Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten
In deze sectie horen alleen topics welke een project beschrijven. Hiervoor gelden bijzondere regels. De beschrijving van het project staat centraal, reacties van zowel de Topic Starter (TS) als andere leden zijn alleen toegestaan indien deze rechtstreeks betrekking hebben op de projectinhoud. Zie ook de forumregels die hierop van toepassing zijn.

Onderwerp: Project: Coppercoat antifouling aanbrengen

Project: Coppercoat antifouling aanbrengen 30 mrt 2018 11:26 #931020

It Paradyske schreef :
Waar kan ik ipa kopen?

Gevonden!

www.labshop.nl

Kon het daar afhalen, zodat ik dit weekend aan de gang kan, mocht het mooi weer worden.
Hans Fix, Feeling 29DI
Met elektrische hulpmotor.
hansfix.nl/electric/
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Project: Coppercoat antifouling aanbrengen 30 mrt 2018 14:34 #931093

  • Sonador
  • Sonador's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Berichten: 7040
iGrf schreef :

Dus ofwel heb ik een enorme stapel doeken nodig die ik met aceton nat maak en dan in hele kleine stukje de boot mee schoonveeg ofwel hoop ik dat er hier iemand een snellere/makkelijkere oplossing heeft !

Zo een druk plantenspuit om onkruidverdelger te vernevelen misschien ?

en waar kan ik het makkelijkste 20l aceton halen :)

Aceton verdampt zeer snel, misschien is het wat handiger om goede Thinner te gebruiken?
Laatst bewerkt: 30 mrt 2018 14:35 door Sonador.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Project: Coppercoat antifouling aanbrengen 01 apr 2018 18:28 #931669

  • redshift
  • redshift's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3303
Is het in dit geval niet beter om gewoon te schuren met afzuiging?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Project: Coppercoat antifouling aanbrengen 01 apr 2018 19:01 #931670

CC tip 1:
Je kan niet alle steunen tegelijk laten zakken, dus moet je nog een tweede ronde doen. Doe die ronde dan eerst! Op die manier leer je met kleine hoeveelheden hoe het spul reageert en hoe snel het uithardt. Doe dus eerst met kleine porties de steunen.

CC tip 2: van tip 1 leer je dus ook dat bij de eerste laag je heel weinig er op rolt, maar dat bij de tweede er bijna de dubbele hoeveelheid op gaat.
Begin de eerste laag dus niet direct met een kwart of een vijfde van je voorraad, maar maak een halve batch aan.
Hans Fix, Feeling 29DI
Met elektrische hulpmotor.
hansfix.nl/electric/
Laatst bewerkt: 01 apr 2018 19:02 door It Paradyske.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Project: Coppercoat antifouling aanbrengen 01 apr 2018 19:05 #931671

Constatering: Copper coat geleidt niet.
Dat geeft weer rust voor de galvanische-corrosie-doemdenkers.
Hans Fix, Feeling 29DI
Met elektrische hulpmotor.
hansfix.nl/electric/
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Project: Coppercoat antifouling aanbrengen 02 apr 2018 13:29 #931856

  • ilCigno
  • ilCigno's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 18169
Hoe heb je dat gemeten?
Timo
Compromis 888 'il Cigno'
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Project: Coppercoat antifouling aanbrengen 02 apr 2018 15:59 #931888

Multimeter in de restanten in de verfbak meten, en in de rollertjes.
Hans Fix, Feeling 29DI
Met elektrische hulpmotor.
hansfix.nl/electric/
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Project: Coppercoat antifouling aanbrengen 02 apr 2018 18:22 #931933

Zou me ook zeer verbazen, die koperdeeltjes zijn toch volledig ingesloten in Epoxy?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Project: Coppercoat antifouling aanbrengen 02 apr 2018 18:39 #931937

  • holtere
  • holtere's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 16809
Ehhh, wegen jullie de verschillende bestanddelen af of toch volumedelen...vermoedelijk :huh:
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Project: Coppercoat antifouling aanbrengen 02 apr 2018 19:03 #931941

Duitse handleiding heeft het over gewicht. 1:1:4. En dat klopt dus perfect.
Hans Fix, Feeling 29DI
Met elektrische hulpmotor.
hansfix.nl/electric/
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Project: Coppercoat antifouling aanbrengen 03 apr 2018 08:15 #932048

It Paradyske schreef :
Duitse handleiding heeft het over gewicht. 1:1:4. En dat klopt dus perfect.

Klopt dat wel?
Want Coppercoat zegt 1 liter resin ( dat is 1,12 kg want s.g. van epoxy is 1,12) en 2 kg koper.
Dat is dus 1,12 op 2 kg. ( coppercoat.com/coppercoat-info/ )
1 kg hars : 1 kg Harder (?) en 4 kg Koper is 2 op 4 wat dus relatief wat meer koper zou betekenen .
Ik vrees dat de Duitse handleiding het s.g. van hars op 1 stelt i.p.v 1,12 want dan zou het beter kloppen met wat die duitser zegt.
Beetje slordig maar veel zal het niet uitmaken denk ik.

Overigens v.w.b. de geleidbaarheid.
Of alle deeltjes omringt kunnen zijn met hars is daarbij de vraag. Dat is zo als de volumetrische hoeveelheid koper ( uitgaand van bolletjes) ruim onder de dichtste bol stapeling zit en dat is dus zo te zien het geval ( nl.wikipedia.org/wiki/Dichtste_bolstapeling ).
In ieder geval theoretisch zitten de koperdeeltjes dus niet tegen elkaar.
Nog niet nagerekend trouwens :whistle:

Ad
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Project: Coppercoat antifouling aanbrengen 03 apr 2018 08:20 #932051

  • iGrf
  • iGrf's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1262
redshift schreef :
Is het in dit geval niet beter om gewoon te schuren met afzuiging?

Dat was mijn eerste plan, maar er zit een heel hardnekkig soort rood in de restjes AF die nog op de boot zitten. Dat en de laag 'grijze' verf weg te schuren lukt wel maar gaat vrij moeizaam en neemt redelijk veel ander (gelcoat) materiaal mee.
Dus afwassen met aceton geeft een veel egaler en mooier resultaat (maar is wel een PITA om te doen!)

Als ik terugkijk dan kom ik toch tot de conclusie dat ik liever die 1500 eur betaald had om hem te laten stralen ! Maarja de voldoening zal des te groter zijn wanneer we terug drijven :)
Langzaam onderweg om de wereld te verkennen met onze zeilboot.
sailingelburro.com
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Project: Coppercoat antifouling aanbrengen 03 apr 2018 08:26 #932054

iGrf schreef :
redshift schreef :
Is het in dit geval niet beter om gewoon te schuren met afzuiging?

Dat was mijn eerste plan, maar er zit een heel hardnekkig soort rood in de restjes AF die nog op de boot zitten. Dat en de laag 'grijze' verf weg te schuren lukt wel maar gaat vrij moeizaam en neemt redelijk veel ander (gelcoat) materiaal mee.
Dus afwassen met aceton geeft een veel egaler en mooier resultaat (maar is wel een PITA om te doen!)

Als ik terugkijk dan kom ik toch tot de conclusie dat ik liever die 1500 eur betaald had om hem te laten stralen ! Maarja de voldoening zal des te groter zijn wanneer we terug drijven :)

Wel opletten met dat spul. Copper coat waarschuwt heel nadrukkelijk on vooral niet met aceton of ander oplossers de boot schoon te maken.
Hans Fix, Feeling 29DI
Met elektrische hulpmotor.
hansfix.nl/electric/
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Project: Coppercoat antifouling aanbrengen 03 apr 2018 08:29 #932059

Yellow Boat schreef :
It Paradyske schreef :
Duitse handleiding heeft het over gewicht. 1:1:4. En dat klopt dus perfect.

Klopt dat wel?
Want Coppercoat zegt 1 liter resin ( dat is 1,12 kg want s.g. van epoxy is 1,12) en 2 kg koper.
Dat is dus 1,12 op 2 kg. ( coppercoat.com/coppercoat-info/ )
1 kg hars : 1 kg Harder (?) en 4 kg Koper is 2 op 4 wat dus relatief wat meer koper zou betekenen .
Ik vrees dat de Duitse handleiding het s.g. van hars op 1 stelt i.p.v 1,12 want dan zou het beter kloppen met wat die duitser zegt.
Beetje slordig maar veel zal het niet uitmaken denk ik.

Overigens v.w.b. de geleidbaarheid.
Of alle deeltjes omringt kunnen zijn met hars is daarbij de vraag. Dat is zo als de volumetrische hoeveelheid koper ( uitgaand van bolletjes) ruim onder de dichtste bol stapeling zit en dat is dus zo te zien het geval ( nl.wikipedia.org/wiki/Dichtste_bolstapeling ).
In ieder geval theoretisch zitten de koperdeeltjes dus niet tegen elkaar.
Nog niet nagerekend trouwens :whistle:

Ad

Dan had ik wat koper tekort moeten komen aan het eind. Maar ik hield zelfs heel iets over....
Hans Fix, Feeling 29DI
Met elektrische hulpmotor.
hansfix.nl/electric/
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Project: Coppercoat antifouling aanbrengen 03 apr 2018 08:29 #932060

  • Wadloper
  • Wadloper's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 27623
iGrf schreef :
redshift schreef :
Is het in dit geval niet beter om gewoon te schuren met afzuiging?

Dat was mijn eerste plan, maar er zit een heel hardnekkig soort rood in de restjes AF die nog op de boot zitten. Dat en de laag 'grijze' verf weg te schuren lukt wel maar gaat vrij moeizaam en neemt redelijk veel ander (gelcoat) materiaal mee.
Dus afwassen met aceton geeft een veel egaler en mooier resultaat (maar is wel een PITA om te doen!)

Als ik terugkijk dan kom ik toch tot de conclusie dat ik liever die 1500 eur betaald had om hem te laten stralen ! Maarja de voldoening zal des te groter zijn wanneer we terug drijven :)

Als die "grijze laag" inderdaad Primocon is (daar lijkt het wel op, als het zich door aceton laat oplossen) dan geeft jouw probleem precies aan waarom het aanbrengen van Primocon op een polyester boot zo'n slecht idee is. Primocon en soortgelijke eencomponent-primers worden nooit echt hard. Het blijft een taaie laag die zich slecht laat schuren en of wegkrabben. Het zit er zó op (liefst in zes lagen, natuurlijk), maar het spul eraf halen is een ramp.
Mensen die hun onderwaterschip in de Primocon zetten en de boot daarna verkopen, dienen eigenlijk standrechtelijk te worden geëxecuteerd.

Ik zeg het nog maar 's: het kwalijkste aan een tweedehands (of zoveelstehands) boot is/zijn meestal de vorige eigenaar/eigenaren. Want nergens wordt zoveel onzin verkocht als tussen booteigenaren onderling. Heel jammer, maar je moet er mee dealen..
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Project: Coppercoat antifouling aanbrengen 03 apr 2018 08:31 #932062

  • Sonador
  • Sonador's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Berichten: 7040
lodewijk stegman schreef :

Mensen die hun onderwaterschip in de Primocon zetten en de boot daarna verkopen, dienen eigenlijk standrechtelijk te worden geëxecuteerd.

Laten we maar gewoon beginnen met op te voeden, executeren kan altijd nog.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Project: Coppercoat antifouling aanbrengen 03 apr 2018 08:40 #932065

De Unit koper die erbij geleverd wordt in een zakje (zal dicht tegen dichste bol stapeling zitten) heeft een veel kleiner volume dan de units epoxy die erbij zitten.
Dus logischerwijs: de koper oplossen in de epoxy vergroot de gemiddelde afstand tussen de koperdeeltjes.

QED zou ik zeggen.. zonder rekenen..


Yellow Boat schreef :
It Paradyske schreef :
Duitse handleiding heeft het over gewicht. 1:1:4. En dat klopt dus perfect.

Klopt dat wel?
Want Coppercoat zegt 1 liter resin ( dat is 1,12 kg want s.g. van epoxy is 1,12) en 2 kg koper.
Dat is dus 1,12 op 2 kg. ( coppercoat.com/coppercoat-info/ )
1 kg hars : 1 kg Harder (?) en 4 kg Koper is 2 op 4 wat dus relatief wat meer koper zou betekenen .
Ik vrees dat de Duitse handleiding het s.g. van hars op 1 stelt i.p.v 1,12 want dan zou het beter kloppen met wat die duitser zegt.
Beetje slordig maar veel zal het niet uitmaken denk ik.

Overigens v.w.b. de geleidbaarheid.
Of alle deeltjes omringt kunnen zijn met hars is daarbij de vraag. Dat is zo als de volumetrische hoeveelheid koper ( uitgaand van bolletjes) ruim onder de dichtste bol stapeling zit en dat is dus zo te zien het geval ( nl.wikipedia.org/wiki/Dichtste_bolstapeling ).
In ieder geval theoretisch zitten de koperdeeltjes dus niet tegen elkaar.
Nog niet nagerekend trouwens :whistle:

Ad
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Project: Coppercoat antifouling aanbrengen 03 apr 2018 08:44 #932066

It Paradyske schreef :
iGrf schreef :
redshift schreef :
Is het in dit geval niet beter om gewoon te schuren met afzuiging?

Dat was mijn eerste plan, maar er zit een heel hardnekkig soort rood in de restjes AF die nog op de boot zitten. Dat en de laag 'grijze' verf weg te schuren lukt wel maar gaat vrij moeizaam en neemt redelijk veel ander (gelcoat) materiaal mee.
Dus afwassen met aceton geeft een veel egaler en mooier resultaat (maar is wel een PITA om te doen!)

Als ik terugkijk dan kom ik toch tot de conclusie dat ik liever die 1500 eur betaald had om hem te laten stralen ! Maarja de voldoening zal des te groter zijn wanneer we terug drijven :)

Wel opletten met dat spul. Copper coat waarschuwt heel nadrukkelijk on vooral niet met aceton of ander oplossers de boot schoon te maken.

Idd, IPA, of als je echt met aceton moet werken daarna schoonmaken met StMarc oid, GOED afspoelen met schoon water en goed laten drogen!

Aceton laat een dun laagje olie achter, waardoor de hechting niet goed is.

Het gevoel 'achteraf gezien had ik het liever laten doen' herken ik ook van toen ik bezig was met schuren. Maar idd dat verdwijnt op het moment dat je de laatste 10cm2 gedaan hebt. Succes.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Project: Coppercoat antifouling aanbrengen 03 apr 2018 08:59 #932070

  • iGrf
  • iGrf's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1262
It Paradyske schreef :
Wel opletten met dat spul. Copper coat waarschuwt heel nadrukkelijk on vooral niet met aceton of ander oplossers de boot schoon te maken.

Ja ik weet het maar er komt nog een laag pantsercoat tussen en ik ga eerst het achtergebleven spul wel wegwassen. Toch bedankt voor de tip/bezorgdheid.
lodewijk stegman schreef :
Als die "grijze laag" inderdaad Primocon is (daar lijkt het wel op, als het zich door aceton laat oplossen) dan geeft jouw probleem precies aan waarom het aanbrengen van Primocon op een polyester boot zo'n slecht idee is. Primocon en soortgelijke eencomponent-primers worden nooit echt hard. Het blijft een taaie laag die zich slecht laat schuren en of wegkrabben. Het zit er zó op (liefst in zes lagen, natuurlijk), maar het spul eraf halen is een ramp.

Een verdomd taaie laag ! Maar stukje bij beetje komt het wel goed, gewoon veel doeken gebruiken.
Hier en daar is er nog wel een een stukje AF blijven hangen en die moet zowat de meest efficiënte rode kleurstof ooit hebben gebruikt want alles ziet ondertussen rood :ohmy:
Maar ik denk inderdaad dat er een hele generatie ‘bootjesmensen’ rondloopt die hebben geleerd dat primocon de oplossing voor alles is.
De vorige eigenaar heeft deze boot 18 jaar lang met heel veel liefde behandeld en onderhouden dus ik ga die zeker niets verwijten en ben er vrijwel zeker van dat die laag erop zit om dat hij toen dacht of ze hem verteld hebben dat dit het beste was.
Bas van Dijk schreef :
Idd, IPA, of als je echt met aceton moet werken daarna schoonmaken met StMarc oid, GOED afspoelen met schoon water en goed laten drogen!
Aceton laat een dun laagje olie achter, waardoor de hechting niet goed is.
Het gevoel 'achteraf gezien had ik het liever laten doen' herken ik ook van toen ik bezig was met schuren. Maar idd dat verdwijnt op het moment dat je de laatste 10cm2 gedaan hebt. Succes.

Toen het laatste stukje AF weggekrabt was de opluchting ook groot !
Dus ik kijk al uit naar het moment dat ik kan beginnen wassen en spoelen.
En ik sterk me in de gedachte dat het OWS onder die laag in hele goede staat is en na al deze moeite dus nog voor jaren zeilplezier zal zorgen !
Langzaam onderweg om de wereld te verkennen met onze zeilboot.
sailingelburro.com
Laatst bewerkt: 03 apr 2018 09:01 door iGrf.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Project: Coppercoat antifouling aanbrengen 03 apr 2018 09:29 #932076

  • brambo
  • brambo's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7543
Sonador schreef :
lodewijk stegman schreef :

Mensen die hun onderwaterschip in de Primocon zetten en de boot daarna verkopen, dienen eigenlijk standrechtelijk te worden geëxecuteerd.

Laten we maar gewoon beginnen met op te voeden, executeren kan altijd nog.

Dan kun je beginnen bij Internatioal Paints. Die geven het advies om als de herkomst van de anti-fouling niet duidelijk is, er als tussenlaag Primocon als primer op te zetten.

Bovendien adviseren ze dit product als een eenvoudige goedkope osmose aanpak.

Primocon is donkerkleurig met een zilverachtig oppervlak door de aluminium vlokken die er in zitten.

Het is een bitumen aluminium verf.

Daar zal waarschijnlijk ook vermenging van Primocon en de AF laag door zijn ontstaan.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Project: Coppercoat antifouling aanbrengen 03 apr 2018 11:00 #932101

Bas van Dijk schreef :
Aceton laat een dun laagje olie achter, waardoor de hechting niet goed is.

Ik neem even aan dat je een dun laagje rest van de opgeloste Primocon bedoelt?
Kwestie van nog 2 keer nawassen met aceton nadat alle Primocon weg is.
Want Aceton verdampt gegarandeerd voor 100% . Tenminste als het 100% aceton is. Hooguit zit er nog een klein beetje water in maar ook dat verdampt wel als het niet te koud is.
En omdat Aceton ook vrijwel inert is zal het ook niet reageren met polyester.
Ad
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Project: Coppercoat antifouling aanbrengen 03 apr 2018 12:18 #932118

Yellow Boat schreef :
Bas van Dijk schreef :
Aceton laat een dun laagje olie achter, waardoor de hechting niet goed is.

Ik neem even aan dat je een dun laagje rest van de opgeloste Primocon bedoelt?
Kwestie van nog 2 keer nawassen met aceton nadat alle Primocon weg is.
Want Aceton verdampt gegarandeerd voor 100% . Tenminste als het 100% aceton is. Hooguit zit er nog een klein beetje water in maar ook dat verdampt wel als het niet te koud is.
En omdat Aceton ook vrijwel inert is zal het ook niet reageren met polyester.
Ad

Dit is het verhaal dat mij door Coppercoat werd verteld. Ging niet over primocon.

uit de application instructions:
. The hull can be washed with fresh water, but ensure this is allowed
to dry before proceeding. Under no circumstances clean the hull with any solvents or oil-based products (such as
Acetone).

Zal niet door het water komen want coppercoat is watergedragen. Het verhaal was dacht ik dat aceton het aanwezige vet oplost en uitsmeert en dat de aceton verdampt en zo een vet filmpje achterlaat.

hoe zit het dan?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Project: Coppercoat antifouling aanbrengen 03 apr 2018 12:25 #932119

  • FMJ
  • FMJ's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5183
Aceton is inderdaad een geweldig oplosmiddel, maar een minder goede reiniger / ontvetter doordat het zo snel verdampt. Nachtvlinder heeft daar al het nodige over geschreven hier op het forum. Voordat je gaat smeren dus even lekker nawassen met een goede ontvetter zoals stMarc
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Project: Coppercoat antifouling aanbrengen 03 apr 2018 12:28 #932121

  • FKZ
  • FKZ's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1185
Alle vet oplossers zorgen voor uitsmeren (oa acceton) je hebt een zeep achtige nodig om aan het vet te binden zodat je het vet en de zeep kan afwassen. Een ander voordeel van zeep is dat het de oppervlakte spanning breekt hierdoor heeft je verf een betere hechting en vloei. Het zelfde doet stralen dat zorg voor en anker profiel en breekt de oppervlakte

ST marc of gewoon afwasmiddel is daar prima voor. Professioneel natuurlijk met een hd spuit met warm water en industriële zeep middelen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Project: Coppercoat antifouling aanbrengen 03 apr 2018 12:55 #932126

Ik heb de romp iig gewassen met StMarc, afgespoeld met ruim vers water en daarna nog eens afgenomen met IPA op een schone doek. De IPA heb je toch nodig om de CC te verdunnen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.771 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl