want ik heb nu een combinatie van gelcoat en één of andere grijze coating/laag die erover zit.
De vorige eigenaar zei dat hij de boot zo’n 20 jaar geleden preventief tegen osmose heeft laten behandelen dus ik veronderstel dat die grijze laag een dampdichte bescherm laag is ofzo.

Mijn idee is om die grijze laag eraf te schuren en de krassen die ik in/door de gelcoat gemaakt heb tijdens het krabben met epoxy plamuur bij te werken.

Nu de vraag : Zou ik eerst terug een dampdichte laag op het OWS zetten voor ik er originele CC op zet of rechtstreeks de CC op de opgeschuurde gelcoat.

(ship is uit polyester, uit 1989 en heeft momenteel geen blaasjes of andere osmose kenmerken. Het is de bedoeling om zoveel mogelijk ’s winters door te varen en de boot zo weinig mogelijk uit het water te halen)

Ik veronderstel dat het zinnige antwoord waarschijnlijk ‘ja’ is dus de volgende vraag : wat kan ik het beste/makkelijkste gebruiken als dampdichte laag ?
Langzaam onderweg om de wereld te verkennen met onze zeilboot.
sailingelburro.com
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.771 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl