Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

za mei 18 @12:00AM
ZF Pinkstertrip 2024
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten
In deze sectie horen alleen topics welke een project beschrijven. Hiervoor gelden bijzondere regels. De beschrijving van het project staat centraal, reacties van zowel de Topic Starter (TS) als andere leden zijn alleen toegestaan indien deze rechtstreeks betrekking hebben op de projectinhoud. Zie ook de forumregels die hierop van toepassing zijn.

Onderwerp: Electrische aandrijving ombouw Tapas!

Electrische aandrijving ombouw Tapas! 17 sept 2018 12:46 #979618

  • Fly-Tour
  • Fly-Tour's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5857
Ik zie boutjes en moeren van de Karwei. Veel te duur. De ijzerwarenhandel heeft het waarschijnlijk goedkoper.
Mijn favorieten:
Een verwittigd man is er twéé waard.
Reken niet op geld of goed dat men nog ontvangen moet, want gewis, de rekening is mis.
Gereed geld dingt scherp.
Geen slapende honden wakker maken.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Electrische aandrijving ombouw Tapas! 17 sept 2018 13:12 #979627

Tussen 70 en 85 zit een wereld van verschil. Warmte transporteert op temperatuurverschil. Als je plaat 40 graden word is dat dus het verschul tussen 30 of 45 graden verschil. Das 50%.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Electrische aandrijving ombouw Tapas! 17 sept 2018 21:09 #979763

  • solarbit
  • solarbit's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6
Ik heb mn Leisue 23 dit jaar ook omgebouwd naar elektrisch, zie
veel overeenkomsten met dit project.
Bijlagen:
Durft wel wat
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Electrische aandrijving ombouw Tapas! 18 sept 2018 03:34 #979783

Welk type motor, wat voor reductie, schroef etc.
Welke toerentallen haal je?
Wat voor accu's?
Hans Fix, Feeling 29DI
Met elektrische hulpmotor.
hansfix.nl/electric/
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Electrische aandrijving ombouw Tapas! 18 sept 2018 05:27 #979786

  • peter1
  • peter1's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5948
lijkt erop dat ie rechtstreeks op de as zit zonder vertraging, wel leuk dat er meerdere schepen ineens te voorschijn komen met info.

Wel meteen een stuk schoner zo een motorruimte.


solarbit schreef :
Ik heb mn Leisue 23 dit jaar ook omgebouwd naar elektrisch, zie
veel overeenkomsten met dit project.
Ik ben de storm, en de windstilte.
Laatst bewerkt: 18 sept 2018 05:41 door peter1.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Electrische aandrijving ombouw Tapas! 18 sept 2018 07:11 #979801

  • solarbit
  • solarbit's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6
Dit is een Heinzmann 3,7 kW AC motor met een Sevcon Gen4 450 Ampere controller.
Bijlagen:
Durft wel wat
Laatst bewerkt: 18 sept 2018 07:14 door solarbit.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Electrische aandrijving ombouw Tapas! 18 sept 2018 07:25 #979804

  • fer2nand
  • fer2nand's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1573
solarbit schreef :
Dit is een Heinzmann 3,7 kW AC motor met een Sevcon Gen4 450 Ampere controller.

Kun je ook eens delen hoe je de bediening hebt gemaakt. Wat voor hendel in de kuip?
Laser 777 -> Sailfish18 -> Neptun20 -> Sail Impala -> Hunter Formula One "Omnivoor" -> Eygthene24 "Kookaburra" -> Elvstrom31 "Zeeduif" -> Tasman 48
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Electrische aandrijving ombouw Tapas! 18 sept 2018 07:33 #979807

Ik zie er veel staan op de site van Heinzmann, welke precies?
En welke toerentallen en snelheden haal je daar mee?
Hans Fix, Feeling 29DI
Met elektrische hulpmotor.
hansfix.nl/electric/
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Electrische aandrijving ombouw Tapas! 18 sept 2018 17:01 #979973

  • solarbit
  • solarbit's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6
Ik heb een universele regelaar in het buitenland gekocht nadat Bellmarine mij geen handle met regelaar wou verkopen.
De aansluiting met een de bediening heb ik samen met kastje voor €50,- laten pasmaken, ook de koppeling met de schroefas.
Je hebt voor het regelen van de controller alleen maar een potmeter nodig maar vond het teveel werk te maken en heb dus de regelaar kant-klaar gekocht.
De motor PMS120 en de Sevcon heb ik als set op ebay gekocht en door HSCT in Nijkerk naar mijn wenst laten programmeren.
Ik heb een 4 delig verslag van de ombouw in ons clubblad beschreven en ga nu het laatste deel over de ervaringen doen. www.leisureclubholland.nl
Maximaal toerental is 1800 en kan 6 knopen halen.
Bijlagen:
Durft wel wat
Laatst bewerkt: 18 sept 2018 17:03 door solarbit.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Electrische aandrijving ombouw Tapas! 18 sept 2018 17:35 #979982

ah okay, want die PMS120 is nieuw erg duur volgens mij
Ontwerper van de RoosMux, en andere apparaatjes.
www.viax.nl

It's been said that a boat is a vessel continually looking for ways to sink itself..
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Electrische aandrijving ombouw Tapas! 18 sept 2018 18:21 #979997

Voor die leisurekrant moet ik inloggen...
Kan ik hem ook anders lezen?
Hans Fix, Feeling 29DI
Met elektrische hulpmotor.
hansfix.nl/electric/
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Electrische aandrijving ombouw Tapas! 18 sept 2018 18:23 #979998

Hoi Solarbit, hoe kom je aan die groene sticker met de E en die stekker?? Die wil ik ook ;-)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Electrische aandrijving ombouw Tapas! 18 sept 2018 18:24 #979999

ja ik ook! :)
Ontwerper van de RoosMux, en andere apparaatjes.
www.viax.nl

It's been said that a boat is a vessel continually looking for ways to sink itself..
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Electrische aandrijving ombouw Tapas! 18 sept 2018 20:21 #980035

  • solarbit
  • solarbit's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6
Motor kost nieuw €1850,- ex btw en verzendkosten, Sevcon ook zoiets.
Heb de set gekocht voor €465,- incl. was 1x gebruikt op een robot in GB.
Programmeren bij HSCT €170,- ex btw.met stekker en aansluitspul, de regelaar met handle en doosje kostte ongeveer €200,- De Victron Skylla 24/50 acculader kostte €150,-
De stickers heb ik zelf laten maken bij NICE letters in Deventer, kunnen ze vast nog bijmaken.
De Leisurekranten worden als krant ook naar alle leden gestuurd, weet zo niet hoe ze hier te posten.
Ik werd door de voorzitter op dit forum gewezen ivm wat gebruiksproblemen met varen, zoals oververhitting Sevcon, maar ga deze water koelen.
Laden gaat super aan de steigers met 6 Ampere, in ongeveer 2 uur snelladen. De stroomopname kan ik regelen wanneer er te weinig vermogen aan de laadpaal is.
Bijlagen:
Durft wel wat
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Electrische aandrijving ombouw Tapas! 18 sept 2018 20:28 #980038

oe ja, de hbm5000 5kW , 48 volt kost nieuw 450 euro ex btw, dat scheelt wel veel met die PMS120.
Maar het setje zoals je die nu hebt is een hele mooie deal.
jij draait op 24 volt ?
edit: ik zie de foto nu, ja dus. wat trekt ie bij 6 knoop?
Ontwerper van de RoosMux, en andere apparaatjes.
www.viax.nl

It's been said that a boat is a vessel continually looking for ways to sink itself..
Laatst bewerkt: 18 sept 2018 20:29 door Account op verzoek verwijderd 13.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Electrische aandrijving ombouw Tapas! 18 sept 2018 20:49 #980048

  • solarbit
  • solarbit's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6
Deze motor is waterdicht en kan met een originele waterkoeling geleverd worden, ga dit setje bij HSCT bijbestellen of zelf maken.
Ja met 24 volt kun je alle apparatuur op kopen en is dan ook betaalbaar. De zonnepanelen die er nog op komen is ook weer makkelijk met deze spanning, daarom heb ik voor 24 gekozen. Een acculader op 48 zal stuk duurder zijn en mogelijk heb jij omvormer nodig.
Ik heb mijn schroefblad aangepast na eerste proefvaarten. Dit heb ikzelf bedacht en heb nu 2x zoveel stuwkracht als voor de tijd en hoef niet zoveel toeren meer te draaien. Weet nog niet of ik dit zo laat. Trekt ongeveer tussen 25 en 35 ampère en ga nog een accupakket bijzetten zodat ik in de buurt van de 11 kW/h pakket heb, dit heb je echt wel nodig.
Durft wel wat
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Electrische aandrijving ombouw Tapas! 18 sept 2018 21:19 #980055

  • ilCigno
  • ilCigno's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 17713
roozeboos schreef :
Nou een hoop geprobeerd, ook met het instelprogramma, maar geen resultaat. Dus teleurgesteld naar huis gereden.
Ik blijf het met bewondering volgen. Bedenk dat dit allemaal nog erg experimenteel is, je bent echt aan het pionieren. Dat je dan te maken krijgt met terugslag en teleurstellingen is dus niet zo verwonderlijk. Beschouw het als deel van het leerproces en verlies vooral de moed niet!
Timo
Compromis 888 'il Cigno'
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Electrische aandrijving ombouw Tapas! 19 sept 2018 05:03 #980076

  • peter1
  • peter1's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5948
Ja hoor gaat hem lukken ! ineens gaat het helemaal de goede kant op, kwestie van een beetje tijd en nog wat meten en aanpassen/veranderen.

Komt helemaal goed !
Ik ben de storm, en de windstilte.
Laatst bewerkt: 19 sept 2018 05:03 door peter1.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Electrische aandrijving ombouw Tapas! 19 sept 2018 07:14 #980103

  • Joop66
  • Joop66's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 7832
Fly-Tour schreef :
Ik zie boutjes en moeren van de Karwei. Veel te duur. De ijzerwarenhandel heeft het waarschijnlijk goedkoper.

Erger: geen RVS. In de vochtige omgeving die een boot is, zijn ze over een jaar of 5 weer vergaan tot de elementen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Electrische aandrijving ombouw Tapas! 19 sept 2018 08:14 #980121

ja de frames zijn even een korte termijn oplossing,zoals ik al schreef. Dit wordt volgend jaar verbeterd.
En dank voor de aanmoedigingen, ik doe niet anders dan elektronica R&D en daarin is het heel normaal dat het twee stapjes vooruit gaat en dan weer 1 achteruit. Doorzetten ben ik wel gewend. Zolang het maar niet te lang andersom is.
Ontwerper van de RoosMux, en andere apparaatjes.
www.viax.nl

It's been said that a boat is a vessel continually looking for ways to sink itself..
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Electrische aandrijving ombouw Tapas! 01 okt 2018 14:19 #983776

Dit weekend een hoofdschakelaar gemonteerd en een zware zekering houder, en meerdere bekabeling van het bestaande systeem opgeschoond en opnieuw gemonteerd.
Ik heb ook de accu plaatsing verbeterd, drie in de motorruimte en vier onder de bank, meer in het midden van de boot.
Zo is het gewicht mooier verdeeld en kan ik ook nog bij de v snaar en de motor zonder een hoop accu's te moeten verplaatsen.
De motor controller is het niet meer gaan doen helaas.
( ik heb dus geen metingen meer kunnen doen bij verschillende toerentallen)

Nou wilde ik toch al naar de grotere controller, dus deze dan maar besteld.
Daar is het wachten nu op. die zou 300 Ampere moeten kunnen verwerken in plaats van de 100 van de oude.
Hopelijk haal ik dan de 5 knoop ook.
Spannend hoor!
Ontwerper van de RoosMux, en andere apparaatjes.
www.viax.nl

It's been said that a boat is a vessel continually looking for ways to sink itself..
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Electrische aandrijving ombouw Tapas! 16 okt 2018 05:57 #988254

  • Amadeus
  • Amadeus's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 47
Welke controller heb je nu besteld?

Bij Devi hebben ze nu eigenlijk 2 setjes.
De 3 Kw motor met de Sin Wave Vec 200 voor 621 ex btw. En de 5 Kw motor met de Sin Wave Vec 300 voor 1010 ec btw.
Ga ik naar hsct dan de goedkoopste sevcon gen-4 275a voor 816,96 en dan komt t programmeren er nog bij. Dus dan zit je opeens op meer dan 1000 voor alleen de controller.
Wat maakt nou die prijsverschillen?
Laatst bewerkt: 16 okt 2018 06:10 door Amadeus. Reden: Aanvulling.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Electrische aandrijving ombouw Tapas! 16 okt 2018 06:28 #988262

  • Frodoo
  • Frodoo's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 535
Amadeus schreef :
Welke controller heb je nu besteld?

Bij Devi hebben ze nu eigenlijk 2 setjes.
De 3 Kw motor met de Sin Wave Vec 200 voor 621 ex btw. En de 5 Kw motor met de Sin Wave Vec 300 voor 1010 ec btw.
Ga ik naar hsct dan de goedkoopste sevcon gen-4 275a voor 816,96 en dan komt t programmeren er nog bij. Dus dan zit je opeens op meer dan 1000 voor alleen de controller.
Wat maakt nou die prijsverschillen?

Prijsverschil zit denk ik in de Sevcon, dat is gerenommeerd merk in de industrie.
Trots op de kappers.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Electrische aandrijving ombouw Tapas! 16 okt 2018 08:26 #988296

Ik zit nog steeds te wachten op de Controller. Zou 2 weken levertijd zijn, is nu bijna 4 weken. :( Mail ze elke dag, en heb ze zo ver dat ze m nu rechtstreeks naar mij sturen, en niet eerst naar frankrijk...
Het is de RGBL1860. 400A , 60 volt. van roboteq.
Deze is goed uit te lezen via rs232. De interface met de multiview is er al. Dus ik ga niet naar nog weer een ander.
Ontwerper van de RoosMux, en andere apparaatjes.
www.viax.nl

It's been said that a boat is a vessel continually looking for ways to sink itself..
Laatst bewerkt: 16 okt 2018 08:27 door Account op verzoek verwijderd 13.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Electrische aandrijving ombouw Tapas! 24 okt 2018 19:57 #990897

Just my luck. Het mooie weer is nu echt voorbij en op dat moment ontvang ik de nieuwe motorcontroller.
Een stuk groter, met een 3 cm dik aluminium eronder ter koeling, dus dat geeft hoop.

Eens kijken of ik morgen de boel weer aan de praat kan krijgen.
-Motor controller, Battery Management Systeem, Multview en StarLORA rapportage van de batterij gegevens.

Moet goed komen zou je denken. :)
Ontwerper van de RoosMux, en andere apparaatjes.
www.viax.nl

It's been said that a boat is a vessel continually looking for ways to sink itself..
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.340 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl