Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten
In deze sectie horen alleen topics welke een project beschrijven. Hiervoor gelden bijzondere regels. De beschrijving van het project staat centraal, reacties van zowel de Topic Starter (TS) als andere leden zijn alleen toegestaan indien deze rechtstreeks betrekking hebben op de projectinhoud. Zie ook de forumregels die hierop van toepassing zijn.

Onderwerp: Electrische aandrijving ombouw Tapas!

Electrische aandrijving ombouw Tapas! 06 mrt 2018 10:20 #923234

  • fer2nand
  • fer2nand's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1611
Hoi Roos,

Leuk topic, ben benieuwd naar de uitkomst.

Ga je ook je prop bekijken. Gevoelsmatig wil je meer pitch en lagere rpm.

Liefst zou je willen weten wat de gem. vaarweerstand is (water + wind) en dit terug rekenen naar het benodige koppel??
Laser 777 -> Sailfish18 -> Neptun20 -> Sail Impala -> Hunter Formula One "Omnivoor" -> Eygthene24 "Kookaburra" -> Elvstrom31 "Zeeduif" -> Tasman 48 "Yara"
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Electrische aandrijving ombouw Tapas! 06 mrt 2018 10:23 #923235

  • Sloe Gin
  • Sloe Gin's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 10123
Ook het kostenaspect is voor velen interessant. Zou je hiervan een opsomming willen bijhouden s.v.p. ?
May sauce be upon you.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Electrische aandrijving ombouw Tapas! 06 mrt 2018 10:33 #923239

een paar jaar geleden kreeg een lijn in mijn schroef, alles krom en een gescheurde schroef.
De schroef is toen door andijk scheepstechniek opnieuw berekend.

Volgens hunnie had ik een keerkoppeling die 3,2 keer vertraagt. daar is de schroef op aangepast. een zo groot mogelijk passende. dat werd een 14 inch klapschroef.
Met zo groot mogelijke spoed.

Dus dan ga ik daar nu ook even vanuit.
met de yanmar draaide ik maximaal op 3200 toeren. snelheid rond de 5,5 knoop.

Dus reken ik nu met 3200/3,2 = 1000 toeren op de schroefas.
Als de elecrische motor 2000 doet, dan moet ik dus 2:1 vertragen.

Volgens mij is dit juist.
Ontwerper van de RoosMux, en andere apparaatjes.
www.viax.nl

It's been said that a boat is a vessel continually looking for ways to sink itself..
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Electrische aandrijving ombouw Tapas! 06 mrt 2018 10:36 #923240

Goldon motor. 3 kW zou voldoende moeten zijn, maar ga toch maar voor de 5 kW.
dit is wel duurder.

Motor 5kW + VEC300 controller + programmeerkabel+ verzendkosten = 1330 euro.
In nederland gekocht, bij devi-comfort.

dit doet al pijn, kan je nagaan... ;)
Ontwerper van de RoosMux, en andere apparaatjes.
www.viax.nl

It's been said that a boat is a vessel continually looking for ways to sink itself..
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Electrische aandrijving ombouw Tapas! 06 mrt 2018 11:16 #923252

  • jessejohn
  • jessejohn's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1873
Goed bezig. ik volg je
J.J. Hoogeveen Boot Service
www.hbs-marine.nl
HBS Marine Diesel Scheepsmotoren
www.hbs-diesel.com
Telefoon: 06 - 575 39 833
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Electrische aandrijving ombouw Tapas! 06 mrt 2018 11:19 #923253

Ik zit ook op de pagina van devi te kijken. Is het mogelijk om bv 3 10kW motoren met elkaar te verbinden? Het is misschien nog beter om ze met een vrijloopsysteem op de schroefas te verbinden zodat je motoren in en uit kan schakelen naargelang de behoefte. (of is dat een belachelijk idee?)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Electrische aandrijving ombouw Tapas! 06 mrt 2018 11:20 #923255

  • rooiedirk
  • rooiedirk's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6761
Stuwdruklager. Ik heb deze


En dan voor jouw asmaat een komplete set dus lagerhuis stelringen trekbus moer borging afdichting tonnenlager etc
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Electrische aandrijving ombouw Tapas! 06 mrt 2018 11:37 #923263

  • rooiedirk
  • rooiedirk's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6761
@Tulipe,
Dat is geen goed plan. Dit zijn synchrone motoren, Meerdere motoren koppelen kan alleen als ze exact hetzelfde toerental hebben. Maar even uit m'n hoofd hebben ze ook een 20kW motor. En een zwaardere motor maar halfbelast laten werken geeft alleen maar voordelen.(lees minder verliezen)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Electrische aandrijving ombouw Tapas! 06 mrt 2018 11:55 #923270

  • JRomkes
  • JRomkes's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5166
Interessant, ik heb precies de zelfde set gekocht. Nu op zoek naar bijpassende accu. En ik moet ook ongeveer 2:1 vertragen. Al een idee hoe je wil aansturen? Ik zat te denken aan knoppen in de helmstok, maar dan moet er een arduino o.i.d tussen om de signalen om te zetten.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Electrische aandrijving ombouw Tapas! 06 mrt 2018 11:59 #923271

Hoi Roos,

Mooi plan, benieuwd naar je accu setup!

Sjoerd
Contest 36s Camelot
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Electrische aandrijving ombouw Tapas! 06 mrt 2018 12:15 #923274

  • Frodoo
  • Frodoo's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 537
Hier heb je je stuwdruklager en overbrenging, kant en klaar.
Heb je denk ik alleen nog een askoppeling nodig.

www.smartemotion.de/e-mobility...be-fuer-bldc-motoren
Bijlagen:
Trots op de kappers.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Electrische aandrijving ombouw Tapas! 06 mrt 2018 12:35 #923279

oe daat is een mooie Frodoo. Zit de stuwdruklager daar echt in?
stomme vraag, wat doet een stuwdrullager eigenlijk?
Ik zie ze ook met twee imbusboutjes op de as, wat doen die?
Ontwerper van de RoosMux, en andere apparaatjes.
www.viax.nl

It's been said that a boat is a vessel continually looking for ways to sink itself..
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Electrische aandrijving ombouw Tapas! 06 mrt 2018 12:52 #923288

  • Frodoo
  • Frodoo's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 537
Ja, onder de motor, het aluminium blokje, daar zit een stuwdruklager in.
Er staat dat op verzoek ook andere overbrengverhoudingen te leveren zijn. (2:1 staat er niet bij)
Wat bedoel je met inbusboutjes ? Ik zie deze niet. Of bedoel je in het 2e getekende plaatje de lagering ?
Trots op de kappers.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Electrische aandrijving ombouw Tapas! 06 mrt 2018 13:24 #923299

  • jessejohn
  • jessejohn's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1873
Het stuwdruk lager vangt de krachten op.
Deze is nodig anders heeft de as geen tegendruk.
Het lager bevestig je aan de romp.
J.J. Hoogeveen Boot Service
www.hbs-marine.nl
HBS Marine Diesel Scheepsmotoren
www.hbs-diesel.com
Telefoon: 06 - 575 39 833
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Electrische aandrijving ombouw Tapas! 06 mrt 2018 13:31 #923302

  • Waterblok
  • Waterblok's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5264
Stuwdruklager doet wat het woord zegt, brengt de stuwdruk over op de romp.

Je schroef stuwt het water naar achter met als reactie de stuwdruk van de schroef naar voren via de as en dan moet de as ook duwen tegen? De motor via de fundatie naar de romp?
De kracht is bij beetje boot te groot dus zet je ergens op de as een lager dat de stuwkracht opvangt en overbrengt op de romp.

Edit we geven met zijn allen tegelijk antwoord
Laatst bewerkt: 06 mrt 2018 13:32 door Waterblok.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Electrische aandrijving ombouw Tapas! 06 mrt 2018 13:32 #923303

De schroef duwt tegen de as en de as duwt tegen het stuwdruklager. Zit dat lager er niet dan drukt de as bijvoorbeeld tegen de lagers in de motor die daar niet tegen kan
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Electrische aandrijving ombouw Tapas! 06 mrt 2018 13:35 #923304

dus het lager zit vastgeschroefd aan de as?

hier zo je er ook een:
www.smartemotion.de/e-mobility...ager-fuer-25mm-welle

maar zorgen die imbusjes voor de verbinding met de as? is dat niet wat iel??
Ontwerper van de RoosMux, en andere apparaatjes.
www.viax.nl

It's been said that a boat is a vessel continually looking for ways to sink itself..
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Electrische aandrijving ombouw Tapas! 06 mrt 2018 13:38 #923305

Frodoo schreef :
Ja, onder de motor, het aluminium blokje, daar zit een stuwdruklager in.
Er staat dat op verzoek ook andere overbrengverhoudingen te leveren zijn. (2:1 staat er niet bij)
Wat bedoel je met inbusboutjes ? Ik zie deze niet. Of bedoel je in het 2e getekende plaatje de lagering ?
ik kan de motor ook op 3000 toeren laten maken als ik snel ben, zou dat slimmer zijn?
of hier vragen om een 2:1?
Ontwerper van de RoosMux, en andere apparaatjes.
www.viax.nl

It's been said that a boat is a vessel continually looking for ways to sink itself..
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Electrische aandrijving ombouw Tapas! 06 mrt 2018 13:40 #923306

  • Waterblok
  • Waterblok's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5264
roozeboos schreef :
dus het lager zit vastgeschroefd aan de as?

hier zo je er ook een:
www.smartemotion.de/e-mobility...ager-fuer-25mm-welle

maar zorgen die imbusjes voor de verbinding met de as? is dat niet wat iel??

Ja het lager vangt de axiale druk van de as op en brengt die over op het lagerhuis en zo op de romp.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Electrische aandrijving ombouw Tapas! 06 mrt 2018 13:42 #923308

  • FMJ
  • FMJ's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5183
Tulipe schreef :
Ik zit ook op de pagina van devi te kijken. Is het mogelijk om bv 3 10kW motoren met elkaar te verbinden? Het is misschien nog beter om ze met een vrijloopsysteem op de schroefas te verbinden zodat je motoren in en uit kan schakelen naargelang de behoefte. (of is dat een belachelijk idee?)

Ja dat is mogelijk. Oceanvolt doet dat met hun AXC-serie. Dat zijn motoren van 10 kW die je aan elkaar kan koppelen. De as loopt door zodat ze exact gelijk toerental draaien. Op die manier kan je ook hogere vermogens gewoon met 48V bereiken.

linkje: https://oceanvolt.com/solutions/systems/axc-modular-shaft-drives/

plaatje:

Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Electrische aandrijving ombouw Tapas! 06 mrt 2018 13:54 #923309

Wat is de LWL en het gewicht van de Tapas?
Hans Fix, Feeling 29DI
Met elektrische hulpmotor.
hansfix.nl/electric/
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Electrische aandrijving ombouw Tapas! 06 mrt 2018 13:54 #923310

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 29156
Héél mooie spullen allemaal!

Zouden die motoren ook wat elektrisch kunnen terug leveren bij zeilen??

of mag ik die vraag niet in draadje stellen? :unsure:
ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum
Laatst bewerkt: 06 mrt 2018 13:55 door Calidris.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Electrische aandrijving ombouw Tapas! 06 mrt 2018 14:06 #923313

Al eens naar Roboteq gekeken?

www.roboteq.com/index.php/comp...t/256/hbl1660-detail

Doet 150A (bij 60V), kost veel minder, is geheel scriptbaar en kan met een servosignaal (PWM) werken als input. Er zijn veel mooie throttles te vinden die pwm uitsturen! Er zit best wat I/O op, dus je kunt prima nog wat temperaturen managen en zo en dan bijvoorbeeld vermogen terugnemen bij het overschrijden van een soft border.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Electrische aandrijving ombouw Tapas! 06 mrt 2018 14:06 #923314

Dat is wel normaal bij die BLDC permanentemagneetmotoren.
De regelaars (Die VEC volgens mij ook) zijn hier standaard op voorbereid.
Hans Fix, Feeling 29DI
Met elektrische hulpmotor.
hansfix.nl/electric/
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Electrische aandrijving ombouw Tapas! 06 mrt 2018 14:13 #923317

  • Seashore
  • Seashore's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 817
WADnWIND schreef :
Héél mooie spullen allemaal!
Zouden die motoren ook wat elektrisch kunnen terug leveren bij zeilen??

Yep, op de website van OceanVolt staan filmpjes, waaronder een voorbeeld van herladen tijdens het zeilen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.675 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl