Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten
In deze sectie horen alleen topics welke een project beschrijven. Hiervoor gelden bijzondere regels. De beschrijving van het project staat centraal, reacties van zowel de Topic Starter (TS) als andere leden zijn alleen toegestaan indien deze rechtstreeks betrekking hebben op de projectinhoud. Zie ook de forumregels die hierop van toepassing zijn.

Onderwerp: Electrische aandrijving ombouw Tapas!

Electrische aandrijving ombouw Tapas! 04 sept 2018 19:02 #975567

  • Jaap-Kaag
  • Jaap-Kaag's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6930
roozeboos schreef :
Maar zo ben ik niet.

Ken jouw wel ;)
Foto Vlieland was een opdracht tijdens de singlehanded 2020 , heel leuk evenement!
Dehler 36 CWS Bres ligplaats Cancun Mexico
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Electrische aandrijving ombouw Tapas! 04 sept 2018 19:13 #975570

Als t niet snel genoeg gaat roep ik gewoon de knrm op.. ;)
Ontwerper van de RoosMux, en andere apparaatjes.
www.viax.nl

It's been said that a boat is a vessel continually looking for ways to sink itself..
Laatst bewerkt: 04 sept 2018 19:16 door Account op verzoek verwijderd 13.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Electrische aandrijving ombouw Tapas! 04 sept 2018 19:16 #975572

  • Fly-Tour
  • Fly-Tour's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5857
redshift schreef :
Ik ben erg benieuwd hoe het je gaat bevallen en wat je nog moet doen om de 5 knopen te gaan bereiken. Hou ons op de hoogte!

Ondertussen al besloten dat als onze BBM er ooit echt mee uitscheidt, we serieus gaan kijken of we ook over kunnen. Ik ga het zeker niet zelf bouwen, maar het lijkt (zij het duur) nu al te kunnen met een torqueedo en 2 5kWh accu's.

Ook ik, dieselmeneer, pas Kubota ingebouwd in zeiljacht etc., zit voor mijn andere boot, 6 meter, grachtenboot, te denken aan een Torqeedo achtig iets voor in de stad ernaast. Gewoon voor de brandstofbesparing en de herrie/trillingen. Mijn plan is mijn Flytour grachtenboot om te ruilen voor een (wellicht zelfbouw) stalen vletje tzt. van een meter of 7, plek zat en drijfvermogen zat voor een paar extra accu's. Daarnaast gewoon voor de lange afstanden de trouwe honda, die gaat nooit weg. Ik moet voor mijn werk ook weleens wat slepen en daar is vermogen en actieradius voor nodig.

Dan heb je in de toekomst niet dat gezeik met dat verplicht elektrisch varen dat wellicht ingevoerd gaat worden in sommige steden, want daar kun je aan voldoen door de E-bbm aan te zetten en de gewone uit. In de stad hoef je niet hard. Ik zie met regelmaat die fluisterbootjes varen, het heeft wel wat, moet ik heel eerlijk zeggen..
Mijn favorieten:
Een verwittigd man is er twéé waard.
Reken niet op geld of goed dat men nog ontvangen moet, want gewis, de rekening is mis.
Gereed geld dingt scherp.
Geen slapende honden wakker maken.
Laatst bewerkt: 04 sept 2018 19:23 door Fly-Tour.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Electrische aandrijving ombouw Tapas! 05 sept 2018 10:51 #975738

Dik 500 uitrukken per jaar voor de KNRM ivm diesel motorproblemen.

Electrisch hoef je niet te ontluchten. Dat is in mijn geval een voordeel :) , en zo te zien voor een hoop anderen ook.
In mijn geval waar de knrm langskwam -tot grote irritatie van het ZF-, had ik prima dat laatste stuk naar ijmuiden elektrisch kunnen afleggen. Geen wind, vlak zeetje.
Ontwerper van de RoosMux, en andere apparaatjes.
www.viax.nl

It's been said that a boat is a vessel continually looking for ways to sink itself..
Laatst bewerkt: 05 sept 2018 10:51 door Account op verzoek verwijderd 13.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Electrische aandrijving ombouw Tapas! 05 sept 2018 11:55 #975765

  • Fly-Tour
  • Fly-Tour's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5857
Maak nou niet nog meer slapende honden wakker. ;)

Als men nooit onderhoud pleegt en de tank reinigt, dan krijg je dat de knrm 500 x uitrukt voor motorproblemen. Als je gewoon zorgt dat je diesel in orde is, is die niet per definitie onbetrouwbaar. Alles kan kapot uiteraard.
Mijn favorieten:
Een verwittigd man is er twéé waard.
Reken niet op geld of goed dat men nog ontvangen moet, want gewis, de rekening is mis.
Gereed geld dingt scherp.
Geen slapende honden wakker maken.
Laatst bewerkt: 05 sept 2018 11:57 door Fly-Tour.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Electrische aandrijving ombouw Tapas! 05 sept 2018 11:56 #975766

ja klopt. diesel is zeer betrouwbaar.
Maar het feit is toch dat er dik 500 keer gered wordt.
Ontwerper van de RoosMux, en andere apparaatjes.
www.viax.nl

It's been said that a boat is a vessel continually looking for ways to sink itself..
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Electrische aandrijving ombouw Tapas! 05 sept 2018 12:23 #975775

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 29180
roozeboos schreef :
ja klopt. diesel is zeer betrouwbaar.
Maar het feit is toch dat er dik 500 keer gered wordt.

Komt 500x door gebrek aan onderhoudt, incompetente monteurs en luie eigenaren.
ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Electrische aandrijving ombouw Tapas! 05 sept 2018 12:27 #975776

  • Wadloper
  • Wadloper's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 27578
roozeboos schreef :
Zeker in de zomer zijn er vele van die AWB die zich full speed naar de volgende haven spoeden. Bij onder de 4 knoop gaat de motor aan. Datis echt een heel ander volk. Ook prima natuurlijk.
Maar zo ben ik niet.

Toch goed dat je het even zegt.
Want eerlijk gezegd heb ik je steeds voor een ander soort mens gehouden.

Nou moet ik eerlijk zeggen dat bij mij de motor ook wel eens aan gaat als ik het gedobber met slaphangende zeilen zat ben.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Electrische aandrijving ombouw Tapas! 05 sept 2018 12:37 #975779

  • Joop66
  • Joop66's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 8219
roozeboos schreef :
Het geeft gewoon een enorme kik om gewoon de landvasten los te maken, en dan zonder piep , ploffen herrie en dampen door de haven te varen. :)

Ieder z'n vak. Ik als mechaan geniet ontzettend van de antieke plof van mijn MD11C.

Mbt KNRM: we weten met z'n allen nog niet hoe vaak er uitgerukt moet worden voor E-systemen als ze 40 jaar oud zijn, en niet meer door enthousiastelingen onderhouden worden.

Hoewel ik moet toegeven dat diesel alleen al door t aantal onderdelen de schijn tegen heeft.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Electrische aandrijving ombouw Tapas! 05 sept 2018 12:40 #975780

  • peter1
  • peter1's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6013
zoveel onderdelen heeft zo een oude diesel toch niet, 1 zuiger en 1 cilinder en een omhulsel dat is het ongeveer.

Joop66 schreef :
roozeboos schreef :
Het geeft gewoon een enorme kik om gewoon de landvasten los te maken, en dan zonder piep , ploffen herrie en dampen door de haven te varen. :)

Ieder z'n vak. Ik als mechaan geniet ontzettend van de antieke plof van mijn MD11C.

Mbt KNRM: we weten met z'n allen nog niet hoe vaak er uitgerukt moet worden voor E-systemen als ze 40 jaar oud zijn, en niet meer door enthousiastelingen onderhouden worden.

Hoewel ik moet toegeven dat diesel alleen al door t aantal onderdelen de schijn tegen heeft.
Ik ben de storm, en de windstilte.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Electrische aandrijving ombouw Tapas! 05 sept 2018 14:20 #975820

  • Joop66
  • Joop66's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 8219
peter1 schreef :
zoveel onderdelen heeft zo een oude diesel toch niet, 1 zuiger en 1 cilinder en een omhulsel dat is het ongeveer.

Joop66 schreef :
roozeboos schreef :
Het geeft gewoon een enorme kik om gewoon de landvasten los te maken, en dan zonder piep , ploffen herrie en dampen door de haven te varen. :)

Ieder z'n vak. Ik als mechaan geniet ontzettend van de antieke plof van mijn MD11C.

Mbt KNRM: we weten met z'n allen nog niet hoe vaak er uitgerukt moet worden voor E-systemen als ze 40 jaar oud zijn, en niet meer door enthousiastelingen onderhouden worden.

Hoewel ik moet toegeven dat diesel alleen al door t aantal onderdelen de schijn tegen heeft.

Zuiger, stuk of wat zuigerveren, zuigerpen, 2 borgringen, naaldlager bestaande uit naalden en n kooi, drijfstang, nog n naaldlager, krukas.... Ik kom wel op een paar honderd hoor.

Zeker als je op dat niveau de transmissie ook nog eens meeneemt.

Elektrisch heeft, op dat niveau maar een procent of 10 van de onderdelen van n diesel.

Dat is ook een van de redenen dat er voor de assemblage van n Tesla zoveel minder personeel nodig is.
Laatst bewerkt: 05 sept 2018 14:21 door Joop66.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Electrische aandrijving ombouw Tapas! 05 sept 2018 14:21 #975823

  • JRomkes
  • JRomkes's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5171
Verstuiver die gaat lekken, koelsysteem wat verstopt kan raken, impeller die verrot is, kleppen die niet meer sluiten, startmotor en dynamo, dieselfilter, pakkingen, overmatig slijten door verkeerd gebruik, etc, etc, etc.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Electrische aandrijving ombouw Tapas! 05 sept 2018 16:21 #975894

Joop66 schreef :
roozeboos schreef :
Het geeft gewoon een enorme kik om gewoon de landvasten los te maken, en dan zonder piep , ploffen herrie en dampen door de haven te varen. :)

Ieder z'n vak. Ik als mechaan geniet ontzettend van de antieke plof van mijn MD11C.

Mbt KNRM: we weten met z'n allen nog niet hoe vaak er uitgerukt moet worden voor E-systemen als ze 40 jaar oud zijn, en niet meer door enthousiastelingen onderhouden worden.

Hoewel ik moet toegeven dat diesel alleen al door t aantal onderdelen de schijn tegen heeft.

Meeste gevallen verstopt filter lekkage en gewoon op.

Of ze straks met spare printplaatjes en controllers accu ‘s gaan rondvaren ? :unsure:

Wie weet vaart roos over paar jaar met een ” rescue E-rib “ :woohoo:
Zoek niet naar 100 dingen waarom iets niet werkt! Zoek naar 1 ding wat wel werkt .
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Electrische aandrijving ombouw Tapas! 05 sept 2018 17:34 #975933

een snelllader op de RIB zou tegen die tijd wel wat zijn inderdaad. :)
Ontwerper van de RoosMux, en andere apparaatjes.
www.viax.nl

It's been said that a boat is a vessel continually looking for ways to sink itself..
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Electrische aandrijving ombouw Tapas! 06 sept 2018 07:23 #976072

roozeboos schreef :
ja klopt. diesel is zeer betrouwbaar.
Maar het feit is toch dat er dik 500 keer gered wordt.

A € 10.000 per keer = € 5mi. dure "oefeningetjes" :sick:
Henny (Team Zeilersforum.nl)

It is when you are riding out your first gale in a boat you have built yourself that you wonder about some of the doubtful workmanship that went into her - John Guzzwell

www.fram.nl
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Electrische aandrijving ombouw Tapas! 06 sept 2018 07:54 #976090

Kunnen we een beetje het draadje een beetje schoonhouden?
Dit is een project onderwerp, en kolen en stommachine is wel erg off topic.
Ontwerper van de RoosMux, en andere apparaatjes.
www.viax.nl

It's been said that a boat is a vessel continually looking for ways to sink itself..
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Electrische aandrijving ombouw Tapas! 06 sept 2018 09:19 #976127

  • ilCigno
  • ilCigno's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 18148
Even melden aan de mods. Voldoet zeker niet aan de forumregels.

Wij zijn nog wel heel benieuwd naar wat foto's van de definitieve inbouwsituatie....
Timo
Compromis 888 'il Cigno'
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Electrische aandrijving ombouw Tapas! 06 sept 2018 09:25 #976130

status:
Ik wacht op dit moment op een plaat alumium om als koeling achter de controller te zetten.
Dan moet ik meten of er een grotere poelie op de schroefas past. Zo ja dan kan ik het aanpassen zoals hier eerder genoemd.
Dan kijken wat ie doet.
Eigenlijk moet er een grotere motorcontroller op. Helaas kan ik de oude niet inruilen, dus dat is dan weer 600 piek. :(

Dan moet ik nog wat bedenken voor de accus, die moeten vast gemonteerd worden natuurlijk.
Ontwerper van de RoosMux, en andere apparaatjes.
www.viax.nl

It's been said that a boat is a vessel continually looking for ways to sink itself..
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Electrische aandrijving ombouw Tapas! 06 sept 2018 09:37 #976136

  • Faran
  • Faran's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 14868
Opgeschoond.
Jeanneau Sun Odyssey 37

Gecertificeerd werkloos
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Electrische aandrijving ombouw Tapas! 06 sept 2018 10:06 #976149

Chris,

Voordat je met poelies gaat beunen, meet eerst eens aan de installatie en leg dit even over de motorcurves. Je weet dan PRECIES welke vertraging optimaal is.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Electrische aandrijving ombouw Tapas! 06 sept 2018 10:08 #976151

welke parameters dan?
Ontwerper van de RoosMux, en andere apparaatjes.
www.viax.nl

It's been said that a boat is a vessel continually looking for ways to sink itself..
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Electrische aandrijving ombouw Tapas! 06 sept 2018 10:14 #976157

Toerental, motorstroom en opgenomen vermogen. Dan zie je zo op welk werkpunt de motor nu loopt.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Electrische aandrijving ombouw Tapas! 06 sept 2018 10:15 #976158

ja okay, dat is vrij simpel te doen
Ontwerper van de RoosMux, en andere apparaatjes.
www.viax.nl

It's been said that a boat is a vessel continually looking for ways to sink itself..
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Electrische aandrijving ombouw Tapas! 06 sept 2018 11:00 #976176

Met die extra vertraging kom je bij een kwadratisch verloop van de belasting tov de rpm-schroefas, op 1.62 maal het vermogen nu, uitgaande van dat je nu op 35% zit zou dat dus ongeveer 57% moeten worden.
Zou toch dat geld voor die controller eerst maar in een plattere schroef stoppen....
Weet je de spoed van de huidige?
(Heb ik geloof ik al eens gevraagd, maar weet het antwoord niet meer...)
Hans Fix, Feeling 29DI
Met elektrische hulpmotor.
hansfix.nl/electric/
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Electrische aandrijving ombouw Tapas! 06 sept 2018 11:12 #976179

nee, spoed is onbekend, alleen dat het de maximale spoed is. En 14 inch dus.
Andijk scheepstechniek kan t niet terugvinden. Er is een werknemer vertrokken.
Ontwerper van de RoosMux, en andere apparaatjes.
www.viax.nl

It's been said that a boat is a vessel continually looking for ways to sink itself..
Laatst bewerkt: 06 sept 2018 11:12 door Account op verzoek verwijderd 13.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.466 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl