Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten
In deze sectie horen alleen topics welke een project beschrijven. Hiervoor gelden bijzondere regels. De beschrijving van het project staat centraal, reacties van zowel de Topic Starter (TS) als andere leden zijn alleen toegestaan indien deze rechtstreeks betrekking hebben op de projectinhoud. Zie ook de forumregels die hierop van toepassing zijn.

Onderwerp: Refit navigatie-apparatuur

Refit navigatie-apparatuur 10 mei 2017 23:19 #834019

  • Delphi32
  • Delphi32's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 17794
Een paar weken geleden hield een van onze instrumenten er definitief mee op. Helaas was deze repeater het doorgeefluik voor onder meer de stuurautomaat, die meteen ook onbruikbaar werd. Voeg dat bij een windmeter waarvan de masttop-unit al een tijdje niet meer helemaal lekker werkte maar nu volledig dienst weigerde, en de noodzaak voor vervanging mag duidelijk zijn.



Dat de refit niet een kleinigheidje zou gaan worden, was al snel duidelijk. Maar als we dan toch de boel aanpakken, dan meteen maar goed! Kunnen we er weer 20 jaar mee vooruit, tenslotte.

Om dit project goed aan te vliegen heb ik de volgende stappen gevolgd:
1. bepalen wat er nu aan boord is (zowel technisch als functioneel)
2. prioriteren van de functies en inventariseren van wensen die al langer leefden
3. starten vanuit het ideaalplaatje (wat willen we bereiken) en vandaar een 'aansluiting' proberen te vinden op eventueel bestaande spullen
4. samenrapen van dit alles, bestellen bij een leverancier
5. het hele zwikje op de boot monteren
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Refit navigatie-apparatuur 10 mei 2017 23:28 #834020

  • ilCigno
  • ilCigno's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 18133
Nu gun ik je absoluut een hele trits mooie nieuwe klokjes, maar zie ik het nu verkeerd als ik zeg dat het vervangen van de masttopset (is gewoon te krijgen) plus een i70 als vervanging van de bestaande repeater ook volstaat?

Het doorlussen van de Seatalk1 kabeltjes kan je heel eenvoudig aanpassen, dan doet je automaat het tenminste weer totdat je de rest gaat vervangen.
Timo
Compromis 888 'il Cigno'
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Refit navigatie-apparatuur 10 mei 2017 23:37 #834023

  • WaltB
  • WaltB's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1788
Klinkt als een systematische benadering, maar toch doodzonde om bij problemen met een repeater en windsensor alles maar te vervangen. Deze ST60 instrumenten zien er goed uit en kunnen nog jarenlang mee. Ik denk dat wat voor instrumenten je er ook voor in de plaats installeert, de funktionaliteit niet zal verbeteren. Wat zijn die "wensen die al langer leefden"?


Waarom is de repeater het "doorgeefluik" voor de stuurautomaat? Is de stuurautomaat ook van Raymarine?
In Auto-mode kan die toch onafhankelijk functioneren, of gebruik je "Track mode" veel (aka als GPS-mode voor sturen naar waypoint of langs route)
The miracle is not to fly in the air, or to walk on the water, but to walk on the earth.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Refit navigatie-apparatuur 10 mei 2017 23:43 #834024

  • WaltB
  • WaltB's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1788
Trouwens, waarom een repeater naast de andere instrumenten geinstalleerd? Alles wat je wilt weten heb je toch al op de andere instrumenten, of zie ik iets over het hoofd?
The miracle is not to fly in the air, or to walk on the water, but to walk on the earth.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Refit navigatie-apparatuur 11 mei 2017 04:41 #834027

  • Zeewinde
  • Zeewinde's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6093
Als in korte tijd meerdere devices er mee stoppen dan kan ik me voorstellen dat je het vertrouwen verliest in de rest van de 20-jarige apparatuur. Dus ik begrijp het wel.

De werkelijke reden kan natuurlijk ook zijn dat Dennis gewoon eens wat nieuwe speeltjes wil. ;)

Vinni
Er valt altijd wel wat te zeiken......
Laatst bewerkt: 11 mei 2017 04:42 door Zeewinde.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Refit navigatie-apparatuur 11 mei 2017 04:58 #834029

Ik zou Nasa nemen. Dan hoef je niet weer 20 jaar naar dezelfde meters te kijken maar kan je elke paar jaar lekker nieuwe nemen!
"You means de Womens' Libromatium Movenint done created de uncontrollable urgement to play dingle-dangle-dingle wit de personal requipment of yo own gender?" Zappa, Thing Fish
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Refit navigatie-apparatuur 11 mei 2017 05:30 #834036

  • Perseus
  • Perseus's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 729
@ Bk : als het geen nasa wordt is B&G h 5000 is ook mooi ;) . Heb je meteen een performance meter obv je orc polar in beeld.

Zonder gekheid, vervangen van kapotte onderdelen is misschien wel de goedkoopste actie. ik zou denk ik echter ook gaan vervangen, maar dat is geen goedkope actie. De basis setjes van b&g , raymarine en draadloze tacktick zijn erg prima tegenwoordig, ik weet alleen niet wat je eisen zijn.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Refit navigatie-apparatuur 11 mei 2017 07:03 #834050

  • ilCigno
  • ilCigno's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 18133
37south schreef :
Waarom is de repeater het "doorgeefluik" voor de stuurautomaat? Is de stuurautomaat ook van Raymarine?
Om de hoeveelheid kabel te beperken kan je de RM klokjes als een 'daisy chain' met korte stukjes Seatalk kabel aan elkaar rijgen. Blijkbaar zit bij Dennis de automaat na de repeater in de ketting. Doordat de repeater kapot is klaagt de automaat over het ontbreken van Seatalk data en kan dus niet zijn werk doen (geen verbinding met de stuurcomputer).

Omdat de volgorde waarin je de klokjes rijgt niet uitmaakt, kan de automaat eenvoudig weer werkend gemaakt worden door de repeater er even tussenuit te halen. Het omsteken van de kabeltjes is een werkje van niets, het loshalen van de klokjes uit de pod kan misschien lastiger zijn. Maar ja, ze zijn ook ooit gemonteerd.
Timo
Compromis 888 'il Cigno'
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Refit navigatie-apparatuur 11 mei 2017 07:11 #834052

  • Gregor
  • Gregor's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4480
Met de komst van de i70-serie lukt het maken van een daisy chain niet meer; elke meter moet op de backbone worden aangesloten. Erg onpraktisch.
Het kan altijd nog hagelen...
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Refit navigatie-apparatuur 11 mei 2017 07:17 #834056

Jongens,

Jullie zien dit verkeerd...................hoe kan hij het anders thuis
verkopen dat er nieuwe apparatuur geplaatst moet worden?

Hij wil gewoon nieuw speelgoed.........punt uit.

En als er nog wat over is...................mijn temperatuurmeter/zender doet het niet meer.
Gert
Laatst bewerkt: 11 mei 2017 07:19 door FriendlySailor.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Refit navigatie-apparatuur 11 mei 2017 07:27 #834059

  • holtere
  • holtere's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 16764
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Refit navigatie-apparatuur 11 mei 2017 07:28 #834060

  • ilCigno
  • ilCigno's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 18133
Gregor schreef :
Met de komst van de i70-serie lukt het maken van een daisy chain niet meer; elke meter moet op de backbone worden aangesloten. Erg onpraktisch.
Dat klopt niet, het is ook met SeatalkNG mogelijk om de instrumenten onderling te koppelen. Er zitten daarvoor twee SeatalkNG aansluitingen op.



Sterker nog, je kunt zelfs sommige oude Seatalk1 instrumenten (ST70) zonder converter koppelen aan SeatalkNG instrumenten. Alleen een verloopkabeltje voor nodig.
Timo
Compromis 888 'il Cigno'
Laatst bewerkt: 11 mei 2017 08:05 door ilCigno.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Refit navigatie-apparatuur 11 mei 2017 07:58 #834062

  • WaltB
  • WaltB's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1788
ilCigno schreef :
Om de hoeveelheid kabel te beperken kan je de RM klokjes als een 'daisy chain' met korte stukjes Seatalk kabel aan elkaar rijgen. Blijkbaar zit bij Dennis de automaat na de repeater in de ketting. Doordat de repeater kapot is klaagt de automaat over het ontbreken van Seatalk data en kan dus niet zijn werk doen (geen verbinding met de stuurcomputer).

Omdat de volgorde waarin je de klokjes rijgt niet uitmaakt, kan de automaat eenvoudig weer werkend gemaakt worden door de repeater er even tussenuit te halen. Het omsteken van de kabeltjes is een werkje van niets, het loshalen van de klokjes uit de pod kan misschien lastiger zijn. Maar ja, ze zijn ook ooit gemonteerd.

Een niet werkend instrument onderbreekt toch niet de Seatalk-bus? De contacten van de twee aansluitingen zijn gewoon intern doorverbonden. Drie draden: 12V (rood), Seatalk (geel) en aarde (voor power en Seatalk). Het zou me niets verbazen als een van de stekkertjes slecht of geen kontakt maakt. Ik heb nog even goed gekeken naar de foto en het tweede instrument van rechts blijkt de stuurautomaat te zijn en die staat aan. Een ST4000 kan in auto mode toch gewoon onafhankelijk van Seatalk werken. In wind of track mode is Seatalk nodig, maar voor auto mode zijn alleen de fluxgate en rudder reference verbindingen noodzakelijk. Wat ik ook niet begrijp is dat er een repeater naast de instrumenten is geinstalleerd. Waarvoor? Ik zou de pod inkorten en alleen de drie instrumenten handhaven, dan kun je er ook nog makkelijker langslopen.
The miracle is not to fly in the air, or to walk on the water, but to walk on the earth.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Refit navigatie-apparatuur 11 mei 2017 08:08 #834064

  • Gregor
  • Gregor's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4480
Voor de i70 klopt dat, echter voor de i70s (die ik hierboven bedoelde) geldt dat niet. Kwam hier achter bij eigen installatie :(
Het kan altijd nog hagelen...
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Refit navigatie-apparatuur 11 mei 2017 08:14 #834065

  • ilCigno
  • ilCigno's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 18133
Da's niet zo handig van RM dan. Nu zullen er niet zo veel mensen zijn die meerdere i70s instrumenten willen 'chainen' , maar toch.
Timo
Compromis 888 'il Cigno'
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Refit navigatie-apparatuur 11 mei 2017 08:30 #834071

  • hscharft
  • hscharft's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2301
Wat ik ook niet begrijp is dat er een repeater naast de instrumenten is geinstalleerd. Waarvoor?

Wat dacht je van bijvoorbeeld GPS data?

COG, SOG, Heading, Bearing, Time to go, Distance to waypoint.

Zijn zo een aantal zaken om weer te geven op die repeater die de instrumenten die er naast zitten niet weergeven voor zover ik kan zien.
groeten Harm Scharft
Schipper Ex Multiplex

members.home.nl/hrscharft
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Refit navigatie-apparatuur 11 mei 2017 08:51 #834075

  • WaltB
  • WaltB's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1788
hscharft schreef :
Wat ik ook niet begrijp is dat er een repeater naast de instrumenten is geinstalleerd. Waarvoor?

Wat dacht je van bijvoorbeeld GPS data?

COG, SOG, Heading, Bearing, Time to go, Distance to waypoint.

Zijn zo een aantal zaken om weer te geven op die repeater die de instrumenten die er naast zitten niet weergeven voor zover ik kan zien.

M.u.v. GPS coordinaten kan dit allemaal via de data pages van de ST4000 worden weergegeven.
GPS coordinaten bij de stuurstand zijn tamelijk zinloos, wat doe je daarmee? Als je geen chartplotter hebt en met papieren kaarten werkt, is de repeater handig binnen in de kajuit, bij de kaartentafel, indien aanwezig.
The miracle is not to fly in the air, or to walk on the water, but to walk on the earth.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Refit navigatie-apparatuur 11 mei 2017 08:59 #834077

mijn multiview is ook beschibaar hoor.
Veel goedkoper ook. :)
www.star-tracking.com/multiview.html
Ontwerper van de RoosMux, en andere apparaatjes.
www.viax.nl

It's been said that a boat is a vessel continually looking for ways to sink itself..
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Refit navigatie-apparatuur 11 mei 2017 09:16 #834083

  • Gregor
  • Gregor's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4480
ilCigno schreef :
Da's niet zo handig van RM dan. Nu zullen er niet zo veel mensen zijn die meerdere i70s instrumenten willen 'chainen' , maar toch.
is ook niet handig. Op de METS met RM hierover gesproken. Single connection was voorwaarde voor certificering N2kNG. Tja, marketing...
Het kan altijd nog hagelen...
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Refit navigatie-apparatuur 11 mei 2017 09:24 #834085

  • ilCigno
  • ilCigno's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 18133
Nou ja, N2k compatibiliteit is geen marketing natuurlijk. Als zeiler heb je baat bij een zo groot mogelijke compatibiliteit. Maar voor Dennis speelt dit issue niet zo denk ik. Wel de ruimte in zijn pod om de extra T-connectors kwijt te raken wellicht.
Timo
Compromis 888 'il Cigno'
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Refit navigatie-apparatuur 11 mei 2017 10:08 #834099

Altijd leuk een up-to-date nieuw instrumentensysteem :)

Daisy-chainen van N2K apparaten mag officieel niet, al biedt B&G het wel aan op haar repeater (die overigens ook gecertificeerd is). Electrisch (DC) is het exact gelijk als elk apparaat individueel op de backbone aansluiten, echter op HF gebied wellicht niet (denk aan de plaats van de afsluitweerstanden in het netwerk).

Je kunt ook een extra T-stukje gebruiken en deze branch verder branchen. Dat "mag" officieel ook niet, maar ik verwacht er (gevoelsmatig) geen problemen mee bij de zeer lage busload op ons soort boten. De backbone door laten lopen tot in de console is wellicht ook haalbaar?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Refit navigatie-apparatuur 11 mei 2017 10:10 #834101

Ga je direct dat overprijsde RM speelgoed van boord gooien?

Ik ben erg gecharmeerd van de Garmin klokken. Minder schreeuwerig dan B&G, design is wat tijdslozer dan RM.

Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Refit navigatie-apparatuur 11 mei 2017 10:45 #834114

  • Gregor
  • Gregor's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4480
Nachtvlinder schreef :
Altijd leuk een up-to-date nieuw instrumentensysteem :)

Je kunt ook een extra T-stukje gebruiken en deze branch verder branchen. Dat "mag" officieel ook niet, maar ik verwacht er (gevoelsmatig) geen problemen mee bij de zeer lage busload op ons soort boten. De backbone door laten lopen tot in de console is wellicht ook haalbaar?
dat zou wel een aardig testje zijn of dat bij deze klokken werkt.
Het kan altijd nog hagelen...
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Refit navigatie-apparatuur 11 mei 2017 20:34 #834269

  • Delphi32
  • Delphi32's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 17794
Wat een heerlijk forum weer :D

Laat ik beginnen met een omissie te herstellen. De originele instrumentenset bevatte ook een plotter (Raymarine prehistorisch monochroom exemplaar) maar die ligt al een paar jaar te verstoffen op zolder. Nu zat die plotter binnen, daar zit nu ook de boord-pc maar ik mis toch een kaartfunctie buiten. Bovendien kon de plotter de stuurautomaat aansturen, die functie heb ik nooit terug kunnen krijgen.

Even terug naar stap 1: de aanwezige en gewenste functies.
Log en diepte zijn er en horen er gewoon te zijn in mijn ogen. Windmeter is voor mijn zeilgedrag heel erg belangrijk, maar dan wel graag true wind. Dus wind-info moet aangevuld kunnen worden door GPS. GPS levert dan weer COG, SOG en positiegegevens, erg prettig om mee te navigeren.
Er komt ook nog AIS het systeem binnen. Vind ik heel erg fijn, alleen vind ik het jammer dat die info alleen binnen te zien is. Je kunt wat je binnen ziet, wat lastiger relateren aan wat je buiten kunt zien. Bij de stuurstand is een stuk handiger.

De repeater heeft nog wat meer functies: voltmeter (mja, handig om een vlugge indruk te krijgen van de resterende accucapaciteit, maar niet meer dan dat), klok (niet meer instelbaar doordat de plotter weg is), race-timer (werkt volgens mij ook alleen als de plotter meewerkt). Voor de rest heeft ie grote cijfers en maar 1 gegeven tegelijk: beetje weinig voor 11x11 centimeter.

De kabel van de windmeter moet ook eigenlijk vervangen worden. Ergens zit een breuk of een minder fris contact, af en toe krijg ik drie streepjes te zien. Zoals gezegd is de MTU niet al te fris meer, die moet eigenlijk vervangen worden.

Dat de plotter het niet meer doet en de boord-pc geen volledige vervanger blijkt te zijn is ook al niet heel fijn. De plotter zou gerepareerd kunnen worden, maar kan dan nog steeds geen AIS weergeven (dat bestond toen nog helemaal niet).

En dan kom je voor de keus te staan: ga ik de bestaande spullen nog een keer tot leven wekken of laten we het hierbij en gaan we naar iets nieuws kijken?

Goed, tot zover de rechtvaardiging van onze keuze om er even lekker centjes tegenaan te smijten. Volgende keer verder over de inventarisatie van het netwerk en eventuele nieuwe spullen.
Laatst bewerkt: 11 mei 2017 20:43 door Delphi32.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Refit navigatie-apparatuur 12 mei 2017 08:56 #834360

ik zou zeggen faytech scherm buiten? en een mux om alle mogelijkheden te bieden?
Onno Harders eigenaar van
www.boatcontroller.nl en www.pcnautic.nl
Prutsen is de meest onderschatte fase van een creatief proces
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.191 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl