Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten
In deze sectie horen alleen topics welke een project beschrijven. Hiervoor gelden bijzondere regels. De beschrijving van het project staat centraal, reacties van zowel de Topic Starter (TS) als andere leden zijn alleen toegestaan indien deze rechtstreeks betrekking hebben op de projectinhoud. Zie ook de forumregels die hierop van toepassing zijn.

Onderwerp: Refit navigatie-apparatuur

Refit navigatie-apparatuur 13 mei 2017 20:21 #834875

roozeboos schreef :
Het trieste is dat de arme zeilers over moeten omdat de nieuwe instrumenten alleen N2K of seatalk NG aankunnen. Daar gaat je vakantie geld.
Alles werkt toch gewoon als stand alone? Je kunt er ook voor kiezen om niets met elkaar te laten praten, maakt het leven toch wel zoveel gemakkelijker ;)
Erik de Jong (Team Zeilersforum.nl)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Refit navigatie-apparatuur 13 mei 2017 21:00 #834881

  • Delphi32
  • Delphi32's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 17794
Vandaag de volgende stap maar eens gezet: het verwijderen van de bestaande spullen en prepareren voor de inbouw van het nieuwe.

Ik heb best veel schema's van mijn boot, heel netjes. Maar als er door 1 kabelgootje 5 zwarte draden stevig vastgebonden met tie-wraps lopen, welke van die 5 is dan net diegene die ik nodig heb? Dat staat nergens vermeld! Om daar vanaf te zijn, het overzicht te bewaren en vergissingen te voorkomen haal ik even bij de Lidl een labelprintertje.



Daarna eerst maar eens de stuurstand buiten, het is mooi weer. Voorzichtig leg ik de case open, gelukkig zonder schade gelukt. Het ziet er niet onaardig uit, op een enkel spinnennest na.



Ik label elke draad die van belang is (de daisy chain van Seatalk is dat niet), haal de instrumenten los en leg ze klaar om schoon te maken. Omdat ik nu weet welke draad wat doet, weet ik ook welke er weg mogen. Vanwege beperkte ruimte in de buizen, moet ik echt zoveel mogelijk weghalen. Maar welke draad is het nou? Mijn gedachten gaan terug naar vroeger, het ouderwetse touwtje trekken waarmee je van die prullaria kon winnen. Daar lijkt dit wel wat op. Ik zet op elke draad die verwijderd mag worden een knijper:



en ga dan binnen aan 1 draad trekken. Niet veel, een paar centimeter is voldoende. Dan weer buiten kijken en voilà, de knijper op de draad van het log is duidelijk verschoven! Die mag weg, dus ik trek hem voorzichtig naar binnen. Idem voor de overige draadjes. De labels blijven wonderlijk genoeg gewoon om de draad heen zitten tijdens deze operatie.

De sensordraden van log, wind en diepte lopen allemaal naar het paneel buiten toe. Dat is in de nieuwe situatie niet meer van toepassing, we gaan de sensoren zo vroeg als redelijkerwijs mogelijk op het netwerk zetten. Dat zal ongeveer hier gaan gebeuren, in mijn spaghetti-voorraadkast:



De draadjes van de windsensor (MTU (mast top unit) maakt een veel korter label) zijn gemakkelijk te volgen. Hoe fijn, er zit een kroonsteen op exact de gewenste plek! Nu log en diepte nog. Die lopen onder allerlei kastjes, door gootjes en gaatjes heen om uiteindelijk ergens onder in het spaghetti-kastje van links naar rechts te passeren.



Een koekje voor degene die hier de juiste draden uit weet te selecteren.
Ik werk dus maar andersom: vanaf de stuurstand langzaam aan de log- en dieptedraden terugvoeren naar voren, tot ik bij dat kastje uitkom. Ik wring me in bochten, kruip in de bakskist, en hoera, eindelijk komt er beweging in het systeem. Ook in het weersysteem trouwens: een stevige bui jaagt me de openstaande bakskist uit en daar houdt het voor vandaag even op.

Wat heb ik geleerd:
1. ik weet wat waar zit
2. ik weet dat wat ik wil, technisch haalbaar gaat wezen
3. ik weet hoe ik de draden goed van achter naar voren kan volgen

En wat moet ik nog doen in deze afbouw-fase:
1. de finale van die vermaledijde sensordraden
2. de vreselijke troep rond de oude Seatalk-configuratie oplossen (daar zit een spinnenweb, niet normaal)
3. oh ja, de nieuwe spullen bestellen ;)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Refit navigatie-apparatuur 14 mei 2017 07:08 #834922

NMEA0183 is al 30 jaar geen écht "bus" of "backbone" systeem meer, maar een interface om apparaten te linken. Iedere fabrikant heeft in de tijd wel zijn eigen bus (sommigen sucesvol, anderen wat minder) gemaakt om de snelheid wat op te krikken en de boel te versimpelen.

Als je basissysteem van één merk is, heb je maar een paar simpele brugjes nodig. Die kunnen prima in NMEA0183.

N2K is een soort van bus die door veel fabrikanten ondersteund word.

Bij mij praat de GPS antenne NMEA0183 tegen mijn klokje dat de positie weergeeft. Dat klokje zet de data op de bus. Mijn GPS plotter praat NMEA0183 tegen de server. In beide gevallen lukt het je niet om enig voordeel uit een andere verbinding te halen. Er gaat bijna niets over. De rest van het systeem praat gewoon over de eigen busverbinding.

In de "moderne" wereld gaat dat wat eenvoudiger allemaal met n2k.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Refit navigatie-apparatuur 14 mei 2017 07:58 #834940

  • 3Noreen
  • 3Noreen's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 14917
n2k is hardware matig een uitstekend systeem. Vooral als het om real time dataoverdracht gaat. Alleen alle grote fabrikanten hebben softwarematig hun eigen kleurtje aan gegeven waardoor de werking tussen verschillende instrumenten van verschillende fabrikanten op zijn minst problematisch is. Maar meestal ronduit bagger.
Dat is ook de bedoeling. Je moet spulletjes van "hun" merk blijven kopen. Doe je dat niet ben je de sigaar. Juist omdat het een software matig een gesloten systeem is is er ook nauwelijks de mogelijkheid voor een ander dan de fabrikant zelf om problemen op te lossen.
Dat ontneemt ook de mogelijkheid van kleine fabrikanten om slimme innovatieve producten op de markt te brengen. Te denken aan een performance display met veel rekenkracht en goede correctie tabellen voor de aanwezige sensoren. Dat gaat niet gebeuren wegens bijna onmogelijk zijn om op de verschillende grote fabrikanten aan te laten sluiten.

De analogie naar het WWW is snel te maken. Het WWW draait voor 90% op open source dat is de enige manier om zoveel apparaten met elkaar te kunnen laten communiceren.
dat conservatieven in doorsnee hechten aan veiligheid, voorspelbaarheid en autoriteit, terwijl liberalen zich eerder thuis voelen bij nuance en complexiteit,
Laatst bewerkt: 14 mei 2017 07:59 door 3Noreen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Refit navigatie-apparatuur 14 mei 2017 08:18 #834946

Een ander punt is ook nog dat de data op N2K verzonden wordt met 250k baud.
En op Nmea bij AIS met 38k4.
De bitjes van N2K zijn dus veel korter. En dus moet je goeie kabel hebben en juist aansluiten en afsluiten.
Anders ga je bits missen.
Bij nmea0183 is dat allemaal veel minder kritisch.

N2K zou wel nut hebben wanneer de data niet meer op 38k4 past. Dan moet je naar een snellere bus.
Ontwerper van de RoosMux, en andere apparaatjes.
www.viax.nl

It's been said that a boat is a vessel continually looking for ways to sink itself..
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Refit navigatie-apparatuur 14 mei 2017 09:36 #834964

Wel grappig om hele andere technische redenen ben ik het eens met Rooz (volgens mij klopt er helemaal niets van zijn verhaal) Maar dat is ook het leuke van een forum en verschillende meningen, waarschijnlijk bedoelen we wel ergens het zelfde maar brengen we het anders onder woorden.

Naar mijn mening komt het verhaal van 3Noreen een heel eind in de buurt van de werkelijkheid mbt de commerciële belangen en hoe het systeem nu in de markt staat.

Ik ga vandaag in ieder geval een ander draadje hierover beginnen, even kijken waar ik een uurtje heb, wil ook nog Max kijken!
Onno Harders eigenaar van
www.boatcontroller.nl en www.pcnautic.nl
Prutsen is de meest onderschatte fase van een creatief proces
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Refit navigatie-apparatuur 14 mei 2017 09:41 #834966

en wat klopt er dan wel niet?
Ontwerper van de RoosMux, en andere apparaatjes.
www.viax.nl

It's been said that a boat is a vessel continually looking for ways to sink itself..
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Refit navigatie-apparatuur 14 mei 2017 10:12 #834975

@Rooz en andere geïnteresseerden er is een nieuw draadje NMEA2000 versus NMEA0183

www.zeilersforum.nl/index.php/...rsus-nmea0183#834974
Onno Harders eigenaar van
www.boatcontroller.nl en www.pcnautic.nl
Prutsen is de meest onderschatte fase van een creatief proces
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Refit navigatie-apparatuur 21 mei 2017 21:50 #836994

  • Delphi32
  • Delphi32's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 17794
Inmiddels heb ik geshopt bij een paar winkels. Mijn oorspronkelijke plan was om te gaan werken vanuit een N2K backbone, maar uiteindelijk toch gekozen voor een Raymarine setup. Kwaliteit en ondersteuning 'ietsje' beter dan bij sommige andere merken, ik heb het al jaren aan boord dus goede ervaringen mee, er moet nog wat oude meuk aangesloten blijven dus waarom niet. Bovendien heeft Raymarine zojuist een MFD in de markt gezet waar ik erg vrolijk van word: de Axiom 7.

Maar die komt zometeen langs, eerst gaan we kabels trekken. Eruit trekken, om precies te zijn. De signaalkabels van log, diepte en wind lopen vanaf hun sensoren naar de metertjes achterop, en in het nieuwe systeem hoeft dat niet meer. De signalen worden verzameld in een ITC5 en daar centraal omgezet naar digitale meuk op de backbone. Ik heb al een plekje gespot in het spaghetti-vak:



Om de log en diepte daar te krijgen moet ik me weer in bochten wringen. De draden zitten met ontiegelijk veel tie-wraps vast, goed strak gebonden en meestal uit het zicht. Tussen de bakskist en het spaghetti-vak gaan de draden door een kabelgoot. Voor het eerst sinds ik deze boot heb, komt de trekveer van pas die de vorige eigenaar al achtergelaten had (8 jaar geleden!). Draadjes erdoor gejast, op maat geknipt, stekkertjes erop geknepen en dan een spannend momentje. Ik zet stroom op de STng backbone zodat de ITC5 opstart en jawel, de ledjes gaan knipperen. Hoera! Oh wacht. De diepte-sensor gaat stabiel branden, de windsensor ook, de backbone-LED ook, maar log en temperatuur blijven knipperen. Geen signaal, zegt het boekje. Hoe kan dat?

Ik check de aansluitingen. Heb ik de juiste kleuren draadjes gebruikt? Ja. Zitten de stekertjes goed vast? Ja. Draadjes goed in de stekers? Ja. Hmm, toch niet toevallig nu een kabelbreuk? Er zit een kroonsteentje vlak bij het log, dus ik zou kunnen doorpiepen (moet ik alleen ManneeB nog even bellen hoe dat nou moet..). Ik pak het kroonsteentje en gaat er een lichtje branden: een of andere kleurenblinde monteur heeft hier bruin aan rood aangesloten, en rood aan bruin! Dat kan natuurlijk simpel verholpen worden, en bij de volgende test gaan alle LEDjes netjes stabiel branden. Mooi, mijn netwerk heeft data!

Nu ik toch aan boord ben, wil ik ook wel even weten of die Axiom ook wel echt werkt. Even aan de 12V geprikt, aan het netwerk gehangen en voilà:



Ik ruim wat op, want binnen is het ergste voorlopig achter de rug. Het is nu tijd om te kijken naar de behuizing van de instrumenten buiten. Raymarine heeft berekend dat ik met een van de kleinere modellen Scanstrut toe kan om de Axiom naast de ST4000+ stuurautomaat te monteren. Da's mooi, want ik vind zo'n doos toch best groot! Weliswaar een stuk smaller dan het aluminium ding dat er eerst zat, maar alsnog is het wel een berg plastic. Ik mis helaas de tools om het werk aan de stuurstand te doen, dus zet ik maar de zaag in het deksel van de pod. Dat is al eng genoeg, maar vooruit, het lukt.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Refit navigatie-apparatuur 21 mei 2017 22:44 #837001

  • Delphi32
  • Delphi32's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 17794
Maandag of dinsdag maak ik de deksel van de instrument pod af, donderdag monteer ik de pod op de stuurstand en trek ik de kabels. Het systeem is dan weer werkend zoals voorheen, er rest nog 1 vervelend werkje en dat is het vervangen van de mast top unit van de windmeter. Ook moet er nog een display gemonteerd worden binnen: de Axiom kan veel, maar geen instrumenten kalibreren. Daarvoor heb ik een apart schermpje nodig dat in de navigatiehoek geplaatst gaat worden.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Refit navigatie-apparatuur 22 mei 2017 03:58 #837007

  • Moki
  • Moki's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 300
Ook hier een blije Axiom eigenaar, maar wat ga je met de zonneklep doen.
Volgens mij past de bijgeleverde niet als je hem gaat inbouwen :whistle:

En natuurlijk nog even wachten op de nieuwe versie van Lighthouse3, zodat ook bluetooth en de apps gaan werken.

Heb je de Axiom met Realvision3D gekocht of zonder?
Laatst bewerkt: 22 mei 2017 04:00 door Moki.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Refit navigatie-apparatuur 22 mei 2017 07:48 #837030

  • ManneeB
  • ManneeB's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1408
Ziet er alvast goed uit, maar hoe gaat de bediening van dat display met handschoenen aan? Of laat het scherm zoveel zien dat je niet hoeft te schakelen?

Ik loop binnenkort wel even de mastenladder op, unit vervangen en eens zien of die nog eens goed gereviseerd kan worden dan heb je er een op reserve!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Refit navigatie-apparatuur 22 mei 2017 14:47 #837117

  • ilCigno
  • ilCigno's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 18134
Hoewel het een *erg* mooi MFD is, vind ik het toch wel eng alleen touch bediening buiten. Werkt dit scherm ook als het nat is?
Timo
Compromis 888 'il Cigno'
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Refit navigatie-apparatuur 22 mei 2017 15:21 #837127

  • Moki
  • Moki's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 300
Heb het nog niet kunnen testen, maar verwacht het van wel.

Mocht je je echt zorgen maken, een extern toetsenbordje kun je optioneel aansluiten (of 2)
Laatst bewerkt: 22 mei 2017 15:22 door Moki.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Refit navigatie-apparatuur 22 mei 2017 15:58 #837133

  • Hans V
  • Hans V's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4501
ilCigno schreef :
Hoewel het een *erg* mooi MFD is, vind ik het toch wel eng alleen touch bediening buiten. Werkt dit scherm ook als het nat is?

Ik heb dezelfde vraag bij dit soort MFD's. Het touchscreen van onze Raymarine E90 Wide kaartplotter was amper meer te bedienen toen er in zwaar weer veel zout water overkwam. Ik was blij met de fysieke knoppen.

Maar misschien is de technologie inmiddels zoveel verbeterd dat dit geen punt meer is bij de nieuwste aanraakschermen?
Dufour 405 GL

www.sailasailing.nl
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Refit navigatie-apparatuur 22 mei 2017 17:04 #837147

  • KoertM
  • KoertM's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 959
Die ervaring had ik gisteren ook. Geen wind, wel boot schoongemaakt. Touchscreen van mijn nieuwe Raymarine eS75 deed gelijk moeilijk. Blij met de hardwareknoppen.

Als die Axiom al op de markt was geweest toen ik de eS75 kocht was ik misschien ook overgehaald die te kopen. Mooi ding en minder grote kast.

Gepost met de officiële Zeilersforum-app
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Refit navigatie-apparatuur 22 mei 2017 21:34 #837231

  • Delphi32
  • Delphi32's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 17794
Ik heb die vraag ook (over de nattigheid) en ben al aan het brainstormen hoe ik daar wat aan kan doen. Een opklapbaar regenklepje? Een toiletrolhouder in de instrument pod? :P

De deksel van de pod is nu gatenkaaas. Morgen hopelijk schuren, frezen en vogelen tot beide instrumenten netjes op hun plek zitten. Het kunststof is lastig te bewerken, vind ik. De boor hapt snel (en dan ook meteen goed), de decoupeerzaag wou niet lekker de bocht om maar het is toch gelukt.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Refit navigatie-apparatuur 22 mei 2017 23:35 #837246

  • roberteb
  • roberteb's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1785
De Axiom is ontwikkelt om de zoetwater visserij te betreden. Raymarine heeft daar bijna geen aandeel.

Vaak zitten in het console 2 x 12 inch en voorop ook 1 of 2 12 inch units.

Om ruimte te besparen (vooral in console) worden de keypads los verkocht.

www.raymarine.com/multifunctio.../accessories/rmk-10/
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Refit navigatie-apparatuur 23 mei 2017 03:58 #837249

De remote gebruikt "RayNet high speed networking"??? Weer iets proprietary nieuws?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Refit navigatie-apparatuur 23 mei 2017 04:32 #837252

  • Moki
  • Moki's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 300
Nachtvlinder schreef :
De remote gebruikt "RayNet high speed networking"??? Weer iets proprietary nieuws?

Is gewoon ethernet met een waterdichte stekker.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Refit navigatie-apparatuur 23 mei 2017 07:58 #837287

kijk, ethernet ;)
daar heb je het al.
Ontwerper van de RoosMux, en andere apparaatjes.
www.viax.nl

It's been said that a boat is a vessel continually looking for ways to sink itself..
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Refit navigatie-apparatuur 23 mei 2017 09:14 #837317

Maar die komt zometeen langs, eerst gaan we kabels trekken. Eruit trekken, om precies te zijn. De


Trek met de kabel dan gelijk een dun touwtje mee door de pijp of kabelgoot, kan handig zijn voor een toekomstig kabeltje te trekken.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Refit navigatie-apparatuur 23 mei 2017 17:23 #837477

  • Ruudvr
  • Ruudvr's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6



2 weken geleden m'n Axiom 9 ingebouwd, de zonnekap past perfect. Wachten op de updates voor de apps.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Refit navigatie-apparatuur 23 mei 2017 22:37 #837572

  • Delphi32
  • Delphi32's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 17794
Mooi hoor!

Je hebt neem ik aan de zonneklep een beetje verbouwd? De Axiom 7 wordt geleverd met een klep die om de behuizing heen gaat, tegen de schroefdingen voor de montagebeugel aan. Aangezien ik die niet gebruik, sterker nog, aangezien de montagebeugel-ophangpunten binnen in de pod zitten, gaat mijn dekseltje zeker niet passen. Stukkie afslijpen, denk ik.

Vandaag de boel gepast, het is bijna goed - nog een paar tiende mm's wegfrezen om de passing perfect te maken. Het i70s display is ook binnen, dat ga ik donderdag monteren. Net als de rest. Vrijdag of zaterdag proefvaren, volgende week vrijdag schroefas en nieuwe mast top unit, ben ik weer klaar voor vele jaren!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Refit navigatie-apparatuur 24 mei 2017 05:40 #837588

  • Moki
  • Moki's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 300
Volgens mij kun je een "front installation kit" kopen (€30), die heeft een zonneklep die wel past.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.201 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl