Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten
In deze sectie horen alleen topics welke een project beschrijven. Hiervoor gelden bijzondere regels. De beschrijving van het project staat centraal, reacties van zowel de Topic Starter (TS) als andere leden zijn alleen toegestaan indien deze rechtstreeks betrekking hebben op de projectinhoud. Zie ook de forumregels die hierop van toepassing zijn.

Onderwerp: Electrische aandrijving ombouw Tapas!

Electrische aandrijving ombouw Tapas! 04 sept 2018 10:16 #975438

  • Wadloper
  • Wadloper's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 27575
fer2nand schreef :
lodewijk stegman schreef :
roozeboos schreef :
het is jammer dat dat hydro generator draadje stil ligt. Zoiets zou ik nog wel willen. Bij 4 knoop zeilend 200 watt opwekken ofzo.
De klant en klare zijn veel te duur.

Ik heb van de materie 0,0 verstand, maar zijn een schroefasgenerator en een electromotor om de boot aan te drijven niet elkaar omgekeerde? Met andere woorden: Is je huidige motor niet benutten als generator?

Dat wil ik gaan doen inderdaad, 2 opties: met een dure controller, of met een 2e circuit, moet je dus schakelen tussen laden en aandrijven.

Interessant. Ik ga het volgen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Electrische aandrijving ombouw Tapas! 04 sept 2018 10:20 #975443

  • peter1
  • peter1's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6013
roozeboos schreef :
@Peter, Het project is al geslaagd wat mij betreft. Het kan altijd beter en anders. ik ga langzaam de boel optimaliseren.
Ev over de beker Peter, ik had al gezegd dat je het adres moet doorgeven, dan krijg je hem. Ik heb niks meer gehoord.



ahhha ! p.sanders..de flint 6...1747td tuitjenhorn…...via post ophaalpunt deen tuitjenhorn…

maar mag ook met de meeting hoor ! van de winter
Ik ben de storm, en de windstilte.
Laatst bewerkt: 04 sept 2018 12:09 door peter1.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Electrische aandrijving ombouw Tapas! 04 sept 2018 10:33 #975452

@stegman,
De motor controller ondersteunt ook het regenereren. Vooral handig bij iets met wielen bij het afremmen.
Maar ik denk niet dan mijn schroef gaat meedraaien als ik met 4 a 5 knoop zeil.
Ontwerper van de RoosMux, en andere apparaatjes.
www.viax.nl

It's been said that a boat is a vessel continually looking for ways to sink itself..
Laatst bewerkt: 04 sept 2018 10:34 door Account op verzoek verwijderd 13.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Electrische aandrijving ombouw Tapas! 04 sept 2018 10:46 #975454

roozeboos schreef :
het is jammer dat dat hydro generator draadje stil ligt. Zoiets zou ik nog wel willen. Bij 4 knoop zeilend 200 watt opwekken ofzo.
De klant en klare zijn veel te duur.

Je controller kan toch wel regenereren neem ik aan?
Gewoon tijdens het zeilen je accu's weer volladen met dezelfde motor.

Bij duurzaamjacht.nl moet je daarvoor de motor iets in z'n vooruit zetten geloof ik, dan probeert de schroef de motor harder te laten draaien, en wekt ie stroom dus op.

Edit: Ja dus :-)
Hans Fix, Feeling 29DI
Met elektrische hulpmotor.
hansfix.nl/electric/
Laatst bewerkt: 04 sept 2018 10:47 door It Paradyske.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Electrische aandrijving ombouw Tapas! 04 sept 2018 10:48 #975456

ja zoeits heb ik ook gelezen. Of het echt op gaat met mn klapschoef is nog maar te bezien.
Uiteraard ga ik dat proberen.
Ontwerper van de RoosMux, en andere apparaatjes.
www.viax.nl

It's been said that a boat is a vessel continually looking for ways to sink itself..
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Electrische aandrijving ombouw Tapas! 04 sept 2018 10:58 #975458

Sneaker schreef :
Noballast schreef :
Sneaker schreef :
fer2nand schreef :

Gaat een beetje tever om het maar allemaal onverantwoord te gaan noemen :S

Als iemand de plannen van Chris steunt en aanmoedigt ben ik het wel.. maak je geen zorgen. Daar ken ik Chris te goed voor. Het was ironisch bedoeld.. blijkbaar moet ik het nog meer aandikken en overdrijven voor dat duidelijk is, hier op zf.. :pinch:

Ik zou hem wel een goed setje stormzeilen adviseren.

Nee hoor, bij echte storm dan ligt de Tapas in de haven. Zonder zeilen. En zit Chris in het havenrestaurant bij 1 van zijn vriendinnen, aan de bar.

Mischien kan hij volgend jaar workshop geven elektrisch varen tijdens de 24 uurs aan de jongens :) alleen als het boven de 5 is natuurlijk ;)
Zoek niet naar 100 dingen waarom iets niet werkt! Zoek naar 1 ding wat wel werkt .
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Electrische aandrijving ombouw Tapas! 04 sept 2018 10:59 #975460

roozeboos schreef :
ja zoeits heb ik ook gelezen. Of het echt op gaat met mn klapschoef is nog maar te bezien.
Uiteraard ga ik dat proberen.

Duurzaanjacht heeft autoprops, ook een soort vouwschroef dus. Door de middelpuntvliedende kracht blijven ze mooi open staan.
Hans Fix, Feeling 29DI
Met elektrische hulpmotor.
hansfix.nl/electric/
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Electrische aandrijving ombouw Tapas! 04 sept 2018 11:00 #975461

  • fer2nand
  • fer2nand's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1611
roozeboos schreef :
ja zoeits heb ik ook gelezen. Of het echt op gaat met mn klapschoef is nog maar te bezien.
Uiteraard ga ik dat proberen.

Jazeker werkt dat, als de schroef eenmaal op x rpm draait zal deze uitgeklapt blijven. Zelfde ook gezien op Boot Dusseldorf, weet even niet meer welke stand....

Met 10kw kon men geloof ik tot 1kw opwekken (bij meer dan 7 kts....)....een 100 - 200 w zou best moeten lukken denk ik.
Laser 777 -> Sailfish18 -> Neptun20 -> Sail Impala -> Hunter Formula One "Omnivoor" -> Eygthene24 "Kookaburra" -> Elvstrom31 "Zeeduif" -> Tasman 48 "Yara"
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Electrische aandrijving ombouw Tapas! 04 sept 2018 11:07 #975464

  • NiLa
  • NiLa's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 212
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Electrische aandrijving ombouw Tapas! 04 sept 2018 11:32 #975469

  • FMJ
  • FMJ's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5183
Fer2nand doelt op OceanVolt!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Electrische aandrijving ombouw Tapas! 04 sept 2018 13:49 #975500

  • Fortura
  • Fortura's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 554
roozeboos schreef :
... dus kan beter een bordje TE KOOP maken...

En niet aan de zeereling hangen, dan gaan mensen er misschien aan trekken of duwen!
Fortura International Yacht Cruising Team
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Electrische aandrijving ombouw Tapas! 04 sept 2018 15:34 #975513

  • 4US
  • 4US's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 36
MrAndyvanduinen schreef :
Kapiteinmomo schreef :
roozeboos schreef :
opnieuw sparen dus, en nu maar even leven met 3,5 knoop max..
het is ook alleen maar voor de gevallen dat ik kortstondig meer power nodig heb.

En ik maar denken dat dit het zeilersforum is...

Wat voor motor heb jij dan ;)
Laatst bewerkt: 04 sept 2018 15:34 door 4US.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Electrische aandrijving ombouw Tapas! 04 sept 2018 15:39 #975514

En ik maar denken dat dit het zeilersforum is...[/quote]

Wat voor motor heb jij dan ;)[/quote]

Hahaha...ook electrisch. Maar ik denk dat ik er een wrikriem bij neem en 50 liter geduld.
Laatst bewerkt: 04 sept 2018 15:40 door MrAndyvanduinen. Reden: layoiut
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Electrische aandrijving ombouw Tapas! 04 sept 2018 15:52 #975519

  • Fly-Tour
  • Fly-Tour's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5857
Die posts waren wel erg kritisch en direct. En erg ontmoedigend. Ook niet nodig.

Ik vind het een leuk project en respecteer de keuze van Roozeboos.

Maar ik vraag mij wel altijd af waarom mensen een zeilboot ombouwen willen naar elektrisch, terwijl er toch amper motoruren worden gemaakt en je dieselkosten niet echt een grote rol spelen, in het geval van chris bijvoorbeeld (die is heel erg PRO-zeilen en min mogelijk motorren) en er een heel apart terugverdienmodel is. Zeker als er een prima 2GMmetje in stond waar zeker wel mee tegen de wind in te varen valt met 27 ft polyester en met voldoende diesel veel actieradius.
Op een elektrische sloep kan ik de keuze wel begrijpen, milieuvriendelijker in de grachten en lekker goedkoop als je veel vaart. Goedkoper dan 1,40 per liter betalen.
Mijn favorieten:
Een verwittigd man is er twéé waard.
Reken niet op geld of goed dat men nog ontvangen moet, want gewis, de rekening is mis.
Gereed geld dingt scherp.
Geen slapende honden wakker maken.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Electrische aandrijving ombouw Tapas! 04 sept 2018 16:07 #975521

Herrie, stank, uitlaatdampen in de kuip, geen diesel meer aan boord.
Elektrisch is echt een verademing.
Noodzakelijk is het natuurlijk niet. Maar dat is de boot ook niet.
Ontwerper van de RoosMux, en andere apparaatjes.
www.viax.nl

It's been said that a boat is a vessel continually looking for ways to sink itself..
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Electrische aandrijving ombouw Tapas! 04 sept 2018 16:23 #975522

  • Fly-Tour
  • Fly-Tour's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5857
Tja. In dat perspectief gezien ben jij dan beter uit. Het zit in mij om eerst altijd het financiele en praktische oogpunt af te wegen.

Gek genoeg heb ik met mijn boot nooit last van stank, ja je ruikt wat "machinekamergeur" als het deksel opengaat, maar in de kajuit nooit iets aan de hand.
Herrie is te isoleren, al wordt het nooit 100% stil. De een ervaart het erger dan de ander. Keuzes....
Mijn favorieten:
Een verwittigd man is er twéé waard.
Reken niet op geld of goed dat men nog ontvangen moet, want gewis, de rekening is mis.
Gereed geld dingt scherp.
Geen slapende honden wakker maken.
Laatst bewerkt: 04 sept 2018 16:26 door Fly-Tour.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Electrische aandrijving ombouw Tapas! 04 sept 2018 16:44 #975529

  • Jaap-Kaag
  • Jaap-Kaag's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6930
Het is een nobel streven van Chris, maar uit milieu technisch oogpunt blijft het gelijk aan een dieselmotor.
(accu's verwisselen eens per 4-5 jaar)

Om te kunnen concurreren met een dieselmotor moet er een hulpaggregaat worden ingezet (stinkende 2/4 tact)
goed prima systeem om de box in en uit te varen, maar bij een beetje oversteek ga je het niet redden.

We staan aan de vooravond van nieuwe ontwikkelen, er is al een motor ontwikkeld welke 1: 800 gebruikt
maar deze ontwikkelingen worden tegengehouden door Shell enz.

Het modernste vliegtuig is eigenlijk helemaal niet modern, blijft gewoon een walmend petroleum voertuig.

Wachten is op waterstof ..
Foto Vlieland was een opdracht tijdens de singlehanded 2020 , heel leuk evenement!
Dehler 36 CWS Bres ligplaats Cancun Mexico
Laatst bewerkt: 04 sept 2018 16:45 door Jaap-Kaag.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Electrische aandrijving ombouw Tapas! 04 sept 2018 17:05 #975532

Nou weet ik niet. Kijk naar sunday, die komt verder dan jij met je grote dehler. En die heeft ook een electrische aandrijving.

Het is een manier van leven. Nee inderdaad niet met 6 knoop naar de volgende haven jakkeren als er even wat minder wind is.
Ik vind t persoonlijk op het water leuker dan in een haven, dus is meer uren maken op het water helemaal niet erg.

Alleen wat beter opletten om de lastige situaties te vermijden. Alhoewel ik ervan overtuigd ben dat ik deze opzet ook wel op 5 knoop snelheid kan krijgen. Maar dan niet 5 uur achtermekaar. Nou, daar kan ik wel mee leven hoor.
Het aggregaat fenomeen had ik overigens al eerder gecalculeerd en beschreven, die gaat er niet komen.

Zoals je zelf ook altijd predikt Jaap, het is een ZEILBOOT.

dus ja, ik vind t niet alleen een nobel streven, maar ook een oplossing.

nb: de lithium ion accu's gaan echt nog wel 10 jaar mee. (ik weet, dat weten we pas over 10 jaar)

En geen enkele druppel vieze diesel meer aan boord.
Ontwerper van de RoosMux, en andere apparaatjes.
www.viax.nl

It's been said that a boat is a vessel continually looking for ways to sink itself..
Laatst bewerkt: 04 sept 2018 17:11 door Account op verzoek verwijderd 13.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Electrische aandrijving ombouw Tapas! 04 sept 2018 17:56 #975542

  • redshift
  • redshift's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3303
Ik ben erg benieuwd hoe het je gaat bevallen en wat je nog moet doen om de 5 knopen te gaan bereiken. Hou ons op de hoogte!

Ondertussen al besloten dat als onze BBM er ooit echt mee uitscheidt, we serieus gaan kijken of we ook over kunnen. Ik ga het zeker niet zelf bouwen, maar het lijkt (zij het duur) nu al te kunnen met een torqueedo en 2 5kWh accu's.
Laatst bewerkt: 04 sept 2018 17:57 door redshift.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Electrische aandrijving ombouw Tapas! 04 sept 2018 18:18 #975545

ja de prijs is wel een dingetje, dat is een nadeel. Het gaat hard met motor, poelies, druklager, frame, motor controller, acculader em de accu's
Mijn accu's komen uit een mitsubishi outlander, en krijgen dus nog een tweede leven. Datscheelt een stuk in de kosten.
Ontwerper van de RoosMux, en andere apparaatjes.
www.viax.nl

It's been said that a boat is a vessel continually looking for ways to sink itself..
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Electrische aandrijving ombouw Tapas! 04 sept 2018 18:28 #975549

je moet er gewoon rekening mee houden met minder vermogen. zonder motor kan je ook havens invaren, van te voren inschatten welke haven wel en welke niet.
over 20 jaar varen we allemaal elektrisch.
geen sponsor alhier
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Electrische aandrijving ombouw Tapas! 04 sept 2018 18:30 #975550

  • peter1
  • peter1's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6013
het beste om elektrisch te varen is beginnen met een kleiner schip, dat scheelt alles.

een 22 ft van 1100 kilo kan je veel makkelijker en zeker goedkoper elektrisch aandrijven dan een boot van 4 ton.

Maar ja dat moet je dan wel weer willen, een kleiner schip.. ik vind dat elektrische ook wel erg mooi, al heb ik zelf geen hekel aan een mooi monotoon diesel geluidje.
Ik ben de storm, en de windstilte.
Laatst bewerkt: 04 sept 2018 18:33 door peter1.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Electrische aandrijving ombouw Tapas! 04 sept 2018 18:35 #975552

Het geeft gewoon een enorme kik om gewoon de landvasten los te maken, en dan zonder piep , ploffen herrie en dampen door de haven te varen. :)
Ontwerper van de RoosMux, en andere apparaatjes.
www.viax.nl

It's been said that a boat is a vessel continually looking for ways to sink itself..
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Electrische aandrijving ombouw Tapas! 04 sept 2018 18:51 #975557

  • Jaap-Kaag
  • Jaap-Kaag's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6930
roozeboos schreef :
Nou weet ik niet. Kijk naar sunday, die komt verder dan jij met je grote dehler. En die heeft ook een electrische aandrijving.

70 uur varen met een snelheid van 6 knopen geloof ik niet ;)

Goede vaart, maar krik die snelheid even wat op want dit is een beetje link
Foto Vlieland was een opdracht tijdens de singlehanded 2020 , heel leuk evenement!
Dehler 36 CWS Bres ligplaats Cancun Mexico
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Electrische aandrijving ombouw Tapas! 04 sept 2018 18:58 #975563

zeilend bedoel ik dus he. Bij joost is de motor ook duidelijk een hulpmotor.
Ik kan me herinneren dat hij in de mist voer op zee, en dan met een rustig gangetje door gin op de motor.
We zullen het wel horen als hij meeleest.

Zeker in de zomer zijn er vele van die AWB die zich full speed naar de volgende haven spoeden. Bij onder de 4 knoop gaat de motor aan. Datis echt een heel ander volk. Ook prima natuurlijk.
Maar zo ben ik niet.
Ontwerper van de RoosMux, en andere apparaatjes.
www.viax.nl

It's been said that a boat is a vessel continually looking for ways to sink itself..
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.581 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl