Zo, het begint te vorderen. De deksel van de pod is klaar:
Vandaag een soort moment van de waarheid. De pod moest nog op de stuurstand gemonteerd, zou dat wel goed passen? De ST4000+ moet ook weer aangesloten, gaat dat wel lukken? De backbone kabel moet de halve boot door geleid worden. En oh ja, ik moet nog een i70s display binnen monteren!
Om met die laatste te beginnen: de i70s komt op de plek waar nu de Nasa BM1 zit. Dus die moet los, nieuw gat zagen in de kast en weer opnieuw monteren. Het is nogal een smal kastje waar de draadjes in samen komen en de aansluitkabel is zo kort dat ie het kastje niet uitkomt, maar ik moet wel 5 draadjes loshalen en straks weer vastmaken. Dat vraagt om documentatie!
Het doet altijd weer pijn om te boren en zagen in je interieur, maar gelukkig gaat het gemakkelijker dan gedacht. Wel balen dat ik de stofzuiger vergeten ben: er ligt nu een centimeterdikke laag zaagsel op mijn navigatietafel
En net als je denkt dat je nu echt klaar bent, blijkt de spur kabel van de iTC5 naar de i70s ongeveer 5 centimeter te kort te zijn. Grr... dat betekent dat dit stuk nog niet afgemaakt kan worden.
De pod buiten op de stuurstand zit er gelukkig redelijk snel op, de bedrading past allemaal goed nu en ook het aansluiten van de instrumenten gaat bijna vlekkeloos. Helaas zijn sommige stekers dermate verouderd dat ze afbreken als ik ze in de ST4000+ steek, en ik heb geen reserve meer in deze kleine maat. Maar een eerste test bevestigt alvast wat ik vermoedde: alles doet het weer!
We verwijderen ongebruikte draden, eigenlijk gaat het gehele Seatalk-netwerk gewoon eruit en dat blijkt verrassend eenvoudig. Jammer alleen dat de Roosmux ook draait op de 12V op de Seatalk bus, maar als ik die even omplug naar de gewone 12V voeding blijkt ook het gedeelte PC+marifoon+AIS weer gewoon te werken.
Morgen ga ik de laatste afwerkingen doen, opruimen, afsluiten en toeleven naar de laatste klus die nog spannend wordt: de nieuwe windmeter en de nieuwe schroefasafdichting.