Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

za mei 18 @12:00AM
ZF Pinkstertrip 2024
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten
In deze sectie horen alleen topics welke een project beschrijven. Hiervoor gelden bijzondere regels. De beschrijving van het project staat centraal, reacties van zowel de Topic Starter (TS) als andere leden zijn alleen toegestaan indien deze rechtstreeks betrekking hebben op de projectinhoud. Zie ook de forumregels die hierop van toepassing zijn.

Onderwerp: Electrische aandrijving ombouw Tapas!

Electrische aandrijving ombouw Tapas! 06 sept 2018 11:22 #976182

EEn verder argument is dat je de efficiëntie omhoog wilt hebben voor je verbruik, maar ook omhoog MOET hebben voor je levensduur.

Waar weinigen over reppen is dat permanent magneet motoren sterk kunnen verouderen. Dit is met name een effect van temperatuur. De techniek is jong. Wie vaart er nou langer dan 5 jaar electrisch?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Electrische aandrijving ombouw Tapas! 06 sept 2018 11:24 #976183

Motor moet onder 50 graden blijven. Ik meet dat ook.
Ik ben echt niet van plan om de motor doorlopend op die temperatuur te houden door snel te varen.
2 a 3 knopen kruissnelheid. Langer op t water -> meer plezier.
Ontwerper van de RoosMux, en andere apparaatjes.
www.viax.nl

It's been said that a boat is a vessel continually looking for ways to sink itself..
Laatst bewerkt: 06 sept 2018 11:25 door Account op verzoek verwijderd 13.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Electrische aandrijving ombouw Tapas! 06 sept 2018 11:30 #976185

  • JRomkes
  • JRomkes's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5012
Heb je nu de controller aangestuurd via het scherm? Wil dat een beetje?
Ik heb de controller van goldenmotor er bij gekocht, denk dat die goed zal voldoen. Mijn boot is ook aardig wat lichter dan een loper. Zal in ieder geval ook op zoek naar een heatsink voor de controller.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Electrische aandrijving ombouw Tapas! 06 sept 2018 11:41 #976192

ja ik heb de multiview om 'm te besturen, en ook een analoge potmeter.
De potmeter wil ik nog wat voor verzinnen. Wellicht op het yanmar gashendel die nu nog aan boord zit.

de multiview heeft nu een slider in beeld voor de snelheid maar daar moet nog een plus en min knop bij. Zodat ik makkelijker kan versnellen of vertragen. Knop STOP en achteruit/vooruit is heel handig.
Door de automatische acceleratie en decelleratie kan ik zo ineens zonder problemen van vooruit naar achteruit door 1 keer te klikken. Overigens gaat dat met een rs232 poort.

De multiview gaat van Rs485 naar de BMS ( eigen ontwerp) en die geeft het via rs232 door. Allemaal geïsoleerd natuurlijk.
Die controller die ik heb heeft een mooie commandset om in te stellen en uit te lezen.
Je kan m ook uitlezen/instellen via usb, maar die poort gaat meteen over de rooie als de motor draait ( staat in manual).

En ja die heatsink staat natuurlijk ook in de manual. :huh: Als de FETS warmer dan 70 graden worden gaat ie automatisch afbouwen.
Ontwerper van de RoosMux, en andere apparaatjes.
www.viax.nl

It's been said that a boat is a vessel continually looking for ways to sink itself..
Laatst bewerkt: 06 sept 2018 11:45 door Account op verzoek verwijderd 13.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Electrische aandrijving ombouw Tapas! 06 sept 2018 11:47 #976193

bediening op de helmstok zou ook wel gaaf zijn.
Ontwerper van de RoosMux, en andere apparaatjes.
www.viax.nl

It's been said that a boat is a vessel continually looking for ways to sink itself..
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Electrische aandrijving ombouw Tapas! 06 sept 2018 12:40 #976216

Als het de maximale spoed is, dan is het zeker teveel. Mooi! Dan kan je op dat punt nog veel winst halen.
Gewone standaard ISO 1:10 aansluiting, 25 mm as?
Kijken of je een kleinere kan lenen.
Heb zelf een reserve liggen van 330x220mm (ongeveer 13.5 x 9) geloof ik.

Dan zou je samen met die variatie in overbrenging wat testruns kunnen doen, en metingen, om te bepalen waarmee wel het maximum gehaald kan worden...
Hans Fix, Feeling 29DI
Met elektrische hulpmotor.
hansfix.nl/electric/
Laatst bewerkt: 06 sept 2018 12:42 door It Paradyske.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Electrische aandrijving ombouw Tapas! 06 sept 2018 13:55 #976239

  • Joop66
  • Joop66's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7837
boarderbas schreef :
EEn verder argument is dat je de efficiëntie omhoog wilt hebben voor je verbruik, maar ook omhoog MOET hebben voor je levensduur.

Waar weinigen over reppen is dat permanent magneet motoren sterk kunnen verouderen. Dit is met name een effect van temperatuur. De techniek is jong. Wie vaart er nou langer dan 5 jaar electrisch?

Klopt inderdaad. In t werk wel eens met VCA's te maken gehad. De magneet daarvan moest onder de 80C blijven. oeps.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Electrische aandrijving ombouw Tapas! 06 sept 2018 14:03 #976240

  • Koezt
  • Koezt's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 8008
Joop66 schreef :
boarderbas schreef :
EEn verder argument is dat je de efficiëntie omhoog wilt hebben voor je verbruik, maar ook omhoog MOET hebben voor je levensduur.

Waar weinigen over reppen is dat permanent magneet motoren sterk kunnen verouderen. Dit is met name een effect van temperatuur. De techniek is jong. Wie vaart er nou langer dan 5 jaar electrisch?

Klopt inderdaad. In t werk wel eens met VCA's te maken gehad. De magneet daarvan moest onder de 80C blijven. oeps.
Ook kunnen permanent magneet motoren met zogeheten "rare earth" magneten; vaak de hoogwaardiger motoren, hun magneetveld voor een groot deel verliezen als het anker eruit gehaald wordt.
Dehler Duetta 94 - Koezt
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Electrische aandrijving ombouw Tapas! 17 sept 2018 08:39 #979468

Gisteren weer in de grafkist aan het werk geweest, Om de boel eens even vast te zetten.
Vorige keer had ik gemerkt dat de controller vrij heet werd, al snel. Daarom een plaat van 40x50cm 6 mm dik aluminium opgehangen en daarop de controller gemonteerd, met koelpasta ertussen. Nette zekering, kabeltjes vastzetten etcetera.

Ik had bedacht om ook in ieder geval de accu's even provisorisch goed vast te zetten,met hoeklijsten. Maar het zijn er zeven , dus dan zit ik drie hoog, en kan helemaal nergens meer bij ook.
En dat was nodig, want de motor draaide maar een heel kort tikje. De motor kon vrij draaien, dat geeft normaal aan dat de encoders niet opvolgorde zitten. Helaas mocht omdraaien niet helpen, de motor draaide geen centimeter meer.
Nou een hoop geprobeerd, ook met het instelprogramma, maar geen resultaat. Dus teleurgesteld naar huis gereden.
Nu net maar een email gestuurd naar de motor controller fabrikant.
En ondertussen beslissen om toch maar de zwaardere controller te kopen. Naar mijn idee is die toch op dit moment de zwakke schakel vanwege de maximale 100 Ampere uit naar de motor.
In ieder geval heb ik dus ook nog geen proefvaart kunnen maken met verschillende toerentallen, helaas.

Verder ga ik toch eens kijken of ik een andere indeling kan bedenken voor de accus. De drie kunnen staan zoals op de foto. Dan kan ik er nog goed bij, en ook visueel goed inspecteren. Dan moet ik nog 4 accus kwijt. Wellicht kan ik die onder de banken kwijt.
Dan zitten ze ook meer in het midden van de boot. Ik moet even kijken of dat diep genoeg is.
Tevens wil ik dan zeven bakken maken waar de accu's in kunnen, waterdicht, zodat er geen water in kan komen te staan. Dat will zeggen, de bovekant hoeft niet helemaal waterdicht. Ze zijn 12 cm hoog, dus dat is best al veel water.
(Ik denk dat waterdichte connectoren voor zeg 10kW best duur zullen zijn.)
Ontwerper van de RoosMux, en andere apparaatjes.
www.viax.nl

It's been said that a boat is a vessel continually looking for ways to sink itself..
Laatst bewerkt: 17 sept 2018 08:43 door Account op verzoek verwijderd 13.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Electrische aandrijving ombouw Tapas! 17 sept 2018 08:50 #979476

  • holtere
  • holtere's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 16277
Zet een piepklein schoependingetje op je poelie en laat die lekker langs dat (te) warme ding waaien :)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Electrische aandrijving ombouw Tapas! 17 sept 2018 08:55 #979477

Creatief idee! :)
Ontwerper van de RoosMux, en andere apparaatjes.
www.viax.nl

It's been said that a boat is a vessel continually looking for ways to sink itself..
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Electrische aandrijving ombouw Tapas! 17 sept 2018 08:57 #979479

Kun je de accu's niet in een "rek" zetten, wat vervolgens op wieltjes je kajuit in kan rijden (á la afwasmachine)?

Kun je de motor niet encoderless aandrijven?
Laatst bewerkt: 17 sept 2018 08:57 door boarderbas.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Electrische aandrijving ombouw Tapas! 17 sept 2018 08:57 #979480

  • holtere
  • holtere's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 16277
Oud winkelkarretje :whistle:
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Electrische aandrijving ombouw Tapas! 17 sept 2018 09:00 #979483

  • Frodoo
  • Frodoo's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 535
roozeboos schreef :
En ondertussen beslissen om toch maar de zwaardere controller te kopen. Naar mijn idee is die toch op dit moment de zwakke schakel vanwege de maximale 100 Ampere uit naar de motor.

De Sevcon regelaars schijnen erg goed te zijn, veel gebruikt in de industrie.
Trots op de kappers.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Electrische aandrijving ombouw Tapas! 17 sept 2018 09:13 #979493

te weinig breedte helaas.
encoderless gaat volgens mij niet bij deze controller. Waar ik vooral van baal is dat je het niet even in het instelprogramma kan instellen. Dan hoef je niet steeds met draden te proberen. Ook is de feedback van een encoder het handig om rpm en speed te meten.

Het encoder connectortje is best fragiel.
Uiteraard vergat ik de connector van de encoder los te halen toen ik de controller los haalde om de plaat te monteren. Dus lagen er weer een paar draden uit. En natuurlijk ook niet even de volgorde opgeschreven. Achteraf kijk je...
Op zich is dat geen probleem, zoveel mogelijkheden zijn er niet.
Maar geen enkele reactie van de motor.
Ook al zou de encoder volgorde niet goed zijn moet hij toch eerst gaan draaien om dat vast te stellen. Dan loopt ie daarna goed of niet. Nu gebeurt er helemaal niks.
Even de email afwachten en anders ook maar met een scoop de encoder signalen meten. Het is allemaal nogal oncomfortabel en krap jammer genoeg.
Ontwerper van de RoosMux, en andere apparaatjes.
www.viax.nl

It's been said that a boat is a vessel continually looking for ways to sink itself..
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Electrische aandrijving ombouw Tapas! 17 sept 2018 09:14 #979495

Frodoo schreef :
roozeboos schreef :
En ondertussen beslissen om toch maar de zwaardere controller te kopen. Naar mijn idee is die toch op dit moment de zwakke schakel vanwege de maximale 100 Ampere uit naar de motor.

De Sevcon regelaars schijnen erg goed te zijn, veel gebruikt in de industrie.
oh deze hbl1660 heeft een groter broertje, met dezelfde seriele interface, zodat ik de multiview software niet hoef aan te passen.
Dat is wel een groot voordeel.
Ontwerper van de RoosMux, en andere apparaatjes.
www.viax.nl

It's been said that a boat is a vessel continually looking for ways to sink itself..
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Electrische aandrijving ombouw Tapas! 17 sept 2018 09:49 #979514

ik zie nu dat er een sensorless trapezoidal mode ingeschakeld kan worden.
Dat is nog wel iets om te proberen. Het is wel afwachten hoe goed dat draait.
Ontwerper van de RoosMux, en andere apparaatjes.
www.viax.nl

It's been said that a boat is a vessel continually looking for ways to sink itself..
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Electrische aandrijving ombouw Tapas! 17 sept 2018 11:06 #979557

Toch voor de roboteq gegaan! Mooi spul is het he? Ik heb wat andere types gebruikt, daar kon de encoder ook op de sub-d aansluiting gezet worden. EDIT: excuus, dat was een encoder, geen Hall.

In de datasheet staat de pinout van de connector. De motor datasheet zou toch ook moeten vertellen wat A,B en C zijn?
Laatst bewerkt: 17 sept 2018 11:09 door boarderbas.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Electrische aandrijving ombouw Tapas! 17 sept 2018 11:08 #979558

ja het is zeker een mooi ding. Die grotere meet ook de motorstromen.
En daar zit een betere connector op voor de encoder.
Ontwerper van de RoosMux, en andere apparaatjes.
www.viax.nl

It's been said that a boat is a vessel continually looking for ways to sink itself..
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Electrische aandrijving ombouw Tapas! 17 sept 2018 11:25 #979566

Heb je de current limit setting opgehoogd? Die staat default (ik meen) op 80A. Zet die gewoon op 200, dan gaat hij echt op mosfettemperatuur limitteren. Met die koelplaat die je nu hebt zou je een eind moeten komen richting 120 of 130 ampére.

Je zou achter de plaat nog een waterkoeling kunnen zetten voor maximaal resultaat. Mocht die koeling het begeven heb je de plaat nog. De controller gaat bij 85 graden de output knijpen tot hij bij 90 helemaal uit gaat.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Electrische aandrijving ombouw Tapas! 17 sept 2018 11:28 #979569

Het staat me bji dat ik met het instelprogramma maar max 100 Ampere kan instellen.
Bij hogere gekozen waarde springt ie meteen terug naar 100. Maar die is dus ingesteld.
Afknijpen begint al bij 70 graden bij deze controller. (MBL1660)
Maar ik heb dus nog niet kunnen testen met de aluminium plaat.
Ontwerper van de RoosMux, en andere apparaatjes.
www.viax.nl

It's been said that a boat is a vessel continually looking for ways to sink itself..
Laatst bewerkt: 17 sept 2018 11:29 door Account op verzoek verwijderd 13.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Electrische aandrijving ombouw Tapas! 17 sept 2018 11:36 #979574

Ik meende een HBL te zien op de foto?

Een groot verschil tussen de MBL en de HBL is wel de thermal resistance van de behuizing. 2 vs. 0,1
Laatst bewerkt: 17 sept 2018 11:36 door boarderbas.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Electrische aandrijving ombouw Tapas! 17 sept 2018 11:38 #979575

pardon, hbl1660 inderdaad
Ontwerper van de RoosMux, en andere apparaatjes.
www.viax.nl

It's been said that a boat is a vessel continually looking for ways to sink itself..
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Electrische aandrijving ombouw Tapas! 17 sept 2018 11:42 #979579

boarderbas schreef :
De controller gaat bij 85 graden de output knijpen tot hij bij 90 helemaal uit gaat.

Datasheet pagina 12
Laatst bewerkt: 17 sept 2018 11:42 door boarderbas.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Electrische aandrijving ombouw Tapas! 17 sept 2018 11:46 #979582

uit de usermanual,pagina 82:
The controller features active protection which automatically reduces power based on
measured operating temperature. This capability ensures that the controller will be able to
work safely with practically all motor types and will adjust itself automatically for the various load conditions.
When the measured temperature reaches 70oC, the controller’s maximum allowed power
output begins to drop by 20% for every degree until the temperature reaches 75oC. Above
75oC, the controller’s power stage turns itself off completely.
Note that the measured temperature is measured on the heat sink near the Power Transistors and will rise and fall faster than the outside surfac

dit is dus ook mijn ervaring. Ik kan de temperatuur zien op de multiview.
Maar goed, 70 of 85 zal weinig uitmaken, die gaat dan ook wel.
Ontwerper van de RoosMux, en andere apparaatjes.
www.viax.nl

It's been said that a boat is a vessel continually looking for ways to sink itself..
Laatst bewerkt: 17 sept 2018 11:47 door Account op verzoek verwijderd 13.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.379 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl