Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten
In deze sectie horen alleen topics welke een project beschrijven. Hiervoor gelden bijzondere regels. De beschrijving van het project staat centraal, reacties van zowel de Topic Starter (TS) als andere leden zijn alleen toegestaan indien deze rechtstreeks betrekking hebben op de projectinhoud. Zie ook de forumregels die hierop van toepassing zijn.

Onderwerp: Refit navigatie-apparatuur

Refit navigatie-apparatuur 13 mei 2017 08:31 #834703

  • WaltB
  • WaltB's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1788
reuv schreef :
Ik zie eigenlijk maar een belangrijke vraag:

En begrijp me goed, voor 80% van de toepassingen heeft NMEA2000 geen meerwaarde boven NMEA0183 omdat er toch niet meer data overheen gaat.

Totaal mee eens. Het soort data dat op een vaartuig nodig is voor navigatie en veiligheid is in de afgelopen decennia niet veranderd, alleen de presentatie. Wat ook niet is veranderd is de hoeveelheid informatie die door een normaal mens kan worden verwerkt. Je ziet dan ook dat vele van de funkties van MFD's en andere apparatuur nooit worden gebruikt. De N2K hype is door de organisatie NMEA en de commercie gecreeerd. Aan de oude 0183 specs kon NMEA niets meer verdienen, voor de nieuwe N2K specs moesten duizenden dollars worden neergeteld. De fabrikanten vonden het prachtig. Hele nieuwe produktlijnen voor gewillige consumenten met genoeg geld te besteden.
Dat de CAN bus uit de automobiel industrie werd gekozen als basis voor N2K is droevig. Als je nou nog radar over CAN zou kunnen versturen, maar dat weer net niet, zodat naast N2K Ethernet gebruikt wordt voor radar transmissie, nog meer dozen en bekabeling nodig. De kassa blijft rinkelen. Waarom niet alles over Ethernet en geen CAN vraag je je af. Alle Ethernet hardware is van de plank beschikbaar. Van de beloofde N2K standaardisatie is weinig terecht gekomen. Allemaal verschillende stekkers en kabels, waar ook enorm aan wordt verdiend.

In de commerciele scheepvaart wordt NMEA 0183 nog steeds gebruikt en in die kringen wordt het allerminst als out of date gezien.


Hehe, het moest er even uit.

Eerlijkheidshalve moet ik zeggen dat ik ook N2K op mijn bootje heb. Ik was gecharmeerd door de mooie compacte heading sensor van Simrad en de prima autopilot. Drive unit is Octopus (met Simrad label) omdat dat de enige drive was die paste in de beperkte ruimte. Allemaal dus N2K. B&G Triton met apart keypad gebruik ik om in de kuip de AP te bedienen en bij stuurstand B&G Zeus met geintegreerde AP bediening.
Daarnaast gewoon bestaande instrumenten behouden: Navman windinstrument, Ray Tri-data, zelfgebouwde GPS op basis van module GPS+Glonass. Verder GX2100 DSC/AIS, iPad met iNavX en NMEA remote voor binnen. Hoe het allemaal samenwerkt bewaar ik voor een andere keer.
The miracle is not to fly in the air, or to walk on the water, but to walk on the earth.
Laatst bewerkt: 13 mei 2017 08:43 door WaltB.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Refit navigatie-apparatuur 13 mei 2017 09:44 #834717

zit al te wachten op de tegenreactie van Nachtvlinder. :laugh:

Maar je hebt gelijk hoor 37south.
Wat je er niet bijvermeld is nog dat N2K rete duur is. Een T stukje is al 50 euro of meer.

Ik heb nu al klanten die een actisense NGW omzetter nodig hebben om de Roosmux toch te gebruiken met hun nieuwe RM plotter.
En dan ook nog weer een omzetter kabel naar seatalkNG.
Ontwerper van de RoosMux, en andere apparaatjes.
www.viax.nl

It's been said that a boat is a vessel continually looking for ways to sink itself..
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Refit navigatie-apparatuur 13 mei 2017 09:56 #834719

Het nadeel van de MFD's en de full color Displays is dat ik ze behoorlijk schreeuwerig zijn. Mijn persoonlijke voorkeur ligt toch bij gewone grote LCD cijfers en een smaakvol geplaatste analoge wijzer...

Ik heb 3 XL LCD's onder de giek met elk 2 á 3 soorten informatie, 2 kleine LCD's in de garage, een wijzer en een oude monochrome Raynav 300 GPS plotter (zonder kaartweergave).

Dat geeft ieder stukje data een specifieke plek om te kijken. Data staat er met koeienletters. Geen gespeur op een beeldscherm.

De NEXUS bus is niet heel veel anders dan een high speed NMEA bus (RS422) en zit gewoon met schroefterminals en simpele 4 aderige kabel aan elkaar. De plotter en GPS antenne praten gewoon NMEA0183

Niet voor iedereen, want echt flitsend is het niet....
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Refit navigatie-apparatuur 13 mei 2017 11:35 #834741

Tja @37south ik lees hier toch echt dat je op de toepassingen van Signalk zit te wachten/hopen, wees gerust om die redenen komt het er aan.
Onno Harders eigenaar van
www.boatcontroller.nl en www.pcnautic.nl
Prutsen is de meest onderschatte fase van een creatief proces
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Refit navigatie-apparatuur 13 mei 2017 12:23 #834753

De voordelen van N2K zie ik niet in de kosten noch snelheid, maar vooral het gebruik- en aansluitgemak. Geen ingewikkeld geconfigureer met multiplexers en geklooi met kroonstaantjes of WACO dingen, maar plug&play.

Op Nachtvlinder had ik een behoorlijk uitgebreid netwerk, maar liep steeds tegen niet meer te begrijpen schema's en missende multiplexer inputs of baud-rate incompatibiliteiten aan. Elk bus-systeem lost dat op.

Op m'n laatste boot had ik het (ik noem het) "voordeel" dat er een weinig oude meuk in zat, waardoor ik opnieuw kon beginnen. Heb zeker geen spijt van de keuze.

Ben benieuwd waar het, vooral op sensor/electrisch niveau naar toe gaat. Ik zie Ethernet/IP niet echt doorbreken, NMEA0183 steeds minder aangeboden worden en N2K wel steeds meer.

De tijd zal het leren. Als je geen of nauwelijks "legacy" aan boord hebt, kan ik niet begrijpen waarom je perse voor NMEA0183 zou willen kiezen.

Signal-K heeft in mijn ogen weinig te maken met N2K/NMEA0183/ST1-2-ng/Simnet/Ethernet volgens mij, omdat dat een protocol op applicatieniveau is...

Moet er niet aan denken hoe onderstaande topologie er in NMEA0183 uit zou zien!

Laatst bewerkt: 13 mei 2017 12:34 door Nachtvlinder.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Refit navigatie-apparatuur 13 mei 2017 12:31 #834755

  • Zeewinde
  • Zeewinde's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6093
Nou.....plug&play.
STNG kent verschillende kabeltjes en componenten hoor.
Je hebt altijd net het kabeltje nodig dat je niet hebt.
op maat de kabels maken is er ook niet bij.

Vinni
Er valt altijd wel wat te zeiken......
Laatst bewerkt: 13 mei 2017 12:32 door Zeewinde.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Refit navigatie-apparatuur 13 mei 2017 12:36 #834758

Dat is een kwestie van een boodschappenlijstje maken voor je iets bestelt.

Als je de T-stukken te duur vindt of te veel ruimte in vindt nemen kun je ook zoiets overwegen:
pdb2.turck.de/nl/DE/products/000000070002115a0002003a

En ach "duur"... Op de instrumenten die je toch al zou kopen maakt het weinig uit en je krijgt er qualitytime voor terug en het scheelt je de aanschaf van een multiplexer.

Maar ieder zijn ding uiteraard!
Laatst bewerkt: 13 mei 2017 12:54 door Nachtvlinder.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Refit navigatie-apparatuur 13 mei 2017 12:53 #834760

Ah daar was tie :laugh:

Op 95% van de jachten is het allemaal redelijk simpel hoor. Ook heel goed te doen met nmea0183 en seatalk 1.
En omdat de maximale baudrate 38400 is, is de bekabeling ook simpel en niet kritisch.
Werkt eigenlijk altijd. afsluitweerstandjes enzo zijn allemaal niet nodig.

Maar er zijn altijd uitzonderingen natuurlijk, qua simpelheid
Ontwerper van de RoosMux, en andere apparaatjes.
www.viax.nl

It's been said that a boat is a vessel continually looking for ways to sink itself..
Laatst bewerkt: 13 mei 2017 12:53 door Account op verzoek verwijderd 13.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Refit navigatie-apparatuur 13 mei 2017 12:57 #834762

Iedereen kan prima voor zichzelf bepalen wat hem het best gaat bevallen, hangt van meerdere dingen af...
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Refit navigatie-apparatuur 13 mei 2017 13:02 #834763

Signalk is heel veel in één waardoor alle genoemde problemen eenvoudig op alle niveaus kunnen worden opgevangen.
Het is een taal die je aan en uit kan kleden, dus je kunt hele simpele zinnetjes maken zoals nmea0183 wordt gebruikt. dus id van het instrument en de waarde.
Je kan hem ook verschrikkelijk aankleden door bijvoorbeeld timestamp toevoegen, en al de hele garafische schil toevoegen dat je pc er al een klok van maakt.
En alles er tussen in, en nog veel meer.
Met deze zinnen/taal kun je op elk gewenst signaal niveau en via elk gewenst protocol communiceren, dus je kan die data gewoon over RS232, RS422, USB, IP en ga zo maar door versturen, alleen can protocollen zal je altijd moeten vertalen maar dat is voor de signalk server ook geen probleem.
Onno Harders eigenaar van
www.boatcontroller.nl en www.pcnautic.nl
Prutsen is de meest onderschatte fase van een creatief proces
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Refit navigatie-apparatuur 13 mei 2017 13:06 #834764

  • Sunday
  • Sunday's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7641
Ik heb één display waarop ik alles toon: de Maretron DSM250;
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Refit navigatie-apparatuur 13 mei 2017 13:08 #834766

@Rooz, je kan de T-stukjes bij mij gewoon voor € 14,50 kopen hoor! :laugh:
Onno Harders eigenaar van
www.boatcontroller.nl en www.pcnautic.nl
Prutsen is de meest onderschatte fase van een creatief proces
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Refit navigatie-apparatuur 13 mei 2017 13:23 #834772

oh en dat is dan wel goedkoop????. :blink: lijkt me niet.

Enorme graaiers daar bij de N2K.

En we zijn het al eens dat t niks kan wat ook niet met nmea0183 kan.
Ontwerper van de RoosMux, en andere apparaatjes.
www.viax.nl

It's been said that a boat is a vessel continually looking for ways to sink itself..
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Refit navigatie-apparatuur 13 mei 2017 13:25 #834774

@ Sunday, dat is een mooi overzicht.
Ik ga kijken of ik daar wat van in mijn multiplexer en multiview kan toevoegen !
Ontwerper van de RoosMux, en andere apparaatjes.
www.viax.nl

It's been said that a boat is a vessel continually looking for ways to sink itself..
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Refit navigatie-apparatuur 13 mei 2017 13:54 #834782

Sunday schreef :
Ik heb één display waarop ik alles toon: de Maretron DSM250;

Maar dat wordt wel heel erg klein, zoveel info op een schermpje. :-)
Hans Fix, Feeling 29DI
Met elektrische hulpmotor.
hansfix.nl/electric/
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Refit navigatie-apparatuur 13 mei 2017 15:41 #834810

  • Hans V
  • Hans V's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4501
Mooi dat je met NMEA0183 alles kan, dat NMEA2000 dus in feite overbodig is en je vooral niet aan dat dure spul moet beginnen. Alleen jammer dat de fabrikanten en de meeste zeilers dat niet vinden en tòch die nieuwe kaartplotters en klokjes kopen. ;)

Wordt dus aanpassen of doodlopen...

Leuk hoe twee uitersten ('NMEA0183 en-daar-laten-we-het-bij' versus 'onze SignalK lost al uw problemen op') hier over elkaar heen buitelen.

Gelukkig is TS eigenwijs genoeg om z'n eigen plan te trekken (denk ik).
Dufour 405 GL

www.sailasailing.nl
Laatst bewerkt: 13 mei 2017 16:45 door Hans V.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Refit navigatie-apparatuur 13 mei 2017 15:53 #834813

Voor diegenen die geen T-stukjes kunnen of willen betalen: het gelinkte kastje kost ongeveer eur 25. Spaart je 8 T-stukjes uit...

Volgens mij is de vraag niet wat N2K meer kan dan NMEA0183, maar wat dat toevoegt/of dat voor iemand van belang is. Qua dataload communiceert de kompassensor met 10Hz naar de stuurautomaat. Hoe past dat, samen met AIS op een 0183 seriele link? Zogauw je een multiplexer toevoegt zullen die samples ook nog eens verstrooid raken in de tijd. Het grote voordeel vind ik dat het een bus-systeem is, klaar om smart-sensoren op een kodulaire manier toe te voegen zonder verdere aanpassingen. Een serieel systeem past m.i. meer bij een 1:1 koppeling, zoals je in 1983 je windset voedde met data uit het log om de true wind te erekenen. Nu ziet het gemiddelde netwerk er iets ingewikkelder uit. Ook heeft de Nmea organisatie een boel PGN's gestandaardiseerd. Voorheen was dat allemaal proprietary.

Wat zijn de redenen dan eigenlijk om NIET (nu of geleidelijk) over te schakelen? Wat is er zo geweldig aan 0183? Houdt de prijs van T-stukjes je tegen of speelt de afzetmarkt van multiplexers (die overbodig zijn bij een bus systeem) mee? De meeste commerciele multiplexers ondersteunen N2K inmiddels, al is het als wifi accesspoint, datalogger of om je legacy instrumenten hun leven nog even uit te laten zingen?

Jeetje wat een fanatisme (niet alleen van mij), het lijkt wel een geloof! Ik stop er verder mee; heb geprobeerd uit te leggen wat mij aanspreekt. Over een tijdje nog maar eens kijken wat de markt gedaan heeft.

Eigelijk moeten we dit draadje gewoon 2 jaar stoppen en dan weer op ieuw kijken wat de markt en haar gebruikers gedaan heeft.

Succes met je keuzes!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Refit navigatie-apparatuur 13 mei 2017 16:07 #834816

  • Gregor
  • Gregor's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4480
Zeilprutser schreef :
@Rooz, je kan de T-stukjes bij mij gewoon voor € 14,50 kopen hoor! :laugh:
Zou zo'n T-stukje wel eens opengewerkt willen zien.
Het kan altijd nog hagelen...
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Refit navigatie-apparatuur 13 mei 2017 16:40 #834824

Nachtvlinder, voor mij is het een geloof (visie), want wat ik wil bestaat nog niet (in compleet bruikbare vorm) maar naar mijn mening is dat waar het naar toe gaat in de toekomst, en ik denk dat het nu nog 5 jaar gaat duren voordat iedereen weer overstapt, het mooie in het geval van signalk dat je gewoon verder kunt stappen dus de goede zaken die het nog doen kun je gewoon blijven gebruiken.
Onno Harders eigenaar van
www.boatcontroller.nl en www.pcnautic.nl
Prutsen is de meest onderschatte fase van een creatief proces
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Refit navigatie-apparatuur 13 mei 2017 16:43 #834825

  • Hans V
  • Hans V's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4501
Nachtvlinder schreef :
Jeetje wat een fanatisme (niet alleen van mij), het lijkt wel een geloof

Ik denk eerder dat je op commerciële belangen stuit in bovenstaande discussie... ;)
Dufour 405 GL

www.sailasailing.nl
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Refit navigatie-apparatuur 13 mei 2017 16:44 #834826

@Gregor wat verwacht je te zien dan? En hoezo zou het er anders uitzien dan die van actisence, garmin etc?
Onno Harders eigenaar van
www.boatcontroller.nl en www.pcnautic.nl
Prutsen is de meest onderschatte fase van een creatief proces
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Refit navigatie-apparatuur 13 mei 2017 16:49 #834830

@ HansV, juist bij NMEA2000 spelen de commerciële belangen, bijvoorbeeld actisense waar hele goede jongens zitten zijn helaas daar nu groot mee geworden, en kunnen signalk daardoor niet accepteren en zijn nu weer met andere partijen een vernieuwd beschermd protocol begonnen om als tegenhanger er in te gooien. Daar heeft de gevestigde orde veel meer oren naar want ze snappen dat daarmee voor hen in ieder geval geld is te verdienen, ze hebben echter nog geen idee hoe ze voordeel zouden kunnen halen uit een opensource iets.
Onno Harders eigenaar van
www.boatcontroller.nl en www.pcnautic.nl
Prutsen is de meest onderschatte fase van een creatief proces
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Refit navigatie-apparatuur 13 mei 2017 17:12 #834834

  • Hans V
  • Hans V's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4501
Zeilprutser schreef :
@ HansV, juist bij NMEA2000 spelen de commerciële belangen, bijvoorbeeld actisense waar hele goede jongens zitten zijn helaas daar nu groot mee geworden, en kunnen signalk daardoor niet accepteren en zijn nu weer met andere partijen een vernieuwd beschermd protocol begonnen om als tegenhanger er in te gooien. Daar heeft de gevestigde orde veel meer oren naar want ze snappen dat daarmee voor hen in ieder geval geld is te verdienen, ze hebben echter nog geen idee hoe ze voordeel zouden kunnen halen uit een opensource iets.

Ik gun jullie beiden oprecht jullie boterham. Maar ik moet ook een beetje grinniken als ik zie hoe Chris NMEA2000 de grond in probeert te boren omdat zijn multiplexer alleen met NMEA0183 overweg kan, en hoe jij de kans van dit draadje aangrijpt om je toekomstige SignalK lijn te promoten.

Dat zegt niets over wie er gelijk heeft, laat staan welke keuzes voor TS wijs zouden zijn.
Natuurlijk heeft NMEA2000 de industrie geen windeieren gelegd en betalen we door gesloten protocollen waarschijnlijk meer dan strikt noodzakelijk.Tegelijk ben ik een tevreden gebruiker van het systeem en is het denk ik goed om je ogen niet te sluiten voor de realiteit.

Ik denk overigens dat de kaartplotter fabrikanten hun beste tijd hebben gehad. Er komen rap nieuwe ontwikkelingen op gang die de hegemonie van de grote jongens waarschijnlijk steeds meer zullen aantasten.
Dufour 405 GL

www.sailasailing.nl
Laatst bewerkt: 13 mei 2017 17:28 door Hans V.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Refit navigatie-apparatuur 13 mei 2017 18:11 #834851

Blijkbaar denken de posters hier dat ik n2k afbrand omdat ik de nmea0183 mux verkoop.
Die conclusie is onjuist. Ik verkoop er gewoon een ngw converter van actisense bij...

Ik geloof werkelijk niet in de meerwaarde van n2k.omdat de dataoverdracht op nmea 0183 snel genoeg is! Het is alleen een andere databus. Voegt niks toe.
En dat het straks overgaat naar ethernet is evident. En dan is n2k weer voorbij.

Het is ook duidelijk dat leveranciers als raymarine om de 5 jaar iets nieuws moeten verzinnen om omzet te genereren. N2k is een mooie gadget daarvoor. De speciale kabeltjes en dure t stukjes is natuurlijk een dijenkletser voor de leveranciers!
Leuk verhaal voor aan de bar van hun eigen nieuwe jacht.


Het trieste is dat de arme zeilers over moetenn omdat de nieuwe instrumenten alleen N2K of seatalk NG aankunnen. Daar gaat je vakantie geld.
Lang leve actisense. Dat soort bedrijven zien het probleem en geven een oplossing.

Geloof me. Per saldo voegt N2K niets toe.
Afgezien van extra sales voor de leveranciers...

Laten we niet vergeten dat de missie is om data te verzenden van de ene kant naar de andere kant van de boot. Niet meer niet minder.
Het gaat daadwerkelijk helemaal nergens over.

Bij wijze van spreken het versturen van een smsje over een supersnelle internet verbinding.
En dus niet een film van netflix. Dan heb je wel degelijk een snelle verbinding nodig.

Het slaat door. Dat is mijn punt.
Ontwerper van de RoosMux, en andere apparaatjes.
www.viax.nl

It's been said that a boat is a vessel continually looking for ways to sink itself..
Laatst bewerkt: 13 mei 2017 18:17 door Account op verzoek verwijderd 13.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Refit navigatie-apparatuur 13 mei 2017 19:55 #834870

  • Gregor
  • Gregor's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4480
Zeilprutser schreef :
@Gregor wat verwacht je te zien dan? En hoezo zou het er anders uitzien dan die van actisence, garmin etc?
nieuwsgierig hoe e.e.a. in elkaar zit.
Het kan altijd nog hagelen...
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.183 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl