Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten
In deze sectie horen alleen topics welke een project beschrijven. Hiervoor gelden bijzondere regels. De beschrijving van het project staat centraal, reacties van zowel de Topic Starter (TS) als andere leden zijn alleen toegestaan indien deze rechtstreeks betrekking hebben op de projectinhoud. Zie ook de forumregels die hierop van toepassing zijn.

Onderwerp: Electrische aandrijving ombouw Tapas!

Electrische aandrijving ombouw Tapas! 01 sept 2018 21:54 #974737

  • Minim
  • Minim's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 714
Proficiat met deze mijlpaal, Chris. Geweldig.
ik blijf het volgen, wil er ook aan, maar hik nog wat tegen de accukosten aan.
Groet, Ambro
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Electrische aandrijving ombouw Tapas! 01 sept 2018 23:24 #974743

  • Fly-Tour
  • Fly-Tour's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5857
Hoe ga je het regelen als er dan toch langere tijd gemotord moet worden, onverhoopt...
?
Mijn favorieten:
Een verwittigd man is er twéé waard.
Reken niet op geld of goed dat men nog ontvangen moet, want gewis, de rekening is mis.
Gereed geld dingt scherp.
Geen slapende honden wakker maken.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Electrische aandrijving ombouw Tapas! 02 sept 2018 06:05 #974748

  • freek1970
  • freek1970's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3575
Dan huurt ie een sleper die in een keer net zoveel uitstoot heeft als de diesel het hele jaar :laugh:

OK kidding maar er zijn wel oplossingen toch val je dan i.d.d. terug naar fossiel, je zet een agregaat aan boord die het systeem oplaad.

Freek
Het mooist is de boot waar je zelf de sleutels van hebt.
Laatst bewerkt: 02 sept 2018 06:07 door freek1970.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Electrische aandrijving ombouw Tapas! 02 sept 2018 06:22 #974752

  • Jaap-Kaag
  • Jaap-Kaag's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6930
freek1970 schreef :
Dan huurt ie een sleper die in een keer net zoveel uitstoot heeft als de diesel het hele jaar :laugh:
Freek

Boot ligt weer in de box, een korte testvaart
www.marinetraffic.com/en/ais/h...ntery:52.499/zoom:15
Foto Vlieland was een opdracht tijdens de singlehanded 2020 , heel leuk evenement!
Dehler 36 CWS Bres ligplaats Cancun Mexico
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Electrische aandrijving ombouw Tapas! 02 sept 2018 06:36 #974755

  • Gregor
  • Gregor's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4480
Complimenten Chris!
Het kan altijd nog hagelen...
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Electrische aandrijving ombouw Tapas! 02 sept 2018 08:05 #974775

nou, wat een leuke reacties allemaal!

Er zijn nog wel wat issues.

De motor controller wordt op vol vermogen vrij snel heet.(In een kwartier zit ie op 70 graden en dan gaat ie afbouwen om zichzelf niet op te blazen. Dat was even schrikken toen ie ineens minder ging uitsturen. :)
Dat ding moet dus op een plaat aluminium, met denk ik ook nog wel een ventilatortje. Watergekoeld, zou dat een optie zijn?
Tevens wil hij om een of andere reden niet boven de 30% vermogen uitsturen, waar ik dus de 3,5 knoop bij haal.
Ik kan de motor controller alleen instellen in de box, en kon hem nog wat hoger zetten toen ik terug was, maar had geen tijd meer voor een tweede testrun.Hopelijk gaat ie nog wat harder.

Misschien is de motor controller wat te klein gedimensioneerd. Hij zou continue 100 Ampere moeten kunnen doen, maar ik kom niet boven de 35 ampere. Overigens moet ik de manual nog even opnieuw lezen, want er zijn verschillende punten waar de stroom gemeten kan worden. Helaas was de batterij van mijn stroomtang leeg en kon ik ook niet de stroom uit de accu zelf meten.

Overigens heb ik een zeilboot, geen motorboot. De insteek is om met de hulpmotor een haven en sluis in en uit te kunnen komen.
Nou dat gaat prima, zo blijkt. De rest gaat onder zeil. Met 6 BFT bij lagerwal weg motoren dat is nu nog niet mogelijk.
Ik wil eigenlijk wel de 5 knoop kunnen halen, wat de yanmar ook deed.
Mocht ik weer de zee op gaan voor een oversteek, dan overweeg ik inderdaad een aggregaat mee te slepen. En overigens ga ik niet zoals sommige zeilers 24 uur motoren naar de overkant.Opnieuw, het is een zeilboot. Hij kan wel eventueel mooi zachtjes meedraaien, om wat wind te genereren. In ieder geval wat beter naar het weer kijken, en de plannen zo aanpassen dat er gezeild kan worden.
Ontwerper van de RoosMux, en andere apparaatjes.
www.viax.nl

It's been said that a boat is a vessel continually looking for ways to sink itself..
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Electrische aandrijving ombouw Tapas! 02 sept 2018 08:59 #974785

  • redshift
  • redshift's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3303
Tof. Succes met zoeken naar de laatste puntjes! Dat gaat ongetwijfeld goed komen, 35% is wel een erg groot verschil met 100% dus dat moet haast te vinden zijn.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Electrische aandrijving ombouw Tapas! 02 sept 2018 09:47 #974796

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 29173
Na het uitvaren lees ik niks meer van Rooz?
Accu's leeg? :S
ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Electrische aandrijving ombouw Tapas! 02 sept 2018 09:55 #974798

Kan je de maximale stroom door de motor meten? Die is namelijk ook erg belangrijk, net zo belangrijk als de stroom uit de batterij.
Als je belasting te groot is, dan haal je je Max motorstroom al bij te lage rpm.
Vermogen wat de motor levert is toerental x koppel. Koppel is (er van uitgaande dat de vector van het veld optimaal is) evenredig met de stroom.
Controller zal die Max stroom begrenzen neem ik aan.
Dus vanaf de andere kant geredeneerd, bij een lage motorspanning wordt de Max motorstroom al bereikt, maar dus nog niet max vermogen geleverd.
Zou dus kunnen zijn dat ie verder vertraagd moet worden.
Hans Fix, Feeling 29DI
Met elektrische hulpmotor.
hansfix.nl/electric/
Laatst bewerkt: 02 sept 2018 09:56 door It Paradyske.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Electrische aandrijving ombouw Tapas! 02 sept 2018 10:08 #974800

Ja, die richting denk ik nu ook op. Ik gebruik het ?BS commando, dat geeft als waarde de batterijstroom.
dus niet de motorstroom. De motor stroom kan hoger zijn. Dan zal ie de 100 ampere bereiken.
Ontwerper van de RoosMux, en andere apparaatjes.
www.viax.nl

It's been said that a boat is a vessel continually looking for ways to sink itself..
Laatst bewerkt: 02 sept 2018 10:12 door Account op verzoek verwijderd 13.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Electrische aandrijving ombouw Tapas! 02 sept 2018 10:16 #974802

  • hengelst
  • hengelst's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 536
gaaf!! Gefeliciteerd Chris.
Ik ben ook heel benieuwd naar een filmpje maar ik snap dat je nu eerst gaat uitzoeken hoe je tot 100% vermogen komt.
Mystere 26 1973
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Electrische aandrijving ombouw Tapas! 02 sept 2018 11:00 #974808

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 29173
Aha, gelukkig, alles werkt!

Hoeveel mogelijkheden heb je om de overbreng verhouding nog te wijzigen?
ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Electrische aandrijving ombouw Tapas! 02 sept 2018 11:06 #974810

30 % power bij 33 ampere in lijkt ook wel erg op 100 ampere uit...
Zal een dikkere controller moeten worden. wil niet de poelies aanpassen, want dan draait de schroefas nog langzamer.
De motor levert volgens specs 4.2 kW uit bij 100 ampere. Bij 150 Amp 5.8 kW. Dat moet toch wel een knoop schelen in snelheid.
opnieuw sparen dus, en nu maar even leven met 3,5 knoop max..
het is ook alleen maar voor de gevallen dat ik kortstondig meer power nodig heb.
Ontwerper van de RoosMux, en andere apparaatjes.
www.viax.nl

It's been said that a boat is a vessel continually looking for ways to sink itself..
Laatst bewerkt: 02 sept 2018 11:08 door Account op verzoek verwijderd 13.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Electrische aandrijving ombouw Tapas! 02 sept 2018 12:06 #974822

  • Jaap-Kaag
  • Jaap-Kaag's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6930
roozeboos schreef :
opnieuw sparen dus, en nu maar even leven met 3,5 knoop max..
het is ook alleen maar voor de gevallen dat ik kortstondig meer power nodig heb.

3.5 knoop bij gunstige omstandigheden is wel heel minimaal, daar kom je niet mee weg onder de lagerwal met een stevig windje.

Laatst even een stukje op de motor gevaren in ruw water, je krijgt dan een tendens van 2.5 naar 4 knopen
staat ie wel aardig te rammelen 75% vermogen.

Daar kom jij lang niet aan, dus die Singlehanded kun je wel vergeten, of het moet een paar dagen toeristen weer zijn wat meestal niet het geval is, en vergeet niet stroom.
Foto Vlieland was een opdracht tijdens de singlehanded 2020 , heel leuk evenement!
Dehler 36 CWS Bres ligplaats Cancun Mexico
Laatst bewerkt: 02 sept 2018 12:08 door Jaap-Kaag.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Electrische aandrijving ombouw Tapas! 02 sept 2018 12:30 #974828

  • freek1970
  • freek1970's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3575
I.d.d. die aandrijving is nog niet rijp voor Singlehanded.
Mooi wat zeilen met oude wijvenzomer achtige dagen is verstandiger en ook erg fijn om te doen...

Freek
Het mooist is de boot waar je zelf de sleutels van hebt.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Electrische aandrijving ombouw Tapas! 02 sept 2018 12:32 #974829

roozeboos schreef :
30 % power bij 33 ampere in lijkt ook wel erg op 100 ampere uit...
Zal een dikkere controller moeten worden. wil niet de poelies aanpassen, want dan draait de schroefas nog langzamer.
De motor levert volgens specs 4.2 kW uit bij 100 ampere. Bij 150 Amp 5.8 kW. Dat moet toch wel een knoop schelen in snelheid.
opnieuw sparen dus, en nu maar even leven met 3,5 knoop max..
het is ook alleen maar voor de gevallen dat ik kortstondig meer power nodig heb.

Die 4.2kW levert ie alleen als ie zn toeren kan halen.
Juist door extra reductie kan ie meer vermogen leveren, en daardoor uiteindelijk een hoger schroefastoerental.
Een schroef met minder spoed kan natuurlijk ook.
Maar voor die berekeningen hebben we Jan Alkema nodig.
Hans Fix, Feeling 29DI
Met elektrische hulpmotor.
hansfix.nl/electric/
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Electrische aandrijving ombouw Tapas! 02 sept 2018 12:33 #974830

  • PvO
  • PvO's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5219
roozeboos schreef :
30 % power bij 33 ampere in lijkt ook wel erg op 100 ampere uit...
Zal een dikkere controller moeten worden. wil niet de poelies aanpassen, want dan draait de schroefas nog langzamer.
De motor levert volgens specs 4.2 kW uit bij 100 ampere. Bij 150 Amp 5.8 kW. Dat moet toch wel een knoop schelen in snelheid.
opnieuw sparen dus, en nu maar even leven met 3,5 knoop max..
het is ook alleen maar voor de gevallen dat ik kortstondig meer power nodig heb.
Volgens mij maak je nu een denk fout.
Lees de post van it paradykse nog maar eens.
Als ik hem goed begrijp bedoeld hij ongeveer het volgende.
Door de te zware overbrenging, zit de motor al op zijn maximale stroom voordat de motor het beoogde toerental heeft bereikt.
(Zonder dat je de motorstroom hebt gemeten blijft dit wel een aanname.)
Als je de overbrenging lichter maakt zal de motor meer toeren gaan maken bij de maximale motorstroom (draait je schroefas weer net zo snel of sneller) maar dan met een hoger afgegeven vermogen.

Edit: net te laat ;)
Iedereen heeft dezelfde wind, maar niet dezelfde zeilen
Laatst bewerkt: 02 sept 2018 12:34 door PvO.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Electrische aandrijving ombouw Tapas! 02 sept 2018 12:48 #974833

ja okay, dan zou er dus een grotere poelie op de as moeten.
ik kan wel van 48 naar 56 tanden, als er nog genoeg ruimte voor is. op de motor zit 24 tanden. daar is een 22 voor te krijgen.
hoeveel zou het schelen?
Ontwerper van de RoosMux, en andere apparaatjes.
www.viax.nl

It's been said that a boat is a vessel continually looking for ways to sink itself..
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Electrische aandrijving ombouw Tapas! 02 sept 2018 13:22 #974842

Deze elektrotechneut doet even wat nattevingerwerk:


Dan veranderd je overbrenging:
56/48 X 24/22 = 1.2727...
Je motor kan op hetzelfde schroefastoerental bijna 30% meer vermogen kwijt. (Koppel blijft gelijk maar toerental neemt toe.)
Die gaat dus ook een stuk sneller draaien...
En de motor ook dus...
Dus weer meer vermogen uit de motor...
Zal wel ergens asymptotisch een limiet aan zitten, maar ik denk dat je er toch een stuk meer vermogen uit krijgt.
Hans Fix, Feeling 29DI
Met elektrische hulpmotor.
hansfix.nl/electric/
Laatst bewerkt: 02 sept 2018 13:24 door It Paradyske.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Electrische aandrijving ombouw Tapas! 02 sept 2018 13:35 #974846

nou ja dat kan de moeite zijn. Hoe bereken ik of ik de huidige tandriem kan blijven gebruiken?
Ontwerper van de RoosMux, en andere apparaatjes.
www.viax.nl

It's been said that a boat is a vessel continually looking for ways to sink itself..
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Electrische aandrijving ombouw Tapas! 02 sept 2018 13:45 #974847

Grove schatting:

6 tanden extra, hoe groot is die vertanding?
4mm nokje 4mm inkeping?
Dan zou die 48mm langer zijn, heb je nog 25 mm stelruimte in de afstand tussen motor en schroefas?
Hans Fix, Feeling 29DI
Met elektrische hulpmotor.
hansfix.nl/electric/
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Electrische aandrijving ombouw Tapas! 02 sept 2018 13:56 #974850

  • Go west
  • Go west's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 644
Go west schreef :
roozeboos schreef :
een paar jaar geleden kreeg een lijn in mijn schroef, alles krom en een gescheurde schroef.
De schroef is toen door andijk scheepstechniek opnieuw berekend.

Volgens hunnie had ik een keerkoppeling die 3,2 keer vertraagt. daar is de schroef op aangepast. een zo groot mogelijk passende. dat werd een 14 inch klapschroef.
Met zo groot mogelijke spoed.

Dus dan ga ik daar nu ook even vanuit.
met de yanmar draaide ik maximaal op 3200 toeren. snelheid rond de 5,5 knoop.

Dus reken ik nu met 3200/3,2 = 1000 toeren op de schroefas.
Als de elecrische motor 2000 doet, dan moet ik dus 2:1 vertragen.

Volgens mij is dit juist.

Weet je het zeker ? De Yanmar kan ,volgens het boekje, 12 kW leveren bij 3600 rpm. Bij 3200 rpm is dat ca. 10,7 kW. Bij een i = 3,2 zijn de max. schroefas toeren bij de Yanmar nu 1000 rpm.
De elektromotor levert 4,5 kW ( 5 kW, rendement 0.9 ?) bij 2000 rpm, via een reductie 2:1 ook 1000 rpm op de schroefas.
Er is dus minder dan de helft koppel beschikbaar op de schroefas met de bestaande schroef bij dezelfde toeren.
Die 1000 rpm zullen dus niet gehaald worden en de gedachte kW's ook niet of de schroef zal aangepast moeten worden. (Is geen groot probleem, maar wel een aandachtspunt).

Jan

Even nog een post uit maart 2018, waarin ik mijn twijfels uitte of de bestaande schroef wel zou passen bij de nieuwe elektromotor. Zal ik nog wat berekeningen voor je maken ?

Jan
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Electrische aandrijving ombouw Tapas! 02 sept 2018 13:59 #974852

op de website staat : Steek [mm] (mm) 8.0 dat zal dan de lengte per tand zijn ?
Ontwerper van de RoosMux, en andere apparaatjes.
www.viax.nl

It's been said that a boat is a vessel continually looking for ways to sink itself..
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Electrische aandrijving ombouw Tapas! 02 sept 2018 14:15 #974856

Go west schreef :
Go west schreef :
roozeboos schreef :
een paar jaar geleden kreeg een lijn in mijn schroef, alles krom en een gescheurde schroef.
De schroef is toen door andijk scheepstechniek opnieuw berekend.

Volgens hunnie had ik een keerkoppeling die 3,2 keer vertraagt. daar is de schroef op aangepast. een zo groot mogelijk passende. dat werd een 14 inch klapschroef.
Met zo groot mogelijke spoed.

Dus dan ga ik daar nu ook even vanuit.
met de yanmar draaide ik maximaal op 3200 toeren. snelheid rond de 5,5 knoop.

Dus reken ik nu met 3200/3,2 = 1000 toeren op de schroefas.
Als de elecrische motor 2000 doet, dan moet ik dus 2:1 vertragen.

Volgens mij is dit juist.

Weet je het zeker ? De Yanmar kan ,volgens het boekje, 12 kW leveren bij 3600 rpm. Bij 3200 rpm is dat ca. 10,7 kW. Bij een i = 3,2 zijn de max. schroefas toeren bij de Yanmar nu 1000 rpm.
De elektromotor levert 4,5 kW ( 5 kW, rendement 0.9 ?) bij 2000 rpm, via een reductie 2:1 ook 1000 rpm op de schroefas.
Er is dus minder dan de helft koppel beschikbaar op de schroefas met de bestaande schroef bij dezelfde toeren.
Die 1000 rpm zullen dus niet gehaald worden en de gedachte kW's ook niet of de schroef zal aangepast moeten worden. (Is geen groot probleem, maar wel een aandachtspunt).

Jan

Even nog een post uit maart 2018, waarin ik mijn twijfels uitte of de bestaande schroef wel zou passen bij de nieuwe elektromotor. Zal ik nog wat berekeningen voor je maken ?

Jan
Beste Jan,
ik wil niet je vrije tijd opeisen. Ik ga nog geen nieuwe schroef kopen,het is allemaal al duur genoeg.
Eerst maar es kijken waar we op uit komen nu. Maar als je, als het zover komt, wil berekenen dan graag!
Ontwerper van de RoosMux, en andere apparaatjes.
www.viax.nl

It's been said that a boat is a vessel continually looking for ways to sink itself..
Laatst bewerkt: 02 sept 2018 14:22 door Account op verzoek verwijderd 13.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Electrische aandrijving ombouw Tapas! 02 sept 2018 14:16 #974857

Met een scoop kun je gemakkelijk het toerental meten van de motor.

De controller zal pwm uitsturen, vinden stroomtangen lastig om te meten en geven dan rare waarden aan! Beter meet je accustroom dan aan de motorkabels.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.730 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl