Philip schreef :
Zouden jullie met deze weersvoorspelling het aandurven?
Zondag het grootste deel, maandag kleinere stukjes onder de stempels etc.
Normaal zou ik meer marge nemen maar de boot gaat op 7 april te water, coppercoat of niet. En het paasweekend lijkt niet beter.
De 10 graden wordt wel aangetikt maar natuurlijk niet de hele dag. Pas tegen 11 uur is de verwachting. Dan hoop ik echter wel al aan laag twee te kunnen beginnen
En de regen op dinsdag helpt natuurlijk ook niet.
Kijkend naar de lange termijn verwachting lijkt de kans dat in de komende 1,5 week veel warmer wordt, eerder kouder. Staat de boot buiten? Neerslagkans van 40 % op zondag is dan al tricky, zeker bij wind uit NW (buien). De CC blijft kwetsbaar voor regen tot 48 uur na aanbrengen.
Je moet er vanuit gaan dat de temperatuur van de romp die 10 graden niet haalt, die blijft waarschijnlijk een paar graden kouder, tenzij we flink zon krijgen. De fabrikant stelt dat aanbrengen op een romp die kouder is dan 8 graden een slecht idee is.
Toen Timo en ik de Coppercoat op mijn boot aanbrachten, was het al eind april, als ik me niet vergis. De nachttemperaturen waren echter nog relatief laag. We begonnen bij een luchttemperatuur van ongeveer 12 graden. Mijn boot is relatief klein (28 voet) en toen er één laag op zat, was de CC op de plek waar we begonnen waren niet ver genoeg opgestijfd om aan de volgende laag te kunnen beginnen. Dat gedeeltelijk opgestijfd zijn is vrij kritisch; ben je te vroeg, dan trek je de eerder opgezette CC er met je roller af.
Pas later op de dag, bij wat hogere temperaturen, konden we continue doorwerken. Het opstijven ging sneller.
Nu is jouw boot wat groter, maar de temperatuur is nog lager. Als je tussendoor moet wachten voor je de volgende laag kunt opzetten, wordt de tijd om er vier of vijf lagen op te zetten navenant langer. De vraag is of dat binnen een normale werkdag, of zelfs binnen 12 uur lukt.
En dan nog; je zit onder, of op het randje van wat volgens de fabrikant kan.
Er vanuit gaande dat te water gaan geen uitstel kan velen (de eigenaar van de werf wil de boot niet verzetten, of anderszins langer op de wal houden?) dan zou ik te water gaan en aansluitend, binnen een paar dagen, ergens anders op de wal proberen te komen. De boot is dan nog relatief schoon en met één keer borstelen met groene zeep is ie klaar voor CC.
Kost extra, maar CC is te duur om nu te gaan forceren, met de kans op een slecht resultaat.