Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten
In deze sectie horen alleen topics welke een project beschrijven. Hiervoor gelden bijzondere regels. De beschrijving van het project staat centraal, reacties van zowel de Topic Starter (TS) als andere leden zijn alleen toegestaan indien deze rechtstreeks betrekking hebben op de projectinhoud. Zie ook de forumregels die hierop van toepassing zijn.

Onderwerp: Electrische aandrijving ombouw Tapas!

Electrische aandrijving ombouw Tapas! 02 sept 2018 14:25 #974859

ja dat weet ik. ik kan met een scoop omgaan en ik ben bekend met pwm.
De 33 ampere is de accu stroom, gemeten door de controller. motorstroom is accustroom / pwm is ongeveer 100 Ampere . Dus de controller zit in de begrenzing.
Ontwerper van de RoosMux, en andere apparaatjes.
www.viax.nl

It's been said that a boat is a vessel continually looking for ways to sink itself..
Laatst bewerkt: 02 sept 2018 14:26 door Account op verzoek verwijderd 13.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Electrische aandrijving ombouw Tapas! 04 sept 2018 06:31 #975357

  • peter1
  • peter1's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6013
mooi hoor, en vele vragen wat doet ie met bf 6 tegen aan lager wal.

tja aan de andere kant met 4 kts stroom mee loopt ie zomaar 7,5 kts nu.

Je hebt je eerste proefvaarten gemaakt en nu verbeteren naar optimaal. dat is alles.

Vind het een super project ! en elektrische zal je beter op het weerbeeld gaan letten, en meer met de natuur zelf gaan samen werken...en begrijpen, en dat zijn allemaal voordelen als je van de natuur houd .
Ik ben de storm, en de windstilte.
Laatst bewerkt: 04 sept 2018 06:40 door peter1.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Electrische aandrijving ombouw Tapas! 04 sept 2018 07:08 #975363

Kapiteinmomo schreef :
Daar kom jij lang niet aan, dus die Singlehanded kun je wel vergeten, of het moet een paar dagen toeristen weer zijn wat meestal niet het geval is, en vergeet niet stroom.

De SHT is toch motorloos (met strafpunten binnen de kunstwerken) of geldt dat niet voor elektriek :huh:
Henny (Team Zeilersforum.nl)

It is when you are riding out your first gale in a boat you have built yourself that you wonder about some of the doubtful workmanship that went into her - John Guzzwell

www.fram.nl
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Electrische aandrijving ombouw Tapas! 04 sept 2018 08:13 #975373

Kapiteinmomo schreef :
roozeboos schreef :
opnieuw sparen dus, en nu maar even leven met 3,5 knoop max..
het is ook alleen maar voor de gevallen dat ik kortstondig meer power nodig heb.

3.5 knoop bij gunstige omstandigheden is wel heel minimaal, daar kom je niet mee weg onder de lagerwal met een stevig windje.

Laatst even een stukje op de motor gevaren in ruw water, je krijgt dan een tendens van 2.5 naar 4 knopen
staat ie wel aardig te rammelen 75% vermogen.

Daar kom jij lang niet aan, dus die Singlehanded kun je wel vergeten, of het moet een paar dagen toeristen weer zijn wat meestal niet het geval is, en vergeet niet stroom.

En ik maar denken dat dit het zeilersforum is...
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Electrische aandrijving ombouw Tapas! 04 sept 2018 08:42 #975385

  • Sneaker
  • Sneaker's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4030
Snap niet dat mensen hier nu ineens enthousiast over zijn. Chris meldt niets over keuringen, wie komt het keuren en welke keuring is dat dan? Hoe meet men het en zijn de meting wel onder lab omstandigheden? Is de persoon die keurt wel betrouwbaar genoeg? Ervaring met dit soort oplssingen? En stel, als het fout gaat, wie is dan aansprakelijk als jij toevallig ergens tegenaan vaart? En als er brand uitbreekt, wie dekt dan de schade? Kan zomaar overslaan naar een buurboot! Weet je verzekering wel dat je dit doet? Mag het wel van de havenmeester? zo ja, wat was zijn antwoord? Dit is eigenlijk een veel te groot risico dat genomen wordt. Als je bij windkracht 8 op de Noordzee zit kunnen golven wel 3 meter hoog zijn. Hoe ga je daar tegenin motoren? En hoe zitten je accu's vast? Kunnen die dat wel aan, die krachten en 3 meter golven op de Noordzee bij 8Bft? Of vliegen de accu's je dan om de oren? Die accu's die Chris heeft zijn sowieso heel gevaarlijk! Je moet wel bedenken dat het zo moet zitten dat je een 360 graden rol moet kunnen doorstaan.

Nee.. Chris. Stop er maar mee.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Electrische aandrijving ombouw Tapas! 04 sept 2018 08:50 #975388

  • Frodoo
  • Frodoo's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 537
Sneaker schreef :
Snap niet dat mensen hier nu ineens enthousiast over zijn. Chris meldt niets over keuringen, wie komt het keuren en welke keuring is dat dan? Hoe meet men het en zijn de meting wel onder lab omstandigheden? Is de persoon die keurt wel betrouwbaar genoeg? Ervaring met dit soort oplssingen? En stel, als het fout gaat, wie is dan aansprakelijk als jij toevallig ergens tegenaan vaart? En als er brand uitbreekt, wie dekt dan de schade? Kan zomaar overslaan naar een buurboot! Weet je verzekering wel dat je dit doet? Mag het wel van de havenmeester? zo ja, wat was zijn antwoord? Dit is eigenlijk een veel te groot risico dat genomen wordt. Als je bij windkracht 8 op de Noordzee zit kunnen golven wel 3 meter hoog zijn. Hoe ga je daar tegenin motoren? En hoe zitten je accu's vast? Kunnen die dat wel aan, die krachten en 3 meter golven op de Noordzee bij 8Bft? Of vliegen de accu's je dan om de oren? Die accu's die Chris heeft zijn sowieso heel gevaarlijk! Je moet wel bedenken dat het zo moet zitten dat je een 360 graden rol moet kunnen doorstaan.

Nee.. Chris. Stop er maar mee.

Precies !!!
Ik vraag me bijvoorbeeld af of deze setup wel in staat is om bij windkracht 10 vrij te varen van lagerwal, en dat, als het tegenzit, wel 4 tot 5x per etmaal!
Trots op de kappers.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Electrische aandrijving ombouw Tapas! 04 sept 2018 08:55 #975389

nou en ik kan niet zeilen ook, dus kan beter een bordje TE KOOP maken.
maja, dat moet dan weer met oukomé , met de randen vol met epoxy. Dat gaat m ook niet worden.
Ontwerper van de RoosMux, en andere apparaatjes.
www.viax.nl

It's been said that a boat is a vessel continually looking for ways to sink itself..
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Electrische aandrijving ombouw Tapas! 04 sept 2018 09:09 #975399

  • Wadloper
  • Wadloper's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 27575
roozeboos schreef :
nou en ik kan niet zeilen ook, dus kan beter een bordje TE KOOP maken.
maja, dat moet dan weer met oukomé , met de randen vol met epoxy. Dat gaat m ook niet worden.

Wat wordt je toch geteisterd, hè..

Laat ze maar kletsen Roozeboos. Ik hoop dat je project zover komt dat het een voorbeeld wordt voor ons allemaal. Want zelf ben ik eerlijk gezegd ook best geïnteresseerd in elektrische voortstuwing. En eigenlijk ben jij voor mij het wiel aan het uitvinden. Zo zie ik het ook, met je welnemen..

Als er een vehikel geschikt is voor electrische voortstuwing, dan is het wel een boot. Jouw boot is qua maat misschien een beetje sub-optimaal, maar je moet een eind kunnen komen.
Dat idee van die generator is een stap achteruit. Dat moet je niet willen. Op het moment dat je de aandrijving zelf geoptimaliseerd hebt, zou ik mezelf echt eens gaan oriënteren op zonne-energie.

Ik denk er zelf aan om de boot te electrificeren als ik stop met zeilen en het ding als motorboot ga gebruiken om te toeren op het Franse binnenwater.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Electrische aandrijving ombouw Tapas! 04 sept 2018 09:15 #975401

  • Wadloper
  • Wadloper's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 27575
Sneaker schreef :
Snap niet dat mensen hier nu ineens enthousiast over zijn. Chris meldt niets over keuringen, wie komt het keuren en welke keuring is dat dan? Hoe meet men het en zijn de meting wel onder lab omstandigheden? Is de persoon die keurt wel betrouwbaar genoeg? Ervaring met dit soort oplssingen? En stel, als het fout gaat, wie is dan aansprakelijk als jij toevallig ergens tegenaan vaart? En als er brand uitbreekt, wie dekt dan de schade? Kan zomaar overslaan naar een buurboot! Weet je verzekering wel dat je dit doet? Mag het wel van de havenmeester? zo ja, wat was zijn antwoord? Dit is eigenlijk een veel te groot risico dat genomen wordt. Als je bij windkracht 8 op de Noordzee zit kunnen golven wel 3 meter hoog zijn. Hoe ga je daar tegenin motoren? En hoe zitten je accu's vast? Kunnen die dat wel aan, die krachten en 3 meter golven op de Noordzee bij 8Bft? Of vliegen de accu's je dan om de oren? Die accu's die Chris heeft zijn sowieso heel gevaarlijk! Je moet wel bedenken dat het zo moet zitten dat je een 360 graden rol moet kunnen doorstaan.

Nee.. Chris. Stop er maar mee.

Nou, nou..
A. Ik ben nooit negatief geweest over dit plan.

B. Wat een ziekmakende negativiteit. Leeuwen en beren zijn altijd wel ergens te vinden. Dit gezwatel staat ook in schril contrast tot die quasi-relativerende (ik-weet-het-allemaal-al) toon die je altijd hanteert als het over zeilen gaat.

C. Wat kun je anders verwachten van een zeilmaker?

Ooohh.. wacht even; het was een grapje. Maar zeilmakers maken nooit grapjes. Toch?
Laatst bewerkt: 04 sept 2018 09:19 door Wadloper.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Electrische aandrijving ombouw Tapas! 04 sept 2018 09:21 #975404

  • peter1
  • peter1's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6013
Neem een voorbeeld aan mijn reactie, maar ik krijg dan ook nog een beker die ik gewonnen heb, ik kan mij niet verliezen in dat zwaarmoedige en te kritische benadering van een ontwikkeling die hoe dan ook volkomen positief gaan aflopen, dat vertrouwen heb ik er wel in.
Ik ben de storm, en de windstilte.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Electrische aandrijving ombouw Tapas! 04 sept 2018 09:27 #975406

ik kan wel wat hebben hoor. Er zit geen chaggrijn achter mijn opmerking.
Ik zie sowieso het probleem niet, want volgens "kenners" alhier kom ik toch nooit verder dan de 1e boei. Dan kom ik altijd wel weer terug naar de box...
----
Ik zag nu afgelopen zaterdag dus dat ik 1 a 1,5 knoop kan varen met een 3 ampere uit de accu's ( 56 volt). Dat is dus nuttig bij nul wind en rustig water. Als het wel waait zeil ik gewoon.

Mocht ik dan bij een oversteek naar engeland toch ineens nul wind hebben dan zou ik naar schatting een kleine 40 uur moeten kunnen motoren. Nou gebeurt dat natuurlijk helemaal niet, want als het zo lang niet waait ga ik niet eens.
Dan kan ik op een accu lading dus 40 a 60 mijl afleggen. Dan zou het aggregaat helemaal niet nodig zijn. Ik vind 100 mijl solo aaneen overigens al lang genoeg, de Tapas is een kustzeiler. ( en ik ook)

Maar ik moet alleen geen haast hebben in die situatie. En dat is nu net het hele punt met zeilen. Onthaasten.
Overigens is dat volgens mij hetzelfdeals wat Sunday doet. Rustig doorpruttelen. Realistisch benaderen. En die komt toch ook heel ver.

vwb zonnepaneel, het probleem is de afmeting. Allicht moet ik dan ook aan een paal met daarop de panelen.
100 Wp zou toch wel moeten. En dat moet ik dan boosten naar de 56 volt voor het laden van de lithium.
maar een 100 Wp is al 120 x 54 cm. op een 27 voeter...
Ontwerper van de RoosMux, en andere apparaatjes.
www.viax.nl

It's been said that a boat is a vessel continually looking for ways to sink itself..
Laatst bewerkt: 04 sept 2018 09:28 door Account op verzoek verwijderd 13.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Electrische aandrijving ombouw Tapas! 04 sept 2018 09:30 #975411

  • fer2nand
  • fer2nand's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1611
Sneaker schreef :
Snap niet dat mensen hier nu ineens enthousiast over zijn. Chris meldt niets over keuringen, wie komt het keuren en welke keuring is dat dan? Hoe meet men het en zijn de meting wel onder lab omstandigheden? Is de persoon die keurt wel betrouwbaar genoeg? Ervaring met dit soort oplssingen? En stel, als het fout gaat, wie is dan aansprakelijk als jij toevallig ergens tegenaan vaart? En als er brand uitbreekt, wie dekt dan de schade? Kan zomaar overslaan naar een buurboot! Weet je verzekering wel dat je dit doet? Mag het wel van de havenmeester? zo ja, wat was zijn antwoord? Dit is eigenlijk een veel te groot risico dat genomen wordt. Als je bij windkracht 8 op de Noordzee zit kunnen golven wel 3 meter hoog zijn. Hoe ga je daar tegenin motoren? En hoe zitten je accu's vast? Kunnen die dat wel aan, die krachten en 3 meter golven op de Noordzee bij 8Bft? Of vliegen de accu's je dan om de oren? Die accu's die Chris heeft zijn sowieso heel gevaarlijk! Je moet wel bedenken dat het zo moet zitten dat je een 360 graden rol moet kunnen doorstaan.

Nee.. Chris. Stop er maar mee.

En de amateur die zijn BBM aan de motorstoel hangt of erger in de bun....ventilatie waarom is dat dan nodig...dat maag wel allemaal.
Voor brand schaf je een speciale blusser aan die ook lithium goed kan blussen, benzine brand is ook geen feest overigens.
Tja en varen in zwaarweer, liever een puntje fok en druk om stabiel te blijven dan met de dieselklopper tegen de golven in beuken.

Gaat een beetje tever om het maar allemaal onverantwoord te gaan noemen :S
Laser 777 -> Sailfish18 -> Neptun20 -> Sail Impala -> Hunter Formula One "Omnivoor" -> Eygthene24 "Kookaburra" -> Elvstrom31 "Zeeduif" -> Tasman 48 "Yara"
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Electrische aandrijving ombouw Tapas! 04 sept 2018 09:30 #975412

@Peter, Het project is al geslaagd wat mij betreft. Het kan altijd beter en anders. ik ga langzaam de boel optimaliseren.
Ev over de beker Peter, ik had al gezegd dat je het adres moet doorgeven, dan krijg je hem. Ik heb niks meer gehoord.
Ontwerper van de RoosMux, en andere apparaatjes.
www.viax.nl

It's been said that a boat is a vessel continually looking for ways to sink itself..
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Electrische aandrijving ombouw Tapas! 04 sept 2018 09:37 #975420

  • Sneaker
  • Sneaker's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4030
fer2nand schreef :

Gaat een beetje tever om het maar allemaal onverantwoord te gaan noemen :S

Als iemand de plannen van Chris steunt en aanmoedigt ben ik het wel.. maak je geen zorgen. Daar ken ik Chris te goed voor. Het was ironisch bedoeld.. blijkbaar moet ik het nog meer aandikken en overdrijven voor dat duidelijk is, hier op zf.. :pinch:
Laatst bewerkt: 04 sept 2018 09:38 door Sneaker.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Electrische aandrijving ombouw Tapas! 04 sept 2018 09:45 #975423

Sneaker schreef :
fer2nand schreef :

Gaat een beetje tever om het maar allemaal onverantwoord te gaan noemen :S

Als iemand de plannen van Chris steunt en aanmoedigt ben ik het wel.. maak je geen zorgen. Daar ken ik Chris te goed voor. Het was ironisch bedoeld.. blijkbaar moet ik het nog meer aandikken en overdrijven voor dat duidelijk is, hier op zf.. :pinch:

Ik zou hem wel een goed setje stormzeilen adviseren.
Henny (Team Zeilersforum.nl)

It is when you are riding out your first gale in a boat you have built yourself that you wonder about some of the doubtful workmanship that went into her - John Guzzwell

www.fram.nl
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Electrische aandrijving ombouw Tapas! 04 sept 2018 09:46 #975424

  • Sneaker
  • Sneaker's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4030
Noballast schreef :
Sneaker schreef :
fer2nand schreef :

Gaat een beetje tever om het maar allemaal onverantwoord te gaan noemen :S

Als iemand de plannen van Chris steunt en aanmoedigt ben ik het wel.. maak je geen zorgen. Daar ken ik Chris te goed voor. Het was ironisch bedoeld.. blijkbaar moet ik het nog meer aandikken en overdrijven voor dat duidelijk is, hier op zf.. :pinch:

Ik zou hem wel een goed setje stormzeilen adviseren.

Nee hoor, bij echte storm dan ligt de Tapas in de haven. Zonder zeilen. En zit Chris in het havenrestaurant bij 1 van zijn vriendinnen, aan de bar.
Laatst bewerkt: 04 sept 2018 09:49 door Sneaker.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Electrische aandrijving ombouw Tapas! 04 sept 2018 09:54 #975426

Sneaker maakt een grapje. Toch?

Antwoord is al gegeven.
Only fools rush in
syonlyfoolsrushin.blogspot.nl/
Laatst bewerkt: 04 sept 2018 09:57 door Only Fools Rush in.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Electrische aandrijving ombouw Tapas! 04 sept 2018 09:57 #975429

  • Wadloper
  • Wadloper's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 27575
roozeboos schreef :
maar een 100 Wp is al 120 x 54 cm. op een 27 voeter...

Op mijn 28 voeter staat 150 Wp. Jij hebt wel een beetje pech met dat IOR-kontje, maar dit terzijde.

Ja.. je krijgt dat gezeur van "lelijk", "windvang" en zo nog wat zwartkijkerij. Van windvang heb ik nooit enige invloed op het gedrag van de boot gemerkt. En lelijk.. sja.. hoe mooi zijn die windmolens?

Ik ben zelf helemaal gek van die 150 Wp.
2x 75Wp in serie, Victron MPPT 75/15. De koelbox heeft de afgelopen vier weken continue gedraaid. Deze zomer een paar tochtjes van 8 uur gezeild, op de automaat (alleen in havens stuur ik zelf) en alle navigatieapparatuur (ik geef toe; dat is in mijn geval bescheiden) plus marifoon aan. Geen probleem. Ook niet als er eens een paar bewolkte dagen tussendoor komen. Zelfs op een volledig bewolkte dag zijn de accu's op zeker moment toch weer opgetopt.

Het enige probleem dat ik nog zie is de navigatieverlichting in het geval van een nachtje doorzeilen. Behalve het ankerlicht zijn dat, in mijn geval, nog gewone gloeilampjes met een relatief hoog verbruik.
Nu kom ik vrijwel nooit onder een accucapaciteit van 90%. De vraag is hoe dat eruit ziet na een nachtje doorzeilen met de voorgeschreven verlichting.

Nooit meer aan de walstroom. Het was m'n streven en het lijkt te zijn gelukt.
Laatst bewerkt: 04 sept 2018 10:11 door Wadloper.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Electrische aandrijving ombouw Tapas! 04 sept 2018 10:02 #975430

het is jammer dat dat hydro generator draadje stil ligt. Zoiets zou ik nog wel willen. Bij 4 knoop zeilend 200 watt opwekken ofzo.
De klant en klare zijn veel te duur.
Ontwerper van de RoosMux, en andere apparaatjes.
www.viax.nl

It's been said that a boat is a vessel continually looking for ways to sink itself..
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Electrische aandrijving ombouw Tapas! 04 sept 2018 10:03 #975431

  • Wadloper
  • Wadloper's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 27575
Noballast schreef :
Sneaker schreef :
fer2nand schreef :

Gaat een beetje tever om het maar allemaal onverantwoord te gaan noemen :S

Als iemand de plannen van Chris steunt en aanmoedigt ben ik het wel.. maak je geen zorgen. Daar ken ik Chris te goed voor. Het was ironisch bedoeld.. blijkbaar moet ik het nog meer aandikken en overdrijven voor dat duidelijk is, hier op zf.. :pinch:

Ik zou hem wel een goed setje stormzeilen adviseren.

Dat lijkt me altijd de bottomline. Zolang je zeilend weg kan komen van lagerwal, doet die motor er verder niet toe. In de tijd dat een motor op een zeilboot nog echt een hulpmotor was, was dat ook het uitgangspunt.

Trouwens, wegkomen van lagerwal, op zee, bij 7-8 bft op de motor.. Ik geef het je te doen. Zeilen is dan echter comfortabeler, denk ik. Motorzeilen, desnoods.

Ergens in de zeilgarderobe moet een voorzeiltje zitten dat er ook bij 8 bft nog op kan. Bij 9 - 10 bft zit je alleen aan een lagerwal als je heel slecht naar het weerbericht hebt gekeken.
Laatst bewerkt: 04 sept 2018 10:07 door Wadloper.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Electrische aandrijving ombouw Tapas! 04 sept 2018 10:10 #975432

  • fer2nand
  • fer2nand's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1611
roozeboos schreef :
het is jammer dat dat hydro generator draadje stil ligt. Zoiets zou ik nog wel willen. Bij 4 knoop zeilend 200 watt opwekken ofzo.
De klant en klare zijn veel te duur.

Ga van de winter verder hoop ik, ik heb echter als proto een serie motor, moet dus even kijken of ik dat gangbaar krijg :-)
Laser 777 -> Sailfish18 -> Neptun20 -> Sail Impala -> Hunter Formula One "Omnivoor" -> Eygthene24 "Kookaburra" -> Elvstrom31 "Zeeduif" -> Tasman 48 "Yara"
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Electrische aandrijving ombouw Tapas! 04 sept 2018 10:10 #975433

  • Wadloper
  • Wadloper's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 27575
roozeboos schreef :
het is jammer dat dat hydro generator draadje stil ligt. Zoiets zou ik nog wel willen. Bij 4 knoop zeilend 200 watt opwekken ofzo.
De klant en klare zijn veel te duur.

Ik heb van de materie 0,0 verstand, maar zijn een schroefasgenerator en een electromotor om de boot aan te drijven niet elkaar omgekeerde? Met andere woorden: Is je huidige motor niet benutten als generator?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Electrische aandrijving ombouw Tapas! 04 sept 2018 10:12 #975434

  • fer2nand
  • fer2nand's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1611
Sneaker schreef :
fer2nand schreef :

Gaat een beetje tever om het maar allemaal onverantwoord te gaan noemen :S

Als iemand de plannen van Chris steunt en aanmoedigt ben ik het wel.. maak je geen zorgen. Daar ken ik Chris te goed voor. Het was ironisch bedoeld.. blijkbaar moet ik het nog meer aandikken en overdrijven voor dat duidelijk is, hier op zf.. :pinch:


Sorry kon het er niet uithalen :blush: Maar ben het zeker eens met de veiligheidspunten, goede montage en die speciale Lithium blusser zijn must haves!!
Laser 777 -> Sailfish18 -> Neptun20 -> Sail Impala -> Hunter Formula One "Omnivoor" -> Eygthene24 "Kookaburra" -> Elvstrom31 "Zeeduif" -> Tasman 48 "Yara"
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Electrische aandrijving ombouw Tapas! 04 sept 2018 10:13 #975435

  • fer2nand
  • fer2nand's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1611
lodewijk stegman schreef :
roozeboos schreef :
het is jammer dat dat hydro generator draadje stil ligt. Zoiets zou ik nog wel willen. Bij 4 knoop zeilend 200 watt opwekken ofzo.
De klant en klare zijn veel te duur.

Ik heb van de materie 0,0 verstand, maar zijn een schroefasgenerator en een electromotor om de boot aan te drijven niet elkaar omgekeerde? Met andere woorden: Is je huidige motor niet benutten als generator?

Dat wil ik gaan doen inderdaad, 2 opties: met een dure controller, of met een 2e circuit, moet je dus schakelen tussen laden en aandrijven.
Laser 777 -> Sailfish18 -> Neptun20 -> Sail Impala -> Hunter Formula One "Omnivoor" -> Eygthene24 "Kookaburra" -> Elvstrom31 "Zeeduif" -> Tasman 48 "Yara"
Laatst bewerkt: 04 sept 2018 10:13 door fer2nand.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Electrische aandrijving ombouw Tapas! 04 sept 2018 10:16 #975437

  • Wadloper
  • Wadloper's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 27575
fer2nand schreef :
Sorry kon het er niet uithalen :blush: Maar ben het zeker eens met de veiligheidspunten, goede montage en die speciale Lithium blusser zijn must haves!!

Ik zal eerlijk zijn: ik in eerste instantie ook niet.
Waarschijnlijk omdat de zeilmakers in ZF net Duitsers zijn. Die maken nooit grapjes.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.670 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl