Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

za apr 05 @ 2:00PM -
Zeilersforum Wintermeeting 2025
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten
In deze sectie horen alleen topics welke een project beschrijven. Hiervoor gelden bijzondere regels. De beschrijving van het project staat centraal, reacties van zowel de Topic Starter (TS) als andere leden zijn alleen toegestaan indien deze rechtstreeks betrekking hebben op de projectinhoud. Zie ook de forumregels die hierop van toepassing zijn.

Onderwerp: Refit navigatie-apparatuur

Refit navigatie-apparatuur 12 mei 2017 09:09 #834371

Delphi32 schreef :
Dat de plotter het niet meer doet en de boord-pc geen volledige vervanger blijkt te zijn is ook al niet heel fijn.

Dat is een beetje vreemd. De meeste PC-navigatie-software kan zonder meer de functies van een plotter vervangen.
Welke sw gebruik je op de PC?

Wat er waarschijnlijk wel voor nodig is, is een directe NMEA-verbinding (PC-out, autopilot-in). Want anders moet het via de (nu defecte) ST60-Multi (NMEA-in, Seatalk Out naar autopilot) maar dat gaat niet goed met de vertaling van de berichten voor de autopilot.
Ook oppassen met de GPS (als je die hebt): niet de PC en de GPS beide tegelijk de pilot laten besturen ;-)
"You means de Womens' Libromatium Movenint done created de uncontrollable urgement to play dingle-dangle-dingle wit de personal requipment of yo own gender?" Zappa, Thing Fish
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Refit navigatie-apparatuur 12 mei 2017 11:26 #834433

  • redshift
  • redshift's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3309
Wat mij verbaast is dat iedereen bij de vertrouwde klokjes blijft hangen. Waarom zijn er nog geen (grote) plotter schermen die gewoon ook als klokken fungeren? Die van ons (raymarine C70, oudje) heeft al een "sailing" stand waarin de meeste informatie redelijk afleesbaar is. Als dat nou op een wat groter scherm zou kunnen heb je die klokken eigenlijk haast niet meer nodig.

Zijn er al mensen / boten die alle klokken de deur uit doen en gewoon 1 groot scherm gebruiken voor alles?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Refit navigatie-apparatuur 12 mei 2017 11:38 #834444

  • Knoet
  • Knoet's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2177
redshift schreef :
Wat mij verbaast is dat iedereen bij de vertrouwde klokjes blijft hangen. Waarom zijn er nog geen (grote) plotter schermen die gewoon ook als klokken fungeren? Die van ons (raymarine C70, oudje) heeft al een "sailing" stand waarin de meeste informatie redelijk afleesbaar is. Als dat nou op een wat groter scherm zou kunnen heb je die klokken eigenlijk haast niet meer nodig.

Zijn er al mensen / boten die alle klokken de deur uit doen en gewoon 1 groot scherm gebruiken voor alles?

Ik denk dat je het antwoord al in de vraag geeft: Men vertrouwt die klokjes.
Een groot scherm wordt eerder geassocieerd met een pc, met complexe en onbetrouwbare software. Natuurlijk is die grens al lang niet meer zo scherp, ook achter ogenschijnlijk simpele klokjes kan onbetrouwbare complexe software zitten, en andersom.
Bert
Spækhugger
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Refit navigatie-apparatuur 12 mei 2017 12:19 #834461

  • Waterblok
  • Waterblok's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5384
redshift schreef :
Wat mij verbaast is dat iedereen bij de vertrouwde klokjes blijft hangen. Waarom zijn er nog geen (grote) plotter schermen die gewoon ook als klokken fungeren? Die van ons (raymarine C70, oudje) heeft al een "sailing" stand waarin de meeste informatie redelijk afleesbaar is. Als dat nou op een wat groter scherm zou kunnen heb je die klokken eigenlijk haast niet meer nodig.

Zijn er al mensen / boten die alle klokken de deur uit doen en gewoon 1 groot scherm gebruiken voor alles?

Niet helemaal ik heb buiten bb tegen kakuitschot windmeter, SB bediening stuurautomaat alleen knopjes autohelm 29 jaar oud zelfstandig alleen kompas, SB onder de buiskap plotter RM E80 waarop alle info komt ook AIS, Radar.
Binnen zit nog een dieptemeter/log bij de kaartentafel. Alles RM behalve oude stuurautomaat.
De Marifoon een oude Shipmate RS 8300 BB onder buiskap en binnen bij kaartentafel ook.
Marifoon via NMEA aan netwerk ivm positie.
Wij halen dus feitelijk alle info behalve wind van de plotter.
De plotter is redelijk te zien van stuurstand maar niet goed. In de praktijk ben ik veel voor de stuurstand (solo) en ik heb geen elektronica bij de stuurstand dat is ook de enige plek waar je de bediening van de stuurautomaat NIET nodig hebt.
De plotter kan je ook groot data weergeven bijv. als je in ondiepe omgeving continu de diepte wil zien.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Refit navigatie-apparatuur 12 mei 2017 13:39 #834498

redshift schreef :
gewoon 1 groot scherm gebruiken voor alles?

Binnen wel, buiten 'gewoon' klokken.




"You means de Womens' Libromatium Movenint done created de uncontrollable urgement to play dingle-dangle-dingle wit de personal requipment of yo own gender?" Zappa, Thing Fish
Laatst bewerkt: 12 mei 2017 14:38 door Baasklusje.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Refit navigatie-apparatuur 12 mei 2017 14:53 #834523

  • Moki
  • Moki's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 300
Gewoon lekker alles vervangen. I70s en p70s (met acu-200)
Bijlagen:
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Refit navigatie-apparatuur 12 mei 2017 15:01 #834527

  • Zeewinde
  • Zeewinde's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6096
Exact dezelfde apparauut heb ik nu ook.
Helaas moet de ACU200 onder garantie waarschijnlijk vervangen worden. :(

Vinni
Er valt altijd wel wat te zeiken......
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Refit navigatie-apparatuur 12 mei 2017 15:05 #834528

  • Moki
  • Moki's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 300
Vinni schreef :
Exact dezelfde apparauut heb ik nu ook.
Helaas moet de ACU200 onder garantie waarschijnlijk vervangen worden. :(

Vinni

Das jammer, die ACU-200 is 1 van mijn betere aankopen ooit. Stuurt messcherp en weinig stroom verbruik.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Refit navigatie-apparatuur 12 mei 2017 15:25 #834533

  • Zeewinde
  • Zeewinde's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6096
Mjah....maar wordt niet meer gezien door de P70.
Raymarine Nederland is al aan boord geweest.

Vinni
Er valt altijd wel wat te zeiken......
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Refit navigatie-apparatuur 12 mei 2017 15:27 #834536

  • Cat-36
  • Cat-36's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1584
Beter nu dan na de garantie periode, toch?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Refit navigatie-apparatuur 12 mei 2017 15:34 #834537

  • Zeewinde
  • Zeewinde's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6096
Liever dat het natuurlijk helemaal niet gebeurd.
Ze weten niet wat het probleem veroorzaakt.
En het zou je maar gebeuren na de garantieperiode.....zelf een nieuwe ACU bekostigen.

Maar laten we hier maar niet verder over gaan.
Het topic gaat over nieuwe klokjes en zo voor Dennis.

Vinni
Er valt altijd wel wat te zeiken......
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Refit navigatie-apparatuur 12 mei 2017 15:41 #834539

  • trotti
  • trotti's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 8187
redshift schreef :
Wat mij verbaast is dat iedereen bij de vertrouwde klokjes blijft hangen. Waarom zijn er nog geen (grote) plotter schermen die gewoon ook als klokken fungeren? Die van ons (raymarine C70, oudje) heeft al een "sailing" stand waarin de meeste informatie redelijk afleesbaar is. Als dat nou op een wat groter scherm zou kunnen heb je die klokken eigenlijk haast niet meer nodig.

Zijn er al mensen / boten die alle klokken de deur uit doen en gewoon 1 groot scherm gebruiken voor alles?

Geen aandelen, wel mooi, en wat jij bedoeld:

http://www.sailmon.com

Groeten,
Johnnie
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Refit navigatie-apparatuur 12 mei 2017 16:03 #834551

Baasklusje zijn die klokjes onder windows? Mag ik weten waar ze vandaan komen?
Onno Harders eigenaar van
www.boatcontroller.nl en www.pcnautic.nl
Prutsen is de meest onderschatte fase van een creatief proces
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Refit navigatie-apparatuur 12 mei 2017 16:06 #834553

www.tactictool.com

13 jaar oud maar still going strong!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Refit navigatie-apparatuur 12 mei 2017 16:31 #834564

  • Moki
  • Moki's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 300
Vinni schreef :
Liever dat het natuurlijk helemaal niet gebeurd.
Ze weten niet wat het probleem veroorzaakt.
En het zou je maar gebeuren na de garantieperiode.....zelf een nieuwe ACU bekostigen.

Maar laten we hier maar niet verder over gaan.
Het topic gaat over nieuwe klokjes en zo voor Dennis.

Vinni

Vast na een software update gebeurd. Zet de software op een sd kaartje en update vanaf die sd kaart.
Durf te wedden dat ie dan wel update en weer werkt.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Refit navigatie-apparatuur 12 mei 2017 16:35 #834567

bedankt, nooit van gehoord! Weer leesvoer erbij :lol:
Onno Harders eigenaar van
www.boatcontroller.nl en www.pcnautic.nl
Prutsen is de meest onderschatte fase van een creatief proces
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Refit navigatie-apparatuur 12 mei 2017 17:46 #834583

Met een nokia met lcd kan ik jog steeds bellen. Mijn iphone is na 2 jaar softwarematig aan zijn eind omdat de "verouderde" hardeare niet meer ondersteund word.

Die lcd klokjes zijn gemaakt om erg lang mee te gaan. Zelfs de raymarines gaan soms een poos mee.

Niemand heeft zin in gezeik aan boord...dus gewone lcd displays zonder moeilijke zaken is een pre
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Refit navigatie-apparatuur 12 mei 2017 18:08 #834590

  • reuv
  • reuv's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 370
De optie die ik nog niet tussen de antwoorden gezien heb:
LCJ windmeter en een miniplex 3Wi (en in mijn geval een bestaande RM tridata met log en dieptemeter als enige seatalk gebruiker).

Windmeter kan met de baroplug via ne2k aangesloten worden, overige NMEA0183 direct op de MUX. True wind doet de mux indien nodig zelf. Alleen moet je dan nog e.e.a. aan klokjes erbij zetten (je wilt wind + tridata toch zo simpel mogelijk aflezen, ook als de pc en plotter uit staan).

Binnen navigatie geen probleem (pc), export van data (GPS, AIS, instrumenten) naar een plotter zou moeten kunnen via de MUX.

De stap waar ik zelf nog tegenaan zit te hikken is de windmeter, die heeft immers pas nut met een dedicated klokje en die zou in deze configuratie dan alleen gevoed worden door de mux.

PS voor de NE2k bekabeling is de meest voor de hand liggende optie kabels van Garmin. Dat zou Garmin ook een streepje voor geven als er klokjes moeten worden aangeschaft.
Laatst bewerkt: 12 mei 2017 18:12 door reuv.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Refit navigatie-apparatuur 12 mei 2017 18:19 #834595

boarderbas schreef :
Met een nokia met lcd kan ik jog steeds bellen. Mijn iphone is na 2 jaar softwarematig aan zijn eind omdat de "verouderde" hardeare niet meer ondersteund word.

Die lcd klokjes zijn gemaakt om erg lang mee te gaan. Zelfs de raymarines gaan soms een poos mee.

Niemand heeft zin in gezeik aan boord...dus gewone lcd displays zonder moeilijke zaken is een pre

Ik denk dat je je vergist en je je Android telefoon bedoelt!

Mid wifi is een erg mooie app om van je iphone of ipad zo'n alles kunnens scherm te maken:

MID WiFi by Veera Solutions Oy
appsto.re/nl/vjJ7B.i
Only fools rush in
syonlyfoolsrushin.blogspot.nl/
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Refit navigatie-apparatuur 12 mei 2017 19:19 #834613

  • ReneK
  • ReneK's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4360
redshift schreef :
Zijn er al mensen / boten die alle klokken de deur uit doen en gewoon 1 groot scherm gebruiken voor alles?

meestal staat mijn buiten scherm zo ingesteld , enige andere 'klokje' is dan de AP bediening. of bedoelde je met een groter (14 inch +) scherm ?
Bijlagen:
www.svbluepearl.com

Inmiddels hebben we Kroatië verlaten en zijn we (weer) onderweg globaal richting Nieuw Zeeland ;)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Refit navigatie-apparatuur 12 mei 2017 21:30 #834642

  • Delphi32
  • Delphi32's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 17794
Kijk, daar gaat mijn gras weer voor mijn voeten weg :D

Mijn idee was: waarom niet alles op 1 fatsoenlijk plotterscherm buiten? Weg met al die klokken! Met dat idee ben ik gaan spelen.

De analoge meter van de ST60-serie is zonder meer fijn om naar te kijken, maar het blijft af en toe behelpen. Waarom kan ik niet TWA en AWA tegelijk zien? Dat zegt meteen veel over de performance namelijk! Kan niet, want maar 1 wijzer. En waarom moet ik, om in te zoomen op het 'close hauled' gedeelte, een compleet nieuwe klok erbij zetten?
Anno 2017 kan dat beter want softwarematig (he kijk nou, we raken mijn vakgebied. Wat een verrassing).
Zoals ik al eerder zei vind ik het zonde van de ruimte om 11x11 cm op te offeren aan 1 getal, en dan met knopjes zitten priegelen tot je het gewenste getal in beeld heb. Ook dat moet beter.

Een blik op de glass plotters van vandaag de dag leert dat de mogelijkheden ineens eindeloos worden. Echt bizar. Ongeveer alles is instelbaar of configeerbaar, je kunt zelfs user profiles samenstellen om je eigen voorkeuren in op te slaan: bingo, dat wil ik! Waarom moet ik buiten naar een kaart kijken tijdens de wedstrijden? Die kaart heb ik alleen maar soms nodig, de rest van de tijd wil ik naar voor de wedstrijd relevante data loeren! Maar bij toeren vind ik soms het navigatie-aspect belangrijker dan de optimale performance. Met een simpele swipe valt er te kiezen met de moderne schermen van vandaag.

Er is 1 groot probleem dat voor iedereen geldt die naar 1 scherm wil, en een specifieker probleem voor mij. Om met dat laatste te beginnen: ik wil mijn stuurautomaat nog niet kwijt/vervangen. Dat is een vrij uniek exemplaar dat nog zonder losse computer werkt, en eigenlijk alleen functioneert in een ST-netwerk. Juist, precies dat wat nu uitgevallen is. Of een MFD (Multi Functional Display) de plotter aan kan sturen, is maar de vraag. Kans bestaat dat ie te oud is, we weten het niet zeker.

Het probleem echter dat voor iedereen geldt: de kalibratie van je sensoren moet echt door een van de standaard klokken gebeuren (in het geval van Raymarine heb je bij de oudere series een klok per sensor, vanaf de i70 kan dat ook met alleen het i70 display). De MFD kan dat niet. Je hebt dus altijd een extra display naast een MFD nodig, anders lees je natuurlijk poep uit je sensoren.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Refit navigatie-apparatuur 12 mei 2017 21:50 #834648

  • Delphi32
  • Delphi32's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 17794
In mijn vorige post kwam de stuurautomaat al aan de orde, en dat is mijn kapstokje voor het netwerkverhaal.

'Vroegâh' was het heel simpel bij mij aan boord: alles was Raymarine/Autohelm dus alles zat aan Seatalk vast. De DSC-marifoon wilde echter graag een positie hebben via NMEA-1083, dat heb ik zelf maar geregeld (de vorige eigenaar gebruikte de marifoon nooit, denk ik) door de boel af te tappen van de plotter.

Toen viel de plotter uit, dus marifoon geen positie meer. Ik weet dat de klokken NMEA-0183 ondersteunen, dus ik wil een NMEA-draadje vanaf de instrumenten terug naar de marifoon. Dat blijkt in een proefopstelling goed te werken! Bij het aanleggen van de definitieve draad, dus niet rechtstreeks vanaf de klok naar de kaartentafel maar netjes via alle kabelgootjes, loop ik tegen het probleem aan dat de staanders van de stuurstand dermate vol zitten met draden dat het bijplaatsen van draden gewoon niet past.

Omdat de plotter natuurlijk wel Seatalk lustte bij de navigatiehoek, moest daar een ST-draadje liggen. En jawel, gevonden! Aan de mux van Chris geknoopt en hoera, we hadden weer een echte DSC-marifoon.

Vervolgens ging de Raystar GPS-ontvanger ter ziele. Apparaatje van Chris erbij gezet, werkt prima. GPS-ontvangst was nog nooit zo goed en nauwkeurig.

Aan de mux, om precies te zijn aan de NMEA-0183-kant, hangt ondertussen ook nog een AIS receiver.

Waarom dit lange verhaal? Om te laten zien waar ik zoal tegenaan loop. De beperkte ruimte in de staanders van de stuurstand (niet handig dat alle sensordraden ook helemaal naar de stuurstand moeten), de in mijn ogen rare route van het netwerk, gecombineerd met de onmogelijkheid om ook maar iets aan de instrumentenconsole buiten te gaan verbouwen (daarover morgen meer) en het feit dat de gebruikte netwerken (Seatalk en NMEA-0183) echt wel een beetje aan het eind van hun levenscyclus beginnen te raken.

Morgen ga ik de boot binnenstebuiten keren, draadjes doormeten en labelen, foto's maken, alles om straks niet voor verrassingen te staan.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Refit navigatie-apparatuur 13 mei 2017 05:58 #834666

  • Moki
  • Moki's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 300
Ikzelf heb een miniplex3-n2k in mijn navigatiehoek binnen geplaatst. Er loopt alleen nog een STng backbone kabel naar mijn stuurstand.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Refit navigatie-apparatuur 13 mei 2017 06:11 #834670

  • WaltB
  • WaltB's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1795
Delphi32 schreef :
Om met dat laatste te beginnen: ik wil mijn stuurautomaat nog niet kwijt/vervangen. Dat is een vrij uniek exemplaar dat nog zonder losse computer werkt, en eigenlijk alleen functioneert in een ST-netwerk. Juist, precies dat wat nu uitgevallen is. Of een MFD (Multi Functional Display) de plotter aan kan sturen, is maar de vraag. Kans bestaat dat ie te oud is, we weten het niet zeker.

Als ik het goed zie heb je een ST4000+ stuurautomaat. Daar is niets unieks aan, er zijn nog duizenden van in gebruik. Dat deze auto pilot alleen maar in een Seatalk1 network kan funktioneren is niet waar. In de eerste plaats kan hij geheel autonoom in auto mode werken.
Ook kan hij met NMEA 0183 aangestuurd worden. Zelfs eenvoudig te gebruiken in een N2K network met een Simrad AT10 van 110 Euro of elke andere N2K-182 converter als je "track mode" of "vane mode" wilt gebruiken.
Alleen andere stekkertjes aan de Simnet kabeltjes zetten of adapter kabeltjes kopen.
The miracle is not to fly in the air, or to walk on the water, but to walk on the earth.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Refit navigatie-apparatuur 13 mei 2017 06:41 #834683

  • reuv
  • reuv's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 370
Ik zie eigenlijk maar een belangrijke vraag:

Waarop wil jij je backbone baseren?
- op de oude roosmux?
- op NMEA2000?
- op Seatalk NG (met enkele koppelingen naar NMEA0183 en Seatalk 1)?
- of op een ander proprietary protocol (volgens mij gebruikte Simrad ook geen 100% N2k)?

Als je de klokjes wilt concentreren met verzameldisplays en een pc (binnen) lijkt me de rest van de vragen secundair. In een later stadium moet je nog kijken waar je de converters wil plaatsen naar de "oude zooi" (welke al nieuwer is dan op mijn boot).

En begrijp me goed, voor 80% van de toepassingen heeft NMEA2000 geen meerwaarde boven NMEA0183 omdat er toch niet meer data overheen gaat. Dan blijft er over of je meer vertrouwen hebt in een echte bus of in een daisy chain van allerlei kabeltjes (NMEA0183 en Seatalk 1).
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.199 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl